Yleistä keskustelua sähköautoista

Itsellä on hyvin shukolataus piisannut, mutta ajot eivät ole enää pitkiä. Työmatka on 15km ja siellä on hidas ja pikalataus tarjolla. Töihin tosin kesällä pääasiassa pyörällä. Vanhemmilla tai mökillä saa tarvittaessa ladata 11kw nopeudella, jotka ovat 13km säteellä kotoa.

Nyt kesäkuukausina olen ladannut yhtenä tai kahtena viikonloppuna per kuu shukosta auton 80% asti ja sillä menee sitten puolen tai koko kuun ajot.
 
Yleisesti sähköauton paino vetävällä akselilla ja luistoneston tarkkuus ovat tarkoittaneet selvästi parempaa etenemiskykyä esim. etuvetoisiin polttiksiin nähden.

.....mutta välttäisin nastoja takavetoisessa sähköautossa jo ihan senkin takia, että nastat ovat painavassa ja kovaa vääntävässä autossa todennäköisesti hyvin nopeasti entiset.

Heh. Pystyisitkö yhtään ristiriitaisempaa lausuntoa antamaan? Mihin ihmeeseen ne nastat tuhoutuu, jos tarkka luistonesto pitää homman aisoissa?

Plus jos hankii painavan ja tehokkaan auton, pitää varmaan olla valmis hyväksymään keskiverron ylittävät käyttökustannukset ylipäätänsä -> myös renkaat useammin vaihtokunnossa.
 
Heh. Pystyisitkö yhtään ristiriitaisempaa lausuntoa antamaan? Mihin ihmeeseen ne nastat tuhoutuu, jos tarkka luistonesto pitää homman aisoissa?

Plus jos hankii painavan ja tehokkaan auton, pitää varmaan olla valmis hyväksymään keskiverron ylittävät käyttökustannukset ylipäätänsä -> myös renkaat useammin vaihtokunnossa.

Niin, nopeasti kuluvat kesärenkaatkin, vaikka luistonesto ei sallisi jättää mustaa vanaa asvalttiin. Painava ja vääntävä auto kuluttaa renkaita. Erityisen kovilla on nasta, joka asutuimmilla seuduilla raapii suurimman osan ajasta asvalttia sen kaksitonnisen auton alla. Nastarenkaiden pitäisi ylipäänsä olla sallittuja vain syrjäseuduilla, mutta aivan erityisen huonosti ne kuuluvat sähköauton alle.

Se, että luistonesto on hyvä, ei ole minkäänlaisessa ristiriidassa em. kanssa.
 
Vaikka tarkka luistonesto niin kyllä se kerkeä repäisemään terävästi ennenkuin luistonesto nappaa, paljon painoa päällä niin se repii nastat hyvin varsinkin asfaltilla.
Plus eikös se juuri pidon rajamailla tai jopa hiukan yli pidäkin olla jos haluat maksimoida kiihtyvyyden eli nasta taipuu aika hyvin renkaassa. Näin se ainakin rata/kiihdytysautoissa.

@varakreivi de Valmont ei se ihan noinkaan. Lumisemmissa oloissahan pärjää paremmin kitkoilla ja nastoilla vähemmän väliä. Kaupungissa taas kun ei ole niin lunta vaan enemmän jäätä niin täällä se nasta oikeasti tekee eroa. Juu kyllä kitkoilla pärjää ja jos ei pärjää niin pitää ehkä katsoa peiliinkin mutta kyllä ainakin parina talvena kitkat alla on saanut oikeasti huomioida että edellä ajavalla voi olla nastat. Näin siis täällä PK-seudulla.
 
Näinhän se juuri menee eli siellä missä on kunnon talvi aina niin kitkat paremmat koska jäätä vähemmän. Toki siellä yleensä huonommin hiekotusta ja suolausta esim keväällä kun sää vaihtelee nollan molemmin puolin.

Mutta pk-seudulla nastat voisi kyllä kieltää, eniten häiritsee ne urpot jotka vetää vielä kesäkuussakin nastat rapisten. Kortti pois noilta.
 
Plus eikös se juuri pidon rajamailla tai jopa hiukan yli pidäkin olla jos haluat maksimoida kiihtyvyyden eli nasta taipuu aika hyvin renkaassa. Näin se ainakin rata/kiihdytysautoissa.

@varakreivi de Valmont ei se ihan noinkaan. Lumisemmissa oloissahan pärjää paremmin kitkoilla ja nastoilla vähemmän väliä. Kaupungissa taas kun ei ole niin lunta vaan enemmän jäätä niin täällä se nasta oikeasti tekee eroa. Juu kyllä kitkoilla pärjää ja jos ei pärjää niin pitää ehkä katsoa peiliinkin mutta kyllä ainakin parina talvena kitkat alla on saanut oikeasti huomioida että edellä ajavalla voi olla nastat. Näin siis täällä PK-seudulla.
Lähestulkoon koko talven pk-seudulla ajetaan paljaalla, ehkä märällä asvaltilla. Parhaiten näissä olosuhteissa pysähtyy ns. Keski-Euroopan kitka. Sitten on hetkiä, jolloin on jäisempää tai lumisempaa. Jäisellä hyväkuntoinen nasta antaisi pienen edun, mutta niin kuin edellä — itse en laittaisi ikinä takavetoiseen sähköautoon.
 
Menee kyllä kitka vs nasta -keskusteluksi, eli offtopikiksi mutta kommentoin silti. Ei nyt helkkari sähköautoon nastoja! Se ropina ja ujellus/vollotus tms. raastaa korvia ihan eri tavalla kuin perinteisessä polttiksessa.

ps. en kannattaisi kyllä nastojen täyskieltoa millään alueella. Ne nastarenkailla varustetut ajoneuvot kun tuppaa "karhentamaan" sitä jääpintaa, jolloin kitkarenkailijoilla pysyy paremmin auto lapasessa. Miinuspuolena nastoissa tietysti se, että karhentaa ja kuluttaa asfalttipintaa myös.
 
ps. en kannattaisi kyllä nastojen täyskieltoa millään alueella. Ne nastarenkailla varustetut ajoneuvot kun tuppaa "karhentamaan" sitä jääpintaa, jolloin kitkarenkailijoilla pysyy paremmin auto lapasessa. Miinuspuolena nastoissa tietysti se, että karhentaa ja kuluttaa asfalttipintaa myös.

Nastat hälytysajoneuvoihin ja muihin työkäytössä oleviin, esim. taksit ja postiautot jne. Muihin kitkat.
 
En itsekään lähtisi metsäpalstaa katsastamaan kitkarenkaissa yksityisesti ylläpidetyn (mitä todella iso osa teistä on) tien varteen. Kun oman palstan tielle pääsee niin ongelma on lähinnä lumen määrä, mutta tuollainen kohtuullisesti käyttöä näkevä tie aukealla auringonpaisteessa on sellainen että nasta on tarpeen.

Itsekin voisin kyllä kannattaa yleistä nastakieltoa, mutta nastoille saisi perustelemalla helposti luvan.

En noilla teillä näe juuri eroa sähköauton ja normaalin auton välillä (sen verran rompetta mukana), mutta kaikki pito on tarpeen kun keli on sen mukainen.

Kaupungissa todennäköisesti painavampi auto auttaa jääolosuhteissa hitaissa nopeuksissa sen verran, että jää jäljelle lähinnä pitää nopeus ja etäisyydet kunnossa (jolloin kitkoilla kyllä pärjää).
 
Saksa alkaa ajamaan tukia alas ensi vuonna ja sitä seuraavana. Eiköhän 2025 ole viimeinen vuosi kun siellä saa jotain.
 
Kyllä sähköautoiluun siirtyminen on saanut omalta osaltani aikamoisen takapakin nykyisillä sähkönhinnoilla.
Jos ennekin joutui omilla ajoilla hieman perustelemaan sen kannattavauutta, niin nykyään sitä ei oiken saa millään kannattavaksi.

Pelkästä auton sähköistymisen riemusta ei ole ole valmis maksamaan liikaa ekstraa, Joku porkkana olisi kiva olla. Jos nyt tänään pitäisi astella autokauppaan, niin bensan varmaan ottaisin.
 
Pelkästä auton sähköistymisen riemusta ei ole ole valmis maksamaan liikaa ekstraa, Joku porkkana olisi kiva olla. Jos nyt tänään pitäisi astella autokauppaan, niin bensan varmaan ottaisin.
Nämähän ovat arvovalintoja. Eri ihmiset arvostavat eri syitä ajaa sähköllä.
Tämä taloudellinen puoli - itse olen pitänyt nyrkkisääntönä että n. 40c/kWh hinnalla aletaan olla lähellä bensan energiakuluja (riippuen hieman polttiksen sekä sähköauton kulutuksesta), joten ei tässä mitään hätää kyllä ole.
 
Meinasit, että bensalla ajo muuttuu halvemmaksi kuin sähköllä sanotaanko... Viiden vuoden periodissa? :kahvi:

...vaikka OL3 on käytössä viimeistään ensi vuonna? (*skeptinen)
...vaikka fennoskandiaan rakennetaan viiden vuoden aikana tuulivoimaa koko ajan lisää?
...vaikka Ruotsi joutuu kasvattamaan siirtokapasiteettiaan?
 
Nämähän ovat arvovalintoja. Eri ihmiset arvostavat eri syitä ajaa sähköllä.

Puhutaan kuitenkin noin 10 KEUR lisästä hankintahintaan. LIsäksi varmaan palaa tonni pari johonkin lataussysteemeihin kotona. Ei pikkurahoja minulle. Pelkästä vihreästä autoilusta en vaan ole valmis maksamaan tuota summaa. Jos halpa ajelu kuolettaisi tuon nopsaan, niin tillanne olisi eri.
 

Pelkästään Tessun halpa rahoitus muuttaa tilanteen monille niin, että m3 SR olis enemmän kuin järkevä ostaa *nyt* ennenkuin korot ampuu. Silti edelleen vain nähdään ainoaksi vaihtoehdoksi lykätä se sama raha jakajaan.
 
Puhutaan kuitenkin noin 10 KEUR lisästä hankintahintaan. LIsäksi varmaan palaa tonni pari johonkin lataussysteemeihin kotona. Ei pikkurahoja minulle. Pelkästä vihreästä autoilusta en vaan ole valmis maksamaan tuota summaa. Jos halpa ajelu kuolettaisi tuon nopsaan, niin tillanne olisi eri.

Lataussysteemeihin tarvii punaisen voimavirtaliittimen tai shukon, jonka sähkömies on tarkistanut/uusinut.
Latausasemat ovat pääosin rahanhukkaa, kun auton mukana tulevalla laturilla saa sen 11kw punaisesta pistoraiasta.
Shukosta saa 2kw, joka riittää normaaliin ajoon, jos ei tarvitse ajaa 500km peräkkäisinä päivinä.

Tuo 10k menee äkkiä bensa/diesel -autossa kalliimpiin huoltoihin, polttoaineeseen ja veroihin, sekä jälleenmyyntiarvoa en paljoa laskisi bensa/diesel, joka ei ole plugin hybrid.
 
Viimeksi muokattu:
Latausasemat ovat pääosin rahanhukkaa, kun auton mukana tulevalla laturilla saa sen 11kw punaisesta pistoraiasta.
Tämä on melkoista puppua ja investointi hyvään latausasemaan on usein järkevää jo siitäkin syystä, että se palvelee vuosiksi eteenpäin. Missä autossa muka tulee vakiona 11kW laturi mukana? Itse en ole törmännyt vielä yhteenkään sellaiseen autoon.
 
Puhutaan kuitenkin noin 10 KEUR lisästä hankintahintaan. LIsäksi varmaan palaa tonni pari johonkin lataussysteemeihin kotona. Ei pikkurahoja minulle. Pelkästä vihreästä autoilusta en vaan ole valmis maksamaan tuota summaa. Jos halpa ajelu kuolettaisi tuon nopsaan, niin tillanne olisi eri.
7000€ tein välirahaa, kun vaihdoin sähköön. Ennen bensaan menevällä rahalla maksan auton kk-erän nyt. Teollisuuspistorasiasta lataan auton mukana tulevalla laturilla, hyvin riittää. Pistorasian laitto 100€.
Auton vuosimalli nuoreni huomattavasti, tosin auto pieneni tiloiltaan, mutta on käyttötarkoitukseen sopivampi nyt. Enemmän pelkäsin vanhan autoon mahdollisesti tulevia kalliita remontteja kuin sähköauton akun hajoomista. Aika näyttää.
Sähköauton huolenpitosopimus voimassa, joten seuraava huolto ei maksa mitään ja 6 vuoden seuraavat huollot maksaa 235€, kun huoltosopimuksen uusii. Huoltoväli 2v.
Jos nyt joutuisin luopumaan tästä sähköautosta tämän 4kk ja 5000km jälkeen niin kyllä se v-tuksen päivä olisi. Erikseen vihreistä arvoista minäkään en maksaisi sen verran omaan napaan tuijotan, mutta mukavaa jos ne tulee siinä sitten ”kaupan päälle”.
Mutta ei sähköauto kaikille sovi, elintason, vakaumuksen, asenteen tai muun syyn takia. Sähkö on yksi energiamuoto nyt liikkumisessa niinkuin etanoli, kaasu tai mahdollinen vety joskus. Voin kuvitella miten jälkikasvumme kohtaa sähkö-vety vastakkain asettelun tulevaisuudessa ja keskusteluun liittyy myös joku autoharrastajan jälkikasvu, että ”kyllä se bensa ja diesel vaan on ainetta” :-)
 
Tämä on melkoista puppua ja investointi hyvään latausasemaan on usein järkevää jo siitäkin syystä, että se palvelee vuosiksi eteenpäin. Missä autossa muka tulee vakiona 11kW laturi mukana? Itse en ole törmännyt vielä yhteenkään sellaiseen autoon.

Ööö about jokaisessa nykyisessä myydyssä EV:ssä on 11KW laturi
 
Tämä on melkoista puppua ja investointi hyvään latausasemaan on usein järkevää jo siitäkin syystä, että se palvelee vuosiksi eteenpäin. Missä autossa muka tulee vakiona 11kW laturi mukana? Itse en ole törmännyt vielä yhteenkään sellaiseen autoon.

Itsellä tuli ainakin q4:ssa laturi, jossa saa vaihtaa punaisen johdon, sinisen karavaanijohdon tai shukon ja lataus säätyy vallitsevan tilanteen mukaan automaattisesti max 11kw asti. Oletin, että sellainen tulisi kaikissa autoissa. Ainakin audin, skodan ja vw:n verkkokaupoista sellaiset löytyivät, kun katselin noita autonhankintajuttuja vuosi sitten.

Tässä skodan versio:
Tuo vaan kotona punaiseen pistorasiaan tai shukoon ja seinälle kiinteästi roikumaan. Miettii latausasemia sitten, kun autot tukee 22kw latausta tai sillä latausasemalla saavuttaa oikeasti jotain etua tuohon auton mukana tulevaan laturiin nähden.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä, mutta löydä yksikin sähköauto jonka mukana tulevalla varustuksella voi ladata 11kw teholla voimavirtapistorasiasta (kuten nimimerkki tomih väittää).

No tämä toki muuttaa asian, ei taida tulla minkään mukana 3vaihe-type2 matkalaturia mutta sellaisen toki saa kaupasta alkaen jollain 200e tjsp.

En siis ota kantaa tässä latausaseman järkevyyteen, itse ajattelin sellaisen ottaa kunhan auto joskus tulee.
 
Hesarin mainosbannerissa pyörii Nissanin mainos, jossa teksti: "Nauti perheauton tilavuudesta. Täyssähköinen Nissan LEAF. Alkaen 25 990 e." Mainoksen takaa, eli Nissanin sivuilta ei kyllä löydy mitään tähän liittyvää, siellä Leafin alkaenhinnaksi on pistetty 34 868 e, että tiedä sitten...
 
Tässä skodan versio:
Tuo vaan kotona punaiseen pistorasiaan tai shukoon ja seinälle kiinteästi roikumaan. Miettii latausasemia sitten, kun autot tukee 22kw latausta tai sillä latausasemalla saavuttaa oikeasti jotain etua tuohon auton mukana tulevaan laturiin nähden.
Harvassa tämmöistä latauslaitetta mukana tulee vaan ne pitää aina hankkia erikseen. Useimmiten tulee vain se hidas tilapäislaturi, joka kytketään sukoon. Ei muuta.

Ja esimerkkinä tuota Skodan latauslaitetta halvemmalla saa latauslaitteita, jotka lataa sen 22kW ja ovat muutenkin ominaisuuksiltaan parempia.
 
No tämä toki muuttaa asian, ei taida tulla minkään mukana 3vaihe-type2 matkalaturia mutta sellaisen toki saa kaupasta alkaen jollain 200e tjsp.

En siis ota kantaa tässä latausaseman järkevyyteen, itse ajattelin sellaisen ottaa kunhan auto joskus tulee.
Vaan löydätkö sellaista 3-vaiheista 200 eurolla, jossa kakin osuessa vakuutusyhtiö ei pidä sinua laitteen maahantuojana ja maksumiehenä (kun olet Kiinasta vehkeen tilannut)?

Esim. meidän asianmukaisilla suojauksilla varustettu 11 kW-matkalaturi maksoi 449 € Suomesta ostettuna ja se oli suunnilleen halvimmasta päästä silloin.
 
Sä puhut nyt ihan eri asiasta eli auton sisäisestä laturista, etkä auton mukana toimitettavasta latauslaitteesta, joka kykenee sen 11kW toimittamaan voimavirtarasiasta.

Kyllä mutta ehkä sinun olisi pitänyt vähän tarkentaa mitä tarkoitat. Teknisesti olin täysin oikeassa mutta puhuit latauskaapelista, et laturista.
 
Vaan löydätkö sellaista 3-vaiheista 200 eurolla, jossa kakin osuessa vakuutusyhtiö ei pidä sinua laitteen maahantuojana ja maksumiehenä (kun olet Kiinasta vehkeen tilannut)?

Esim. meidän asianmukaisilla suojauksilla varustettu 11 kW-matkalaturi maksoi 449 € Suomesta ostettuna ja se oli suunnilleen halvimmasta päästä silloin.

En tiedä, nopeasti googlasin ja ainakin Verkkis näytti myyvän noita 259e:llä
 
Kyllä mutta ehkä sinun olisi pitänyt vähän tarkentaa mitä tarkoitat. Teknisesti olin täysin oikeassa mutta puhuit latauskaapelista, et laturista.
Asia oli kyllä ihan selkeästi tuotu ilmi kun luki myös lainaamani tekstin ja sen lainatun viestin kokonaisuudessaan. Jos vain luit tekstini ilman sisäistämättä mihin viestiin sillä vastattiin, niin voit tietysti tehdä vääränlaisia johtopäätöksiä ja väittää olevasi silti oikeassa :)
 
Kyllä noi voimavirtalaturit lähtee 500e alkaen. 200-300e saanee hitaan 1-vaihelaturin.
 
Asia oli kyllä ihan selkeästi tuotu ilmi kun luki myös lainaamani tekstin ja sen lainatun viestin kokonaisuudessaan. Jos vain luit tekstini ilman sisäistämättä mihin viestiin sillä vastattiin, niin voit tietysti tehdä vääränlaisia johtopäätöksiä ja väittää olevasi silti oikeassa :)

Kannattaa keskittyä ilmaisemaan itseään mahdollisimman tarkasti ja käyttämään oikeita termejä niin et sekoita muita kirjoittajia.

Ja kuten tuossa aikaisemmin todettiin niin ilmeisesti ainakin Audin mukana tulee tuollainen "laturi" mitä kyselit.
 
Kannattaa keskittyä ilmaisemaan itseään mahdollisimman tarkasti ja käyttämään oikeita termejä niin et sekoita muita kirjoittajia.

Ja kuten tuossa aikaisemmin todettiin niin ilmeisesti ainakin Audin mukana tulee tuollainen "laturi" mitä kyselit.
Jep nimenomaan, selkeä artikulointi helpottaa ymmärtämään asiota. (Alla oleva viesti): Puhutko nyt auton sisäisestä laturista, auton mukana toimitettavasti latauslaitteesta vai jopa pelkästä kaapelista, jota äsken olit vielä Verkkiksestä ostamassa vähän yli 200 eurolla? ;)

Ööö about jokaisessa nykyisessä myydyssä EV:ssä on 11KW laturi

Audinkaan mukana tuollaista 11kW latauslaitetta ei tule mukana ainakaan hinnaston mukaan ellei sitten sellaista saa erikseen puhuttua kauppaan mukaan. Hinnastossa mainitaan pelkkä asiointilatauskaapeli, joka tulee mukana.
 
.
.
Audinkaan mukana tuollaista 11kW latauslaitetta ei tule mukana ainakaan hinnaston mukaan ellei sitten sellaista saa erikseen puhuttua kauppaan mukaan. Hinnastossa mainitaan pelkkä asiointilatauskaapeli, joka tulee mukana.
Audi Q4:n (jopa pienin kone karvalakkina) mukana tulee compact-latauslaite (maks. 11 kW) ja sukon lisäksi kaapeli voimavirtapistokkeella. Tämä on harvinainen poikkeus. Yleensä 11 kW ei onnistu auton vakiovarustein ilman ostettua/olemassaolevaa latauslaitetta. Halvimmat maksavat Suomessa 400-500 €.
 

Liitteet

  • Screenshot_20220728-114930.png
    Screenshot_20220728-114930.png
    175,5 KB · Luettu: 90
Jep nimenomaan, selkeä artikulointi helpottaa ymmärtämään asiota. (Alla oleva viesti): Puhutko nyt auton sisäisestä laturista, auton mukana toimitettavasti latauslaitteesta vai jopa pelkästä kaapelista, jota äsken olit vielä Verkkiksestä ostamassa vähän yli 200 eurolla? ;)

Väännetään vielä rautalangasta; autoissa on sisäänrakennettu laturi (onboard charger) joka on pääsääntöisesti kaikissa 11KW, sinä puhut latauskaapelista joka on tietysti täysin eri asia.
 
Audi Q4:n (jopa pienin kone karvalakkina) mukana tulee compact-latauslaite (maks. 11 kW) ja sukon lisäksi kaapeli voimavirtapistokkeella. Tämä on harvinainen poikkeus. Yleensä 11 kW ei onnistu auton vakiovarustein ilman ostettua/olemassaolevaa latauslaitetta. Halvimmat maksavat Suomessa 400-500 €.
Ok, harvinainen poikkeus. Ihme, että tuosta ei ollut mainintaa hinnastossa, kun sitä katsoin.
 
Kyllä sähköautoiluun siirtyminen on saanut omalta osaltani aikamoisen takapakin nykyisillä sähkönhinnoilla.
Jos ennekin joutui omilla ajoilla hieman perustelemaan sen kannattavauutta, niin nykyään sitä ei oiken saa millään kannattavaksi.

Pelkästä auton sähköistymisen riemusta ei ole ole valmis maksamaan liikaa ekstraa, Joku porkkana olisi kiva olla. Jos nyt tänään pitäisi astella autokauppaan, niin bensan varmaan ottaisin.

Aika samoilla linjoilla omakin ajatus on ollut, vaikkei sähköautoa olekkaan alla vaan parin vuoden ikäinen hybridi.

Jos nyt menee autokauppaan hakemaan UUTTA perus käyttöautoa.
Jos siellä on vaihtoehtoina noin 32 000€ hybridi joka syö noin 5L/100km bensaa, sekä noin 45 000€ sähköauto. Tuolla hintaerolla ostaa kuitenkin melko monta litraa bensaa.
Liisarit toki erikseen vielä, eihän joku Toyotan 289€/kk liisari-Corollakaan pahan hintainen ole, saaneeko tuolla hintaa liisattua mitään corolla-kokoluokan sähkistä.
 
Aika samoilla linjoilla omakin ajatus on ollut, vaikkei sähköautoa olekkaan alla vaan parin vuoden ikäinen hybridi.

Jos nyt menee autokauppaan hakemaan UUTTA perus käyttöautoa.
Jos siellä on vaihtoehtoina noin 32 000€ hybridi joka syö noin 5L/100km bensaa, sekä noin 45 000€ sähköauto. Tuolla hintaerolla ostaa kuitenkin melko monta litraa bensaa.
Liisarit toki erikseen vielä, eihän joku Toyotan 289€/kk liisari-Corollakaan pahan hintainen ole, saaneeko tuolla hintaa liisattua mitään corolla-kokoluokan sähkistä.

Elämä on valintoja. Jokainen valitsee itse mieleisen. Auton valintaan vaikuttaa moni seikka, ei pelkkä käyttövoima. Jotkut laskee kaikesta TMA:ta, joku antaa arvoa joillekin auton ominaisuuksille/mukavuuksille ja on valmis maksamaan niistä oli sen käyttövoima sitten mikä tahansa. Jotkut haluaa uusinta tekniikkaa ja ottaa sen myötä omat riskinsä ja on valmis siitä maksamaan.
 
Aika samoilla linjoilla omakin ajatus on ollut, vaikkei sähköautoa olekkaan alla vaan parin vuoden ikäinen hybridi.

Jos nyt menee autokauppaan hakemaan UUTTA perus käyttöautoa.
Jos siellä on vaihtoehtoina noin 32 000€ hybridi joka syö noin 5L/100km bensaa, sekä noin 45 000€ sähköauto. Tuolla hintaerolla ostaa kuitenkin melko monta litraa bensaa.
Liisarit toki erikseen vielä, eihän joku Toyotan 289€/kk liisari-Corollakaan pahan hintainen ole, saaneeko tuolla hintaa liisattua mitään corolla-kokoluokan sähkistä.
Minulla oli tuollainen uusi farkku Corolla hybridi. Nyt on samanhintainen uusi sähköauto (e-208). Tietenkin se on paljonkin pienempi, mutta ajattelin että haluan kokeilla sähköautoilua eikä minulla ole tarvetta isoille tiloille. Alkumetrit ainakin ovat miellyttäneet.
 
Minulla oli tuollainen uusi farkku Corolla hybridi. Nyt on samanhintainen uusi sähköauto (e-208). Tietenkin se on paljonkin pienempi, mutta ajattelin että haluan kokeilla sähköautoilua eikä minulla ole tarvetta isoille tiloille. Alkumetrit ainakin ovat miellyttäneet.
Plus ihminen pärjää oikeasti yllättävän vähällä tilalla 99% ajosta. On vain totuttu isompiin ja isompiin autoihin. Itsellä on hiukan totuttelua Telsan jäljiltä MX-5:een aka 2paikkainen roadster mutta kyllä silläkin on tähän mennessä pärjätty paria pitkän esineen kuljetusta lukuunottamatta (sadetta joten ei ole voinut avata kattoa).
 
Aika samoilla linjoilla omakin ajatus on ollut, vaikkei sähköautoa olekkaan alla vaan parin vuoden ikäinen hybridi.

Jos nyt menee autokauppaan hakemaan UUTTA perus käyttöautoa.
Jos siellä on vaihtoehtoina noin 32 000€ hybridi joka syö noin 5L/100km bensaa, sekä noin 45 000€ sähköauto. Tuolla hintaerolla ostaa kuitenkin melko monta litraa bensaa.

Ei sitä aivan noin voi laskea. Tod.näk. sen uuden sähköauton hinta ei laske samaan tahtiin kuin sen hybridin. Tässä tilanteessa vielä vähän käytetyt täyssähköt sen verran haluttua tavaraa, että hinta ei hirveästi laske.

Liisarit toki erikseen vielä, eihän joku Toyotan 289€/kk liisari-Corollakaan pahan hintainen ole, saaneeko tuolla hintaa liisattua mitään corolla-kokoluokan sähkistä.

Halvimmat yksityis "liisarit", eli esim. se stockan hullujen päivien pösö hintaan 249€/kk. Toki ei ole ihan corollan kokoluokkaa. Lisäksi taisi olla kilometrit rajoitettu 15tkm/vuosi. Tuo tarjous kyllä oli ja kaikki meni. Fiksuimmat tarttui miettimättä. Itse jäin miettimään liian pitkään. Sitten esim. Hyundai Konaa aiemmin tarjolla 399€/kk alkaen. Siinäkin raja 15tkm/vuosi, lisäkilsat sitten nostaa kk -hintaa. Mutta ei enään mahdottomasti ostakaan sitä polttoainetta, jos nyt vaikka tuota 289€/kk liisari corollaa vertaa Hyundai Kona täyssähköön hintaan 399€/kk. Tuossa corollan hinnassa varmaan sama 15tkm raja sopimuksessa?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 598
Viestejä
4 501 757
Jäsenet
74 234
Uusin jäsen
Theun

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom