Yleistä keskustelua sähköautoista

Ei sitä aivan noin voi laskea. Tod.näk. sen uuden sähköauton hinta ei laske samaan tahtiin kuin sen hybridin. Tässä tilanteessa vielä vähän käytetyt täyssähköt sen verran haluttua tavaraa, että hinta ei hirveästi laske.
Tämä markkinahäiriö on kyllä kääntänyt tilanteen päälaelleen. Saat vuoden vanhasta käytetystä täyssähköautosta saman tai enemmän kuin maksoit siitä uutena. En ole seurannut markkinoita mutta ei taida toteutua uusissa hybrideissä? Uudessa autossa se ensimmäinen vuosi maksaa yleensä sen -15% auton arvosta.

Enpä olisi koskaan uskonut että tienaan uuden auton ostolla :oops:
 
Tämä markkinahäiriö on kyllä kääntänyt tilanteen päälaelleen. Saat vuoden vanhasta käytetystä täyssähköautosta saman tai enemmän kuin maksoit siitä uutena. En ole seurannut markkinoita mutta ei taida toteutua uusissa hybrideissä? Uudessa autossa se ensimmäinen vuosi maksaa yleensä sen -15% auton arvosta.

Enpä olisi koskaan uskonut että tienaan uuden auton ostolla :oops:
Meinasinkin kirjoittaa, että uutena ostetun sähköauton hinta jopa nousee, mutta kristallipalloni oli sumuinen ja ilmeisen epäkunnossa, joten en tohtinut alkaa sellaista kehumaan.
 
Mutta ilman muuta sähköauton hankkiminen kannattaa. Itse asiassa sillä jopa tienaa, paremmin kuin lääkärit, kansanedustajat tms. Verottomana vielä. Ainakin Mikael Jungerin laskelmien mukaan.

1659021245918.png


Tämä kaveri on ollut kansanedustaja ja Ylen toimitusjohtaja. Koulutukseltaan oikeustieteen lisensiaatti. Tässä maassa kyllä jotain vialla ja pahasti.
 
Sähköauto on kiikarissa ja Kona vaikuttaisi hyvältä (paitsi ehkä takakopan osalta). Mites autoja enemmän seuranneet osaavat sanoa, että onko tässä varteenotettava tarjous? Rahoituskulut ainakin pienet.

"Kun valitset KONA Electric 64 kWh 204 hv Style -version saat tuplaedun
KONA Electric Style 64 kWh 204 hv 47 590 € – 4 000 € = nyt 43 590 €. Yhdistä rahoitusetu 1 % korko ilman kuluja tähän tarjoukseen ja sähköautoon siirtyminen on entistäkin helpompaa."
 
Sähköauto on kiikarissa ja Kona vaikuttaisi hyvältä (paitsi ehkä takakopan osalta). Mites autoja enemmän seuranneet osaavat sanoa, että onko tässä varteenotettava tarjous? Rahoituskulut ainakin pienet.

"Kun valitset KONA Electric 64 kWh 204 hv Style -version saat tuplaedun
KONA Electric Style 64 kWh 204 hv 47 590 € – 4 000 € = nyt 43 590 €. Yhdistä rahoitusetu 1 % korko ilman kuluja tähän tarjoukseen ja sähköautoon siirtyminen on entistäkin helpompaa."
Rahoitustarjous erinomainen tässä nykytilanteessa. Inflaatio, korot nousussa jne.
Tuosta hinnasta saat vielä sen valtion hankintatuen pois, eli 2000€. Toki sen saa hukattua talvirengassarjaan. Lisävarusteisiin vielä vähän lisää, vaikka käsittääkseni tuo Style sisältää jo aikalailla kaiken tarvittavan.
Toimitusaika voi olla aika pitkä. Ehkä jo ensi kesänä...
 
Rahoitustarjous erinomainen tässä nykytilanteessa. Inflaatio, korot nousussa jne.
Tuosta hinnasta saat vielä sen valtion hankintatuen pois, eli 2000€. Toki sen saa hukattua talvirengassarjaan. Lisävarusteisiin vielä vähän lisää, vaikka käsittääkseni tuo Style sisältää jo aikalailla kaiken tarvittavan.
Toimitusaika voi olla aika pitkä. Ehkä jo ensi kesänä...
Tuli vähän epäselvästi tuo lainaus, eli tuo "tarjoushinta" sisältää jo tuon 2000 e hankintatuen ja päälle tuli 2000 e alennus. Mutta tosiaan tuohon ei kyllä paljoa enää lisävarusteille ole tarvetta.

Vaihtoehto olisi toki 39 kWh Comfort tasolta 37k (-2k), mutta jälleenmyynti varmaan muutaman vuoden päästä helpompaa 64 kWh-mallilla.

Tilojen puolesta Ionic 5 toki myös kiinnostelisi, mutta lisävarustein menee melkein 10k kalliimmaksi.

Onko perheellisillä tuota Konaa ollut käytössä. Pärjääkö pitkän päälle?

Ja juu, pitkä toimitusaika, mutta ei tässä nyt hätää onneksi, niin malttaa odottaa.
 
Tilojen puolesta Ionic 5 toki myös kiinnostelisi, mutta lisävarustein menee melkein 10k kalliimmaksi.
Mitä tuosta perusvarustetusta Ioniq 5:stä oikein puuttuu Konaan verrattuna, että saat siitä Ioniqista 10ke kalliimman?
 
Tuli vähän epäselvästi tuo lainaus, eli tuo "tarjoushinta" sisältää jo tuon 2000 e hankintatuen ja päälle tuli 2000 e alennus. Mutta tosiaan tuohon ei kyllä paljoa enää lisävarusteille ole tarvetta.

Vaihtoehto olisi toki 39 kWh Comfort tasolta 37k (-2k), mutta jälleenmyynti varmaan muutaman vuoden päästä helpompaa 64 kWh-mallilla.

Tilojen puolesta Ionic 5 toki myös kiinnostelisi, mutta lisävarustein menee melkein 10k kalliimmaksi.

Onko perheellisillä tuota Konaa ollut käytössä. Pärjääkö pitkän päälle?

Ja juu, pitkä toimitusaika, mutta ei tässä nyt hätää onneksi, niin malttaa odottaa.

Keväällä Kona Style 64kWh hinta oli rapiat 46k€. Siihen päälle toimituskuluja, erikoisväriä ja talvirengassarja n.3600€. Yhteensä siis alle sen 50k€ rajan. Tuosta sitten pois alennukset silloin, eli Hyundai kampanja -4000€ ja valtion hankintatuki -2000€. Yhteensä reilut 43k€. Nyttemmin taitaa hinta jo noussut.
Kai tuohon nyt mahtuu lapsiperhekin. Riippuu tietysti mukuloiden määrästä ja tarpeista. Sellainen VW Golf kokoluokan auto taitaa olla. Konttiin sopii huomattavasti enemmän kampetta kun ottaa sieltä pohjalta ne ylimääräiset varustelut pois.


Mitä tuosta perusvarustetusta Ioniq 5:stä oikein puuttuu Konaan verrattuna, että saat siitä Ioniqista 10ke kalliimman?
Ionic Style listahinta näkyy olevan nyt 49990€. Olikohan tuohon tyrkyllä sitä Hyundai kampanjaa, eli -4000€. Lisäksi jos varusteineen menee yli 50k€, niin taas tulee 2000€ lisää miinusta.
 
Mitä tuosta perusvarustetusta Ioniq 5:stä oikein puuttuu Konaan verrattuna, että saat siitä Ioniqista 10ke kalliimman?
Safety pack ja parempi äänentoisto (liekö tarpeellinen), niin oli n. 52,5. Vrt. tuo Konan 43,5. Toki melkein Ionic sitten tosiaan pitäisi ottaa niin, että pelkkä perus (joka sekin hyvä) ja siihen 2k tuki, jolloin se ero vaan noin 5k. Eli toki pistää miettimään onko tuo Konan tarjous kuitenkaan niin hyvä.
 
Mutta ilman muuta sähköauton hankkiminen kannattaa. Itse asiassa sillä jopa tienaa, paremmin kuin lääkärit, kansanedustajat tms. Verottomana vielä. Ainakin Mikael Jungerin laskelmien mukaan.

1659021245918.png


Tämä kaveri on ollut kansanedustaja ja Ylen toimitusjohtaja. Koulutukseltaan oikeustieteen lisensiaatti. Tässä maassa kyllä jotain vialla ja pahasti.

Nääh, vika on vaan Jungnerissa. Ihan uskomaton pelle.
Itse haluaisin mieluummin nähdä ton twiitin vastaukset :D
 
Mutta ilman muuta sähköauton hankkiminen kannattaa. Itse asiassa sillä jopa tienaa, paremmin kuin lääkärit, kansanedustajat tms. Verottomana vielä. Ainakin Mikael Jungerin laskelmien mukaan.

1659021245918.png


Tämä kaveri on ollut kansanedustaja ja Ylen toimitusjohtaja. Koulutukseltaan oikeustieteen lisensiaatti. Tässä maassa kyllä jotain vialla ja pahasti.
Eihän se mene kuin kympillä vinoon. Oma volkkarini syö about 5l/100km dieseliä tuolla vauhdilla -> 12€/h ja kilsakorvaus on tuon 46€/h.

34€/h jää vielä voittoa.

Aika paljon kyllä tulee kulumaa kaupan päälle jos ajaa 2400km päivässä…
 
Safety pack ja parempi äänentoisto (liekö tarpeellinen), niin oli n. 52,5. Vrt. tuo Konan 43,5. Toki melkein Ionic sitten tosiaan pitäisi ottaa niin, että pelkkä perus (joka sekin hyvä) ja siihen 2k tuki, jolloin se ero vaan noin 5k. Eli toki pistää miettimään onko tuo Konan tarjous kuitenkaan niin hyvä.
Vähän kuulostaa vaan oudolta hintavertailulta, kun Konalle ottaa alennetun hinnan mukaan, mutta Ioniqille oletuksena on maksaa täysi listahinta ilman mitään alennusta.
 
Ionic Style listahinta näkyy olevan nyt 49990€. Olikohan tuohon tyrkyllä sitä Hyundai kampanjaa, eli -4000€. Lisäksi jos varusteineen menee yli 50k€, niin taas tulee 2000€ lisää miinusta.
Ioniq 5 styleen saa kyllä mukaan lisävarusteita ja siitä huolimatta myös hankintatuen. Mukaan mahtuvien lisävarusteiden määrä riippuu sitten omista neuvottelutaidoista kaupanteon yhteydessä :)
 
Ioniq 5 styleen saa kyllä mukaan lisävarusteita ja siitä huolimatta myös hankintatuen. Mukaan mahtuvien lisävarusteiden määrä riippuu sitten omista neuvottelutaidoista kaupanteon yhteydessä :)
No kerro nyt mihin hintaan sait omilla neuvottelutaidoillasi Ionic 5:n hinnaksi? Ja myös mitä lisävarusteita, renkaat jne se sisälsi?
 
Vähän kuulostaa vaan oudolta hintavertailulta, kun Konalle ottaa alennetun hinnan mukaan, mutta Ioniqille oletuksena on maksaa täysi listahinta ilman mitään alennusta.
No tuo Konan hinta on ihan "listahinta", siis tuo 2000e lisäalennus. Ioniciin ei nyt ainakaan ole vastaavaa tarjolla. Molempiin varmasti pystyy vielä lisääkin tinkimään. Sitä en kiistä. Eikä tämä nyt ole mikään kilpailu, kunhan koitan itselle sopivaa haarukoida ja Ioniq on myös hyvä vaihtoehto. Pitää siitäkin tarjousta kysellä.
 
Viimeksi muokattu:
Itse sain tuossa pari viikkoa sitten parhaan diilin Kia Niro EV:stä. Tässä toki paljon vaikuttavana tekijänä vaihdokin arvostus.

Omat laskelmatkin vielä alle kuukauden ikäiset ja niillä ainakin isosta diesel autosta sähköautoon vaihtaminen 35tkm vuosiajolla oli hyvinkin kannattavaa.
Itse yleensä en ole auton vaihtoa tehnyt kustannussäästöt mielessä, mutta tällä kertaa kuitenkin ajamisen kustannukset tippuu 40-125€ kuukaudessa riippuen nyt paljonko nuo polttoaineen ja sähkön hinnat tuossa vielä seilaa. Säästö ei toki ole mikään suuri, mutta auto vaihtuu 10 vuotta uudempaan.

Käytännössä säästö saattaa olla suurempikin kun nykyisen auton korjauskulujen voisi olettaa jatkossa kasvavan. Ikävuosia tulee lisää ja melkein 200tkm mittarissa.
 
Okei, mulla alennus oli melkein 3ke, mutta laskin kokonais hintaan mukaan vielä 600e toimituskulut.

Joo tuota safety packia tarkoitin. Sitä sai vielä alle tonnilla maaliskuun hinnaston mukaan.
Tuosta viestistä taaksepäin, niin jotain löytyy.
 
Tuosta viestistä taaksepäin, niin jotain löytyy.
Ioniqin Boset maksaa 700e erikseen otettuna. Itse sain tarjouksen Ioniq 5 Style:sta alle 46ke hankintatuen kanssa.
Jotain joo. Eli tämä, alle 46ke hankintatuen kanssa. Eli käytännössä 48k€ ilman hankintatukea. Varusteista ei mitään puhetta. Mutta niitä kuulemma sai yllinkyllin kun osaa vähän neuvotella :geek:
 
Jotain joo. Eli tämä, alle 46ke hankintatuen kanssa. Eli käytännössä 48k€ ilman hankintatukea. Varusteista ei mitään puhetta. Mutta niitä kuulemma sai yllinkyllin kun osaa vähän neuvotella :geek:
Niitä saa just niin paljon kuin pystyy neuvottelemaan hintaa alas ja loppuhinta jää alle 50ke niin edelleen saa hankintatuen. Jos saat tingattua hintaa 1000 eurolla niin voit valita 1000 eurolla varusteita. Jos saat 2000€ hintaa alas niin vastaavasti 2000 eurolla varusteita. Ei se niin hankalaa ole.
 
Niitä saa just niin paljon kuin pystyy neuvottelemaan hintaa alas ja loppuhinta jää alle 50ke niin edelleen saa hankintatuen. Jos saat tingattua hintaa 1000 eurolla niin voit valita 1000 eurolla varusteita. Jos saat 2000€ hintaa alas niin vastaavasti 2000 eurolla varusteita. Ei se niin hankalaa ole.

Oliko tuo Hyundain 1% korkotarjous voimassa kun sait 3k€ alennukset ioniqqiin?
 
Luulisi että valtaosaan autoista saa tarjouksen jo menevät jälleenmyyjän kautta. Mä tilasin Audi Q4’n lokakuussa kun isomman akun mallin listahinta oli karvan alle 50k. Etsin kaksi jälleenmyyjää jotka eivät olleet samaa ketjua ja ilmotin molemmille että tarkoituksena ostaa auto niin että jää hankintatuen alle. Laitoin listan lisävarusteita prioriteettijärjestyksessä ja pistin kisaamaan kumman kautta saa paremman diilin. Ero ei ollut suuri, mutta yli 3000€ varusteet sai kuitenkkn mukaan (ja auto oli silloin lähtöhinnaltaan suomessa tosi halpa, esim halvempi kuin Saksassa).
 
Kyllä se kasvaa, mutta pitää huomata;
- kuinka paljon teillämme on rekisteröityjä autoja
- kuinka hitaasti autokanta uusiutuu//muuttuu sähköiseksi

Hyvä jos vuoskymmenen lopulla oltaisiin edes lähellä ~50% hlö autokannasta rekisterissä sähköistettyjä.
 
Kyllä se kasvaa, mutta pitää huomata;
- kuinka paljon teillämme on rekisteröityjä autoja
- kuinka hitaasti autokanta uusiutuu//muuttuu sähköiseksi

Hyvä jos vuoskymmenen lopulla oltaisiin edes lähellä ~50% hlö autokannasta rekisterissä sähköistettyjä.

Ei tulla olemaan edes lähelle 50% vuosikymmenen loppuun mennessä. Tuo ei täyttyisi vaikka joka ikinen nyt myytävä uusi auto olisi sähköistetty. Vaatisi kuitenkin lähes 1.5 miljoonan auton myyntiä 8 vuoteen.

Asiaa ei myöskään edistä, että autotehtaat myyvät ei oota/2v toimitusaikaa.
 
Ei tulla olemaan edes lähelle 50% vuosikymmenen loppuun mennessä. Tuo ei täyttyisi vaikka joka ikinen nyt myytävä uusi auto olisi sähköistetty. Vaatisi kuitenkin lähes 1.5 miljoonan auton myyntiä 8 vuoteen.

Asiaa ei myöskään edistä, että autotehtaat myyvät ei oota/2v toimitusaikaa.

Sähköautovastustajat odottavat kiihkolla, koska sähköautoja ruvetaan verottamaan kovemmin. Vastasin yhdelle, että sitten, kun niitä on niin paljon, että sillä veron määrällä alkaa olla vaikutusta. Näinhän kävi aikoinaan vähäpäästöisten kohdalla, että niiden ajoneuvovero nousi yhtenä vuonna 42% ja diesel maastureiden vain 20%. Perustelivat sillä, että veropotti saatiin näin suuremmaksi, kun ei veronkorotusta kohdennettu päästöjen mukaan.
Olenkin vastannut monelle polttisuskovaiselle, että älkää kiirehtikö sähköautohankintaanne niin meidän ajaminen pysyy edullisena pitkään.
 
Kauppalehti on excelöinyt sähköautojen lukumäärät paikkakuntakohtaisesti. Itseäni alkoi mietityttämään tuo täyssähköautojen kokonaismäärä, joka on 1,2%. Tuo prosenttilukema ei taida tällä kasvaa tällä hetkellä ollenkaan?

Näin monta sähköautoa Suomen kunnissa vilistää – Suosituin merkki ei yllätä, mutta haastajat hiillostavat jo | Kauppalehti

1659083863866.png
Ai sähköautoja on jo 1,2 %. Huimaa on kasvu! Muistelisin Miitä speksatessa (11/2019) osuuden olleen alle 0,2 %.


Miksi luulet, ettei prosenttilukema tällä hetkellä kasvaisi ollenkaan? Linkkaamassasi artikkelissa lukee:

"Vuonna 2019 täyssähköautoja oli Suomessa vain noin 4 661 kappaletta. Nyt vuonna 2022, niitä huristelee Traficomin mukaan jo 32 981 kappaletta. Määrä on noin seitsemänkertaistunut kolmessa vuodessa, ja kasvu on ylittänyt ennakko-odotukset. Lisää seuraa, sillä Autoalan tiedotuskeskus arvioi, että vuonna 2025 täyssähköautoja on 133 900 kappaletta, siis neljä kertaa enemmän kuin nyt."

Prosentit karkeasti:
2019: 4 661 / 2 720 000 = 0,17 %
2022: 32 981 / 2 830 000 = 1,17 % (s.autojen määrä kasvoi 600 % kolmessa vuodessa ja ylitti ennakko-odotukset)
2025e: 133 900 / 2 940 000 = 4,55 % (nyt odotus on, että +300 % kolmessa vuodessa)
 
Kyllhän sähkisten myynti kiihtyy kun saadaan vaan riittävästi malleja tarjolle. Nyt valikoima on vielä kuitenkin hyvin rajoittautunutta, joka karsii potentiaalisia asiakkaita paljon.

Toivottavasti myöt hinnat laskevat ajan saatossa polttisten tasolle. Kunhan eivät korkeat hinnat vaan jää pysyväksi ilmiöksi sähkiksissä. Sähkisbuumi on kuitenin pitkäaikainen juttu jolloin kysyntä ylittää tarjonnan ja ei ole tarvetta rutistella hintaoja liikaa.
Onneksi kilpailu auttaa tässä asiassa.....
 
Vaihtoehto olisi toki 39 kWh Comfort tasolta 37k (-2k), mutta jälleenmyynti varmaan muutaman vuoden päästä helpompaa 64 kWh-mallilla.

Tuputan omia näkemyksiäni tietämättä sinun auton käyttöäsi, mutta todella kannustan ottamaan 64kWh version.
Pidemmällä kantamalla on rennompaa ajella kun ei tarvitse tihrustella hupenevaa akun varaustasoa. Vaikuttaa etenkin talvikäytössä.
Lisäksi saat enemmän tehoa sekä lataukseen että kiihdytyksiin.
ja kuten itsekin kirjoitit, saat osan hinnan erotuksesta takaisin pois myydessä.

Jos lapsi matkaa selkämenosuuntaan autossa niin Konan tilat jäävät takapenkillä vajaiksi.
 
Kyllä se valitettavastri näyttää siltä että sähköautojen määrä lisäänyy todella hitaasti: Tällä hetkellä kaikista uusista autoista 12 % on sähköautoja. Autojen myynti on laskussa – Nämä merkit ovat siitä huolimatta säilyttäneet suosionsa -Kuljetus & Logistiikka (kuljetuslehti.fi)

Tällä myyntivauhdilla sähköautojen määrä ei käytännössä ylitä 5% määrää kokonaismäärästä ikinä.
Nykyisten ennusteiden mukaan mikäli saatavuus sallii, niin 2025 ollaan jo 7% osuudessa kokonaismäärässä. Mikäli kasvuu jatkuu tämän hetken kaltaisi kaikista optimistisemmassa kuvassa voitaisiin olla jo 10% 2025, mutta valitettavasti sähköautojen valmistus ei pysty tällä hetkellä vastaamaan kysyntään.
 
Kyllä se valitettavastri näyttää siltä että sähköautojen määrä lisäänyy todella hitaasti: Tällä hetkellä kaikista uusista autoista 12 % on sähköautoja. Autojen myynti on laskussa – Nämä merkit ovat siitä huolimatta säilyttäneet suosionsa -Kuljetus & Logistiikka (kuljetuslehti.fi)

Tällä myyntivauhdilla sähköautojen määrä ei käytännössä ylitä 5% määrää kokonaismäärästä ikinä.

Puhutko myynnistä vai rekisteröinnistä?
 
Meillä on pari pikku muuttujaa tässä koko kehityksessä. Ihan ensimmäinen on sähköauton hinta. Ja toinen on infra(range).

Vaikka pystyisinkin hommaamaan käteisellä nettiauton kalleimman vetokoukullisen sähköauton, niin en ainakaan minä ala pysähtelemään ~2-3h:n välein, riippuen minne se käytännön range esim. talvella kärry perässä asettuu. Enkä varmasti ole se ainut tässä maassa joka tekee matkaa noin, oli sitten ne kannibaalijuniorit siellä takapenkillä "rasitteena/vauhdittajana" tai ihan vaan työreissu jonnekin. Ei kiitos. Sekä työantajani, että minä arvostamme aikaani enemmän kuin tuo "hyöty" olisi. Lisäksi verottaja ja yhteiskunta kiittää, kun ajan dieselautolla nostaen työnantajan ehdottamaa kohtuullista verotettavaa km-korvausta, poltan, juon ja samalla harrastan nopeita autoja ja hitaita hevosia. Sitten se lataus, tässä olen varmaan se marginaaliharvinaisuus, mutta reissukämpillä ei ole mahdollista autopaikoilla ladata, eikä myöskään työmaan pihalla. Ja en todellakaan lähde jonottamaan ja latailemaan jonnekkin laturille työpäivän jälkeen tuhoten hyvää kaljanjuontiaikaa.

Varmaan hyvin pian, ellei jo ole, auton keski-ikä juoksee jossain ~14vuoden kantturoissa ja yllättäen hintakin on sitä luokkaa. Vaikka tämä sähköauto on mielestäni todennäköisin tulevaisuuden kulkine jossain muodossaan, niin hyvin monelle se ei tällä hetkellä ole millään tapaa realistinen. Ei edes teoriassa, eikä varsinkaan pankissa. Joku ihan oikea syy on sille, ettei se siivoustoimintaa työnään harrastava yh-irma/-keijo sitä 20k€:n, 30k€:n tai edes sitä 50k€:n sähköautoa osta, vaikka hankintatuki olisi sen 10k€. Mielummin ajaa sillä ~300€:n autolla ja tankkaa satasella kuukaudessa. Näitä on muuten sitten todella paljon, ihan oikeasti.

Mielestäni hyvin pitkälle tulevaisuuteen meillä on käsissä ihan €urolleen sama ongelma, jos akkuteknologia ei ota suurta tai oikeastaan todella suurta harppausta hinnan suhteen uusintavaiheessa. Jotta
järkihintaisia käytettyjä tulisi markkinoille, hinnan, €/kWh pitää painua riittävän alas rahvaalle, silloin luultavasti infrakin on meille kelkkaa vetäville lapin matkaajille kunnossa.
 
Eikö nyt ole jo paljon puhetta siitä, että kohta saadaan samankokoinen akku puoleen tilaan (tai vaihtoehtoisesti paljon isompi).

Eli eiköhän noi range ahdistukset pienene aika pian.
 
Meillä on pari pikku muuttujaa tässä koko kehityksessä. Ihan ensimmäinen on sähköauton hinta. Ja toinen on infra(range).

Vaikka pystyisinkin hommaamaan käteisellä nettiauton kalleimman vetokoukullisen sähköauton, niin en ainakaan minä ala pysähtelemään ~2-3h:n välein, riippuen minne se käytännön range esim. talvella kärry perässä asettuu. Enkä varmasti ole se ainut tässä maassa joka tekee matkaa noin, oli sitten ne kannibaalijuniorit siellä takapenkillä "rasitteena/vauhdittajana" tai ihan vaan työreissu jonnekin. Ei kiitos. Sekä työantajani, että minä arvostamme aikaani enemmän kuin tuo "hyöty" olisi. Lisäksi verottaja ja yhteiskunta kiittää, kun ajan dieselautolla nostaen työnantajan ehdottamaa kohtuullista verotettavaa km-korvausta, poltan, juon ja samalla harrastan nopeita autoja ja hitaita hevosia. Sitten se lataus, tässä olen varmaan se marginaaliharvinaisuus, mutta reissukämpillä ei ole mahdollista autopaikoilla ladata, eikä myöskään työmaan pihalla. Ja en todellakaan lähde jonottamaan ja latailemaan jonnekkin laturille työpäivän jälkeen tuhoten hyvää kaljanjuontiaikaa.

Varmaan hyvin pian, ellei jo ole, auton keski-ikä juoksee jossain ~14vuoden kantturoissa ja yllättäen hintakin on sitä luokkaa. Vaikka tämä sähköauto on mielestäni todennäköisin tulevaisuuden kulkine jossain muodossaan, niin hyvin monelle se ei tällä hetkellä ole millään tapaa realistinen. Ei edes teoriassa, eikä varsinkaan pankissa. Joku ihan oikea syy on sille, ettei se siivoustoimintaa työnään harrastava yh-irma/-keijo sitä 20k€:n, 30k€:n tai edes sitä 50k€:n sähköautoa osta, vaikka hankintatuki olisi sen 10k€. Mielummin ajaa sillä ~300€:n autolla ja tankkaa satasella kuukaudessa. Näitä on muuten sitten todella paljon, ihan oikeasti.

Mielestäni hyvin pitkälle tulevaisuuteen meillä on käsissä ihan €urolleen sama ongelma, jos akkuteknologia ei ota suurta tai oikeastaan todella suurta harppausta hinnan suhteen uusintavaiheessa. Jotta
järkihintaisia käytettyjä tulisi markkinoille, hinnan, €/kWh pitää painua riittävän alas rahvaalle, silloin luultavasti infrakin on meille kelkkaa vetäville lapin matkaajille kunnossa.

Pitkälti tilanne lienee tällä hetkellä juuri näin ja siinä ei sinällään ole mitään ihmeellistä, että sähköautoilu ei ole kaikille mahdollista tai mielekästä. Ne hankkivat ketkä pystyvät ja itse ajattelen, että jonkun sitä latua on nk. aurattava. Se, että sähköautoilun määrä kasvaa, tekee hyvää tälle yhteiskunnalle jossa liikkuminen pitäisi tulevaisuudessa tapahtua vain sähköisillä kulkuvälineillä. Vielä ei infra ole siihen valmis, ihan vielä ei akkuteknologiakaan palvele kuin osan populaatiosta käyttötarpeita, mutta sieltä se joskus valmistuu. Voisin kuvitella, että samankaltainen tilanne on ollut historiassa kun ensimmäisiä autoja putkahti ihmisten saataville.

Hinnat tulevat satavarmasti laskemaan kun sähköautoilusta tulee uusi normi ja samalla tavalla kuten nytkin, jokaiselle rattimiehelle löytyy sen hetkiseen omaan budjettiin sopiva kulkine.
 
Eikö nyt ole jo paljon puhetta siitä, että kohta saadaan samankokoinen akku puoleen tilaan (tai vaihtoehtoisesti paljon isompi).

Eli eiköhän noi range ahdistukset pienene aika pian.
Näitä puheita ja uusia mullistavia akku keksintöjä on hehkutettu jo iät ja ajat (no ainakin viimeiset 10-15 vuotta) ja sen jälkeen itse en hirveästi ole näistä kuullut.
Lienee näissä useimmissa mukana jotain huonoa, mitä ei näissä ensi uutisoinneissa/hehkutuksissa mainita/tiedetä.
En jaksa uskoa että mitään oikesti mullistavaa nähdään lähiaikoina. Toki kehitys kehittyy ja pikkuhiljaa eteenpäin, suunta on nyt sähköisiin päin:)
 
Meillä on pari pikku muuttujaa tässä koko kehityksessä. Ihan ensimmäinen on sähköauton hinta. Ja toinen on infra(range).
Unohdit yhden tärkemmistä muuttujista, eli polttoaineen hinta.

Vaikka pystyisinkin hommaamaan käteisellä nettiauton kalleimman vetokoukullisen sähköauton
Eihän kukaan täyspäinen osta uutta autoa käteisellä, jos rahoitusta on tarjolla lähes ilmaiseksi.

..niin en ainakaan minä ala pysähtelemään ~2-3h:n välein, riippuen minne se käytännön range esim. talvella kärry perässä asettuu.
Hohhoijjaa. Kärrykin vielä. Keskimääräinen autoilija suomessa ei ajele päivässä niin paljoa, että tarvitsi pysähtyä latailemaan. Saati hinaisi sitä kärryä perässä päivittäin.

Enkä varmasti ole se ainut tässä maassa joka tekee matkaa noin, oli sitten ne kannibaalijuniorit siellä takapenkillä "rasitteena/vauhdittajana" tai ihan vaan työreissu jonnekin. Ei kiitos.
Työkäyttöön valitaan siihen työhön sopivat työkalut. Joissakin tapauksissa se sähköauto sopii, toisissa taas ei.
En kyllä sitten tiedä mitä tarkoitat noilla kannibaalijunioreilla jne.

Sekä työantajani, että minä arvostamme aikaani enemmän kuin tuo "hyöty" olisi. Lisäksi verottaja ja yhteiskunta kiittää, kun ajan dieselautolla nostaen työnantajan ehdottamaa kohtuullista verotettavaa km-korvausta, poltan, juon ja samalla harrastan nopeita autoja ja hitaita hevosia.
Yhteiskunta ajaa kokoajan mainitsemiasi asioita kalliimmaksi. Mutta ne maksaa sitten ilmeisesti mieluusti lisää jotka noista tykkää.

Sitten se lataus, tässä olen varmaan se marginaaliharvinaisuus, mutta reissukämpillä ei ole mahdollista autopaikoilla ladata, eikä myöskään työmaan pihalla. Ja en todellakaan lähde jonottamaan ja latailemaan jonnekkin laturille työpäivän jälkeen tuhoten hyvää kaljanjuontiaikaa.
Latausmahdollisuudet lisääntyy jatkuvasti.
Jos haluat maksimoida kaljanjuontiaikasi, kannattaa käyttää taksia

Ei edes teoriassa, eikä varsinkaan pankissa. Joku ihan oikea syy on sille, ettei se siivoustoimintaa työnään harrastava yh-irma/-keijo sitä 20k€:n, 30k€:n tai edes sitä 50k€:n sähköautoa osta, vaikka hankintatuki olisi sen 10k€. Mielummin ajaa sillä ~300€:n autolla ja tankkaa satasella kuukaudessa. Näitä on muuten sitten todella paljon, ihan oikeasti.
Mainitsemasi “yh-irma/-keijo” taitaa tehdä kannattamatonta liiketoimintaa jos pitää 300€ maksavalla autolla ajella. Luulisi, että ajoja tulisi sitä luokkaa että polttoainekustannukset nykyisin siinä alle tonnin pommissa jo ohittaisi uuden sähköauton lyhennyksen + kustannukset.

Jotta järkihintaisia käytettyjä tulisi markkinoille, hinnan, €/kWh pitää painua riittävän alas rahvaalle, silloin luultavasti infrakin on meille kelkkaa vetäville lapin matkaajille kunnossa.
Miksi sitä kelkkaa pitää hinata eteläsuomesta lappiin? Voisiko harkita vuokraamista? Tulisi huomattavasti halvemmaksikin vuokrata, vs ostaa oma + kärry.
 
Eikö nyt ole jo paljon puhetta siitä, että kohta saadaan samankokoinen akku puoleen tilaan (tai vaihtoehtoisesti paljon isompi).

Eli eiköhän noi range ahdistukset pienene aika pian.
Kun katsoo sähköautojen markkinaa ja autovalmistajien ulostuloja niin ei ole nähtävissä, että aivan lähivuosina tällaista olisi tapahtumassa. Ja sitten kun tapahtuu niin tuskinpa hinnat tippuu kuitenkaan. Rangea ehkä kalliimmissa autoissa (50 000 €+) tulee lisää, mutta enpä jaksa uskoa että halvemmissa malleissa range muuttuu mihinkään. Ei niitä saa autovalmistajille kannattaviksi akkua/rangea suurentamalla pikemminkin päinvastoin.
 
Ehkä isoimmat akut ovat sen verran erikoisempi tarve ettei haittaa vaikka nostaisivatkin hintaa kymppitonnilla.
 
Ehkä isoimmat akut ovat sen verran erikoisempi tarve ettei haittaa vaikka nostaisivatkin hintaa kymppitonnilla.
En näkisi että erikoinen toive, toki täältä susirajalta huudellessa voi olla ettei toiveet/tarpeet kohtaa kehä 3 kanssa. Hinta akulle on se mikä arveluttaa, ensin uuden auton hankintahinnassa, ja varsinkin joskus käytetyn ja takuu ajan mentyä hankkivalle mahdollisen akkuvian korjaajalle jos akku täytyy vaihtaa. Olisi hyvä ettei näistä tule ensimmäisen akun hajottua romutus kamaa, eikös näistä ollut jo ulkomailla uutisia että uudehkoja sähköautoja romutetaan kun korjaus ei kannata?
 
Eihän kukaan täyspäinen osta uutta autoa käteisellä, jos rahoitusta on tarjolla lähes ilmaiseksi.
Viitsisitkö avata tätä ajatusta hieman lisää? Vai oliko vaan puolihuolimaton heitto?

Mitä nyt itse olen laskelmia tehnyt, niin aika paljon rahaa palaa rahoitukseen. Vielä kun itsekkin myyn teslan hintaluokassa olevaa tavaraa käteiselle/rahoituksella, niin noita laskelmia tulee pyöriteltyä enemmänkin.
 
Viitsisitkö avata tätä ajatusta hieman lisää? Vai oliko vaan puolihuolimaton heitto?

Mitä nyt itse olen laskelmia tehnyt, niin aika paljon rahaa palaa rahoitukseen. Vielä kun itsekkin myyn teslan hintaluokassa olevaa tavaraa käteiselle/rahoituksella, niin noita laskelmia tulee pyöriteltyä enemmänkin.
No jos saa 1% korolla ilman muita kuluja lainaa auton hankintaan, niin kannattaako vaikkapa sijoituksia alkaa laittamaan lihoiksi? Ja piteleekö muka joku tilillä lojumassa esim. 50k€? Täyttä typeryyttä jos niin on.
 
Ehkä isoimmat akut ovat sen verran erikoisempi tarve ettei haittaa vaikka nostaisivatkin hintaa kymppitonnilla.
Tästä olisikin mielenkiintoista nähdä tilastoja, että millaisella akulla olevat autot menee parhaiten kaupaksi. Juuri siten, että onko tuo isoakkuinen versio kuitenkin se vähemmän myyvä versio, jossa hinta on tarkoituksella nostettu liian korkeaksi hyötyynsä nähden. Tästä tulee mieleen Polestar 2 Standard range Single motor (alk. 46 900) vs. Long range Single motor (alk. 52 900). Näissä range 445 km vs. 515 km. Lisäksi halvempaan saa hankintatuen 2000 € ja kalliimpaan ei, joten hintaero kalliimpaan 8000 euroa 70 kilometriä pidemmästä rangesta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
255 527
Viestejä
4 443 982
Jäsenet
73 556
Uusin jäsen
aerrae

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom