Kona 64 kWh antaa käyttää 94,8 % akun kapasiteetista. En osaa sanoa miten tuo viisi prosenttia on jaettu, eli suojellaanko vain alapäätä, vai onko yläpäässäkin pari-kolme prosenttia koskematonta. Täyteen ladatun akun todellinen SoC olisi siis ~97-100 %.
Jos akkua säilyttäisi SoC 100 % vs. 80 %, menettäisi pahimmillaan kaksi vuotta käyttöikää. SoH 80-81 % 7 vuoden kohdalla vs. 9 vuoden. Käytännössä tämä varaustilan vaikutus on pientä, koska täyteen lataajallakin akku on suurimman osan ajasta jotain muuta kuin 100 %.
Suurempi vaikutus tulee lataamisista. Liian korkeaan kennojännitteeseen lataaminen vähentää akusta saatavaa energiamäärää käyttöiän aikana, eli kilometrejä.
Oletus: 100 %:lla ajaa 300 km, lopetetaan tarkastelu, kun SoH on 90 %, lämpötila +20 C.
100 % -> 25 % -> 100 % jne:
0,75 * 300 km * 1 000 = 225 000 km
85 % -> 25 % -> 85 % jne:
0,6 * 300 km * 2 000 = 360 000 km
75 % -> 25 % -> 75 % jne:
0,5 * 300 km * 3 000 = 450 000 km
PDF | Rechargeable lithium-ion batteries are promising candidates for building grid-level storage systems because of their high energy and power... | Find, read and cite all the research you need on ResearchGate
www.researchgate.net