Yleistä keskustelua sähköautoista

Alkaa menee mun nähdäkseni vähän liikaa Tesla keskusteluksi tää yleinen keskustelu, Teslalle on kuitenkin toi omakin ryhmä varattu.

Mielenkiinnolla oon seurannut tätä keskustelua, itselläkin on 4-5 vuoden päästä harkinnassa sähköauto (ei Tesla), hauska seurata miten hinnat ja mallistot kehittyy kun sinne asti on päästy. Tällä hetkellä Plugari (2021 malli) käytössä, kesä kulutus on noin ~1,0 litraa /100km ja talvi kulutus 2,0-3,5 litraa / 100km tankillisella, tähän toki luonnollisesti vaikuttaa tuleeko tankillisella ajettua pitempää siivua miten paljon.
 
Vähän heikosti tosiaan Teslalla huoltoja Suomessa vaikka onhan niillä sellainen palvelu, jossa huoltomies tulee kotipihaan. Se kuulostaa kyllä ihan kivalta. En sitten tiedä miten hyvin/huonosti muilla merkeillä sähköautojen takuuhuollot sujuvat komponenttipulasta johtuen.

Onko jollakin foorumilaisella ollut sähköauto pitkiäkin aikoja takuuhuollossa ja millainen tapaus oli kaikenkaikkiaan?
Tuntuu olevan ainakin joillain jälleenmyyjillä vähän harvinaisempien takuuvikojen kanssa vähän pelti auki, kun ei ole vielä tuttua rautaa ja itsellä vähän eksoottisempi vika Mach E:n keskinäytössä. Myös ihan perus korin osien saanti vähän hankalaa, puskurin osia odotettiin pari kk ja nyt ainoa asian osaava mekaanikko ko. lafkasta saikulla, niin vähän yli 3kk odotellut etupuskurin korjausta eläinkolarin jäljiltä. Onneksi auto on ajokuntoinen, vähän kulutus vaan korkealla, koska puskurissa sixpackin kokoinen aukko ja vaikuttaa akun lämpöihin ja ilmanvastukseen aika "kivasti".
 
Tuntuu olevan ainakin joillain jälleenmyyjillä vähän harvinaisempien takuuvikojen kanssa vähän pelti auki, kun ei ole vielä tuttua rautaa ja itsellä vähän eksoottisempi vika Mach E:n keskinäytössä. Myös ihan perus korin osien saanti vähän hankalaa, puskurin osia odotettiin pari kk ja nyt ainoa asian osaava mekaanikko ko. lafkasta saikulla, niin vähän yli 3kk odotellut etupuskurin korjausta eläinkolarin jäljiltä. Onneksi auto on ajokuntoinen, vähän kulutus vaan korkealla, koska puskurissa sixpackin kokoinen aukko ja vaikuttaa akun lämpöihin ja ilmanvastukseen aika "kivasti".
Auts. Kannattaa tuosta vääntää maahantuojan kanssa, ei voi mennä sinun pussista tuo ajamisen kustannusten nousu. Jos ei ala tapahtumaan niin -> Kuluttajaneuvonta – Kilpailu- ja kuluttajavirasto
 
Viimeksi muokattu:
Teslalla on nyt kesän lopulla tulossa Turkuun huoltopiste. Lisäksi ensi vuoden alussa tulee Ouluun service center ja ensi vuoden lopussa service center Turkuun.
Sivuviivoilta seuranneena väittäisin että too little - too late ja kohta alkaa Teslan kuolinkorinat...
Muut merkit menee hätäisillä kyhäelmillä ohi että heilahtaa, samalla kun Teslalla yritetään edelleen epätoivoisesti pyörittää palettia pelkkänä teknologiafirmana = tuutataan valuvikaista shaibaa ulos minkä keritään ja jälkimarkkinoita ei käytännössä hoideta ollenkaan. Saapa nähdä mitä muutaman vuoden aikana käy...
Tuntuu olevan ainakin joillain jälleenmyyjillä vähän harvinaisempien takuuvikojen kanssa vähän pelti auki, kun ei ole vielä tuttua rautaa ja itsellä vähän eksoottisempi vika Mach E:n keskinäytössä. Myös ihan perus korin osien saanti vähän hankalaa, puskurin osia odotettiin pari kk ja nyt ainoa asian osaava mekaanikko ko. lafkasta saikulla, niin vähän yli 3kk odotellut etupuskurin korjausta eläinkolarin jäljiltä. Onneksi auto on ajokuntoinen, vähän kulutus vaan korkealla, koska puskurissa sixpackin kokoinen aukko ja vaikuttaa akun lämpöihin ja ilmanvastukseen aika "kivasti".
Saapa nähdä miten paikallisella käy kun pitäis ID.4 viedä kohta takuukorjauksiin sisäisen laturin vian vuoksi. Alla on jo talosähkärin 4h selvitystyö ja sähköyhtiön mittarinvaihto, ennenkuin vika paikantui auton päähän. Ei ole mahdottoman kova luotto paikalliseen volkkarihuoltoon ja 100% varmuudella eivät autosta vikaa löydä...
 
Tuntuu olevan ainakin joillain jälleenmyyjillä vähän harvinaisempien takuuvikojen kanssa vähän pelti auki, kun ei ole vielä tuttua rautaa ja itsellä vähän eksoottisempi vika Mach E:n keskinäytössä. Myös ihan perus korin osien saanti vähän hankalaa, puskurin osia odotettiin pari kk ja nyt ainoa asian osaava mekaanikko ko. lafkasta saikulla, niin vähän yli 3kk odotellut etupuskurin korjausta eläinkolarin jäljiltä. Onneksi auto on ajokuntoinen, vähän kulutus vaan korkealla, koska puskurissa sixpackin kokoinen aukko ja vaikuttaa akun lämpöihin ja ilmanvastukseen aika "kivasti".
Osapuutteita voi varmaan selitellä koronakiinaukrainatoimitusketjutilanteella, mutta vähän erikoista että mekaanikon saikku ongelma puskurin korjauksen kanssa. Toki tässä voi olla takana että pitää olla jotain korkeajännitesähköturvallisuuskoulutuksia käyty jotta saa operoida sähköauton puskuria. Mutta jos tässä nyt on tarkoitus sähköistää liikenne asap, niin eikö koko hemmetin korjaamo kannattaisi kouluttaa asiaankuuluvilla sertifikaateilla heti? Varsinkin kun sähkäreiden asiakaskunta tällä hetkellä on sitä maksukykyisintä osastoa, joka varmaan olisi kiva saada ostoksille toistekin?

Noh, näyttää fossiilikärryjenkin kanssa olevan nyt ruuhkaa merkkarilla, kun perähikiällä öljynvaihtohuoltoon ainakin parin viikon jono ja jakohihnan vaihto samalla keikalla onnistuisi triplahinnalla vrt. pärnänen - ohjehinta kuulemma vielä enemmän.
 
Pösö kokeilee vuorostaan kepillä jäätä.
10kwh akku + 4 kiloa vetyä kyydissä. Toimintasäde hieman suurempi kuin saman pakun pelkässä akkuversiossa jossa 75kwh akku.
Äkkiseltään vaikuttaa ihan fiksulle jos yhden akkuversion akkumateriaaleilla saadaan tehtyä 7kpl vetyversiota. Jos vaan vedyn tyotanto, jakelu ja tankkausinfra on kunnossa.

 
Pösö kokeilee vuorostaan kepillä jäätä.
10kwh akku + 4 kiloa vetyä kyydissä. Toimintasäde hieman suurempi kuin saman pakun pelkässä akkuversiossa jossa 75kwh akku.
Äkkiseltään vaikuttaa ihan fiksulle jos yhden akkuversion akkumateriaaleilla saadaan tehtyä 7kpl vetyversiota. Jos vaan vedyn tyotanto, jakelu ja tankkausinfra on kunnossa.

Tuo on kuitenkn plugin hybridi eikä sähköauto
 
Sivuviivoilta seuranneena väittäisin että too little - too late ja kohta alkaa Teslan kuolinkorinat...
Muut merkit menee hätäisillä kyhäelmillä ohi että heilahtaa, samalla kun Teslalla yritetään edelleen epätoivoisesti pyörittää palettia pelkkänä teknologiafirmana = tuutataan valuvikaista shaibaa ulos minkä keritään ja jälkimarkkinoita ei käytännössä hoideta ollenkaan. Saapa nähdä mitä muutaman vuoden aikana käy...

Yhtään mitään ei tapahdu. Moni Teslalla ajava vaihtaa pois merkistä huoltotilanteen takia, mutta meidän Pohjois-Mongolian inuiittien paikallisilla harmeilla on normaalistikin perhosen siiveniskun verran vaikutusta amerikkalaisen teknologiayhtiön tuloksentekokykyyn, puhumattakaan sitten markkinatilanteesta, jossa jokainen linjalta ulos tuleva BEV myydään jo vuotta ennen valmistumistaan.

Sitten on hyvä myös muistaa, että esimerkiksi VW-konsernin asiakkaat ovat vuosikymmenten ajan alistuneet sadomasokistiseen ruoskintaan ja häpäisyyn konsernin huolto- ja takuuasioissa, eikä se ole juuri vaikuttanut suosioon. Nytkin autot myydään ulos kahden vuoden takuulla, ja jokainen näitä omistanut tietää, mitä tapahtuu kolmantena vuonna.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan asialliselta näyttää kuvissa (en ole vielä kokenut livenä) kun ottaa huomioon että kyseessä on Subaru joka ei ole tunnettu mistään art deco suunnittelusta.
Eihän tuossa ole muuta Subarua kuin merkki, Toyota BZ4X tuo on.

Isoin moka tuossa on mittaristo jota pitäisi katsoa ratin yli, siitä jää osa ratin taakse monilla kun laittaa ajoasennon sopivaksi kuten arvosteluista on jo käynyt ilmi.
 
Osapuutteita voi varmaan selitellä koronakiinaukrainatoimitusketjutilanteella, mutta vähän erikoista että mekaanikon saikku ongelma puskurin korjauksen kanssa. Toki tässä voi olla takana että pitää olla jotain korkeajännitesähköturvallisuuskoulutuksia käyty jotta saa operoida sähköauton puskuria. Mutta jos tässä nyt on tarkoitus sähköistää liikenne asap, niin eikö koko hemmetin korjaamo kannattaisi kouluttaa asiaankuuluvilla sertifikaateilla heti? Varsinkin kun sähkäreiden asiakaskunta tällä hetkellä on sitä maksukykyisintä osastoa, joka varmaan olisi kiva saada ostoksille toistekin?
Sivusta seurannut kun kaveri on yrittänyt huollattaa Skoda Enyaqia merkkihuollossa takuuvikojen osalta. Ehkä yksi vika on saatu korjattua, mutta 10 vikaa vielä korjaamatta. Auto on käynyt nyt arviolta 5 kertaa pajalla ja ollut siellä noin viikon kerrallaan.

Taitaa olla Skodaltakin tullut ensituotannossa melkoisia lapsuksia ja merkkihuoltoverkosto ei vaan vielä osaa korjata näitä.
 
Yhtään mitään ei tapahdu. Moni Teslalla ajava vaihtaa pois merkistä huoltotilanteen takia, mutta meidän Pohjois-Mongolian inuiittien paikallisilla harmeilla on normaalistikin perhosen siiveniskun verran vaikutusta amerikkalaisen teknologiayhtiön tuloksentekokykyyn, puhumattakaan sitten markkinatilanteesta, jossa jokainen linjalta ulos tuleva BEV myydään jo vuotta ennen valmistumistaan.

Sitten on hyvä myös muistaa, että esimerkiksi VW-konsernin asiakkaat ovat vuosikymmenten ajan alistuneet sadomasokistiseen ruoskintaan ja häpäisyyn konsernin huolto- ja takuuasioissa, eikä se ole juuri vaikuttanut suosioon. Nytkin autot myydään ulos kahden vuoden takuulla, ja jokainen näitä omistanut tietää, mitä tapahtuu kolmantena vuonna.
No tarkennuksena, nimenomaan Suomessa Teslan markkinaosuus kuolee pois ja tänne jää muutama HC-Fanipoika kituuttamaan. Tosin saman veikkaan käyvän koko Euroopassa hiljalleen, koska jälkimarkkinoiden hoito on yhtä paskaa kaikkialla. Jonot merkille on 3-6kk ja tiettyjä tyyppivikaosia odotellaan 6-X kk, eikä autoja voi korjauttaa missään kuntoon ja pahimmillaan seisovat kelvottomina odottamassa osia. Markkinoita kun seuraa niin Tesla taitaa olla ainoa EV merkki jossa käytettyjen hinnat sukeltaa kuin ranskispolttikset aikanaan...

Volkkariin en lähtisi kyllä Teslan toimintaa vertaamaan millään tasolla, vaikka senkin konsernin toimintaa vihaan. VAGilla sentään yrittävät toimia kuten Eurooppalaiset lait ja käytännöt vaatii. Tesla vertautuu lähinnä Appleen ja tuote sekä toimintamallit saman mukaisia...
Sivusta seurannut kun kaveri on yrittänyt huollattaa Skoda Enyaqia merkkihuollossa takuuvikojen osalta. Ehkä yksi vika on saatu korjattua, mutta 10 vikaa vielä korjaamatta. Auto on käynyt nyt arviolta 5 kertaa pajalla ja ollut siellä noin viikon kerrallaan.

Taitaa olla Skodaltakin tullut ensituotannossa melkoisia lapsuksia ja merkkihuoltoverkosto ei vaan vielä osaa korjata näitä.
Jep, tätä itselin uumoillut, kun nämä VAGin sähkömallit työnnettiin häthätää markkinoille. Osia ei ole eikä tuon konsernin merkkarit ole varmasti varautuneet ennakolta hommaan yhtään mitenkään. Nyt sitten yhtä kiireellä yritetään perehdyttää asentajia kun paskat on perinteisesti jo housussa.

Enyaqissa varmaan skodaksi vielä normaalia enemmän vikaa, kun tuli lähes yhtä aikaa VW:n kanssa myyntiin, eivätkä antaneet Volkkarikuskien betatestata pahimpia hutilaukauksia pois rauhassa...:D
 
Eihän tuossa ole muuta Subarua kuin merkki, Toyota BZ4X tuo on.

Voi myös sanoa toisinpäin Tojotasta! Ei muuten ole eka yhteistyö, ainakin GT86 ja BRZ on ollut aikaisemmin.

Paha moka toi mittaristo mutta voisin ehkä elää sen kanssa. Toyotaan saa lisävarusteena steer-by-wire ratkaisun:

toyota-bz4x-yoke.webp


Kunhan saa penkin/ratin säädettyä niin että nopeus näkyy sillä pärjäisi. Rangea ym tiloja voi kuikuilla ratin takaakin. Hud olisi täydellinen ratkaisu tuohon.
 
Voi myös sanoa toisinpäin Tojotasta! Ei muuten ole eka yhteistyö, ainakin GT86 ja BRZ on ollut aikaisemmin.

Paha moka toi mittaristo mutta voisin ehkä elää sen kanssa. Toyotaan saa lisävarusteena steer-by-wire ratkaisun:

toyota-bz4x-yoke.webp


Kunhan saa penkin/ratin säädettyä niin että nopeus näkyy sillä pärjäisi. Rangea ym tiloja voi kuikuilla ratin takaakin. Hud olisi täydellinen ratkaisu tuohon.
Milloinkahan joku valmistaja uskaltaisi tehdä mallin mistä puuttuu mittaristo ja sen tilalla pelkkä hud. Nykypäivän digimittaristot on tungettu täyteen kaikkea turhaa näkymää ja animaatiota jotka vievät keskittymistä tien seuraamiselta. Hudiin riittäisi vaan nopeus, range, adaptiivisen vakkarin näkymä ja navin reittiohjeet. Loput voisi piilottaa keskikonsoliin näytön taakse tai kuten esim. Priuksessa.
 
Milloinkahan joku valmistaja uskaltaisi tehdä mallin mistä puuttuu mittaristo ja sen tilalla pelkkä hud. Nykypäivän digimittaristot on tungettu täyteen kaikkea turhaa näkymää ja animaatiota jotka vievät keskittymistä tien seuraamiselta. Hudiin riittäisi vaan nopeus, range, adaptiivisen vakkarin näkymä ja navin reittiohjeet. Loput voisi piilottaa keskikonsoliin näytön taakse tai kuten esim. Priuksessa.
Eikö Tesla ole jo näin tehnytkin?
 
Milloinkahan joku valmistaja uskaltaisi tehdä mallin mistä puuttuu mittaristo ja sen tilalla pelkkä hud. Nykypäivän digimittaristot on tungettu täyteen kaikkea turhaa näkymää ja animaatiota jotka vievät keskittymistä tien seuraamiselta. Hudiin riittäisi vaan nopeus, range, adaptiivisen vakkarin näkymä ja navin reittiohjeet. Loput voisi piilottaa keskikonsoliin näytön taakse tai kuten esim. Priuksessa.
Vaikkakin ei keskustelun aihepiiriin kuulu kuin puolittain, niin 2020 Opel Grandland X PHEVissä on mukavan perinteinen ja minimalistinen mittaristo -- Power, nopeus, polttoaine, sekä akun varaus. Näiden keskellä parin tuuman pikkunäyttö johon saa haluamansa näkymän asetettua. Ei ole turhia animaatioita ja härpäkkeitä sekoittamassa silmiä.
 
No tarkennuksena, nimenomaan Suomessa Teslan markkinaosuus kuolee pois ja tänne jää muutama HC-Fanipoika kituuttamaan. Tosin saman veikkaan käyvän koko Euroopassa hiljalleen, koska jälkimarkkinoiden hoito on yhtä paskaa kaikkialla. Jonot merkille on 3-6kk ja tiettyjä tyyppivikaosia odotellaan 6-X kk, eikä autoja voi korjauttaa missään kuntoon ja pahimmillaan seisovat kelvottomina odottamassa osia. Markkinoita kun seuraa niin Tesla taitaa olla ainoa EV merkki jossa käytettyjen hinnat sukeltaa kuin ranskispolttikset aikanaan...
Mielenkiinnosta, mistä nuo jonotiedot, mistä osatiedot. Itsellä oli kolme tyyppivikaa itsellä ja yhteen joutui odottamaan osaa enemmän kuin viikon tai kaksi. Ja mitä pidemmälle tultiin viime kesän lopusta, sitä paremmin huolto tuntui toimivan sen pari kertaa kun tarvitse. Pisin odotus oli puolitoista viikkoa tiketin teosta siihen että osat vaihdettiin pihassa.
 
Pisin odotus oli puolitoista viikkoa tiketin teosta siihen että osat vaihdettiin pihassa.

Onpa nostalgista. Tuostahan tulee ihan mieleen lapsuus 80-luvulla. Lähiössä kerrostalon parkkipaikalla joku vaihtoi vanhaan Citroeniin moottoria ja siinä oli monta naapurimiestä tupakit suussa auttmassa ja neuvomassa. Ehkä Tesla luo samanlaista yhteisöllisyyttä.
 
Mielenkiinnosta, mistä nuo jonotiedot, mistä osatiedot. Itsellä oli kolme tyyppivikaa itsellä ja yhteen joutui odottamaan osaa enemmän kuin viikon tai kaksi. Ja mitä pidemmälle tultiin viime kesän lopusta, sitä paremmin huolto tuntui toimivan sen pari kertaa kun tarvitse. Pisin odotus oli puolitoista viikkoa tiketin teosta siihen että osat vaihdettiin pihassa.
Ilmeisesti huoltojonot on vähän lyhentyneet kiitos rekryjen ja rangereiden, mutta pitkät ne on edelleen. Orkkisosien saatavuus on ollut pitkin kevättä mitä sattuu, jotain perus 3-tieventtiileitäkin odotettiin kuukausia.
Tämä pahin osajonotus mitä itsellä tullut vastaan on Model 3 takanapojen kanssa, joita odottaa pelkästään oman työpaikan kautta useampi kolmonen. Ensimmäiset on odottaneet helmikuusta ja viimeisin tieto oli että ehkä marraskuussa tulee, elleivät päätä haistattaa edelleen pitkät jälkipuolelle ja ruuvata nekin kiinni tehdasautoihin...
 
Ilmeisesti huoltojonot on vähän lyhentyneet kiitos rekryjen ja rangereiden, mutta pitkät ne on edelleen. Orkkisosien saatavuus on ollut pitkin kevättä mitä sattuu, jotain perus 3-tieventtiileitäkin odotettiin kuukausia.
Tämä pahin osajonotus mitä itsellä tullut vastaan on Model 3 takanapojen kanssa, joita odottaa pelkästään oman työpaikan kautta useampi kolmonen. Ensimmäiset on odottaneet helmikuusta ja viimeisin tieto oli että ehkä marraskuussa tulee, elleivät päätä haistattaa edelleen pitkät jälkipuolelle ja ruuvata nekin kiinni tehdasautoihin...
Joo, älyttömältä kuulostaa. Muilla sähköautomerkeilläkin lienee ongelmia tällä hetkellä takuuhuoltojen osalta kuten tuossa jo aiemmin tuli ilmi.
 
Tuo on kuitenkn plugin hybridi eikä sähköauto
Se on tavallaan plugin-hybridi ja täysimittainen sähköauto. Ei siellä ole mitään polttomoottoria piilossa, vaan sähkömoottori ja akku, jota voi ladata joko seinästä tai vetypolttokennon generoimalla sähköllä.

Voipi olla, että työajoihin pakettiautolla pikkuriikkinen akku toimii ihan hyvin. Omaan käyttöön Renaultin aiemmin esittelemä 40 kWh + polttokenno kuulostaa paremmalta yhdistelmältä. Kaikki arkiajot pääsisi vaivatta sähköllä ja tankille tarvitsisi mennä vain pidemmillä matkoilla. Vieläkin pienempi riittäisi, mutta 10 kWh on aina nihkeän kokoinen. Talvella saa oletettavasti hyötyä myös vetypolttokennon lämmöntuotannosta.
 
Viimeksi muokattu:
Se on tavallaan plugin-hybridi ja täysimittainen sähköauto. Ei siellä ole mitään polttomoottoria piilossa, vaan sähkömoottori ja akku, jota voi ladata joko seinästä tai vetypolttokennon generoimalla sähköllä.

Voipi olla, että työajoihin pakettiautolla pikkuriikkinen akku toimii ihan hyvin. Omaan käyttöön Renaultin aiemmin esittelemä 40 kWh + polttokenno kuulostaa paremmalta yhdistelmältä. Kaikki arkiajot pääsisi vaivatta sähköllä ja tankille tarvitsisi mennä vain pidemmillä matkoilla. Vieläkin pienempi riittäisi, mutta 10 kWh on aina nihkeän kokoinen. Talvella saa oletettavasti hyötyä myös vetypolttokennon lämmöntuotannosta.
Teknisesti ottaen niin tuohan on ns. REx, eli range extender EV. Aika moni nykymarkkinoilla pyörivä PHEV on myös tuohon kategoriaan kuuluva, jossa liikkumisesta huolehtii sähkömoottorit ja polttismyllyllä jauhetaan vain lisää sähköä akkuvarauksen hiipuessa...
Toki raja on hieman häilyvämpi vetykennojen kanssa, mutta teknisesti ottaen polttoainetta sielläkin poltetaan sähkön tuottamiseksi...

Sinänsä se ja sama, rehdit vetyautothan toimii täysin samalla periaatteella, ilman ulkoista latausmahdollisuutta vain. Eli onko tuo nyt sitten virallisesti PHFCV...? :D
 
Viimeksi muokattu:
Teknisesti ottaen niin tuohan on ns. REx, eli range extender EV. Aika moni nykymarkkinoilla pyörivä PHEV on myös tuohon kategoriaan kuuluva, jossa liikkumisesta huolehtii sähkömoottorit ja polttismyllyllä jauhetaan vain lisää sähköä akkuvarauksen hiipuessa...
Toki raja on hieman häilyvämpi vetykennojen kanssa, mutta teknisesti ottaen polttoainetta sielläkin poltetaan sähkön tuottamiseksi...

Onko noita RExejä oikeasti paljoa? Nopeasti mietittynä tulee mieleen vain BMW i3 (REx versio), Volt/Ampera ja Plugin Prius.
 
Mielenkiinnosta, mistä nuo jonotiedot, mistä osatiedot. Itsellä oli kolme tyyppivikaa itsellä ja yhteen joutui odottamaan osaa enemmän kuin viikon tai kaksi. Ja mitä pidemmälle tultiin viime kesän lopusta, sitä paremmin huolto tuntui toimivan sen pari kertaa kun tarvitse. Pisin odotus oli puolitoista viikkoa tiketin teosta siihen että osat vaihdettiin pihassa.
Se, että kolme huoltoa alle kahden vuoden ikäiseen autoon onnistuu siedettävän hyvin kertoo kyllä karua kieltä "laadusta".
 
Onko noita RExejä oikeasti paljoa? Nopeasti mietittynä tulee mieleen vain BMW i3 (REx versio), Volt/Ampera ja Plugin Prius.
Näiden lisäksi esim. koko kansan suosikki Outlander PHEV, jossa molemmilla akseleilla sähkömoottorit ja ICE pyörittää pääasiassa vain generaattoria. Toki tässä tapauksessa ICE voidaan myös kytkeä etuakseliin, jolloin kampe muuttuu etuvetopolttikseksi maantievauhdeissa.

Ei sinänsä liity asiaan, mutta Kiinastahan alkaa varmaan jossain vaiheessa tippumaan tänne REx EVtä ihan urakalla, kun siellä tuppaa suurin osa uusista sähkiksistä olemaan varustettu rangea jatkavilla ratkaisuilla...
 
Se, että kolme huoltoa alle kahden vuoden ikäiseen autoon onnistuu siedettävän hyvin kertoo kyllä karua kieltä "laadusta".
Uhmm.... oletko koskaan kuullut merkeistä kuten BMW, Skoda, Seat, VW, Audi jne. Noissa oli ihan yhtä paljon vikoja ihan uusissa ja hupina se että olivat monesti vikoja jotka pistivät auton pajalle tai tienposkeen toisin kuin mitä Teslassa oli eli ärsytystä odottaessa osia mutta auto jatkuvasti ajossa. Nimimerkillä merkkihuollossa työskennellyt. Unohtamatta Fiatteja yms.
 
Kuulemma sähköautot ja hybridit pitäis kieltää. Sähköherkille tulee oireita, kun esim Tesla ajaa läheltä tai ohittaa..
 
Kuulemma sähköautot ja hybridit pitäis kieltää. Sähköherkille tulee oireita, kun esim Tesla ajaa läheltä tai ohittaa..
Voin muuten sanoa että tuli kyllä Teslaa ja sähköä ikävä tänään kun piti saada ripeä ohitus tehtyä ja prkl juuuust siinä inhottavassa kahden vaihteen raossa vapari koneen kanssa missä kapea tehoalue. Sankari rinnalla päätti alkaa kiihdyttää ja piti repiä kaikki mitä autosta lähti vs että pintakaasulla olisi liitänyt ohi.
 
Voin muuten sanoa että tuli kyllä Teslaa ja sähköä ikävä tänään kun piti saada ripeä ohitus tehtyä ja prkl juuuust siinä inhottavassa kahden vaihteen raossa vapari koneen kanssa missä kapea tehoalue. Sankari rinnalla päätti alkaa kiihdyttää ja piti repiä kaikki mitä autosta lähti vs että pintakaasulla olisi liitänyt ohi.
Osta joku halvempi sähköauto. Mazda syksyllä seisontaan ja keväällä myyntiin.
 
Ilmeisesti huoltojonot on vähän lyhentyneet kiitos rekryjen ja rangereiden, mutta pitkät ne on edelleen. Orkkisosien saatavuus on ollut pitkin kevättä mitä sattuu, jotain perus 3-tieventtiileitäkin odotettiin kuukausia.
Tämä pahin osajonotus mitä itsellä tullut vastaan on Model 3 takanapojen kanssa, joita odottaa pelkästään oman työpaikan kautta useampi kolmonen. Ensimmäiset on odottaneet helmikuusta ja viimeisin tieto oli että ehkä marraskuussa tulee, elleivät päätä haistattaa edelleen pitkät jälkipuolelle ja ruuvata nekin kiinni tehdasautoihin...
Minuutti sitten varasin ajan CCS:n asennukselle, eka tyhjä 26.8. Vantaan centterissä, huoltoauto näytti olevan vapaana 1.9. ekan kerran. En tosin tiedä onko joku eri jono lisäosien asennukselle kuin muille tms., mutta jonoa näyttää olevan silti. Ruotsiin olisi päässyt nopeasti…..
 
Minuutti sitten varasin ajan CCS:n asennukselle, eka tyhjä 26.8. Vantaan centterissä, huoltoauto näytti olevan vapaana 1.9. ekan kerran. En tosin tiedä onko joku eri jono lisäosien asennukselle kuin muille tms., mutta jonoa näyttää olevan silti. Ruotsiin olisi päässyt nopeasti…..
Voiko autolla siis ajaa kuitenkin?
 
Osta joku halvempi sähköauto. Mazda syksyllä seisontaan ja keväällä myyntiin.
Miksi? Nykyään ahtaminen on ihan laillista "helposti" joten jos haluaa turbon tai remmin niin saa kummasti vääntöä ja/tai hupia. "Halpa sähköauto" ei ole vielä asia niillä spekseillä mitä haen, valitettavasti. Etenkään nykyisessä taloustilanteessa. Mazda sentään ei pudota arvoaan ollen jo ns. "klassikko" ja vielä hyväkuntoinen museokilpinen kippo. Viimeöinen sade oli hyvä demo siitä mitä talvi tuo tullessaan. Sivuluisuja, naurua, erikoisia tilanteita kun joutuu prkl muistelemaan miten jarrutetaan tehokkaimmin LIUKKAALLA autolla jossa ei ole ABS:iä jne. Rehellisyyden nimissä, ei paljoa huvita mennä ja ostaa jotain Leafia tai Miitä ihan vain että olisi sähkö. Eikä ole tarkoitus loukata kenenkään tunteita mutta itselle on sähköön yhdistetty etenkin nyt vahvasti teknologia ja teho jota ei halvoista löydy edes suurennuslasilla.
 
Voiko autolla siis ajaa kuitenkin?
Kyseessä siis Model S:n CCS-päivitys / lisäosa-asennus, eli ihan ajokelpoinen on ilmankin, mutta CCS latureita vaan ei voi käyttää ennenkuin tuo on tehty. Mutta siksi sanoinkin, etten tiedä pääsisikö nopeammin jos on jotain kriittisempää, mutta aikoja näytti varatessa vaan noille päiville ekoja
 
Kyseessä siis Model S:n CCS-päivitys / lisäosa-asennus, eli ihan ajokelpoinen on ilmankin, mutta CCS latureita vaan ei voi käyttää ennenkuin tuo on tehty. Mutta siksi sanoinkin, etten tiedä pääsisikö nopeammin jos on jotain kriittisempää, mutta aikoja näytti varatessa vaan noille päiville ekoja
Itsellä oli ihan samaa settiä että ensin näytti parin kuukauden päähän ensimmäiset vapaat ajat ja seuraavana päivänä tulee viestiä että sopiiko päivä x tyyliin ensiviikolla.
 
Miksi? Nykyään ahtaminen on ihan laillista "helposti" joten jos haluaa turbon tai remmin niin saa kummasti vääntöä ja/tai hupia. "Halpa sähköauto" ei ole vielä asia niillä spekseillä mitä haen, valitettavasti. Etenkään nykyisessä taloustilanteessa. Mazda sentään ei pudota arvoaan ollen jo ns. "klassikko" ja vielä hyväkuntoinen museokilpinen kippo. Viimeöinen sade oli hyvä demo siitä mitä talvi tuo tullessaan. Sivuluisuja, naurua, erikoisia tilanteita kun joutuu prkl muistelemaan miten jarrutetaan tehokkaimmin LIUKKAALLA autolla jossa ei ole ABS:iä jne. Rehellisyyden nimissä, ei paljoa huvita mennä ja ostaa jotain Leafia tai Miitä ihan vain että olisi sähkö. Eikä ole tarkoitus loukata kenenkään tunteita mutta itselle on sähköön yhdistetty etenkin nyt vahvasti teknologia ja teho jota ei halvoista löydy edes suurennuslasilla.
Ei sitten. Ihan vain ehdotin.
 
Itsellä oli ihan samaa settiä että ensin näytti parin kuukauden päähän ensimmäiset vapaat ajat ja seuraavana päivänä tulee viestiä että sopiiko päivä x tyyliin ensiviikolla.
Joo, katsotaan tuleeko tästäkin, kai joku 30min asennus ainoastaan, niin saa nähdä. Eipä tuolla nyt niin kiirekkään ole, että sen puolesta.
 
Joo, katsotaan tuleeko tästäkin, kai joku 30min asennus ainoastaan, niin saa nähdä. Eipä tuolla nyt niin kiirekkään ole, että sen puolesta.
Jos tuppaa venymään niin soita siihen palvelunumeroon ja selitä tilanne. Itsellä esim pistivät jonossa paremmalle paikalle OTA päivityksen kanssa, järkkäsivät huoltoa nopeammin koska diagnosoivat etänä heti joten ei tarvinnut odottaa jonossa pelkkää diagnosointia jne.
 
Uhmm.... oletko koskaan kuullut merkeistä kuten BMW, Skoda, Seat, VW, Audi jne. Noissa oli ihan yhtä paljon vikoja ihan uusissa ja hupina se että olivat monesti vikoja jotka pistivät auton pajalle tai tienposkeen toisin kuin mitä Teslassa oli eli ärsytystä odottaessa osia mutta auto jatkuvasti ajossa. Nimimerkillä merkkihuollossa työskennellyt. Unohtamatta Fiatteja yms.
Mulla on ollu ajossa uudehkoa TFSI-DSG Audia, DSG ja manuaali TDI VW:tä + keikar-kokoluokan Citikkaa ajossa yhteensä ehkä 150tkm verran eikä yhdessäkään autossa ole ikinä ollut yhtään huoltokäyntiä normaalin "filtterit + öljynvaihto" ohjelman ulkopuolelta pl. omat kämmit ja autoon liittymättömät asiat. Esim. Audia käytin "huollossa" kun yksi rengas ei pitänyt ilmaa - kävi ilmi, että olin ajanut naulaan.

Etenkin DSG Audia kengin kyllä täysiä - ajoin Saksassa A5:sta Frankfurtista Darmstadtiin melkein päivittäin töihin liikennevirtaa vastaan.

Ts. Uudet eurooppalaiset autot eivät tarvitse huoltoja oman kokemukseni mukaan. Teslakuskit taas tuntuvat useiden omien kokemusten perusteella tarvitsevan huoltoa vähän väliä, Model 3:sia on käyttänyt pajalla jokainen joka on kehuskellut moisen omistavansa.
 
Mulla on ollu ajossa uudehkoa TFSI-DSG Audia, DSG ja manuaali TDI VW:tä + keikar-kokoluokan Citikkaa ajossa yhteensä ehkä 150tkm verran eikä yhdessäkään autossa ole ikinä ollut yhtään huoltokäyntiä normaalin "filtterit + öljynvaihto" ohjelman ulkopuolelta pl. omat kämmit ja autoon liittymättömät asiat. Esim. Audia käytin "huollossa" kun yksi rengas ei pitänyt ilmaa - kävi ilmi, että olin ajanut naulaan.

Etenkin DSG Audia kengin kyllä täysiä - ajoin Saksassa A5:sta Frankfurtista Darmstadtiin melkein päivittäin töihin liikennevirtaa vastaan.

Ts. Uudet eurooppalaiset autot eivät tarvitse huoltoja. Teslakuskit taas tuntuvat useiden omien kokemusten perusteella tarvitsevan huoltoa vähän väliä, Model 3:sia on käyttänyt pajalla jokainen joka on kehuskellut moisen omistavansa.
Tuurilla saat kipon jossa ei mitään vikaa, tai vastaavasti kipon jossa joka anturi leviää, katoaa öljyt tai öljynkierto ei toimi, outoja sähkövikoja jne jne. Tuntui aikanaan että saksalaisista oli tullut uudet ranskikset. Mätää, sähkövikaa ja ties mitä idioottimaista kun patongit oppivat että auto ei saa ruostua ja sähkökin oikeasti parannettiin ja luotettavuus oli aika kohdillaan mutta maine mennyt. Kertonee paljon että kävin autoja katsomassa viime viikolla ja jopa automyyjä sanoi että unohda bemarit ja mersut kun kuuli että olen ollut mekaanikkona merkkihuollossa.
 
Toki raja on hieman häilyvämpi vetykennojen kanssa, mutta teknisesti ottaen polttoainetta sielläkin poltetaan sähkön tuottamiseksi...
Akussa tapahtuu ihan vastaavanlainen elektrokemiallinen hapetus-pelkistysreaktio kuin vetypolttokennossa. Erona ovat vain reagoivat aineet ja se, että akku on suljettu kun polttokennossa päinvastainen reaktio suoritetaan ulkopuolella. Polttomoottori ei toimi hapetus-pelkistysreaktioissa liikkuvien elektronien energialla, vaan lämmöllä. Polttokennolla ja polttomoottorilla ei nimiensä samankaltaisuudesta huolimatta ole mitään tekemistä keskenään. Ensimmäinen tuottaa sähköä, jälkimmäinen liikettä räjäyttelemällä. Polttomoottori-REx -virityksissä se liike sitten muutetaan vielä edelleen sähköksi generaattorilla, mikä ei polttokennolla tietenkään ole tarpeen.
 
Viimeksi muokattu:
Toi psa:n polttokenno-akku sähkäri on kyllä vähän erikoinen sekasikiö.

En sitten tiedä onko maailmalla oikeasti tarvetta tuollaiselle 25km rangen sähköautolle, mutta ainakin perskohtaisesti tuntuu aika hölmöltä kompromissilta vaikka vetyä saisikin samoin kuin maakaasua.
 
Odotellaan että Lego alkaa tehdä sähköautoja. Olisi pop ajella nomaalisti vain akulla, mutta joitain reissuja varten pistäisi moduulin jossa pieni bensakone ja 20 litran tankki.

Onneksi XBus tulee kohta ja tarjoaa moduulit sekä itsevaihdettavat/lisättävät akut 600km rangelle asti.
 
Toi psa:n polttokenno-akku sähkäri on kyllä vähän erikoinen sekasikiö.

En sitten tiedä onko maailmalla oikeasti tarvetta tuollaiselle 25km rangen sähköautolle, mutta ainakin perskohtaisesti tuntuu aika hölmöltä kompromissilta vaikka vetyä saisikin samoin kuin maakaasua.

Eihän se ole mikään kompromissi, jos haluat sähköpakun jossa 400km range niin joudut lataamaan siihen 100kwh edestä akkuja tai sitten polttokennon. Eihän sitä kukaan osta 25km akkurangen takia vaan sen takia että saa kunnolla rangea ja nopeat lataukset.

Minulle patteriautot ja vetyautot ovat molemmat sähkiksiä, eri kulmalla.
 
Mulla on ollu ajossa uudehkoa TFSI-DSG Audia, DSG ja manuaali TDI VW:tä + keikar-kokoluokan Citikkaa ajossa yhteensä ehkä 150tkm verran eikä yhdessäkään autossa ole ikinä ollut yhtään huoltokäyntiä normaalin "filtterit + öljynvaihto" ohjelman ulkopuolelta pl. omat kämmit ja autoon liittymättömät asiat. Esim. Audia käytin "huollossa" kun yksi rengas ei pitänyt ilmaa - kävi ilmi, että olin ajanut naulaan.

Etenkin DSG Audia kengin kyllä täysiä - ajoin Saksassa A5:sta Frankfurtista Darmstadtiin melkein päivittäin töihin liikennevirtaa vastaan.

Ts. Uudet eurooppalaiset autot eivät tarvitse huoltoja oman kokemukseni mukaan. Teslakuskit taas tuntuvat useiden omien kokemusten perusteella tarvitsevan huoltoa vähän väliä, Model 3:sia on käyttänyt pajalla jokainen joka on kehuskellut moisen omistavansa.
Eikö tuo ole vähän hölmöä vetää johtopäätökset yhden ihmisen autojen pohjalta? Se ettei sinulle ole mitään sattunut ei tarkoita etteikö muille ole. Vastaavasti voisin sanoa ettei oma m3 ole koskaan pajalla käynyt (joka on totta). Joten minun näkökulmasta tesloissa ei ole mitään huoltoja :hmm:
 
Eihän se ole mikään kompromissi, jos haluat sähköpakun jossa 400km range niin joudut lataamaan siihen 100kwh edestä akkuja tai sitten polttokennon. Eihän sitä kukaan osta 25km akkurangen takia vaan sen takia että saa kunnolla rangea ja nopeat lataukset.

Minulle patteriautot ja vetyautot ovat molemmat sähkiksiä, eri kulmalla.
Joo vetyauto jos ei ole omaa latauspistettä, mutta mitä tarkoitusta tuo pikkuakkuinen palvelee?

Latausnopeudessakaan ei olisi kummoistakaan eroa jos psa vaan panostaisi dc latinkiin
 
Joo vetyauto jos ei ole omaa latauspistettä, mutta mitä tarkoitusta tuo pikkuakkuinen palvelee?

Latausnopeudessakaan ei olisi kummoistakaan eroa jos psa vaan panostaisi dc latinkiin

Kaikissa vetyautoissa on ajoakku jota sitten polttokenno latailee.

Ja latausnopeuksissa on huikea ero, et saa mihinkään sähkikseen 400km range neljään minuuttiin.
 
Kaikissa vetyautoissa on ajoakku jota sitten polttokenno latailee.

Jep tämä jää monelta varmaan tajuamatta, että sulla on sähköauto, johon on jatkeeksi ympätty mukaan vielä vetysäiliö ja vedystä->sähköksi tekniikka.

Akkusähköautossa on isompi akku, mutta huimasti yksinkertaisempi tekniikan osalta. Iso akku ei ole pelkästään kantama-juttu, vaan isosta akusta saa myös ison hetkellisen tehon ulos.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 603
Viestejä
4 501 847
Jäsenet
74 234
Uusin jäsen
Theun

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom