Yleistä keskustelua sähköautoista

En tiedä onko tullut jo esille mutta mikä on kotilatauksen suurin ongelma?
Varmaan se jos sitä ei ole.

Asuinpaikasta riippuen ilmankin voi pärjätä mutta monesti se helpottaa elämää ja lisää vapaa-aikaa kun ei tarvitse erikseen tehdä erillisiä latausreissuja, tai venyttämään ruokakaupassa käyntiä jotta auto ehtisi latautua kunnolla.
 
Olen odotellut omalla paikkakunnalle koska tulisi. Ongelma voi olla että kun Virta ja Oomi ehtivät ensin niin ei ole tulossa.

Ei ole ollut osuuskaupoilla ihan ykkösprioriteettina nämä paikat, joihin ehdittiin ennen ABC-latauksen lanseerausta hankkimaan joku muu lataus. Tosin eivätköhän nekin vielä päivity, kun ovat paikkoja joihin oltiin innoissaan jo ajoissa rakentamaan latausmahdollisuutta ja niissä nyt tyypillisesti on joku yksi tai kaksi kämäistä 50kW latauspistettä.
 
Ei ole ollut osuuskaupoilla ihan ykkösprioriteettina nämä paikat, joihin ehdittiin ennen ABC-latauksen lanseerausta hankkimaan joku muu lataus. Tosin eivätköhän nekin vielä päivity, kun ovat paikkoja joihin oltiin innoissaan jo ajoissa rakentamaan latausmahdollisuutta ja niissä nyt tyypillisesti on joku yksi tai kaksi kämäistä 50kW latauspistettä.
Löytyy 150kw mikä jaettu 2x75kw ja sitten toisella kaupalla paljon 22kw AC latauksia.
 
En ennen sähköautoja ajatellutkaan, että ostaisin 50 000€:n arvoisen auton.
En minäkään, mutta laskelmissa tulee ottaa huomioon säästyneet polttoainekulut. Jos on tarve ajaa paljon ja menee useita satasia kuussa polttoaineisiin, voi miettiä että niilläkin rahoilla lyhentäisi sähköauton lainaa joka kk. Vähän sama ajatus maksaako vuokra-asunnosta vuokraisännälle joka kk, vai samalla rahalla lyhentäisi omistusasunnon asuntolainaa.

Jokainen tietää oman tilanteensa parhaiten. Monille paras tapa vähentää polttoainekuluja voi olla vaikka sähköskootterin tai -potkulaudan hankinta tms...
 
Jos bensalasku on mallia useita satoja euroja kuussa niin säästöä tulee aika nopeasti vaikka joutuisi kalliimmankin sähkiksen ostamaan.

Tämä siis oletuksella että suurimman osan latauksista voi hoitaa kotona/ilmaiseksi, pikalatureissa säästö voi jäädä saamatta.

Tästä pääsenkin ilman aasinsiltoja kysymään että löytyykö jostain joku "reaaliaikainen" (=usein päivitetty) sivusto jossa on näiden julkisten latauspisteiden hinnoittelu listamallisena että voi vertailla?
 
hintojen nousu ja pitkät toimitusajat ovat asia joka lamautti suurimman innostuksen. Jos vihreään siirtymään oikeasti halutaan autoilun kautta vaikuttaa, niin tukitoimet pitää olla aivan jotakin muuta. En ennen sähköautoja ajatellutkaan, että ostaisin 50 000€:n arvoisen auton. Nyt tämäkin oli jo hetken ihan "ok" ajatuksena kunnes aloin miettimään, että miten helvetissä sähköauto voi maksaa suhteessa polttomoottoriautoon näin paljon. If only... autojen hankintahinnat olisivat matalammat ja saatavuusongelmat olisi selätetty.
Vihreä siirtymä tosiaan tökkii, kun sähköautotehtaita on liian vähän ja varmaan raaka-aineet ainakin kalliita. On puhuttu että hinnat laskee, mutta ei, hinnat noisi +10 000€ (melkein). Ei nyt epäilystäkään että aina vihreä siirtymä vaatii rahaa. Ainakin käytetyt sähköautot on niin kalliita, että ei niitä ehkä kannatakaan ostaa.

En minäkään, mutta laskelmissa tulee ottaa huomioon säästyneet polttoainekulut. Jos on tarve ajaa paljon ja menee useita satasia kuussa polttoaineisiin, voi miettiä että niilläkin rahoilla lyhentäisi sähköauton lainaa joka kk. Vähän sama ajatus maksaako vuokra-asunnosta vuokraisännälle joka kk, vai samalla rahalla lyhentäisi omistusasunnon asuntolainaa.

Jokainen tietää oman tilanteensa parhaiten. Monille paras tapa vähentää polttoainekuluja voi olla vaikka sähköskootterin tai -potkulaudan hankinta tms...
Tuota FastLane mallia vielä taitaa löytyä muutama, eli saisi auton tosi nopeaakin valmistukseen. Eli tuen kanssa olisi 46 800€.

Screenshot_2022-04-11-13-46-57-57_e2d5b3f32b79de1d45acd1fad96fbb0f.jpg

Jos nyt täytyisi joku tilata, niin id.4 olisi vaihtoehto. Vaikka maksaakin liikaa.

53 700€ olisi halvin liikkeessä, jonka saisi tietysti nopeasti, mutta kalliimmalla. Mietin vaan, että uuden sähköauton arvo ei ehkä nyt kovin jyrkästi laske. Lisäksi ajaminen olisi halvempaa, kuin bensa/diesel. Ja sähkö muutenkin kivempi, useammastakin syystä. Toki polttiksessakin on ne omat hyvät puolensa.

Kunhan saatavuus joskus paranee, niin varmaan tuo käytettyjen ja uusien hintataso vähän tasaantuisi.
 
Yhdellä tutulla tulee enemmän ajoa vuodessa, mutta eihän sekään olisi mitään kai haitannut. Eli sama 249€/kk maksu olisi mennyt, normaali viimeinen erä ja auto jäisi sitten itselle. Niin ainakin itse tuon kk sopimuksen ymmärsin.

Kyllä Pösön voi palauttaa vaikka km:t menee ylikin. Hyvityshinta vaan laskee 0,20 eur/km. Itsehän elättelen toiveita että sen voisi lunastaa ja myydä vuoden jälkeen ja markkinat olisivat siinä tilanteessa että siitä jää jopa vähän voitolle. Seuraava auto onkin sitten varmaan Land Cruiser tjms. jotta voi taas nauttia autoilusta sähköhelvetin jälkeen :)
 
Kyllä nyt vahvasti alkaa täällä näyttämään siltä, että sähköautoinnostus tyyntyi ja polttoaineella mennään seuraavat pari vuotta vielä. Olin jo ajatellut vetäväni ostohanskat käteen tässä kevään aikana, mutta hintojen nousu ja pitkät toimitusajat ovat asia joka lamautti suurimman innostuksen. Jos vihreään siirtymään oikeasti halutaan autoilun kautta vaikuttaa, niin tukitoimet pitää olla aivan jotakin muuta. En ennen sähköautoja ajatellutkaan, että ostaisin 50 000€:n arvoisen auton. Nyt tämäkin oli jo hetken ihan "ok" ajatuksena kunnes aloin miettimään, että miten helvetissä sähköauto voi maksaa suhteessa polttomoottoriautoon näin paljon. If only... autojen hankintahinnat olisivat matalammat ja saatavuusongelmat olisi selätetty..

itselle kävi juuri päinvastoin ja tilasin auton sähköisenä, mikä suhteessa vastaavaan polttikseen oli tapauksessani erittäin ”edullinen”.
polttis olisi ollut kymmeniä tuhansia euroja kalliimpi, koska autovero.
En näin kallista olisi kyllä koskaan harkinnut aiemmin mutta parisataa bensakuluissa säästöä kuussa ja pienempi käyttövero niin sillä maksaa isompaa lyhennystä 4-5v pitoajassa aika melkoisesti.

pitkä toimitusaika ärsyttää kyllä mutta eikai tässä mikään niin kiire ole.
 
Kyllä Pösön voi palauttaa vaikka km:t menee ylikin. Hyvityshinta vaan laskee 0,20 eur/km. Itsehän elättelen toiveita että sen voisi lunastaa ja myydä vuoden jälkeen ja markkinat olisivat siinä tilanteessa että siitä jää jopa vähän voitolle. Seuraava auto onkin sitten varmaan Land Cruiser tjms. jotta voi taas nauttia autoilusta sähköhelvetin jälkeen :)
Itsellä vähän sama, mutta ostin omaksi. Eli siis vuoden päästä voisi yrittää myydä 28 000€+. Toisaalta voin kyllä pitää autoa kauemminkin.

33000€ maksaisi 12/2020, ja 13tkm ajettu e-2008. Eli voisi pyöristää, että 1 vuosi ja 15tkm. Hinta vain on 5000€ suurempi.

Itse ajan vähän, mutta 30tkm ajolla tulisi 3000€ lisäkustannus arvonalenemassa, jos palauttaa auton vuoden päästä. Kai siinä on sitten mietitty, että ajamisesta tulisi liian kallista?
 
Onhan se 249e/kk + palautusoikeus "helppo ostettava" mutta minä en jaksa valvoa kilsoja jonka takia otin suoraan normaalin rahoitussopparin, laskin että autosta pääsee kyllä varmasti eroon omillaan tarvittaessa.
 
Paljonko siitä 249€:sta menee auton lunastushinnan hyvitykseen? Mukana kun lienee leasing kulut, huollot yms.
 
itselle kävi juuri päinvastoin ja tilasin auton sähköisenä, mikä suhteessa vastaavaan polttikseen oli tapauksessani erittäin ”edullinen”.
polttis olisi ollut kymmeniä tuhansia euroja kalliimpi, koska autovero.
En näin kallista olisi kyllä koskaan harkinnut aiemmin mutta parisataa bensakuluissa säästöä kuussa ja pienempi käyttövero niin sillä maksaa isompaa lyhennystä 4-5v pitoajassa aika melkoisesti.

pitkä toimitusaika ärsyttää kyllä mutta eikai tässä mikään niin kiire ole.
Sulla taitaa olla BMW i4 M50 tilauksessa. Saitko muuten miten hyvän tarjouksen siitä? Itse kävin vasta koeajamassa. Näin yhden kaverin tarjouksen ja taisi olla 4000€ alennusta. Täytyisi varmaan itsekin käydä tarjous pyytämässä. Vaikka sähkö Pösö onkin jo tilauksessa.

Nyt katsonut myös kia ev6 nelivetoa ja hyundai ioniq 5 nelivetoa. Ja vilkaissut id.4 gtx:ää, mutta sen hinta on jo noussut.
 
Samalla tosin yhdistelmän paino menee yli 3500kg, jolloin vaaditaan BE ajokortti. B-kortilla voi vetää 1200kg.
Ei vaan B-kortilla saa vetää käytännössä sitä jarrutonta... Ajokortti luokissa todellisilla massoilla ei ole merkitystä, vaan kokonaismassoilla. Tosin en tuon arjan kokonaismassaa pikaisesti löytänyt.

Eli esim 2500kg kokonaismassan kärryä saa vetää vain 1000kg kokonaismassan henkilöautolla (tyhjänä jos h-a:n sallittu vetomassa on vähintään kärryn todellinen tyhjäpaino).

Käytännössä sähköautojen isomman kokonaismassan takia ilman pikku-e,tä ei juuri kärryjä saa vetää.
 
itselle kävi juuri päinvastoin ja tilasin auton sähköisenä, mikä suhteessa vastaavaan polttikseen oli tapauksessani erittäin ”edullinen”.
polttis olisi ollut kymmeniä tuhansia euroja kalliimpi, koska autovero.
En näin kallista olisi kyllä koskaan harkinnut aiemmin mutta parisataa bensakuluissa säästöä kuussa ja pienempi käyttövero niin sillä maksaa isompaa lyhennystä 4-5v pitoajassa aika melkoisesti.

pitkä toimitusaika ärsyttää kyllä mutta eikai tässä mikään niin kiire ole.

Joo täähän on ihan lähtökohdista kiinni, eli laskemalla voi kyllä todeta kuinka paljon säästää ja missä kohtaa siirrytään jo melkein voiton puolelle :) Vaikuttaa niin paljon mikä biili nyt alla, paljon kilometrejä tulee, uusi vs vanha (hyödyt haitat), tulotaso jne. Harmi siis omalta osaltani, mutta olen ehdottoman innoissani siitä, että sähköautokäyttäjiä tulee massoittain lisää. Se tekee osittain hyvää ympäristölle, mutta mitä enemmän massaa sähköautokäyttäjinä niin voi olettaa, että kulkineiden laatu ja kyvykkyyskin kasvaa.
 
Sanoikohan myyjä mulle, että loppukesästä voisi parhaimmillaan saada auton alle.
Täytyypä itsekin tiedustella.

Onko muuten tuo Fastlane malleihin kuuluva Lane assist vain sellainen järjestelmä, että se seilaa kaistaviivojen välillä ja estää niiden ylittämisen, eli ei osaa pitää autoa keskellä kaistaa?
 
Onhan se 249e/kk + palautusoikeus "helppo ostettava" mutta minä en jaksa valvoa kilsoja jonka takia otin suoraan normaalin rahoitussopparin, laskin että autosta pääsee kyllä varmasti eroon omillaan tarvittaessa.
Ymmärsin että ihan sama, ottaako suoraan osamaksuna vai "leasinkina", kuitenkin vuoden päästä autoa on lyhentänyt saman verran, ainoastaan autosta luopuminen käy helpommin jos haluaakin päästä eroon 1v päästä. Sama hinta silti, koska kuitenkin joutuu toisen kierroksen vanteita ja kesärenkaita ottamaan mukaan. Tuo leasinki vaan hämää vaikka todellisuudessa osamaksu soppari, jonka voi vaan palauttaa vuoden päästä :thumbsup:
 
Ymmärsin että ihan sama, ottaako suoraan osamaksuna vai "leasinkina", kuitenkin vuoden päästä autoa on lyhentänyt saman verran, ainoastaan autosta luopuminen käy helpommin jos haluaakin päästä eroon 1v päästä. Sama hinta silti, koska kuitenkin joutuu toisen kierroksen vanteita ja kesärenkaita ottamaan mukaan. Tuo leasinki vaan hämää vaikka todellisuudessa osamaksu soppari, jonka voi vaan palauttaa vuoden päästä :thumbsup:

Sillä erotuksella että jos ottaa lisävarusteita niin niistä ei saa mitään hyvitystä 12kk päästä jos palauttaa auton.

Eli autoliikkeet varmaan toivoo että mahdollisimman moni lataisi hyvät varusteet autoon ja palauttaisivat sen 12kk päästä jolloin ne saa myytyä hyvään hintaan.
 
Onko muuten tuo Fastlane malleihin kuuluva Lane assist vain sellainen järjestelmä, että se seilaa kaistaviivojen välillä ja estää niiden ylittämisen, eli ei osaa pitää autoa keskellä kaistaa?

Se on juurikin sellainen hyperneuroottinen kaistavahti. Travel assist on taas se, et se osaa ajaa itekseen.
 
Sillä erotuksella että jos ottaa lisävarusteita niin niistä ei saa mitään hyvitystä 12kk päästä jos palauttaa auton.

Eli autoliikkeet varmaan toivoo että mahdollisimman moni lataisi hyvät varusteet autoon ja palauttaisivat sen 12kk päästä jolloin ne saa myytyä hyvään hintaan.
No joo tuo on totta. Tähän active malliin ei juuri kummoisia voi/tarvi ottaa, itse nyt tuon peruutuskameran otin kuitenkin. Jos kuitenkin pidän autoa niin tuota varustetta arvostan :thumbsup:
 
No joo tuo on totta. Tähän active malliin ei juuri kummoisia voi/tarvi ottaa, itse nyt tuon peruutuskameran otin kuitenkin. Jos kuitenkin pidän autoa niin tuota varustetta arvostan :thumbsup:
Voihan ton myydä itsekin 12kk kohdalla. 11kk kohdalla pitää ilmoittaa pitääkö vai palauttaako. Eli viikkoa ennen 11kk tsekkaa päivän hinnan? Sitten päättää pitääkö vai ei.
 
Ei niissä mitään lisää välttämättä ole. Vanhemmissa on enemmän varusteita vakiona. Ainakin ioniqissa ovat lähinnä autoverosta repineet hyvää itselleen ja muuten karsineet varusteissa. Äkkiä kun vanhaa premiumin listaa vilkuilin, niin uudessa ainakin 3 k€ edestä lisävarusteiksi hypänneitä juttuja (etumatkustajan penkki, sähkösäätöinen takapenkki, ajoavustimet).

Iloinen yllätys, että tuossa itselleni kuun lopussa tulevasta yksilöstä löytyvät vielä nuo mainitsemasi lisävarusteet, jotka nykyisin tosiaan ovat jo lisämaksullisia.
 
Aika vähissä muuten on sähköautot mobile.de esim tällä hetkellä. :lonely:
 
Paljonko siitä 249€:sta menee auton lunastushinnan hyvitykseen? Mukana kun lienee leasing kulut, huollot yms.

Takaisinostositoumuksen mukainen hinta sopparissa on 27 149,54 eur. En ottanut varusteita kuin pakolliset talvirenkaat (nastat kun vajaavetoinen), en edes kumimattoja.
 
Sulla taitaa olla BMW i4 M50 tilauksessa. Saitko muuten miten hyvän tarjouksen siitä? Itse kävin vasta koeajamassa. Näin yhden kaverin tarjouksen ja taisi olla 4000€ alennusta. Täytyisi varmaan itsekin käydä tarjous pyytämässä. Vaikka sähkö Pösö onkin jo tilauksessa.

Nyt katsonut myös kia ev6 nelivetoa ja hyundai ioniq 5 nelivetoa. Ja vilkaissut id.4 gtx:ää, mutta sen hinta on jo noussut.

Joo M50 hyvinkin. Hieman vajaa 4k alennusta ja 5v takuu normaalin 2v sijaan. (akuilla tuossa taitaa olla 8v). Alle 1% korko rahoitukseen lukitsi kaupan.
Talvirenkaat 19" M-orkkisvanteilla myös olikohan se joku 1.5k alle aivan naurettavan törkeän listahinnan. Voi olla että tän muistan väärin mutta reipas alennus kummiskin.
En tiedä kuuluuko johonkin ruksattuun varustepakettiin mutta lisähintainen metalliväri maksaa konfiguraattorissa tonnin mutta sitten autoa tilattaessa ei sitten maksanutkaan mitään.

Kia ev6 gt vaikutti huikeilla tehoillaan ja hyvillä arvostelumenestyksillä myös mielenkiintoiselta mutta sitten pähkäilin sen että saan uuden ns. "ämmä" bemarin samalla hinnalla ku kian niin kyllä se valinta helposti bemariin kallistui.
 
Joo M50 hyvinkin. Hieman vajaa 4k alennusta ja 5v takuu normaalin 2v sijaan. (akuilla tuossa taitaa olla 8v). Alle 1% korko rahoitukseen lukitsi kaupan.
Talvirenkaat 19" M-orkkisvanteilla myös olikohan se joku 1.5k alle aivan naurettavan törkeän listahinnan. Voi olla että tän muistan väärin mutta reipas alennus kummiskin.
En tiedä kuuluuko johonkin ruksattuun varustepakettiin mutta lisähintainen metalliväri maksaa konfiguraattorissa tonnin mutta sitten autoa tilattaessa ei sitten maksanutkaan mitään.

Kia ev6 gt vaikutti huikeilla tehoillaan ja hyvillä arvostelumenestyksillä myös mielenkiintoiselta mutta sitten pähkäilin sen että saan uuden ns. "ämmä" bemarin samalla hinnalla ku kian niin kyllä se valinta helposti bemariin kallistui.
Kehtaako udella mistä tällaisen tarjouksen sait ja kuinka pitkä toimitusaika? Vastaa vaikka privalla jos et julkisesti halua kertoa :D
 
Joo M50 hyvinkin. Hieman vajaa 4k alennusta ja 5v takuu normaalin 2v sijaan. (akuilla tuossa taitaa olla 8v). Alle 1% korko rahoitukseen lukitsi kaupan.
Talvirenkaat 19" M-orkkisvanteilla myös olikohan se joku 1.5k alle aivan naurettavan törkeän listahinnan. Voi olla että tän muistan väärin mutta reipas alennus kummiskin.
En tiedä kuuluuko johonkin ruksattuun varustepakettiin mutta lisähintainen metalliväri maksaa konfiguraattorissa tonnin mutta sitten autoa tilattaessa ei sitten maksanutkaan mitään.

Kia ev6 gt vaikutti huikeilla tehoillaan ja hyvillä arvostelumenestyksillä myös mielenkiintoiselta mutta sitten pähkäilin sen että saan uuden ns. "ämmä" bemarin samalla hinnalla ku kian niin kyllä se valinta helposti bemariin kallistui.
Varmasti hyvä valinta vaikka tuon keula pahalta näyttääkin. Olikos kuinka kallis noilla varusteilla? :)
 
Mistäs sait alle 1% koron?
Käyttöautolla oli kampanja kaikkiin uusiin autoihin. Normaalisti sielläkin taitaa olla se perus 2,99 mistä esim Laakkonen ei suostunut yhtään joustamaan kun kuulemma kauppa käy tinkimättäkin.
Käyttöautolla olen kyllä ennenkin bongannut vastaavan rahoitustarjouksen.

Varmasti hyvä valinta vaikka tuon keula pahalta näyttääkin. Olikos kuinka kallis noilla varusteilla? :)

n.80k sille tuli varusteineen, niihin noissa saksalaisissa saa kyllä rahaa palamaan. :rofl:, vaikka olisihan tuo ihan karvalakkinakin ollut varsin hyvillä varusteilla.
Ja kyllä, keula vaatii kyllä itselläkin totuttelua.

Toimitusajaksi on soppariin luvattu ensi vuoden alkupuolella mutta saa nyt nähdä.

Ei ole tilaussopparia tässä nyt käsillä niin hinnat saattavat hieman heitellä jotain satasia suuntaan toiseen (en muista oliko alennus lähempänä 3 vai 4 tonnia).
 
Joo M50 hyvinkin. Hieman vajaa 4k alennusta ja 5v takuu normaalin 2v sijaan. (akuilla tuossa taitaa olla 8v). Alle 1% korko rahoitukseen lukitsi kaupan.
Talvirenkaat 19" M-orkkisvanteilla myös olikohan se joku 1.5k alle aivan naurettavan törkeän listahinnan. Voi olla että tän muistan väärin mutta reipas alennus kummiskin.
En tiedä kuuluuko johonkin ruksattuun varustepakettiin mutta lisähintainen metalliväri maksaa konfiguraattorissa tonnin mutta sitten autoa tilattaessa ei sitten maksanutkaan mitään.

Kia ev6 gt vaikutti huikeilla tehoillaan ja hyvillä arvostelumenestyksillä myös mielenkiintoiselta mutta sitten pähkäilin sen että saan uuden ns. "ämmä" bemarin samalla hinnalla ku kian niin kyllä se valinta helposti bemariin kallistui.
M50 vaikuttaa kyllä hyvältä tilaukselta! Tuossa taitaa olla noin vuoden odotus tilauksesta.

Kia ev6 kysyin isolla akulla ja nelvedolla. Ja sitten myös tuo Kia ev6 gt (-4.5k). Kian olen koeajanut silloin aluksi takavetona.

Mun tarjouksissa M50 olisi 1750€ kalliimpi kuin ev6 gt, eli sun tilaus tuntuu siihen verrattunakin hyvältä. Mullekin voi laittaa privalla myyjän tiedot, josko vaikka kallistuisi bmw:n suuntaan.

Edit:
Samoin käyttöautolla pyörähdin eka ja sitten Kia liikkeessä myös. Mulla siis 68k bemarin hinta, eli sulla on herkkuja enempi.
 
En tiedä onko tullut jo esille mutta mikä on kotilatauksen suurin ongelma? Itselläni on tällä hetkellä myös sellainen tilanne että polttoaineeseen menee noin 450 euroa kuussa ja sähköauto on jo sen takia alkanut kiinnosramaan. Saatavuudet vaan tällä hetkellä on todella huonoa niissä autoissa mitkä itseäni kiinnostaa.

Veikkaisin, että esim. tolppapaikan puute on ainakin joillekin ongelma.

Velipoika ajelee sähköautolla ja ei ole tolppapaikkaa, joten ei voi ladata kotonaan. Lataa sitten toki töissä jossa on lämppäritolppapaikka, mutta voisin kuvitella olevan aika ärsyttäväkin haitta jos kilsoja tulisi paljon ja edes lämppäritolppaa ei olisi.
 
Autolle oli tarve nyt, tosin meni siinäkin kuukausi että löysi passelin polttiksen, hoitajien lakko antoi hieman lisäaikaa, infran tai taloyhtiön kehitystä ei tässä joudettu alkaa odottamaan, mutta kerran sulla on halua vääntää niin kerro toki mistä saan heti n. 400€/kk kuluineen (verot ja vakuutus sekä jonka se polttis syö kk työmatkaan) maksavan sähköauton jolla saan ajaa vuodenajasta riippumatta 150km päivässä / 40t vuodessa? "249€/kk" Hullujen päivien sähköleasing olisi maksanut noilla kilsoilla +500€/kk ja toimitus ensi jouluksi, joten se tarjous sivuutettiin heti. Varmaan tajuat viimeistään nyt että tällä hetkellä sähkö ei ollut vaihtoehto, kuten totesin, katsotaan seuraavan auton kohdalla kuinka jäljessä infra edelleen laahaa ja missä sitä silloin asustaa.
Se on tietenkin yleensä aina huono juttu, jos jotain on pakko hankkia heti nyt eikä voi tehdä ostosta rauhassa tai odottaa. Silloin yleensä joutuu tyytymään huonompiin ratkaisuihin tai maksamaan hankinnasta enemmän. Olisiko tuotakin autohankintaa voinut jo alkaa miettimään esim. aikaisemmin niin valinnanvaraa olisi enemmän ja mahdollisiin latausongelmiin olisi voinut varautua aiemmin. Näin ainakin itse tein, kun pihassa vielä seisoi kolmekin polttista samaan aikaan. Silloin jo otin puheeksi sähköauton laturin asennusmahdollisuuden taloyhtiöön. Siinä meni oma aikansa, mutta laturi oli valmiina jo ennen kuin ensimmäinen täyssähkö tuli pihaan. Jos vain odottaa, että joku toinen tekee saman itsensä puolesta niin silloin kyllä joutuu odottamaan ikuisuuksiin.

Mitä tulee noihin mahdollisiin sähköautoihin niin niistä on ollut varsin hyviä tarjouksia pitkin tätä ja viime vuotta. Kun pitää silmät auki ja seuraa markkinoita niin voi päästä todella hyviin diileihin kiinni. Esimerkkinä tuo viime kesän ID4 diili, jossa auton sai liisattuna halvimmillaan 395 €/kk hinnalla ja suuremmilla kilsoilla reilun satasen kalliimmalla. Ajatellaan, että vaikka tuon liisaushinta olisi vähän yläkanttiin se 550€/kk (40 tkm/vuosi). Vakuutuksiin ja veroihin menee ~75 €/kk ja sähköön 80 €/kk (kotilataus). Rengas- ja huoltokuluja ei tule koska kyseessä on liisari. Yhteensä siis 705 €/kk.

Samalla 40 tkm/vuosi ajomäärällä tuollainen polttis kuluttaa noin 490 €/kk bensaan (6,5 l/100km ja 2,25 €/l). Vakuutukset ja verot ovat varmaan samaa luokkaa eli 75 €/kk. Huolto- ja rengaskuluja on hankalampi arvioida, mutta varmaankin noilla kilsoilla menee ainakin yksi rengaspari uusiksi ja perushuoltojakin tulee eteen ainakin 3 kappaletta ja toivoa sopii, ettei autosta hajoa mitään isompaa virhevastuun / takuun päättymisen jälkeen. Ei varmaan olla hirveän kaukana, jos mietitään että huoltoihin ja renkaisiin menee vähintään noin 50 €/kk, kun kyseessä on kuitenkin vanha auto. Tuollaisen nyt 6000 euroa maksava polttis kolmen vuoden ja 120tkm jälkeen on varmaan vähintään puolittanut arvonsa ellei jopa ole arvoton, kun kysyntä vähenee koko ajan. Pääomakulu on siis noin 85 €/kk, jossa ei ole mukana lainakuluja. Nyt ollaan tasan/noin 700 €/kk kokonaiskulussa.

Eli nyt voi kysyä, että kummalla ajaisi mieluummin, kun kuukausikulut ovat ~samat. Isolla ja pakasta vedetyllä uudella sähköautolla vai 10 vuotta ja 150tkm ajetulla pienellä polttiksella?
 
Eli nyt voi kysyä, että kummalla ajaisi mieluummin, kun kuukausikulut ovat ~samat. Isolla ja pakasta vedetyllä uudella sähköautolla vai 10 vuotta ja 150tkm ajetulla pienellä polttiksella?

Laskelmasi olettivat kotilatauksen, mutta sitä ei tässä tapauksessa ollut. Julkisten varassa menisi jo rahaa vähintään suunnilleen toiset 80 euroa kuussa, jos on aikaa laittaa 3-4 tunniksi latautumaan jokaista 150km työmatkaa kohden tai enemmän, jos pitää ladata nopeammin. Tuo esimerkki oli vähän siitä huono, että siinä pitkä työmatka ilman koti- tai työpaikkalatausta jo yksin teki yhtälöstä aika lailla mahdottoman. Toimitusajat ja liisaushinnat ei siinä enää paljoa merkkaa.
 
Se on tietenkin yleensä aina huono juttu, jos jotain on pakko hankkia heti nyt eikä voi tehdä ostosta rauhassa tai odottaa. Silloin yleensä joutuu tyytymään huonompiin ratkaisuihin tai maksamaan hankinnasta enemmän. Olisiko tuotakin autohankintaa voinut jo alkaa miettimään esim. aikaisemmin niin valinnanvaraa olisi enemmän ja mahdollisiin latausongelmiin olisi voinut varautua aiemmin. Näin ainakin itse tein, kun pihassa vielä seisoi kolmekin polttista samaan aikaan. Silloin jo otin puheeksi sähköauton laturin asennusmahdollisuuden taloyhtiöön. Siinä meni oma aikansa, mutta laturi oli valmiina jo ennen kuin ensimmäinen täyssähkö tuli pihaan. Jos vain odottaa, että joku toinen tekee saman itsensä puolesta niin silloin kyllä joutuu odottamaan ikuisuuksiin.

Mitä tulee noihin mahdollisiin sähköautoihin niin niistä on ollut varsin hyviä tarjouksia pitkin tätä ja viime vuotta. Kun pitää silmät auki ja seuraa markkinoita niin voi päästä todella hyviin diileihin kiinni. Esimerkkinä tuo viime kesän ID4 diili, jossa auton sai liisattuna halvimmillaan 395 €/kk hinnalla ja suuremmilla kilsoilla reilun satasen kalliimmalla. Ajatellaan, että vaikka tuon liisaushinta olisi vähän yläkanttiin se 550€/kk (40 tkm/vuosi). Vakuutuksiin ja veroihin menee ~75 €/kk ja sähköön 80 €/kk (kotilataus). Rengas- ja huoltokuluja ei tule koska kyseessä on liisari. Yhteensä siis 705 €/kk.

Samalla 40 tkm/vuosi ajomäärällä tuollainen polttis kuluttaa noin 490 €/kk bensaan (6,5 l/100km ja 2,25 €/l). Vakuutukset ja verot ovat varmaan samaa luokkaa eli 75 €/kk. Huolto- ja rengaskuluja on hankalampi arvioida, mutta varmaankin noilla kilsoilla menee ainakin yksi rengaspari uusiksi ja perushuoltojakin tulee eteen ainakin 3 kappaletta ja toivoa sopii, ettei autosta hajoa mitään isompaa virhevastuun / takuun päättymisen jälkeen. Ei varmaan olla hirveän kaukana, jos mietitään että huoltoihin ja renkaisiin menee vähintään noin 50 €/kk, kun kyseessä on kuitenkin vanha auto. Tuollaisen nyt 6000 euroa maksava polttis kolmen vuoden ja 120tkm jälkeen on varmaan vähintään puolittanut arvonsa ellei jopa ole arvoton, kun kysyntä vähenee koko ajan. Pääomakulu on siis noin 85 €/kk, jossa ei ole mukana lainakuluja. Nyt ollaan tasan/noin 700 €/kk kokonaiskulussa.

Eli nyt voi kysyä, että kummalla ajaisi mieluummin, kun kuukausikulut ovat ~samat. Isolla ja pakasta vedetyllä uudella sähköautolla vai 10 vuotta ja 150tkm ajetulla pienellä polttiksella?
Joskus vain ne elämäntilanteet vaatii nopeita muutoksia ja sopeutumista tiettyjen rajotteiden mukaan, eikä mikään estä sähköauton hankintaa myöhemmin, kenties hyvin piankin, kun latausmahdollisuuksia on, ei nämä ole lopullisia hankintoja. Nyt sähkö ei ollut vaihtoehto, mutta kiitos että olit kiinnostunut autovalinnastamme.
Laskelmasi olettivat kotilatauksen, mutta sitä ei tässä tapauksessa ollut. Julkisten varassa menisi jo rahaa vähintään suunnilleen toiset 80 euroa kuussa, jos on aikaa laittaa 3-4 tunniksi latautumaan jokaista 150km työmatkaa kohden tai enemmän, jos pitää ladata nopeammin. Tuo esimerkki oli vähän siitä huono, että siinä pitkä työmatka ilman koti- tai työpaikkalatausta jo yksin teki yhtälöstä aika lailla mahdottoman. Toimitusajat ja liisaushinnat ei siinä enää paljoa merkkaa.
Hyvä että joku ymmärsi. :thumbsup:
 
Viimeksi muokattu:
pitkä toimitusaika ärsyttää kyllä mutta eikai tässä mikään niin kiire ole.
Pitkässä toimitusajassa minua hermostuttaisi ajatus siitä että koko ajan tulee parempia sähköautoja markkinoille, "eiku mä haluunkin tuon!". Ikävä odotella puolta vuotta tai vuotta ajatellen mitä kaikkea markkinoille saattaa tulla sinä odotusaikana...

Tietenkin tuo on pieni harmi verrattuna siihen että yleensä autoa tarvitaan nyt eikä vuoden kuluttua. Oman sähkikseni (uusi Renault Zeo) toimitusaika viime lokakuussa oli 3 viikkoa, sekin tuntui jo aika pitkältä ajalta kun menin myymään vanhan autoni jo ekan viikon aikana ja olin kaksi viikkoa autotta.

Jos olisin halunnut Zoen tehokkaammalla moottorilla, paremmalla varustelulla, 50kW CCS-"pika"latauksella, hieman heikommalla toimintamatkalla ja 5000€ kalliimmalla hinnalla olisi odotusaika ollut 3kk. Onneksi en halunnut.
 
Viimeksi muokattu:
Ikävä odotella puolta vuotta tai vuotta ajatellen mitä kaikkea markkinoille saattaa tulla sinä odotusaikana...
Taitaa valtaosa 2024 asti markkinoille oikeasti tulevista sähköautoista olevan jo julkaistu tai ainakin ennakkotiedot vuodettu. Ja jos jotain täysin uutta tulee seuraavan vuoden sisällä, tuskin sitä kauppoihin saadaan ennen vuotta 2024.

EDIT: Ja "markkinoille tulevista" tarkoitan siis oikeasti Suomeen asti tulevia. Eiköhän komponenttipula ja muut pullonkaulatkin ole seuranamme vielä hyvän tovin.
 
Viimeksi muokattu:
Jos olisin halunnut Zoen tehokkaammalla moottorilla, paremmalla varustelulla, 50kW CCS-"pika"latauksella, hieman heikommalla toimintamatkalla ja 5000€ kalliimmalla hinnalla olisi odotusaika ollut 3kk. Onneksi en halunnut.
Sinänsä tuo 3kk odotus on mielestäni ihan normaali toimitusaika uudelle autolle jos ostaa jotain muuta kuin sen harmaan varastomallin. Kyllähän sen auton valmistus, kuljetus ja luovutusviimeistely ottaa oman aikansa, ja yleensä tehtaan tuotantolinja on viritetty niin että ainakin pari viikkoa enne tuitantoa pitää tilaus tehdä.
 
Pitkässä toimitusajassa minua hermostuttaisi ajatus siitä että koko ajan tulee parempia sähköautoja markkinoille, "eiku mä haluunkin tuon!". Ikävä odotella puolta vuotta tai vuotta ajatellen mitä kaikkea markkinoille saattaa tulla sinä odotusaikana...

Ei tässä ole itselleni mitään kiinnostavaa tulossa ainakaan pariin kolmeen vuoteen niin siksi tuon bemarin uskalsi tilata. Nykyinenkin auto vielä varsin hyvä niin ei tässä mitään hätää. Todella hyvissä ajoin vuotavat julki mitä sieltä on muutaman vuoden aikana tulossa, saati sitten jos jotain oikeasti uutta tekniikkaa keksivät.
 
Laskelmasi olettivat kotilatauksen, mutta sitä ei tässä tapauksessa ollut. Julkisten varassa menisi jo rahaa vähintään suunnilleen toiset 80 euroa kuussa, jos on aikaa laittaa 3-4 tunniksi latautumaan jokaista 150km työmatkaa kohden tai enemmän, jos pitää ladata nopeammin. Tuo esimerkki oli vähän siitä huono, että siinä pitkä työmatka ilman koti- tai työpaikkalatausta jo yksin teki yhtälöstä aika lailla mahdottoman. Toimitusajat ja liisaushinnat ei siinä enää paljoa merkkaa.

Olen tässä nyt pari kuukautta ajellut 120+km työmatkaa joka päivä. Ei ole kotilatausta, eikä mahdollista ladata töissäkään.

Reilussa tunnissa ainakin mun pikku Kia lataa 40->300km 50kw laturilla, tehokkaammalla aika vähenee kymmenisen minuuttia. Yksivaihelaturilla hidas lataus onkin sitten ihan eri asia...

Kohtalaisesti tässä on pärjätty kuitenkin: käytännössä joka toinen päivä (sunnuntai, tiistai ja torstai) käyn kotimatkalla imaisemassa tunnin verran motonetin laturilta (8.6c/kwh kantiksille) tai käyn illalla Lidlissä ostoksilla (se laturi jatkaa kyllä klo 21 jälkeen, jos latauksen aloittaa ennen). Tabletti mukaan ja tv-sarja pyörimään, siinä se aika kuluu.

Nollasin tripin silloin kun auton ostin:
1649867223115.png
Motonettiin on rahaa mennyt 2x50e motosaldo-tilille (osta 50:llä, saat 60e saldoa) josta lataukseen olen käyttänyt vähän alle 70e. Tämän lisäksi olen ladannut ABC latauksilla (25c/kwh) reilulla viidelläkympillä reissun päällä.

Tänään käytin ekaa kertaa Raision Myllyn ilmaista laturia noin 20 minuuttia mitä parturissa meni aikaa :P 7.4kw tolpasta tuli että sen puoleen ihan jees. Porukoilla olen pari kertaa ladannut ihan sukolla kun olen ollut käymässä.

Auton lyhennys on 311e/kk ja vakuutukset siihen päälle viitisen kymppiä. Suunnittelin pitäväni tätä kolme vuotta ja n.100tkm itse, laitan kiertoon n. 130tkm ajettuna kun takuuta on pari vuotta jäljellä autolla ja akulla (150tkm/7v).
 
Joo M50 hyvinkin.
Mitä varusteita tai paketteja ruksailit? Olen pari kertaa käynyt konfiguroimassa ja niitähän helposti kertyy aika paljon, myös rahallisesti.

Näistä Teslan "varusteista" autopilottia on kyllä tullut käytettyä ahkerasti motariajossa, ja etähallinta ja sentry on myös päivittäin käytössä. Sentryä tuskin Bemariin saa, mutta muut varmaan osana jotain paketteja? 360-kamera ja HUD Teslasta puuttuu, nekin mielellään ottaisi mukaan. Ja mukava kuulla että metalliväristä ei tullut lisäkuluja, firman tallissa on parhaimmillaan ollut 6 näitä santanderin-valkoista Tesloja vierekkäin.

Jos saisi hyvän tarjouksen, niin voisin ihan kylmiltään laittaa Bemsun tilaukseen. Vuoden päästä Tesla joutaa jo vaihtoon. Jos haluat antaa myyjän tietoja, niin täällä siis myös yksi kiinnostunut!
 
Mitä varusteita tai paketteja ruksailit? Olen pari kertaa käynyt konfiguroimassa ja niitähän helposti kertyy aika paljon, myös rahallisesti.

Näistä Teslan "varusteista" autopilottia on kyllä tullut käytettyä ahkerasti motariajossa, ja etähallinta ja sentry on myös päivittäin käytössä. Sentryä tuskin Bemariin saa, mutta muut varmaan osana jotain paketteja? 360-kamera ja HUD Teslasta puuttuu, nekin mielellään ottaisi mukaan. Ja mukava kuulla että metalliväristä ei tullut lisäkuluja, firman tallissa on parhaimmillaan ollut 6 näitä santanderin-valkoista Tesloja vierekkäin.

Jos saisi hyvän tarjouksen, niin voisin ihan kylmiltään laittaa Bemsun tilaukseen. Vuoden päästä Tesla joutaa jo vaihtoon. Jos haluat antaa myyjän tietoja, niin täällä siis myös yksi kiinnostunut!
Fully charged paketin missä tulee aika paljon ja vähän päälle. Lisäksi paremmat popit, isommat vanteet, M-penkit missä tulee pakotettuna lisähintaiset nahat ja sitten muutamat ulkonäköjutut.
Penkeistä vielä mietin otanko ne vai tasan samalla rahalla saatavat perus sporttipenkit mutta parhaalla individual nahalla.
Tuossa kai jotenkin samantyyppinen ku sentry bemarissa vakiona. Tai pystyt apilla kattelee auton kameroita, tallentaako se niin sitä en tiedä näin vaan videon että sellainen ominaisuus löytyy.
 
Fully charged paketin missä tulee aika paljon ja vähän päälle. Lisäksi paremmat popit, isommat vanteet, M-penkit missä tulee pakotettuna lisähintaiset nahat ja sitten muutamat ulkonäköjutut.
Penkeistä vielä mietin otanko ne vai tasan samalla rahalla saatavat perus sporttipenkit mutta parhaalla individual nahalla.
Tuossa kai jotenkin samantyyppinen ku sentry bemarissa vakiona. Tai pystyt apilla kattelee auton kameroita, tallentaako se niin sitä en tiedä näin vaan videon että sellainen ominaisuus löytyy.
Tällä hetkellä voit etänä katsoa kameroita ja 360 näkymää. Lisäksi kamerat toimivat dashcamina ja tallentaa eventin jos törmää tai painat nappia tallentaaksesi. Vakiona taitaa olla 3v diili ja sen jälkeen x euroa jos haluaa käyttää.

Myöhemmin voi tulla ns. sentry mode että tallentaa jos joku käy liian lähellä parkkeerattua autoa.
 
Henkilökohtainen mielipide on se että sähköautojen 2000€ hankintatuki ei ole ehkä nyt erityisen mielekäs kun tehtaat saavat myytyä kaiken mitä saavat tehtyä. Itse suuntaisin rahat ennemminkin vaikka kaupunkien kadunvarsipysäköintien latausmahdollisuuksiin.
Olen sanonut samaa jo hetken aikaa. Ei ole mitään järkeä antaa lisätukia näille autoille, kun ne lentää hyllystä ilmankin. Näitä autoja "tuettiin" jo olemattomalla autoverolla ja nyt se viimeinenkin osa siitä olemattomasta on otettu pois. Valtio heittää vielä seteleitä päälle.
 
Olen sanonut samaa jo hetken aikaa. Ei ole mitään järkeä antaa lisätukia näille autoille, kun ne lentää hyllystä ilmankin. Näitä autoja "tuettiin" jo olemattomalla autoverolla ja nyt se viimeinenkin osa siitä olemattomasta on otettu pois. Valtio heittää vielä seteleitä päälle.
Omasta mielestäkin tuo 50 000€ raja on ihan hyvä. Nyt kun hintoja on nostettu, niin moneen sähköautoon ei enää tukea saakkaan.

Itseä olisi voinut kiinnostaa Model 3, kun siihen tuen vielä hetki sitten sai perus malliin. No Peugeot e-2008 meni kyllä viidessä päivässäkin hyvin kaupaksi ja toki hankintatuki oli yhtenä syynä aika halpaan hintaan ja sitä kautta kovaan myyntiin. Nyt sitten autokuume on siirtynyt johonkin nelivetoiseen. Esim bmw i4 M50. Tukea ei saa, mutta tuo 2000€ olisi muutenkin kohtalaisen pieni summa, eli ei merkitystä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 506
Viestejä
4 498 498
Jäsenet
74 216
Uusin jäsen
TTeuras

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom