Yleistä keskustelua sähköautoista

Nyt on kyllä huuli pyöreänä jos näillä hinnoille tätä ostetaan. Kymppi liikaa jo
Aika fanaattinen sähköautoilija pitää olla että on valmis maksamaan n.20k rellusta yli 50k että on sähköinen.

Ite katoin mallin missä saa eniten autoa koska ei veroa. BMW i4 M50 on maailmalla samanhintainen ja suorituskykyinen about ku BMW M3 mikä täällä joku reilusti yli tuplahintainen, koska päästövero. Jenkkien autotestit ihan pokkana vertaa noita keskenään koska samanhintaisia siellä.
Se että maksaa lisää saadakseen sähköisen on jotenkin järjetöntä ku pitäisi saada enemmän, bmw tapauksessa saa puolella hintaa. (Joo ei ajettavuus jne taatusti ole M3 tasolla).
 
Viimeksi muokattu:
Ioniq 5 taitaa antaa sähköä myös ulos.

Screenshot 2022-04-07 at 12.49.11.png
Samaan alustaan pohjautuvaan Kia EV6:een saa myös tuon V2L:n lisävarusteena.
Nyt kevään-kesän aikana tulevasta uudesta Kia Niro EV:stäkin tuo V2L löytyy
Ei taida onnistua samalla latauskaapelilla ja latausaseman kautta molempiin suuntiin, koska sitten se olisi V2H eikä V2L? Aika skeidaa heittää jatkoroikka mökin ovesta sisään ja siinäpä sähköt :geek: Toivottavasti seuraavaan sukupolveen saadaan mukaan V2H, se tekisi sähköautosta ja aurinkovoimalasta kertaluokkaa houkuttelevamman hankinnan.
 
Auton pitäisi osata synkronoitua ulkopuoliseen verkkojännitteeseen. Ei se nyt mikään aivan käsittämätön amerikantemppu olisi, mutta ymmärrettävästi harvempi autofirma on moisista vielä innostunut.

Jonkun Boschin tjmv pajan pitäisi tuoteistaa se oem:ille valmiina pakettina joka hoitaa sekä AC-latauksen, taajuuden synkronoinnin, että purkamisen.

LFP-akkujen kanssa tuo olisi kyllä kovaa valuuttaa, niitä kun eivät ylimääräiset syklit juuri haittaa.
 
Auton pitäisi osata synkronoitua ulkopuoliseen verkkojännitteeseen. Ei se nyt mikään aivan käsittämätön amerikantemppu olisi, mutta ymmärrettävästi harvempi autofirma on moisista vielä innostunut.

Jonkun Boschin tjmv pajan pitäisi tuoteistaa se oem:ille valmiina pakettina joka hoitaa sekä AC-latauksen, taajuuden synkronoinnin, että purkamisen.

LFP-akkujen kanssa tuo olisi kyllä kovaa valuuttaa, niitä kun eivät ylimääräiset syklit juuri haittaa.
Olisi ehkä vielä yksinkertaisempaa mikäli auto syöttäisi vaan DC:tä takaisin latausboksille ja sen tehtäväksi jäisi hoitaa kaikki nuo taajuudet ja invertterihommat. Tai sellainen voisi olla valmiiksi tuettuna aurinkosähkö-invertterissä koska se ottaa muutenkin korkeajännitteistä tasavirtaa paneeleilta ja muuttaa sitä vaihtovirraksi. Pitäisi vaan olla tarkkana ettei tule liikaa häviöitä kun tasavirtaa työnnetään autolta latauslaitteelle ja siitä eteenpäin kodin aurinkosähköinvertterille asti. Joka autoon ei tarvitsisi tunkea lisää monimutkaista elektroniikkaa ja tuollaisen tasavirran syötön takaisin taloon voisi toteuttaa hyvinkin joustavilla standardeilla.
 
Onko teille, ketkä nyt antaneet valtuutuksen autokaupan hakea hankintatukea tullut tästä jokin kuittaus/vahvistus Trafilta kun haettu?

Näyttää tuo määräraha kovaa tahtia hupenevan ja oma myyjä ei ilmeisesti tämän eteen ole mitään tehnyt. Kai tuohon lisärahoitusta tulee, mutta ei kiva jos kaupan saamattomuuden vuoksi tuo jää saamatta.
 
Onko teille, ketkä nyt antaneet valtuutuksen autokaupan hakea hankintatukea tullut tästä jokin kuittaus/vahvistus Trafilta kun haettu?

Näyttää tuo määräraha kovaa tahtia hupenevan ja oma myyjä ei ilmeisesti tämän eteen ole mitään tehnyt. Kai tuohon lisärahoitusta tulee, mutta ei kiva jos kaupan saamattomuuden vuoksi tuo jää saamatta.
Kuittauksesta en tiedä mutta ihan siinä itse sai autokaupassa allekirjoitusten jälkeen tehdä Suomi.fi sivuilla tuon valtuutus asian heti pois :thumbsup:
 
Kuittauksesta en tiedä mutta ihan siinä itse sai autokaupassa allekirjoitusten jälkeen tehdä Suomi.fi sivuilla tuon valtuutus asian heti pois :thumbsup:
Juu, valtuutus on selvä ja näkyy, mutta kun eivät tahdo tuolla saada haetuksi tukea. Jos tuota ei saa, niin hinta nousee 2000€
 
Juu, valtuutus on selvä ja näkyy, mutta kun eivät tahdo tuolla saada haetuksi tukea. Jos tuota ei saa, niin hinta nousee 2000€
Peugeot e-2008 tuli 30.3. sähköpostilla jonkinlainen kuittaus.

Screenshot_2022-04-08-08-43-20-75_e307a3f9df9f380ebaf106e1dc980bb6.jpg

Täytyisi kysyä milloin se auto sitten mahtaa tulla, tai arvio siitä.
 
Saiko tuohon tarjous e2008 pösöön varustepakettia vaihdettua? Lisävarusteita kyllä sai ruksittua...
 
Onko teille, ketkä nyt antaneet valtuutuksen autokaupan hakea hankintatukea tullut tästä jokin kuittaus/vahvistus Trafilta kun haettu?

Näyttää tuo määräraha kovaa tahtia hupenevan ja oma myyjä ei ilmeisesti tämän eteen ole mitään tehnyt. Kai tuohon lisärahoitusta tulee, mutta ei kiva jos kaupan saamattomuuden vuoksi tuo jää saamatta.

Itse sain kuittauksen Traficomilta n. 1½ vuotta auton hankinnan jälkeen, että ko. 2000€ avustus on myönnetty. Suomi.fi kautta se kyllä tehtiin äkkiä silloin joskus kun autoa tilailtiin, mutta byrokratian rattaat pyörivät hitaasti. Eli voi kestää jonkun aikaa, että saat virallisen paperin.
 
Itse sain kuittauksen Traficomilta n. 1½ vuotta auton hankinnan jälkeen, että ko. 2000€ avustus on myönnetty. Suomi.fi kautta se kyllä tehtiin äkkiä silloin joskus kun autoa tilailtiin, mutta byrokratian rattaat pyörivät hitaasti. Eli voi kestää jonkun aikaa, että saat virallisen paperin.
Juu, varmasti kestää pitkään, eikä tällä niin merkitystä ole koska maksetaan.
Kyseessä siis nyt ettei tätä ole vielä haettu ja määrärahasta käytetty nyt 81 %. Eiköhän tähän lisämääräraha tule, mutta tuleeko samoilla ehdoilla.
 
Juu, varmasti kestää pitkään, eikä tällä niin merkitystä ole koska maksetaan.
Kyseessä siis nyt ettei tätä ole vielä haettu ja määrärahasta käytetty nyt 81 %. Eiköhän tähän lisämääräraha tule, mutta tuleeko samoilla ehdoilla.
Se määräraha tippuu aika radikaalisesti. Oliko nyt 9 miljoonaa niin se tippuu 3,5 miljoonaan. Näin oli sähköautot nyt ryhmässä.

Joku myös mainitsi että nykyään pitäisi hakea itse.
 
Eikös sen joku tarkentanut, että siis määräraha kasvaa 3,5 miljoonalla?
 
Se määräraha tippuu aika radikaalisesti. Oliko nyt 9 miljoonaa niin se tippuu 3,5 miljoonaan. Näin oli sähköautot nyt ryhmässä.

Joku myös mainitsi että nykyään pitäisi hakea itse.
Itse voi hakea. Tai sitten pitää antaa autoliikkeelle valtuutus suomi.fi sivujen kautta, eli autoliikekin saa kyllä tuen haettua. 2021 oli vielä vanha tapa käytössä, eli on tuo haku muuttunut.
 
Juu, valtuutus on selvä ja näkyy, mutta kun eivät tahdo tuolla saada haetuksi tukea. Jos tuota ei saa, niin hinta nousee 2000€
Oman oikeusturvan kannalta kannattanee laittaa myyjälle kirjallisesti viesti, että teillä on ollut valtuutus x.x.xxxx päivästä lähtien ja tuki uhkaa kohta loppua. Jos ette hae ajallaan ja tuki ehtii loppua, niin katsot autoliikkeeen olevan vastuussa tuen menettämisestä ja siten velvollinen hyvittämään vahingon (2000 €) sinulle. Luulis tyhmemmänkin automyyjän silloin saavan perseensä ylös.
 
Oman oikeusturvan kannalta kannattanee laittaa myyjälle kirjallisesti viesti, että teillä on ollut valtuutus x.x.xxxx päivästä lähtien ja tuki uhkaa kohta loppua. Jos ette hae ajallaan ja tuki ehtii loppua, niin katsot autoliikkeeen olevan vastuussa tuen menettämisestä ja siten velvollinen hyvittämään vahingon (2000 €) sinulle. Luulis tyhmemmänkin automyyjän silloin saavan perseensä ylös.
Tämäntyylisen viestin laitoinkin eilen ja nyt hetki sitten tuli vahvistus, että hakemus on sisällä.

Edit: Sanoi vielä että heidän tietojen mukaan nykyinen määräraha kestää toukokuun loppuun, tästä siis eilen oli käytetty 74% ja tänään 81%
 
Tuskin riittää toukokuun loppuun. Nyt on mennyt parissa viikossa yli 50 % ja jäljellä 19 %.
 
Ei taida onnistua samalla latauskaapelilla ja latausaseman kautta molempiin suuntiin, koska sitten se olisi V2H eikä V2L? Aika skeidaa heittää jatkoroikka mökin ovesta sisään ja siinäpä sähköt :geek: Toivottavasti seuraavaan sukupolveen saadaan mukaan V2H, se tekisi sähköautosta ja aurinkovoimalasta kertaluokkaa houkuttelevamman hankinnan.

Juu kaksisuuntainen olisi parempi kyllä. Eihän sillä liittimen tai kaapelin asennuksella sinänsä ole merkitystä sama vaiva laittaa mökin seinään kaksi pistoketta toisesta sisään ja toisesta ulos, mutta tyhmää se olisi sen lataamisen osalta kun pitäisi itse käydä kaapelia vaihtamassa kun aurinko paistaa kunnolla, jolloin auton akkuunkin menee sähköä ja tuossa mallissa pitäisi olla mökissä silti akku tasamassa sitä energian määrää ettei jääkaappi aina sammu kun pilvi menee paneeliston ohi ja auton lataus vie vähätkin virrat.

Koska parastahan olisi, jos mökin akuston voisi kokonaan korvata sillä autolla, autolla sinne mennään jokatapauksessa eli siellä ei ilman autoa oleilla.
 
Onko teille, ketkä nyt antaneet valtuutuksen autokaupan hakea hankintatukea tullut tästä jokin kuittaus/vahvistus Trafilta kun haettu?

Näyttää tuo määräraha kovaa tahtia hupenevan ja oma myyjä ei ilmeisesti tämän eteen ole mitään tehnyt. Kai tuohon lisärahoitusta tulee, mutta ei kiva jos kaupan saamattomuuden vuoksi tuo jää saamatta.

Tänne tuli myös noin 1,5 vuotta jälkikäteen kuittaus että hankintatuki hyväksytty, näyttää tovin kestävän rattaiden pyöriessä hiiiiiitaaaaasti..
 
Lisärahaa tulikin jo:
Sähköautojen hankintaan miljoonien lisärahat – Tuki uhkasi ehtyä jo toukokuussa
8.4.202212:22päivitetty 8.4.202212:22
a76d75cb-63a2-51d9-aa2f-b143c1f7583e

Lisää tukea. Hallituksen myöntämä lisätuki mahdollistaa jopa 4 500 uuden sähköauton hankinnan. KUVA: NIKO ROUHIAINEN
Autotuojat: ”Monille sähköautoa hankkiville tuki on välttämätön edellytys auton hankinnalle”
Lukuaika noin 1 min

Hallitus on kehysriihessä päättänyt sähkö- ja kaasuautojen hankintatuen 9,5 miljoonan euron suuruisesta lisärahoituksesta. Päätös on osa vihreän siirtymän tukipakettia.
Lisärahoitus mahdollistaa tuen yli 4 500 uuden täyssähköisen henkilöauton hankintaan. Sähköautojen kysyntä on viime kuukausina ollut voimakkaassa kasvussa.
Lue lisää: Testaa tällä Kauppalehden tietovisalla, oletko todellinen autotuntija
Täyssähköisten henkilöautojen hankintatuelle oli tälle vuodelle budjetoitu noin 7,5 miljoonan euron määräraha, josta on tällä hetkellä varattu jo 80 prosenttia.

Varmuutta hankintoihin
Autotuojien arvion mukaan hallituksen linjaama lisärahoitus antaa kotitalouksille ja yrityksille varmuutta hankintapäätöksen tekemiseen taloudellisesti epävarmana aikana.
”Määrärahan loppuminen jo ennen kesää olisi leikannut pysyvästi täyssähköautojen kysyntää, sillä monille sähköautoa hankkiville tuki on välttämätön edellytys auton hankinnalle”, Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio arvioi.
Tukiraja 50 000 euroa

Vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana rekisteröidyistä henkilöautoista jo noin 14 prosenttia on ollut täyssähköautoja, kun osuus vielä viime vuonna oli 10,3 prosenttia.
 
Lisärahaa tulikin jo:
Sähköautojen hankintaan miljoonien lisärahat – Tuki uhkasi ehtyä jo toukokuussa
8.4.202212:22päivitetty 8.4.202212:22
a76d75cb-63a2-51d9-aa2f-b143c1f7583e

Lisää tukea. Hallituksen myöntämä lisätuki mahdollistaa jopa 4 500 uuden sähköauton hankinnan. KUVA: NIKO ROUHIAINEN
Autotuojat: ”Monille sähköautoa hankkiville tuki on välttämätön edellytys auton hankinnalle”
Lukuaika noin 1 min

Hallitus on kehysriihessä päättänyt sähkö- ja kaasuautojen hankintatuen 9,5 miljoonan euron suuruisesta lisärahoituksesta. Päätös on osa vihreän siirtymän tukipakettia.
Lisärahoitus mahdollistaa tuen yli 4 500 uuden täyssähköisen henkilöauton hankintaan. Sähköautojen kysyntä on viime kuukausina ollut voimakkaassa kasvussa.
Lue lisää: Testaa tällä Kauppalehden tietovisalla, oletko todellinen autotuntija
Täyssähköisten henkilöautojen hankintatuelle oli tälle vuodelle budjetoitu noin 7,5 miljoonan euron määräraha, josta on tällä hetkellä varattu jo 80 prosenttia.

Varmuutta hankintoihin
Autotuojien arvion mukaan hallituksen linjaama lisärahoitus antaa kotitalouksille ja yrityksille varmuutta hankintapäätöksen tekemiseen taloudellisesti epävarmana aikana.
”Määrärahan loppuminen jo ennen kesää olisi leikannut pysyvästi täyssähköautojen kysyntää, sillä monille sähköautoa hankkiville tuki on välttämätön edellytys auton hankinnalle”, Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio arvioi.
Tukiraja 50 000 euroa

Vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana rekisteröidyistä henkilöautoista jo noin 14 prosenttia on ollut täyssähköautoja, kun osuus vielä viime vuonna oli 10,3 prosenttia.


Hyvin valittu kyllä auto jutun kuvaan
 
Vaikuttaisi siltä, että minulla kävi uskomaton mäihä sähköauton saamisen suhteen. Autoliikkeestä löytyi esittelykappaleena ajamaton Hyundai Ioniq 5, jolla päässen kurvailemaan työsuhdeautoilun muodossa lähiviikkoina :) Tehdastilattua yksilöä olisi joutunut autoliikkeen mukaan odottaa ensi vuoden puolelle asti.
 
Vaikuttaisi siltä, että minulla kävi uskomaton mäihä sähköauton saamisen suhteen. Autoliikkeestä löytyi esittelykappaleena ajamaton Hyundai Ioniq 5, jolla päässen kurvailemaan työsuhdeautoilun muodossa lähiviikkoina :) Tehdastilattua yksilöä olisi joutunut autoliikkeen mukaan odottaa ensi vuoden puolelle asti.
Itsellä oli tänään luovutus Ioniq 5:lle, kauppoja tehtiin helmi-maaliskuun vaihteessa. Oli jo silloin laivassa oleva vapaa yksilö, vain väristä piti tinkiä kun ei yli vuoden odottelu houkutellut. Silloin oli myös vielä musta awd premium vapaana, mutta veikkaan senkin menneen samalla viikolla.
 
Joo Konalan Autotalo lupaili Ev6:n vuodenvaihteeseen toimituksella, että kyllä noi aika kortilla tuntuu olevan käytännössä kaikki pidemmän matkan vehkeet.
 
Joo Konalan Autotalo lupaili Ev6:n vuodenvaihteeseen toimituksella, että kyllä noi aika kortilla tuntuu olevan käytännössä kaikki pidemmän matkan vehkeet.
Tilattavissa autoissa on se ongelma, että niissä ei välttämättä ole edes kaikkia varusteita, kun ne aikanaan toimitetaan asiakkaille, joten jos nyt onnistuisi jostakin saamaan hyvin varustellun, mutta ajamattoman EV6:n, niin voisi katsoa olevansa onnekas.
 
Tässä tullut uutta autoa etsiskeltyä ja tuommonen 2019 vm e-Golf olis mahdollisesti hankintalistalla. Pikaisella haulla en täältä löytänyt keskustelua siitä, mutta jos jollakin semmonen löytyy niin kertokaa toki tuntoja. 35,8 kW akuilla varustettuja näyttäis pari olevan lähistöllä myynnissä, pitänee huomenna käydä koeajamassa
 
Viimeksi muokattu:
Tässä tullut uutta autoa etsiskeltyä ja tuommonen 2019 vm e-Golf olis mahdollisesti hankintalistalla. Pikaisella haulla en täältä löytänyt keskustelua siitä, mutta jos jollakin semmonen löytyy niin kertokaa toki tuntoja. 100 kWh akuilla varustettuja näyttäis pari olevan lähistöllä myynnissä, pitänee huomenna käydä koeajamassa

100kWh? Ei sellaisia ole olemassakaan, olikohan noissa joku 25kwh tms.
 
Tuli käytyä ajamassa takavetoinen Bmw i4. Hieno auto kyllä kaikinpuolin. Hyvin hiljainen, miellyttävä alusta, sisätilojen laatuvaikutelma erinomainen ja mainiot penkit. Infotainment vaikutti ihan toimivalta, vaikkakin tottumattomalle hieman monimutkaiselle. Tehoa takavedossa täysin riittävästi.

Miinuksina takapenkin tilat ja sisäänkulkemisen pieni aukko. Ajossa auto tuntui enemmänkin "laivamaiselta" kuin ketterältä.

Todella hieno auto matkantekoon.
 
Tuli käytyä ajamassa takavetoinen Bmw i4. Hieno auto kyllä kaikinpuolin. Hyvin hiljainen, miellyttävä alusta, sisätilojen laatuvaikutelma erinomainen ja mainiot penkit. Infotainment vaikutti ihan toimivalta, vaikkakin tottumattomalle hieman monimutkaiselle. Tehoa takavedossa täysin riittävästi.

Miinuksina takapenkin tilat ja sisäänkulkemisen pieni aukko. Ajossa auto tuntui enemmänkin "laivamaiselta" kuin ketterältä.

Todella hieno auto matkantekoon.
Laivamaiselle, eikös toi ole aika pieni auto sisältä ainakin? Ja verrattu M3 bemariin? En ole itse ajanut vielä, mut mikä oli hinta koeajoautolla ja sen varusteilla?
 
Laivamaiselle, eikös toi ole aika pieni auto sisältä ainakin? Ja verrattu M3 bemariin? En ole itse ajanut vielä, mut mikä oli hinta koeajoautolla ja sen varusteilla?
Painaa reilusti yli kaks tonnia, M50 versiota on vissiin verrattu M3:een, koska jossain päin maailmaan samassa hintaluokassa.
 
Laivamaiselle, eikös toi ole aika pieni auto sisältä ainakin? Ja verrattu M3 bemariin? En ole itse ajanut vielä, mut mikä oli hinta koeajoautolla ja sen varusteilla?
Tuota minun laivamaisuus-kommentti tulee siis siitä, että auton paino selvästi tuntuu ajossa ja autohan on varsin pitkä suhteessa sisätiloihin. Alusta takavetoisessa oli mukavuuspainotteinen ja kun itse olen tottunut kompaktimman pään autoihin, niin pitkä nokka oli aikamoinen jöllikkä kun ekaa kertaa lähti liikkeelle.

Nämä yhdessä siis tekevät tuota "laivamaisuutta", mutta ei pidä ottaa tuota kommenttia liian vakavasti, kyseessä ei ole mikään laiva sanan tavanomaisessa merkityksessä. M3 bemarilla en ole ajanut, joten en osaa siihen verrata.

Auto oli 13000e hintaisella Fully Charged -varustepaketilla, eli varmaan joku 75000e. Stereot jäi hieman epäselväksi, että oliko perustasoa vai se keskimmäinen Hifi-versio kun myyjä ei osannut kertoa. Mutta epäilisin, että oli keskitason setti ja kuulosti ihan kohtuullisen hyvälle sekin. Varmaan itse ruksisin kuitenkin Harman Kardonit.
 
Olisi ehkä vielä yksinkertaisempaa mikäli auto syöttäisi vaan DC:tä takaisin latausboksille ja sen tehtäväksi jäisi hoitaa kaikki nuo taajuudet ja invertterihommat. Tai sellainen voisi olla valmiiksi tuettuna aurinkosähkö-invertterissä koska se ottaa muutenkin korkeajännitteistä tasavirtaa paneeleilta ja muuttaa sitä vaihtovirraksi. Pitäisi vaan olla tarkkana ettei tule liikaa häviöitä kun tasavirtaa työnnetään autolta latauslaitteelle ja siitä eteenpäin kodin aurinkosähköinvertterille asti. Joka autoon ei tarvitsisi tunkea lisää monimutkaista elektroniikkaa ja tuollaisen tasavirran syötön takaisin taloon voisi toteuttaa hyvinkin joustavilla standardeilla.
Standardi tukee kolmea tilaa kaksisuuntaiselle sähkölle.

1. grid-forming AC

Tässä vaihtoehdossa auto toimii itsenäisenä generaattorina. Tila on siis suunnilleen sama kuin Hyunda-Kia:n V2L. Mahdollisesti Hyundai-Kian malli on juurikin standardin mukainen.

2. grid-following AC

Tässä auton toimii Teslan Powerwallin kaltaisena verkkoa tukevana akkupankkina. Jos haluat vaikka ladata aurinkosähköä päivällä autoon, ja käyttää sitä yöllä jääkaappien yms pyörittämiseen. Kun nyt melkein kaikkialla on AC-verkko (tämä tarkoittaa myös off-grid mökkejä aurinkosähköllä), tämä on ehkä hyödyllisin kaksisuuntaisin latauksen muoto. Se on kuitenkin monimutkaisin toteuttaa auton päässä.

3. DC (tasavirta)

Auto syöttää tasavirtaa takaisinpäin. Autoon ei käyttänössä tarvi mitään uutta eletroniikkaa, vain pieniä ohjelmamuutoksia. Harvassa kodissa on kuitenkaan mitään laitetta joka toimii 400V tasavirralla, joten tarvitaan latausema jossa invertteri. Tällaisia ei vielä kukaan tee. Käytännössä tuollainen laturi vastaa tekniikaltaan nykyisiä pikalatureita, joiden hinnat alkaa tällä hetkellä kymppitonnin luokasta.

Autojen (eikä laturien) ei tarvitse tukea kaikkia kolmea tilaa, joten tarkkana pitää olla kun valitsee autoa ja latausasemaa kaksisuuntaista latausta varten...
 
Oliko kellään viimeisintä tietoa siitä latausstandardista joka mahdollistaisi Teslamaisen "laturi kiinni -> laskutus käyntiin" toiminnon kaikissa BEVeissä? Käsittääkseni taisi olla 2023 tulossa ellen väärin muista....?
 
En mitään asiastasi kiistä muuta kuin sen että Kiinan pojat ovat päässeet jo alle 5t hintoihin.
Tuo ei ole pikalaturi.

Mikäköhän tolkku tuossa laitteessa noin muutenkaan on? Vai onko ideana että jos auton sisäinen ac laturi on rikki, sitä ei tarvii korjata?

E: tuo laite ei kyllä taida olla mikään yleinen sähköauton dc laturi ylipäätään, vaan johonkin tiettyyn yksittäiseen laitteeseen tehty laturi, esim jollekin sähkötrukille tms. Tyyppikilven mukaan tuo on 330v, 20A ja 12v, 7A...
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 490
Viestejä
4 497 987
Jäsenet
74 214
Uusin jäsen
Fd3

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom