Yleistä keskustelua sähköautoista

Onko hajua mites autokauppa suhtautuu jos vaihdokin menee myymäänkin itse, vaikka sen on vaihdossa antanut? Eli autoa odottanut 10kk ja nyt kaveri ois ostamassa autoni pois lähes sillä hintaa minkä autokauppa siitä hyvittää.
Eli onko kellään kokemusta, että onnistuuko suorakauppa, eli käteisalennus ilman vaihdokkia, vaikka vaihturin kanssa kaupat tehtiin. Automyyjä lomilla..
Itse myin toisaalle ja sain lisäalennusta mutta tuo oli vuonna miekka ja kivi. Nyt tilanne voi olla autosta riippuen sellainen että ehdottomasti haluavat auton koska käytetyistäkin vissiin pulaa.
 
Otin tuon kolmivaihevirran sen vuoksi, että valovirralla (se yksi vaihe) tilanne olisi vielä heikompi. Kelat on 50m, siihen vielä yksi jatkoroikka ja laturi = not gud.
miettii.gif
Olen yhden kerran "pakon edessä" ladannut kahta jatkokelaroikkaa käyttäen (kun yksi ei ihan riittänyt) + päässä vielä se auton suko-type2 5m latauspiujha, 1x10A virralla. Autoni kyllä latautui mutta pistorasia ja jotkut kohdat kelassa kyllä lämpenivät aika selvästi. En nyt osaa varmaksi sanoa kuinka pitkiä nuo yksittäiset kelat olivat, ehkä ei maksimi 50m keloja mutta useamman kymmenen metrin kai, mitä tuollaiset kelat yleensä on, ehkä käyn tarkistamassa (oma kelani on kaiken varalta aina auton takakontissa, just tuollaisten tapausten takia).

En tiedä tuleeko siitä kovasti harmia jos noin pitkällä jatkojohdolla latailee, mutta rajoittaisin sen sitten kaiken varalta varmaan 1x8A, jos se yhtään turhaa lämpenemistä rajoittaa.
 
Kokemuksia sähköautoilijoilta takavedosta talvella kitkarenkailla? Pohdituttaa tuo oma valinta vähän, joka toisaalta varmaan sähköautoissa aika yleinen yhdistelmä on. Aikaisemmat talvet mennyt nelivedolla ja nastoilla niin vähän jo etukäteen mietityttää mitä tuo meno tulee olemaan. Toki tuon auton iso paino pitäisi kaiken järjen mukaan parantaa sitä kitkaa mutta ei se taida vetäviä etupyöriä korvata. Mutta en kyllä toisaalta ala sitä nastojenkaan rapinaa kuuntelemaan hiljaisessa autossa.
 
Tässä nyt pari vaihtoehtoa soitellut.

Kia E-Soul on merkki ja malli mihin päädyin.
Sain tässä aika kohtuullisen tarjouksen 39kwh akulla olevasta e-soulista (2020).

edit: tämäkin jäi mietityttään kun tarjous meni alle 30t€ että haluaako ne vain nämä pois käsistä?

Toinen vaihtoehto on tilata uusi kun käytetyt 64kwh akulla on jo melkein sama hintaluokka kuin uusi ja uuteen saa hankintatuen jne..

Jäin vain pohtii onko 39kwh kantama 277km (wltp) sitten riittävä? Talvella varmaan todellisuus 180km ?

90% ajoista tapahtuu kehyskunnissa ja kerran vuodessa pohjoisessa ja kesäisin Euroopassa.
 
Tässä nyt pari vaihtoehtoa soitellut.

Kia E-Soul on merkki ja malli mihin päädyin.
Sain tässä aika kohtuullisen tarjouksen 39kwh akulla olevasta e-soulista (2020).

edit: tämäkin jäi mietityttään kun tarjous meni alle 30t€ että haluaako ne vain nämä pois käsistä?

Toinen vaihtoehto on tilata uusi kun käytetyt 64kwh akulla on jo melkein sama hintaluokka kuin uusi ja uuteen saa hankintatuen jne..

Jäin vain pohtii onko 39kwh kantama 277km (wltp) sitten riittävä? Talvella varmaan todellisuus 180km ?

90% ajoista tapahtuu kehyskunnissa ja kerran vuodessa pohjoisessa ja kesäisin Euroopassa.
Ei, ei se ole. SItä miettii että kyllähän tuo nyt riittää mutta se lisärange on niin iso asia mentaliteetille ja arjen vaivattomuudelle että pakko olla. Unohdit/et jaksanut/tms ladata autoa edellisenä yönä tai tulikin äkkikeikka paikkaan x ja tadaa. Se pistää oikeasti vituttamaan. Pari kertaa oli tuollainen vaikka olikin teoriassa 500km range.
 
Mjaa, vai kielletty. Itse varmaan vastaavassa tilanteessa latailisin surutta pitkällä yhteinäisellä jatkoroikalla. Tietysti pienimmällä mahdollisella virralla, joka muistaakseni oman auton mukana tulleessa laturissa 6A. Tuohan ei ole paljoa, reilu kilowatti tunnissa, mutta kylläpä siinä mökkiviikonlopun aikana ihan tarpeeksi tulisi lisää ajomatkaa.

Joo katsotaan mikä on sähkärin tarjous, voi olla ettei heti perse kestä laittaa jotain 10k€ remppaa jos vaihtoehtona on superhidas lataus kaapelikelalla. Eipä tajunnut että vaikka johto menee parkkipaikan yli niin ei olekaan ihan helppoa silti...

Edit: Tai sitten suosiolla toinen liittymä ja mittari parkkikselle, ei tarvi vetää yhtään uusia piuhoja
 
Ei, ei se ole. SItä miettii että kyllähän tuo nyt riittää mutta se lisärange on niin iso asia mentaliteetille ja arjen vaivattomuudelle että pakko olla. Unohdit/et jaksanut/tms ladata autoa edellisenä yönä tai tulikin äkkikeikka paikkaan x ja tadaa. Se pistää oikeasti vituttamaan. Pari kertaa oli tuollainen vaikka olikin teoriassa 500km range.
Tätä just tässä pohtinut. Ja se kuinka nopeaa hintaa pudotettiin sai miettimään, että yrittävätkö päästä vain pois pieni akkuisesta.
 
Tätä just tässä pohtinut. Ja se kuinka nopeaa hintaa pudotettiin sai miettimään, että yrittävätkö päästä vain pois pieni akkuisesta.
No siis on juu niin turha ongelma mutta monesti illalla kotiin tullessa en rehellisesti vain jaksanut kaivaa kaapeleita kontista ruokakassit käsissä vaan annoin auton olla ja tiesin että pääsen lataamatta töihin tai mihin pitikään aamulla. Niitä pieniä mutta käytännössä yllättävän isoja asioita. Itse tein pidempiä reissuja harvoin mutta se ettei niin tarvinnut laskea etäisyyksiä seuraavalle laturille kilometri per kilometri oli mukavaa. Juu, tiedän että esim 180km olisi varsin riittävä arkiajossa esim omalla ajolla mutten tosiaan halua olla aamulla tilanteessa että no go, en voi koska akku liian tyhjä ja pitää käydä pikalaturissa lataamassa.
 
No siis on juu niin turha ongelma mutta monesti illalla kotiin tullessa en rehellisesti vain jaksanut kaivaa kaapeleita kontista ruokakassit käsissä vaan annoin auton olla ja tiesin että pääsen lataamatta töihin tai mihin pitikään aamulla. Niitä pieniä mutta käytännössä yllättävän isoja asioita. Itse tein pidempiä reissuja harvoin mutta se ettei niin tarvinnut laskea etäisyyksiä seuraavalle laturille kilometri per kilometri oli mukavaa. Juu, tiedän että esim 180km olisi varsin riittävä arkiajossa esim omalla ajolla mutten tosiaan halua olla aamulla tilanteessa että no go, en voi koska akku liian tyhjä ja pitää käydä pikalaturissa lataamassa.

Rohkenisin väittää, että isommalla akulla tulee todennäköisemmin tuollaisia "hupsista"-hetkiä kuin pienellä. Ei tule niin säännöllisesti latailtua. Tuuristahan tuo lopulta kiinni on ja siitä kuinka skarppina on kotiin tullessaan.
 
Rohkenisin väittää, että isommalla akulla tulee todennäköisemmin tuollaisia "hupsista"-hetkiä kuin pienellä. Ei tule niin säännöllisesti latailtua. Tuuristahan tuo lopulta kiinni on ja siitä kuinka skarppina on kotiin tullessaan.
Voi olla... Pienellä "pakko" ladata, isolla ei niin väliä mutta kun paska osuu tuulettimeen, se osuu tuulettimeen. Sanoisin että mentaliteetista/kuskista kiinni :)
 
Näyttää ilmanvastus olevan rangelle pahempi ongelma kuin suuret korkeuserot. Ajeltu nyt pohjoisessa Norjassa yli 1000km ja kulutus Ioniq 5 awd 19” renkailla ollut maltillinen 15kwh/100km kun keskinopeus ollut 50-60km/h. Matka uudeltamaalta Norjaan kulutus oli 18kwh/100km ja keksinopeudeksi taisi tulla lähemmäs 90
 
Aika paljon muuttujia tuossa, missä kohtaa linjaa mökki sijaitsee, lähellä muuntajaa vai jossain perimmäisenä. Yhtenäisellä 60m 2.5mm2 roikalla voi hyvin toimia pienellä latausvirralla, isoilla virroilla jännite voi tippua niin alas, että mitä auton laturi sitten siitä tuumaa.
Onhan tommonen roikka jossain kivikossa aika kyseenalainen, mutta vikavirtasuoja lähtöpäässä suojaa kyllä.

Ei se tilanne merkittävästi muutu on siinä 3x20m tai 60m, ne cee liittimet on speksattu jatkuvaan käyttöön.

Jännite tietysti putoaa noin pitkällä roikalla, mutta siinähän putoaa.

Se laturi ei ihan herkällä alijännitteestä suutu, alijännite on kuitenkin melko yleistä vaikkei jatkoroikkaa olisi ollenkaan.

Mjaa, vai kielletty. Itse varmaan vastaavassa tilanteessa latailisin surutta pitkällä yhteinäisellä jatkoroikalla. Tietysti pienimmällä mahdollisella virralla, joka muistaakseni oman auton mukana tulleessa laturissa 6A. Tuohan ei ole paljoa, reilu kilowatti tunnissa, mutta kylläpä siinä mökkiviikonlopun aikana ihan tarpeeksi tulisi lisää ajomatkaa.

Kyllähän kolmivaihelaturista irtoaa 6A virrallakin reilu 4kW lataustehoa, ainakin nimellisjännitteellä.

Ei sitä latausvirtaa ole eritystä tarvetta rajoittaa alemmas, ei siinä kaapelissa sen enempää virtaa mene oli se sitten metrin tai 50m mittainen.

Jatkojohtojen käyttöhän on kielletty lähes aina, jos tarkoitus on kytkeä jotain jalkalamppua ihmeellisempää kuormaa.

Esimerkiksi lohkolämmitintä ei saa kytkeä jatkoroikkaan, vaan pitäisi ostaa se todella rasvaisesti hinnoiteltu pitkä kutkentäkaapeli. Käytännössähän melkwin puolet tän maan lohkolämmittimistä on jatkoroikassa.


Olen yhden kerran "pakon edessä" ladannut kahta jatkokelaroikkaa käyttäen (kun yksi ei ihan riittänyt) + päässä vielä se auton suko-type2 5m latauspiujha, 1x10A virralla. Autoni kyllä latautui mutta pistorasia ja jotkut kohdat kelassa kyllä lämpenivät aika selvästi. En nyt osaa varmaksi sanoa kuinka pitkiä nuo yksittäiset kelat olivat, ehkä ei maksimi 50m keloja mutta useamman kymmenen metrin kai, mitä tuollaiset kelat yleensä on, ehkä käyn tarkistamassa (oma kelani on kaiken varalta aina auton takakontissa, just tuollaisten tapausten takia).

En tiedä tuleeko siitä kovasti harmia jos noin pitkällä jatkojohdolla latailee, mutta rajoittaisin sen sitten kaiken varalta varmaan 1x8A, jos se yhtään turhaa lämpenemistä rajoittaa.
Ei se roikka lämpene metrillä yhtään sen enempää oli se metrin tai 50m mittainen, tai oikeastaan se 50m roikka todennäköisesti lämpenee vähemmän.
 
Ei se tilanne merkittävästi muutu on siinä 3x20m tai 60m, ne cee liittimet on speksattu jatkuvaan käyttöön.

Jännite tietysti putoaa noin pitkällä roikalla, mutta siinähän putoaa.

Se laturi ei ihan herkällä alijännitteestä suutu, alijännite on kuitenkin melko yleistä vaikkei jatkoroikkaa olisi ollenkaan.



Kyllähän kolmivaihelaturista irtoaa 6A virrallakin reilu 4kW lataustehoa, ainakin nimellisjännitteellä.

Ei sitä latausvirtaa ole eritystä tarvetta rajoittaa alemmas, ei siinä kaapelissa sen enempää virtaa mene oli se sitten metrin tai 50m mittainen.

Jatkojohtojen käyttöhän on kielletty lähes aina, jos tarkoitus on kytkeä jotain jalkalamppua ihmeellisempää kuormaa.

Esimerkiksi lohkolämmitintä ei saa kytkeä jatkoroikkaan, vaan pitäisi ostaa se todella rasvaisesti hinnoiteltu pitkä kutkentäkaapeli. Käytännössähän melkwin puolet tän maan lohkolämmittimistä on jatkoroikassa.



Ei se roikka lämpene metrillä yhtään sen enempää oli se metrin tai 50m mittainen, tai oikeastaan se 50m roikka todennäköisesti lämpenee vähemmän.

Hetkinen.. kyllähän se johdin nimenomaan lämpenee enemmän, mitä pidempi johdin on. Resistanssi kasvaa pituuden kasvaessa, lämpötila nousee ja lämpötilan noustessa johtavuus taas heikkenee, eli resistanssi kasvaa edelleen, joka taas lämmittää johdinta lisää. Eli siihen vaikuttaa juurikin johtimen pituus, poikkipinta-ala, virran määrä ja ympäröivä lämpötila.
 
Viimeksi muokattu:
Näyttää ilmanvastus olevan rangelle pahempi ongelma kuin suuret korkeuserot. Ajeltu nyt pohjoisessa Norjassa yli 1000km ja kulutus Ioniq 5 awd 19” renkailla ollut maltillinen 15kwh/100km kun keskinopeus ollut 50-60km/h. Matka uudeltamaalta Norjaan kulutus oli 18kwh/100km ja keksinopeudeksi taisi tulla lähemmäs 90

Ilmanvastus kasvaa eksponentiaalisesti vauhdin myötä ja lisäksi EV:t osaavat hyödyntää potentiaalienergiaa (=korkeuseroja) paremmin kuin polttikset.

Tuo nopeusero on sen verran suuri että ei yllätä, ehkä enemmän yllättää tuo tasamaan kulutus joka ehkä hieman korkeahko. 90kmh tunnissa ilmanvastus on n. 2.25x suurempi kuin 60kmh nopeudessa.
 
Kokemuksia sähköautoilijoilta takavedosta talvella kitkarenkailla? Pohdituttaa tuo oma valinta vähän, joka toisaalta varmaan sähköautoissa aika yleinen yhdistelmä on. Aikaisemmat talvet mennyt nelivedolla ja nastoilla niin vähän jo etukäteen mietityttää mitä tuo meno tulee olemaan. Toki tuon auton iso paino pitäisi kaiken järjen mukaan parantaa sitä kitkaa mutta ei se taida vetäviä etupyöriä korvata. Mutta en kyllä toisaalta ala sitä nastojenkaan rapinaa kuuntelemaan hiljaisessa autossa.

Viime talvena 2-3 päivänä oli vähän jumissa pihassa takavedolla ja kitkoilla, kun oli tullut lunta oikein reippaasti. Näin jälkeepäin ajalteltuna aika pieni harmi, kun hinnaneroa takavedon ja nelivedon välillä kuitenkin oli tilausvaiheessa 15ke. Nyt taitanee saada ainakin paperilla tilattua halvempiakin nelivetoja.

Nastat ei minulle ole ollut vaihtoehto vuosiin.
 
Jäin vain pohtii onko 39kwh kantama 277km (wltp) sitten riittävä? Talvella varmaan todellisuus 180km ?

90% ajoista tapahtuu kehyskunnissa ja kerran vuodessa pohjoisessa ja kesäisin Euroopassa.

Näiden korealaisten 39kWh mallit ovat kuuleman mukaan hitaita lataamaan pikalatauksesta ja kylmällä vielä erityisen hitaita. Mitään esilämmitystä latureille ei luonnollisesti ole, mutta varmaan oikeanlaisella taktiikalla jotenkin selviää. Mutta jos kerran vuodessa pohjoiseen tarkoittaa talvea, kannattaa siihen varata riittävästi aikaa ja vältellä minuuttihintaisia latauspaikkoja. Isompiakkuinenkaan ei ole varsinaisesti mikään lataushirmu, mutta selkeästi nopeampi kuitenkin. Positiivisena puolena noissa on pieni kulutus ja noin yleensä olen kyllä ihan positiivisia asioita Kian ja Hyundain sähköautojen omistajilta kuullut. Itse yrittäisin kyllä katsoa, jos isompiakkuiseen pystyisi venymään jos noita pidempiäkin reissuja kuitenkin tulee, ellei sitten ole valmis isompiin kompromisseihin niissä.
 
Laitan tämän nyt tähän ketjuun, kun sähköauton latauksesta oli mullakin kyse ja tuossa näytti olevan juttua jatkojohdoista.
Kysyin siis sähkömieheltä, että voinko käyttää 3x16A jatkojohtoa, kun en saa autoa ihan pistorasian viereen? Pistorasiassa myös vikavirtasuojaus. Ensin kielsi käyttämästä. Ihmettelin, että ”työmailla saa kuitenkin käyttää jatkojohtoja vaikka 11kW koneen käyttöön koko päivän”. Sähkäri perusteli asiaansa, että ”se on vähän eri juttu, kun siinä on sitä tasavirtaa”. Minä oikaisin, että ”laturin jälkeen on tasavirtaa” :-)
Sen jälkeen sähkäri sanoi ”en ainakaan suosittele”.
En siis ymmärrä mikä se ero on ettei voisi laadukasta ja oikein mitoitettua jatkojohtoa käyttää? Miksi niitä sitten myydään?
 
Viimeksi muokattu:
Nonih, juteltiin sähkärin kanssa ja toi jatkoroikka oli pakko unohtaa, sen käyttö on kielletty sähköautojen latauksessa, varsinkin jonkun 50m pitkän...

No, nyt sitten todettiin että vedetään uusi keskus parkkipaikalle ja siitä veto järven pohjassa mökille johon jää nykyinen kaappi paikalleen. Ilmajohdot jää pois, ne kuulemma olis joka tapauksessa poistumassa kun niiden ylläpito on kallista.

Pääkeskus siirtyy siis parkkipaikalle, samalla saa sen latausaseman suoraan siihen viereen. Tulee ihanan kallista mut onneksi näihin taitaa saada jotain tukea valtiolta?
Ensimmäiseksi suosittelen sähkärin vaihtamista, kun kerran ei joko tiedä mistä puhuu, tai valehtelee tietoisesti saadakseen itselleen kunnon urakan. Jatkojohdon käyttö ei ole kiellettyä. Suositukset vain ovat sitä vastaan. Voimapistorasia, jatkojohto ja sähköauton lataus | STEK

Jatkojohdossa suurin riski on huonossa liitoksessa pistorasian kohdalla. Metrin veto keskukselta ja 60 metrin suoraksi avattu jatkojohto vastustaa menoa tasan yhtä paljon ja on tasan yhtä vaarallinen kuin 60 metrin kiinteä veto ja metrin jatkojohto sen päässä, olettaen, että johtimien paksuudet ovat samat. Kelalla oleva 60 metrin jatkojohto voi aiheuttaa erillisiä ongelmia.

Joka tapauksessa noin pitkiä jatkojohtoja en ainakaan itse onnistunut löytämään ja 50 metrin pituisetkin olivat pienillä paksuuksilla. Useamman johdon liittäminen toisiinsa tietysti lisää riskialttiita liitoksia, joten homma on tasolla "tämäkin onnistuu, mutta emme suosittele".

En ole sähkömies - tutkinto löytyy, muttei työkokemusta - mutta käsittääkseni metallivaippainen kaapeli suojaputkessa on ihan sallittua vetää maan pinnassa, eikä pitäisi olla kovin suurta pelkoa siitä, että hirvet käyttäisivät viritystä hammaslankana. Sen päähän sitten pieni keskus rasioilla, niin ei tarvitse alkaa olemassa olevia asennuksia mökin päästä purkamaan ja siirtelemään mittaria.
 
Tässä nyt pari vaihtoehtoa soitellut.

Kia E-Soul on merkki ja malli mihin päädyin.
Sain tässä aika kohtuullisen tarjouksen 39kwh akulla olevasta e-soulista (2020).

edit: tämäkin jäi mietityttään kun tarjous meni alle 30t€ että haluaako ne vain nämä pois käsistä?

Toinen vaihtoehto on tilata uusi kun käytetyt 64kwh akulla on jo melkein sama hintaluokka kuin uusi ja uuteen saa hankintatuen jne..

Jäin vain pohtii onko 39kwh kantama 277km (wltp) sitten riittävä? Talvella varmaan todellisuus 180km ?

90% ajoista tapahtuu kehyskunnissa ja kerran vuodessa pohjoisessa ja kesäisin Euroopassa.

Kokemusta Kia/Hyundai 38 ja 64 akun versiosta ja lapinmatkasta.
Sillä pienellä akulla on oikeasti jännitystä ilmassa jos joku laturi ei toimi ja seuraavalle reilu 50km matkaa.
Nimimerkillä näin usein 4%varauksen ja onneksi sitten laturin myös.
Ja pieniakkuisen hitaampi latausnopeus syö myös ihmistä toki jos kotona latailee tai lähellä yön yli, niin riittää päivän ajoihin eikä tatti kasva otsaan.

Mutta reissulle en suostuisi enää lähtemään ellei joku muu maksaisi kaikkia kustannuksia.
Aikaan hinnoitettu laturi ja saat siitä hitaasti vähän sähköä, kun naapuri tolpassa kaveri lähtee jatkamaan matkaa halvemmalla pidemmälle.

Jos 64 akkuisen käytetyn saat samalla rahalla niin ota se. Takuuta siinäkin luultavasti vielä 5vuotta tms…
Kannattaa sitten sisäistää että vuosimallien välillä eron huomaa parhaiten soittimesta. Iso leveä version 5w navi paras mitä näihin vanhempiin saa. Siinä myös kännykällä etäohjaus.

Itseäni myös Soulin muotokieli viehättää ja pitänyt käydä sellainen koeistumassa.
Tiedän kyllä että tutut nauraisivat ainakin takana päin jos sellaisella saapuisin paikalle.
 
Kokemuksia sähköautoilijoilta takavedosta talvella kitkarenkailla? Pohdituttaa tuo oma valinta vähän, joka toisaalta varmaan sähköautoissa aika yleinen yhdistelmä on. Aikaisemmat talvet mennyt nelivedolla ja nastoilla niin vähän jo etukäteen mietityttää mitä tuo meno tulee olemaan. Toki tuon auton iso paino pitäisi kaiken järjen mukaan parantaa sitä kitkaa mutta ei se taida vetäviä etupyöriä korvata. Mutta en kyllä toisaalta ala sitä nastojenkaan rapinaa kuuntelemaan hiljaisessa autossa.
Viime talvena 2-3 päivänä oli vähän jumissa pihassa takavedolla ja kitkoilla, kun oli tullut lunta oikein reippaasti. Näin jälkeepäin ajalteltuna aika pieni harmi, kun hinnaneroa takavedon ja nelivedon välillä kuitenkin oli tilausvaiheessa 15ke. Nyt taitanee saada ainakin paperilla tilattua halvempiakin nelivetoja.

Nastat ei minulle ole ollut vaihtoehto vuosiin.
E-up ja ID.3 kokemuksia parilta talvelta pääkaupunkiseudulta. E-upilla en jäänyt koskaan jumiin (oli kyllä vähälumisempi talvi), mutta ID.3 jää, jos lunta on satanut niin paljon, että jää pohjasta "kiinni" ja silloin, jos 2-4 rengasta tippuu "monttuihin" eli käytännössä jos omassa parkkiruudussa on renkaan takana kunnon nyppylä ja ei saa "heijattua" yhtään vauhtia, niin pito ei riitä. Jälkimmäinen on korjattavissa pienellä lapioinnilla, mutta ekaan ongelmaan en oikeen usko että nastat tai nelivetokaan auttaisi. Molemmat tapahtui tasan kerran, parkkiruudun puhtaanapidolla katosi jälkimmäinen ongelma ja eka sillä, että muutin taloyhtiöön, jossa parkkialuetta putsataan säännöllisesti, eikä niinkuin vantaan kaupunki teki eli melkeen joka viikko. No nyt on ID.5 ja maavaraa on melkeen 2cm lisää, joten sekin auttaa.
 
Ne kerrat kun olen takavetoisella ollut kiinni eli lumipöpperössä, nastarenkaista ei olisi ollut tasan mitään apua. Nelivedosta luultavasti kyllä, koska auto ei ollut pohjastaan lumipatjan päällä. Yleisesti sähköauton paino vetävällä akselilla ja luistoneston tarkkuus ovat tarkoittaneet selvästi parempaa etenemiskykyä esim. etuvetoisiin polttiksiin nähden.

Henk.koht. olen sitä mieltä, että nastarenkailla ajaminen tulisi kieltää täysin kaupunkikeskuksissa, mutta välttäisin nastoja takavetoisessa sähköautossa jo ihan senkin takia, että nastat ovat painavassa ja kovaa vääntävässä autossa todennäköisesti hyvin nopeasti entiset.
 
Ne kerrat kun olen takavetoisella ollut kiinni eli lumipöpperössä, nastarenkaista ei olisi ollut tasan mitään apua. Nelivedosta luultavasti kyllä, koska auto ei ollut pohjastaan lumipatjan päällä. Yleisesti sähköauton paino vetävällä akselilla ja luistoneston tarkkuus ovat tarkoittaneet selvästi parempaa etenemiskykyä esim. etuvetoisiin polttiksiin nähden.

Henk.koht. olen sitä mieltä, että nastarenkailla ajaminen tulisi kieltää täysin kaupunkikeskuksissa, mutta välttäisin nastoja takavetoisessa sähköautossa jo ihan senkin takia, että nastat ovat painavassa ja kovaa vääntävässä autossa todennäköisesti hyvin nopeasti entiset.
Etuveto on kyllä ylivertainen takavetoon verrattuna, jos vertaillaan sitä miten pääsee irti lumesta. Takarenkaat ei pysty hakemaan pitoa kuin eteen tai taakse, ohjaavilla renkailla voi tehdä vaikka mitä.

Ja kaippa polttomoottorietuvedoilla on isompi prosentti painosta vetävillä renkailla kuin sähköautoilla yleensä.

Sähköauton mahdollisesti tarkempi luistonesto taas suojelee niitä nastoja paremmin.

Sähköauton tasainen pohja taas ei tarraa kinokseen läheskään samalla tavalla kuin polttiksen alakerta.
 
Eikös sähköauton kapeasta renkaasta pitäisi olla myös jotain hyötyä talvella lumessa? Aikoinaan kehuttiin kuplavolkkaria hyväksi etenijäksi talvikelissä, kapeat renkaat ja moottori vetävien pyörien päällä, ohjattavuudesta ei mitään tietoa/kuuloa. :-)
 
Eikös sähköauton kapeasta renkaasta pitäisi olla myös jotain hyötyä talvella lumessa? Aikoinaan kehuttiin kuplavolkkaria hyväksi etenijäksi talvikelissä, kapeat renkaat ja moottori vetävien pyörien päällä, ohjattavuudesta ei mitään tietoa/kuuloa. :)
Kapeasta? Yleensä ne renkaat on kyllä ylisuuria joka suuntaan, jotain poikkeuksiakin kyllä löytyy (esim. BMW i3).
 
ID.3 195 leveät renkaat. Se on nykymittapuulla jo aika kapea. Profiilikin vakiossa 55/R18
 
Eikös sähköauton kapeasta renkaasta pitäisi olla myös jotain hyötyä talvella lumessa? Aikoinaan kehuttiin kuplavolkkaria hyväksi etenijäksi talvikelissä, kapeat renkaat ja moottori vetävien pyörien päällä, ohjattavuudesta ei mitään tietoa/kuuloa. :-)
Yksi syy voisi olla, että aika raskaaseen sähköautoon tarvittaisiin leveämmät ja siis suuremman kantavuuden renkaat. Tuumakoko ja leveyskin on siis kasvanut polttiksiin verrattuna.
 
Kuukausia sitten koeajoin BMW i4 M50 nastarenkailla ja nyt koeajoin ekan Teslan. Omaan mieltymykseen LR mallin alusta oli ihan hyvä. Aika tukeva siis. Sitä "autopilottia" en osannut käyttää, mutta vakionopeudensäädin meni kyllä päälle. Ehkä autopilot meni pois päältä, kun en itse ohjannut riittävän hyvin.

Ihan laadukkaan oloinen auto, ei liian äänekäs. Normaalia ja sport ohjausta kokeilin. Perus ajoon ohjaus on varmaan ihan hyvä, mutta ehkä jotain pikku parannusta voisi ohjaukseen silti tehdä. Sporttisessa ajossa penkithän ei tue oikein yhtään, mutta keskikonsolista saa otettua oikealla kädellä tukea.

Tuo perusvarustelu oli aika hyvä. Äänentoisto ihan hyvä varmaan ja penkit helppokäyttöiset sähköllä. P malli vielä ajamatta, eli siitä en osaa sanoa. P varmaan siitä hyvä, että tehoa on vielä enemmän. LR myös "vinkuu" kun painaa kaasun pohjaan, eli pieni ääni moottoreista.

 
Vuoden olen ajanut lataushybridillä (Citroen C5 Aircross Hybrid). Matka toimistolle n. 25km/suunta menee yhdellä latauksella, eli hyvällä säällä tuolla ajaa sen 50km sähköllä. Pidemmällä ajolle lähtiessä tuon matkan jälkeen muistaa, että autossa on myös bensamoottori. Laitailen hybridiä taloyhtiön tolpasta. Kaikkiin tolppiin vaihdettiin pari vuotta sitten mittarillinen jatkuvassa sähkössä oleva "hidaslataus-asema" tavallisella suko-liitännällä. Plugari on latauksessa aina kun se on tuossa pihassa ja lataus on toiminut hyvin.

Täyssähköinen houkuttelisi, mutta kiinnostaisi muiden ihmisten kokemukset onko pärjätty omassa pihassa pelkällä suko-latauksella? Pari isompaa kauppaa löytyy tältä kylältä, joissa kunnon latausasemat. Ja PK-seudulla kun suurimmaksi osaksi liikun, niin julkisia latauspisteitä riittää. Säännöllisiä matkoja tulee Tampereelle, Turkuun, yms. Pari kertaa vuodessa Pohjois-Pohjanmaalle vanhempia katsomaan.

Tesla Model 3 Long Range on tällä hetkellä puhutellut eniten. Metriäkään sen sellaisella (tai millään täyssähköautolla) ole ajanut, mutta kyydissä olen ollut sillä ja myös Volvo XC40:ssa ja Polestar 2:ssa.
 
Vuoden olen ajanut lataushybridillä (Citroen C5 Aircross Hybrid). Matka toimistolle n. 25km/suunta menee yhdellä latauksella, eli hyvällä säällä tuolla ajaa sen 50km sähköllä. Pidemmällä ajolle lähtiessä tuon matkan jälkeen muistaa, että autossa on myös bensamoottori. Laitailen hybridiä taloyhtiön tolpasta. Kaikkiin tolppiin vaihdettiin pari vuotta sitten mittarillinen jatkuvassa sähkössä oleva "hidaslataus-asema" tavallisella suko-liitännällä. Plugari on latauksessa aina kun se on tuossa pihassa ja lataus on toiminut hyvin.

Täyssähköinen houkuttelisi, mutta kiinnostaisi muiden ihmisten kokemukset onko pärjätty omassa pihassa pelkällä suko-latauksella? Pari isompaa kauppaa löytyy tältä kylältä, joissa kunnon latausasemat. Ja PK-seudulla kun suurimmaksi osaksi liikun, niin julkisia latauspisteitä riittää. Säännöllisiä matkoja tulee Tampereelle, Turkuun, yms. Pari kertaa vuodessa Pohjois-Pohjanmaalle vanhempia katsomaan.

Tesla Model 3 Long Range on tällä hetkellä puhutellut eniten. Metriäkään sen sellaisella (tai millään täyssähköautolla) ole ajanut, mutta kyydissä olen ollut sillä ja myös Volvo XC40:ssa ja Polestar 2:ssa.
Ainakin i3:lla olen pärjäillyt pelkästään suko-latauksella 8-10A. Pikalaturit löytyy 10km säteeltä useampia, mutta en ole kuin koemielessä käynyt kokeilemassa ja niistä saa aika nopsaan (20-30min) akun 80-90%:in. Työmatkaa tosin vaan 30km päivässä + kauppareissut. Joka päivä ei tarvii ladata. Joskus ajelen pitemmän reitin kautta kotiin ihan vaan siksi kun on niin halpaa :-)
 
Täyssähköinen houkuttelisi, mutta kiinnostaisi muiden ihmisten kokemukset onko pärjätty omassa pihassa pelkällä suko-latauksella? Pari isompaa kauppaa löytyy tältä kylältä, joissa kunnon latausasemat. Ja PK-seudulla kun suurimmaksi osaksi liikun, niin julkisia latauspisteitä riittää. Säännöllisiä matkoja tulee Tampereelle, Turkuun, yms. Pari kertaa vuodessa Pohjois-Pohjanmaalle vanhempia katsomaan.

Hyvin on suko-kotilatauksella pärjätty. Olen ajellut Model 3 SR+:lla viime vuoden maaliskuusta (mittarissa nyt 51000km) ja kotona olen ladannut pelkästään sukosta. Arkipäivisin ajoa tulee vähintään 100km/pv. Mulla on tosin mahdollisuus ladata myös töissä (suko sielläkin), mutta silloin kun olen töissä ladannut niin en viitsi yleensä laittaa autoa piuhaan kotona ollenkaan. Eli jos semmoisen 8-10h pystyy päivittäin pitämään autoa sukolaturin päässä niin mitään ongelmaa ei pitäisi ainakaan tällaisilla ajomäärillä tulla.
 
Hyvin on suko-kotilatauksella pärjätty. Olen ajellut Model 3 SR+:lla viime vuoden maaliskuusta (mittarissa nyt 51000km) ja kotona olen ladannut pelkästään sukosta. Arkipäivisin ajoa tulee vähintään 100km/pv. Mulla on tosin mahdollisuus ladata myös töissä (suko sielläkin), mutta silloin kun olen töissä ladannut niin en viitsi yleensä laittaa autoa piuhaan kotona ollenkaan. Eli jos semmoisen 8-10h pystyy päivittäin pitämään autoa sukolaturin päässä niin mitään ongelmaa ei pitäisi ainakaan tällaisilla ajomäärillä tulla.
Itse olen myös pärjännyt ilman ongelmia. Toki Sähköautoilua ei ole takana kuin pari viikkoa.
11kw laturi odottelee vielä johtoa.
 
Kyllähän sen voi päätellä aikalailla suoraan ajetuista kilsoista, että pärjääkö sukolla vaiko ei.

Jos tapana on tulla kotiin myöhään illalla ja lähteä aikaisin aamulla 100km/yhteen suuntaan työmatkalle, niin silloin se 8A suko voi oikeasti olla vähän tiukassa. Jos ajelee tyypillisiä suomalaisia kilsamääriä, eli 20tkm / vuosi tjsp. niin hyvin harvassa ovat tilanteet kun 8A suko ei riitä pitämään autoa ajokunnossa.
 
Kyllähän sen voi päätellä aikalailla suoraan ajetuista kilsoista, että pärjääkö sukolla vaiko ei.

Jos tapana on tulla kotiin myöhään illalla ja lähteä aikaisin aamulla 100km/yhteen suuntaan työmatkalle, niin silloin se 8A suko voi oikeasti olla vähän tiukassa. Jos ajelee tyypillisiä suomalaisia kilsamääriä, eli 20tkm / vuosi tjsp. niin hyvin harvassa ovat tilanteet kun 8A suko ei riitä pitämään autoa ajokunnossa.
Siitähän se on paljon kiinni juu, itselläkin viikoittain tulee työreissuja 1-3kpl - n. 400km/á niin on pakko olla tuo tehokkaampi laturi juuri ko. tilanteita varten.
 
Kyllähän sen voi päätellä aikalailla suoraan ajetuista kilsoista, että pärjääkö sukolla vaiko ei.

Jos tapana on tulla kotiin myöhään illalla ja lähteä aikaisin aamulla 100km/yhteen suuntaan työmatkalle, niin silloin se 8A suko voi oikeasti olla vähän tiukassa. Jos ajelee tyypillisiä suomalaisia kilsamääriä, eli 20tkm / vuosi tjsp. niin hyvin harvassa ovat tilanteet kun 8A suko ei riitä pitämään autoa ajokunnossa.
Ainakin itse yritän perustella asian niin, että kauppareissuilla pikalaturiin ja käyttää vaikka vähän enemmän aikaa siihen kaupassa käyntiin. Aamulla myös käy vaikka aamukahvit hakemassa ja ehkä yhden etäpalaverinkin voi pitää autossa laturissa? Kokemuspohjaa kun ei ole, niin noi nyt ainakin omiin silmiin tuntuisi ihan järkeviltä tavoilta.
 
Ainakin itse yritän perustella asian niin, että kauppareissuilla pikalaturiin ja käyttää vaikka vähän enemmän aikaa siihen kaupassa käyntiin. Aamulla myös käy vaikka aamukahvit hakemassa ja ehkä yhden etäpalaverinkin voi pitää autossa laturissa? Kokemuspohjaa kun ei ole, niin noi nyt ainakin omiin silmiin tuntuisi ihan järkeviltä tavoilta.
Noi ei kyllä ole mitään tolkkua vältellä kotilaturin hankkimista, jos lataustarve edellyttäisi pikalaturilla roikkumista ja laturin asentamiseen on mahdollisuus. Ihan kulujen puolestakin pikalatureilla roikkuminem tulee nopeasti hyvin kalliiksi ja pikalatureiden saatavuus ei ainakaan muutaman vuoden jänteellä tue moista toimintaa. Toki laturitilanne riippuu paljon asuinpaikasta.
 
Noi ei kyllä ole mitään tolkkua vältellä kotilaturin hankkimista, jos lataustarve edellyttäisi pikalaturilla roikkumista ja laturin asentamiseen on mahdollisuus. Ihan kulujen puolestakin pikalatureilla roikkuminem tulee nopeasti hyvin kalliiksi ja pikalatureiden saatavuus ei ainakaan muutaman vuoden jänteellä tue moista toimintaa. Toki laturitilanne riippuu paljon asuinpaikasta.
Näin se menee, mutta laturin asentamiseen ei ole tällä hetkellä mahdollisuutta. Vain 8A suko-lataus onnistuu. Ehkä joskus vuosien päästä kun sähköautoilu oikeasti yleistyy (jos yleistyy), saattaa tällaiset pienet taloyhtiöt rakentaa tehokkaan latausinfran.
 
Ainakin itse yritän perustella asian niin, että kauppareissuilla pikalaturiin ja käyttää vaikka vähän enemmän aikaa siihen kaupassa käyntiin. Aamulla myös käy vaikka aamukahvit hakemassa ja ehkä yhden etäpalaverinkin voi pitää autossa laturissa? Kokemuspohjaa kun ei ole, niin noi nyt ainakin omiin silmiin tuntuisi ihan järkeviltä tavoilta.
Itse en kyllä moiseen kikkailuun taipuisi. Onneksi on kotona mahdollisuus ladata 3-vaiheesta "nopeasti" 11kw teholla. Harvemmin kyllä vielä ollut tarvetta edes tuolla teholla ladata, vaan helposti ehtinyt pienemmälläkin. 1-vaihe sukollakin olisi varmaan selvitty.
Pikalatureita en ole vielä edes testannut, mutta ei tässä ole kyllä vielä pitempää matkaa sähköautolla reissattu.
 
jos lunta on satanut niin paljon, että jää pohjasta "kiinni" ja silloin, jos 2-4 rengasta tippuu "monttuihin" eli käytännössä jos omassa parkkiruudussa on renkaan takana kunnon nyppylä ja ei saa "heijattua" yhtään vauhtia, niin pito ei riitä. Jälkimmäinen on korjattavissa pienellä lapioinnilla, mutta ekaan ongelmaan en oikeen usko että nastat tai nelivetokaan auttaisi.

Olen autoilu-uran aikana (kohta 30 vuotta) jäänyt kolme kertaa jumiin, joka kerta parkkipaikalle ja vielä nelivetoisella :D Kahdesti omaan ruutuun kun roiskeläpistä/lokareista tippunut loska on yöllä jäätynyt renkaan taakse kasaksi. Siinä ei yksinkertaisesti saa eikä uskalla ottaa vauhtia riittävästi kun ympärillä on muita autoja ja tolppia.. Yhden kerran jäin jumiin firman parkkipaikalle, kun ajoin nohevana keulan lumikasaan ja päädyin jäisen lumikokkareen päälle renkaat ilmassa.

Tästä huolimatta seuraavakin auto on kyllä nelikko. Merkki, malli ja käyttövoimakin on vielä avoin.
 
Näiden korealaisten 39kWh mallit ovat kuuleman mukaan hitaita lataamaan pikalatauksesta ja kylmällä vielä erityisen hitaita. Mitään esilämmitystä latureille ei luonnollisesti ole, mutta varmaan oikeanlaisella taktiikalla jotenkin selviää. Mutta jos kerran vuodessa pohjoiseen tarkoittaa talvea, kannattaa siihen varata riittävästi aikaa ja vältellä minuuttihintaisia latauspaikkoja. Isompiakkuinenkaan ei ole varsinaisesti mikään lataushirmu, mutta selkeästi nopeampi kuitenkin. Positiivisena puolena noissa on pieni kulutus ja noin yleensä olen kyllä ihan positiivisia asioita Kian ja Hyundain sähköautojen omistajilta kuullut. Itse yrittäisin kyllä katsoa, jos isompiakkuiseen pystyisi venymään jos noita pidempiäkin reissuja kuitenkin tulee, ellei sitten ole valmis isompiin kompromisseihin niissä.

Kia e-Soul 39 kWh

CCS (50 kW DC)50 kW40 kW †43 min220 km/h
CCS (100 kW DC)50 kW †40 kW †43 min220 km/h

Kia e-Soul 64 kWh

CCS (50 kW DC)49 kW †45 kW †63 min240 km/h
CCS (175 kW DC)77 kW †64 kW †44 min350 km/h

Mitä omaani olen lataillut (50kw latureilla) talvella vs. kesällä niin yhtä kauan siinä tuntuu menevän, 45-60min, riippuen siitä miten paljon akussa oli varausta laturille saapuessa. En noita ole kellottanut sen tarkemmin koskaan. Useimmiten tuossa on ollut takana n.40km ajoa.
 
Itse en kyllä moiseen kikkailuun taipuisi. Onneksi on kotona mahdollisuus ladata 3-vaiheesta "nopeasti" 11kw teholla. Harvemmin kyllä vielä ollut tarvetta edes tuolla teholla ladata, vaan helposti ehtinyt pienemmälläkin. 1-vaihe sukollakin olisi varmaan selvitty.
Pikalatureita en ole vielä edes testannut, mutta ei tässä ole kyllä vielä pitempää matkaa sähköautolla reissattu.
Ainakin yksi kollega tuntuu tekevän tuolla lailla ja sanoi, että perus-arkena riittää kun kerran viikossa käy lataamassa pikalaturissa akun täyteen, samalla hoitaa koko viikon kauppaostokset. Loppuviikon ajaa sen 50km-100km päivä, ja laittaa aina yöksi suko-lataukseen, niin kyllä sillä arjen pärjää ihan hyvin? Ei tuo nyt minusta miltään kikkailulta kuulosta.
 
Ainakin yksi kollega tuntuu tekevän tuolla lailla ja sanoi, että perus-arkena riittää kun kerran viikossa käy lataamassa pikalaturissa akun täyteen, samalla hoitaa koko viikon kauppaostokset. Loppuviikon ajaa sen 50km-100km päivä, ja laittaa aina yöksi suko-lataukseen, niin kyllä sillä arjen pärjää ihan hyvin? Ei tuo nyt minusta miltään kikkailulta kuulosta.
No tämä tietysti riippuu ajomäärästä. Vähillä ajoilla tietysti pärjää pelkällä hidaslatauksella. Meillä taas tulee ykkösautoon vähintään 30tkm vuodessa, joskus jopa 50tkm, riippuen paljonko sattuu työajoja tulemaan ja paljonko saadaan talouden ajoista keskitettyä sähköautoon. Löytyy siis se perinteinen polttomoottoriajoneuvokin, mutta eihän sillä halua ylimääräisiä ajella nykyisillä polttoaineen hinnoilla.
 
Hetkinen.. kyllähän se johdin nimenomaan lämpenee enemmän, mitä pidempi johdin on. Resistanssi kasvaa pituuden kasvaessa, lämpötila nousee ja lämpötilan noustessa johtavuus taas heikkenee, eli resistanssi kasvaa edelleen, joka taas lämmittää johdinta lisää. Eli siihen vaikuttaa juurikin johtimen pituus, poikkipinta-ala, virran määrä ja ympäröivä lämpötila.
Vaikka tuollainen noidankehä periaatteessa muodostuukin, niin tuo on turhan teoreettinen tapa ajatella asiaa käytännössä.

Kokonaisuutena sitä pitkää kaapelia tietysti lämmitetään enemmän, mutta ei se yhdellä metrillä sen enempää lämpene. Lämpötila nousee niin kauan kunnes kaapeli johtaa/haihduttaa pinnastaan lämpöä samalla teholla mitä se tuottaa sitä. Käytännössä standardivoimavirtakaapelin poikkipinta-alat on mitoitettu tuon mukaan, eikä ne siten käytännössä ikinä lämpene liikaa.

Jos siellä roikan perässä on jokin vakiotehoinen kuorma, alkaa pitkäkin kaapeli lämpenemään enemmän, koska jännitehäviön takia virta kasvaa, mutta koska nyt puhutaan nimenomaan vakiovirralla lataavasta sähköautosta siinä lämpötilassa ei tapahdu mitään muutosta. Jos siellä olisi esim polttisauto esilämmityksessä virta ja siten kaapelin (ja auton) lämpeneminen pienenisi sen pitkän kaapelin takia.
 
Itse en kyllä moiseen kikkailuun taipuisi. Onneksi on kotona mahdollisuus ladata 3-vaiheesta "nopeasti" 11kw teholla. Harvemmin kyllä vielä ollut tarvetta edes tuolla teholla ladata, vaan helposti ehtinyt pienemmälläkin. 1-vaihe sukollakin olisi varmaan selvitty.
Pikalatureita en ole vielä edes testannut, mutta ei tässä ole kyllä vielä pitempää matkaa sähköautolla reissattu.
Myös jos on pörssisähkö ja yöksi luvataan vaikka kolme tuntia halpaa sähköä niin silloin tuo 3x16A laturi olis paikallaan imaista äkkiä akku täyteen.
 
Myös jos on pörssisähkö ja yöksi luvataan vaikka kolme tuntia halpaa sähköä niin silloin tuo 3x16A laturi olis paikallaan imaista äkkiä akku täyteen.
Hyvä pointti. Itse en ole vielä siihenkään kikkailuun alkamassa. Pörssisähköön siis. Tulevaisuudessa varmaan pakko, mutta se vaatii vähän automaatiota niin auton lataukseen kuin talon lämmitykseen. Ynnä muuhunkin sähkönkulutukseen.
 
Viimeöinen lataus meni just 22-07 yösähköllä 44% >100%:in 10A virralla. Auton mukaan 20kWh. Mittari näytti aamulla 254km, sillä ajelee monta päivää lähiliikennettä. On tämä vaan kätevää touhua 8-)
 
Mikähän tuossa Jaguar I-PACE:ssa on isommin vialla, kun ei, käsittääkseni, mene kaupaksi ja hinnat huilaavat alas kohtuu vauhdilla toisinkuin monella muulla sähköautolla. JLR:n surkea luotettavuusmaine ja maltillinen pikalatausnopeus, suurehko kulutus?

Omaan silmään edelleen fantastisen näköinen kampe, vaikka on jo 4 vuotta vanha eli sähköautojen seniorisarjaa. Käsittääkseni myös erittäin laadukas kampe myös sisältä. Näemmä uusissa autoissa on vakiona 5v/160tkm takuu. Aiemmin 3v/100tkm, mikä osin saattaa selittää tuota käytettyjen saatavuutta juuri tuossa 3v paikkeilla :D Autothan sinänsä kootaan Magna Steyer'n tehtaassa Itävallassa eli kai se laatu ihan kohdillaan pitäisi olla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 600
Viestejä
4 501 816
Jäsenet
74 234
Uusin jäsen
Theun

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom