Yleistä keskustelua sähköautoista

Joo M50 hyvinkin. Hieman vajaa 4k alennusta ja 5v takuu normaalin 2v sijaan. (akuilla tuossa taitaa olla 8v). Alle 1% korko rahoitukseen lukitsi kaupan.
Talvirenkaat 19" M-orkkisvanteilla myös olikohan se joku 1.5k alle aivan naurettavan törkeän listahinnan. Voi olla että tän muistan väärin mutta reipas alennus kummiskin.

Toi on hyvä kauppa, viime kesänä parhaat oli 6% hinnasta pois, mutta nyttemmin ainakin Laakkonen on kiristänyt suhtautumista alennuksiin huomattavasti. Olen vähän yllättynyt että joku vielä edes tarjoaa alennuksia :)
 
Hankintatuen rajan voisi muutenkin pudottaa 30.000 euroon. Jos hankintatukea perustellaan sillä, että sen avulla saadaan ajan kanssa sähköautoja käytettyjen autojen markkinoille, niin tuollaiset 50.000 euron autot eivät ole vielä 10 vuoteen keskiverto autonostajan budjetissa käytettynäkään. Tuollaiset alle 30.000 euron autot taas täyttäisivät tuon tavoitteen nopeammin.
 
Onhan tuo sähköautojen menekki ollut yllättävän kovaa, ei ihan noin kovaa nousua odottanut, nyt jo 2/3 uusista autoista täys tai osittain sähköisiä, tosin en minäkään näe uudessa polttisautossa enää järkeä. Jutun kirjoittajalla lipsahtanut "vahingossa" ylimääräinen 0 tuohon perään; ”Sähköllä ajat kotilatauksellakin neljällä eurolla sata kilometriä, bensalla tai dieselillä sata kilometriä maksaa 100 euroa.” :rofl:

 
Kyllä. Käytetytkin liikkuu aika hyvin kaupoista ulos. Omani ehdin juuri saamaan ennen hintojen nousua. Harvinainen tilanne, että auton hinta on noussut oston jälkeen. Sillä tosin ei merkitystä, kun autoa tarkoitus pitää kuitenkin useampi vuosi.
Yllättävän kovaa tuo sähköautojen vastustus vielä on, mutta on jo selvästi alkanut omakin hankinta kiinnostaa tuttuja, tullaan jo kyselemään kaikenlaista ja leikkimielisesti heitellään niitä epäluuloja, mutta kuitenkin kuunnellaan, kun sitten niitä asioita selitän niille. Näillä polttoaineen hinnoilla jo lyhentää kummasti sitä autorahoitusta, kuitenkin sitä aina on niin miksei sitten näin
 
Kyllä. Käytetytkin liikkuu aika hyvin kaupoista ulos. Omani ehdin juuri saamaan ennen hintojen nousua. Harvinainen tilanne, että auton hinta on noussut oston jälkeen. Sillä tosin ei merkitystä, kun autoa tarkoitus pitää kuitenkin useampi vuosi.
Yllättävän kovaa tuo sähköautojen vastustus vielä on, mutta on jo selvästi alkanut omakin hankinta kiinnostaa tuttuja, tullaan jo kyselemään kaikenlaista ja leikkimielisesti heitellään niitä epäluuloja, mutta kuitenkin kuunnellaan, kun sitten niitä asioita selitän niille. Näillä polttoaineen hinnoilla jo lyhentää kummasti sitä autorahoitusta, kuitenkin sitä aina on niin miksei sitten näin
Kyllä sähköauto-bisneksellä pyyhkii nyt hyvin. Itse en näe sähköautossa mitään merkittävää ongelmaa muuta kuin lataus, mutta se taas on aika pitkälti oma henkilökohtainen ongelma, mutta ei vain viitsi muuttaa tai vaihtaa työpaikka sen takia että lataus onnistuisi sujuvasti. Mutta mahdollisesti tässä lähitulevaisuudessa muuttokin edessä niin pitää siinä vaiheessa ottaa sähköauton lataus huomioon, pakollinen siirtymä kun on jossain välissä.
 
Hankintatuen rajan voisi muutenkin pudottaa 30.000 euroon. Jos hankintatukea perustellaan sillä, että sen avulla saadaan ajan kanssa sähköautoja käytettyjen autojen markkinoille, niin tuollaiset 50.000 euron autot eivät ole vielä 10 vuoteen keskiverto autonostajan budjetissa käytettynäkään. Tuollaiset alle 30.000 euron autot taas täyttäisivät tuon tavoitteen nopeammin.
Ihan sama mikä sen raja on, mutta sen pitäisi olla kiinteän sijasta liukuvasti laskeva tuki esim. 30-50 k€ välillä. Yhdessä autovalmistajien "alle 50 k€" hinnat alkaen targetin kanssa nykytuki luo taaskin sen tilanteen, että pohjola on kohta täynnä lisävarusteetonta paskaa. Aiemmin autovero piti huolen varusteiden vähyydestä, nyt ammutaan tuella toiseen polveen. Kummasti jää varusteita ottamatta, jos joku satkun hilavitkuttimen lisäys johtaa -2 k€ tuen tippumiseen. Kuitenkin moni "perhemalli" pyörii just tuossa nurkilla, niin keinotekoiset pykälät ovat typeriä.
 
Helpointahan olisi kun ei mitään rajaa olisi vaan sama tuki kaikille. Joo ei jonkun 100k auton ostaja sitä tukea tarvitse mutta ostamalla sen saa valtio samantien tuen takaisin ja päälle alv muodossa.
 
Helpointahan olisi kun ei mitään rajaa olisi vaan sama tuki kaikille. Joo ei jonkun 100k auton ostaja sitä tukea tarvitse mutta ostamalla sen saa valtio samantien tuen takaisin ja päälle alv muodossa.

No eihän se noin mene. Valtiohan saisi sen alv:n joka tapauksessa, joten siihen 100k autoon myönnetty 2k tuki olisi ihan tasan 2k verran tappiota valtiolle.
 
Tällä hetkellä kun kysyntä on suurempi kuin tarjonta niin valtion 2k€ tuki on täysin järjetön, varsinkin 50ke luokassa. Siitä ei ole mitään hyötyä koska joka tapauksessa jokainen auto joka pystytään Suomeen toimittamaan menee kaupaksi. Hintarajan tiputtaminen olisi sinänsä perusteltua mutta se voi jäädä hyödyttömäksi koska tehtaat tuskin lähtevät laskemaan Suomen tuontihintoja vain tuen saamikseksi, täyden rahan kun saa muualtakin.

Mutta jos jotain pitäisi tehdä niin rajan tiputtaminen vaikka 40ke olisi perusteltua jossain kohtaa.
 
Tällä hetkellä kun kysyntä on suurempi kuin tarjonta niin valtion 2k€ tuki on täysin järjetön, varsinkin 50ke luokassa. Siitä ei ole mitään hyötyä koska joka tapauksessa jokainen auto joka pystytään Suomeen toimittamaan menee kaupaksi. Hintarajan tiputtaminen olisi sinänsä perusteltua mutta se voi jäädä hyödyttömäksi koska tehtaat tuskin lähtevät laskemaan Suomen tuontihintoja vain tuen saamikseksi, täyden rahan kun saa muualtakin.
SInulla on tuossa ajatusvirhe. Suomeen toimitettujen autojen määrä riippuu tilausmääristä ja tilausmääriin tuki vaikuttaa positiivisesti. Mitä lähempänä ollaan bensa-auton hintaa, niin sen enemmän tuen vaikutus näkyy, esim. VAG tripletti, e-2008... Valitaan sähköauto bensaversion sijaan. Sä yrität ajatella asiaa pallon mittakaavassa, jossa homma on tietysti nollasummapeliä, kun tehdään mitä ehditään.
 
Kyllä sähköauto-bisneksellä pyyhkii nyt hyvin. Itse en näe sähköautossa mitään merkittävää ongelmaa muuta kuin lataus, mutta se taas on aika pitkälti oma henkilökohtainen ongelma, mutta ei vain viitsi muuttaa tai vaihtaa työpaikka sen takia että lataus onnistuisi sujuvasti. Mutta mahdollisesti tässä lähitulevaisuudessa muuttokin edessä niin pitää siinä vaiheessa ottaa sähköauton lataus huomioon, pakollinen siirtymä kun on jossain välissä.
Jostain luin, että yritykset saisi jopa 750€ tukea latauspisteen hankintaan työntekijöiden käyttöön.
Tietysti sellaisille firmoille, joille hiilijalanjälki ei ole mikään mainosarvo tai arvo ollenkaan, eivät tuohon tietenkään sijoita. Omalle työnantajalleni nuo tuntuvat olevan tärkeitä ja aloitteen olen tehnyt latauspisteestä, odotellaan tapahtuuko mitään.
 
SInulla on tuossa ajatusvirhe. Suomeen toimitettujen autojen määrä riippuu tilausmääristä ja tilausmääriin tuki vaikuttaa positiivisesti. Mitä lähempänä ollaan bensa-auton hintaa, niin sen enemmän tuen vaikutus näkyy, esim. VAG tripletti, e-2008... Valitaan sähköauto bensaversion sijaan. Sä yrität ajatella asiaa pallon mittakaavassa, jossa homma on tietysti nollasummapeliä, kun tehdään mitä ehditään.

Ei ole mitään ajatusvirhettä, kaikki e-2008:t olisi menneet kaupaksi ilman 2k tukeakin, hinta olisi ollut alle 30ke ilman tukeakin. Tänne oli tulossa tietty erä autoja tehtaalta ja kaikki meni, olisi voinut ehkä kestää vähän kauemmin myynti mutta olisi varmasti mennyt muutenkin.

Tällä hetkellä rajoittava tekijä on toimituskyky, siihen ei vaikuta valtion tuki millään tavalla.

Minua ei 2ke tuki häiritse jos raja olisi alempana, se todennäköisesti jollain aikavälillä lisäisi ns. edullisten sähkisten menekkiä suhteessa kalliimpiin ja olisi nopeuttanut edullisten sähkövaihdokkien tuloa markkinoille laajemmin.
 
Ei ole mitään ajatusvirhettä, kaikki e-2008:t olisi menneet kaupaksi ilman 2k tukeakin, hinta olisi ollut alle 30ke ilman tukeakin. Tänne oli tulossa tietty erä autoja tehtaalta ja kaikki meni, olisi voinut ehkä kestää vähän kauemmin myynti mutta olisi varmasti mennyt muutenkin.

Tällä hetkellä rajoittava tekijä on toimituskyky, siihen ei vaikuta valtion tuki millään tavalla.

Minua ei 2ke tuki häiritse jos raja olisi alempana, se todennäköisesti jollain aikavälillä lisäisi ns. edullisten sähkisten menekkiä suhteessa kalliimpiin ja olisi nopeuttanut edullisten sähkövaihdokkien tuloa markkinoille laajemmin.
No onhan tuo nyt ihan selvä ajatusvirhe, ei siinä auta että otat silmätikuksi yhden rajatun erikoiserän. Jossa erän koko taisi perhanasti kasvaa kysynnän myötä... Suurinta osaa autoja saa toimitusajoista huolimatta tilattua edelleen ja tuki on ollut voimassa vuosia ennen näitä ihan viimeaikaisia toimitusongelmia. Ihan hassua ajatella, että tuki ei olisi vaikuttanut tai tule vaikuttamaan. Suomeen tuleva määrä riippuu tilauksista. Esim. Opelina e-2008 sisarmallia on myyty tuen kera kolmella kympillä jo pitkään ja kaupankäynnin nopeus ei ole ollut lähellekään e-2008 luokkaa. Kuten kirjoitin, niin alapäässä tuo tuen vaikutus varsinkin näkyy, kun tuen suuruus suhteessa bensa ja sähköversion hintaeroon on merkittävä. Toki 50 k€ kohdallakin 2 k€ = 2 k€.
 
Jokainen tekee autohankinnan päätöksen omalta kannaltaan.
Hankkiakko uudenkarhea alle 20tkm ajettu hybridi corolla ~27k€ hintaan vai uusi sähköauto ~42k€ hintaan. Tuolla hintaerolla ostaa jo mukavan litramäärän bensaa jopa nykyisillä litrahinnoilla. Päätös ei aina ole helppo vaikka kuinka sähköautoista tykkäis.
 
Ihmiset panikoi heti sähköautojen suhteen kun bensa vähän kallistuu. Voivoi

Se on järkevää ihan vanhallakin bensan hinnalla, jos on vain varaa ostaa sähköauto ja ajaa kohtuullisen paljon.

Onhan polttis fiksumpi valinta vähän ajavalle. Tai vaikka pienituloiselle opiskelijalle jolla ei ole mahdollisuutta maksaa korkeampaa kiinteää kuukausimaksua, ja voi tankata bensaa aina juuri sen hetken rahatilanteen mukaan.
 
Hankkiakko uudenkarhea alle 20tkm ajettu hybridi corolla ~27k€ hintaan vai uusi sähköauto ~42k€ hintaan. Tuolla hintaerolla ostaa jo mukavan litramäärän bensaa jopa nykyisillä litrahinnoilla.
Jos kuvitellaan että edullinen rahoitus järjestyy ja kummankin saa heti kun haluaa.
Niin mikä on se kustannusero. jos uusien sähköautojen hinnat ei romahda 5v sisään, niin pääoman kustannus ero ei välttämättä täytä tuota bensatankkia riittävän tiheästi. (oletan että ei ladattavat polttikset menettää arvon)

Ja se on ihan usvassa mikä tämän päivänä 42k€ sähköauton arvo on 5v päästä, lisäksi hajonta voi olla iso, joku malli sinnittelee, joku toinen on arvoton hylkiö. Jos uusien verottomat hinnat kyykkää, niin valtio tulee jälleen osille.

Edit:
Jos sillä polttilsella ei aja, niin varsinkin taajamissa taksi voi olla edullinen vaihtoehto.
 
Veikkaan että e-2008 kampanjaa vauhditti merkittävästi se 2ke hankintatuki ja sen avulla toteutettu 249e/kk "auto vuodeksi" -tarjous. Ilman tukea hintaa ei olisi voitu painaa noin alas.
 
Veikkaan että e-2008 kampanjaa vauhditti merkittävästi se 2ke hankintatuki ja sen avulla toteutettu 249e/kk "auto vuodeksi" -tarjous. Ilman tukea hintaa ei olisi voitu painaa noin alas.
On se kieltämättä hyvä tarjous mutta tässäkin nähtiin että mitä vaan ostetaan ku halvalla saa ja jaksetaan odottaa vaikka maailman tappiin asti. Moni tuntuu kieltävän tuon mitä sanoin mutta noinhan se suurinpiirtein on. Yllättäen ollaan valmiita tinkimään kaikesta kivoista varusteista mitä mahdollisesti vanhassa autossa on ollut kun saa jotain uutta niin "älyttömän halvalla" ja vielä "halvoilla käyttökustannuksilla"
 
Veikkaan että e-2008 kampanjaa vauhditti merkittävästi se 2ke hankintatuki ja sen avulla toteutettu 249e/kk "auto vuodeksi" -tarjous. Ilman tukea hintaa ei olisi voitu painaa noin alas.
Auto vuodeksi kolmella tonnilla ?
Mikä tuon listahinta, 28000€- 2000€ hankintatuki, miten tuo hankintatuki oli järjestetty.

En nopeasti löytänyt sitä tarjousta.

Muistelen että pitkä toimitusaika , mutta sai perua ennen toimitusta.

Edit onko listahinta nyt ilman hankintukea 36000€ ?

Eli meinaat että laskevat sen arvon säilyvän, ja ettei tuolloin tule mitään hankintatukia, jolloin myyjälle käytety on siten lähellä uuden arvoisia.
Riski on mahdollisesta uudesta hankintatuesta.
En muista lukeneen km rajoituksia, eli onko siinä lisärahastus ideaa ja tietenkin se että osalle varmaan tehdään jatko tai vaihtotarjous sopparin päätyttyä.

Mutta hyvä tarjous jos sen sai ehdoitta perua ennen toimitusta, perheen kakkosautoksi luulisi sopineen monelle.
 
Viimeksi muokattu:
Auto vuodeksi kolmella tonnilla ?
Mikä tuon listahinta, 28000€- 2000€ hankintatuki, miten tuo hankintatuki oli järjestetty.

En nopeasti löytänyt sitä tarjousta.

Muistelen että pitkä toimitusaika , mutta sai perua ennen toimitusta.

Edit onko listahinta nyt ilman hankintukea 36000€ ?

Eli meinaat että laskevat sen arvon säilyvän, ja ettei tuolloin tule mitään hankintatukia, jolloin myyjälle käytety on siten lähellä uuden arvoisia.
Riski on mahdollisesta uudesta hankintatuesta.
En muista lukeneen km rajoituksia, eli onko siinä lisärahastus ideaa ja tietenkin se että osalle varmaan tehdään jatko tai vaihtotarjous sopparin päätyttyä.

Mutta hyvä tarjous jos sen sai ehdoitta perua ennen toimitusta, perheen kakkosautoksi luulisi sopineen monelle.
Ei saa perua, eli sakko seuraa, jos haluaa luopua tilauksesta. Eli normaali käytäntö.

Hinta on 30000€-2000€ hankintatuki. Tai 249€/kk (joka sisältää talvirenkaat).

Opel Mokka-e olisi pari tonnia kalliimpi, mutta ilmeisesti Opel on aika pieni. Itse en ole Opelia nähnyt, kun ei täällä ole Opel liikettä.

Edit:
Oma tilaus meni torstaina, joka oli eka mahdollinen päivä. 6kk lupailivat toimitusajaksi. Mutta myöhemmin ehtineillä ilmeisesti huomattavasti pidempi odotus?

E2:
Maks 15tkm/vuosi ja ylimenevät 0.2€/km.
 
Viimeksi muokattu:
Jos kuvitellaan että edullinen rahoitus järjestyy ja kummankin saa heti kun haluaa.
Niin mikä on se kustannusero. jos uusien sähköautojen hinnat ei romahda 5v sisään, niin pääoman kustannus ero ei välttämättä täytä tuota bensatankkia riittävän tiheästi. (oletan että ei ladattavat polttikset menettää arvon)

Ja se on ihan usvassa mikä tämän päivänä 42k€ sähköauton arvo on 5v päästä, lisäksi hajonta voi olla iso, joku malli sinnittelee, joku toinen on arvoton hylkiö. Jos uusien verottomat hinnat kyykkää, niin valtio tulee jälleen osille.

Edit:
Jos sillä polttilsella ei aja, niin varsinkin taajamissa taksi voi olla edullinen vaihtoehto.
Jos olisin nyt pakotettu uuden polttomoottoriauton hankintaan, liisaustyyppiset tarjoukset olisi varmaan tiukassa seurannassa.
 
Ei saa perua, eli sakko seuraa, jos haluaa luopua tilauksesta. Eli normaali käytäntö.

Hinta on 30000€-2000€ hankintatuki. Tai 249€/kk (joka sisältää talvirenkaat).

...
Maks 15tkm/vuosi ja ylimenevät 0.2€/km.

Paljon sellaisia joilla 15tkm /vuosi osuu aika lähelle, ykkös tai kakkos autolla, ja jos oikein muistin niin tuo kk maksu oli ilman ensi eriä tai jälkieriä, niin kohtuullista tuo on . 2022 vuonna verottajan laskema km korvaus on 46 senttiä. Eli auton vuokrasta jää 26 senttiä muihin kuluihin. Renkaat kuulu vuokraan, mitäs huollot kustantaa? hinnaston mukaan huolenpito 25e/kk, eli parisenttiä km. Sen päälle sitten vakuutukset lasolit ja sähköt ?
Edit, ajoneuvovero.

Jos olisin nyt pakotettu uuden polttomoottoriauton hankintaan, liisaustyyppiset tarjoukset olisi varmaan tiukassa seurannassa.
Nyt on hintariskit sillä tasolla että tosiaan ne riskit varmaan kannattaa ulkoistaa, vuokraus ilman jäännösarvo riskiä.

Viidenvuoden päästä markkinoilla käytettyjä lataushybridejä siinä määrin että luulisi riittävän polttista haluaville, muilla polttiksilla tuskin on arvoa (*. 5V menee kyllä nopeasti, mutta jos uskoo komponentti pulan loppumiseen, niin sähkistä on tarjolla kaikille halukkaille. Jos ennusteet hintojen realilaskusta toteutuu, niin uudella ajaa halvemmalla kuin ilmaisella polttiksella.
 
Viimeksi muokattu:
Jostain luin, että yritykset saisi jopa 750€ tukea latauspisteen hankintaan työntekijöiden käyttöön.
Tietysti sellaisille firmoille, joille hiilijalanjälki ei ole mikään mainosarvo tai arvo ollenkaan, eivät tuohon tietenkään sijoita. Omalle työnantajalleni nuo tuntuvat olevan tärkeitä ja aloitteen olen tehnyt latauspisteestä, odotellaan tapahtuuko mitään.
Meille riitti että työnantaja osoitti meille pari ulkona olevaa suko-pistorasiaa joista lataamme 8A hidaslatausta työpäivän aikana. Niitä ei tarvinnut erikseen hankkia tai rakentaa.

Emme me sillä ehdi akkujamme tyhjästä täyteen päivän aikana ladata tai edes työmatkojen (minulla 120km ja työkaverilla 200km päivässä) sähköjä kuitata... mutta ei oikeastaan tarvitsekaan. En oleta että työnantaja kustantaa kaikki "bensani", mutta ihan kiva että työpaikalla voi sen 7-8 tunnin aikana edes vähän ottaa lisäenergiaa akkuun ettei epähuomiossa jää akku tyhjänä työpaikalle.

Minä saan kuitattua tuolla hidaslatauksella ehkä puolet työmatkasähköistäni, työkaveri puolestaan ehkä neljänneksen (hän joutuu ajamaan pidemmän matkaa moottoritietä kuin minä, ja hänen Teslansa on isompi ja kai pikkaisen janoisempi kuin minun pikkusähköautoni, siitä tuo ero...).
 
Viimeksi muokattu:
Paljon sellaisia joilla 15tkm /vuosi osuu aika lähelle, ykkös tai kakkos autolla, ja jos oikein muistin niin tuo kk maksu oli ilman ensi eriä tai jälkieriä, niin kohtuullista tuo on . 2022 vuonna verottajan laskema km korvaus on 46 senttiä. Eli auton vuokrasta jää 26 senttiä muihin kuluihin. Renkaat kuulu vuokraan, mitäs huollot kustantaa? hinnaston mukaan huolenpito 25e/kk, eli parisenttiä km. Sen päälle sitten lasolit ja sähköt ? parikki.
Facen puolelta. Ensihuolto olisi jo 12500km kohdalla, 64€. Sen jälkeen kai harvempi huoltoväli. Jollain 25tkm huolto oli maksanut 280€. Huoltoväli ilmeisesti 25tkm/2 vuotta.
 
Kävipä klassinen. Aiemmin ihmettelin että jopas Model Ytä saa lyhyellä toimitusajalla (touko/heinäkuulle riippuen renkaasta). Kävin koeajamassa ja vähän jo kallistuin sen suuntaan että taidan laittaa tilaukseen, mutta "mietitään nyt vielä pääsiäisen yli." Noh tässä välissä venähti jo arvioitu toimitusaika syyskuulle. Eipä tuo vieläkään mahdottoman pitkä aika ole, mutta kuitenkin... nyt tietenkin kun jään vielä vähän enemmän mietiskelemään ja seuraavaksi nousee auton myyntihinta. Kunnon fomotukset tulee tällaisesta meiningistä...
 
Kävipä klassinen. Aiemmin ihmettelin että jopas Model Ytä saa lyhyellä toimitusajalla (touko/heinäkuulle riippuen renkaasta). Kävin koeajamassa ja vähän jo kallistuin sen suuntaan että taidan laittaa tilaukseen, mutta "mietitään nyt vielä pääsiäisen yli." Noh tässä välissä venähti jo arvioitu toimitusaika syyskuulle. Eipä tuo vieläkään mahdottoman pitkä aika ole, mutta kuitenkin... nyt tietenkin kun jään vielä vähän enemmän mietiskelemään ja seuraavaksi nousee auton myyntihinta. Kunnon fomotukset tulee tällaisesta meiningistä...
Joskus se YOLO on vahingossa myös se järkevin vaihtoehto vaikka mahdollisesti vahingossa käykin. Näin kävi itselle nykyisen auton ja nykyisen kämpän kanssa. Nopeita päätöksiä ilman mitään jahkailua vaan suoraan lonkalta vedettynä :D
 
Kävipä klassinen. Aiemmin ihmettelin että jopas Model Ytä saa lyhyellä toimitusajalla (touko/heinäkuulle riippuen renkaasta). Kävin koeajamassa ja vähän jo kallistuin sen suuntaan että taidan laittaa tilaukseen, mutta "mietitään nyt vielä pääsiäisen yli." Noh tässä välissä venähti jo arvioitu toimitusaika syyskuulle. Eipä tuo vieläkään mahdottoman pitkä aika ole, mutta kuitenkin... nyt tietenkin kun jään vielä vähän enemmän mietiskelemään ja seuraavaksi nousee auton myyntihinta. Kunnon fomotukset tulee tällaisesta meiningistä...

Tilausta sisään vaan, saahan sen sitten perua jos tulee katumapäälle

Tässä omaa Y:ä noutamassa vajaa 3vk sitten :)
 

Liitteet

  • IMG_20220326_124115.jpg
    IMG_20220326_124115.jpg
    3,4 MB · Luettu: 222
Tästä on aistittavissa että pihasta löytyvän bensarohmun arvonalenema saattaa hieman huolettaa.
Meinaatko? Ei mua ainakaan huoleta :) vähän tuo bensiini on kallistunut mutta so what? Jos talous siitä kärsii niin jotain muuta on oltava pielessä. Sähköautot voi juu sopia joillekin mutta valtaosalle kansasta ei.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
No onhan tuo nyt ihan selvä ajatusvirhe, ei siinä auta että otat silmätikuksi yhden rajatun erikoiserän. Jossa erän koko taisi perhanasti kasvaa kysynnän myötä... Suurinta osaa autoja saa toimitusajoista huolimatta tilattua edelleen ja tuki on ollut voimassa vuosia ennen näitä ihan viimeaikaisia toimitusongelmia. Ihan hassua ajatella, että tuki ei olisi vaikuttanut tai tule vaikuttamaan. Suomeen tuleva määrä riippuu tilauksista. Esim. Opelina e-2008 sisarmallia on myyty tuen kera kolmella kympillä jo pitkään ja kaupankäynnin nopeus ei ole ollut lähellekään e-2008 luokkaa. Kuten kirjoitin, niin alapäässä tuo tuen vaikutus varsinkin näkyy, kun tuen suuruus suhteessa bensa ja sähköversion hintaeroon on merkittävä. Toki 50 k€ kohdallakin 2 k€ = 2 k€.

No kun ei ole mitään ajatusvirhettä vaikka kuinka väität, sinä toi esiin tuon e-2008n, en minä.

Sähköautojen myynti on räjähtänyt viime vuoden aikana ja bensan hinnan nousu on tässä suuri tekijä plus valikoiman kasvaminen. Väitän edelleen että tuo e-2008 olisi mennyt kaupaksi samoilla määrillä, nythän ei päästy edes Hullujen Päivien alkuun kun oltiin jo kaikki myyty, se diili olisi ollut todella hyvä myös ilman 2ke tukea.

Ja tottakai se tuki vaikuttaa jonkun verran ja vaikutus tietysti suurempi mitä halvempi auto on, en vain näe mitään järkeä sponssata 50ke autoja hankintatuella. Eli rajan hilaaminen alaspäin olisi täysin perusteltua.
 
No kun ei ole mitään ajatusvirhettä vaikka kuinka väität, sinä toi esiin tuon e-2008n, en minä.

Sähköautojen myynti on räjähtänyt viime vuoden aikana ja bensan hinnan nousu on tässä suuri tekijä plus valikoiman kasvaminen. Väitän edelleen että tuo e-2008 olisi mennyt kaupaksi samoilla määrillä, nythän ei päästy edes Hullujen Päivien alkuun kun oltiin jo kaikki myyty, se diili olisi ollut todella hyvä myös ilman 2ke tukea.

Ja tottakai se tuki vaikuttaa jonkun verran ja vaikutus tietysti suurempi mitä halvempi auto on, en vain näe mitään järkeä sponssata 50ke autoja hankintatuella. Eli rajan hilaaminen alaspäin olisi täysin perusteltua.
Lukasin tuon tarficomin hankintatuki sivun, pitkäaikais vuokratussa pitää sitoutua
Pitkäaikaisvuokrattava auto sitoudutaan vuokraamaan ja pitämään omistuksessa tai hallinnassa liikenneasioiden rekisterissä tai Ahvenanmaan ajoneuvorekisterissä vähintään kolmeksi vuodeksi.
Pösölle tarjottiin vuoden vuokrasopparia, tarkoittaako tuo sitä että siihen ei voi hakea tukea.
Mutta jos teki kolmenvuoden sopparin niin pystyy hakeen sen tuen.

Se jäi epäselväksi miten esim tilanteissa joissa syystä tai toisesta menettää auton, siitä pitää ilmoittaa, mutta jos ei ajat tule täyteen niin pitääkö tuki palauttaa, ja jos pitää niin osittain vai kokonaan.

Ja tottakai se tuki vaikuttaa jonkun verran ja vaikutus tietysti suurempi mitä halvempi auto on, en vain näe mitään järkeä sponssata 50ke autoja hankintatuella. Eli rajan hilaaminen alaspäin olisi täysin perusteltua.
Nämä jyrkät rajat vähän vaikeita.
Mutta siinä samaa mieltä että ihan mutuna, niin tehokkainta ehkä jakaa tukea edullisille malleille, mutu voi olla väärin, mutta lokiikka se että se ohjaisi maahantuojia malleihin jotka edullisia ja ehkä lisäisi asiakkaita.

Koska tarjonta ei oikein pysty vastaamaan kysyntään, niin toki herää kysymyksiä onko tuki vain tulonsiirtoa myyjille.

Siinä samaa mieltä että markkinoille tullut monipuolisempaa tarjontaa, ja tuoreempaa tarjontaa, tunnettavuus lisääntynyt ja jos niitä saisi , niin veisiko enemmänkin polttiksilta markkinaosuutta.
 
Tänä vuonna 14% uusista myydyistä autoista on sähköautoja. Viime vuonna jotakin 10%. Kasvuprosentit on ovat kovia, mutta kappalemäärät vielä kovin pieniä.
 
Lukasin tuon tarficomin hankintatuki sivun, pitkäaikais vuokratussa pitää sitoutua

Pösölle tarjottiin vuoden vuokrasopparia, tarkoittaako tuo sitä että siihen ei voi hakea tukea.
Mutta jos teki kolmenvuoden sopparin niin pystyy hakeen sen tuen.

Se jäi epäselväksi miten esim tilanteissa joissa syystä tai toisesta menettää auton, siitä pitää ilmoittaa, mutta jos ei ajat tule täyteen niin pitääkö tuki palauttaa, ja jos pitää niin osittain vai kokonaan.
Pösöähän ei vuokrattu, vaan ostettiin omaksi, takaisinostosopimuksella. Tällä saa kierrettyä ton 36kk ehdon. Eli tuki on Pösössä mukana.
 
Meinaatko? Ei mua ainakaan huoleta :) vähän tuo bensiini on kallistunut mutta so what? Jos talous siitä kärsii niin jotain muuta on oltava pielessä. Sähköautot voi juu sopia joillekin mutta valtaosalle kansasta ei.
Eihän näitä pelkästään säästön takia osteta vaan että saa paremman/tehokkaamman samaan rahaan. Tai no joo säästöä se on että sähkiksessä veroa 0 euroa kun vastaavassa bensamallissa about 5-200k mallista riippuen.
Valtaosalle kansasta sopivat erittäin hyvin. Nämä päivittäin +500km ajelevat ovat erittäin pieni osa kansaa.
 
Sähköautojen myynti on räjähtänyt viime vuoden aikana ja bensan hinnan nousu on tässä suuri tekijä plus valikoiman kasvaminen. Väitän edelleen että tuo e-2008 olisi mennyt kaupaksi samoilla määrillä, nythän ei päästy edes Hullujen Päivien alkuun kun oltiin jo kaikki myyty, se diili olisi ollut todella hyvä myös ilman 2ke tukea.
Mä väitän et hankintatuki oli just hyvä tässä kohtaa, ilman sitä olis varmaan joutunut maksamaan käsirahana sen 2ke tai sitten hinta jotain 299e/kk tms.

Pösöähän ei vuokrattu, vaan ostettiin omaksi, takaisinostosopimuksella. Tällä saa kierrettyä ton 36kk ehdon. Eli tuki on Pösössä mukana.
Näin juuri, monia ihmisiä tuo näköjään hämäs/hämää että mainitaan leasing vaikka periaatteessa normi osamaksu soppari kyseessä. Toivottavasti kukaan nyt ei luule että saattais huollotkin vielä kuulua tuohon :D
 
Oisko kellään antaa lohduttavia kommentteja i5/ev6? Kiinnostelisi tuo erityisesti pitkän mökkimatkan (550km) takia kun voisi ladata nopeesti etenkin kesällä. Onko se kylmän ilman/kylmän akun lataus oikeesti niin huono? Pakkasilla en mene mökille, mutta pääsiäisestä syksyyn menen jolloin on isoin tarve hyvälle lataukselle (2-3 latausta tolla reissulla)? Oikeestaan mikään muu sähkis ei sovi tarpeeseen niin hyvin kun korealainen kovalla latauksella.
 
Eihän näitä pelkästään säästön takia osteta vaan että saa paremman/tehokkaamman samaan rahaan. Tai no joo säästöä se on että sähkiksessä veroa 0 euroa kun vastaavassa bensamallissa about 5-200k mallista riippuen.
Valtaosalle kansasta sopivat erittäin hyvin. Nämä päivittäin +500km ajelevat ovat erittäin pieni osa kansaa.
Se nyt varmaan on jokaisen päässä jo että kunhan sähkärit valtaavat autokannan suomessa niin niille keksitään myös jotain älyttömiä veroja tai muita maksuja. Nyt se on tosiaan halpaa kun autovero olematon ja sähkön hinta vielä halpaa verrattuna polttoaineisiin. Tämä tilanne mikä nyt on niin tuskin on uusi normaali. Ja joo tehoahan niissä piisaa ja viiveettömiä. Siinä mielessä mielenkiintoisia autoja. Ei noita silti kukaan uskalla ostaa enää sen 8v jälkeen kun akkutakuu on ummessa että ongelma noista kyllä vielä varmasti syntyy.
 
Se nyt varmaan on jokaisen päässä jo että kunhan sähkärit valtaavat autokannan suomessa niin niille keksitään myös jotain älyttömiä veroja tai muita maksuja. Nyt se on tosiaan halpaa kun autovero olematon ja sähkön hinta vielä halpaa verrattuna polttoaineisiin. Tämä tilanne mikä nyt on niin tuskin on uusi normaali. Ja joo tehoahan niissä piisaa ja viiveettömiä. Siinä mielessä mielenkiintoisia autoja. Ei noita silti kukaan uskalla ostaa enää sen 8v jälkeen kun akkutakuu on ummessa että ongelma noista kyllä vielä varmasti syntyy.
Autoveroa ei ole ollenkaan. Tesla Model S alkaa olla tuossa akkutakuun loppumisen iässä, mutta silti hinnat ei ole romahtaneet. Nykyisen tilanteen takia ehkä vähän nousseet hinnat. Mutta totta että kannattaisi ostaa ennemmin uutena, että välttyisi virhe hankinnoilta. Vanhat akut on toki "kuluneita", mutta jossain tapauksessa pahimmillaan menisi kokonaan rikki. Esim valmistusvirheen takia. Halvin 35k€:

Itse en ole ostanut itselleni ainuttakaan uutta polttisautoa, mutta seitsemäs sähkis e-2008 tulossa. Eli kyllä nykyisessä tilanteessa sähkiksen saa myytyäkin helposti pois. Tuo 2000€ tuki on toki auttanut asiaa merkittävästi. Nyt vaan osa valmistajista on nostanut hintoja merkittävästi ja saatavuus voi olla pahimmillaan, että vuoden päästä saisi auton.

Esim Nissan Leafiin saisi ostettua uuden akun, eli mahdollista on jossain suosituimmissa merkeissä.

Leafit on ainakin menneet hyvin kaupaksi, kun jäljellä on enää kaikkein kalleimmat. Eikä ole enää 8v takuu voimassa.
 
Oisko kellään antaa lohduttavia kommentteja i5/ev6? Kiinnostelisi tuo erityisesti pitkän mökkimatkan (550km) takia kun voisi ladata nopeesti etenkin kesällä. Onko se kylmän ilman/kylmän akun lataus oikeesti niin huono? Pakkasilla en mene mökille, mutta pääsiäisestä syksyyn menen jolloin on isoin tarve hyvälle lataukselle (2-3 latausta tolla reissulla)? Oikeestaan mikään muu sähkis ei sovi tarpeeseen niin hyvin kun korealainen kovalla latauksella.
En osaa itse vastatta tuohon. Mutta ilmeisesti ev6 olisi hinnaltaan sen verran kalliimpi, että menee yli hankintatuen rajan. Toki molemmissa nelivetoiset menee rajan yli, eli silloin ei ole hinnassa kovin suurta eroa. Ioniq 5 saisi siis hankintatuen ja jotain noin 2000€ alennusta.

Noissahan oli jotain ongelmaa, että lataantuu hitaasti, jos samaan aikaan lämmittää auton sisätiloja. Eli siis matkustajat kyydissä lämpimässä autossa.
 
Jos tätä pelkää, niin sittenhän juuri nyt on paras aika ostaa sähkis, niin minimoitua pakolliset maksut omassa liikkumisbudjetissa.
Se ei ole mikään pelko vaan täysi fakta. Luuletko että noita "hankintatukia" annetaan maailman tappiin asti?
 
Se ei ole mikään pelko vaan täysi fakta. Luuletko että noita "hankintatukia" annetaan maailman tappiin asti?

Yhtälailla fakta on se, että jos sähköautojen käyttökuluja nostetaan tehdään sama myös polttomoottoriautoille vähintään samansuureisena tai kovempana nostona. Ts. sähköautojen houkuttelevuus tullaan kyllä pitämään vähintään ennallaan, vaikka kulut nousisivat.

Todellisuus nyt vaan on se, että fossiiliset on energialähteenä historiaa ja venäjän touhut vaan laittoi rattaisiin lisää vauhtia. Yhtälailla on silti todellisuutta sekin, että siirtymä on hidas, koska autoja ei vaan saada valmistettua lukuisien ongelmien takia vastaamaan kysyntää. Uusia autoja myydään nyt vähemmän kuin koskaan koko 2000-luvun aikana, ostajia on kyllä jonoksi asti, mutta autoja vaan ei saada tehtyä.
 
Mä väitän et hankintatuki oli just hyvä tässä kohtaa, ilman sitä olis varmaan joutunut maksamaan käsirahana sen 2ke tai sitten hinta jotain 299e/kk tms.


Näin juuri, monia ihmisiä tuo näköjään hämäs/hämää että mainitaan leasing vaikka periaatteessa normi osamaksu soppari kyseessä. Toivottavasti kukaan nyt ei luule että saattais huollotkin vielä kuulua tuohon :D
Kyllä se ilman hankitatukea olisi vähintään 399€. Nyt laskettuna 249€+ hankintatuki, niin 415€/kk. Normaalissa osamaksu sopparissa ei autokauppa ole sitoutunut ostamaan 12kk päästä autoa takaisin, joten siinä todella iso etu.
 
Miten noista Tesloista saa vaihdossa rahaa? Huomaan kyllä että käytettyjen pyynnit ovat tolkuttomia, mutta vetääkö liikkeet vain niistä suurempia katteita?
 
Kyllä se ilman hankitatukea olisi vähintään 399€. Nyt laskettuna 249€+ hankintatuki, niin 415€/kk. Normaalissa osamaksu sopparissa ei autokauppa ole sitoutunut ostamaan 12kk päästä autoa takaisin, joten siinä todella iso etu.

No kyllä tuossa oli kyseessä normaali rahoitus, jossa oli taattu hyvityshinta 12kk kohdalla. Rahoitus oli tänne postatun tarjouksen mukaan mallia 2000e käsiraha, joka otettiin siis hankintatuesta, 249e kuukausierä ja sitten todella iso viimeinen erä. Aitoon 12kk leasing-sopimukseen ei ole edes mahdollista saada hankintatukea.
 
Ilmeisesti Peugeot e-208 ja e-2008 mallien "vaihdekeppi" muuttuu pelkistetymmäksi. Itse kyllä tykkäsin tuosta vanhastakin, koska se oli minusta laadukkaasti tehty keppi. 2022 mallissa siis vain tuollainen pienehkö vipu.

  • "Available on petrol, diesel and electric models"
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 511
Viestejä
4 498 548
Jäsenet
74 216
Uusin jäsen
TTeuras

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom