Yleistä keskustelua sähköautoista

En näkisi että erikoinen toive, toki täältä susirajalta huudellessa voi olla ettei toiveet/tarpeet kohtaa kehä 3 kanssa. Hinta akulle on se mikä arveluttaa, ensin uuden auton hankintahinnassa, ja varsinkin joskus käytetyn ja takuu ajan mentyä hankkivalle mahdollisen akkuvian korjaajalle jos akku täytyy vaihtaa. Olisi hyvä ettei näistä tule ensimmäisen akun hajottua romutus kamaa, eikös näistä ollut jo ulkomailla uutisia että uudehkoja sähköautoja romutetaan kun korjaus ei kannata?

Toki kaikki varmaan haluisivat ison akun, mutta valtaosa varmaan pärjää nykyisilläkin (erityisesti kun lataukset vain nopeutuvat).

Jos nyt oletetaan, että meillä menee 10v ennen kuin puolet autoista ovat sähköisiä niin varmasti riittää jos tarjonta aina vain laajenee sinä aikana. Tällä hetkellä on selvästi tarpeeksi kysyntää jo nykyisillä malleilla. Samoin riittäisi varmasti kysyntää myös isomman akun vaihtoehdolle vaikka se toisi hintaa lisää. Vaikka täällä lähinnä puhutaan 50k autoista saa leafen kai nytkin suunilleen 30k hintaan. Jos noiden hintoja saadaan viiden vuoden säteellä vähän alemmaksi niin kyllä kai sekin kohderyhmää laajentaisi.

Yksi etu isommissa akuissa olisi myös käytettyjen markkinat. Akut kai yleensä kuitenkin heikentyvät ajan myötä, eli enemmänkin ajettu isomman akun malli saattaisi olla pitkäänkin hyödyllinen lyhyemmille matkoille.
 
Viitsisitkö avata tätä ajatusta hieman lisää? Vai oliko vaan puolihuolimaton heitto?

Mitä nyt itse olen laskelmia tehnyt, niin aika paljon rahaa palaa rahoitukseen. Vielä kun itsekkin myyn teslan hintaluokassa olevaa tavaraa käteiselle/rahoituksella, niin noita laskelmia tulee pyöriteltyä enemmänkin.
Uuden auton saa monesti 0-2% rahoituksella ja käteiset tungettuna oikeastaan ihan mihin tahansa sijoituksiin tuottoa tulee aika paljon enemmän niin miksi ostaa käteisellä vaikka se tililtä löytyisikin?

Käytännössähän kaikki mahdollinen kannattaisi ostaa pätkällä ihan ruokaostoksista lähtien, jos oletetaan että taloudenhallinta on muuten kunnossa.
 
Jos rahoitusta saa lukittuna vielä nytkin 2% pintaan ja inflaatio paukkuu ~8% ja koko ajan lisääntyy niin näköalaton ihminen joka käyttää pääomiaan hankintaan ja jättää tilaisuuden hyödyntämättä.
 
Uuden auton saa monesti 0-2% rahoituksella ja käteiset tungettuna oikeastaan ihan mihin tahansa sijoituksiin tuottoa tulee aika paljon enemmän niin miksi ostaa käteisellä vaikka se tililtä löytyisikin?

Käytännössähän kaikki mahdollinen kannattaisi ostaa pätkällä ihan ruokaostoksista lähtien, jos oletetaan että taloudenhallinta on muuten kunnossa.
Varmistan vielä termit. Meinaat että kokonaiskulut rahoituksesta vaikka 100000€ autosta olisi näin 100000€ - 102000€?
Ja leasing vai autolaina pankista vai joku kolmas tapa kyseessä? Tulee sellainen olo että itseltä on mennyt jotain ohi.
 
Vastaan jopeen puolesta, kyllä. mY hinta rahoituksella kolmessa vuodessa ~1800€ kuin käteisostaen kertamaksulla ja vielä verohyöty päälle.

16591553274352605291357267333793.jpg
Luottohinta - kokonaishinta = 1800€ noin. Mistä halvemmalla saat rahaa tässä tilanteessa kuin näin, itseni ajoi Tessukauppaan 60%tarve saada soveltuva auto *njyt* ASAP ja 30% kun tajusin tuon rahan halpuuden inflaatiossa.
 
Tossa sopivassa akkukoossa on paljon psykologisiakin tekijöitä mukana. Joskus 1960-1970 luvulla autojen polttoainetankit saattoivat olla aika pieniä, väiteltiinkö silloin millä autolla pääsee yhdellä istumalla Lappiin peräkärrin kanssa? Huoltoasemia nousi kuin sieniä sateella, että saataisiin se autoilija tankkaamaan ja ostamaan jotain virkistystä, jopa korjaamotoimintaa oli saatavilla, nykyään ei. Muistan, kun pikkupoikana mentiin Ladalla sukulaisiin keski-Suomeen ja matkaa 500km niin tankata piti matkalla ja pysähdykset oli mukavia, sai jäätelönkin.
Kuinka moni haluaa ajaa yhtäsoittoa Lappiin? Luulen, että aika harva, itse kaipaan taukoa jo viimeistään 2h ajon jälkeen ja näin diesel-autoni myös sitä ehdottaa näyttöön ilmestyvällä kahvikupilla.
Onhan polttisautojenkin tankit erikokoisia ja ei ne herätä keskustelua.
Pieniakkuisella sähköautolla kokee useimmin ”tankki täynnä” tunteen kuin isommalla, se jää useimmin vajaaksi. Paljon on asennevikaa ja uuden pelkoa, pelkoa siitä, että joudutaan opettelemaan jotain uusia toimintatapoja vaikka se älypuhelin osataan ladata monta kertaa päivässä. Kuinka monen puhelin pysyy 2 viikkoa toimintakunnossa yhdellä latauksella? Ei minun ainakaan.
 
Viimeksi muokattu:
Uuden auton saa monesti 0-2% rahoituksella ja käteiset tungettuna oikeastaan ihan mihin tahansa sijoituksiin tuottoa tulee aika paljon enemmän niin miksi ostaa käteisellä vaikka se tililtä löytyisikin?
Minulla on vähän tällainen tilanne juuri päällä. Suuri osa säästöistä makaa säästötilillä, kun ne tuli osakkeista nostettua vuoden alussa. Hiljalleen olen palautellut osakkeisiin, mutta hidas prosessi se on, kerralla ei halua paljoa laittaa. Säästötilille kertyy 0,75 % korkoa, eli käytännössä ei mitään.

Samalla olen uutta autoa ostamassa. Rahoitettava osuus noin 24 000 euroa. 2,99 % korko, 249 eur avausmaksu, 12 eur/kk tilinhoitomaksu tarjoaa myyjä. Kuuden vuoden lainalla ja isolla loppuerällä. Toinen vaihtoehto olisi ostaa auto kokonaisuudessaan käteisellä

Jos otan lainalla, jää ylimääräistä lisää ja voin sen tässä kuuden vuoden aikana siirtää takaisin osakkeisiin. Jos taas maksan käteisellä, ei tule lainakuluja.

En oikein osaa päättää, kumpi on fiksumpaa.
 
Tossa sopivassa akkukoossa on paljon psykologisiakin tekijöitä mukana. Joskus 1960-1970 luvulla autojen polttoainetankit saattoivat olla aika pieniä, väiteltiinkö silloin millä autolla pääsee yhdellä istumalla Lappiin peräkärrin kanssa? Huoltoasemia nousi kuin sieniä sateella, että saataisiin se autoilija tankkaamaan ja ostamaan jotain virkistystä, jopa korjaamotoimintaa oli saatavilla, nykyään ei. Muistan, kun pikkupoikana mentiin Ladalla sukulaisiin keski-Suomeen ja matkaa 500km niin tankata piti matkalla ja pysähdykset oli mukavia, sai jäätelönkin.
Kuinka moni haluaa ajaa yhtäsoittoa Lappiin? Luulen, että aika harva, itse kaipaan taukoa jo viimeistään 2h ajon jälkeen ja näin diesel-autoni myös sitä ehdottaa näyttöön ilmestyvällä kahvikupilla.
Onhan polttisautojenkin tankit erikokoisia ja ei ne herätä keskustelua.
Pieniakkuisella sähköautolla kokee useimmin ”tankki täynnä” tunteen kuin isommalla, se jää useimmin vajaaksi. Paljon on asennevikaa ja uuden pelkoa, pelkoa siitä, että joudutaan opettelemaan jotain uusia toimintatapoja vaikka se älypuhelin osataan ladata monta kertaa päivässä. Kuinka monen puhelin pysyy 2 viikkoa toimintakunnossa yhdellä latauksella? Ei minun ainakaan.
No ei kukaan aja 60 luvun ladalla yhdellä istumalla lappiin 60 luvun tieverkostossa. Ihan sama minkä kokoinen tankki olisi.

Sen sijaan uudella autolla, jossa ilmastoidut hierovat penkit/adaptiivinen vakkari jne. Voisi ihan hyvin ajaa yhdellä istumalla lappiin.

Itse ajan helposti sen 500km pysähtymättä ja tätä teen aika paljon, useimmiten pari kertaa viikossa. Volvon tankillisella ajaa noin 1300km niin ei tarvitse tankkaamassa olla kokoaikaa.

Sähköauton kanssa olen kuitenkin valmis kompromisseihin ja kunhan vaan nopeiden latausasemien määrä kasvaa niin ei tuosta nyt mitään kynnyskysymystä itselleni tule.
 
Samalla olen uutta autoa ostamassa. Rahoitettava osuus noin 24 000 euroa. 2,99 % korko, 249 eur avausmaksu, 12 eur/kk tilinhoitomaksu tarjoaa myyjä. Kuuden vuoden lainalla ja isolla loppuerällä. Toinen vaihtoehto olisi ostaa auto kokonaisuudessaan käteisellä

Jos otan lainalla, jää ylimääräistä lisää ja voin sen tässä kuuden vuoden aikana siirtää takaisin osakkeisiin. Jos taas maksan käteisellä, ei tule lainakuluja.

Mennään aika offtopic, mutta itse maksaisin kerralla pois. 3% korko yhdistettynä korkeahkoon hoitomaksuun. Vaikka melko todennäköisesti osakkeet tuottavat paremmin varmuus siitä että jos jotain tosi yllättävää kävisi (jäät työttömäksi ja osakkeet romahtavat) niin ainakin sulla on se auto maksettuna. Jos todellinen vuosikorko jää alle kahden niin ottaisin rahoituksella. Yhtä oikeaa vastaustahan tähän ei ole.
 
Ja piteleekö muka joku tilillä lojumassa esim. 50k€? Täyttä typeryyttä jos niin on.
Mutta pitäähän tilillä olla käyttökatetta.

Sinänsä tuon rahan seisottaminen tilillä ei ole ollut pitkään aikaan varsinaista typeryyttä, vaan lähinnä laiskuutta, kun olemattoman inflaation aikana se raha ei ole siellä tilillä maatessaan menettänyt arvoaan. Nythän tilanne on muuttunut, kun inflaatio on lähtenyt liikkeelle.
 
Hyviä ajatuksia mutta ei taida liittyä sähköautoihin :) Itse tilasin Polestarin maaliskuussa alunperin, mutta vaihdoin toukokuun lopussa tilauksen -23 malliin kun alkuperäisen toimitusarvio siirtyi lokakuulle. Vuosimalliuudistuksille en antannut arvoa ja "ilmaiset talvirenkaatkampanja" pudotti periaattessa hintaa 500e (koska samalla auton hinta nousi vajaa 2ke). Tosin pieni rahoituksen hinnan nousu teki tuosta arviolta +-0 vaihdon. Toki se -23 vm sitten joskus autoa vaihtaessa voi olla isokin etu.
 
Mulla itseasiassa oli vakaa tarkoitus laittaa sähköpaku nyt syksyllä tuon nykyisen tilalle kun pätkä loppuu. Kilsoja tulee melko vähän ja sähköpakut ovat "janoisempia" suhteessa henkilöautoihin, mutta kyllähän tuo hintaero silti oli riittävä, mutta nyt kun tuo sähkön hinta on lähtenyt kirimään on alkanut mietityttämään ja olen kääntymässä aikalisän puolelle...

Kaveri käski myymään tuon vanhan pakun nyt, siitä saisi nykyisessä markkinatilanteessa kyllä kohtuuttoman hyvän hinnan myydessä. Periaatteessa tuokin olisi mahdollista kun vanhempikin paku on vielä pihassa.
 
Tuolla ryhmässä tuli just hiljan samanlainen pohdinta kuin sulla:
Sähköautoilla ei kuulemma tee mitään, ei ainakaan työkäyttöön kannata sellaisia leluja hankkia.

Ensimmäistä kertaa yrittäjäelämäni aikana otin taskulaskimen käteen ja totesin että transportterin 10-11l/100km keskikulutus käy persaukisen pienyrittäjän lompakolle, polttoainekulut kun olivat aika tarkkaan tonnin kuussa.

Portteri lähti 150tkm ajettuna pois ja tilalle tuli sähkösuristin kaikkein suurimman kompetenssin omaavien sähköautotietäjien (eli niiden, keski-iän ylittäneiden, paikalliskippilan vakiasiakkaiden, jotka ajavat sillä parin tonnin autolla ja kiroilevat polttoaineen hintoja sen 5e tuopin äärellä).

Julkisten latauspisteiden hinnaston mukaisesti äkkiä laskettuna tankillinen (akullinen) maksaa tarkkaan 13.8e ja sillä pääsee n.300km (auto arvioi optimistisesti 400km kun ajetaan alle 60km/h).

Säästöä kertyy siis reilu 20e/100km. Melko tuntuva määrä, kun 9kk aikana portterin rattiin tuli n.45tkm.

Lupaan hehkuttaa tätä hankintaa myös silloin, kun sähkön hinta on tuplaantunut (ja diesel maksaa 3e/l)

Bensa/diesel/kaasu hinta ei tule *koskaan menemään meillä alemmas kuin sähkön kustannus liikkumisessa, vaikka kaikki kallistuu tälle talvelle brutaalisti. Kuinka kallista ja riittääkö sähköä riippuu OL3 koekäytön onnistumisesta nyt elokuulla. Jos ei niin pa-jalostus on erittäin paljon sähköä kuluttavaa... "Saattaa" näkyä pumpulla aika rajusti sekin.

*Jos näin käy niin mörökölli minut palstalla syökööt
 
Tuolla ryhmässä tuli just hiljan samanlainen pohdinta kuin sulla:
Sähköautoilla ei kuulemma tee mitään, ei ainakaan työkäyttöön kannata sellaisia leluja hankkia.

Ensimmäistä kertaa yrittäjäelämäni aikana otin taskulaskimen käteen ja totesin että transportterin 10-11l/100km keskikulutus käy persaukisen pienyrittäjän lompakolle, polttoainekulut kun olivat aika tarkkaan tonnin kuussa.

Portteri lähti 150tkm ajettuna pois ja tilalle tuli sähkösuristin kaikkein suurimman kompetenssin omaavien sähköautotietäjien (eli niiden, keski-iän ylittäneiden, paikalliskippilan vakiasiakkaiden, jotka ajavat sillä parin tonnin autolla ja kiroilevat polttoaineen hintoja sen 5e tuopin äärellä).

Julkisten latauspisteiden hinnaston mukaisesti äkkiä laskettuna tankillinen (akullinen) maksaa tarkkaan 13.8e ja sillä pääsee n.300km (auto arvioi optimistisesti 400km kun ajetaan alle 60km/h).

Säästöä kertyy siis reilu 20e/100km. Melko tuntuva määrä, kun 9kk aikana portterin rattiin tuli n.45tkm.

Lupaan hehkuttaa tätä hankintaa myös silloin, kun sähkön hinta on tuplaantunut (ja diesel maksaa 3e/l)

Bensa/diesel/kaasu hinta ei tule *koskaan menemään meillä alemmas kuin sähkön kustannus liikkumisessa, vaikka kaikki kallistuu tälle talvelle brutaalisti. Kuinka kallista ja riittääkö sähköä riippuu OL3 koekäytön onnistumisesta nyt elokuulla. Jos ei niin pa-jalostus on erittäin paljon sähköä kuluttavaa... "Saattaa" näkyä pumpulla aika rajusti sekin.

*Jos näin käy niin mörökölli minut palstalla syökööt

Kyllä. Näyttää jotkut fossiilikuskit tai sähkövastustajat hieman nauttia nyt, kun sähkön hintakin nousee. Täytyy vaan ymmärtää, että se sähköllä liikkuminen on silti edullisempaa. Kerran laskinkin, että jos sähkö maksaa 0,80€/kWh niin silloin ajaminen saman hintaista kuin dieselillä, MUTTA sähkölämmitteisen talon lämmittäminen alkaakin maksaa sitten 1600€/kk jos sähköä kuluu se 2000kWh tammikuussa. Se sähkölämmitys maksaa saman myös sille joka ajaa fossiilisilla polttoaineilla.
Siksipä, ihmettelen, että miksi nyt sähkön hinnan nousu voisi saada jonkun epäilemään sähköllä liikkumisen kannattavuutta?
Parasta aikaa nytkin 12h työpäivän aikana liruttelen 100km akkuun työpaikan pistorasiasta, luvallisesti. Huomenna sama homma. Bensaa en ole saanut koskaan.
 
Uuden auton saa monesti 0-2% rahoituksella ja käteiset tungettuna oikeastaan ihan mihin tahansa sijoituksiin tuottoa tulee aika paljon enemmän niin miksi ostaa käteisellä vaikka se tililtä löytyisikin?

Käytännössähän kaikki mahdollinen kannattaisi ostaa pätkällä ihan ruokaostoksista lähtien, jos oletetaan että taloudenhallinta on muuten kunnossa.
tällä hetkellä ainaki uusiin porsseihin on 3-4% rahotus, joka alkaa jo olemaan jotain. Tämä siis annettiin haitarina ilman että kerroin edes tuloja tai omaisuutta
 
Tuolla ryhmässä tuli just hiljan samanlainen pohdinta kuin sulla:
Sähköautoilla ei kuulemma tee mitään, ei ainakaan työkäyttöön kannata sellaisia leluja hankkia.

Ensimmäistä kertaa yrittäjäelämäni aikana otin taskulaskimen käteen ja totesin että transportterin 10-11l/100km keskikulutus käy persaukisen pienyrittäjän lompakolle, polttoainekulut kun olivat aika tarkkaan tonnin kuussa.

Portteri lähti 150tkm ajettuna pois ja tilalle tuli sähkösuristin kaikkein suurimman kompetenssin omaavien sähköautotietäjien (eli niiden, keski-iän ylittäneiden, paikalliskippilan vakiasiakkaiden, jotka ajavat sillä parin tonnin autolla ja kiroilevat polttoaineen hintoja sen 5e tuopin äärellä).

Julkisten latauspisteiden hinnaston mukaisesti äkkiä laskettuna tankillinen (akullinen) maksaa tarkkaan 13.8e ja sillä pääsee n.300km (auto arvioi optimistisesti 400km kun ajetaan alle 60km/h).

Säästöä kertyy siis reilu 20e/100km. Melko tuntuva määrä, kun 9kk aikana portterin rattiin tuli n.45tkm.

Lupaan hehkuttaa tätä hankintaa myös silloin, kun sähkön hinta on tuplaantunut (ja diesel maksaa 3e/l)

Bensa/diesel/kaasu hinta ei tule *koskaan menemään meillä alemmas kuin sähkön kustannus liikkumisessa, vaikka kaikki kallistuu tälle talvelle brutaalisti. Kuinka kallista ja riittääkö sähköä riippuu OL3 koekäytön onnistumisesta nyt elokuulla. Jos ei niin pa-jalostus on erittäin paljon sähköä kuluttavaa... "Saattaa" näkyä pumpulla aika rajusti sekin.

*Jos näin käy niin mörökölli minut palstalla syökööt
Ja sitten jos diesel on halvempaa kun sähkö niin ei muuta kun diesel aggregaatti pihalle ja sillä lataamaan halpaa sähköä autoon varsinkin kun tuossa voi sitten käyttää polttoöljyä.
 
Tuolla ryhmässä tuli just hiljan samanlainen pohdinta kuin sulla:
Sähköautoilla ei kuulemma tee mitään, ei ainakaan työkäyttöön kannata sellaisia leluja hankkia.

Ensimmäistä kertaa yrittäjäelämäni aikana otin taskulaskimen käteen ja totesin että transportterin 10-11l/100km keskikulutus käy persaukisen pienyrittäjän lompakolle, polttoainekulut kun olivat aika tarkkaan tonnin kuussa.

Portteri lähti 150tkm ajettuna pois ja tilalle tuli sähkösuristin kaikkein suurimman kompetenssin omaavien sähköautotietäjien (eli niiden, keski-iän ylittäneiden, paikalliskippilan vakiasiakkaiden, jotka ajavat sillä parin tonnin autolla ja kiroilevat polttoaineen hintoja sen 5e tuopin äärellä).

Julkisten latauspisteiden hinnaston mukaisesti äkkiä laskettuna tankillinen (akullinen) maksaa tarkkaan 13.8e ja sillä pääsee n.300km (auto arvioi optimistisesti 400km kun ajetaan alle 60km/h).

Säästöä kertyy siis reilu 20e/100km. Melko tuntuva määrä, kun 9kk aikana portterin rattiin tuli n.45tkm.

Lupaan hehkuttaa tätä hankintaa myös silloin, kun sähkön hinta on tuplaantunut (ja diesel maksaa 3e/l)

Bensa/diesel/kaasu hinta ei tule *koskaan menemään meillä alemmas kuin sähkön kustannus liikkumisessa, vaikka kaikki kallistuu tälle talvelle brutaalisti. Kuinka kallista ja riittääkö sähköä riippuu OL3 koekäytön onnistumisesta nyt elokuulla. Jos ei niin pa-jalostus on erittäin paljon sähköä kuluttavaa... "Saattaa" näkyä pumpulla aika rajusti sekin.

*Jos näin käy niin mörökölli minut palstalla syökööt
Joo, en mä kuvittele että polttomoottori maagisesti tulisi millaan muotoa paremmaksi tai edullisemmaksi vaihtoehdolsi, mutta kun pätkä loppuu, niin kyllä noi mun naftat kuitenkin halvemmaksi tulee kuin sen uuden sähkärin pätkä+sähkö, mutta liian pitkään ei saa jäädä roikkumaan.

Lisäksi vähän kiinnostaisi katsoa millaisen sähköpakun Renault tuo markkinoille, tällä hetkellähän tonniluokassa ei käytännössä ole kuin psa:n tuote tarjolla... No okei se maxus menisi jos olisi valmis vähän kompromisseihin, mutta vaikuttaa kalliilta siihen nähden kuinka paljon siinä joutuu kompromissia ottamaan.

E: itseasiassa e-vito on onnistunut livahtamaan ohi. Aiemmin oli vain samanlainen vitsi kuin volkkarikin.
 
Viimeksi muokattu:
Sama Audille, todellinen vuosikorko 5%.
Tässä tulee se, että kannattaa kattoa eri jälleenmyyjiä. Näköjään alle 3% saa Audin ilman mitään tarjousta rahoitukseen. Varmasti tinkaamalla tuosta saisi vielä alhaisemman, ei nuo ole mitään kiinteitä nuo prosentit.
Ei kaikkialla meininki ole kuin jossain herttoniemen bmw laakkosella missä asenne on että käy kaupaksi ilman tinkimistäkin ni ota tai jätä.
 
Tässä tulee se, että kannattaa kattoa eri jälleenmyyjiä. Näköjään alle 3% saa Audin ilman mitään tarjousta rahoitukseen. Varmasti tinkaamalla tuosta saisi vielä alhaisemman, ei nuo ole mitään kiinteitä nuo prosentit.
Ei kaikkialla meininki ole kuin jossain herttoniemen bmw laakkosella missä asenne on että käy kaupaksi ilman tinkimistäkin ni ota tai jätä.
Aahahaha :D. Tuo BMW Laakkonen Herttoniemi osui kyllä. Iin hyvin kuin olla ja voi. Kävin aikanaan uutta 330e:tä kyselemässä ja paras korko mihin kuulema pystyivät oli kuulema 5 vai 7%. Ei kuulema väliä mikä tilanne ja kaikille sama. Totesin että kiitos ja hei ja ostin autoni toisaalta.
 
Minulla on vähän tällainen tilanne juuri päällä. Suuri osa säästöistä makaa säästötilillä, kun ne tuli osakkeista nostettua vuoden alussa. Hiljalleen olen palautellut osakkeisiin, mutta hidas prosessi se on, kerralla ei halua paljoa laittaa. Säästötilille kertyy 0,75 % korkoa, eli käytännössä ei mitään.

Samalla olen uutta autoa ostamassa. Rahoitettava osuus noin 24 000 euroa. 2,99 % korko, 249 eur avausmaksu, 12 eur/kk tilinhoitomaksu tarjoaa myyjä. Kuuden vuoden lainalla ja isolla loppuerällä. Toinen vaihtoehto olisi ostaa auto kokonaisuudessaan käteisellä

Jos otan lainalla, jää ylimääräistä lisää ja voin sen tässä kuuden vuoden aikana siirtää takaisin osakkeisiin. Jos taas maksan käteisellä, ei tule lainakuluja.

En oikein osaa päättää, kumpi on fiksumpaa.
Itsellä oli sama ongelma perjantaina ja ratkaisin asian hakemalla kaupasta ID3:n osittain käteisellä ja osittain pätkällä. Katsotaan oliko järkeä vai ei :D
 
Aahahaha :D. Tuo BMW Laakkonen Herttoniemi osui kyllä. Iin hyvin kuin olla ja voi. Kävin aikanaan uutta 330e:tä kyselemässä ja paras korko mihin kuulema pystyivät oli kuulema 5 vai 7%. Ei kuulema väliä mikä tilanne ja kaikille sama. Totesin että kiitos ja hei ja ostin autoni toisaalta.

Oulun Veholla oli sama meninkin 5-10 vuotta sitten. No, nykyjään sitä Oulun Vehoa ei ole enää olemassakaan.
 
Aahahaha :D. Tuo BMW Laakkonen Herttoniemi osui kyllä. Iin hyvin kuin olla ja voi. Kävin aikanaan uutta 330e:tä kyselemässä ja paras korko mihin kuulema pystyivät oli kuulema 5 vai 7%. Ei kuulema väliä mikä tilanne ja kaikille sama. Totesin että kiitos ja hei ja ostin autoni toisaalta.
Myyjä vielä sanoi itselle että jos muka jostain saat halvemmalla ni osta sit sieltä. Noh, seinäjoelta sai alle prosentin korolla niin sieltä sitten. :)
Luulisi että vaikka joutuisi vähän tinkimään niin parempi se kauppa on kuin ei kauppaa ollenkaan?
 
Myyjä vielä sanoi itselle että jos muka jostain saat halvemmalla ni osta sit sieltä. Noh, seinäjoelta sai alle prosentin korolla niin sieltä sitten. :)
Luulisi että vaikka joutuisi vähän tinkimään niin parempi se kauppa on kuin ei kauppaa ollenkaan?

Olen autokauppias.
Jätän mielummin kaupan tekemättä, kun teen kauppaa niin että meidän täytyy maksaa siitä että joku ostaa meiltä auton.

Itse odotan nyt mielenkiinnolla akkuteknologian kehitystä ja mitä käy nykyisen generaation sähköautojen jälleenmyyntiarvolle sitten, kun uusi generaatio tulee tilalle.
 
Olen autokauppias.
Jätän mielummin kaupan tekemättä, kun teen kauppaa niin että meidän täytyy maksaa siitä että joku ostaa meiltä auton.

Itse odotan nyt mielenkiinnolla akkuteknologian kehitystä ja mitä käy nykyisen generaation sähköautojen jälleenmyyntiarvolle sitten, kun uusi generaatio tulee tilalle.
Meinaat että ne muualla myy tappiolla autoja?
Akut kehittyy pikkuhiljaa ja mitään mullistavaa ei tosiaankaan ole missään näköpiirissä niin tuskin ihmeempiä vaikuttaa yhtään mihinkään.
 
Meinaat että ne muualla myy tappiolla autoja?
Akut kehittyy pikkuhiljaa ja mitään mullistavaa ei tosiaankaan ole missään näköpiirissä niin tuskin ihmeempiä vaikuttaa yhtään mihinkään.
Siinä ei olisi mitään uutta. Välillä teen itsekkin niin, jos kaupan kiinni ottaminen on kokonaiskuvassa järkevää.

Suosittelen tutustumaan esim. rikkiakkuteknologiaan. Saa nähdä milloin joskus saavat solid state batteryt tuotantoon.
 
Suosittelen tutustumaan esim. rikkiakkuteknologiaan. Saa nähdä milloin joskus saavat solid state batteryt tuotantoon.
Siis varmasti jollain aikajänteellä tulee uutta mutta julkistuksesta tuotantoon ja siitä vaikuttamaan nykyisten jälleenmyyntiarvoon aika on niin pitkä että nykyiset alkaa muutenkin olemaan paalikamaa.
 
Meinaat että ne muualla myy tappiolla autoja?
Akut kehittyy pikkuhiljaa ja mitään mullistavaa ei tosiaankaan ole missään näköpiirissä niin tuskin ihmeempiä vaikuttaa yhtään mihinkään.
Aika näyttää. Joku suuri keksintö/läpimurto olisi kyllä enemmän kuin tervetullut akkujen osalta.

Tosin veikkaisin että sellaisen keksiminen ei ole ihan helppoa vaikka siihen oletettavasti käytetään valtavia määriä rahaa kokoajan. Luulisi että läpimurron keksijä dominoisi patentillaan akku markkinoita ja keräisi rahat pois maailmasta.
 
Siinä vaiheessa kun nää rikkiakkut (vaihda mikä tahansa labra-akkuteknologia tähän) on saatu markkinoille ensimmäisiin autoihin, niin nää rikkiakkua odottavat henkilöt ovat jo siirtyneet odottamaan seuraavaa akkumurrosta, josta kuulivat netissä.
 
Myyjä vielä sanoi itselle että jos muka jostain saat halvemmalla ni osta sit sieltä. Noh, seinäjoelta sai alle prosentin korolla niin sieltä sitten. :)
Luulisi että vaikka joutuisi vähän tinkimään niin parempi se kauppa on kuin ei kauppaa ollenkaan?
Ei se aina ole noin ja ei se ole tyhmä joka pyytää jos ostajia silti on. It puolella esim tukussa voi olla kampanja "myy x-määrä koneita, saat asian y", silloin voi olla että kannattaa myydä kone itsessään tappiolla ja yrittää päästä plussalle töillä (kuten se yleensäkin on). Joskus taas kampanjoita ei ole joten joka tuote on laskettava tarkkaan. Volyymi on oma asiansa mutta esim pienten firmojen on ihan turha alkaa tapella hinnoilla isoja vastaan. Siksi esim pienet firmat pysyvät pystyssä. Kärjistettynä joko myyvät maineen ja laadun pohjalta hyvin, tai kusettavat asiakkaita sopivissa määrin tavalla tai toisella pysyäkseen pinnalla. Sama melkein alalla kuin alalla. Esim automyynnissä se auto voi mennä nollakatteella mutta rahoitus ja lisäpalvelut ovat se millä saa rahaa.
 
Tuli ajettua ensimmäinen Oulu-Helsinki -reissu sähköautolla. Pysähdystavat noudattelivat samaa rytmiä kuin viimeksi polttiksella. Pyhäsalmella nopea vessatauko 5min. Jyväskylässä hieman pidempi tauko, auto superchargerissa sen aikaa kun kävin asioimassa ja söin autossa eväät (jääkaappi piti tyhjentää, koska olen pois kämpiltä pari viikkoa) noin 25min. Matka jatkui 93% varauksella kohti Helsinkiä. Pysähdys Järvenpään K-cittarilla sushi- ja tuliaisostoksilla, samalla auto K-latauksessa. Matka jatkuu 20min jälkeen jollain 63% varaustasolla. Saapuminen Töölöön majapaikalle 53% varaustasolla. Eli range riitti hienosti, eikä tarvinnut jonotella tai odottamalla odotella latauksia. Tien päällä latauksiin meni aika tasan 20€. Aika 5/5 ajokokemus.

Autona Tesla Model 3 Long Range 2021.

Edit: keli oli kolea ja sateinen, ajonopeus +6-10kmh yli rajoituksen (sakkorajalla ) ja ohituksissa ei säästelty.
 
Viimeksi muokattu:
Pysähdystavat noudattelivat samaa rytmiä kuin viimeksi polttiksella.
Niinpä. Kun miettii omiakin pitemmän matkan reissuja, niin kyllä niitä taukoja vaan on aika usein ihan luonnollisistakin syistä. Ja kun polttisautolla menee tankille niin se auto on siirrettävä pois tankkauksen jälkeen parkkiruutuun ja tankkaaja tulee jälkijunassa sinne Hesen luukulle ja saa sitä mitä etujoukko on sille tilannut. Latauspaikalta voi lähteä koko perhe yhdessä tilaamaan haluamaansa syömistä eikä autoa tarvitse välillä siirtää. Paitsi jos akku on jo täynnä ja aikoo syödä lisää.
 
Siinä ei olisi mitään uutta. Välillä teen itsekkin niin, jos kaupan kiinni ottaminen on kokonaiskuvassa järkevää.

Suosittelen tutustumaan esim. rikkiakkuteknologiaan. Saa nähdä milloin joskus saavat solid state batteryt tuotantoon.
Siitä, että jokin akkutekniikka saadaan PoC-tasolla toimimaan labrassa on luultavasti ainakin viisi vuotta pienimuotoiseen pilottituotantoon ja vielä pitempi matka siihen, että teknologiaa kannattavasti hyödyntävä massavalmistukseen kykenevä miljardiluokan tehdas on pystyssä.

Nämä ihmeteknologia X syrjäyttää nykyiset sähköautot -jutut ovat ihan täyttä FUDia, jota ruokkii se bisnes, jota nykyiset sähköautot pelottavat.

Jos 2030-luvulla on rikkiakkuja, hyvä juttu, mutta 2022 autokauppoihin asialla ei ole minkäänlaista merkitystä.
 
Mikäs on tämä myytti, että sähköauton akkua ei kannattaisi latailla kuin 80%:iin? Tietysti DC - pikalatureissa ei käy edes järkeen, koska latausnopeus hidastuu huomattavasti loppua kohden.

Mutta kuinkas kun kun ladataan kotoa AC-laturilla ns. hidaslatausta?

Tässä esim. Hyundai Konan käyttöohjeesta poimintoja:

"Akun teho ja kestävyys voi kärsiä, jos DC latausta käytetään jatkuvasti. DC-laturia tulee käyttää mahdollisimman vähän korkeajänniteakun käyttöiän pidentämiseksi."

"AC-laturia suositellaan pitämään suurjänniteakku ihanteellisessa kunnossa. Jos suurjänniteakun jännite laskee alle 20 prosentin, voit pitää sen ihanteellisessa kunnossa lataamalla akun täyteen. (Suositus kerran kuussa tai useammin.)"

Itse latailen lähes täysin kotilaturissa, 3-vaiheesta 8A (5,5kW), joskus harvakseltaan kun tarve nopeammalle niin 16A (11kW). Tähän saakka ladannut vain 80% saakka ja harvakseltaan täyteen, mutta jossain somekeskusteluissa tätä puitiin ja todettiin, että ei ole akun kestävyyden kannalta merkitystä. Jopa huonompi. Ja niin se näkyy tuo Hyundain käyttöohjekin kertovan. Taisi siellä jossain kyllä lukea, että ei kannata autoa säilytellä pitkään täydellä akulla, mutta meillä autolla liikutaan päivittäin.

Eli käytännössä kannattaisi hidaslatailla aina täyteen ja sama uusiksi kun akun varaustaso alittaa 20% ? Vai oliko raadilla jotain pointteja mitä en huomannut?
 
Riippuu varmaan autosta, mutta eikö noissa yleensä ole niin että kapasiteetti on jotain, mutta siitä on käytössä vaan osa? Eli kun auto sanoo 100% niin todellisuus lienee 80% akun oikeasta kapasiteetista? Jos näin, niin ei varmaan kauheasti haittaa ladata "täyteen".
 
Riippuu varmaan autosta, mutta eikö noissa yleensä ole niin että kapasiteetti on jotain, mutta siitä on käytössä vaan osa? Eli kun auto sanoo 100% niin todellisuus lienee 80% akun oikeasta kapasiteetista? Jos näin, niin ei varmaan kauheasti haittaa ladata "täyteen".

Yleensä puskuria on, mutta täyssähköautoissa tavallisempi käytössä oleva kapasiteetti on lähempänä 95% kuin 80%. Poikkeuksiakin varmasti on. Ja kyllä sillä useimmilla akkukemioilla on kulumisen kannalta merkitystä kuinka täyteen lataa ja kuinka tyhjäksi päästää. Akunhallinta suojaa jonkin verran, ja voi olla että ero kulumisessa ei ole järin suuri, mutta itse ainakin normaaliarjessa pidän akkua suunnilleen 40% - 80% välillä ja lataan täyteen vain kun sille on jotain tarvetta, koska siitä ei sen suurempaa ylimääräistä vaivaa ole. Akun kuntohan on kuitenkin aika helppo todeta, joten kun käytettyä ostaa, ei tarvitse olla pelkästään myyjän sanan varassa kuinka hyvin akkua on pidetty.
 
Riippuu varmaan autosta, mutta eikö noissa yleensä ole niin että kapasiteetti on jotain, mutta siitä on käytössä vaan osa? Eli kun auto sanoo 100% niin todellisuus lienee 80% akun oikeasta kapasiteetista? Jos näin, niin ei varmaan kauheasti haittaa ladata "täyteen".

Teslan autoissa ”puskuri” on akun alapäässä. Kuin myös useimmissa muissa merkeissä.

Audin E-tron oli taas eka jossa puskuri oli molemmissa päissä. Minkä takia lataa todella hyvällä teholla ”100%” asti.
 
Riippuu varmaan autosta, mutta eikö noissa yleensä ole niin että kapasiteetti on jotain, mutta siitä on käytössä vaan osa? Eli kun auto sanoo 100% niin todellisuus lienee 80% akun oikeasta kapasiteetista? Jos näin, niin ei varmaan kauheasti haittaa ladata "täyteen".
No näin olen ymmärtänyt että kaikissa nykyajan sähköautoissa on sama, eli ohjelmallisesti estetty akun koko kapasiteetin käyttäminen. Tuo sitten vain vain, että lataileeko täyteen AC vai DC -laturilla. Tai ylipäätään kummalla. Ilmeisesti DC -pikalaturin käyttö jatkuvasti on huonoksi akulle.
Tuleekohan tässä sitten tulevaisuudessa joku sama efekti kuin aiemmin käytettyjen kanssa, meinaan markkinointia "ajettu lapissa vain, ei suolattu etelässä" :p Meinaan siis, jotta kyllähän pk-seudulla varmaan suurinosa sähköautoista lataillaan pääsääntöisesti noista pikalatureista, koska kotona ei oikein ole latausmahdollisuuksia.
 
Viimeksi muokattu:
Eikö noissa ole kohta kaikissa se 8 vuoden akkutakuu? Itse en aio ainakaan optimoida mitään vajaita latauksia kun saan sähkärin joskus alle.
 
Viimeksi muokattu:
itse ainakin normaaliarjessa pidän akkua suunnilleen 40% - 80% välillä ja lataan täyteen vain kun sille on jotain tarvetta, koska siitä ei sen suurempaa ylimääräistä vaivaa ole.
Näin itsekin ajattelin ja tein aiemmin. nyt vain mietin onko tuossa järkeä akun eliniän kannalta. Ilmeisesti optimaalisin olisi latailla kotilaturista 20% -> 100%.
Toisaalta itselle ihan sama, sillä ainakin toistaiseksi vaihtelen uuteen sähköautoon noin 3 vuoden välein.
 
Mitenkäs muuten tällainen skenaario, kun itsellä ID4 tulossa alle ja se taitaa olla kuuluisa tuosta akun lämmittelystä talvella akkuvirralla ja rangea kuluu siihen. Lähden kotoa kuitenkin jatkossa aina piuhan päästä, ja joku täällä taisi kertoa että hän aina ennen lähtöä sitten lataa vielä jonkun viimeisen 80%->90% että akku lämpenee tuosta latauksesta kun kotona valmistautuu lähtöön ja rangea ja ajomukavuutta on silloin enemmän. Mitenköhän tuollaisen kaikessa käytännöllisyydessä saisi jotenkin automatisoitua, vai pitääkö vain joka aamu itse olla sitten painamassa puhelinapista vielä lisälataus tulille? Joku hidaslatauksenkin ajoitus niin että se valmistuisi yön jälkeen juuri lähtöhetkeen on ehkä vähän vaikea.
 
... Tuleekohan tässä sitten tulevaisuudessa joku sama efekti kuin aiemmin käytettyjen kanssa, meinaan markkinointia "ajettu lapissa vain, ei suolattu etelässä" :p Meinaan siis, jotta kyllähän pk-seudulla varmaan suurinosa sähköautoista lataillaan pääsääntöisesti noista pikalatureista, koska kotona ei oikein ole latausmahdollisuuksia.
Jos/kun merkittävää vaikutusta akun elinkaareen niin toki tulee näkymään jälkimarkkinassa aikanaan. Onneksi akun tilan saa lähtökohtaisesti selville, ettei tarvitse kuunnella vain myyjän tarinoita laturihommista. Näkee esimerkiksi kuinka monta kertaa ladattu DC:nä ja kuinka monta kertaa AC:na.
 
Mikäs on tämä myytti, että sähköauton akkua ei kannattaisi latailla kuin 80%:iin?
Taisi siellä jossain kyllä lukea, että ei kannata autoa säilytellä pitkään täydellä akulla, mutta meillä autolla liikutaan päivittäin.
Miten niin myytti? Aiheesta on monia tutkimuksia, mutta yleinen konsensus taitaa olla ainakin se, että tyypillisesti litium-ioniakut (pl. LFP) eivät erityisemmin tykkää olla täynnä erityisesti lämpimänä. Tästä syystä 80 % tasolle lataaminen on hyvä tapa estää turhaa seisottamista akku täynnä.

Oma toimintapani on seuraava (Model 3 LR)
1) Jos tiedossa ei ole erityisiä menoja, niin lataan akun tason alittaessa 50 % ja lataan 75-80 % tasolle.
2) Jos tarvitsen koko kapasiteettia, ajastan latauksen valmistumaan juuri ennen lähtöä, jolloin akku ei käytännössä seiso yhtään 100 % varaustasolla. Ainakin Teslassa tuo latauksen ajastaminen valmiiksi ajankohtaan X mennessä on hyvin helppoa. (@TuBBe )
 
Tässä akkujen syklienkestoa erilaisilla akkukemioilla. Keskimmäisellä rivillä minkä verran syklin syvyys vaikuttaa akun kapasiteettiin (kuvissa d-f). LFP-akkua on toistaiseksi vain Teslan Model 3:ssa (takaveto).
Screenshot 2022-01-14 at 22.03.17.png
 
Miten niin myytti? Aiheesta on monia tutkimuksia, mutta yleinen konsensus taitaa olla ainakin se, että tyypillisesti litium-ioniakut (pl. LFP) eivät erityisemmin tykkää olla täynnä erityisesti lämpimänä. Tästä syystä 80 % tasolle lataaminen on hyvä tapa estää turhaa seisottamista akku täynnä.
Puhutttiin sähköautoista. Niissä myös litium-ioniakut käytössä, mutta kuten aiemmin jo tässä topikissa mainittua, ohjelmallisesti niiden lataus jo rajataan akkujen keston vuoksi jollekkin tasolle.
 
Mikäs on tämä myytti, että sähköauton akkua ei kannattaisi latailla kuin 80%:iin? Tietysti DC - pikalatureissa ei käy edes järkeen, koska latausnopeus hidastuu huomattavasti loppua kohden.

Mutta kuinkas kun kun ladataan kotoa AC-laturilla ns. hidaslatausta?

Tässä esim. Hyundai Konan käyttöohjeesta poimintoja:

"Akun teho ja kestävyys voi kärsiä, jos DC latausta käytetään jatkuvasti. DC-laturia tulee käyttää mahdollisimman vähän korkeajänniteakun käyttöiän pidentämiseksi."

"AC-laturia suositellaan pitämään suurjänniteakku ihanteellisessa kunnossa. Jos suurjänniteakun jännite laskee alle 20 prosentin, voit pitää sen ihanteellisessa kunnossa lataamalla akun täyteen. (Suositus kerran kuussa tai useammin.)"

Itse latailen lähes täysin kotilaturissa, 3-vaiheesta 8A (5,5kW), joskus harvakseltaan kun tarve nopeammalle niin 16A (11kW). Tähän saakka ladannut vain 80% saakka ja harvakseltaan täyteen, mutta jossain somekeskusteluissa tätä puitiin ja todettiin, että ei ole akun kestävyyden kannalta merkitystä. Jopa huonompi. Ja niin se näkyy tuo Hyundain käyttöohjekin kertovan. Taisi siellä jossain kyllä lukea, että ei kannata autoa säilytellä pitkään täydellä akulla, mutta meillä autolla liikutaan päivittäin.

Eli käytännössä kannattaisi hidaslatailla aina täyteen ja sama uusiksi kun akun varaustaso alittaa 20% ? Vai oliko raadilla jotain pointteja mitä en huomannut?
Akun kuluminen jakautuu NMC-kemiallisen litium-ionitekniikan tapauksessa useampaan kategoriaan :
1) Ensinnäkin akku kuluu ladatessa ja mitä korkeammalla jännitteellä ladataan, sitä enemmän se kuluu. Mitä korkeampi SOCsitä korkeampi kennon jännite ja sitä korkeammalla jännitteellä pitää ladata, että kenno ylipäätään latautuu -> ”tappiin” lataaminen on haitallisinta. Tähän perustuu ohje, että ei kannata ladata täyteen.

2) Toinen kulumismekanismi on ihan vaan ikääntyminen säilytyksen takia. Tässä vahingoittavia tekijöitä ovat lämpötila ja SOC-% / jännite. Aivan täysi akku kuumana on huonoin mahdollinen yhdistelmä ja auton säilyttämistä 35C helteellä akku täynnä suorassa auringossa kannattaa vältellä.

Noiden lisäksi on sitten jotain ihan tyhjäksi päästämiseen liittyviä kulumisjuttuja ja liian kylmänä / lämpimänä lataamista jne. Mutta noista auton oman automatiikan pitäisi pitää kyllä huolta.

Yksi syy ostaa isolla akulla oleva auto on se, että voi rauhassa käytellä sitä pääosin vain 20-80 välillä, joka on optimaalista akulle. Silloin akku kestää eniten syklejä. Ja vastaavasti isolla akulla pääsee enemmän kilsoja per sykli -> elinikä on kilsoins mitattunakin isompi.


LFP-kemilliset akut ovat eri juttu. Ne tykkäävät täyteen lataamisesta, mutta eivät vastaavasti siedä yhtään kylmänä (pakkasella) lataamista.
 
20-80 % arjessa. Lataus 100 %:iin vain, jos on matkan takia pakko ja silloinkin hyvä välttää seisottamista akku täynnä. Pl. LFP, jonka kanssa ei juuri ole merkitystä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 593
Viestejä
4 501 563
Jäsenet
74 232
Uusin jäsen
asic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom