Yleistä keskustelua sähköautoista

Njaa... eipä ole tullut edes mieleen että joku keksisi että ilman lukitusta oleva kaapeli olisi "hyvä" idea o.O. Noh, aina oppii uutta. Itse uskalsin lukituksen vuoksi jättää oman auton aina lataukseen kotipihalla koska pahin mitä olisivat voineet tehdä olisi repiä laturi irti pistokkeesta ja/tai repiä se irti autosta voimalla joka antaisi jo perusteet huudella vakuutusyhtiölle. Tesla esim ei anna ajaa ollenkaan jos kaapeli on kiinni ja luukku vetää itsensä samantien kiinni kun kaapeli on irti.
Jäin huvikseni vielä lueskelemaan vähän tuosta SAE J1772 eli Type 1 -liittimestä, ja vaikken mistään löydä spesifiä syytä lukituksen puuttumiselle, haiskahtaa kovasti siltä ettei yksinkertaisesti vaan käynyt kellään mielessä sellaisen tarpeellisuus...
Minun näkemyksellä menee ihan protoilun piikkiin koko liittimen kehitys, joka aloitti uransa neliskanttisena 2000-luvun alussa ja muuttui lennosta samalla standardilla nykyiseen muotoonsa 2008 japsi-insinöörin uudelleen suunnittelemana. Sinänsä turvallisuusasiat on kyllä tuossakin kohdallaan, eli lukituspainike katkaisee aina yhteyden PP-nastalta katkaisten auton virranoton ja liitintä poistaessa ensimmäisenä irtoaa CP-nasta katkaisten jännitteen itse kaapelista. Pisin pinni on sitten maadoitus, joka irtoaa viimeisenä.

10v käyttökokemuksien jälkeen sitten Saksalaiset keksi, että tässähän olisi ihan hyvä olla joku lukitus ettei kuka tahansa pääsee nyhtämään johtoja irti ja Type 2 syntyi :D
 
Viimeksi muokattu:
Onkos täällä ID.4sta päivittäisesti käyttäviä, kävin koeajamassa eilen ID.4:sen ja Enyaqin, ja täytyy sanoa että ID.4 ei nyt ihan erottunut edukseen.
Keissi tämmönen:
- Ajelen 120km/h alueella vakkari päällä
- Auto ilmottaa kesken kaiken että ollaan 100km/h alueella ja muuttaa nopeutta.
- 5s tästä, auto ilmoittaa että ollaan 50km/h alueella ja muuttaa nopeutta alaspäin vähän ronskimmin

Itte olin hieman WTF mutta vakkari pois ja kaasulla liikenne vuon tahtiin takaisin.
Autoliike ei osannut sanoa juuri mitään asiaan, mutta hieman pisti itteä miettimään ko värkki.

Ajelin saman reitin Enyaqilla ja sillä vastaavaa ei tapahtunut.

Nyt kiinnostaisi tietää, että onko tuommoinen toiminta kovinkin yleistä, vai sattuko itelle vaan nyt softa härö?

Vanhaa 205 kuskia lämmitti myös tieto että kummassakin laitteessa on rumpujarrut takana :)
 
- Ajelen 120km/h alueella vakkari päällä
- Auto ilmottaa kesken kaiken että ollaan 100km/h alueella ja muuttaa nopeutta.
- 5s tästä, auto ilmoittaa että ollaan 50km/h alueella ja muuttaa nopeutta alaspäin vähän ronskimmin
"Normiongelma" eli ID sarja ottaa nopeusrajoitukset sekä tikkareista, että karttadatasta. Tässä tapauksessa karttadatassa oli nuo 100 -> 50 rajoitukset ja siksi tökkii. Jos joku haluaa testata niin esim Kehä 3 kun ylittää idän suuntaan hämeenlinnantien, niin siinä karttadatan takia auto luulee 60 rajoituksen, vaikka 80 alue.
 
Tuli tuosta lukituksesta mieleen, että avautuuko se lukko automaattisesti pikalaturilla kun akku saavuttaa 100%? Tuossa kohtaahan siitä ei ole haittaa jos naapuri siirtää sen omaan autoonsa, jos se muuten tilan puolesta on mahdollista.
 
Tuli tuosta lukituksesta mieleen, että avautuuko se lukko automaattisesti pikalaturilla kun akku saavuttaa 100%? Tuossa kohtaahan siitä ei ole haittaa jos naapuri siirtää sen omaan autoonsa, jos se muuten tilan puolesta on mahdollista.
Useimmissa autoissa on mahdollisuus asettaa käyttöön toiminto joka vapauttaa lukituksen kun lataus valmis.
 
"Normiongelma" eli ID sarja ottaa nopeusrajoitukset sekä tikkareista, että karttadatasta. Tässä tapauksessa karttadatassa oli nuo 100 -> 50 rajoitukset ja siksi tökkii. Jos joku haluaa testata niin esim Kehä 3 kun ylittää idän suuntaan hämeenlinnantien, niin siinä karttadatan takia auto luulee 60 rajoituksen, vaikka 80 alue.

Mun entisessä Hyundai Kona Electricissa oli tuon tyylinen. Lisävarusteissa oli Highway Driving Assist eli HDA, joka aktivoitui tietyillä moottoriteillä.

"[HDA (moottoritieavustin)]: Auttaa ajettaessa moottoritiellä perustuen asetettuun nopeuteen ja etäisyyteen johtavaan ajoneuvoon, samalla kun ajoneuvo pidetään keskellä ajokaistaa."

Tuo mm. omalla työmatkalla vaihtoi nopeuden liian aikaisin 80->120 ennenkuin moottoritie alkoi. Se myös sekoili kerran nopeuksien kanssa Helsinki-Tampere moottoritiellä, mutta muuten toimi miten suunniteltu.

Aina selkeä hyöty tuosta oli, että aktiivinen kaistallapitoavustin valitteli harvemmin että kädet ovat poissa ratista (pidän kädet ratissa, mutta kevyt kosketus ei rekisteröidy ja pitää "heilauttaa" rattia).
 
Olen ymmärtänyt itse niin, että DC-latauksen tapauksessa laturi sanelee autolle, miten lataus tapahtuu, miten latausliittimen lukitus toimii ja niin edelleen. Tämä näkyy Ioniq 5:ssa esimerkiksi siten, että AC-latauksessa lataus katkeaa ovien avaamisen yhteydessä ja liittimen lukitus aukeaa, mutta DC-latauksen tapauksessa näin ei tapahdu.
 
Onkos täällä ID.4sta päivittäisesti käyttäviä, kävin koeajamassa eilen ID.4:sen ja Enyaqin, ja täytyy sanoa että ID.4 ei nyt ihan erottunut edukseen.
Keissi tämmönen:
- Ajelen 120km/h alueella vakkari päällä
- Auto ilmottaa kesken kaiken että ollaan 100km/h alueella ja muuttaa nopeutta.
- 5s tästä, auto ilmoittaa että ollaan 50km/h alueella ja muuttaa nopeutta alaspäin vähän ronskimmin

Itte olin hieman WTF mutta vakkari pois ja kaasulla liikenne vuon tahtiin takaisin.
Autoliike ei osannut sanoa juuri mitään asiaan, mutta hieman pisti itteä miettimään ko värkki.

Ajelin saman reitin Enyaqilla ja sillä vastaavaa ei tapahtunut.

Nyt kiinnostaisi tietää, että onko tuommoinen toiminta kovinkin yleistä, vai sattuko itelle vaan nyt softa härö?

Vanhaa 205 kuskia lämmitti myös tieto että kummassakin laitteessa on rumpujarrut takana :)
Sama homma tapahtui minulle vuosi sitten kun koeajoin ID.4:sta. Olettaisin johtuvan yksinkertaisesti heikosta karttadatasta. Ei voi olla kovin harvinainen bugi, jos osuu alle tunnin koeajolla vastaan. Olettaisin auton myös tekevän saman tempun joka kerta samasta kohdasta ajellessa. Muutoinkin auton näkemykset nopeusrajoituksista olivat useammassa kohdassa ihan mitä sattuu.
 
Eikös tuon "älykkään vakkarin" saa kuitenkin pois päältä, eli toimimaan ihan normi adaptiivisena tai jopa ihan perusvakkarina?
 
Eli ainakin Telsa lukitsee oman hitaan laturinsa auton päästä mikä oli mahtavaa koska uskalsi jättää laturin kiinni autoon yön yli yms ilman pelkoa että monen sadan euron arvoinen laturi olisi aamulla kadoksissa.

Kuulemma toi Teslsn lukitus on tosi heppoinen ja avattavissa helposti parillakin eri tavalla (en nyt viitsi listata niitä tähän). Toki se on hyvä että saa irti kun noissakin on ollut jäätymisongelmia.
 
Eikös tuon "älykkään vakkarin" saa kuitenkin pois päältä, eli toimimaan ihan normi adaptiivisena tai jopa ihan perusvakkarina?

Hyundaissa HDA toimi vain jos ajoi tasan auton asettamaa nopeutta. Mikäli halusi esim. ajaa muutaman km/h yli tuon ja manuaalisesti lisäsi kytkimestä niin HDA lopetti nopeuden automaattisen vaihtamisen kartta- ja/tai liikennemerkkien mukaan ja vakkarista tuli "vain" adaptiivinen.
 
Vanhaa 205 kuskia lämmitti myös tieto että kummassakin laitteessa on rumpujarrut takana :)

Rumpujarrut on sen takia, kun autoa kuuluu normaalitilateessa jarruttaa niillä ratin takana olevilla lätkillä ei jarrupolkimella. Jarrupolkimeen ei juuri tarvitse koskea ollenkaan taloudellisessa ajossa. Ainoastaan hätäpysäytykset polkimella. Tuppaa ruostumaan jarrut käytön vähäisyydestä johtuen.
 
Rumpujarrut on sen takia, kun autoa kuuluu normaalitilateessa jarruttaa niillä ratin takana olevilla lätkillä ei jarrupolkimella. Jarrupolkimeen ei juuri tarvitse koskea ollenkaan taloudellisessa ajossa. Ainoastaan hätäpysäytykset polkimella. Tuppaa ruostumaan jarrut käytön vähäisyydestä johtuen.

Noh toisaalta eipä tuo laite kulje kuin 160km/h joten eiköhän se rumpujarruillakin pysähdy, lämmitti vaan mieltä kun bongasin listalta. GTE:ssä vähän samaa ongelmaaa että ruostuvat suht helpolla jos niitä ei silloin tällöin käytä.
 
Eikös tuon "älykkään vakkarin" saa kuitenkin pois päältä, eli toimimaan ihan normi adaptiivisena tai jopa ihan perusvakkarina?
Ei ainakaan volkkarissa saa ilman OBDElevenin kanssa kikkailuja. Saksan isninöörit ovat taas ylimielisyydessään päättäneet että he tietävät paremmin...
Toki tuon automaattisen asetetun nopeuden muuttamisen tikkareiden/karttadatan perusteella saa erikseen pois päältä, jolloin toimii kuten tavallinen aktiivivakkari (siihen asti että kamerat ja anturit jäätyy/paskoittuu/huurtuu...)
 
Rumpujarrut on sen takia, kun autoa kuuluu normaalitilateessa jarruttaa niillä ratin takana olevilla lätkillä ei jarrupolkimella. Jarrupolkimeen ei juuri tarvitse koskea ollenkaan taloudellisessa ajossa. Ainoastaan hätäpysäytykset polkimella. Tuppaa ruostumaan jarrut käytön vähäisyydestä johtuen.
Ja aika paljon saa VAGgissa runnoa sitä jarrupoljinta että siirtyy regeneroinnista mekaaniseen jarrutukseen
 
Eikös tuon "älykkään vakkarin" saa kuitenkin pois päältä, eli toimimaan ihan normi adaptiivisena tai jopa ihan perusvakkarina?

Q4:ssa saa ainakin ja se älyominaisuus toimii myös vakkarin ollessa pois päältä eli rullaamista säädellään tuon kautta, jos edellä oleva himmaa, eteen tulee risteys tai nopeusrajoitus muuttuu, niin nopeutta lasketaan automaattisesti regeneraatiolla ja rullaus palautetaan vapaaksi, kun tilanne ratkeaa, eli etäisyys edelläolevaan on riittävä tai alentunut nopeusrajoitus lähellä.

Hienosti toimii ja en ole mitään sekoiluja tuossa toiminnossa havainnut kertaakaan 11000km aikana mitä autolla ajanut. Regeneraatiota säädetään sitten tarvittaessa käsilätkistä ratin takaa. Jarrupolkimeen koskee oikeastaan vaan, jos ennakoiva ajo on syystä tai toisesta epäonnistunut, yleensä syynä tähän kuskin liiallinen kaasun käyttö ja pitää pysähtyä nopeasti esim. liikenneympyrään tultaessa.
 
Paljonko Q4/ID4/eunukki on yhteistä koodipohjaa? Ihan yleisellä tasolla siis. En googlella onnistunut löytämään, että onko kyseessä vain merkkikohtainen kuorrutus vai onko niissä oikeasti eroja (todennäköisesti Audin hyväksi toiminnallisuuden määrässä).
 
Eikös Audi käytä Q4:ssa omaa old school infotainmenttia, joka ei ole OTA päivitettävä. Kun taas muut MEB-alustaiset käyttää uudempaa OTA-päivitettävää alustaa. Q4 saanee siis heikommin päivityksiä pitkässä juoksussa kuin ID4 ja Enyaq.
 
Eikös Audi käytä Q4:ssa omaa old school infotainmenttia, joka ei ole OTA päivitettävä. Kun taas muut MEB-alustaiset käyttää uudempaa OTA-päivitettävää alustaa. Q4 saanee siis heikommin päivityksiä pitkässä juoksussa kuin ID4 ja Enyaq.
Kattaako infotainment vakkarinkin softat? Luulis moisten olevan eriytetty viihdepuolesta.
 
Ei missään ole suuremmin avattu noiden ohjelmien arkkitehtuuria, tai mitä on nyt jaettu / yhteistä. Audi ehkä kauimpana, ja ainakin itse luin taannoisia Audin suunnitelmia niin, että ovat menossa lähemmäksi muita (ehkä selittää Q4 päivitysten hitautta jos VAG’illa on kaikki jo tekemäsaä uutta).


Tossa kattavinta tietoa mitä olen nähnyt Audin osalta. On ihan mahdollista että VW on jo tuossa maailmassa?
 
Paljonko Q4/ID4/eunukki on yhteistä koodipohjaa? Ihan yleisellä tasolla siis. En googlella onnistunut löytämään, että onko kyseessä vain merkkikohtainen kuorrutus vai onko niissä oikeasti eroja (todennäköisesti Audin hyväksi toiminnallisuuden määrässä).
Ainakin oman koeajokokemuksen perusteella e-nakissa ja ID4 ihan samanlaiset ne infotaimentit ja asetukset, vähän eri kuorilla ja UI:lla vain. Ja toki ID4 kätevät ja intuitiiviset hipaisykytkimet päälle mutta ei ihan hirveitä eroja.

Ja kyllä tuon saa ilmeisesti pois päältä ilman OBDeleveniä että se auto poimii karttadatasta ne ja saa itse vain napsutella haluamansa nopeudet.
 
Audissa on maskattu infortainmentti vastaamaan muita konsernin tuotteita. Fyysisiä nappeja on enemmän ja toiminnot eivät ole 1:1 vw:n kanssa ainakaan. OTA päivitykset löytyy ja koodipohjan yhteneväisyydestä ei hajua. Seat on näistä konsernin tuotteista ainoa, jonka sähköautosta ota puuttuu.
 
Oon ymmärtänyt että Q4’ssä OTA koskis vain karttoja?
Kyllä sieltä muutakin kamaa on tullut mm. pienempiä rajapintapäivityksia noihin mobiilikäyttöliittymän juttuihin. Lisenssejä ovat lähettäneet uusia myös sitä kautta. Isompaa päivitystä odotellaan ja se on ollut ainakin 6kk tuloillaan
 
2024-chevrolet-blazer-ev-ss-1-1655141389.jpg

2024-chevrolet-blazer-ev-106-1658152906.jpg

Chevrolet julkaisi sähkö-Blazerin. Se on amerikkalaisittain keskikokoinen crossover, eli vajaat 5 m pitkä. Hinnat alkavat 45000 dollarista ja toimintasädettä on n. 500 km. Pikalatausteho on 190 kW. Sisusta on varsin perinteinen ja esimerkiksi ilmanvaihdon säätimet ovat aidot. Näyttöjä löytyy 17,7 tuumaa keskikonsolista ja 11” mittaristona. Saatavana on GM:n Super Cruise -automaattiajo.

Blazer on ensimmäinen sähkötoiminen Chevrolet, joka kantaa perinteikästä SS-mallitunnusta. Tällöin tehoa löytyy 557 hevosvoimaa, millä Blazer kiihdyttää nollasta sataan alle neljässä sekunnissa.

 
Viimeksi muokattu:
Toimiiko tuo mittari nyt siis dynaamisena kuormanhallintana?
Saakeli, mä olen myynyt tuollaisia näköjään ihan liian halvalla.

Tuohan on vaan käytetyn sähkön mittausta varten. Kuormanhallintaa varten mittaus täytyy tapahtua pisteessä jonka läpi menee kaikki virta jonka suhteen kuormaa halutaan rajoittaa, yleensä käytännössä siis sinne missä sähkömittari alunperinkin on.
 
Saakeli, mä olen myynyt tuollaisia näköjään ihan liian halvalla.

Tuohan on vaan käytetyn sähkön mittausta varten. Kuormanhallintaa varten mittaus täytyy tapahtua pisteessä jonka läpi menee kaikki virta jonka suhteen kuormaa halutaan rajoittaa, yleensä käytännössä siis sinne missä sähkömittari alunperinkin on.
On tosiaan järkyttävän hintainen kun normi 3-vaihe pistorasia maksaa alle kympin. Ja sen sähkön kulutuksenhan näkee varmaan kaikista latauslaitteista, hinnat alkaen malleistakin.
 
On tosiaan järkyttävän hintainen kun normi 3-vaihe pistorasia maksaa alle kympin. Ja sen sähkön kulutuksenhan näkee varmaan kaikista latauslaitteista, hinnat alkaen malleistakin.
Ja tuota mittaria saa noin 100€ hintaa, maksaako kotelo ehkä 10-20€?
 
Tuosta audin softapäivityksen viipymisestä, kun googlailin, niin tuli eteen tämä:

Siinä spekuloidaan ylipäätään, että audin softapuolen hitaus aiheuttaa ongelmia myös bentleylle ja porchelle, kun ei softa valmistu ajoissa uusiin malleihin.
 
On tosiaan järkyttävän hintainen kun normi 3-vaihe pistorasia maksaa alle kympin. Ja sen sähkön kulutuksenhan näkee varmaan kaikista latauslaitteista, hinnat alkaen malleistakin.
MID mittadirektiivin mukaiset jutut ovat sitten erikseen? Jos haluaa laskuttaa sähköstä kulutuksen mukaan, niin mikä tahansa sattumanvaraisen mittarin lukema ei kelpaa.

Käytännössä tietty ostaja ja myyjä voivat sopia keskenään käyttävänsä mitä tahansa, kunhan eivät kerro kenellekään muulle tekevänsä vastoin lakeja ja asetuksia.
 
2024-chevrolet-blazer-ev-ss-1-1655141389.jpg

2024-chevrolet-blazer-ev-106-1658152906.jpg

Chevrolet julkaisi sähkö-Blazerin. Se on amerikkalaisittain keskikokoinen crossover, eli vajaat 5 m pitkä. Hinnat alkavat 45000 dollarista ja toimintasädettä on n. 500 km. Pikalatausteho on 190 kW. Sisusta on varsin perinteinen ja esimerkiksi ilmanvaihdon säätimet ovat aidot. Näyttöjä löytyy 17,7 tuumaa keskikonsolista ja 11” mittaristona. Saatavana on GM:n Super Cruise -automaattiajo.

Blazer on ensimmäinen sähkötoiminen Chevrolet, joka kantaa perinteikästä SS-mallitunnusta. Tällöin tehoa löytyy 557 hevosvoimaa, millä Blazer kiihdyttää nollasta sataan alle neljässä sekunnissa.

halvimman alkaen hinta ja sitten kalleimman mallin range?
0-60 miles under 4sec ei myöskään välttämättä ole 0-100kmh alle neljän sekunnin.
Mielenkiintoinen auto kyllä.
 
2024-chevrolet-blazer-ev-ss-1-1655141389.jpg

2024-chevrolet-blazer-ev-106-1658152906.jpg

Chevrolet julkaisi sähkö-Blazerin. Se on amerikkalaisittain keskikokoinen crossover, eli vajaat 5 m pitkä. Hinnat alkavat 45000 dollarista ja toimintasädettä on n. 500 km. Pikalatausteho on 190 kW. Sisusta on varsin perinteinen ja esimerkiksi ilmanvaihdon säätimet ovat aidot. Näyttöjä löytyy 17,7 tuumaa keskikonsolista ja 11” mittaristona. Saatavana on GM:n Super Cruise -automaattiajo.

Blazer on ensimmäinen sähkötoiminen Chevrolet, joka kantaa perinteikästä SS-mallitunnusta. Tällöin tehoa löytyy 557 hevosvoimaa, millä Blazer kiihdyttää nollasta sataan alle neljässä sekunnissa.


Yritin etsiä muutamia Suomessa oleellisia tietoja, mutta en löytänyt:
- Akun esilämmityssysteemi?
- Maksimi perävaunun vetokyky tai saako vetokoukkua ollenkaan?
- Lämmitys ja jäähdytysratkaisut. Lämpöpumppua yms.
- Huippunopeus?
 
Yritin etsiä muutamia Suomessa oleellisia tietoja, mutta en löytänyt:
- Akun esilämmityssysteemi?
- Maksimi perävaunun vetokyky tai saako vetokoukkua ollenkaan?
- Lämmitys ja jäähdytysratkaisut. Lämpöpumppua yms.
- Huippunopeus?
Vetokyvystä löysin 680 kg, mikä tuntuu vähältä, sillä sukua oleva Cadillac Lyriq vetää 1588 kg. Lämpöpumppu löytyy ja ilmeisesti se pystyy lämmittämään myös akkua.
 
Miten teillä kerros- tai rivitaloyhtiöissä asuvilla latauksen laskutus on hoidettu per kWh? Kyselin isännöitsijältä asiaa ja sanoi, että hänen mielestään järkevin tapa kiinteän kWh-hinnan sijaan olisi laskuttaa osakasta kuukauden keskihinnalla. Taloyhtiö on siis pörssisähköllä (asunnoissa tietysti osakkaan tai vuokralaisen tekemä sopimus) ja tällainen laskutustapa kuulostaa omaan korvaan vähän ihmeelliseltä, mutta mene ja tiedä.
 
Miten teillä kerros- tai rivitaloyhtiöissä asuvilla latauksen laskutus on hoidettu per kWh? Kyselin isännöitsijältä asiaa ja sanoi, että hänen mielestään järkevin tapa kiinteän kWh-hinnan sijaan olisi laskuttaa osakasta kuukauden keskihinnalla. Taloyhtiö on siis pörssisähköllä (asunnoissa tietysti osakkaan tai vuokralaisen tekemä sopimus) ja tällainen laskutustapa kuulostaa omaan korvaan vähän ihmeelliseltä, mutta mene ja tiedä.
Vaikka ajankin vain lataushybridillä, niin lataus hoidettiin meillä rivitaloyhtiössä niin, että asennutimme omaan laskuun sopivan rasian autopaikalle. Sähköukko teki sähkökeskuksessa taikojaan niin, että paikan kulutus tulee asuntomme mittaukseen, jolloin maksamme siitä oman sähkösopimuksemme mukaan.
 
Kyseinen taikatemppu onnistuu jos jokaiseen autopaikkaan tulee oma sähköjohto keskukselta tai vedetään uusi johto. Meillä menee vain yksi kaapelointi parkkipaikalle mistä on ketjutettu 12 lämmitystolppaan. Parkkipaikalle on myös sen verran matkaa ettei ole mitään järkeä lähteä vetämään jokaiselle omaa johtoa.
 
Johtuu sopparista, mutta yleensä niissä on ongelmana liian rajoitetut kilometrit.
Eihän niitä kilometrejä mitenkään ole rajoitettu. Kilometreillä on vain hintansa, eli mitä enemmän ajat, sitä enemmän maksat. Mutta koska jotain täytyy kuukaudessa kuitenkin veloittaa, niin sitä varten asiakas arvioi oman ajomääränsä etukäteen ja kuukausihinta lasketaan sitten sen arvioidun kilometrimäärän mukaan. Autolla saa silti ajaa just sen verran kuin haluaa ja tuota etukäteen maksettua kuukausihintaa sitten jälkikäteen muokataan todellisten kilometrien mukaan: jos ajat vähemmän kuin arvioitu, saat rahaa takaisin ja jos ajat enemmän, niin maksat sitten sen ylimääräisen jälkikäteen.

Vähän sama kuin verotuksessa. Joka palkasta maksat veroa ennakonpidätysprosentin mukaan, joka on vain arvio ja sitten kun koko vuoden tulot ovat selvillä, niin selviää myös todellinen veronmäärä ja erotus ennakonpidätyksiin sitten tasataan jälkikäteen.
 
Miten teillä kerros- tai rivitaloyhtiöissä asuvilla latauksen laskutus on hoidettu per kWh? Kyselin isännöitsijältä asiaa ja sanoi, että hänen mielestään järkevin tapa kiinteän kWh-hinnan sijaan olisi laskuttaa osakasta kuukauden keskihinnalla. Taloyhtiö on siis pörssisähköllä (asunnoissa tietysti osakkaan tai vuokralaisen tekemä sopimus) ja tällainen laskutustapa kuulostaa omaan korvaan vähän ihmeelliseltä, mutta mene ja tiedä.

Laskutus päätetään yhtiökokouksessa kerran vuodessa ja sillä mallilla mennään seuraavaan yhtiökokoukseen asti. Latausennakkoa laskuetaan kerran kuussa summa, joka on keskimääräisen lataajan käyttöä likellä esim 20e/kk (vastaavasti, mitä esim. käyttövesi asunnossa). Sitten keran vuodessa luetaan mittarit ja tarkennetaan lataus vastaamaan todellista kulutusta yhtiökokouksessa sovitulla hinnalla. Hyvin vaikea uskoa, että mikään isännöintitoimisto viitsisi alkaa laskemaan jotain keskihintoja per kuukausi ja jos alkaisi, niin sen laskennan hinta olisi luultavasti kovempi mitä kuukausittain laskutettavan sähkön hinta. Mittarin luentakin kaikilta tolpilta kerran vuoteen maksaa jo pelkästään kolminumeroisen summan, siihen päälle vielä laskutus ja kirjeiden postitus.

Tässä hommassa oma haasteensa tietenkin nykytilanteessa tuo kovasti elävä sähkön hinta, mutta kuitenkin tuossa oheiskulut ovat hyvin nopsaan silti kalliimmat, mitä itse sähkö. Joku ahneempi isännöitsijä toki varmasti tekeen mielellään prosessin, jossa luenta ja laskutus on vielä puolet sähkön hinnan päälle yhtiölle laskutettavaa.
 
Ei se ahneutta ole, että laskuttaa tehdyn työn asiakkaalta, eli taloyhtiöltä. Pörssisähköinen taloyhtiösähkö tekee kyllä latauspisteistä ihan toivottomia laskutettavia ilman hirveää työmäärää jos ei tehdä isoja investointeja ja hommata etäluettavia MID-kulutusmittareita joka tolpalle…
 
Ei se ahneutta ole, että laskuttaa tehdyn työn asiakkaalta, eli taloyhtiöltä. Pörssisähköinen taloyhtiösähkö tekee kyllä latauspisteistä ihan toivottomia laskutettavia ilman hirveää työmäärää jos ei tehdä isoja investointeja ja hommata etäluettavia MID-kulutusmittareita joka tolpalle…

Etäluettava maksaa jokaisesta ruudusta kuussa käytti lataukseen tai ei. Saattaa mennä etäluennan kulut nopsaan korkeemmaksi kuussa mitä kaikkien lataavien sähkönkäyttö, eli tuossakin kannattaa mennä järjen kanssa, jos lataajien määrä ei lähene 100% paikoista.

Tämä keskustelu taitaa kuulua tuonne:
 
Siis onko toi Blazer muka tulossa Eurooppaan?
Blazer ei tosiaan tule, mutta en ihmettelisi jos Chevrolet ja muutkin amerikkalaismerkit jollain aikajänteellä tekevät ainakin jonkinasteisen paluun Eurooppaan esimerkiksi sähköavolavojen ja maasturien muodossa. Isommilla amerikkalaisilla autoillahan on ollut jossain määrin menestystä myös Euroopassa. 90-luvulta lähtien vain polttoainekustannukset kävivät niin suuriksi, että amerikkalaiset yrittivät kilpailla täällä pienillä autoilla. Eiväthän he niissä olleet (ainakaan silloin) hyviä, joten saimme Chrysler Neonin, Dodge Caliberin ja korealaisten Chevroletien kaltaisia mestariteoksia. Sitten he antoivat periksi. Jeep ja Cadillac ovat sen verran harvinaista herkkua, että niille on ollut riittävä määrä ostajia koko ajan.

Sähkö korjaa jenkkiautojen suurimman ongelman ja tulokset näkyvät. Mustang Mach-E:tä näkee liikenteessä yllättävän paljon, samoin lataushybridi Exploreria jonkin verran. Jeepitkin ovat lataushybridejä nykyään ja niitäkin näkee. Tesla on toki ihan oma lukunsa, mutta Rivian suunnittelee jopa tehdasta Eurooppaan, vaikka mallit ovat kovin amerikkalaiset. Vaikuttaakin siltä, että Euroopassa on aina ollut halua amerikkalaisille autoille, ja sähkö mahdollistaa niiden toisen tulemisen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 413
Viestejä
4 488 232
Jäsenet
74 236
Uusin jäsen
Bandito

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom