Yleistä keskustelua sähköautoista

Eikö noissa ole kohta kaikissa se 8 vuoden akkutakuu? Itse en aio ainakaan optimoida mitään vajaita latauksia kun saan sähkärin joskus alle.

Suunnileen kaikissa on se kahdeksan vuoden akkutakuu, mutta sen laukeaminen vaatii, että akun kapasiteetti laskee 70% tasolle. Kun autoa kaupittelee käytettynä, todennäköisesti helpompo päästä eroon jos akun kuinto on vaikka 95%, kuin että se olisi 85%. Takuu tietenkin on mitoitettu niin, että takuuvaihtoa ei yleensä tarvitse tehdä, vaikka latailisi miten, jos kennoja ei ole oikeasti mennyt rikki.
 
1) Ensinnäkin akku kuluu ladatessa ja mitä korkeammalla jännitteellä ladataan, sitä enemmän se kuluu. Mitä korkeampi SOCsitä korkeampi kennon jännite ja sitä korkeammalla jännitteellä pitää ladata, että kenno ylipäätään latautuu -> ”tappiin” lataaminen on haitallisinta. Tähän perustuu ohje, että ei kannata ladata täyteen.
Tätä juuri tarkoitan, ei sitä sähköauton akkua voi kotikonstein edes ladata "tappiin" täyteen. Tuo totta, että mitä korkeammalla jännitteella ladataan, sitä enemmän se kuluu -> Ne pikalaturit.
Kotilatauksessa taas se ja sama lataako "täyteen", eli 100%:iin vai ei. Toisaalta ainakin Hyundain ohjekirja suosittaa lataamaan AC:llä 100%:iin vähintään kerran kuukaudessa.
 
Suunnileen kaikissa on se kahdeksan vuoden akkutakuu, mutta sen laukeaminen vaatii, että akun kapasiteetti laskee 70% tasolle. Kun autoa kaupittelee käytettynä, todennäköisesti helpompo päästä eroon jos akun kuinto on vaikka 95%, kuin että se olisi 85%. Takuu tietenkin on mitoitettu niin, että takuuvaihtoa ei yleensä tarvitse tehdä, vaikka latailisi miten, jos kennoja ei ole oikeasti mennyt rikki.

Onko tietoa, että miten se auton latausprosenttimittari näyttää: Jos akun kapasiteetti on laskenut 71%:iin, niin näyttääkö se edeleen että akku latautuu 100%:iin vai 71%:iin?
 
Tätä juuri tarkoitan, ei sitä sähköauton akkua voi kotikonstein edes ladata "tappiin" täyteen. Tuo totta, että mitä korkeammalla jännitteella ladataan, sitä enemmän se kuluu -> Ne pikalaturit.
Kotilatauksessa taas se ja sama lataako "täyteen", eli 100%:iin vai ei. Toisaalta ainakin Hyundain ohjekirja suosittaa lataamaan AC:llä 100%:iin vähintään kerran kuukaudessa.
Kannattaa huomata, että pikalaturi alhaisilla soc%:eilla lataa matalammalla jännitteellä kuin hidaslaturi 95% kohdalla.
 
Onko tietoa, että miten se auton latausprosenttimittari näyttää: Jos akun kapasiteetti on laskenut 71%:iin, niin näyttääkö se edeleen että akku latautuu 100%:iin vai 71%:iin?
Riippuu autosta. Teslat menevät silti 100%:iin, sillä vaan ei pääse yhtä pitkälle. Leaffit taas pudottavat palkkeja pois ja eivät ikäänkuin suostu latautumaan täyteen.
 
Kannattaa huomata, että pikalaturi alhaisilla soc%:eilla lataa matalammalla jännitteellä kuin hidaslaturi 95% kohdalla.
Miten niin? Eikös se pikalaturi lataa justiin niin nopeaa kuin se auto ottaa vastaan? Ja tämä riippuu täysin autosta.
 
Miten niin? Eikös se pikalaturi lataa justiin niin nopeaa kuin se auto ottaa vastaan? Ja tämä riippuu täysin autosta.
Tyhjän akun jännite on paljon alempi kuin täyden akun -> pikalaturi lataa esim. 5-30% soc välillä selkeästi alemmalla jännitteellä kuin auton sisäinen laturi AC-type2:sen läpi.

Virta on toki merkittävästi korkeampi ja täten latausteho on myös korkeampi.
 
Tyhjän akun jännite on paljon alempi kuin täyden akun -> pikalaturi lataa esim. 5-30% soc välillä selkeästi alemmalla jännitteellä kuin auton sisäinen laturi AC-type2:sen läpi.

Virta on toki merkittävästi korkeampi ja täten latausteho on myös korkeampi.
Okei. No jokatapauksessa jo ainakin Hyundai kertoo että pikalaturin käyttö heikentää akun kestoa, eikä suosittele niiden jatkuvaa käyttöä. Hidaslatauksissa taas, suosittelee lataamaan vähintään kerran kuussa 100%. Mitä tässä uskoa? Tekisikö kompromissin ja lataisi kotilaturista vain 90%
 
Mikäs on tämä myytti, että sähköauton akkua ei kannattaisi latailla kuin 80%:iin? Tietysti DC - pikalatureissa ei käy edes järkeen, koska latausnopeus hidastuu huomattavasti loppua kohden.

Mutta kuinkas kun kun ladataan kotoa AC-laturilla ns. hidaslatausta?

Tässä esim. Hyundai Konan käyttöohjeesta poimintoja:

"Akun teho ja kestävyys voi kärsiä, jos DC latausta käytetään jatkuvasti. DC-laturia tulee käyttää mahdollisimman vähän korkeajänniteakun käyttöiän pidentämiseksi."

"AC-laturia suositellaan pitämään suurjänniteakku ihanteellisessa kunnossa. Jos suurjänniteakun jännite laskee alle 20 prosentin, voit pitää sen ihanteellisessa kunnossa lataamalla akun täyteen. (Suositus kerran kuussa tai useammin.)"

Itse latailen lähes täysin kotilaturissa, 3-vaiheesta 8A (5,5kW), joskus harvakseltaan kun tarve nopeammalle niin 16A (11kW). Tähän saakka ladannut vain 80% saakka ja harvakseltaan täyteen, mutta jossain somekeskusteluissa tätä puitiin ja todettiin, että ei ole akun kestävyyden kannalta merkitystä. Jopa huonompi. Ja niin se näkyy tuo Hyundain käyttöohjekin kertovan. Taisi siellä jossain kyllä lukea, että ei kannata autoa säilytellä pitkään täydellä akulla, mutta meillä autolla liikutaan päivittäin.

Eli käytännössä kannattaisi hidaslatailla aina täyteen ja sama uusiksi kun akun varaustaso alittaa 20% ? Vai oliko raadilla jotain pointteja mitä en huomannut?
Taitaa tuo kona tehdä sen kennojen balansoinnin vain kun sen lataa ac laturilla täyteen ja siksi suositus tehdä se ainakin kerran kuussa.

Se balansointi tehdään kennojännitteen perusteella kun kennot ovat täysiä, tyhjänäkin sen voisi kai teoriassa tehdä, mutta siinä normaalilla käyttöalueella 10-90% välillä se ei oikein onnistu mitenkään luotettavasti.
 
Mikäs on tämä myytti, että sähköauton akkua ei kannattaisi latailla kuin 80%:iin? Tietysti DC - pikalatureissa ei käy edes järkeen, koska latausnopeus hidastuu huomattavasti loppua kohden.

Mutta kuinkas kun kun ladataan kotoa AC-laturilla ns. hidaslatausta?

Tässä esim. Hyundai Konan käyttöohjeesta poimintoja:

"Akun teho ja kestävyys voi kärsiä, jos DC latausta käytetään jatkuvasti. DC-laturia tulee käyttää mahdollisimman vähän korkeajänniteakun käyttöiän pidentämiseksi."

"AC-laturia suositellaan pitämään suurjänniteakku ihanteellisessa kunnossa. Jos suurjänniteakun jännite laskee alle 20 prosentin, voit pitää sen ihanteellisessa kunnossa lataamalla akun täyteen. (Suositus kerran kuussa tai useammin.)"

Itse latailen lähes täysin kotilaturissa, 3-vaiheesta 8A (5,5kW), joskus harvakseltaan kun tarve nopeammalle niin 16A (11kW). Tähän saakka ladannut vain 80% saakka ja harvakseltaan täyteen, mutta jossain somekeskusteluissa tätä puitiin ja todettiin, että ei ole akun kestävyyden kannalta merkitystä. Jopa huonompi. Ja niin se näkyy tuo Hyundain käyttöohjekin kertovan. Taisi siellä jossain kyllä lukea, että ei kannata autoa säilytellä pitkään täydellä akulla, mutta meillä autolla liikutaan päivittäin.

Eli käytännössä kannattaisi hidaslatailla aina täyteen ja sama uusiksi kun akun varaustaso alittaa 20% ? Vai oliko raadilla jotain pointteja mitä en huomannut?
Kona 64 kWh antaa käyttää 94,8 % akun kapasiteetista. En osaa sanoa miten tuo viisi prosenttia on jaettu, eli suojellaanko vain alapäätä, vai onko yläpäässäkin pari-kolme prosenttia koskematonta. Täyteen ladatun akun todellinen SoC olisi siis ~97-100 %.

Jos akkua säilyttäisi SoC 100 % vs. 80 %, menettäisi pahimmillaan kaksi vuotta käyttöikää. SoH 80-81 % 7 vuoden kohdalla vs. 9 vuoden. Käytännössä tämä varaustilan vaikutus on pientä, koska täyteen lataajallakin akku on suurimman osan ajasta jotain muuta kuin 100 %.

Suurempi vaikutus tulee lataamisista. Liian korkeaan kennojännitteeseen lataaminen vähentää akusta saatavaa energiamäärää käyttöiän aikana, eli kilometrejä.

Oletus: 100 %:lla ajaa 300 km, lopetetaan tarkastelu, kun SoH on 90 %, lämpötila +20 C.

100 % -> 25 % -> 100 % jne:
0,75 * 300 km * 1 000 = 225 000 km

85 % -> 25 % -> 85 % jne:
0,6 * 300 km * 2 000 = 360 000 km

75 % -> 25 % -> 75 % jne:
0,5 * 300 km * 3 000 = 450 000 km

 

Liitteet

  • Screenshot_20220731-225714.png
    Screenshot_20220731-225714.png
    309,3 KB · Luettu: 17
  • Screenshot_20220731-225632.png
    Screenshot_20220731-225632.png
    316,3 KB · Luettu: 16
Kona 64 kWh antaa käyttää 94,8 % akun kapasiteetista. En osaa sanoa miten tuo viisi prosenttia on jaettu, eli suojellaanko vain alapäätä, vai onko yläpäässäkin pari-kolme prosenttia koskematonta. Täyteen ladatun akun todellinen SoC olisi siis ~97-100 %.

Jos akkua säilyttäisi SoC 100 % vs. 80 %, menettäisi pahimmillaan kaksi vuotta käyttöikää. SoH 80-81 % 7 vuoden kohdalla vs. 9 vuoden. Käytännössä tämä varaustilan vaikutus on pientä, koska täyteen lataajallakin akku on suurimman osan ajasta jotain muuta kuin 100 %.

Suurempi vaikutus tulee lataamisista. Liian korkeaan kennojännitteeseen lataaminen vähentää akusta saatavaa energiamäärää käyttöiän aikana, eli kilometrejä.

Oletus: 100 %:lla ajaa 300 km, lopetetaan tarkastelu, kun SoH on 90 %, lämpötila +20 C.

100 % -> 25 % -> 100 % jne:
0,75 * 300 km * 1 000 = 225 000 km

85 % -> 25 % -> 85 % jne:
0,6 * 300 km * 2 000 = 360 000 km

75 % -> 25 % -> 75 % jne:
0,5 * 300 km * 3 000 = 450 000 km


Jos auton lataa lataa aina 100%:iin ajojaksolla 3-5 vuotta, niin meneekö tuossa sinun tarkastelujaksolla akku takuurajalle, joka on tyypillisesti 70% tai mikä on kapasiteetti tuommoisen jakson jälkeen?

Puhutaan tyypillisistä suomalaista vuosiajomatkoista, kuten 25 000 km/vuosi.
 
Onhan tuo hauskaa seurata, kun lataamassa näkee esimerkiksi jonkun pizzafirman auton joka pikalaturista heruttaa 95-100% 20-30minuuttia. Vasta yksi uudenkarhean Mersun kuski ihmetteli, kun lopetin latauksen heti rangen ollessa 40km enemmän kuin seuraavaan kohteeseen matkaa. Yritin valistaa, että seuraavalla pikalaturilla saan taas matkaa nopeammin sisään. Teslassa se nopeusnäyttö latauksessa havainnollistaa asiaa hyvin. Korean autoissa taas tietyt prosentit ovat selkeästi kynnyksiä minkä jälkeen bms rajoittaa latausta oli laturi vaikka minkä tehoinen. Ei kannata sitten seisoskella turhaan hitaasti lataamassa ellei seuraavalle laturille ole liikaa matkaa. Ja minuuttipohjaisessa hinnoittelussa tuo tärkeää sisäistää.
 
Mitenkäs muuten tällainen skenaario, kun itsellä ID4 tulossa alle ja se taitaa olla kuuluisa tuosta akun lämmittelystä talvella akkuvirralla ja rangea kuluu siihen. Lähden kotoa kuitenkin jatkossa aina piuhan päästä, ja joku täällä taisi kertoa että hän aina ennen lähtöä sitten lataa vielä jonkun viimeisen 80%->90% että akku lämpenee tuosta latauksesta kun kotona valmistautuu lähtöön ja rangea ja ajomukavuutta on silloin enemmän. Mitenköhän tuollaisen kaikessa käytännöllisyydessä saisi jotenkin automatisoitua, vai pitääkö vain joka aamu itse olla sitten painamassa puhelinapista vielä lisälataus tulille? Joku hidaslatauksenkin ajoitus niin että se valmistuisi yön jälkeen juuri lähtöhetkeen on ehkä vähän vaikea.
BMW:n sovellukseen kun laitan lähtöajan ja latauksen ”halvimpaan aikaan” 22-07 niin auto laskee ja säätää lataukseen tarvitseman ajan niin, että jos ei ehdi lataamaan ”halvimpaan aikaan” niin aloittaa sen aikaisemmin, kuitenkin niin, että akku on täynnä ja lämmitetty, sekä akku, että kabiini lähtöaikaan. Akun lämmitys ei tapahdu jos ei ole vähintään 3h ajastettuun lähtöaikaan.
Ei tarvitse kikkailla mitenkään, todella toimivaa.
Hidaslataus 8-10A käytössä.
 
Tämä auton akun kulumisen ultravarovainen välttely on ihan samaa puuhastelua kuin auton ruostesuojaaminen uutena. Eka muutaman vuoden pitävä omistaja ei siitä hyödy. Surutta vaan kotona 100% ja kovaa ajoa jonnekin 25% asti. Ja sama uusiksi.
 
Mielenkiinoisia aikoja. Iltalehdessä oli juuri juttua että pluginien suosio romahtamassa/romahtanut... miten lienee käy ensimmäisen sukupolven sähköille? Itsellä veikkauksena täydet ääripäät, joko menevät kuin kuumille kiville kun hinta putoaa tai jengi toteaa että esim joku vanha Leaf jossa chademo ei kelpaa pelkästään jo liittimen takia ja korot käytetyissä vs uusi ovat usein niin kovat että hintaero käytetty vs uusi on yllättävän pieni per kk ja saapahan uuden auton käytetyn sijaan.
 
Tämä auton akun kulumisen ultravarovainen välttely on ihan samaa puuhastelua kuin auton ruostesuojaaminen uutena. Eka muutaman vuoden pitävä omistaja ei siitä hyödy. Surutta vaan kotona 100% ja kovaa ajoa jonnekin 25% asti. Ja sama uusiksi.
Juuri noin. Voisi päästää jopa 20%, mutta sitten menee vähän hankalaksi, jos täytyy jonnekin lähteä ja akku onkin ihan tyhjä.


Itse odottelen vielä, että milloin hullujen päivien Peugeot e2008 menee tuotantoon. Jos oikein muistan, niin siinä ei saa asetettua rajaa lataukselle, vaan latautuu täyteen.

Eipä se akku taida pilalle mennä vaikka lataisikin pääosin täyteen.

Puhelimen AccuBattery sovellus näyttää akun kulumisesta tuollaista:

(Noin)
26->71 = 0.10 sykliä kulumista
26->80 = 0.20 sykliä kulumista
26->90 = 0.42 sykliä kulumista
26->100 = 0.94 sykliä kulumista
Puhelin Xiaomi 11T Pro (5000mAh ja 120W lataus).

Itse en oikein noista sykleistä ymmärrä, mutta ilmeisesti 80% tai vaikka jopa 70% olisi parempi akun kulumisen kannalta, kuin 100% lataus.

Itse oon testaillut nyt puhelimen latausta 19% (jolloin varoittaa "tyhjästä" akusta) -> 71%. Ei oikein mitään järkeä tässäkään, mutta ilmeisesti puhelinkin lataa hitaasti viimeiset prosentit (en ole kokeillut).
 
Lisäksi vähän kiinnostaisi katsoa millaisen sähköpakun Renault tuo markkinoille, tällä hetkellähän tonniluokassa ei käytännössä ole kuin psa:n tuote tarjolla... No okei se maxus menisi jos olisi valmis vähän kompromisseihin, mutta vaikuttaa kalliilta siihen nähden kuinka paljon siinä joutuu kompromissia ottamaan.
Ihan sellaiseen kompromissiin en tässä maailmantilanteessa olisi, että ostaessa Saic Motorin tuotteen (esim. Maxuksen) tukisin suoraan Kiinan valtionyhtiötä. Mieluumin tukee esim. julkisia yrityksiä, jotka kotoisin edes jokseenkin vastuullisista oikeusvaltioista.
 
Mielenkiinoisia aikoja. Iltalehdessä oli juuri juttua että pluginien suosio romahtamassa/romahtanut... miten lienee käy ensimmäisen sukupolven sähköille? Itsellä veikkauksena täydet ääripäät, joko menevät kuin kuumille kiville kun hinta putoaa tai jengi toteaa että esim joku vanha Leaf jossa chademo ei kelpaa pelkästään jo liittimen takia ja korot käytetyissä vs uusi ovat usein niin kovat että hintaero käytetty vs uusi on yllättävän pieni per kk ja saapahan uuden auton käytetyn sijaan.
Onhan nuo plugarit vähän väliinputoajia kun nyt on tullut isoja isoakkuisia täyssähköjä, jotka ovat lähes samoissa hinnoissa (sellaisen henkilön näkökulmasta, joka on 40-50 k€ pistämässä autoon kiinni). Lisäksi sähköautot ovat tulleet tutummaksi, niin "pelko" vähentynyt. Toki plugareille ja ekan sukupolven sähköautoille oma kohderyhmänsä edelleen löytyy, jos auto vain sopii käyttötarkoitukseen tai kukkaroon. Jos luottaa tekniikan pelaavan ja ajelee nurkka-ajoja kodin lähellä, niin hyvinhän tuollainen vanhempikin hitaasti lataava sähköauto riittää. Toisaalta vaatii kyllä jonkunmoisen ideologisen vamman sellainen hankkia "budjetilla", koska rahallisessa mielessä ne lyhyet ajot tulisi hoidetuksi paljon halvemmalla sillä tonnin pommilla riippumatta bensan hinnasta.
 
Mielenkiinoisia aikoja. Iltalehdessä oli juuri juttua että pluginien suosio romahtamassa/romahtanut... miten lienee käy ensimmäisen sukupolven sähköille?

Ammattimiehen eli taksikuskin kanssa juttelin niin heillä long range hybridit (mersut ym.) kasvattaneet suosiota. En ymmärrä mikseivät voi suoraan siirtyä sähköön kun kaupungissa enimmäkseen kai suhaavat. Toki voi olla saatavuus juttu.
 
Ammattimiehen eli taksikuskin kanssa juttelin niin heillä long range hybridit (mersut ym.) kasvattaneet suosiota. En ymmärrä mikseivät voi suoraan siirtyä sähköön kun kaupungissa enimmäkseen kai suhaavat. Toki voi olla saatavuus juttu.
Ei jää keikka sähkön loppumiseen kesken, mutta pääosin saavat ajettua matkansa sähköllä? Olin lentokentän lähellä aikanaan lataamassa ja kaikki pikalaturit varattuna. Taksi-ioniq 5 pyöri siinä kuskinsa kanssa tuskissaan, kun olis pitänyt päästä töpselille.
 
Ammattimiehen eli taksikuskin kanssa juttelin niin heillä long range hybridit (mersut ym.) kasvattaneet suosiota. En ymmärrä mikseivät voi suoraan siirtyä sähköön kun kaupungissa enimmäkseen kai suhaavat. Toki voi olla saatavuus juttu.
Hybridit houkuttelevat tuon laturista riippumattomuuden vuoksi ja että se auton ajossa pito ja keikkojen/rahan saamisen maksimointi on se asia millä leipä tuodaan pöytään. Niissä vaan iän kanssa tuo luotettavuus. Faija suhaillut niin perus E-mersulla kuin hybridi maasturilla (mikä onkaan mersun mallistossa) ja kummassakin aivan jatkuvaa vikaa. Onneksi leasing autoja. Viimeksi E-sarjalainen meni korjaukseen jonkun naurettavan pikkujutun takia ja tuli ulos uuden vaihdelaatikon kanssa (luonnollisesti syytä ei kerrottu vaan sanottiin että leasing firma totesi että lasku on ok). Samoin tuossa hybridissä ties mitä todella typerää vikaa. Miten pitkään nuo kestävät rajumpaa käyttöä tuolla hybriditekniikalla. Sähkötekniikka nyt on semiluotettavaa, polttikset semi luotettavaa mutta ne yhdessä... Sähköön
 
Kyllähän Volvo ja Mersu nyt muuttaa aika paljon ladattavien hybridien kenttää kun uusissa malleissa jopa 30kwh akut. Vaikea uskoa että heillä tippuu myynnit, eli ehkä enemmän koskee merkkejä jotka myyvät samaan hintaan ladattavaa 10-15kwh akulla?

Muuten sitten olettaisin kyllä että uuden teknologian hinta tulee kyllä tippumaan, ja vaikka 5v säteellä sähköautojen kenttä mullistuu sen verran ettei nyt uutena ostettu auto sijoituksena kannata. Toisaalta, sama varmaan koskee myös poistuvia ja välivaiheen teknologioita eli saattaa olla vain huonoja vaihtoehtoja.
 
Auton näyttämään rangeen vaikuttaa tietysti moni asia, mutta nyt tänään ihmetelly sitä, että normaalisti lataan kotona yön yli 10A virralla, mutta nyt viikonloppuna latasin töissä kahtena päivänä 6A virralla ja toisen päivän lopussa akku oli ihan täynnä. Nyt on näyttänyt isoimpaa rangea kuin koskaan auton minulla ollessa. Nollaan trippimittarin aina kun akku on täynnä ja seuraan ajettua ja auton näyttämää rangea. Eli hiljaa hyvä tulee? :-)
 
Auton näyttämään rangeen vaikuttaa tietysti moni asia, mutta nyt tänään ihmetelly sitä, että normaalisti lataan kotona yön yli 10A virralla, mutta nyt viikonloppuna latasin töissä kahtena päivänä 6A virralla ja toisen päivän lopussa akku oli ihan täynnä. Nyt on näyttänyt isoimpaa rangea kuin koskaan auton minulla ollessa. Nollaan trippimittarin aina kun akku on täynnä ja seuraan ajettua ja auton näyttämää rangea. Eli hiljaa hyvä tulee? :)
Ei vaikuta. Mutta se vaikuttaa kuinka olet autolla ajanut ja ajotietokone arpoo sitten sen mukaan tulevan rangen.
 
Loogisin selitys tosiaan on, että olet ajanut vähän eri tavalla ja saanut lukeman kasvamaan.

e: Ulkolämpötilakin vaikuttaa asiaan, ainakin Miillä saa helpommin täydet tehopalkit +20 puolipilvistä tienoilla.
 
Noista hybrideistä. Naapurilla on hybridi ja täyssähkö. Hybridiä saa ladata aika usein. Keskusteluja/väittelyjä seuranneena usein täyssähkö kokee suurempaa vastustusta, mutta luulisin, että sellaisen henkilön joka kokee ”piuhojen kanssa värkkäämisen” vastenmielisenä niin ei ainakaan kannattaisi hybridiä ostaa, siinähän saa useammin ”värkkäillä”, jos sähköllä haluaa ajaa. Kuitenkin talvisin on polttisautoillakin sitä kaapelipeliä harrastettu ilman mitään vaikeuksia.
 
Sähköauton kulutus ja akun varausken tila eivät mielestäni mene ihan käsi kädessä.

Ajoin tuossa taannoin pidempää matkaa ja lähdin 100 % varauksella liikkeelle. Tasan 100 km ajon jälkeen akusta (64 kWh) oli kulunut auton mukaan 22 %, eli 0,22*64 = 14,08 kWh.

Kuitenkin kulutusmittari oli sitä mieltä, että keskikulutus tällä ajetulla matkalla oli 17,8 kWh/100 km (mikä tuntui isolta ja sen takia aloinkin laskeskelemaan).

Kumpihan noista valehtelee, vaiko molemmat? Perstuntumalla kulutus pitäisi olla lähempänä tuota 14 kuin 18, sillä akulla kyllä ajelee lähes aina vähintään sen 400 km. Ja jos pienmpiä nopeuksia osuu matkalle, niin reilusti vielä enemmän. Kulutuksena se tarkottaisi reilusti alle 16 kWh/100 km kulutuksia.

Olen kuitenkin aina ollut siinä uskossa, että nuo sähköauton kulutusmittarit osaavat aika tarkasti kertoa käytetyn sähkön oikein. Onkohan tässä yhtälössä nyt joku asia, mitä en ota huomioon? Autona Kia e-Niro, sikäli kun sillä merkitystä on.
 
Vai lieneekö se ettei hybridejäkään eli plugareita saada toimitettua? Noillahan on aika pitkät toimitusajat nyt olleet jo vuoden päivät, niin en ihmettele jos rekisteröinnit tippuu. Totuus lienee jossain välimaastossa.
 
Tämä auton akun kulumisen ultravarovainen välttely on ihan samaa puuhastelua kuin auton ruostesuojaaminen uutena. Eka muutaman vuoden pitävä omistaja ei siitä hyödy. Surutta vaan kotona 100% ja kovaa ajoa jonnekin 25% asti. Ja sama uusiksi.
Toisin kuin ruostesuojaus, akun järkevä lataus ei kuitenkaan maksa mitään. Ei edes sitä aikaa, jos lataa päivittäin 80 % ja nostaa latausrajan 100 % vain kun siihen on todellinen tarve.
 
Mielenkiinoisia aikoja. Iltalehdessä oli juuri juttua että pluginien suosio romahtamassa/romahtanut... miten lienee käy ensimmäisen sukupolven sähköille? Itsellä veikkauksena täydet ääripäät, joko menevät kuin kuumille kiville kun hinta putoaa tai jengi toteaa että esim joku vanha Leaf jossa chademo ei kelpaa pelkästään jo liittimen takia ja korot käytetyissä vs uusi ovat usein niin kovat että hintaero käytetty vs uusi on yllättävän pieni per kk ja saapahan uuden auton käytetyn sijaan.
Plugarit menettävät suosiotaan koska sähköautot ovat kehittyneet siihen pisteeseen, että rangeahdistus ei ole enää suurimmalle osalle todellinen ongelma. Ensimmäisen sukupolven sähköautot menee kyllä kaupaksi vähän ajaville ja akkuremontit niihin halpenee koko ajan.
 
Toisin kuin ruostesuojaus, akun järkevä lataus ei kuitenkaan maksa mitään. Ei edes sitä aikaa, jos lataa päivittäin 80 % ja nostaa latausrajan 100 % vain kun siihen on todellinen tarve.
Ei ehkä myöskään kauhean ekologista rääkätä akkua ehdoin tahdoin, kun parilla klikkauksella akun elinikä voi olla kolmin-nelinkertainen.
 
Sähköauton kulutus ja akun varausken tila eivät mielestäni mene ihan käsi kädessä.

Ajoin tuossa taannoin pidempää matkaa ja lähdin 100 % varauksella liikkeelle. Tasan 100 km ajon jälkeen akusta (64 kWh) oli kulunut auton mukaan 22 %, eli 0,22*64 = 14,08 kWh.

Kuitenkin kulutusmittari oli sitä mieltä, että keskikulutus tällä ajetulla matkalla oli 17,8 kWh/100 km (mikä tuntui isolta ja sen takia aloinkin laskeskelemaan).

Kumpihan noista valehtelee, vaiko molemmat? Perstuntumalla kulutus pitäisi olla lähempänä tuota 14 kuin 18, sillä akulla kyllä ajelee lähes aina vähintään sen 400 km. Ja jos pienmpiä nopeuksia osuu matkalle, niin reilusti vielä enemmän. Kulutuksena se tarkottaisi reilusti alle 16 kWh/100 km kulutuksia.

Olen kuitenkin aina ollut siinä uskossa, että nuo sähköauton kulutusmittarit osaavat aika tarkasti kertoa käytetyn sähkön oikein. Onkohan tässä yhtälössä nyt joku asia, mitä en ota huomioon? Autona Kia e-Niro, sikäli kun sillä merkitystä on.
Prosentit heittää. Ne tulee valmistajilta aika arvalla, eikä ole kalibroituja kuten nuo wh määrät ovat
 
Ei ehkä myöskään kauhean ekologista rääkätä akkua ehdoin tahdoin, kun parilla klikkauksella akun elinikä voi olla kolmin-nelinkertainen.
Ei siihen noin isoa eroa saa mitenkään. Jossain kännykässä tms laitteessa josta akusta otetaan mehut ihan tosissaan ulos voi saada jopa tuplattua akun eliniän, mutta autossa tuo akku on jo lähtökohtaisesti niin kevyellä käytöllä että merkittäviä eroja on vaikea saada aikaan.
 
YouTubessa videolla oli 7v vanha sähköauto (pikkuakkuinen) niin auton valikosta näki sen akun kapasiteetin niin 2kWh oli heikentynyt. Latauskäytännöstä ei siinä mainittu, mutta varmaan kotilatausta enimmäkseen, kun selitti, että aamulla akku aina täynnä.
 
YouTubessa videolla oli 7v vanha sähköauto (pikkuakkuinen) niin auton valikosta näki sen akun kapasiteetin niin 2kWh oli heikentynyt. Latauskäytännöstä ei siinä mainittu, mutta varmaan kotilatausta enimmäkseen, kun selitti, että aamulla akku aina täynnä.

Tälläkään youtubevideolla ei kerrota miten on ladattu, mutta vanhasta pikkuakkuisesta 27kWh Kia Soulista on lähtenyt vähän enemmän kuin 2kWh ja vielä vähän perusteellisemmin mitattuna.

 
Ei siihen noin isoa eroa saa mitenkään. Jossain kännykässä tms laitteessa josta akusta otetaan mehut ihan tosissaan ulos voi saada jopa tuplattua akun eliniän, mutta autossa tuo akku on jo lähtökohtaisesti niin kevyellä käytöllä että merkittäviä eroja on vaikea saada aikaan.

Toki turvarajat ja BMS:n toiminta vaikuttavat siihen, miten kennotason matematiikka heijastuu todelliseen elämään. Tesla ei suosittele auton rutiininomaista lataamista yli 90 %:iin ja ilmeisesti akun degradaatio on niin pientä, ettei sillä keskimäärin juuri ole merkitystä auton eliniälle. Toisaalta esim. Leafien kohdalla on näkynyt aika rajujakin kapasiteettimenetyksiä. En ehkä ehdoin tahdoin rääkkäisi, vaikka se ei omana omistusaikana juuri vaikuttaisikaan.
 
Toisin kuin ruostesuojaus, akun järkevä lataus ei kuitenkaan maksa mitään. Ei edes sitä aikaa, jos lataa päivittäin 80 % ja nostaa latausrajan 100 % vain kun siihen on todellinen tarve.
Maksaa se aina vaivaa ja luo mahdollisuuden tilanteelle, että unohtaa nostaa rajaa ylös kun tarve onkin pidempi. Ihan sama, jos joku tykkää säätää, mutta itse en ainakaan pistä tikkuakaan ristiin sen takia, että omistaja nro x. saattaa ehkä saada vähän paremman akun. Turha säätö on turhaa säätöä. Käyttöesine autokin on siinä missä puhelin, en minä senkään akun suojelun perään kyttää. Ei maailma lopu, jos akun vetää kerran pari viikossa 100 %:iin.

e: Minkä takia se pitäisi ladata joka päivä 80%? Siitähän sitä vaivaa vasta tulisikin.
 
Viimeksi muokattu:
Maksaa se aina vaivaa ja luo mahdollisuuden tilanteelle, että unohtaa nostaa rajaa ylös kun tarve onkin pidempi. Ihan sama, jos joku tykkää säätää, mutta itse en ainakaan pistä tikkuakaan ristiin sen takia, että omistaja nro x. saattaa ehkä saada vähän paremman akun. Turha säätö on turhaa säätöä. Käyttöesine autokin on siinä missä puhelin, en minä senkään akun suojelun perään kyttää. Ei maailma lopu, jos akun vetää kerran pari viikossa 100 %:iin.

e: Minkä takia se pitäisi ladata joka päivä 80%? Siitähän sitä vaivaa vasta tulisikin.

Jep, kohta 10tkm ja 4kk takana ja ei nappaile rykiä piuhaa kiinni vain kun on aidosti tarve - kylmin ilmein lataillut 100%een koko ajan. Ainoa poikkeus, jos akkua max 40-50% ja seuraavaksi yöksi tarjolla halpaa sähköä (talonyhtiö vielä pörssisähköllä). Vakiona riittää pistää noin kerran viikossa piuhaan ja aika usein akussa on tällöin 10-20%.

Lievästi muutenkin tuo latailu alemmalle tasolle sotii sitä normihehkutusta, että nykyranget isoja/hyviä eikä tarvitse usein latailla. Tuolla säädöllähän talviaikaan käytännön range on äkkiä 200km isoakkuisellakin.
 
Viimeksi muokattu:
Maksaa se aina vaivaa ja luo mahdollisuuden tilanteelle, että unohtaa nostaa rajaa ylös kun tarve onkin pidempi. Ihan sama, jos joku tykkää säätää, mutta itse en ainakaan pistä tikkuakaan ristiin sen takia, että omistaja nro x. saattaa ehkä saada vähän paremman akun. Turha säätö on turhaa säätöä. Käyttöesine autokin on siinä missä puhelin, en minä senkään akun suojelun perään kyttää. Ei maailma lopu, jos akun vetää kerran pari viikossa 100 %:iin.

e: Minkä takia se pitäisi ladata joka päivä 80%? Siitähän sitä vaivaa vasta tulisikin.
No vähän on kalliimpi käyttöesine kuin joku tonnin iPhone. Käyttöikäkin toivottavasti pitempi kuin puhelimella. Jotkut saattaa jopa ostaa uuden auton ja ajaa sen ns. paaliin saakka. Harva niin tekee, mutta tiedän useita jotka ostaneet uuden auton yli 10 vuotta sitten ja edelleen ajelevat samalla vehkeellä ilman edes aikomusta vaihtaa uuteen. Joten sinänsä ymmärrän että autosta ja akusta halutaan pitää huolta.

Miksikö akku pitäisi ladata ns täyteen, eli 80% ? No riippuu varmaan käyttötapauksista. Meilläkin on toisinaan vähän arpajaiset mihin asti ne seuraavan päivän työkeikat oikein viekään, joten kovin matalalle tasolle varausta ei kestä päästää. Pikalatureitakaan ei niin kovin aina satu matkanvarrelle, saati että ehtisi latailemaan niissä. No, yleensä kuitenkin noin 300km range riittää työpäivän ajaksi.
 
Sähköauton kulutus ja akun varausken tila eivät mielestäni mene ihan käsi kädessä.

Ajoin tuossa taannoin pidempää matkaa ja lähdin 100 % varauksella liikkeelle. Tasan 100 km ajon jälkeen akusta (64 kWh) oli kulunut auton mukaan 22 %, eli 0,22*64 = 14,08 kWh.

Kuitenkin kulutusmittari oli sitä mieltä, että keskikulutus tällä ajetulla matkalla oli 17,8 kWh/100 km (mikä tuntui isolta ja sen takia aloinkin laskeskelemaan).

Kumpihan noista valehtelee, vaiko molemmat? Perstuntumalla kulutus pitäisi olla lähempänä tuota 14 kuin 18, sillä akulla kyllä ajelee lähes aina vähintään sen 400 km. Ja jos pienmpiä nopeuksia osuu matkalle, niin reilusti vielä enemmän. Kulutuksena se tarkottaisi reilusti alle 16 kWh/100 km kulutuksia.

Olen kuitenkin aina ollut siinä uskossa, että nuo sähköauton kulutusmittarit osaavat aika tarkasti kertoa käytetyn sähkön oikein. Onkohan tässä yhtälössä nyt joku asia, mitä en ota huomioon? Autona Kia e-Niro, sikäli kun sillä merkitystä on.
Osassa sähköautoista soc-mittari mittaa Ah lukemaa eikä wattitunteja. Koska Wh = Ah * jännite, tuollaisissa autoissa ”ylimmät” prosentit ovat isompia wattitunteina ja ne vikat prosentit taas tuntuvat kuluvan erittäin nopeasti, koska akun jännitteen ollessa alempana niissä on vähemmän energiaa.

Mitään tolkkua tuossa mittaustavassa ei tietysti ole, mutta osa valmistajista on vähän kujalla, joten minkäs teet…
 
Osassa sähköautoista soc-mittari mittaa Ah lukemaa eikä wattitunteja. Koska Wh = Ah * jännite, tuollaisissa autoissa ”ylimmät” prosentit ovat isompia wattitunteina ja ne vikat prosentit taas tuntuvat kuluvan erittäin nopeasti, koska akun jännitteen ollessa alempana niissä on vähemmän energiaa.

Mitään tolkkua tuossa mittaustavassa ei tietysti ole, mutta osa valmistajista on vähän kujalla, joten minkäs teet…
Tämä kiinnostaa, olisiko listaa missä näin toteutettu?
 
Pitäisi löytää 16A matkalaturi volkkariin (ID3) siksi aikaa kun varsinaiset latausasemat saadaan taloyhtiölle hankittua. Onko suositella jotain hyvää ja halpaa? Suko - type 2 versio siis hakusessa, Satmaticin latausboksi saa toimia laturina nyt väliajan.
 
Pitäisi löytää 16A matkalaturi volkkariin (ID3) siksi aikaa kun varsinaiset latausasemat saadaan taloyhtiölle hankittua. Onko suositella jotain hyvää ja halpaa? Suko - type 2 versio siis hakusessa, Satmaticin latausboksi saa toimia laturina nyt väliajan.
Vaikka itselläni onkin lataushybridi, niin tämä Deltacon yhden vaiheen laite on toiminut loistavasti. Saa valita 10A/16A, eikä mitään moitittavaa toistaiseksi.
 
Vaikka itselläni onkin lataushybridi, niin tämä Deltacon yhden vaiheen laite on toiminut loistavasti. Saa valita 10A/16A, eikä mitään moitittavaa toistaiseksi.
Aika monet hybridit lataa vain yhdellä vaiheella kuitenkin. Tuossa omassa kärryssä oleva ns. 10A latausjohto ottaa näköjään verkosta 12.7A. Kiva huomata, että syy pariin 10A sulakkeen palamiseen onkin tuo yli 10A imevä sovitin.

Josta tuli mieleen, että näin Oulussa käydessäni pari kertaa kun joku laittoi max 50kW lataavan autonsa 100kW laturiin vaikka vieressä oli 50kW vapaana ja halvemmalla. En ole ihan varma millä älynlahjoilla jotkut sähköautoja ostaa, mutta onhan se kiva maksaa teholaturista 2x tai enempi hintaa ja saada se max 50kW.

K-Latauksen 200kW jaettu laturi ei muuten osaa jakaa tuon latauksen kuin tasan puoliksi, tuli testattua tällä samaisella matkalla. Tämä siis vaikka toinen töpseli olisi vain kytketty ja lataus olisi jo loppunut. Hienoa suunnittelua.
 
Vaikka itselläni onkin lataushybridi, niin tämä Deltacon yhden vaiheen laite on toiminut loistavasti. Saa valita 10A/16A, eikä mitään moitittavaa toistaiseksi.
Kärsiiköhän tuota säilyttää ulkona esim. postilaatikossa.
Vaikka itselläni onkin lataushybridi, niin tämä Deltacon yhden vaiheen laite on toiminut loistavasti. Saa valita 10A/16A, eikä mitään moitittavaa toistaiseksi.
Onkohan tuo IP54 suojaus tarpeeksi jos asentaisi kiinteästi esim. postilaatikkoon tuohon lataustolpan kylkeen.
 
Maksaa se aina vaivaa ja luo mahdollisuuden tilanteelle, että unohtaa nostaa rajaa ylös kun tarve onkin pidempi. Ihan sama, jos joku tykkää säätää, mutta itse en ainakaan pistä tikkuakaan ristiin sen takia, että omistaja nro x. saattaa ehkä saada vähän paremman akun. Turha säätö on turhaa säätöä. Käyttöesine autokin on siinä missä puhelin, en minä senkään akun suojelun perään kyttää. Ei maailma lopu, jos akun vetää kerran pari viikossa 100 %:iin.

e: Minkä takia se pitäisi ladata joka päivä 80%? Siitähän sitä vaivaa vasta tulisikin.

Jos tietää, ettei arkiajossa tarvitse täyteen ladattua akkua ja autosta helppo säätää rajaksi 80 tai 90% niin miksei sitä tekisi? Ehkä sillä autolla ajetaan vuosi kauemmin.

Vähän sama kuin roskien kierrätys: Jos läheltä löytyy biojäteastia, niin miksei sitä erikseen keräisi vaikka olisi vähemmän säätämistä heittää kaikki sekajätteeseen.

Pienistä puroista iso joki ja niin edelleen.
 
Vuoden olen ajanut lataushybridillä (Citroen C5 Aircross Hybrid). Matka toimistolle n. 25km/suunta menee yhdellä latauksella, eli hyvällä säällä tuolla ajaa sen 50km sähköllä. Pidemmällä ajolle lähtiessä tuon matkan jälkeen muistaa, että autossa on myös bensamoottori. Laitailen hybridiä taloyhtiön tolpasta. Kaikkiin tolppiin vaihdettiin pari vuotta sitten mittarillinen jatkuvassa sähkössä oleva "hidaslataus-asema" tavallisella suko-liitännällä. Plugari on latauksessa aina kun se on tuossa pihassa ja lataus on toiminut hyvin.

Täyssähköinen houkuttelisi, mutta kiinnostaisi muiden ihmisten kokemukset onko pärjätty omassa pihassa pelkällä suko-latauksella? Pari isompaa kauppaa löytyy tältä kylältä, joissa kunnon latausasemat. Ja PK-seudulla kun suurimmaksi osaksi liikun, niin julkisia latauspisteitä riittää. Säännöllisiä matkoja tulee Tampereelle, Turkuun, yms. Pari kertaa vuodessa Pohjois-Pohjanmaalle vanhempia katsomaan.

Tesla Model 3 Long Range on tällä hetkellä puhutellut eniten. Metriäkään sen sellaisella (tai millään täyssähköautolla) ole ajanut, mutta kyydissä olen ollut sillä ja myös Volvo XC40:ssa ja Polestar 2:ssa.
Mulla työmatkaa päivittäin lähemmäs 120km + mahdollisia muita ajoja päälle, ja ihan hyvin riittää 8A tai varsinkin 10A suko-lataus.

Tietenkin paljon riippuu siitäkin saapuuko kotiin ja laittaa autonsa lataukseen heti töiden jälkeen joskus klo 17-18 maissa, vai tuleeko järjestään kotiin vasta puolenyön aikoihin kaikenmaailman harrastuksista yms., ja laittaa vasta sitten lataukseen. Voi olla että jälkimmäisessä tapauksessa mulle ei riittäisi hidaslatailu öisin, mutta sinulla on paljon pienempi työmatka.

Eniten suko-latailussa ahistaa ainainen laturijohdon kiinnittäminen ja irroittaminen molemmista päistä, mutta on elämässä suurempiakin vastoinkäymisiä kohdattu. Oletan ettei teilläkään saa jättää laturipiuhaa kiinni asemaan jos ei ole auto latauksessa.
 
Oletan ettei teilläkään saa jättää laturipiuhaa kiinni asemaan jos ei ole auto latauksessa.

Missä ei saa? Jos siis puhutaan esim. As Oyn tolppapaikasta.

Sähköautoissa sieltä kaapelista ei tule virtaa jos auto ei lähetä ns. "herätettä" vrt. tyhmät lohkolämmittimien johdot joissa virta tulee kokoajan läpi ja joku napero voi käydä työntämässä rautanaulan plus ja miinusnavan välille tms..

Itse jätän aina tolpan ympärille odottelemaan, ensin tuli naapureiden eläkeläisiltä napinaa mutta kun homman selitti muutamaan (5-10) kertaan ei enää valitusta tule. Tietysti jos lataa myös töissä ja on vain 1 kaapeli ei liene ongelmaa, mutta itse lataan vain kotosalla niin siellä aina valmiina.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 593
Viestejä
4 501 563
Jäsenet
74 232
Uusin jäsen
asic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom