Yleistä keskustelua sähköautoista

Noissa Saksan tuomisissa on sekin erittäin positiivinen puoli että ne tuovat mukavasti lisäväriä Suomen kovin valkoiseen Tesla-kantaan. Työkaverikin päätyi ostamaan kauniin punaisen Tesla Model 3 Performancen, on se kyllä kivan näköinen kaikkiin valkoisiin Tesloihin verrattuna. Liikenteessä valkoinen Tesla Model 3 tuntuu melkein yhtä yleiseltä näyltä kuin punainen Toyota Yaris.

Tosin nyt ei niihin valkoisiinkaan saa enää hankintatukea... toisaalta linkkaamani uutisen mukaan ei saisi vaikka hinta ei olisikaan noussut.
Juu ja sisustojakin on valkoista eikä vain samaa mustaa. Valittavana oli sinistä, punaista ja valkoista samantien ajoon mallilla. Kilsoja kaikissa se noin 10tkm. Ja joo, itse otin valkoisen+mustan sisusta koska kesäisin helppo pitää puhtaana mutta miettien aina että väri vaihtuu vinyylillä ja niin se tuossa ensi viikolla muuttuukin metallioranssiksi.
 
Siis sähkö- vai polttisauto? Onko käytettyjen polttisautojekin menekki kasvanut viime vuodesta?

Mulla on lähipiirissä nyt aika monikin just vaihtanut, vaihtamassa tai aikeissa vaihtaa sähköautoon, myös sellaisia jotka puoli vuotta sitten olivat "ei koskaan sähköautoa!". Hyvä tietysti heille jos heidän vaihdossa antamistaan dieseleistä tulee kelpo alennus... Minä päädyin viime vuonna myymään bensa-autoni itse kun sähköautoliike olisi tarjonnut siitä vain 1000€. Itse myin sen puolessa päivässä 2300€:lla. Ansaitsemillani rahoilla ostin itselleni ja vaimolle jotain kivaa (sähköauton).
Kyseessä on kohtuullisen vähän ajetusta lataushybridistä. Myyjä kysyi ensimmäisenä, että eihän ole diesel.
 
Vähiin käy ennenkuin loppuu, sanoi entinen kokki kun edellisen päivän hernesoppaa kenkälusikalla ryysti:


Noin muuten olen sitä mieltä ettei tällaista tukea olisi oikeasti tarvittu tai pitänyt tulla, vaikka itsekin siitä hyödyin. Hankintaveron poisto oli ihan tarpeeksi hyvä porkkana. Parempi varmaan olisikin että suomalaiset ostavat Saksasta tuotuja vähän käytettyjä sähköautoja, joissa on Saksan valtion maksama tuki jo leivottu sisään. Suomalaiset voittavat, saksalaiset häviävät, jesh.
Hankintatuki onkin käytännössä tuki suomalaiselle autokaupalle. Paras tuli sähköautoille on tietenkin yli kahden euron poltto-ainehinta, kuten nyt on käytännössä todettu...
 
mulla on kaksi kokemusta noista akkutakuun ylittävistä . opel amperasta meni yksi lämpötila anturi liika rikki vain vuosi 8 vuoden takuun jälkeen . sitä alle euron anturia ei pysty vaihtamaan ja koko akusto piti vaihtaa sieltä pystyy ohjelmoimaan niitä antureita pois käytöstä olikohan kolmeen anturiin asti ... toinen kokemus teslasta muutama kenno paskana niitä muutamia kennoja ei vaihdeta merkkihuollossa vaan koko akusto pitää vaihtaa. 25 000€ akusto reiluun 30 000€ autoon ei kiitos. En tiiä miten ollu näin huonoa tuuria . Sähköauto pitää vaihtaa pois ennekö akkutakuut ummessa tämän opin kantapään kautta.
 
Viimeksi muokattu:
mulla on kaksi kokemusta noista akkutakuun ylittävistä . opel amperasta meni yksi lämpötila anturi liika rikki vain vuosi 8 vuoden takuun jälkeen . sitä alle euron anturia ei pysty vaihtamaan ja koko akusto piti vaihtaa sieltä pystyy ohjelmoimaan niitä antureita pois käytöstä olikohan kolmeen anturiin asti ... toinen kokemus teslasta muutama kenno paskana niitä muutamia kennoja ei vaihdeta merkkihuollossa vaan koko akusto pitää vaihtaa. 25 000€ akusto reiluun 30 000€ autoon ei kiitos. En tiiä miten ollu näin huonoa tuuria . Sähköauto pitää vaihtaa pois ennekö akkutakuut ummessa tämän opin kantapään kautta.

Ei oikein houkuttele ostamaan vanhaa sähköautoa tuollaiset kokemukset.
 
Juu ja sisustojakin on valkoista eikä vain samaa mustaa. Valittavana oli sinistä, punaista ja valkoista samantien ajoon mallilla. Kilsoja kaikissa se noin 10tkm. Ja joo, itse otin valkoisen+mustan sisusta koska kesäisin helppo pitää puhtaana mutta miettien aina että väri vaihtuu vinyylillä ja niin se tuossa ensi viikolla muuttuukin metallioranssiksi.

Oliko mitä kautta Saksasta tuonti, verkosta suoraan ja missä teetät tuon teippauksen? Mielenkiintoista nähdä lopputulos, hyvältä vaikuttaa :thumbsup:
 
mulla on kaksi kokemusta noista akkutakuun ylittävistä . opel amperasta meni yksi lämpötila anturi liika rikki vain vuosi 8 vuoden takuun jälkeen . sitä alle euron anturia ei pysty vaihtamaan ja koko akusto piti vaihtaa sieltä pystyy ohjelmoimaan niitä antureita pois käytöstä olikohan kolmeen anturiin asti ... toinen kokemus teslasta muutama kenno paskana niitä muutamia kennoja ei vaihdeta merkkihuollossa vaan koko akusto pitää vaihtaa. 25 000€ akusto reiluun 30 000€ autoon ei kiitos. En tiiä miten ollu näin huonoa tuuria . Sähköauto pitää vaihtaa pois ennekö akkutakuut ummessa tämän opin kantapään kautta.

Ihan normaali toimintatapa merkkihuolloissa, mitään ei voi korjata vaan aina vaihdetaan kokonaisia yksiköitä. Sama juttu oli sähköauto tai ei. Kun puhutaan tuhansien tai kymmenien tuhansien kuluista, niin järkevä ihminen etsii muitakin totuuksia kuin merkkihuollon tarinat. Pikainen googlaus osoitti, että Ampera/Volt akun antureita ja niihin liittyvää elektroniikka voi vaihtaa. Eiköhän Teslankin akkuja joku paja korjaa.
 
Ihan normaali toimintatapa merkkihuolloissa, mitään ei voi korjata vaan aina vaihdetaan kokonaisia yksiköitä. Sama juttu oli sähköauto tai ei. Kun puhutaan tuhansien tai kymmenien tuhansien kuluista, niin järkevä ihminen etsii muitakin totuuksia kuin merkkihuollon tarinat. Pikainen googlaus osoitti, että Ampera/Volt akun antureita ja niihin liittyvää elektroniikka voi vaihtaa. Eiköhän Teslankin akkuja joku paja korjaa.
no sitten linkkiä niistä jotka niitä amperan antureita vaihtaa. soittelin kyllä paikkoja läpi ja kaikki oli sitä mieltä että koko akkupaketti pitää vaihtaa
 
no sitten linkkiä niistä jotka niitä amperan antureita vaihtaa. soittelin kyllä paikkoja läpi ja kaikki oli sitä mieltä että koko akkupaketti pitää vaihtaa

Googlella löytyi siis ulkomaan foorumikeskusteluja aiheesta, ei sen tarkemmin huoltopaikkaa. Kysyitkö sähköautoihin erikoistuneilta korjaamoilta? Sellaisia lienee jo olemassa. Varmaan jokaiselta "Opel" huollolta tulee se sama tuomio, jos heillä ei ole kokemusta tai edes lupaa tehdä korjausta muuten kuin koko paketin vaihtamalla.
 
kyselin nimenomaan sähköautoihin erikoistuneilta korjaamoilta kaikilta tuli sama tuomio. Norjassa olis ollu käytettyjä akkuja noin 3k€ hintaan mutta vaihtotyölle olis tullu yli 3k€ hintaa . 6k€ autoon jonka arvo oli jotain 12000€ luokkaa ja silti olis ollu käytetty akku jonka kunnosta ei mitään takuita
 
Viimeksi muokattu:
kyselin nimenomaan sähköautoihin erikoistuneilta korjaamoilta kaikilta tuli sama tuomio. Norjassa olis ollu käytettyjä akkuja noin 3k€ hintaan mutta vaihtotyölle olis tullu yli 3k€ hintaa . 6k€ autoon jonka arvo oli jotain 12000€ luokkaa ja silti olis ollu käytetty akku jonka kunnosta ei mitään takuita

Ilmeisesti asiantuntemusta näin pienessä maassa ei ole, harmin paikka.

3k€ vaihtotyöstä kuulostaa aika erikoiselta. Tässä kokemuksia akkupaketin vaihdosta kotona: A guide to swapping your Gen 1 Volt battery at home Vaikein asia oli saada nostettua auto ylös riittävän korkealle. Tyyppi kommentoi, että saisi homman tehtyä kokonaisuudessaan 4-5 tunnissa. Pelkkä akkupaketin nosto autoon kiinni 45 minuuttia. Joku akunvaihdon merkkihuollossa teettänyt kertoi 7 tunnin arviosta. Ei tuon pitäisi 500-1000 euroa enempää maksaa missään tapauksessa.
 
Koskien noita Peugeotin e-208/2008 malleja, onko niissä akun lämmitystä? Ja jos on, niin millä ehdoin se kytkeytyy päälle latausta varten?
 
Koskien noita Peugeotin e-208/2008 malleja, onko niissä akun lämmitystä? Ja jos on, niin millä ehdoin se kytkeytyy päälle latausta varten?
luulis et tänne ei ensimmäistäkään autoa myydä ilman lämmitystä. litiumakut vaurioituu pakkasessa ladattaessa pysyvästi ja hajoo äkkiä
 
Jos jossain on ollut jo enemmän keskustelua niin saa osoittaa oikeaan suuntaan.

Nissan näemmä jatkoi tuota Leafin isomman akullisen (62kWh) version korkotarjousta (n. 1,15% kuluineen) - mikä on arvon raadin mielipide autosta?
Tallissa odottelisi tällä hetkellä koeajolla tuo heikkotehoisempi ja pienempiakkuinen 40kWh -versio josta saa tuntumaa autoon yleisesti ja sopivastai osui täysi lumikelikin tänne Turun suunnalle.

Onko jollain pidempiaikaista kokemusta tuosta isompiakkuisesta? Alkaako jo ikä painamaan (malli tullut ilmeisesti 2017?), saako samalla rahalla / rahoituksella jotain parempaa alle?
Tässä tuo range kiinnostaa ehkä eniten (luvattu 380km, talvellakin pitäisi ilmeisesti päästä 300km jos ajelee 80km/h). Tuntuu että kaikki nämä >350km rangen autot ovat järjestään yli 40t eur (tämä siis 35 tonnia).
 
Oliko mitä kautta Saksasta tuonti, verkosta suoraan ja missä teetät tuon teippauksen? Mielenkiintoista nähdä lopputulos, hyvältä vaikuttaa :thumbsup:
Eräs liike uittaa noita suomeen (en voi suositella liikettä, varsin paskaa touhua oli kun autoa ei esim ollut nollattu, vanhan omistajan dashcamit tallessa, samoin supercharger maksutiedot ja monta muuta ihanuutta) ja sieltä kävin koeajamassa ja ihan normi käytetyn auton ostotapahtuma. Teippaus tapahtuu Samiteippi nimisessä firmassa jota vanha tuttu mainosfirma suositteli ja saa nähdä minkälaista jälkeä tulee. Värimalli tuosta oranssista löytyy tuosta tekemästäni pk-seudun teippausfirmoja ketjusta.
 
Koskien noita Peugeotin e-208/2008 malleja, onko niissä akun lämmitystä? Ja jos on, niin millä ehdoin se kytkeytyy päälle latausta varten?
Sellaista lämmitystä ei ole, jolla akkua lämmitettäisiin latausta varten. Jonkin verran anekdoottia ja omaa havaintoa löytyy siitä, että parinkymmenen asteen pakkasella akun energiaa menee sen lämmittämiseen, mutta siis ihan vain akun vahingoittumisen välttämiseksi.

Corsa-e:n kohdalla, joka siis tässä mielessä sama auto, puhutaan myös jäähdytyksestä. Katsotaan kesällä sitten, että estääkö se perättäisten pikalatausten aiheuttamaa liiallista akun lämpenemistä, joka johtaisi hitaampiin latausnopeuksiin ja tympeisiin roudtrippeihin.
 
Ilmeisesti asiantuntemusta näin pienessä maassa ei ole, harmin paikka.

3k€ vaihtotyöstä kuulostaa aika erikoiselta. Tässä kokemuksia akkupaketin vaihdosta kotona: A guide to swapping your Gen 1 Volt battery at home Vaikein asia oli saada nostettua auto ylös riittävän korkealle. Tyyppi kommentoi, että saisi homman tehtyä kokonaisuudessaan 4-5 tunnissa. Pelkkä akkupaketin nosto autoon kiinni 45 minuuttia. Joku akunvaihdon merkkihuollossa teettänyt kertoi 7 tunnin arviosta. Ei tuon pitäisi 500-1000 euroa enempää maksaa missään tapauksessa.
Oletan aiemman kirjoittajan tarkoittaneen että 30000€ hintaan kuului myös (uusi) vaihtoakku, ei siis pelkkä työ niin paljoa maksa.

Minulla ei ole hajua paljonko vaihtoakut maksavat, ja kai se riippuu siitäkin ollaanko vaihtamassa jonkun 12 vuotta vanhan sähköritsan 16kWh akkua, vai Tesla Roadsterin 500kWh tjsp. akkua.
 
saako samalla rahalla / rahoituksella jotain parempaa alle?
Tässä tuo range kiinnostaa ehkä eniten (luvattu 380km, talvellakin pitäisi ilmeisesti päästä 300km jos ajelee 80km/h). Tuntuu että kaikki nämä >350km rangen autot ovat järjestään yli 40t eur (tämä siis 35 tonnia).

Pelkästään uutta vai ehkä käytettyä hakemassa? 64kwh e-Souleja on tullut nyt muutaman päivän sisällä useampia myyntiin alle 40k, halvin taitaa olla 33k€/39tkm. Jos vaan tilat riittää eikä ulkomuoto hirvitä... 150k/7v takuuta myös akulla.

Delta-autossa on yksi punainen pikkuakkuinen jonka renkaita voi käydä potkimassa, niin minäkin tein ja ostin sitten tuon oman 64kwh näkemättä Tampereelta :p Tarkoitus on pitää tuota 3 vuotta, jolloin siinä on about 130tkm mittarissa ja 2 vuotta takuuta jäljellä. Sitten 2025 ihmettelen mitä tilalle.
 
muuten hauska et se sama paska mikä maksoi 2014 kun toin sen hollannista 40 000 ajettuna 13000€ myivät sen juuri yli 150 000 ajettuna 16 000€ . Eletään kyllä niin outoja aikoja . ostin samanlaisen joskus 2015 14000€ . siis jos on ostanu kasan paskaa joskus 2015 niin se on nyt arvokkaampi kasa paskaa kuin koskaan
 
luulis et tänne ei ensimmäistäkään autoa myydä ilman lämmitystä. litiumakut vaurioituu pakkasessa ladattaessa pysyvästi ja hajoo äkkiä
Tuosta kiinnostaisi saada tarkempaa tietoa eri sähköautomalleilla. Järkevältähän se kuulostaisi että se olisi noin kuten sanoit, mutta oli tai ei oli, miten se on järjestetty eri sähköautoissa?

Ensinnäkin se ero ettei kaikissa sähköautoissa ole nesteeseen perustuvaa lämmönhallintaa. Esim. Renault Zoe:ssa mainitaan olevan aktiivinen lämmönhallinta (vai oliko se aktiivinen jäähdytys?), mutta ei nestepohjainen kuten Tesloissa, kalliimmissa korealaisissa, volkkareissa jne. käsittääkseni on. Zoen mainitaan käyttävän akun lämmönhallintaan ilmalämpöpumppua. Vanhoissa Leafeissa ei muistaakseni ole minkäänlaista aktiivista akkujäähdytystä, joten liekö niissä ollut sitten aktiivista akun lämmitystäkään pakkasille?

Eli jos lämmitys ei tapahdu latauksen aikana nestettä lämmittämällä, miten sitten? Ilmalämpöpumppu puhaltaa lämmintä ilmaa akkuja kohden? Akuissa on vastukset jotka hohkaavat lämpöä latauksen aikana? Ei hajuakaan miten toimii, vai toimiiko ollenkaan.

Sen vain tiedän että kyllä Zoen akut latautuivat ihan ok -20 asteen pakkasessa 8A hidaslatauksella. En mitannut latautuuko se hitaammin kuin leudommilla keleillä, minulle riitti että se latautui.

Joku tällä palstalla esim. mainitsi että Tesloissa kovilla pakkasilla hitaalla 8A hidaslatauksella Tesla lämmittää akkuja puoli tuntia, lataa puoli tuntia, lämmittää akkuja taas puoli tuntia jne. Eli tuon mukaan Teslan akkujen latausnopeus saattaisi aktiivisesti puolittua kovemmilla pakkasilla, ihan koska se välillä käyttää vähäisen latausenergian vain akun aktiiviseen lämmittämiseen (oletan että lämmittää nestettä joka lämmittää akkua?). Jos taas latausteho on korkeampi, silloin Tesla ilmeisesti (aktiivisesti) lämmittää ja lataa akkuja samanaikaisesti.

En ole havainnut että Zoella olisi kovalla pakkasella hidaslatauksessa samanlaista jaksotusta, mutta toki varma en voi olla. Voihan se olla että lämmittää jotenkin välillä akkuja, mutta miten? No, koska olen kuitenkin ymmärtänyt ettei kylmien akkujen lataus ole välttämättä hyvä juttu, olenkin aina pyrkinyt aloittamaan latauksen aina heti ajon jälkeen, oletuksella että ajaminen itsessään on jo lämmittänyt akut. Eli olen tietoisesti vältellyt sitä että auto on seissyt pakkasessa pitkään ilman ajoa, ja vasta sitten alan ladata.
 
Koskien noita Peugeotin e-208/2008 malleja, onko niissä akun lämmitystä? Ja jos on, niin millä ehdoin se kytkeytyy päälle latausta varten?

Omien kokemusten mukaan ei kytkeydy päälle latausta varten. Eli ei auta kuin toivoa, että Peugeot jossain vaiheessa ko. toiminnon tekisi. En pidättäisi hengitystä sen suhteen. Kun ajastaa lähdön niin silloin auto alkaa lämmittämään akkuja, tai näin ainakin myyjä minulle kehuskeli. Ja kyllä se niin tuntuu tekevän, kun range nousee huomattavasti jos ko. toimintoa käyttää. En omista mitään OBD-lukijaa niin en pysty tarkistamaan akun lämpötilaa mitenkään.
 
Tuntuu että kaikki nämä >350km rangen autot ovat järjestään yli 40t eur (tämä siis 35 tonnia).
Jos tarkoitat WLTP rangea, Renault Zoe halvinta mallia sai ainakin aiemmin reippaasti alle 30000€ (kun viime vuonna sellaisen ostin), ja sen WLTP toimintamatkaksi on ilmoitettu 395km. Akun koko siinä on muistaakseni 52kWh netto (55kWh brutto).

Pikkuautohan se on, mutta on sentään virallisesti viisipaikkainen, eikä tavaratilan koko niin valtavasti jää esim. VW ID.3:sta (Zoe 338 litraa, ID.3 385 litraa). EDIT: Nissan Leaf taitaa voittaa nuo molemmat tavaratilan koossa, 420 litraa?
 
Viimeksi muokattu:
Mitäs noissa saksantuonti sähköautoissa pitää vielä listahinnan päälle laskea? Alvit, autoverot ymym? Alkaa vähän vituttamaan tämä että haluaisin sähköauton ja näytönohjaimen ja molempien kanssa sama virsi.
 
Mitäs noissa saksantuonti sähköautoissa pitää vielä listahinnan päälle laskea? Alvit, autoverot ymym? Alkaa vähän vituttamaan tämä että haluaisin sähköauton ja näytönohjaimen ja molempien kanssa sama virsi.
sieltä katot verotusarvon ja tuontikulut siihen päälle.
 
Omien kokemusten mukaan ei kytkeydy päälle latausta varten. Eli ei auta kuin toivoa, että Peugeot jossain vaiheessa ko. toiminnon tekisi. En pidättäisi hengitystä sen suhteen. Kun ajastaa lähdön niin silloin auto alkaa lämmittämään akkuja, tai näin ainakin myyjä minulle kehuskeli. Ja kyllä se niin tuntuu tekevän, kun range nousee huomattavasti jos ko. toimintoa käyttää. En omista mitään OBD-lukijaa niin en pysty tarkistamaan akun lämpötilaa mitenkään.
Minä ostin Zoe:a varten sen paljon kehutun OBDLink MX+ lukijan, lähinnä juuri tarkkaillakseni akun lämpötilaa eri tilanteissa. Se vähä mitä olen CarScanneria sillä kokeillut, en äkkiseltään edes löytänyt akun lämpötilatarkkailua. Tosin voi olla etten ollut konffannut CarScanner softaa oikein, liekö sillä edes täyttä tukea uudempaan Zoe 50:seen...

Oletan kuitenkin että Zoe tarkkailee akun lämpötilaa koska kylmillä ilmoilla se osaa kyllä varoittaa B-moodi päälle laitettaessa että akku on liian kylmä ja siksi B-moodin regenerointi on rajoitettu. Oletan siitä että kyllä se osaa akun lämpötilaa tarkkailla myös pakkasilla.

Olisi kiva tietää miten akun lämpötilaa voisi tarkkailla vai voiko ollenkaan, kun sitä varten OBD2-lukijan ostin... muita arvoja sillä kyllä näen, jotain eri voltteja, akun lataustasoa (jonka näen autosta muutenkin), akun state of health (mikä on toki kiva välillä tarkastaa) jne...
 
Harmittavan vähän löysiin mitään teknista dataa PSA:n CMP-platformista, missä olisi menty syvemmälle rakenteeseen ja toimintaan, jos jollain tullut vastaan, niin saa laittaa linkkiä! VW-konsernilta on ollut vuosikymmeniä erinomaisia self study progremmeja, missä tekniset detailit käydään hyvin läpi.
 
Omien kokemusten mukaan ei kytkeydy päälle latausta varten. Eli ei auta kuin toivoa, että Peugeot jossain vaiheessa ko. toiminnon tekisi. En pidättäisi hengitystä sen suhteen. Kun ajastaa lähdön niin silloin auto alkaa lämmittämään akkuja, tai näin ainakin myyjä minulle kehuskeli. Ja kyllä se niin tuntuu tekevän, kun range nousee huomattavasti jos ko. toimintoa käyttää. En omista mitään OBD-lukijaa niin en pysty tarkistamaan akun lämpötilaa mitenkään.
Range siis nousee, koska et joudu ajaessasi lämmittämään sisätiloja ajoakusta. Myyjät on näiden suhteen useimmiten joko idiootteja tai epärehellisiä. Väärin meni tässäkin.
 
Oletan aiemman kirjoittajan tarkoittaneen että 30000€ hintaan kuului myös (uusi) vaihtoakku, ei siis pelkkä työ niin paljoa maksa.

Minulla ei ole hajua paljonko vaihtoakut maksavat, ja kai se riippuu siitäkin ollaanko vaihtamassa jonkun 12 vuotta vanhan sähköritsan 16kWh akkua, vai Tesla Roadsterin 500kWh tjsp. akkua.

Kyse oli siis Amperasta ja sen akkupaketin vikaantuneista antureista. 3k€ vaihtoakku ja toinen yli 3k€ vaihtotyöhön. Akkujen saatavuus ja hinta varmaan vaihtelee, mutta kolme tonnia mekaanikon päivän työstä on kyllä täyttä ryöstöä.
 
Kyse oli siis Amperasta ja sen akkupaketin vikaantuneista antureista. 3k€ vaihtoakku ja toinen yli 3k€ vaihtotyöhön. Akkujen saatavuus ja hinta varmaan vaihtelee, mutta kolme tonnia mekaanikon päivän työstä on kyllä täyttä ryöstöä.
juu luin väärin, sori...
 
Akkujen saatavuus ja hinta varmaan vaihtelee, mutta kolme tonnia mekaanikon päivän työstä on kyllä täyttä ryöstöä.

Eikös noihin vaadita mallikohtainen koulutus että saa korjata, siis virallisesti. Varmaan se on (teko)syynä pyytää kovaa hintaa. Jos itse vaihtaa niin onnistuu omalla vastuulla. Itsellä sähkötyöturvallisuuskortti taskussa (4 tunnin nettikurssi) niin hyvin voisin harrastella jos löytyy hyvä Youtube-video ohje!
 
Eikös noihin vaadita mallikohtainen koulutus että saa korjata, siis virallisesti. Varmaan se on (teko)syynä pyytää kovaa hintaa. Jos itse vaihtaa niin onnistuu omalla vastuulla. Itsellä sähkötyöturvallisuuskortti taskussa (4 tunnin nettikurssi) niin hyvin voisin harrastella jos löytyy hyvä Youtube-video ohje!
Se on hyvä kun viitselijäitä harrastajia löytyy. Vaikka taskusta löytyy sähköasentajan ja sähkötekniikan insinöörin paperit niin jättäisin akkujen vaihdon ammattilaisille. Tai ehkä juuri siksi.
 
Se on hyvä kun viitselijäitä harrastajia löytyy. Vaikka taskusta löytyy sähköasentajan ja sähkötekniikan insinöörin paperit niin jättäisin akkujen vaihdon ammattilaisille. Tai ehkä juuri siksi.

Viesti oli lähinnä sarkasmia mutta katsoin videon Leafin akun vaihdosta alakautta ja ei se kyllä mitään rakettitiedettä näytä olevan. Kalliiksi toki tulee kun akulla on senverran painoakin että pelkkä rahti (Japanista?) maksaa (lisämaksua kun menee jollain vaarallisena UN-lähetyksenä?). Jos noita akkuja edes nyt saa.
 
Range siis nousee, koska et joudu ajaessasi lämmittämään sisätiloja ajoakusta. Myyjät on näiden suhteen useimmiten joko idiootteja tai epärehellisiä. Väärin meni tässäkin.
Aika huonosti sähköautot arvioivat jäljellä olevan toimintamatkan, jos pelkkä sisätilojen esilämmitys riittää nostamaan sitä merkittävästi. Ilman ajonaikaista jatkuvaa sisätilan lämmitystä kun se sisätila menisi taas pakkasen puolelle varmaan muutamassa minuutissa, riippumatta siitä millaiseksi saunaksi se olisi ennen ajoa esilämmitetty...

Kai tuon teorian voi sitten todistaa oikeaksi tai vääräksi ainoastaan OBD2-lukijalla, jos auto suostuu kertomaan sitä kautta akun lämpötilan eri tilanteissa.
 
Kaikenkaikkiaan tuo Leaf on kovin keskinkertainen auto. Ennenkaikkea chademon takia jättäisin kauppaan. Se on poistuvaa tekniikkaa ja nakertaa jälleenmyyntiarvoa tulevaisuudessa merkittävästi.
No tuo CHAdeMO ja täysin paskat penkit tuossa potkivat vastaan (edes rahalla ei ilmeisesti saa sähköä tai ristiseläntukea?), muuten varusteet oli kohdallaan aktiivivakkarista ja kameroista LED-valoihin.

Mutta mikä sitten parempi "alle 40teur, yli 350km range, hyvä korkotarjous" -kategoriassa? Tietty mielellään vähintään samanlainen ~7sek tai nopeampi nollasta sataseenkaan ei haittaa.

KIA:lla olisi kai korot kohdillaan (0% :D) mutta e-Niro ei oikein hotsita sekään...
 
Aika huonosti sähköautot arvioivat jäljellä olevan toimintamatkan, jos pelkkä sisätilojen esilämmitys riittää nostamaan sitä merkittävästi. Ilman ajonaikaista jatkuvaa sisätilan lämmitystä kun se sisätila menisi taas pakkasen puolelle varmaan muutamassa minuutissa, riippumatta siitä millaiseksi saunaksi se olisi ennen ajoa esilämmitetty...

Kai tuon teorian voi sitten todistaa oikeaksi tai vääräksi ainoastaan OBD2-lukijalla, jos auto suostuu kertomaan sitä kautta akun lämpötilan eri tilanteissa.
Netti on väärällään testejä siitä, että miten piuhan päässä tehty esilämmitys vaikuttaa toimintamatkaan. Huomaan myös Corsa-e:ssäni, että melkoinen on se energiamäärä, joka kuluu kylmällä autolla liikkeelle lähtiessä ohjaamon saamiseksi sinne vajaaseen kahteenkymmeneen celsiukseen. Lämpötilan ylläpito viekin sitten vähemmän tehoa, totta kai.

Huomautetaan kuitenkin, että kaikissa näissä netin kokemuksissa ja testeissä ei voi olla varma, että onko autossa akun lämmitystä mukana. Toki on niin, että kylmään akkuun ladattu 100 % ei sisällä yhtä paljon energiaa kuin lämpimään akkuun tuupattu 100 %. Teoriassa tämä voisi saada akun esilämmityksen vaikuttamaan positiivisesti toimintamatkaan, kun esilämmitykseen yhdistetään lataus. Pösön kohdalla tämä ei kuitenkaan taida olla näin.

On tää kyllä saatanan tympeetä, miten näin kalliiden laitteiden kanssa pitää arvuutella tämmösiä. Luulis valmistajan osaavan sanoa, miten niiden koslat toimii. Ja siihen vielä epärehelliset ja hölmöt kauppiaat päälle sotkemaan, niin a vot.
 
Nissan kusee Ariyan tilanteen täysin, on sitten kyse heistä riippumattomista asioista tai ei, mutta melkein 3v myöhässä pelaa markkinat Volkswagenille.

 
Eikös noihin vaadita mallikohtainen koulutus että saa korjata, siis virallisesti. Varmaan se on (teko)syynä pyytää kovaa hintaa. Jos itse vaihtaa niin onnistuu omalla vastuulla. Itsellä sähkötyöturvallisuuskortti taskussa (4 tunnin nettikurssi) niin hyvin voisin harrastella jos löytyy hyvä Youtube-video ohje!
Siis jos korjaamo ei hanki itselleen sähköpätevyyksiä, niin pitää olla ne mallikohtaiset koulutukset.

Mun mielestä pelkillä sähkölaitepätevyyksillä noita sähköautoja saa korjata siinä missä mitä tahansa muitakin sähkölaitteita.
 
Netti on väärällään testejä siitä, että miten piuhan päässä tehty esilämmitys vaikuttaa toimintamatkaan.
Sähköautoilevan motoristin tekemä testi Peugeot e-208:lla taas viittaa siihen suuntaan, ettei sillä esilämmityksellä ole erityisen suurta merkitystä:


Siinä testissä kulutusero oli esilämmitetty 23,8 kWh/100km vs esilämmittämätön 24,8 kWh/100 km.
 
On tää kyllä saatanan tympeetä, miten näin kalliiden laitteiden kanssa pitää arvuutella tämmösiä. Luulis valmistajan osaavan sanoa, miten niiden koslat toimii. Ja siihen vielä epärehelliset ja hölmöt kauppiaat päälle sotkemaan, niin a vot.
Juu näistä olisi kiva saada tarkkaakin ja varmaa tietoa, ettei ole pelkän (omankin) mutun ja autokauppiaiden myyntipuheiden varassa.

Tesla-Björn tekeekin aika tärkeää työtä että ihan kokeilemalla päättelee miten varsinkin Teslan systeemi tuntuu toimivan, mutta sekin on sitten kokemusperäistä mutua, ja lähinnä vain Teslasta, ja siinäkin vain tietyistä malleista.

Mun pitää yrittää keksiä miten saan Zoe:sta ulos akun lämpötilan (jos sitä saa ollenkaan) OBD2-lukijallani, ja sitten alan itse pitämään pientä muistikirjaa mikä akun lämpötila on eri tilanteissa, ja voiko siitä päätellä jotain... Ensitesti voisi olla tuo että auto on ilman piuhaa pakkasyön ulkona, mikä on akun lämpötila silloin, ja jos laitan auton esilämmityksen päälle äpistä, mikä on akun lämpötila sen jälkeen. Ja myöhemmin millainen lämpötila on ajon aikana jne. yms. tjsp.
 
Nostaisiko akun lämpötilaa se että ajastaa latauksen täyttymään samoihin aikoihin kun lähtee ajelemaan. Aikamoista kikkailua kyllä.

Outlander PHEV ryhmässä oli juttua että jotkut eivät koskaan lataa akkua heti ajon jälkeen. En kyllä muista mikä syy mutta liittyi ilmeisesti jotenkin akun kulumiseen.
 
Nostaisiko akun lämpötilaa se että ajastaa latauksen täyttymään samoihin aikoihin kun lähtee ajelemaan. Aikamoista kikkailua kyllä.

Outlander PHEV ryhmässä oli juttua että jotkut eivät koskaan lataa akkua heti ajon jälkeen. En kyllä muista mikä syy mutta liittyi ilmeisesti jotenkin akun kulumiseen.
Nostaahan se. Ei toi nyt kauheaa kikkailua vaadi. Tai siis jos lähdet vaikka joka aamu n.7:30 ajoon, niin ajastat vain latauksen valmistumaan tohoin aikaan. Jos siis onnistuu autosta/ appista. Ainakin bemarin plugareissa noin voi tehdä. Auto on ladattuna ja lämpimänä sisältä ajastettuna aikana. Ja ainakin bemussa voi tehdä eri päiville eri ajastukset.
 
Nostaisiko akun lämpötilaa se että ajastaa latauksen täyttymään samoihin aikoihin kun lähtee ajelemaan. Aikamoista kikkailua kyllä.

Outlander PHEV ryhmässä oli juttua että jotkut eivät koskaan lataa akkua heti ajon jälkeen. En kyllä muista mikä syy mutta liittyi ilmeisesti jotenkin akun kulumiseen.
Tuo on sitten päinvastaista mitä itse olen kuvitellut, ainakin jos puhutaan täyssähköautoista pakkaskeleillä.

Jos siis jätetään eri sähköautomallien omat aktiiviset akun lämpötilan hallinnat sikseen (koska niistä ei tunnu ottavan pirukaan selvää miten toimivat, Zoe varmaan toimii ihan eri logiikalla kuin Tesla jne.), niin käsitykseni on ollut:

- Pakkaskylmän akun lataaminen on pahaksi akun eliniälle. Mitä nopeampi (pika)lataus, sitä pahempaa. Näin ainakin NCA ja NMC-akuilla, en tiedä kärsivätkö LFP-akut samasta (siis eliniän lyheneminen; se kyllä on tiedossa että LFP-akut latautuvat muuten huonommin kylmässä).

- Toisaalta akku myös lämpenee (jopa ilman erillistä aktiivista lämmitystä) latauksen aikana; miten tämä suhteutuu ylläolevaan asiaan, en tiedä. Eli akku lämpenee tarpeeksi jo pelkän latauksen aikana minkä jälkeen se ei enää ota damagea kylmänä latauksesta, koska ei ole kylmä muulloin kuin latauksen alkupuolella? Vai osuuko akkua leukaan koko latauksen aikana, ellei auto aktiivisesti lämmittele akkua samalla koko latauksen aikana?

- Akku lämpenee ajon aikana, sekä jo pelkästään sen takia kun akku purkautuu (josta osa muuttuu lämpöenergiaksi), kuin että sähköauto saattaa lämmittää akkua myös moottorista kehkeytyvällä lämpöenergialla, tai sitten ei... Tästä päätellen auto kannattaisi pakkasella laittaa lataukseen aina heti ajon jälkeen jolloin aletaan ladata jo valmiiksi lämmintä, eikä pakkaskylmää, akkua. Jos ei muuta, tämä ainakin säästää energiaa kun osaa latausenergiasta ei jouduta käyttämään akun aktiiviseen lämmittämiseen.


Mitä tulee tuohon mainittuun PHEV-esimerkkiin (että ei kannata ladata heti ajon jälkeen), voisiko se liittyä siihen että lataushybrideissä on myös se polttomoottori joka tuottaa tosi paljon lämpöä, joka saattaa ehkä jopa ylikuumentaa akkua ajon aikana, ja siksi olisi parempi antaa koko auton ja akun ensin jäähtyä, ennenkuin alkaa latailla? Kun myös se liika kuumuus (latauksen aikana ja muutenkin) on akulle pahaksi?


EDIT: Unohtui vielä sellainen pointti että erityisen haitallista akulle on kuulemma tyhjänä olo pakkasella. Tuo myös puoltaisi sitä että akku kannattaa laittaa varsinkin pakkasella lataukseen heti ajon päätteeksi, kuin että pitää mahdollisesti melkein tyhjän akun pakkasessa kylmässä pitkän aikaa, ja vasta myöhemmin aloittaa latauksen.

Eli akulle on vähemmän paha rasti säilyä pakkasessa, jos akku on enemmän täynnä, kuin tyhjä. Onpahan sitten sitä energiareserviä tarvittaessa lämmitelläkin akkua aktiivisesti, jos tarpeelliseksi katsotaan.
 
Viimeksi muokattu:
Minä ostin Zoe:a varten sen paljon kehutun OBDLink MX+ lukijan, lähinnä juuri tarkkaillakseni akun lämpötilaa eri tilanteissa. Se vähä mitä olen CarScanneria sillä kokeillut, en äkkiseltään edes löytänyt akun lämpötilatarkkailua. Tosin voi olla etten ollut konffannut CarScanner softaa oikein, liekö sillä edes täyttä tukea uudempaan Zoe 50:seen...

Oletan kuitenkin että Zoe tarkkailee akun lämpötilaa koska kylmillä ilmoilla se osaa kyllä varoittaa B-moodi päälle laitettaessa että akku on liian kylmä ja siksi B-moodin regenerointi on rajoitettu. Oletan siitä että kyllä se osaa akun lämpötilaa tarkkailla myös pakkasilla.

Olisi kiva tietää miten akun lämpötilaa voisi tarkkailla vai voiko ollenkaan, kun sitä varten OBD2-lukijan ostin... muita arvoja sillä kyllä näen, jotain eri voltteja, akun lataustasoa (jonka näen autosta muutenkin), akun state of health (mikä on toki kiva välillä tarkastaa) jne...

Zoen kanssa itselläni toimii sellainen harrastusprojekti kuin CanZE ja niiden suosittelema Konnwei 902 lukija. Kannattaa katsella niiden sivuilta vinkit mikä toimii ja mikä ei, riippuen vähän puhelimen käyttiksestäkin. Tiedä sitten kuinka toimii kehutun lukijan kanssa, mutta noin kympin Aliexpressissä maksanut BT-versio Konnweista toimii minulla Androidin kanssa, mutta pätkii kyllä yhteyttä.


Spoilerina tosin voin sanoa, että Zoen akun lämpötila seuraa aika hyvin ilman lämpötilaa. Pitkässä ajossa (yli tunti) ja latauksessa se lämpenee enemmän tai vähemmän. Rajoitettu B-moodi ilmoitus tarkoittaa myös, että kovin nopeaa latausta ei kannata odottaa, koska auto käyttää samaa lukemee regen-tehon ja lataustehon maksimina. Oikein kylmällä akulla saattaa rajoittaa myös ulos annettavaa tehoa.

Rangeen akun lämpötila ei suoraan juurikaan vaikuta, vaan kylmyyden vaikutus tulee suurimmaksi osaksi kabiinin lämmitystarpeesta ja muista pakkassäiden sivuvaikutuksista.
 
Tuo on sitten päinvastaista mitä itse olen kuvitellut, ainakin jos puhutaan täyssähköautoista pakkaskeleillä.

Jos siis jätetään eri sähköautomallien omat aktiiviset akun lämpötilan hallinnat sikseen (koska niistä ei tunnu ottavan pirukaan selvää miten toimivat, Zoe varmaan toimii ihan eri logiikalla kuin Tesla jne.), niin käsitykseni on ollut:

- Pakkaskylmän akun lataaminen on pahaksi akun eliniälle. Mitä nopeampi (pika)lataus, sitä pahempaa. Näin ainakin NCA ja NMC-akuilla, en tiedä kärsivätkö LFP-akut samasta (siis eliniän lyheneminen; se kyllä on tiedossa että LFP-akut latautuvat muuten huonommin kylmässä).

- Toisaalta akku myös lämpenee (jopa ilman erillistä aktiivista lämmitystä) latauksen aikana; miten tämä suhteutuu ylläolevaan asiaan, en tiedä. Eli akku lämpenee tarpeeksi jo pelkän latauksen aikana minkä jälkeen se ei enää ota damagea kylmänä latauksesta, koska ei ole kylmä muulloin kuin latauksen alkupuolella? Vai osuuko akkua leukaan koko latauksen aikana, ellei auto aktiivisesti lämmittele akkua samalla koko latauksen aikana?

- Akku lämpenee ajon aikana, sekä jo pelkästään sen takia kun akku purkautuu (josta osa muuttuu lämpöenergiaksi), kuin että sähköauto saattaa lämmittää akkua myös moottorista kehkeytyvällä lämpöenergialla, tai sitten ei... Tästä päätellen auto kannattaisi pakkasella laittaa lataukseen aina heti ajon jälkeen jolloin aletaan ladata jo valmiiksi lämmintä, eikä pakkaskylmää, akkua. Jos ei muuta, tämä ainakin säästää energiaa kun osaa latausenergiasta ei jouduta käyttämään akun aktiiviseen lämmittämiseen.


Mitä tulee tuohon mainittuun PHEV-esimerkkiin (että ei kannata ladata heti ajon jälkeen), voisiko se liittyä siihen että lataushybrideissä on myös se polttomoottori joka tuottaa tosi paljon lämpöä, joka saattaa ehkä jopa ylikuumentaa akkua ajon aikana, ja siksi olisi parempi antaa koko auton ja akun ensin jäähtyä, ennenkuin alkaa latailla? Kun myös se liika kuumuus (latauksen aikana ja muutenkin) on akulle pahaksi?

Outlander-ryhmässä oli yksi todella hyvä avaus jokin aika sitten, jossa joku ihmetteli että miten pääsikään niin pitkälle sähköllä kun oli lataus valmistunut kaverilla 3h ajan käydessä juuri ennen ajoon lähtöä. Noh, tästähän siinä on kyse, ei mistään muusta, kun oli ladattu samalla matkalaturillakin. Aiemmin oli aina lähdetty kylmällä akulla liikkeelle aikaisin aamusta.

Auto näyttää välillä katkovan latausta jos heti vähänkään pidemmän ajon jälkeen lähtee latailemaan, katkokset on sellaisia n. 5-30 minuutin mittaisia taukoja, joissa lataus on kyllä käynnissä mutta tehona on jotain 50W. Ei ole väliä onko polttomoottoria käytetty vai ei, yhtä lailla pitkä sähköllä ajelukin aiheuttaa tämän. Liekö jotain akun suojelua sitten kyseessä.

Eihän se polttomoottorin lämpö oikein millään tavalla sinne akulle välity. Pakoputkista korkeintaan, mutta nekin jäähtyy melko nopeasti.
 
- Akku lämpenee ajon aikana, sekä jo pelkästään sen takia kun akku purkautuu (josta osa muuttuu lämpöenergiaksi), kuin että sähköauto saattaa lämmittää akkua myös moottorista kehkeytyvällä lämpöenergialla, tai sitten ei... Tästä päätellen auto kannattaisi pakkasella laittaa lataukseen aina heti ajon jälkeen jolloin aletaan ladata jo valmiiksi lämmintä, eikä pakkaskylmää, akkua. Jos ei muuta, tämä ainakin säästää energiaa kun osaa latausenergiasta ei jouduta käyttämään akun aktiiviseen lämmittämiseen.

Omien kokemusten ja mitä muualta lukenut, lämpeneminen ajon aikana on aika vähäistä ja vaatii pitkän ajon alle. Voi olla että todella kylmällä ilma jäähdyttää enemmän kuin purkautuminen lämmittää. Olen kyllä pakkasella laittanut latauksen käynnistymään välittömästi, koska myöskään 1x16A latausvirtanakaan ei vielä kauheasti akkua lämmitä, eli aamullakaan ei käytännön eroa sillä ole.

Ei siitä pakkasesta liian suurta mörköä kannata tehdä. BMS huolehtii siitä että kylmä akku ei kärsi liian suuresta tehosta ja loppu on kiinni siitä jaksaako odottaa hitaampaa latautumista. Jos akku pitää aina saada nopeasti täyteen, kannattaa kiinnittää huomiota akun lämmitykseen, mutta jos pystyy elämään talvella vähän hitaamman latauksen kanssa, ei siitä sen enempää kannata stressata kunhan tietää rajoitukset ennen kuin kytkee kiinni minuuttihintaisiin latureihin.
 
Zoen kanssa itselläni toimii sellainen harrastusprojekti kuin CanZE ja niiden suosittelema Konnwei 902 lukija. Kannattaa katsella niiden sivuilta vinkit mikä toimii ja mikä ei, riippuen vähän puhelimen käyttiksestäkin. Tiedä sitten kuinka toimii kehutun lukijan kanssa, mutta noin kympin Aliexpressissä maksanut BT-versio Konnweista toimii minulla Androidin kanssa, mutta pätkii kyllä yhteyttä.


Spoilerina tosin voin sanoa, että Zoen akun lämpötila seuraa aika hyvin ilman lämpötilaa. Pitkässä ajossa (yli tunti) ja latauksessa se lämpenee enemmän tai vähemmän. Rajoitettu B-moodi ilmoitus tarkoittaa myös, että kovin nopeaa latausta ei kannata odottaa, koska auto käyttää samaa lukemee regen-tehon ja lataustehon maksimina. Oikein kylmällä akulla saattaa rajoittaa myös ulos annettavaa tehoa.

Rangeen akun lämpötila ei suoraan juurikaan vaikuta, vaan kylmyyden vaikutus tulee suurimmaksi osaksi kabiinin lämmitystarpeesta ja muista pakkassäiden sivuvaikutuksista.
Pitääpä kokeilla tuota CanZE:tä, toivottavasti toimii ok MX+-lukijan kanssa (ja miksipäs ei, kai nuo on aika standardoituja...). Alunperin kokeilin pikaisesti MX+ omaa appia (lähinnä koska sen avulla pystyi päivittämään OBD2-lukijan firmiksen), sekä paljon käytettyä CarScanner appia. Jälkimmäisestä sain kaikenlaista muuta tietoa ulos, mutta en nähnyt mitään akun lämpötilaan viittavaa. Jonkun "sisäänotetun ilman lämpötila"-arvon siellä näin, ja se ei minua paljoa kiinnosta...
 
Viimeksi muokattu:
Koskien noita Peugeotin e-208/2008 malleja, onko niissä akun lämmitystä? Ja jos on, niin millä ehdoin se kytkeytyy päälle latausta varten?

Autosta löytyy kyllä aktiivinen akuston lämmitys/viilennys, mutta latausta varten etukäteen se ei aktivoidu missään tilanteessa, ei automaattisesti eikä manuaalisesti paitsi sitten latauksen aikana.

muoks. lausetta selkeytetty
 
Viimeksi muokattu:
Tässä vielä Outlanderin latauksen käppyrää tältä aamulta, 8A suko-lataus kyseessä, autolla ajettu n. 9km työmatka töihin, ja tätä ennen autoa on esilämmitetty n. 30min ajan auton omalla 4,5kW vastuksella, auto otti osan virrasta 9,4A latauslaitteesta ja loput akusta. Auto oli katoksessa 7 asteen pakkasessa yön.

Aika reippaasti kulutti tuo lumipöperössä ajelu sähköä, kun kesällä on päässyt parhaimmillaan 2,5kW latauksella saman työmatkan päälle. Autossa ei tosin myöskään lämmityksen kanssa säästellä.

Screenshot_20220406-112034_Parking Energy.jpg
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 475
Viestejä
4 497 756
Jäsenet
74 213
Uusin jäsen
Naxu20

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom