Meillä on pari pikku muuttujaa tässä koko kehityksessä. Ihan ensimmäinen on sähköauton hinta. Ja toinen on infra(range).
Vaikka pystyisinkin hommaamaan käteisellä nettiauton kalleimman vetokoukullisen sähköauton, niin en ainakaan minä ala pysähtelemään ~2-3h:n välein, riippuen minne se käytännön range esim. talvella kärry perässä asettuu. Enkä varmasti ole se ainut tässä maassa joka tekee matkaa noin, oli sitten ne kannibaalijuniorit siellä takapenkillä "rasitteena/vauhdittajana" tai ihan vaan työreissu jonnekin. Ei kiitos. Sekä työantajani, että minä arvostamme aikaani enemmän kuin tuo "hyöty" olisi. Lisäksi verottaja ja yhteiskunta kiittää, kun ajan dieselautolla nostaen työnantajan ehdottamaa kohtuullista verotettavaa km-korvausta, poltan, juon ja samalla harrastan nopeita autoja ja hitaita hevosia. Sitten se lataus, tässä olen varmaan se marginaaliharvinaisuus, mutta reissukämpillä ei ole mahdollista autopaikoilla ladata, eikä myöskään työmaan pihalla. Ja en todellakaan lähde jonottamaan ja latailemaan jonnekkin laturille työpäivän jälkeen tuhoten hyvää kaljanjuontiaikaa.
Varmaan hyvin pian, ellei jo ole, auton keski-ikä juoksee jossain ~14vuoden kantturoissa ja yllättäen hintakin on sitä luokkaa. Vaikka tämä sähköauto on mielestäni todennäköisin tulevaisuuden kulkine jossain muodossaan, niin hyvin monelle se ei tällä hetkellä ole millään tapaa realistinen. Ei edes teoriassa, eikä varsinkaan pankissa. Joku ihan oikea syy on sille, ettei se siivoustoimintaa työnään harrastava yh-irma/-keijo sitä 20k€:n, 30k€:n tai edes sitä 50k€:n sähköautoa osta, vaikka hankintatuki olisi sen 10k€. Mielummin ajaa sillä ~300€:n autolla ja tankkaa satasella kuukaudessa. Näitä on muuten sitten todella paljon, ihan oikeasti.
Mielestäni hyvin pitkälle tulevaisuuteen meillä on käsissä ihan €urolleen sama ongelma, jos akkuteknologia ei ota suurta tai oikeastaan todella suurta harppausta hinnan suhteen uusintavaiheessa. Jotta
järkihintaisia käytettyjä tulisi markkinoille, hinnan, €/kWh pitää painua riittävän alas rahvaalle, silloin luultavasti infrakin on meille kelkkaa vetäville lapin matkaajille kunnossa.