Yleistä keskustelua sähköautoista

En osaa itse vastatta tuohon. Mutta ilmeisesti ev6 olisi hinnaltaan sen verran kalliimpi, että menee yli hankintatuen rajan. Toki molemmissa nelivetoiset menee rajan yli, eli silloin ei ole hinnassa kovin suurta eroa. Ioniq 5 saisi siis hankintatuen ja jotain noin 2000€ alennusta.

Noissahan oli jotain ongelmaa, että lataantuu hitaasti, jos samaan aikaan lämmittää auton sisätiloja. Eli siis matkustajat kyydissä lämpimässä autossa.

Työsuhdeliisariksi tulee niin tuo hankintatuki ei tietääkseni vaikuta(?) verotusarvoon. Tuo sisätilanlämmitys käy järkeen -> auto ottaa lämpöä sisälle jolloin akut viilenee -> hitaampi lataus
 
Yhtälailla fakta on se, että jos sähköautojen käyttökuluja nostetaan tehdään sama myös polttomoottoriautoille vähintään samansuureisena tai kovempana nostona. Ts. sähköautojen houkuttelevuus tullaan kyllä pitämään vähintään ennallaan, vaikka kulut nousisivat.

Todellisuus nyt vaan on se, että fossiiliset on energialähteenä historiaa ja venäjän touhut vaan laittoi rattaisiin lisää vauhtia. Yhtälailla on silti todellisuutta sekin, että siirtymä on hidas, koska autoja ei vaan saada valmistettua lukuisien ongelmien takia vastaamaan kysyntää. Uusia autoja myydään nyt vähemmän kuin koskaan koko 2000-luvun aikana, ostajia on kyllä jonoksi asti, mutta autoja vaan ei saada tehtyä.
Fossiiliset energialähteenä historiaa? Älähän nyt, kyllä sitä työkoneissa käytetään vielä hyvin pitkälle tulevaisuuteen, samoin raskaassa liikenteessä. Toki kuorma-autojakin on sähköistetty jo mutta en usko että täällä Suomessa se heti yleistyy.

Itseäni ottaa kovasti päähän ihmisolennon yleinen toiminta maapallolla. Keksitään kaikkia hyödyllisiä laitteita mutta sitten herätään että ei ne olekaan hyviä ja tuhoaa maapalloa yms. Esimerkiksi tämä ilmalämpöpumppukeissi, ei jessus sentään mitä touhua taas Euroopalta. Ensin tuhotaan maapalloa mutta sitten yritetään "pelastaa" sitä. Kyllä ihminen on tyhmä. Anteeksi meni vähän offtopikiksi
 
Viimeksi muokattu:
Mielenkiintoista odotella ja katsoa alkaako käytettyjen markkinat täyttymään vuoden päästä esim. Peugeot e-2008:sta kun porukka luopuu hullujen päivien tarjousautoistaan vaihtaessaan seuraavaan liisariin.
Voisi tuolloin olla markkina vähän rauhoittunut ja hinnat plus saatavuus parantunut.
Nyt sähköautokaupassa on niin myyjän markkinat että kaupat voi pyytää autoista millaisia hintoja vaan ja kauppa käy silti kuin siimaa kun kaikki menee mitä vaan myyntiin saadaan ilman että tarvitsee tingata tippaakaan.
 
Toki kuorma-autojakin on sähköistetty jo mutta en usko että täällä Suomessa se heti yleistyy.
Eiköhän se mene juuri toisin päin. Kustannukset on nyt kovat ja sähkö on halpaa eli yleistyy kovaa vauhtia. Jakeluajot ja muut lyhyet on helppo sähköistää. Pitkillä matkoilla se tulee sitten ottamaan oman aikansa, että infra saadaan ensin kuntoon.
Isot edellä ja pienet perässä, se mikä on halvin kustannuksiltaan voittaa. Polttonesteiden hinnat tietäen, eiköhän Suomi oli siellä etupäässä vaikka ei ihan välttämättä kärjessä.
 
Mielenkiintoista odotella ja katsoa alkaako käytettyjen markkinat täyttymään vuoden päästä esim. Peugeot e-2008:sta kun porukka luopuu hullujen päivien tarjousautoistaan vaihtaessaan seuraavaan liisariin.
Voisi tuolloin olla markkina vähän rauhoittunut ja hinnat plus saatavuus parantunut.
Nyt sähköautokaupassa on niin myyjän markkinat että kaupat voi pyytää autoista millaisia hintoja vaan ja kauppa käy silti kuin siimaa kun kaikki menee mitä vaan myyntiin saadaan ilman että tarvitsee tingata tippaakaan.
Taitaa suurin osa hullujen päivien autoista olla vasta toimituksessa vuodenpäästä jos hyvin menee…
 
Eiköhän se mene juuri toisin päin. Kustannukset on nyt kovat ja sähkö on halpaa eli yleistyy kovaa vauhtia. Jakeluajot ja muut lyhyet on helppo sähköistää. Pitkillä matkoilla se tulee sitten ottamaan oman aikansa, että infra saadaan ensin kuntoon.
Isot edellä ja pienet perässä, se mikä on halvin kustannuksiltaan voittaa. Polttonesteiden hinnat tietäen, eiköhän Suomi oli siellä etupäässä vaikka ei ihan välttämättä kärjessä.
Toistaiseksi kotona lataamalla, mutta kyllä jo reissua tehdessä voi sähkärillä talvikelillä tuollaisella 0,5-0,95€ min olevalla latausasemalla kokea elämänsä kalleimmat kilometrit;)
 
Taitaa suurin osa hullujen päivien autoista olla vasta toimituksessa vuodenpäästä jos hyvin menee…
Aivan totta. Ihan ekana tilanneet saa e-2008 autonsa aikaisintaan syyspuolella (myyjän mukaan, eli 6kk). Mutta suurin rynnistys taisi lykätä toimitusaikaa noin vuoteen.

Se kanssa mielessä, että osahan voi jatkaa "vuokrausta" 249€/kk hinnalla vielä vuodenkin jälkeen, jos halvempaa vaihtoehtoa ei löydy silloinkaan. Aivan sitten lopuksi jossain vaiheessa tulisi iso viimeinen erä, jos haluaakin ostaa auton itselleen.
 
Toistaiseksi kotona lataamalla, mutta kyllä jo reissua tehdessä voi sähkärillä talvikelillä tuollaisella 0,5-0,95€ min olevalla latausasemalla kokea elämänsä kalleimmat kilometrit;)
Puhe oli nyt kuorma-autoista ja rekoista. Nähtäväksi tietysti jää, mutta tuskin noihin raskaankaluston suurteholatureihin tulee suhteessa tehoihin tuommosia hintoja.
Ja juuri sitä meinasin, ettei ne pitkät matkat tule ensimmäisenä yleistymään vaan lähiajot.
 
Aivan totta. Ihan ekana tilanneet saa e-2008 autonsa aikaisintaan syyspuolella (myyjän mukaan, eli 6kk). Mutta suurin rynnistys taisi lykätä toimitusaikaa noin vuoteen.

Se kanssa mielessä, että osahan voi jatkaa "vuokrausta" 249€/kk hinnalla vielä vuodenkin jälkeen, jos halvempaa vaihtoehtoa ei löydy silloinkaan. Aivan sitten lopuksi jossain vaiheessa tulisi iso viimeinen erä, jos haluaakin ostaa auton itselleen.

Kun kävin allekirjoittamassa laput niin myyjä sanoi, että varsinaisen "kampanjaerän" autot tulee jo toukokuussa. Oli itekki ottanut hyvissä ajoin yhen "kakkosautoksi". Kampanjaerän yli menevät menikin sit jo nopeasti elokuulle vähintään tms.
 
Se kanssa mielessä, että osahan voi jatkaa "vuokrausta" 249€/kk hinnalla vielä vuodenkin jälkeen, jos halvempaa vaihtoehtoa ei löydy silloinkaan. Aivan sitten lopuksi jossain vaiheessa tulisi iso viimeinen erä, jos haluaakin ostaa auton itselleen.
Onko nämä ehdot/sopimus jossain netissä julkisesti saatavilla.
Siis ihan yleisestä mielenkiinnosta.

Edit, ilmeisesti jossain ketjussa on postattuna tarjous.
No kyllä tuossa oli kyseessä normaali rahoitus, jossa oli taattu hyvityshinta 12kk kohdalla. Rahoitus oli tänne postatun tarjouksen mukaan mallia 2000e käsiraha, joka otettiin siis hankintatuesta, 249e kuukausierä ja sitten todella iso viimeinen erä. Aitoon 12kk leasing-sopimukseen ei ole edes mahdollista saada hankintatukea.

Mainoksista tosiaan jäi mielikuva vuokrauksesta.

Maksettiinko käsiraha sitten kun hankintatuen on saanut, vai tilitetäänkö hankintatuki suoraan rahoitusyhtiölle ?
 
Viimeksi muokattu:
Onko nämä ehdot/sopimus jossain netissä julkisesti saatavilla.
Siis ihan yleisestä mielenkiinnosta.
Nyt mulla meni varmaan väärin nuo sopimus asiat. Eli tosiaan 12kk kohdalla taitaa olla ainut mahdollisuus palauttaa auto. Muussa tapauksessa auto täytyy myydä itse.

Tuossa Googlella löytyneessä lukee, että 1v + 5v olisi 249€/kk ja sen jälkeen olisi ilmeisesti iso viimeinen erä.

"3. KOKEILE VUOSI TAI JATKA PIDEMPÄÄN
Hullut Päivät -leasing kampanjassa voit palauttaa auton 12kk kuluttua aloituksesta, mikäli autolla on ajettu alle 15 000 km ja vuosihuolto on suoritettu.

Voit myös jatkaa ensimmäisen vuoden jälkeen samalla edullisella kuukausierällä vielä 5 vuotta ja myydä auton itse haluamassasi vaiheessa."

Itse maksan sen 28k€, eli mulla ei ole sitä oikeaa 249€/kk sopimusta, josta näkisi tarkat ehdot.
 
Nyt mulla meni varmaan väärin nuo sopimus asiat. Eli tosiaan 12kk kohdalla taitaa olla ainut mahdollisuus palauttaa auto. Muussa tapauksessa auto täytyy myydä itse.

Tuossa Googlella löytyneessä lukee, että 1v + 5v olisi 249€/kk ja sen jälkeen olisi ilmeisesti iso viimeinen erä.

"3. KOKEILE VUOSI TAI JATKA PIDEMPÄÄN
Hullut Päivät -leasing kampanjassa voit palauttaa auton 12kk kuluttua aloituksesta, mikäli autolla on ajettu alle 15 000 km ja vuosihuolto on suoritettu.

Voit myös jatkaa ensimmäisen vuoden jälkeen samalla edullisella kuukausierällä vielä 5 vuotta ja myydä auton itse haluamassasi vaiheessa."

Itse maksan sen 28k€, eli mulla ei ole sitä oikeaa 249€/kk sopimusta, josta näkisi tarkat ehdot.
Kiitos
CO2 0-134 g/km, keskikulutus 0-5,9 l/100 km. Peugeot 2008 Active Pack PureTech 130 EAT8 24 990 € (sis. toimituskulut 600€). 100% sähköinen Peugeot e-2008 Active Pack 50 kWh 136 automaatti 27 990 € (sis. toimituskulut 600€ ja valtion sähköauton hankintatuki 2000€). Hullut Päivät -leasing: Voit valita automaattivaihteisten bensiinin ja 100% sähköisen välillä samaan kk-erä hintaan. KK-erä sisältää 1 v/15tkm sekä talvirenkaat alumiinivanteilla, mattosarjan ja e-2008 -mallissa mode3-latauskaapelin. Kaikki tämä ilman käsirahaa ja voit palauttaa auton vuoden kuluttua tai jatkaa samalla kk-erällä. Kuvan autot erikoisvarustein. Kampanja autoja rajattu erä. Rahoitus edellyttää hyväksytyn luottopäätöksen ja kaskovakuutuksen rahoitusturvalla. Palvelun tuottaa DNB Auto Finance Oy, Urho Kekkosen katu 7B, 00100 Helsinki.
Kuukausierän lisäksi tarvitset vain liikennevakuutuksen kaskolla aloittaaksesi autoilun.

Joku postasi aiemmin jotain sen tapaista että voi ylimääräisitä kilometreistä menee 20 senttiä, tarkoittiko se sitten sitä että voi palauttaa myös liikaa ajetun.

Tämä mielenkiintoinen
Voit myös jatkaa ensimmäisen vuoden jälkeen samalla edullisella kuukausierällä vielä 5 vuotta ja myydä auton itse haluamassasi vaiheessa.
Kai tuossa pitää se jäännös velka kuitata :), Koroista ei puhuta mitään, joten tarjous sen kuin paranee.

Sen verran besserwisseröin, että teillä on nyt kilometrihinnassa kymmenkertainen ero.
Hups, kiitos
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos


Joku postasi aiemmin jotain sen tapaista että voi ylimääräisitä kilometreistä menee 2 senttiä, tarkoittiko se sitten sitä että voi palauttaa myös liikaa ajetun.

Tämä mielenkiintoinen

Kai tuossa pitää se jäännös velka kuitata :), Koroista ei puhuta mitään, joten tarjous sen kuin paranee.
Muistan kanssa, että 0.2€ kilometri, jos menee yli 15tkm.
 
Joku postasi aiemmin jotain sen tapaista että voi ylimääräisitä kilometreistä menee 2 senttiä, tarkoittiko se sitten sitä että voi palauttaa myös liikaa ajetun.
Muistan kanssa, että 0.2€ kilometri, jos menee yli 15tkm.
Sen verran besserwisseröin, että teillä on nyt kilometrihinnassa kymmenkertainen ero.
 
Kun kävin allekirjoittamassa laput niin myyjä sanoi, että varsinaisen "kampanjaerän" autot tulee jo toukokuussa. Oli itekki ottanut hyvissä ajoin yhen "kakkosautoksi". Kampanjaerän yli menevät menikin sit jo nopeasti elokuulle vähintään tms.
Me oltiin ihan viimeisten autojen joukossa - toimitus huhtikuu 23. Vieressä meni ilmeisesti aivan viimeinen, asiakas tuli siihen kyselemään että mites toi Peugeot?
Myyjä sanoi et tilausputki on auki 5min, sit kun tilattu niin kerron lisää. Pisti tilaukseen...
 
0.20€ per km se lisämaksu on. Oman sopparin tein heti torstaina klo 13, mutta vieläkään en ole saanut toimitusajasta mitään tietoa. Pariin kertaan olen kyllä kysellyt.
Onko sinulla tietoa onko sopparit jossain netissä julkisesti.

Nuo mainokset on kovasti vajaita, niin ihan mustaa valkoisella vähentäisi allekirjoittaneen sekoiluaja ja utelu postailua.
 
Onko sinulla tietoa onko sopparit jossain netissä julkisesti.

Nuo mainokset on kovasti vajaita, niin ihan mustaa valkoisella vähentäisi allekirjoittaneen sekoiluaja ja utelu postailua.
Eipä taida olla. Laitetaan nyt sitten mun saamat paprut kuvina.
 

Liitteet

  • D92249A6-53A2-4696-8A31-4BADC2EFEF90.jpeg
    D92249A6-53A2-4696-8A31-4BADC2EFEF90.jpeg
    317,8 KB · Luettu: 111
  • D0FAC3C1-3275-45FA-AADE-1E4F689B6178.jpeg
    D0FAC3C1-3275-45FA-AADE-1E4F689B6178.jpeg
    462,3 KB · Luettu: 112
  • BB12F479-ED84-4A42-B14B-F3B98C9E6869.jpeg
    BB12F479-ED84-4A42-B14B-F3B98C9E6869.jpeg
    526,8 KB · Luettu: 93
Eli noin 1,5v päästä tulee vaihtoautomarkkinoille jonkin verran Peugeot e-2008 sähkiksiä joilla on noin 1,5v ikää, ajettu noin 15 000km ja hintaa noin 28k€
Näitä odotellessa.
 
Viimeksi muokattu:
Eli noin 1,5v päästä tulee vaihtoautomarkkinoille jonkin verran Peugeot e-2008 sähkiksiä joilla on noin 1,5v ikää, ajettu noin 15 000km ja hintaa noin 28k€
Näitä odotellessa.
No alkaa tuolloin, mutta koska toimitukset jakautuvat n. 8kk ajalle, niin autojakin tulee myyntiin tolla ajanjaksolla. Tosin itse varmaan pidän ton, jos ei ihan sudeksi osoittaudu.
 
Eli noin 1,5v päästä tulee vaihtoautomarkkinoille jonkin verran Peugeot e-2008 sähkiksiä joilla on noin 1,5v ikää, ajettu noin 15 000km ja hintaa noin 28k€
Näitä odotellessa.
Itse en haluaisi ainakaan luopua noin halvalla. Autothan on 12kk ikäisiä. Nythän valikoimaa on huonosti, mutta yksi löytyy 32990€ hinnalla.

Tuossa yksi esimerkki. Auto maksoi 15000€, mutta nyt niitä myydään 24990€ hintaan (kylläkin uutena). Prosentteina hinnannousu on silti huima.

Ajatus siis, että auton ostohinnalla ei ole juuri merkitystä. Kun hinta määräytyy saatavuuden ja muiden juttujen mukaan.
 
Juuri tuli katsottua sähkisvalikoimaa nettiautossa alueella pohjois-savo, kainuu ja pohjois-pohjanmaa. Eli aika laajalla alueella, ja mukana liikkeet sekä yksityiset.
Jos ei vanhan mallin pikkuakkuisia Leafeja lasketa, niin järkiään muutama vuosi vanhasta 30-50tkm ajetusta sähkiksestä joutuisi pulittamaan saman kuin on uuden vastaavan listahinta tai jopa enemmän.
Nyt on ostohinnan suhteen huonoin mahdollinen hetki olla ostohousut jalassa.
Sori negatiivisuus mutta tämän sähköautohysterian keskellä joskus hyvä koettaa välillä vähän jarrutellakkin ettei osuis juhaa lompakkoon.
 
Eli noin 1,5v päästä tulee vaihtoautomarkkinoille jonkin verran Peugeot e-2008 sähkiksiä joilla on noin 1,5v ikää, ajettu noin 15 000km ja hintaa noin 28k€
Näitä odotellessa.
Eiköhän ne laiteta myyntiin samoin tein ja myydään markkinahinnalla.

Jos markkinahinta on alle lunastushinta, niin toivottavasti ahkera myyjäliike selviää.

Jos ei mitään tuki paketteja tule, niin en usko että komponentti pula ja tuotannon solmut liikaa helpottaa, inflaatio voi olla arvoitus, joten noiden markkinahinta voi olla hyvä, jos auto muuten osoittatuu kelvolliseksi. Ahkera myyjä toivoo että edes joku palauttaisi 12kk sopparin hinnan mukaan. Jos hinnat tosiaan nousee, niin tuo voi olla hyvä vaihtotarjokki johonkin toiseen. Sori, lähti laukalla, uskon että 2v päästä uusien tilanne vähän helpottaa ja sinä aikana myös tarjonta kehittyy.
 
36 400 Pösö e-2008
1 300 toiset renkaat
80 matot
200 latauskaapeli
-2000 hankintatuki
= 36 000€ ilman alennuksia.

Joo, markkinahintaa on vaikea arvata. Voi vaan päätellä, että 5 päivässä Pösöjä meni suuri määrä (eri hinnalla kyllä). Ei varmaan maahantuojakaan osannut odottaa tuota ryntäystä.
 
Se ei ole mikään pelko vaan täysi fakta. Luuletko että noita "hankintatukia" annetaan maailman tappiin asti?

Voi muistella (kuluvaksi vuodeksi työsuhdeveroeduksi muuttunutta?) sähköpolkupyörien hankintatukea, auton romutuspalkkiota jos hankki tilalle sähköpyörän, ja soutamista ja huopaamista niistä. Samanlaista lobbaamista ja siihen liittyvää propagandaa...
 

Liitteet

  • Screenshot_20220415_144833.jpg
    Screenshot_20220415_144833.jpg
    544 KB · Luettu: 82
Voi muistella (kuluvaksi vuodeksi työsuhdeveroeduksi muuttunutta?) sähköpolkupyörien hankintatukea, auton romutuspalkkiota jos hankki tilalle sähköpyörän, ja soutamista ja huopaamista niistä. Samanlaista lobbaamista ja siihen liittyvää propagandaa...
Tämä sama varmaan tulee tapahtumaan näiden sähköautojen kanssa
 
Voi muistella (kuluvaksi vuodeksi työsuhdeveroeduksi muuttunutta?) sähköpolkupyörien hankintatukea, auton romutuspalkkiota jos hankki tilalle sähköpyörän, ja soutamista ja huopaamista niistä. Samanlaista lobbaamista ja siihen liittyvää propagandaa...

Olkoot miten bullshittiä tahansa, niin viime vuonna oli selkeästi parempi valikoima ja edullisemmat hinnat myös keväällä. Nyt sähköautoissa hinnat nousee jo kolmatta vuotta. Itse myyntityötä tekevänä hämmästelen, jos valmistajat todella panttaa kamoja. Olisi myyjänä kiva myydä, mutta kun ei ole mitään järkevää myytävää. Kun ne tehtaat kerran sitten seisoo propagandan takia.

Siinä vaiheessa, kun Eurooppa irtaantuu Venäjän energiasta, niin nykyinen meno on ihan leppoisaa. Nyt jo nettiauto näyttää eioota, kun etsii edullista autoa joka kuluttaa vähän. Joku Seat Mii hintaan 25k, ei houkuta, kun 3v sitten maksoi reilut 15k. Dieselitkin alkaa olemaan vähissä.
 
Voi muistella (kuluvaksi vuodeksi työsuhdeveroeduksi muuttunutta?) sähköpolkupyörien hankintatukea, auton romutuspalkkiota jos hankki tilalle sähköpyörän, ja soutamista ja huopaamista niistä. Samanlaista lobbaamista ja siihen liittyvää propagandaa...
Anonyymi lähde :), jolla ei lähteitä.

Komponentti , tuotanto ja lokistiikka ongelmat on todellisia. Todellisia on myös se että sen takia eri tahot ovat varautuneet pulaan ja täyttäneet varastoja, joka taasen on johtanut toisen pulaan komponentista.

Kustannukset siirty hintoihin eri nopeuksilla , jos yleistä "ylituotantoa" ei ole, niin se jolla on myydä, ei laske hintoja jos kilpailijalla on hinnat ylhäällä.

Siis yritän sano että jotkut pääsee rahastaan tilanteesta, jotkut on ongelmissa. Ja muistettava että markkina hintojen nousu usein koskee vain osaa määrästä.

Kun ne tehtaat kerran sitten seisoo propagandan takia.
Mitä tällä tarkoitat?
Minkä propagandan takia ? missä ?
 
Jos sähköauton haluaa niin ei muuta kun mobile.de auki ja Tesloja selaamaan. Horstit myy nyt lähes uusia Model kolmosia pois kun Model Y:t on tilauksessa ja vanhoista pitää päästä eroon.

2021 mallisia lähtee 43k€ ylöspäin kun Suomessa uuden hinta on 53k€. Jos suomalaisten jobbarien kautta ostelee noita Saksasta uutettuja niin ne on ~5k€ kalliimpia kuin suoraan Saksasta.
 
Voi muistella (kuluvaksi vuodeksi työsuhdeveroeduksi muuttunutta?) sähköpolkupyörien hankintatukea, auton romutuspalkkiota jos hankki tilalle sähköpyörän, ja soutamista ja huopaamista niistä. Samanlaista lobbaamista ja siihen liittyvää propagandaa...
Itse romutin vanhan auton, josta sai sitten 2000€ tukea VW id.3 autoon. Romutin jo joulukuussa, mutta tukirahathan loppui sitten myöhemmin kesken. Ei tule uudestaan (sotkemaan) tuo romutuskampanja. Kuulin että pulaa on noista vanhoista halppis autoistakin jo, kun suht hyviä autoja laitettiin paaliin.

Sekin on syy, että romumetallin arvo on nyt tosi korkealla ja autoja kannattaakin romuttaa urakalla. Autoja siis haluttaisiin ostaa, mutta nyt on pulaa osista.
 
Yhtälailla fakta on se, että jos sähköautojen käyttökuluja nostetaan tehdään sama myös polttomoottoriautoille vähintään samansuureisena tai kovempana nostona. Ts. sähköautojen houkuttelevuus tullaan kyllä pitämään vähintään ennallaan, vaikka kulut nousisivat.
Kaikkein todennäköisin lisämaksu mitä (sähkö)autoiluun tullaan esittämään on kilometrivero. Joko GPS-pohjaisena, tai helpommin ihan vain km-mittaria vuosittain tarkistamalla.

Jos ja kun kilometrivero tulee, lienee aivan selvää että se tulee myös polttomoottoriautoihin, luultavasti nykyisten polttoaineverojen päälle

Eli tässä kohtaa yhdyn analyysiisi. Erittäin epätodennäköistä että polttomoottoriautolla ajaminen tulisi siinä vaiheessa piiruakaan suhteessa halvemmaksi sähköautoiluun verrattuna, mutta selvää on että sähköautoilijoitakin halutaan jotenkin verottaa nykyistä enemmän, "koska muuten valtion verotuloihin tulee ammottava lovi, ja mistäs muualta se lovi sitten paikattaisiin?", kuten liturgia kuuluu.

Toki ihmekin voi käydä eikä näin käykään, mutta valitettavasti km-vero taitaa tulla koska uskon että ainoa puolue joka sitä ehkä selkeästi vastustaisi olisi persut, ja ehkä joku Liike Nyt. Kaikki muut puolueet luultavasti olisivat valmiita km-veron käyttöönottoon, jopa kokkoomus.
 
Mä väitän et hankintatuki oli just hyvä tässä kohtaa, ilman sitä olis varmaan joutunut maksamaan käsirahana sen 2ke tai sitten hinta jotain 299e/kk tms.

No muuttujia on monta, se 2ke olisi voinut siirtyä jämäriin, kk-hintaan olisi tullut 28e lisää jne. Mutta diili oli valmiiksi jo niin hyvä että menestys oli selvä, hankintatuki vain nopeutti erän myyntiä entisestään.
 
No muuttujia on monta, se 2ke olisi voinut siirtyä jämäriin, kk-hintaan olisi tullut 28e lisää jne. Mutta diili oli valmiiksi jo niin hyvä että menestys oli selvä, hankintatuki vain nopeutti erän myyntiä entisestään.

Jämäriin siirrettynä ei olisi voitu tarjota 249e/kk vuodeksi takaisinostolla. Ilman tukea sen takaisinostohinnan pitäisi olla 2000e enemmän.
 
Niin kauan kun kaikkia sähköautoja saa jonottaa kuukausikaupalla, koko hankintatuki on puhdasta rahan heittämistä kankkulan kaivoon. Se ei lisää yhtä ainutta sähköautoa tähän maailmaan.
Kaikkein todennäköisin lisämaksu mitä (sähkö)autoiluun tullaan esittämään on kilometrivero. Joko GPS-pohjaisena, tai helpommin ihan vain km-mittaria vuosittain tarkistamalla.

Jos ja kun kilometrivero tulee, lienee aivan selvää että se tulee myös polttomoottoriautoihin, luultavasti nykyisten polttoaineverojen päälle

Eli tässä kohtaa yhdyn analyysiisi. Erittäin epätodennäköistä että polttomoottoriautolla ajaminen tulisi siinä vaiheessa piiruakaan suhteessa halvemmaksi sähköautoiluun verrattuna, mutta selvää on että sähköautoilijoitakin halutaan jotenkin verottaa nykyistä enemmän, "koska muuten valtion verotuloihin tulee ammottava lovi, ja mistäs muualta se lovi sitten paikattaisiin?", kuten liturgia kuuluu.

Toki ihmekin voi käydä eikä näin käykään, mutta valitettavasti km-vero taitaa tulla koska uskon että ainoa puolue joka sitä ehkä selkeästi vastustaisi olisi persut, ja ehkä joku Liike Nyt. Kaikki muut puolueet luultavasti olisivat valmiita km-veron käyttöönottoon, jopa kokkoomus.
Kilometrivero olisi ihan ok, koska se voisi kohdistua 10x suuruudella kaupunkien keskustoihin vs. Lapin jängät.

Jostain se julkisen talouden alijäämä on täytettävä jos kouluista, päiväkodeista, terveydenhoidosta ja sossutuista ei suostuta leikkaamaan.

Ihan itse aiheutettu ongelma Suomessa.
 
Kyllä se ilman hankitatukea olisi vähintään 399€. Nyt laskettuna 249€+ hankintatuki, niin 415€/kk. Normaalissa osamaksu sopparissa ei autokauppa ole sitoutunut ostamaan 12kk päästä autoa takaisin, joten siinä todella iso etu.

Kyseessä oli 72kk soppari (muistaakseni), 2000e/72 = 28e. Jos tuo 2k pitää jakaa 12kk niin sitten tietysti enemmän mutta uskallan väittää että kovin moni ei palauta tuota autoa 12kk jälkeen.

Jos täällä on muuten sellaisia jotka aikoo palauttaa Pösön 12kk kohdalla niin olkaa yhteydessä minuun, voin ostaa auton pientä korvausta vastaan.
 
Kyseessä oli 72kk soppari (muistaakseni), 2000e/72 = 28e. Jos tuo 2k pitää jakaa 12kk niin sitten tietysti enemmän mutta uskallan väittää että kovin moni ei palauta tuota autoa 12kk jälkeen.

Jos täällä on muuten sellaisia jotka aikoo palauttaa Pösön 12kk kohdalla niin olkaa yhteydessä minuun, voin ostaa auton pientä korvausta vastaan.

Jännä nähdä mitä tarjouksia tulee 11k tienoilla tuon auton ostaneille, jos auto malli on hyvä ja se arvo ylittää selkeästi luvatun lunastusarvon, noiden omistajille / haltijoille paukkaa kyllä vaihto tarjousta monesta suuntaa. jos arvo selkeästi isompi, niin jopa suoria ostotarjouksia.
Siis ymmärsin että 12kk jälkeen auton voi pitää itsellä ja myydä.

Jämäriin siirrettynä ei olisi voitu tarjota 249e/kk vuodeksi takaisinostolla. Ilman tukea sen takaisinostohinnan pitäisi olla 2000e enemmän.
Ei, silloin se sen kaksitonnisen maksaisi myyjä. Tuo tarjous on varmaan vedetty niin tiukaksi ettei sellalista olisivat tehneet.
Eli sen maksaisi ostaja. luonollisin paikka maksaa käsirahan/ensimmäisessä erässä. Jäännöserässä, taasen lisäisi luottoriskiä.


Niin kauan kun kaikkia sähköautoja saa jonottaa kuukausikaupalla, koko hankintatuki on puhdasta rahan heittämistä kankkulan kaivoon. Se ei lisää yhtä ainutta sähköautoa tähän maailmaan.
En ihan samaa mieltä, tehdastilaus autoja tilatessa kuukausikaupalla ihan normaalia, joten tuo kk juttu ei sitä heikoksi tee.

Vaan se ratkaisee lisääkö tuo kysyntää, myydäänkö sähköautoja enemmän tuen seurauksena, Suomessa, mailmalla. Onko se myynti pois polttikäytästä.

Jos tuella nopeutetaan sähköautojen yleistymistä niin sillä pitkäaikaiset tavoitteen mukaiset vaikutukset.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä on totta mutta kuten tuossa juuri totesin niin ei mitään järkeä palauttaa, todennäköisesti saa enemmän jos myy itse auton pois.

Voi olla että saa tai sitten ei. Tavallisen auton ostajan kannalta on kuitenkin merkittävä asia, ettei sen hullupösön omistamiseen sisälly mitään niitä tavallisia omistamisen riskejä, kuten arvonaleneminen, auton osoittautuminen täydelliseksi pommiksi jne. Tämä toteutuu vain tuolla etukäteen sovitulla takaisinostolla. Omistamisen hinta on vakioitu, mutta on vieläpä voiton mahdollisuus, jos auto on tosiaan takaisinostohintaa arvokkaampi kuten arvelit. Ilman hankintatukea se takaisinostohinta (tai vaihtoehtoisesti velan määrä) asettuu selvästi huonommalle tasolle.
 
Hankkiakko uudenkarhea alle 20tkm ajettu hybridi corolla ~27k€ hintaan vai uusi sähköauto ~42k€ hintaan. Tuolla hintaerolla ostaa jo mukavan litramäärän bensaa jopa nykyisillä litrahinnoilla.
Millä hintaerolla?

Corollan kuukausierä voisi olla luokkaa 300 € ja mainitussa sähkiksessä 450 €. Eihän tolla erolla saa edes puoltatoista tankillista bensaa.
 
Siis ymmärsin että 12kk jälkeen auton voi pitää itsellä ja myydä.

Onpas tämä nyt vaikeeta, mikään ei estä myymästä vaikka heti kun olet auton saanut. Sitten vaan menettää hankintatuen mutta voittoa tekee todennäköisesti siltikin kun kysyntä ylittää saatavuuden.

Rolexien kanssa tämä sama ilmiö on ollut vuosia, nyt on mennyt siihen pisteeseen että saat jonottaa suosikkimalleja yli 5 vuotta jos edes pääset jonoon. Myyntihinta päivän käytetyllä GMT-Masterilla yli tuplat mitä uusi maksaa. Trokarin unelma.

Harmittaa melkein ettei tullut tilattua kahta Pösöä, toinen vaikka puolison nimiin. Ja mitä kauemmin kestää tulla sen parempi kun sähköautojen hinnat nyt vaan nousevat ainakin niin kauan kuin erikoisoperaatio Ukrainassa kestää.
 
Millä hintaerolla?

Corollan kuukausierä voisi olla luokkaa 300 € ja mainitussa sähkiksessä 450 €. Eihän tolla erolla saa edes puoltatoista tankillista bensaa.
Tämä hyvä nosto tuon pösötarjouksen jälkeen.
Pösö tarjous jolla voi ajaa reilun 20 sentin + sähköt kilometrin kuluilla.
Corollaan verrattuna aletaan olla tilanteessa missä ei riitä vaikka voittaisi ilmaiset bensat arpajaisissa. (25 000€/15000km/5 tekee jo yli 30 senttiä + korot, siihen sitten päällä korkeammat huollot, ei takuuta)

Toki tarjous oli ja meni, mutta voi sille sähkiksellä arpoa samaa luokkaa olevan arvon menetyksen.

Onpas tämä nyt vaikeeta, mikään ei estä myymästä vaikka heti kun olet auton saanut. Sitten vaan menettää hankintatuen mutta voittoa tekee todennäköisesti siltikin kun kysyntä ylittää saatavuuden.
Laskin sen varaan että "riski" pitää pidempään on sen verran pieni että kannattaa hyödyntää tuo 2000€
 
Hankkiakko uudenkarhea alle 20tkm ajettu hybridi corolla ~27k€ hintaan vai uusi sähköauto ~42k€ hintaan. Tuolla hintaerolla ostaa jo mukavan litramäärän bensaa jopa nykyisillä litrahinnoilla.
Näyttää olevan uusikin Corolla farkku 29 200€. Eli käytetty olisi vain vähän halvempi.

En tiedä paljonko Corollasta saisi alennusta. Mutta uudesta sähköautosta saa jotain noin 2000€ alennusta ja 2000€ hankintatuen. Vaikka ioniq 5 saisi alle 46k€. Hintaeroksi tulisi 17 000€. Onhan se paljon rahaa, mutta ehkä Hyundai olisi autona myös pikkasen parempi.
 
Näyttää olevan uusikin Corolla farkku 29 200€. Eli käytetty olisi vain vähän halvempi.

En tiedä paljonko Corollasta saisi alennusta. Mutta uudesta sähköautosta saa jotain noin 2000€ alennusta ja 2000€ hankintatuen. Vaikka ioniq 5 saisi alle 46k€. Hintaeroksi tulisi 17 000€. Onhan se paljon rahaa, mutta ehkä Hyundai olisi autona myös pikkasen parempi.
Jos noista kahdesta pitäisi päättää niin kyllä toyota on paljon kiinnostampi kun joku hyundai. Vaikka toyotakin aika tylsä
 
Jos noista kahdesta pitäisi päättää niin kyllä toyota on paljon kiinnostampi kun joku hyundai. Vaikka toyotakin aika tylsä
Eipä noita ole tainnut kukaan osata vertailla keskenään, kun mahtaa olla niin erilaisia. Ja eri kokoisia sekä mallisia.

Tuossa videolla joku Toyotan sähköauto ilmeisesti. Taitaa olla yhtä "erikoinen" kuin ioniq 5. Äkkiseltään näyttää kyllä rumemmalta kuin tuo Hyundai.
 
Kyseessä oli 72kk soppari (muistaakseni), 2000e/72 = 28e. Jos tuo 2k pitää jakaa 12kk niin sitten tietysti enemmän mutta uskallan väittää että kovin moni ei palauta tuota autoa 12kk jälkeen.

Jos täällä on muuten sellaisia jotka aikoo palauttaa Pösön 12kk kohdalla niin olkaa yhteydessä minuun, voin ostaa auton pientä korvausta vastaan.
Katsotaan kun eka talvi on takana;)
 
Kilometrivero olisi ihan ok, koska se voisi kohdistua 10x suuruudella kaupunkien keskustoihin vs. Lapin jängät.
Se voitaisiin kohdistaa alueellisesti vain jos kaikkiin autoihin määrättäisiin pakollinen GPS-seurantalaite joka seuraisi kaikkien autoilijoiden liikkeitä koko ajan. Tuollainen systeemi ja sen ylläpitäminen olisi sekä kallis että byrokraattinen, ja se sisältäisi kysymyksen myös kansalaisten yksityisyydensuojasta (eff.org osannee kertoa lisää tuosta jälkimmäisestä).

Km-mittarista vaikka katsastuksen tms. yhteydessä tarkistettava kilometrimäärä olisi paljon yksinkertaisempi ja halvempi toteuttaa, mutta sillä ei sitten saataisi tuota alueellista ulottuvuutta, vaan kaikki maksaisivat saman hinnan kilometreistään. Minä vastustan viimeiseen asti tuollaista alueellista kilometriveroa koska luultavasti olisin siinä väliinputoaja: asun pääkaupunkiseudulla mutta käyn autolla töissä kaukana pääkaupunkiseudun ulkopuolella, ja silti joutuisin luultavasti maksamaan suurempia kilometriveroja koska joudun ajamaan esim. kehäteitä taajamassa (päästäkseni pääkaupunkiseudulta aamulla pois, ja iltapäivällä takaisin).

Toivottavasti km-veroa ei tule ollenkaan, sama se mulle jos alv ja tuloveroa korotetaan että se kauhea "lovi" valtion verotuloissa saadaan täytettyä.

Jostain se julkisen talouden alijäämä on täytettävä jos kouluista, päiväkodeista, terveydenhoidosta ja sossutuista ei suostuta leikkaamaan.
Jos oikein sinua ymmärsin, olet sitä mieltä että autoilijoilta kerättyjä veroja ei ole mahdollista kerätä mitään muita veroja korottamalla, esim. alv tai tulovero, joita autoilijatkin yleisesti maksavat muiden verojen ohella?

Miksi on niin erityisen tärkeää että kyseiset verot tulee kerätä vain autoilijoilta? Entä jos kaikki lopettaisivat autoilun kokonaan eikä kyseisiä veroja voitaisi enää periä yhtikäs keneltäkään, mitäs sitten tehdään? Sittenkö lakkautetaan kaikki koulut, päiväkodit, sairaalat ja kuuromykkien kissanpentujen orpokodit ympäri maan?
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 529
Viestejä
4 499 046
Jäsenet
74 216
Uusin jäsen
TTeuras

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom