Nostaisiko akun lämpötilaa se että ajastaa latauksen täyttymään samoihin aikoihin kun lähtee ajelemaan. Aikamoista kikkailua kyllä.
Outlander PHEV ryhmässä oli juttua että jotkut eivät koskaan lataa akkua heti ajon jälkeen. En kyllä muista mikä syy mutta liittyi ilmeisesti jotenkin akun kulumiseen.
Tuo on sitten päinvastaista mitä itse olen kuvitellut, ainakin jos puhutaan täyssähköautoista pakkaskeleillä.
Jos siis jätetään eri sähköautomallien omat aktiiviset akun lämpötilan hallinnat sikseen (koska niistä ei tunnu ottavan pirukaan selvää miten toimivat, Zoe varmaan toimii ihan eri logiikalla kuin Tesla jne.), niin käsitykseni on ollut:
- Pakkaskylmän akun lataaminen on pahaksi akun eliniälle. Mitä nopeampi (pika)lataus, sitä pahempaa. Näin ainakin NCA ja NMC-akuilla, en tiedä kärsivätkö LFP-akut samasta (siis eliniän lyheneminen; se kyllä on tiedossa että LFP-akut latautuvat muuten huonommin kylmässä).
- Toisaalta akku myös lämpenee (jopa ilman erillistä aktiivista lämmitystä) latauksen aikana; miten tämä suhteutuu ylläolevaan asiaan, en tiedä. Eli akku lämpenee tarpeeksi jo pelkän latauksen aikana minkä jälkeen se ei enää ota damagea kylmänä latauksesta, koska ei ole kylmä muulloin kuin latauksen alkupuolella? Vai osuuko akkua leukaan koko latauksen aikana, ellei auto aktiivisesti lämmittele akkua samalla koko latauksen aikana?
- Akku lämpenee ajon aikana, sekä jo pelkästään sen takia kun akku purkautuu (josta osa muuttuu lämpöenergiaksi), kuin että sähköauto saattaa lämmittää akkua myös moottorista kehkeytyvällä lämpöenergialla, tai sitten ei... Tästä päätellen auto kannattaisi pakkasella laittaa lataukseen aina heti ajon jälkeen jolloin aletaan ladata jo valmiiksi lämmintä, eikä pakkaskylmää, akkua. Jos ei muuta, tämä ainakin säästää energiaa kun osaa latausenergiasta ei jouduta käyttämään akun aktiiviseen lämmittämiseen.
Mitä tulee tuohon mainittuun PHEV-esimerkkiin (että ei kannata ladata heti ajon jälkeen), voisiko se liittyä siihen että lataushybrideissä on myös se polttomoottori joka tuottaa tosi paljon lämpöä, joka saattaa ehkä jopa ylikuumentaa akkua ajon aikana, ja siksi olisi parempi antaa koko auton ja akun ensin jäähtyä, ennenkuin alkaa latailla? Kun myös se liika kuumuus (latauksen aikana ja muutenkin) on akulle pahaksi?
EDIT: Unohtui vielä sellainen pointti että erityisen haitallista akulle on kuulemma tyhjänä olo pakkasella. Tuo myös puoltaisi sitä että akku kannattaa laittaa varsinkin pakkasella lataukseen heti ajon päätteeksi, kuin että pitää mahdollisesti melkein tyhjän akun pakkasessa kylmässä pitkän aikaa, ja vasta myöhemmin aloittaa latauksen.
Eli akulle on vähemmän paha rasti säilyä pakkasessa, jos akku on enemmän täynnä, kuin tyhjä. Onpahan sitten sitä energiareserviä tarvittaessa lämmitelläkin akkua aktiivisesti, jos tarpeelliseksi katsotaan.