Mikäs on tämä myytti, että sähköauton akkua ei kannattaisi latailla kuin 80%:iin? Tietysti DC - pikalatureissa ei käy edes järkeen, koska latausnopeus hidastuu huomattavasti loppua kohden.
Mutta kuinkas kun kun ladataan kotoa AC-laturilla ns. hidaslatausta?
Tässä esim. Hyundai Konan käyttöohjeesta poimintoja:
"Akun teho ja kestävyys voi kärsiä, jos DC latausta käytetään jatkuvasti. DC-laturia tulee käyttää mahdollisimman vähän korkeajänniteakun käyttöiän pidentämiseksi."
"AC-laturia suositellaan pitämään suurjänniteakku ihanteellisessa kunnossa. Jos suurjänniteakun jännite laskee alle 20 prosentin, voit pitää sen ihanteellisessa kunnossa lataamalla akun täyteen. (Suositus kerran kuussa tai useammin.)"
Itse latailen lähes täysin kotilaturissa, 3-vaiheesta 8A (5,5kW), joskus harvakseltaan kun tarve nopeammalle niin 16A (11kW). Tähän saakka ladannut vain 80% saakka ja harvakseltaan täyteen, mutta jossain somekeskusteluissa tätä puitiin ja todettiin, että ei ole akun kestävyyden kannalta merkitystä. Jopa huonompi. Ja niin se näkyy tuo Hyundain käyttöohjekin kertovan. Taisi siellä jossain kyllä lukea, että ei kannata autoa säilytellä pitkään täydellä akulla, mutta meillä autolla liikutaan päivittäin.
Eli käytännössä kannattaisi hidaslatailla aina täyteen ja sama uusiksi kun akun varaustaso alittaa 20% ? Vai oliko raadilla jotain pointteja mitä en huomannut?