Se on tietenkin yleensä aina huono juttu, jos jotain on pakko hankkia heti nyt eikä voi tehdä ostosta rauhassa tai odottaa. Silloin yleensä joutuu tyytymään huonompiin ratkaisuihin tai maksamaan hankinnasta enemmän. Olisiko tuotakin autohankintaa voinut jo alkaa miettimään esim. aikaisemmin niin valinnanvaraa olisi enemmän ja mahdollisiin latausongelmiin olisi voinut varautua aiemmin. Näin ainakin itse tein, kun pihassa vielä seisoi kolmekin polttista samaan aikaan. Silloin jo otin puheeksi sähköauton laturin asennusmahdollisuuden taloyhtiöön. Siinä meni oma aikansa, mutta laturi oli valmiina jo ennen kuin ensimmäinen täyssähkö tuli pihaan. Jos vain odottaa, että joku toinen tekee saman itsensä puolesta niin silloin kyllä joutuu odottamaan ikuisuuksiin.
Mitä tulee noihin mahdollisiin sähköautoihin niin niistä on ollut varsin hyviä tarjouksia pitkin tätä ja viime vuotta. Kun pitää silmät auki ja seuraa markkinoita niin voi päästä todella hyviin diileihin kiinni. Esimerkkinä tuo viime kesän ID4 diili, jossa auton sai liisattuna halvimmillaan 395 €/kk hinnalla ja suuremmilla kilsoilla reilun satasen kalliimmalla. Ajatellaan, että vaikka tuon liisaushinta olisi vähän yläkanttiin se 550€/kk (40 tkm/vuosi). Vakuutuksiin ja veroihin menee ~75 €/kk ja sähköön 80 €/kk (kotilataus). Rengas- ja huoltokuluja ei tule koska kyseessä on liisari. Yhteensä siis 705 €/kk.
Samalla 40 tkm/vuosi ajomäärällä tuollainen polttis kuluttaa noin 490 €/kk bensaan (6,5 l/100km ja 2,25 €/l). Vakuutukset ja verot ovat varmaan samaa luokkaa eli 75 €/kk. Huolto- ja rengaskuluja on hankalampi arvioida, mutta varmaankin noilla kilsoilla menee ainakin yksi rengaspari uusiksi ja perushuoltojakin tulee eteen ainakin 3 kappaletta ja toivoa sopii, ettei autosta hajoa mitään isompaa virhevastuun / takuun päättymisen jälkeen. Ei varmaan olla hirveän kaukana, jos mietitään että huoltoihin ja renkaisiin menee vähintään noin 50 €/kk, kun kyseessä on kuitenkin vanha auto. Tuollaisen nyt 6000 euroa maksava polttis kolmen vuoden ja 120tkm jälkeen on varmaan vähintään puolittanut arvonsa ellei jopa ole arvoton, kun kysyntä vähenee koko ajan. Pääomakulu on siis noin 85 €/kk, jossa ei ole mukana lainakuluja. Nyt ollaan tasan/noin 700 €/kk kokonaiskulussa.
Eli nyt voi kysyä, että kummalla ajaisi mieluummin, kun kuukausikulut ovat ~samat. Isolla ja pakasta vedetyllä uudella sähköautolla vai 10 vuotta ja 150tkm ajetulla pienellä polttiksella?