Yleistä keskustelua sähköautoista

Autosta löytyy kyllä aktiivinen akuston lämmitys/viilennys, mutta latausta varten etukäteen se ei aktivoidu missään tilanteessa, ei automaattisesti eikä manuaalisesti paitsi sitten latauksen aikana.

muoks. lausetta selkeytetty
Oisko havaintoja tai lähdemateriaalia viestistäsi lihavoimani kohdan tueksi? Ja mitä tarkalleen tarkoitat? Jäähdytystä kesällä vai lämmitystä kylmällä vai sekä että?
 
Kaikenkaikkiaan tuo Leaf on kovin keskinkertainen auto. Ennenkaikkea chademon takia jättäisin kauppaan. Se on poistuvaa tekniikkaa ja nakertaa jälleenmyyntiarvoa tulevaisuudessa merkittävästi.

Näinhän se vähän on. Toisaalta rapidgate on Leafin kohdalla sen verran paha, että en tiedä, onko tällä kovin paljon muita käyttötapauksia jatkossa kuin päivittäisajot kotilatauksella. Luotettavuushan näissä on aivan loistava ja pieniakkuisen mulkosilmänkin kysyntä on nyt kovaa ja hinnat korkealla siihen verrattuna, mitä uudempi 40kWh malli maksaa.
 
Näinhän se vähän on. Toisaalta rapidgate on Leafin kohdalla sen verran paha, että en tiedä, onko tällä kovin paljon muita käyttötapauksia jatkossa kuin päivittäisajot kotilatauksella. Luotettavuushan näissä on aivan loistava ja pieniakkuisen mulkosilmänkin kysyntä on nyt kovaa ja hinnat korkealla siihen verrattuna, mitä uudempi 40kWh malli maksaa.
Muistaakseni akun ylikuumentuminen olisi 40kWh, 30kWh ja 24kWh mallien ongelma. Ja koska 62kWh on jo niin iso akku, niin se ei oikein ylikuumentuisi. Eli kaikista puuttuu jäähdytys, mutta 62 olisi silti kaikkein paras.

40kWh N-Connecta oli hetken aikaa ja hyvin se tietysti toimi. Mutta nyt vaan täytyy odotella Peugeot e-2008:a.
 
Muistaakseni akun ylikuumentuminen olisi 40kWh, 30kWh ja 24kWh mallien ongelma. Ja koska 62kWh on jo niin iso akku, niin se ei oikein ylikuumentuisi. Eli kaikista puuttuu jäähdytys, mutta 62 olisi silti kaikkein paras.

40kWh N-Connecta oli hetken aikaa ja hyvin se tietysti toimi. Mutta nyt vaan täytyy odotella Peugeot e-2008:a.
Koskee se isointakin akkua, mutta sillä toki pääsee jo aika pitkälle ennen kuin tuosta on haittaa.
 
Muistaakseni akun ylikuumentuminen olisi 40kWh, 30kWh ja 24kWh mallien ongelma. Ja koska 62kWh on jo niin iso akku, niin se ei oikein ylikuumentuisi. Eli kaikista puuttuu jäähdytys, mutta 62 olisi silti kaikkein paras.

40kWh N-Connecta oli hetken aikaa ja hyvin se tietysti toimi. Mutta nyt vaan täytyy odotella Peugeot e-2008:a.
Koskee se isointakin akkua, mutta sillä toki pääsee jo aika pitkälle ennen kuin tuosta on haittaa.
 
Kyse oli siis Amperasta ja sen akkupaketin vikaantuneista antureista. 3k€ vaihtoakku ja toinen yli 3k€ vaihtotyöhön. Akkujen saatavuus ja hinta varmaan vaihtelee, mutta kolme tonnia mekaanikon päivän työstä on kyllä täyttä ryöstöä.

Pistipä tämä silmään, kun itselläni Volt kävi taannoin huollossa ja siinä yhteydessä kyselin, että onko softapäivitystä, niin mekaanikko vastasi, että ei ole tai on, mutta ei kannata ottaa ennen kuin akun anturit vikaantuu. Se mitä tuo päivitys tekee, niin se kytkee vikaantuneet anturit pois käytöstä ja samalla vähentää akun kokonaiskapasiteettia. Kovaa ajoa tuon jälkeen.
 
Oisko havaintoja tai lähdemateriaalia viestistäsi lihavoimani kohdan tueksi? Ja mitä tarkalleen tarkoitat? Jäähdytystä kesällä vai lämmitystä kylmällä vai sekä että?

Tarkoitan siis sitä, kun auton on jo laittanut lataukseen ja lataus alkanut. Omakohtainen havainto useita kertoja pikalatauksessa (50kW) kesällä, ILP lähtee pyörimään mukana kuumassa ja viilentää akkuja. Kyllä tästä ominaisuudesta mainitsi myös automyyjä kun kauppaa tein. Lämmityksestä en nyt voi omalla kokemuksella paljoa sanoa, koska en ole päässyt oikein pikalatausta kokeilemaan talvella. Käsittääkseni sen pitäisi kyllä lämmittää myös akkuja kylmässä kun pikalataa. Se että miten hyödyllistä se enää tuossa vaiheessa on, on sitten toinen juttu. Eli kyse siis DC latauksesta +50kW, AC latauksissa (11kW tai vähemmän) tuota jäähdytystä/lämmitystä ei käytetä, koska noissa nopeuksissa akkujen lämpötila ei ole rajoittava tekijä.
 
Vielä jatkoa Amperan akusta. Sattui silmään toiselta palstalta e-Expert, joka mm. näitä Amperan ajoakkuja korjaa. Lainaus sivustolta: ”Esimerkiksi Opelilla ei ole Amperan akuille korjausohjetta, ja näitä kuitenkin korjaamoilla tulee vastaan. Olemme itse asiantuntijatiimillämme tutkineet korjausmahdollisuuksia ja laatineet ohjeistuksen turvalliseen korjaukseen”. Kestääkö sähköauton akku ja voiko sen korjata? - e-Expert
 
Eli kyse siis DC latauksesta +50kW, AC latauksissa (11kW tai vähemmän) tuota jäähdytystä/lämmitystä ei käytetä, koska noissa nopeuksissa akkujen lämpötila ei ole rajoittava tekijä.
Facebookin puolella yksi käyttäjä postaili e-2008:aan liittyen seuraavaa: "Oon ymmärtänyt, että tämä toimii akkujärjestelmän suhteen samalla lailla kuin Opel Corsa-e. Sillä pakkasten aikaan latausnopeus riippuu ihan hirmuisesti siitä, että miten tyhjällä akulla saavut laturille. Esim. 12 asteen pakkasessa 58 % varauksella 50 kW:n laturista lirui energiaa 9 kW:n teholla. Jos oisin saapunut laturille vaikka 10 %:ssa, oisin saattanut saadakin tuon 50 kW."

Jotenkin aika hurjalta tuntuu, että tuollaisessa peruspakkasessa auto ottaa tuollaisella about 60 % varauksella alle 10 kW latausta. Toivottavasti tuo ei pitkässä juoksussa pidä paikkaansa Peugeotin kanssa.
 
Facebookin puolella yksi käyttäjä postaili e-2008:aan liittyen seuraavaa: "Oon ymmärtänyt, että tämä toimii akkujärjestelmän suhteen samalla lailla kuin Opel Corsa-e. Sillä pakkasten aikaan latausnopeus riippuu ihan hirmuisesti siitä, että miten tyhjällä akulla saavut laturille. Esim. 12 asteen pakkasessa 58 % varauksella 50 kW:n laturista lirui energiaa 9 kW:n teholla. Jos oisin saapunut laturille vaikka 10 %:ssa, oisin saattanut saadakin tuon 50 kW."

Jotenkin aika hurjalta tuntuu, että tuollaisessa peruspakkasessa auto ottaa tuollaisella about 60 % varauksella alle 10 kW latausta. Toivottavasti tuo ei pitkässä juoksussa pidä paikkaansa Peugeotin kanssa.
Ympäri käydään, yhteen tullaan. Tuo on siis meikäläisen kommentti ja kokemus. :D Mutta joo, ois aika todella mielenkiintoista saada tämmönen vastaava kuvaaja omalle autolle (tämä pätee ilmeisesti Taycanille):

1649269506367.png
 
edit: tupla. Miten tän voi poistaa? :D

edit2: no lisätään vielä, koska en ehkä painottanut tarpeeksi: näillä vehkeillä on todellakin pidemmässä talvireissussa syytä mitoittaa matka niin, että saavut pikalaturille tyhjähköllä akulla.
 
Jotenkin aika hurjalta tuntuu, että tuollaisessa peruspakkasessa auto ottaa tuollaisella about 60 % varauksella alle 10 kW latausta. Toivottavasti tuo ei pitkässä juoksussa pidä paikkaansa Peugeotin kanssa.

Kyllä tuo ihan uskottavalta vaikuttaa. Kylmällä akulla latauskäyrä lähtevät alas aiemmin kuin lämpimällä. Lataus itsessään lämmittää, mutta jos noin täydestä aloittaa, taitaa olla toivoton taistelu vielä täyttyessään enemmän laskevaa latauskäyrää vastaan. Jos aloittaa sieltä alhaisesta varaustasosta, akku on jo tuossa vaiheessa lämmin. Yleensä tuon voi kyllä välttää suunnittelemalla lataukset niin että akku on tarpeeksi tyhjillään aloittaessa.
 
9 kW tuntuu kyllä poikkeuksellisen huonolta vaikka miten olisi 12 astetta pakkasta ja puolen välin päälle akku. Olikohan tuo ajettu pitkän ajotauon päätteeksi suoraan laturille? Miissä ei varmasti ole mikään ihmeellinen akku latausnopeuden suhteen ja kyllä se silti 20 kW pintaan saa raavittua itsensä säällä kuin säällä. Alle 10 kW täytyy vetkuttaa yli 90 % asti, kokeilin kerran tyhjällä kWh-hintaisella ABC:lla sapuskaa mussuttaessa.
 
9 kW tuntuu kyllä poikkeuksellisen huonolta vaikka miten olisi 12 astetta pakkasta ja puolen välin päälle akku. Olikohan tuo ajettu pitkän ajotauon päätteeksi suoraan laturille? Miissä ei varmasti ole mikään ihmeellinen akku latausnopeuden suhteen ja kyllä se silti 20 kW pintaan saa raavittua itsensä säällä kuin säällä. Alle 10 kW täytyy vetkuttaa yli 90 % asti, kokeilin kerran tyhjällä kWh-hintaisella ABC:lla sapuskaa mussuttaessa.
Latausta edelsi vajaa 30 km melko rauhallista ajoa max. 80 km/h. Eli akun lämpötila ei varmaan ollut ihan hirveesti ehtinyt nousta tuosta -12 °C:sta.

Lisätään, että täyttä varmuutta ei tietenkään ole siitä, että olisiko laturi voinut tässä kohtaa rajoittaa jostain kumman syystä. Mahdollistahan se on, mutta epätodennäköistä. Kyseessä oli Lidlin laturi.
 
Latausta edelsi vajaa 30 km melko rauhallista ajoa max. 80 km/h. Eli akun lämpötila ei varmaan ollut ihan hirveesti ehtinyt nousta tuosta -12 °C:sta.

Lisätään, että täyttä varmuutta ei tietenkään ole siitä, että olisiko laturi voinut tässä kohtaa rajoittaa jostain kumman syystä. Mahdollistahan se on, mutta epätodennäköistä. Kyseessä oli Lidlin laturi.

Kovilla pakkasilla ja/tai kovan sähkön hinnan aikaan on ollut kyllä vahva epäilys siitä, että Lidl rajoittaa latureiden antamaa virtaa. Niillähän on kaikki toimipaikat kattava älysähköverkko käytössä: Lidlin myymälät ja jakelukeskus toimivat virtuaalivoimaloina | Kauppa
 
Kovilla pakkasilla ja/tai kovan sähkön hinnan aikaan on ollut kyllä vahva epäilys siitä, että Lidl rajoittaa latureiden antamaa virtaa. Niillähän on kaikki toimipaikat kattava älysähköverkko käytössä: Lidlin myymälät ja jakelukeskus toimivat virtuaalivoimaloina | Kauppa
Mielenkiintoinen huomio. Noinhan tuo on sitten voinut mennäkin – toi oli just niitä päiviä joulun ja uudenvuoden välissä, kun sähkön hinta veteli missä sattuu.
 
Tuli tässä myytyä oma Hyundai Ioniq 28kWh pois ja laskeskelin mitä auto tuli tuon 19kk aikana ja 32tkm aikana maksamaan per km kaikkine kuluineen: Hintaa tuli 0,2€/km.
Todella halpaa ajelua kun sain myytyä auton hyvään hintaan pois. Meni vielä nopeasti kaupaksi, alle 24h ilmoituksen jättämisestä. Nyt on melkoiset myyjän markkinat.
 
Onkohan sähköauton ostossa ulkomailta jonkinlaisia kommervenkkejä. Monissa maissa on Suomea selvästi isommat hankintatuet, jolloin luulisi käytettyjä autojakin olevan halvemmalla. Onkohan kannattavaa ostaa esim. Saksasta ja Ruotsista sähköauto?
 
Onkohan sähköauton ostossa ulkomailta jonkinlaisia kommervenkkejä. Monissa maissa on Suomea selvästi isommat hankintatuet, jolloin luulisi käytettyjä autojakin olevan halvemmalla. Onkohan kannattavaa ostaa esim. Saksasta ja Ruotsista sähköauto?
Jos katsot jostain suomalaisesta nettiautoliikkeestä esim. vähän käytettyjä Tesloja, taitavat ne pääosin olla just Saksan tuliaisia. Jotkut tekevät tuolla bisnestä eli auto on sen 6-12kk Saksassa ajossa (liisaus tai mikä lie), saa Saksan suuret sähköautotuet, ja sitten se myydään Suomeen missä on paljon pienemmät tuet. Työkaveri osti jokin aika sitten yhden tuollaisen (Tesla Model 3 Performance, ei kovin vanhakaan). Suomalaisesta autokaupasta sen ihan osti.

Periaatteessa Saksan valtio tuossa häviää ja suomalaiset autonostajat hieman hyötyvät. Eniten voittavat noi tahot jotka tuota bisnistä pyörittävät, lienevätkö saksalaisia autoliikkeitä tms.

Se noissa Saksan tuliaisissa tuppaa ilmeisesti olemaan ominaisuutena että vaikka mukana tulisi ns. "kahdet renkaat", tulee vain yhdet vanteet. Eli laske hinnan päälle vielä toiset vanteet, ellet halua vaihdella renkaita vanteisiin kaksi kertaa vuodessa (ei taida montaa vanteenvaihtoa renkaat kestää). Tähän syynä lienee se että Saksassa niitä ajetaan yksillä vanteilla ja yksillä "jokakelin"-renkailla.
 
Joissain tulee kahdet renkaat ja vanteetkin mutta silti saa talvirengassarjan ostaa kun ne Keski-Euroopan kitkat sopii lähinnä Suomen kesäkeleille.
 
Onkohan sähköauton ostossa ulkomailta jonkinlaisia kommervenkkejä. Monissa maissa on Suomea selvästi isommat hankintatuet, jolloin luulisi käytettyjä autojakin olevan halvemmalla. Onkohan kannattavaa ostaa esim. Saksasta ja Ruotsista sähköauto?
Vielä tarkennuksena että niiden ulkomaisten hankintatukien ehtona aina kai on että se auto on rekisteröity ja käytössä kyseisessä maassa esim. 6-12kk. Eli ei mene niin että ostat uuden sähköauton Saksasta Suomeen, ja kuittaat saksalaiset hankintatuet.
 
Vielä tarkennuksena että niiden ulkomaisten hankintatukien ehtona aina kai on että se auto on rekisteröity ja käytössä kyseisessä maassa esim. 6-12kk. Eli ei mene niin että ostat uuden sähköauton Saksasta Suomeen, ja kuittaat saksalaiset hankintatuet.
Tällä hetkellä mikä tahansa auto pitää olla vähintään 6kk vanha ja 6000km ajettu, että siitä ei tarvitse maksaa ALVia uudelleen. En osaa sanoa millainen kikkailu yksityisellä tuo touhu sitten olisi. Ainakin pitäisi jotenkin hakea lähtömaan ALV pois ja lisäksi auto verotettaisiin uutena.

Lisäksi ainakin Saksassa on tuki sähköautoille mutta tuo tosiaan "nollautuu" 6kk jälkeen. Ilmeisesti vuoden vaihteessa on tulossa muutos että tuki nollautuu vasta 12kk omistuksen jälkeen.
 
Joissain tulee kahdet renkaat ja vanteetkin mutta silti saa talvirengassarjan ostaa kun ne Keski-Euroopan kitkat sopii lähinnä Suomen kesäkeleille.
Tuokin riippuu puljusta. Itse sain valita vanteeni joko Teslan omat tai jälkiasenteiset ja joku diili heillä oli Nokian renkaista tehty jonkun rengasliikkeen kanssa koska en saanut tingittyä Continentaleja mukaan mutta Nokiat sai vanteineen ilman lisämaksuja (tai ostaneet varaston täyteen Nokialaisia).
 
Asiasta toiseen. Jätkäsaaressa Verkkokauppa.com:lla on uudet uljaat AC-latausasemat hallissa asiakkaiden käyttöön.

Onko hajua miten ne toimivat? Eilen ainakin minä ja yksi ID.4 omistaja jäätiin ihmettelemään kun ei alkanut kummallakaan ladata, vieressä joku lataushybridi kyllä ilmeisesti lataili iloisesti (sillä oli latausasemassa kiinteä kirkas sininen valo, meillä himmeämpi sininen pumppaava valo).

Kävin ostosten yhteydessä sisältä kysymässä myyjältä, sanoi että seinällä pitäisi olla ohjeet (en nähnyt missä seinällä ainakaan latauspisteiden luona), ja että juu ilmainen on. Kysyin pitääkö rekisteröityä jonnekin tai käyttää jotain äppiä tai tagia ennenkuin alkaa ladata, oli sitä mieltä että ei mutta vaikutti epävarmalta.

Googlettamallakaan en löytänyt kuin maininnan verkkokaupan sivuilta että latauspisteitä on, tervetuloa latailemaan!

Pitänee varmaan soittaa Veijo Verkkokauppa.com:lle, ehkä hän tietää...
 
Joissain tulee kahdet renkaat ja vanteetkin mutta silti saa talvirengassarjan ostaa kun ne Keski-Euroopan kitkat sopii lähinnä Suomen kesäkeleille.
Uusimmat keskieurooppalaiset kitkat häviää jäällä, lumella ovat kilpailukykyiset ja muissa olosuhteissa paremmat kuin pohjoiset versiot. Kannattaa kokeilla, jos et usko. Ajelin tämän talven Contin TS860S:llä ja hyvin pärjäsi. 870 lienee vielä vähän parempi.
 
Nyt on vihreetä kun aurinkosähköä ja ruoho tai mikä lie jäkälä kasvaa kojelaudassa:


Miten tuo 112 km onnistuu kaamosaikaan? :)
Juu noi aurinkospaneelit voivat olla ihan kiva lisä Kaliforniassa, Thaimaassa ja Saharassa, Suomessa vähemmän hyötyä että niistä ainakaan ekstraa kannattaa juurikaan maksaa...

Suomessa voisi toimia paremmin joku katolle asennettava pieni tuulivoimalapropelli. Kun ajaa vastatuuleen kovaa niin akkuhan täyttyy ihan silmissä!
 
Juu noi aurinkospaneelit voivat olla ihan kiva lisä Kaliforniassa, Thaimaassa ja Saharassa, Suomessa vähemmän hyötyä että niistä ainakaan ekstraa kannattaa juurikaan maksaa...

Suomessa voisi toimia paremmin joku katolle asennettava pieni tuulivoimalapropelli. Kun ajaa vastatuuleen kovaa niin akkuhan täyttyy ihan silmissä!

Tuossa näytti olevan paneelit myös sivuilla, eli auttaa täällä meidänkin leveysasteilla paremmin kuin pelkästään katolla oleva paneeli.

Aurinkoahan meilläkin piisaa yli puolet vuodesta todella hyvin. Mökin co-owneri lataa ID3:sta meidän mökin aurinkosähköllä kun siellä on, harmi vaan ettei siitä autosta saa sitä sähköä takaisin mökkiin, siinä kun on aivan hervoton akku meidän mökkiin nähden ja olen itsekin haaveillut a) sähköautosta ja b) sellaisesta sähköautosta, jonka voisin liittää mökin sähköihin niin ei tarttis mökillä olla akkuja ollenkaan.
 
Nyt on vihreetä kun aurinkosähköä ja ruoho tai mikä lie jäkälä kasvaa kojelaudassa:


Miten tuo 112 km onnistuu kaamosaikaan? :)

On kyllä komean näköinen tuo auto. Tulee mieleen 2000-luvun alun Renault Scenic :D
 
Uusimmat keskieurooppalaiset kitkat häviää jäällä, lumella ovat kilpailukykyiset ja muissa olosuhteissa paremmat kuin pohjoiset versiot. Kannattaa kokeilla, jos et usko. Ajelin tämän talven Contin TS860S:llä ja hyvin pärjäsi. 870 lienee vielä vähän parempi.
Olen ajellut muutamat talvet tuontiautojen keski-euroopan kitkoilla. Toki ne on paremmat esim asvaltilla ja kostealla asvaltilla mutta eihän nastarenkaitakaan osteta sen takia että niitä asvaltilla ajetaan vaan että ne pitää haastavissa olosuhteissa.

Oma valintahan tuo on ja ympäri vuoden saa ajaa kelistä riippumatta jos M+S merkintä löytyy.
 
Jos joku piti Rellun Meganea kalliina jo ennestään, niin nyt ovat pistäneet ainakin paremmin varusteltuihin malleihin useamman tonnin hintaa lisää :psmoke:
 
Hyi saakeli että on rellulla hintaa. Joo en epäile etteikö ottajia olisi ja kohderyhmäkin löytyisi mutta varsin rajulta tuo silti tuntuu "vain" Meganesta.
 
Jos katsoo mikä Ioniq 5:n hintataso ja varustetaso on, niin eipä relluja sen vertailun jälkeen myydä kuin saatavuudella (olettaen, että edes sitä on).
 
Niin näitä korotuksia nyt tulee monelta merkiltä kun raaka-aineet ja sitä mukaa kaikki muutkin ovat kallistuneet. Saa nähdä hiljeneekö sähköautopöhinä Suomessa nyt väliaikaisesti. Pumppuhinnat edelleen tukevat kasvua.
 
Niin näitä korotuksia nyt tulee monelta merkiltä kun raaka-aineet ja sitä mukaa kaikki muutkin ovat kallistuneet. Saa nähdä hiljeneekö sähköautopöhinä Suomessa nyt väliaikaisesti. Pumppuhinnat edelleen tukevat kasvua.
Voi käydä jopa se vastakkainen reaktio, "tilataan nopeesti ennen kuin hinnat nousee vielä lisää".
 
Jos katsoo mikä Ioniq 5:n hintataso ja varustetaso on, niin eipä relluja sen vertailun jälkeen myydä kuin saatavuudella (olettaen, että edes sitä on).
Ioniq 5 taitaa olla vielä sillä vanhalla alkuperäisellä hinnalla. Näyttää olevan 48 990€, josta saisi 2000€ pois.

Kyllä tuota varmasti tilaillaan, jos vaan jaksetaan odottaa pitkän tilausjonon päässä. Varmaan muutama muukin saattaa olla vielä alle 50k€.
 
Ymmärtääkseni niin Ioniqin kuin EV6:n hintoja ollaan nostamassa. Sama tilanne taitaa olla muidenkin valmistajien kohdalla. Volvo-myyjä totesi viikko sitten, että heidän hinnat nousevat pian viidellä prosentilla.
 
Tämähän oli ihan odotettavissa, että maahantuojat haluavat tuon hankintatuen mieluummin omaan kuin asiakkaan taskuun. Ja se onnistuu helpoiten kun nostetaan hintaa vähintään hankintatuen verran :)
 
Ioniq 5 taitaa olla vielä sillä vanhalla alkuperäisellä hinnalla. Näyttää olevan 48 990€, josta saisi 2000€ pois.

Kyllä tuota varmasti tilaillaan, jos vaan jaksetaan odottaa pitkän tilausjonon päässä. Varmaan muutama muukin saattaa olla vielä alle 50k€.
Huyndaihan vois nostaa tuosta 10 %:lla hintaa ja silti olis tuon Rellun parhaan version kanssa vasta tasoissa. Isommalla akulla ja uskaltaisin sanoa vähintäänkin vertailukelpoiselle varustuksella/laadulla.

Vanhat rellun hinnat oli siinä ja siinä, että 22 kW laturista ja peräkoukusta olis voinut kärsiä lisähintaa, mutta joku 4 k€ nosto (efektiivisesti tuen kanssa 6 k€), niin morjens.
 
Käytettyjen ladattavien autojen tuonti ennätyslukemiin viime kuussa
7.4.2022

Polttoaineiden hinnannousu ja uusien autojen toimitusvaikeudet ovat saaneet suomalaiset toden teolla innostumaan käytettyjen sähkö- ja hybridiautojen tuonnista Euroopasta. Maaliskuussa käytettynä tuotiin Traficomin mukaan 2208 ladattavaa autoa, joista 777 sähköautoa. Tämä vastaa yli puolta kaikista käytettynä tuoduista autoista.
Tavanomaisten bensiini- ja erityisesti dieselautojen tuontimäärät ovat olleet vastaavasti laskussa, kokonaisuudessaan tuontimäärät ovat pysyneet viime vuosien tasolla noin 50000 autossa/vuosi. Suosituimpia autonhakumaita ovat perinteiset Ruotsi ja Saksa mutta ladattavia autoja tuodaan paljon myös Alankomaista, Belgiasta, Ranskasta ja Italiasta.
 
Tuollahan noi viikonpäivät näkyy.
 

Liitteet

  • 1D609A83-7CB5-499C-BC95-8ECE2E4A9FC2.jpeg
    1D609A83-7CB5-499C-BC95-8ECE2E4A9FC2.jpeg
    186 KB · Luettu: 31
Tässä ylävalikko. Mulla X3 30e, eli siinä olevalla softalla nyt ainakin onnistuu.
 

Liitteet

  • D3197CC8-6ACA-4A91-88E2-A394A38CB7F8.jpeg
    D3197CC8-6ACA-4A91-88E2-A394A38CB7F8.jpeg
    498,7 KB · Luettu: 39

Statistiikka

Viestiketjuista
258 475
Viestejä
4 497 789
Jäsenet
74 213
Uusin jäsen
Naxu20

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom