Jäin huvikseni vielä lueskelemaan vähän tuosta SAE J1772 eli Type 1 -liittimestä, ja vaikken mistään löydä spesifiä syytä lukituksen puuttumiselle, haiskahtaa kovasti siltä ettei yksinkertaisesti vaan käynyt kellään mielessä sellaisen tarpeellisuus...Njaa... eipä ole tullut edes mieleen että joku keksisi että ilman lukitusta oleva kaapeli olisi "hyvä" idea . Noh, aina oppii uutta. Itse uskalsin lukituksen vuoksi jättää oman auton aina lataukseen kotipihalla koska pahin mitä olisivat voineet tehdä olisi repiä laturi irti pistokkeesta ja/tai repiä se irti autosta voimalla joka antaisi jo perusteet huudella vakuutusyhtiölle. Tesla esim ei anna ajaa ollenkaan jos kaapeli on kiinni ja luukku vetää itsensä samantien kiinni kun kaapeli on irti.
Minun näkemyksellä menee ihan protoilun piikkiin koko liittimen kehitys, joka aloitti uransa neliskanttisena 2000-luvun alussa ja muuttui lennosta samalla standardilla nykyiseen muotoonsa 2008 japsi-insinöörin uudelleen suunnittelemana. Sinänsä turvallisuusasiat on kyllä tuossakin kohdallaan, eli lukituspainike katkaisee aina yhteyden PP-nastalta katkaisten auton virranoton ja liitintä poistaessa ensimmäisenä irtoaa CP-nasta katkaisten jännitteen itse kaapelista. Pisin pinni on sitten maadoitus, joka irtoaa viimeisenä.
10v käyttökokemuksien jälkeen sitten Saksalaiset keksi, että tässähän olisi ihan hyvä olla joku lukitus ettei kuka tahansa pääsee nyhtämään johtoja irti ja Type 2 syntyi
Viimeksi muokattu: