Yleistä keskustelua sähköautoista

Käytännössä tuollainen laturi vastaa tekniikaltaan nykyisiä pikalatureita, joiden hinnat alkaa tällä hetkellä kymppitonnin luokasta.
Ainakin näitä 10-20kw suuruusluokassa olevia DC-latureita näyttäisi saavan muutamalla tuhannella. Kotilataukseen oiva mahdollisuus jos/kun auton rajoitteena rajallinen AC-latausteho?
 
In 2022, Plug & Charge will be supported by several large European charging networks, including Ionity, Aral, bp, Enel, EON, Iberdrola and eviny.

Onko suomalaiset verkkoyhtiöt kommentoinut tätä kehitystä?
 
Minua kiinnostaa tietää, miten latausverkostot ja autonvalmistajat aikovat huolehtia, ettei latausverkostojen roaming-sopimusviidakossa Plug & Chargella tule vahingossa tai tietämättömyyttään ladattua jollain pahasti ylihintaisella roaming-hinnalla.
 

Nissan Ariya karvalakkimalli 46900e ja tonni päälle jos haluaa 22kw AC-latauksen
WLTP ajomatka 403km. Vertailuksi vaikka summissa Peugeot e-2008 (28k€) 340km.

511km olisi taas ainakin vw id.4, joka on Nissanin hintainen. Nissan aika kallis. En oikein tiedä miksi juuri Ariya:n kannattaisi ostaa?

Screenshot_2022-04-11-13-46-57-57_e2d5b3f32b79de1d45acd1fad96fbb0f.jpg
 
Talvirengastestien mukaan noilla ei tee Suomen olosuhteissa mitään. Tämä talvi todisti, että kunnon kitkarengaskin on kovilla peilijäällä olevilla teillä.
Riippuu mitä tarkoitat "Suomen olosuhteilla". Täällä on niin monenlaista olosuhdetta. Tällä hetkellä pihalla on nollakeli ja tie on joko märkä tai kuiva. Märällä ja kuivalla nuo keskieuroopan premiumrenkaat ovat ylivertaiset ja lumella ovat vähintään keskitasoa vaikka vertaisi nastoihin tai pohjoimaiden kitkoihin. Tsekkaa vaikkapa Teknikens Världin testit. Ajelin kyllä paljon peilijäälläkin noilla Continentaleilla ja vaikka pito ei ollut ihan samaa tasoa kuin kakkosauton Goodyearin pohjoismaan kitkoissa, niin ihan riittävästi sitä kuitenkin oli. Kyse on enemmänkin painotuksista, eikä siitä että jollain rengastyypillä "ei tee mitään".
 
Joo ei kyllä ihan heti aukea Nissanin hinnoittelu, toisaalta varmaan myy kaikki mitä saa linjalta ulos joten mitä sitä turhaa alentamaan hintaa.
Varsinkin joidenkin autonvalmistajien kohdalla epäilen että hinnat nousevat nyt senkin takia että haluavat alkaa tehdä voittoakin sähköautoillaan(kin). Epäilen että aiemmin ovat myyneet sähköautoja olemattomalla katteella, saadakseen myytyä jotain sähköautoja jotta voivat alittaa EU:n päästörajoitussysteemit ja myydä ohessa edelleen polttomoottoriautojakin... mutta nyt alkavat valmistautua siihen että sitä tulosta pitäisi saada aikaiseksi jo ihan sähköautojenkin myynnillä. Enää ei voi myydä yhtä pienellä katteella.

Tämä ihan tällaista näppimutua.
 
Joo ei kyllä ihan heti aukea Nissanin hinnoittelu, toisaalta varmaan myy kaikki mitä saa linjalta ulos joten mitä sitä turhaa alentamaan hintaa.
Vertasin Nissanin hintaa Skodan sähköautoon ja siinä olikin hyvin tasaista noiden välillä.

Eli nyt varmaan kannattaa laittaa vw id.4 pikavauhtia tilaukseen, jos sellaisen haluaa. Epäilen siis että Volkkarinkin hinta tulisi nousemaan muiden tasolle. Toki autoliikkeessä osaisivat antaa parempia arvauksia tulevista hinnoista.

Ihan jo inflaation takiakin hinnat varmaan nousee jotain 5%, kun valmistus on kalliimpaa. Enkä itse muista onko tuon id.4 hintaa nostettu vielä kertaakaan.
 
Teslan Model 3 hinnat nousseet sitä tahtia, että tässä voi myhäillä tyytyväisenä jälleenmyyntiarvojen suhteen.
Kävin koeajamassa BMW i4 M50 ja laadukkaalta autolta kovasti vaikutti. Varmaan vielä kivempi kesärenkailla, kun nyt koeajon jälkeen katsoin, niin oli nastat alla. Ei kyllä kuulunut nastojen ropinaa yhtään. 544hv, eli 400kW. Myyjältä en muistanut kysyä, mutta sillä tehokkaimmalla, jolla ajoin, niin kuului jotain keinotekoista ääntä kiihdytyksissä. Hintakaan ei taida olla aivan älytön? Mutta vuoden tilausjono.

Teslaa en ole vielä koeajanut. On kyllä kivasti hinnat nousseet.


Vielä muutamia kappaleita saisi vw id.4 "nopeaan toimitukseen" ja sen jälkeen niissäkin olisi vuoden tilausjono. Eli isolla akulla ja takavedolla. Nopeaa siis kaupoille, jos haluaisi ihan hyvän auton ja jotenkin järkevällä toimitusajalla. Kun esim sen Nissaninkin koeajoautot tulee varmaan vasta viiveellä tänne.
 
Kävin koeajamassa BMW i4 M50 ja laadukkaalta autolta kovasti vaikutti. Varmaan vielä kivempi kesärenkailla, kun nyt koeajon jälkeen katsoin, niin oli nastat alla. Ei kyllä kuulunut nastojen ropinaa yhtään. 544hv, eli 400kW. Myyjältä en muistanut kysyä, mutta sillä tehokkaimmalla, jolla ajoin, niin kuului jotain keinotekoista ääntä kiihdytyksissä. Hintakaan ei taida olla aivan älytön? Mutta vuoden tilausjono.
Vakiona on ne äänet päällä. Lähtö siinä 70k ja vempeleet päälle ollaan siinä 90k.
 
Vakiona on ne äänet päällä. Lähtö siinä 70k ja vempeleet päälle ollaan siinä 90k.
Jep. "BMW i4 M50 Alkaen 68 640 €". Varmaan ne äänetkin tosiaan saa jostain valikosta pois. Nyt muutamia varusteita lisäsin (2600€). Esim aktiivinen vakionopeudensäädin oli 530€.

Teslahan ei anna alennuksia, mutta BMW voisi saada hinnasta vähän pois.


Edit:
Yksi koeajo.
 
Viimeksi muokattu:
WLTP ajomatka 403km. Vertailuksi vaikka summissa Peugeot e-2008 (28k€) 340km.

511km olisi taas ainakin vw id.4, joka on Nissanin hintainen. Nissan aika kallis. En oikein tiedä miksi juuri Ariya:n kannattaisi ostaa?

Screenshot_2022-04-11-13-46-57-57_e2d5b3f32b79de1d45acd1fad96fbb0f.jpg
No Ariyalla saa vetää 1500 kg vs. tavallisilla ID.4:lla 1000 kg ja Pökötillä tuskin mitään.

Muuten en osaa sanoa oliko hinta kohdallaan ja mikä oli varustelutaso. Mitkä muuten mahtavat olla markkinoiden halvimmat sähköautot, joilla saa vetää >=1500 kg? Varmaan XC40 (1500 kg) ja Ioniq 5 LR 2WD (1600 kg), mutta tuskin ne sen halvempia ovat?


Edit. Hep, Suomen hinnaston mukaan vetomassa olisikin vain 750 kg. EV-Database puhui 1500:sta.


@Hammer Schultz
 
Viimeksi muokattu:
No Ariyalla saa vetää 1500 kg vs. tavallisilla ID.4:lla 1000 kg ja Pökötillä tuskin mitään.

Muuten en osaa sanoa oliko hinta kohdallaan ja mikä oli varustelutaso. Mitkä muuten mahtavat olla markkinoiden halvimmat sähköautot, joilla saa vetää >=1500 kg? Varmaan XC40 (1500 kg) ja Ioniq 5 LR 2WD (1600 kg), mutta tuskin ne sen halvempia ovat?


Edit. Hep, Suomen hinnaston mukaan vetomassa olisikin vain 750 kg. EV-Database puhui 1500:sta.


@Hammer Schultz
Ioniq 5 ajomatka on 481km, kun Nissanissa 403km. Eli Hyundaissa on isompi akku. Hinta on aika sama, eli vähän alle 50k€. Volvo taitaa olla vähän kalliimpi.
 
Ioniq 5 ajomatka on 481km, kun Nissanissa 403km. Eli Hyundaissa on isompi akku. Hinta on aika sama, eli vähän alle 50k€. Volvo taitaa olla vähän kalliimpi.
Juu, onhan se kallis suhteessa toimintamatkaan. Jos potentiaalisella ostajalla kuitenkin on lähemmäs 1500 kg kärry/traileri/vaunu jo olemassa, niin silloin pitää katsoa 1500 kg-tarjontaa.

Halvin on Volvo XC40 Recharge, karvalakkina 46 700 €. Jos haluaa adaptiivisen vakkarin, niin hinta pompsahtaa. Ioniq 5 näyttäisi olevan alkaen 48 990 €. Siinä on adaptiivinen, mutta jos haluaa 360-kamerat, hinta pompsahtaa.

Toiseksi halvin on Volvoa huimat 200 € kalliimpi Ariya (46 900 €), jossa paljon varusteita vakiona:
-adaptiivinen vakkari
-mukautuvat täysledit
-automaattipitkät
-hälytysjärjestelmä
-risteävän liikenteen varoitus
-tummennetut takalasit
-hätäjarrutus peruutettaessa sekä jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden tunnistus
-kuolleenkulman varoitin ja avustin
-älykäs kaistavahti
-liikennemerkit
-langaton Apple Carplay ja piuhalla Android Auto
-langaton kännylaturi
-kessy
-parkkitutkat edessä ja takana
-360-kamerat

Jos Ariyan 1500 kg vetomassa on totta (kaikkialla muualla lukee tuo), niin se on markkinoiden halvin adaptiivisella cruisella varustettu 1500 kg-vetomassainen sähköauto.


Edit. Lisäsin Ariyan vakiovarusteita.

Edit2. No nyt hinnaston lisäksi TM:kin sanoo etuvetoiselle vain 750 kg (neliveto 1500 kg), joten Ariyan valtti meni siinä. Nyt se on enää hyvin varusteltu vaatimattoman toimintamatkan auto.
 
Viimeksi muokattu:
Käytiin perjantaina ajamassa Ioniq 5:n ja EV6:sen.

Tykättiin rouvan kanssa Ioniqista enemmän. Toki ajettu auto oli premium varusteilla ja EV6 oli keskitason varusteilla.
Molemmat koeajoautot nelivetoja. Ioniq tuntui himpun isommaltakin sisätiloiltaan, mikä tärkeää kahden lapsen perheessä..
Uskomattoman mukava oli Ioniqin kuljettajan istuin - vähän niinkuin imasi itseensä ja tartutti kyllä kropan jämäkästi penkkiin.

Rinta-Joupin myyjä meinasi että hänelle porukka meinannut, että tykkää EV6:sta enemmän. Meitä kyllä säväytti silti enemmän Ioniq.

Onko teillä kokemusta takavetoisista versioista?
Viittiikö talvella ajaa?

Nyt ois ihan hyvät neuvottelut menossa aikaisemmin liikkeen tilaamasta Premium mallista Ioniqista.
Style mallin jos tilaa suoraan tehtaalta saa tällä hetkellä odottaa 2/23:n asti.. Premium tulisi tämän vuoden puolella.

Ei taida muita kuin Enyaq ja ID4 olla tällä hetkellä suoria kilpailijoita tässä 50-55 hintaluokassa?
Ja niissäkin niin pitkä toimitusaika + takuut huonommat, että jää minulla väliin.

Kovia summia laittaa autoon, mutta oli kyllä niin hieno vehje, että kuume on valtaisa..
 
Premium mallista Ioniqista.
Style mallin jos tilaa suoraan tehtaalta saa tällä hetkellä odottaa 2/23:n asti.. Premium tulisi tämän vuoden puolella.

Ei taida muita kuin Enyaq ja ID4 olla tällä hetkellä suoria kilpailijoita tässä 50-55 hintaluokassa?
Ja niissäkin niin pitkä toimitusaika + takuut huonommat, että jää minulla väliin.

Kovia summia laittaa autoon, mutta oli kyllä niin hieno vehje, että kuume on valtaisa..
Id.4 saisi kanssa myös nopeasti ja hinta jäisi alle 50k€, eli 2000€ hankintatuen myös saisi. Myyjä meinasi, että Fastlane id.4 mallia riittäisi ehkä pariksi viikoksi (korkeintaan).

"FastLane-varusteluversiot on valmiiksi varusteltu, lisävarusteina valittavissa vain esim. ulkoväri, vanteita ja muotoilupaketteja sekä vetokoukku.
Nopean toimituksen FastLane-varusteluversiot saatavilla takavetoisiin ID.3, ID.4 ja ID.5 -malleihin
Kysy FastLane-mallien toimitusajoista"

Ioniq 5 on ilmeisesti 5 vuoden takuulla. Ja jos Hyundai kiinnostaa enemmän, niin ehkä vw ei ole vaihtoehto hinnasta huolimatta.


Itsekin tykkäsin Ioniq 5 autosta. Jos jotain "huonoa" jäi mieleen, niin ehkä auton suuri koko. Eilen kun ajoin bmw i4 m50, niin se oli myös oikein huippu, mutta kooltaan jotenkin sopivampi itselle. Myös bmw oli mukava ajella.
 
Sähköauton hankinta alkaa tässä työmatkojen pidentyessä kiinnostaa entistä enemmän. Vaatimuksina olisi että 200km matka suuntaansa menisi olosuhteissa kuin olosuhteissa yhdellä latauksella (mielellään 400km, mutta taitaa olla toiveajattelua) ja että peräkonttiin mahtuisi isokokoinen koira. Budjetti on aika joustava, jos rahalle saa vastinetta niin olen valmis laittamaan enemmänkin euroja sisään.

Tesla Y (tai X) tulee ensimmäisenä mieleen malleista joihin varmaan mahtuisi koira mukaan, mutta TM:n talviauto-testi ei herättänyt suurempaa luottamusta. Enyaq ja id4 varmaan ilmeisimmät vaihtoehdot, mutta nuo eivät oikein herätä mitään tunteita, ja tässä tapauksessa ns fun factorillakin olisi merkitystä. Tuleva WV Buzz voisi olla kiinnostava ja massasta erottuva vaihtoehto, mutta tarve autolle olisi lähikuukausina, ei oikein ehdi jäädä odottamaan. Ioniq 5 olisi yksi mahdollisuus, mutta tavaratila näyttää ainakin kuvista vähän matalalta koiran kannalta. Myös Taycan Cross / Sport Turismo käynyt mielessä, mutta nuo alkavat olemaan jo vähän turhan kovasti hintahaitarin yläreunassa ja eipä noissakaan liiemmälti koiratilaa ole. Porschen sähkö-Macan voisi olla hyvä vaihtoehto, mutta sitä nyt ei ole luvassa vielä hetkeen.

Mitä muita ehdotuksia tulee mieleen?
 
Käytiin perjantaina ajamassa Ioniq 5:n ja EV6:sen.

Tykättiin rouvan kanssa Ioniqista enemmän. Toki ajettu auto oli premium varusteilla ja EV6 oli keskitason varusteilla.
Molemmat koeajoautot nelivetoja. Ioniq tuntui himpun isommaltakin sisätiloiltaan, mikä tärkeää kahden lapsen perheessä..
Uskomattoman mukava oli Ioniqin kuljettajan istuin - vähän niinkuin imasi itseensä ja tartutti kyllä kropan jämäkästi penkkiin.

Rinta-Joupin myyjä meinasi että hänelle porukka meinannut, että tykkää EV6:sta enemmän. Meitä kyllä säväytti silti enemmän Ioniq.

Onko teillä kokemusta takavetoisista versioista?
Viittiikö talvella ajaa?

Nyt ois ihan hyvät neuvottelut menossa aikaisemmin liikkeen tilaamasta Premium mallista Ioniqista.
Style mallin jos tilaa suoraan tehtaalta saa tällä hetkellä odottaa 2/23:n asti.. Premium tulisi tämän vuoden puolella.

Ei taida muita kuin Enyaq ja ID4 olla tällä hetkellä suoria kilpailijoita tässä 50-55 hintaluokassa?
Ja niissäkin niin pitkä toimitusaika + takuut huonommat, että jää minulla väliin.

Kovia summia laittaa autoon, mutta oli kyllä niin hieno vehje, että kuume on valtaisa..
Ajoin viime kesänä takavetoisen Ioniq 5:n takavetoisena ja talvella EV6:n nelivetoisena.

Ioniq 5:ssä ei ollut minkäänlaista ajotuntumaa ja EV6:ssakin hyvin hyvin vähän. En pitänyt sen osalta kummastakaan. Kaasussa oli myös ikävä viive minkä takia EV6:lla hieman leikkiessä meinasin päätyä ojan pohjalle :D

Ulkonäön puolesta Ioniq 5:n "80-luku tuotu nykyaikaan" vetosi itseeni. Sen puolesta ottaisin mieluummin Ioniq 5:n. Tosin Kiakin näyttää mielestäni ihan hyvältä. Molemmat onnistuneita sen osalta.

Kaiken muun puolesta ottaisin ennemmin Kian. Omaan makuun hienommat sisätilat ja (huonosti toimivan) kaistavahdin saa suoraan napista pois.

Molemmat toki muovisia ja tulee mieleen kallis Qashqai.
 
EV6 GT olisi kiva testata. Näyttää olevan jo joitain videoita Youtubesta, muttei ole annettu vielä kenellekään koeajolle.
 
Sähköauton hankinta alkaa tässä työmatkojen pidentyessä kiinnostaa entistä enemmän. Vaatimuksina olisi että 200km matka suuntaansa menisi olosuhteissa kuin olosuhteissa yhdellä latauksella (mielellään 400km, mutta taitaa olla toiveajattelua) ja että peräkonttiin mahtuisi isokokoinen koira. Budjetti on aika joustava, jos rahalle saa vastinetta niin olen valmis laittamaan enemmänkin euroja sisään.

Tesla Y (tai X) tulee ensimmäisenä mieleen malleista joihin varmaan mahtuisi koira mukaan, mutta TM:n talviauto-testi ei herättänyt suurempaa luottamusta. Enyaq ja id4 varmaan ilmeisimmät vaihtoehdot, mutta nuo eivät oikein herätä mitään tunteita, ja tässä tapauksessa ns fun factorillakin olisi merkitystä. Tuleva WV Buzz voisi olla kiinnostava ja massasta erottuva vaihtoehto, mutta tarve autolle olisi lähikuukausina, ei oikein ehdi jäädä odottamaan. Ioniq 5 olisi yksi mahdollisuus, mutta tavaratila näyttää ainakin kuvista vähän matalalta koiran kannalta. Myös Taycan Cross / Sport Turismo käynyt mielessä, mutta nuo alkavat olemaan jo vähän turhan kovasti hintahaitarin yläreunassa ja eipä noissakaan liiemmälti koiratilaa ole. Porschen sähkö-Macan voisi olla hyvä vaihtoehto, mutta sitä nyt ei ole luvassa vielä hetkeen.

Mitä muita ehdotuksia tulee mieleen?
Mites Mustang Mach e takavetosena isommalla akulla? Menee varmasti kelillä kuin kelillä sen 200km suuntaansa ja isompikin koira mahtuu takaluukkuun. Sen lisäksi saa vielä tavaroitakin mukaan kun löytyy frunkki. Aika paljon on vaan Ponienkin hintoihin tullut korotusta.
 
Mites Mustang Mach e takavetosena isommalla akulla? Menee varmasti kelillä kuin kelillä sen 200km suuntaansa ja isompikin koira mahtuu takaluukkuun. Sen lisäksi saa vielä tavaroitakin mukaan kun löytyy frunkki. Aika paljon on vaan Ponienkin hintoihin tullut korotusta.
Ihan hyvä ehdotus kyllä, harmillisesti noiden hinnat noussut tosiaan lähtötasolta aika ronskisti ylöspäin, tuntuu "pahalta" ostaa kalliimmalla sama auto minkä olisi saanut aiemmin edullisemmin. Toki sama ongelma vähän merkistä ja mallista riippumatta, varsinkin jos haluaa heti ajoon eikä vasta joskus 2023 lopulla.
 
Aika paljon on vaan Ponienkin hintoihin tullut korotusta.

Joo karvalakin kuuden tonnin nettokorotus karkottaa ostajia hetken. No puolen vuoden päästä nämä korotetut hinnat ovat uusi normaali. Harmi vaan ettei palkat nouse samaa tahtia.
 
Toki sama ongelma vähän merkistä ja mallista riippumatta, varsinkin jos haluaa heti ajoon eikä vasta joskus 2023 lopulla.
Eikös näitä Musseja saanut yllättävänkin nopeasti tilauksesta, ainakin jossain oli tästä juttua, en nyt muista missä näin sanottiin.
 
Kaikkien Mussejen hinnat ovat vain kivunneet 6.4. päivätyssä hinnastossa reilusti yli 50 000 euron... :rolleyes: Sivuilla kylläkin hehkutetaan edelleen alle 50 000 euron lähtöhintaa, mikä on hieman erikoista, sikäli kun en usko hinnan putoavan ihan heti takaisin tälle tasolle.

2022_04_12_15_58_20_Täyssähköinen_Ford_Mustang_Mach_E_Täyssähköinen_SUV_katumaasturi_Ford_FI.png
 
Katselin tuossa, että käytettyjen hinnatkin ovat melkoisessa nousussa. Q4:sta nettiautopyynnit liki 10ke korkeempia, mitä myyntihinnat 1.10 veromuutoksen yhteydessä.
 
Aikamoista hinnoittelua näytti olevan Miinkin kanssa. Ajamattomat 25 k€, halvin 31 tkm ajettu 20800 €.
 
Katselin tuossa, että käytettyjen hinnatkin ovat melkoisessa nousussa. Q4:sta nettiautopyynnit liki 10ke korkeempia, mitä myyntihinnat 1.10 veromuutoksen yhteydessä.
Audissakin varmasti pitkä toimitusaika, joka nostaa käytettyjenkin hintatasoa.

Taitaa olla 12kk ihan normaali odotusaika? En ihmettelisi vaikka olisi Audin kohdalla pidempikin, kun aluksi oli niin "halvat" hinnat.

Aikamoista hinnoittelua näytti olevan Miinkin kanssa. Ajamattomat 25 k€, halvin 31 tkm ajettu 20800 €.
Jep. Näppärä auto ja hinnat nousseet järjestään kaikissa sähköautoissa. E-up on toki saatavilla, mutta hinta on juuri tuo 25k€. Alkaa siis tuntua Pökötinkin 28k€ halvalta myös. Itse ostin (kunhan tulee) Pökötin omaksi, kun aattelin, että en halua maksaa 249€/kk maksua (e-2008 siis).

Juu mussea sai vissiin kohtuu nopeasti vs moni.
Ajoin nopeasti Seinäjoen liikkeen ohi ja yksi muoveissa oleva punainen Ford näkyi pihassa. Autoja on ollut kyllä enemmänkin, mutta nyt olisi aika vähissä jo. Kerran olen koeajanutkin myös mussen, mutta ei enää mitään muistikuvaa, että mikä malli. Hyvältä autolta sekin vaikutti kovasti.
 
Ajoin viime kesänä takavetoisen Ioniq 5:n takavetoisena ja talvella EV6:n nelivetoisena.

Ioniq 5:ssä ei ollut minkäänlaista ajotuntumaa ja EV6:ssakin hyvin hyvin vähän. En pitänyt sen osalta kummastakaan. Kaasussa oli myös ikävä viive minkä takia EV6:lla hieman leikkiessä meinasin päätyä ojan pohjalle :D

Ulkonäön puolesta Ioniq 5:n "80-luku tuotu nykyaikaan" vetosi itseeni. Sen puolesta ottaisin mieluummin Ioniq 5:n. Tosin Kiakin näyttää mielestäni ihan hyvältä. Molemmat onnistuneita sen osalta.

Kaiken muun puolesta ottaisin ennemmin Kian. Omaan makuun hienommat sisätilat ja (huonosti toimivan) kaistavahdin saa suoraan napista pois.

Molemmat toki muovisia ja tulee mieleen kallis Qashqai.

Kyllä tuo premium varusteltu Ioniqista 5 oli jo minusta ihan fiksu sisustan ilmeeltä. EV6ssa on penkit minusta vähän hassun näköiset eikä niin mukavat. Ioniq 5n relaxation kuljettajan penkki oli todella mukava Ajotuntuma EV6ssa ehkä hieman sporttisempi Ioniqiin verrattuna.

Toki ite vertailen autoja 45 k€n sähkö Niroon. Mielestäni molemmat ovat 5-10 k€ lisähinnan väärtejä.

5-7 kk olisi toimitusaika liikkeen ennakkoon tilaamalle premium varusteiselle Ioniqille.

Itse en huomannut kaistavahdista moitetta Ioniqissa. Ihan ok ominaisuus minulle.

Tällä hetkellä on se jännä tilanne, että Ioniqissa olisi uuden hinta itseasiassa ihan hyvä. Jos niitä tai EV6sia löytää suoraan varastosta tai tuotuna on niissä suoraan muutama tonni "heti-saatavilla" lisää.

Enyaq voisi myös olla vaihtoehto, mutta sen toimitusajat ilmeisesti vielä pidemmät ja varastossa olevien hinnat vähintään 55-60 k€.

Id Buzz voisi itseasiassa myös olla meidän vaihtoehto. Täytyykin tutustua sen aikatauluun tarkemmin.
 
Alkaa siis tuntua Pökötinkin 28k€ halvalta myös. Itse ostin (kunhan tulee) Pökötin omaksi, kun aattelin, että en halua maksaa 249€/kk maksua (e-2008 siis).
Eli minkä e 2008sin ostit ja millasella sopparilla? Ihan itelleen tuota pösöä maksellaan tolla hullujen päivien 249e/kk summallakin :thumbsup: Vaiko siis ihan cäshillä maksoit auton kerralla pois omaksi? =)
 
Tällä hetkellä on se jännä tilanne, että Ioniqissa olisi uuden hinta itseasiassa ihan hyvä. Jos niitä tai EV6sia löytää suoraan varastosta tai tuotuna on niissä suoraan muutama tonni "heti-saatavilla" lisää.
Ei niissä mitään lisää välttämättä ole. Vanhemmissa on enemmän varusteita vakiona. Ainakin ioniqissa ovat lähinnä autoverosta repineet hyvää itselleen ja muuten karsineet varusteissa. Äkkiä kun vanhaa premiumin listaa vilkuilin, niin uudessa ainakin 3 k€ edestä lisävarusteiksi hypänneitä juttuja (etumatkustajan penkki, sähkösäätöinen takapenkki, ajoavustimet).
 
Säästäisi siinäkin useamman tonnin vuodessa jos kävisin pyörällä töissä ja kuskaisin lapset päiväkotiin, käytännön ongelmat vain tulee siinäkin vastaan. Sitä vain on valmis maksamaan elämän helppoudesta eikä joka päivä auton seisottaminen laturissa muualla kuin kotona/töissä nappaa minua, tuskin puolisoakaan, tankkaa kerran viikossa sen 2 minuuttia ja käytetään säästetty aika vaikka lasten tekoon. Ostetaan sähköauto vaikka sitten kun infra on niille valmis.

Eikä tämä ei ole oikea paikka pohtia asiaa.
Sitten vaan kun sellaisella sähköautolla on vähän aikaan ajanut niin ihmettelee miksi joku haluaa kärsiä teknisesti paljon huonompaa polttista ajaen ja vielä maksaa siitä enemmän. Elämän helppous on toki sellainen mistä kannattaa maksaa ja siinä se sähköauto vasta äärimmäisen hyvä onkin, kun kerran jaksaa sen väännön käydä taloyhtiön / työpaikan kanssa niistä latauspisteistä. Itseltä tuntuisi nyt vastenmieliseltä edes miettiä sitä että kerran viikkoon pitäisi sinne huoltoasemalle mennä tankkaamaan. Ainakin Etelä-Suomessa infra on jo riittävä ja paranee hurjalla vauhdilla joka kuukausi :thumbsup:
 
Sitten vaan kun sellaisella sähköautolla on vähän aikaan ajanut niin ihmettelee miksi joku haluaa kärsiä teknisesti paljon huonompaa polttista ajaen ja vielä maksaa siitä enemmän. Elämän helppous on toki sellainen mistä kannattaa maksaa ja siinä se sähköauto vasta äärimmäisen hyvä onkin, kun kerran jaksaa sen väännön käydä taloyhtiön / työpaikan kanssa niistä latauspisteistä. Itseltä tuntuisi nyt vastenmieliseltä edes miettiä sitä että kerran viikkoon pitäisi sinne huoltoasemalle mennä tankkaamaan. Ainakin Etelä-Suomessa infra on jo riittävä ja paranee hurjalla vauhdilla joka kuukausi :thumbsup:
Autolle oli tarve nyt, tosin meni siinäkin kuukausi että löysi passelin polttiksen, hoitajien lakko antoi hieman lisäaikaa, infran tai taloyhtiön kehitystä ei tässä joudettu alkaa odottamaan, mutta kerran sulla on halua vääntää niin kerro toki mistä saan heti n. 400€/kk kuluineen (verot ja vakuutus sekä jonka se polttis syö kk työmatkaan) maksavan sähköauton jolla saan ajaa vuodenajasta riippumatta 150km päivässä / 40t vuodessa? "249€/kk" Hullujen päivien sähköleasing olisi maksanut noilla kilsoilla +500€/kk ja toimitus ensi jouluksi, joten se tarjous sivuutettiin heti. Varmaan tajuat viimeistään nyt että tällä hetkellä sähkö ei ollut vaihtoehto, kuten totesin, katsotaan seuraavan auton kohdalla kuinka jäljessä infra edelleen laahaa ja missä sitä silloin asustaa.

Edit: No joo, varmaan jonkin Leafin voisi käytettynä saada samalla kustannuksella ja juuri ja juuri kulkea tuon matkan talvellakin, mutta latausmahdollisuuksien puute molemmissa päissä jo tekee polttiksesta selkeästi paremman vaihtoehdon, tällä hetkellä. Se vaan on fakta että ei se sähköauto vain kaikille joka tilanteessa ole vaihtoehto, infra yksi iso syy.
 
"249€/kk" Hullujen päivien sähköleasing olisi maksanut noilla kilsoilla +500€/kk ja toimitus ensi jouluksi, joten se tarjous sivuutettiin heti. Varmaan tajuat viimeistään nyt että tällä hetkellä sähkö ei ollut vaihtoehto, kuten totesin, katsotaan seuraavan auton kohdalla kuinka jäljessä infra edelleen laahaa ja missä sitä silloin asustaa.

Hullujen päivien Peugeot oli myös mahdollista ostaa varsin edulliseen hintaan ainakin normaalitasoon nähden eli alle 30k€. Tai eihän tuo "leasingkaan" muuta ollut kuin takaisinostositoumus, jossa kai ylimääräiset kilometrit olisi vähennetty takaisinostohinnasta. Eli sitäkin olisi voinut maksella pienieräisenä autolainana, jossa suuri jäännöserä sitten joskus. Vaihtoautoriski jää tietenkin itselle, mutta uskoisin että lähivuosinakin käyttökelpoisten käytettyjen sähköautojen kysyntä on hyvää ja tarjonta vähemmän hyvää Säästöt polttoaineeseen nähden lienevät 40tkm vuodessa ajamalla aika helposti luokkaa 200€/kk riippuen tietenkin vähän miten lataa ja minkälaiseen polttoainekulutukseen vertaa.

Mutta toisaalta tämän hetken markkinatilanteessa kun toimitusajat ovat pitkiä ja hinnatkin kohonneet, ymmärrän kyllä ihan hyvin, että hankintaa lykätään tulevaisuuteen. Varsinkin jos nykytarjonnan ominaisuudet jäävät kuitenkin hieman puutteellisiksi.
 
Hullujen päivien Peugeot oli myös mahdollista ostaa varsin edulliseen hintaan ainakin normaalitasoon nähden eli alle 30k€. Tai eihän tuo "leasingkaan" muuta ollut kuin takaisinostositoumus, jossa kai ylimääräiset kilometrit olisi vähennetty takaisinostohinnasta. Eli sitäkin olisi voinut maksella pienieräisenä autolainana, jossa suuri jäännöserä sitten joskus. Vaihtoautoriski jää tietenkin itselle, mutta uskoisin että lähivuosinakin käyttökelpoisten käytettyjen sähköautojen kysyntä on hyvää ja tarjonta vähemmän hyvää Säästöt polttoaineeseen nähden lienevät 40tkm vuodessa ajamalla aika helposti luokkaa 200€/kk riippuen tietenkin vähän miten lataa ja minkälaiseen polttoainekulutukseen vertaa.

Mutta toisaalta tämän hetken markkinatilanteessa kun toimitusajat ovat pitkiä ja hinnatkin kohonneet, ymmärrän kyllä ihan hyvin, että hankintaa lykätään tulevaisuuteen. Varsinkin jos nykytarjonnan ominaisuudet jäävät kuitenkin hieman puutteellisiksi.
Kiitos ymmärryksestä, osalla tuo sähköauton tyrkytys vain tuntuu olevan tehtävä, käyttäjän tarpeista ja mahdollisuuksista välittämättä ja tuohon törmää kaikkialla.Tosiaan lataus ei onnistu järkevästi kotona eikä töissä, joten odotetaan että se mahdollistuu, mutta en pidätä henkeä. Mukavia ajettavia ja teknologia toki kiinnostaa.
 
Kiitos ymmärryksestä, osalla tuo sähköauton tyrkytys vain tuntuu olevan tehtävä, käyttäjän tarpeista ja mahdollisuuksista välittämättä ja tuohon törmää kaikkialla.Tosiaan lataus ei onnistu järkevästi kotona eikä töissä, joten odotetaan että se mahdollistuu, mutta en pidätä henkeä. Mukavia ajettavia ja teknologia toki kiinnostaa.

En tiedä onko tullut jo esille mutta mikä on kotilatauksen suurin ongelma? Itselläni on tällä hetkellä myös sellainen tilanne että polttoaineeseen menee noin 450 euroa kuussa ja sähköauto on jo sen takia alkanut kiinnosramaan. Saatavuudet vaan tällä hetkellä on todella huonoa niissä autoissa mitkä itseäni kiinnostaa.
 
Saksasta löytyy edelleen Tesla Model 3 LR faceliftiä noin 6kk/6000km käytettynä alle 54k€ hintaan. Kun katsoo vielä 10/2021 tai sen jälkeen rekisteröidyn, ei tule verojakaan päälle.

Suomessa on muuten "aika paljon" myynnissä noita Saksasta uitettuja alkaen joku 58k€ :D
 
Kiitos ymmärryksestä, osalla tuo sähköauton tyrkytys vain tuntuu olevan tehtävä, käyttäjän tarpeista ja mahdollisuuksista välittämättä ja tuohon törmää kaikkialla.Tosiaan lataus ei onnistu järkevästi kotona eikä töissä, joten odotetaan että se mahdollistuu, mutta en pidätä henkeä. Mukavia ajettavia ja teknologia toki kiinnostaa.

Meni ohi, että kotilatauskaan ei onnistu. Silloin voi kyllä mennä vaikeaksi senkin takia noin suurilla ajomäärillä. Vaikka olisikin hyviä julkisia latauspaikkoja saatavilla, käytännössä kannattaisi silti olla niin iso akku (tai lyhyet ajot), etei normiarkena välttämättä ihan joka kolmaskaan päivä tarvitse niitä käyttää ja voi joustavasti ajoittaa lataukset muiden asioiden lomaan.
 
Autolle oli tarve nyt, tosin meni siinäkin kuukausi että löysi passelin polttiksen, hoitajien lakko antoi hieman lisäaikaa, infran tai taloyhtiön kehitystä ei tässä joudettu alkaa odottamaan, mutta kerran sulla on halua vääntää niin kerro toki mistä saan heti n. 400€/kk kuluineen (verot ja vakuutus sekä jonka se polttis syö kk työmatkaan) maksavan sähköauton jolla saan ajaa vuodenajasta riippumatta 150km päivässä / 40t vuodessa? "249€/kk" Hullujen päivien sähköleasing olisi maksanut noilla kilsoilla +500€/kk ja toimitus ensi jouluksi, joten se tarjous sivuutettiin heti. Varmaan tajuat viimeistään nyt että tällä hetkellä sähkö ei ollut vaihtoehto, kuten totesin, katsotaan seuraavan auton kohdalla kuinka jäljessä infra edelleen laahaa ja missä sitä silloin asustaa.

Edit: No joo, varmaan jonkin Leafin voisi käytettynä saada ja juuri ja juuri kulkea tuon matkan talvellakin, mutta latausmahdollisuuksien puute molemmissa päissä jo tekee polttiksesta selkeästi paremman vaihtoehdon, tällä hetkellä. Se vaan on fakta että ei se sähköauto vain kaikille joka tilanteessa ole vaihtoehto, infra yksi iso syy.

Jos ajoa on 150km/pv, niin sähköautolla voit laskea säästöä polttoainekuluissa n. 14€/pv. Se vähän tasoittaa tilannetta ja siksi niiden kysyntä kasvaa kovasti.
Kysynnän kasvu taas hidastaa käytetyn sähköauton arvon alenemista vs diesel/bensa.
 
En tiedä onko tullut jo esille mutta mikä on kotilatauksen suurin ongelma? Itselläni on tällä hetkellä myös sellainen tilanne että polttoaineeseen menee noin 450 euroa kuussa ja sähköauto on jo sen takia alkanut kiinnosramaan. Saatavuudet vaan tällä hetkellä on todella huonoa niissä autoissa mitkä itseäni kiinnostaa.
Autokatoksen 16A sähkölinjan riittämättömyys edes talven lämmitystarpeisiin 11 autolle, jonka myötä myös kielto sähköauton lataukselle, vaatisi toki päivitystä ja tulossakin, henk.koht sähkömittarit jo saatiinkin että jokaiselta voidaan veloittaa lämmityskustannukset käytön mukaan. Mutta tuonkin parannus tapahtuu aikaisintaan pidemmällä keväällä/kesällä, ei siis ehdi maanantaiksi.

Kiitos kiinnostuksesta ja vinkeistä, mutta omalta osalta tämä keskustelu jääköön tähän
 
S-ryhmä panostaa tosissaan latausverkostoonsa.


Tällä hetkellä rakenteilla on jo yli 40 uutta ABC-latausasemaa. Lisäksi suunnitteilla on yli 70 asemaa, jotka avataan eri puolille Suomea kuluvan vuoden aikana. Uusia ABC-latausasemia avataan Prisma-, S-market-, Sale- ja Alepa-myymälöiden, ABC-asemien ja Sokos Hotellien yhteyteen.

– Verkostomme tulee olemaan tämän vuoden lopussa kolminkertainen verrattuna vuoden 2021 lopun tilanteeseen. Näin ollen ABC-latausasemia tulee olemaan vuoden lopussa arviolta jo yli 150 ja niissä yli 1000 latauspistettä, kertoo ABC-latauksesta vastaava Olli Tervonen SOK:lta.

ABC-latauksen asiakkaat toivovat latausasemille erityisesti teho- ja suurteholatureita, joilla auton voi ladata nopeasti myös lyhyemmän asioinnin yhteydessä. Kuluvan vuoden aikana toiveeseen vastataan kasvattamalla voimakkaasti teho- ja suurteholatauspisteiden määrää.
 
Kyllä nyt vahvasti alkaa täällä näyttämään siltä, että sähköautoinnostus tyyntyi ja polttoaineella mennään seuraavat pari vuotta vielä. Olin jo ajatellut vetäväni ostohanskat käteen tässä kevään aikana, mutta hintojen nousu ja pitkät toimitusajat ovat asia joka lamautti suurimman innostuksen. Jos vihreään siirtymään oikeasti halutaan autoilun kautta vaikuttaa, niin tukitoimet pitää olla aivan jotakin muuta. En ennen sähköautoja ajatellutkaan, että ostaisin 50 000€:n arvoisen auton. Nyt tämäkin oli jo hetken ihan "ok" ajatuksena kunnes aloin miettimään, että miten helvetissä sähköauto voi maksaa suhteessa polttomoottoriautoon näin paljon. If only... autojen hankintahinnat olisivat matalammat ja saatavuusongelmat olisi selätetty..
 
Eli minkä e 2008sin ostit ja millasella sopparilla? Ihan itelleen tuota pösöä maksellaan tolla hullujen päivien 249e/kk summallakin :thumbsup: Vaiko siis ihan cäshillä maksoit auton kerralla pois omaksi? =)
Myin Nissan Leaf N-Connectan yksityiselle ja siitä jäi vähän käyttörahaa, jonka saa säästötililtä nostettua. Jos tuon sodan olisi osannut jotenkin ennakoida, niin Leafia ei olisi kannattanut myydä, vaan ajaa sillä Pökötin tulemiseen asti. Onneksi e-2008:a täytyy pitää vähintään vuosi, eli ei saa kiirehtiä myynnin kanssa :) Ja onhan Pökötissä uudemman mallin latausliitin, niin ehkä ei vanhentuisi niin äkkiä.

Normaalisti laskulla siis tulee tuo hullujen päivien e-2008. Yhtenä syynä se, että ajan varmaan alle 15tkm, kun moottoripyöräkin vielä löytyy. Tuli myös ostettua erilaiset vanteet, kun 249€ hintaan olisi tullut ne Pösön omat vanteet. 24.3. tehty paperinen sopimus, mutta kuulemma seuraavana päivänä syötetty tilausjonoon.


Yhdellä tutulla tulee enemmän ajoa vuodessa, mutta eihän sekään olisi mitään kai haitannut. Eli sama 249€/kk maksu olisi mennyt, normaali viimeinen erä ja auto jäisi sitten itselle. Niin ainakin itse tuon kk sopimuksen ymmärsin.

Itse otin tuohon vain johdon 170€ ja matot 60€. Harmillisesti ei ole toimitusaikaa, eli sen saisi jo varmaan varmistaa. 6kk puhuttiin aluksi.
 
S-ryhmä panostaa tosissaan latausverkostoonsa.

Olen odotellut omalla paikkakunnalle koska tulisi. Ongelma voi olla että kun Virta ja Oomi ehtivät ensin niin ei ole tulossa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 490
Viestejä
4 497 987
Jäsenet
74 214
Uusin jäsen
Fd3

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom