Yleistä keskustelua sähköautoista

Voi olla jo käsiteltykin aihetta, mutta tiedoksi ja huomioksi edelleen, että osalla vakuutusyhtiöissä tuntuu olevan paskat housussa sähköautojen osalta ja suojeluohjeisiin on keksitty mitä tahansa jotta saadaan tarvittaessa korvaukset evättyä.

OP:n taloyhtiön kiinteistövakuutuksen suojeluohjeet:
1648819997166.png

Kysyin täsmennystä nimenomaan siihen, että noudatetaanko myös kohdan 4.4.9. määräyksiä liikennekäyttöön rekisteröityjen sähköautojen lataamisessa.
OP:n vastaus:
1648820043377.png


Tuo vastauksen ensimmäinen lause "Lähettämämme vakuutuskirjan mukaan" voisi tosin ymmärtää, että ehtoihin voidaan vakuutuskirjassa yksilöidä poikkeuksia?

Näkisin mahdolliseksi lisäyksen vakuutuskirjaan "kohdassa 4.4.9 mainittuja ehtoja ei sovelleta liikennekäyttöön rekisteröidyn sähkö- tai hybridiauton lataamiseen" tms.

Joka tapauksessa aivan järjenvastaista menoa nykytulkinnalla OP:n meno.

Tämän mukaan siis sähköautoa ei saisi ladata puurakenteisessa autotallissa tai autokatoksessa?
 
Tuohon aiempaan BMW vs Tesla keskusteluun... Ei nyt kovinkaan tähtitieteellinen testi, mutta Model3-kuski olisi nyt mielellään ottanut BMW:n sen ajettavuuden vuoksi. Kai noissa molemmissa on puolensa, riippuen mitä ominaisuutta haluaa painottaa ja arvostaa...


Ja joo en tiedä oliko tämä video jo täällä...
 
Tuohon aiempaan BMW vs Tesla keskusteluun... Ei nyt kovinkaan tähtitieteellinen testi, mutta Model3-kuski olisi nyt mielellään ottanut BMW:n sen ajettavuuden vuoksi. Kai noissa molemmissa on puolensa, riippuen mitä ominaisuutta haluaa painottaa ja arvostaa...


Ja joo en tiedä oliko tämä video jo täällä...

Katsoin saman ja voin olla myös samaa mieltä tästä. Vertaus toki mersuun.

Edit. BMW maksaa vain sen 90k.
 
No huh. 2 metriä palaviin rakenteisiin :lol:
Aika tilava autokatos tai talli pitäisi olla.
Saa nähdä joutuuko itsekin unohtamaan kotilatauksen taloyhtiössä.
Pitäisköhän potkia autorivimme edessä menevä vanha puuaita 2m kauemmaksi metsään? Olen sen luona nyt lataillut, ihan taloyhtiön luvalla...
 
 
Zoen omistajana, seuraan mielenkiinnolla. Syystä että:
- 22kW AC-lataus on edelleen kiva lisä. Olo on kuin kingi Lidlin ilmaisella AC-laturilla lataillessa, kun latailee 2-6x nopeammin kuin muut sähköautoilijat, jotka sen takia kaiketi jonottavat niille samoille 50kW DC-latureille kun muuten joutuisivat tyytymään 7,4-11kW lataukseen...
- edelleen kohtuuhintainen (alle 40000€)
- Kuten Zoessa, tuossakin äkkiseltään vaikuttaisi että ovat pistäneet rahaa juuri siihen mikä tällä hetkellä minulla on sähköautossa edelleen tärkeintä, eli... toimintamatka. Minulle ei ole niin väliä kuinka nopeasti kiihtyy tai mikä on maksimiteho, toimintamatka on edelleen kingi niin kauan kunnes 600+ km WLTP toimintamatkat (=300km talvipakkasilla moottoritiellä) ovat peruskauraa suunnilleen kaikissa sähköautoissa.

Olisko tuo nyt sitten pisimmällä toimintamatkalla varustettu alle 40000€ maksava sähköauto, aivan kuten Zoe vaikutti minusta pisimmällä toimintamatkalla varustetulta alle 30000€ sähköautolta, kun viime lokakuussa sen ostin?

Jään kuitenkin odottelemaan vielä lisätietoja, kuten onko tässä akun nestemäinen lämmönhallinta (Zoessa kyllä on aktiivinen akun lämmönhallinta, mutta ei nestemäinen käsittääkseni), ja saavatko kelvolliset törmäystestiarvostelut tällä kertaa? :D Mutta pidetään kiikarissa, vaikka olen miettinyt myös tulevaisuudessa Tesla M3:seen vaihtamistakin...

Jos ottaisivat Zoeni vaihdossa eikä tulisi kovin pahasti takkiin, saattaisin vaihtaakin. Ehkä pitää käydä koeajamassa. Ainahan voin päättää myös että ei, ja jatkan halpaa ajelua Zoella...
 
Viimeksi muokattu:
^300km:n WLTP on pikemminkin surkea noin 40k€:n autolle. Ainakin VAG:lta ja PSA:lta saa saman halvemmalla. Varmaan katsoit epähuomiossa kalliimman 60kWh mallin toimintamatkaa? Törmäystestit on muistaakseni tehty ja menivät ihan kunnialla. Jos tästä tulisi joku kamppis, jolla saisi joitain tuhansia pois hinnasta niin voisi kyllä mennä tilaukseen.
 
Olin juuri samaa kirjoittamassa kuin @P.T yllä. Hinta tuntuu vähän korkealta kun vertaa ID.3 ja e-2008 ja toisaalta isompiakkuisen hinta osuu melkein ID.4 ja Ioniq 5 ym. luokkaan. Toki Renaultiin näyttää saavan koukun ja taitaa peräti olla halvin vetokykyinen sähköauto? Hyvältähän Megane näyttää omaan silmään mutta näillä hinnoilla turhan kallis.
 
^300km:n WLTP on pikemminkin surkea noin 40k€:n autolle. Ainakin VAG:lta ja PSA:lta saa saman halvemmalla. Varmaan katsoit epähuomiossa kalliimman 60kWh mallin toimintamatkaa? Törmäystestit on muistaakseni tehty ja menivät ihan kunnialla. Jos tästä tulisi joku kamppis, jolla saisi joitain tuhansia pois hinnasta niin voisi kyllä mennä tilaukseen.
Saattoi olla, en saanut tuosta selvää millä hinnalla saa 470km WLTP. Siinä kerrottiin ummet ja lammet millaiset istuimet ja multimediavehkeet autossa on, mutta en jostain syystä löytänyt teknisiä tietoja ja hinnastoja... pitää katsella tarkemmin. Palaan uusilla kommenteilla kun on tiedossa.
 
Hämäävää mainospuhettahan tuo on kun mainostetaan alkaen 37 ke ja heti perään hehkutetaan 60 kWh akkua. Tuo 37 ke auto kun on oikeasti 40 kWh akulla ja 300km WLTP range. 60 kWh:n akulla hinta on sitten 42 ke ylöspäin.
No sitten. Ei tuossa mainospuheessa edes mainita muuta vaihtoehtoa kuin 60kWh akku. Onko se nyt brutto- vai nettokoko, kun nekin menevät aina sekaisin?

37000€ 40kWh akkuisesta sähköautosta kuulostaa tai kuulostaisi itseasiassa erittäinkin kalliilta, ottaen huomioon että minun 55kWh brutto/52kWh netto-akkuinen Renault Zoe oli uutena melkein 10000€ halvempi (juu ei ole muuten sama auto, pienempi on, ja taitaa Zoenkin lähtöhinta noussut lähes kahdella tonnilla viime vuodesta, kun kaikkien sähköautojen hinnat ovat nouseet...). Siitä ainakin lähden etten pienempiakkuiseen autoon vaihda, en vaikka maksettaisiin.

Itseasiassa olen aika yllättynyt jos Rellu tosiaan alkaa myydä isomman kokoluokan Meganea pienemmällä akulla kuin mitä on jo myynyt varmaan kaksi vuotta pienempää Zoea.

Pitää vielä metsästää tarkemmat vaihtoehdot spekseineen ja hintoineen.
 
Viimeksi muokattu:
^ eikös Rellua pitänyt boikotoida kun jäivät venäjälle tekemään bisnestä - vai onko joku muuttunut? :D
 
^ eikös Rellua pitänyt boikotoida kun jäivät venäjälle tekemään bisnestä - vai onko joku muuttunut? :D
Kai siellä on nyt tuotanto pysähdyksissä. Toki tuosta silti jäi hivenen sellainen maku että ehkä boikotti olisi paikallaan kun vatuloivat asian kanssa. Toisaalta saksalaisetkaan tuotteet eivät ole ongelmattomia tässä suhteessa.
 
Kukin saa tehdä rahoillaan mitä haluaa, mutta kun tuotannot jumittaa niin kysymys tulee eteen odottaako id3 tilausjonossa moraalisäteillen vai otatko sitä mitä saa. :hmm:

Official Renault Megane E-Tech 2022 safety rating Oliko tästä missään kohtaa epäilystäkään, paitsi niillä, jotka eivät ymmärrä/viitsi paneutua NCAP arvosteluperusteisiin. :tongue:
 
^ eikös Rellua pitänyt boikotoida kun jäivät venäjälle tekemään bisnestä - vai onko joku muuttunut? :D
Mitä sähköautoa uskaltaa sitten ostaa?

Ei ilmeisesti ainakaan kiinalaisia (ml. Volvo, MG ja mitä kaikkia sähköautomerkkejä ovat ostaneet...), ja käsittääkseni korealaiset ja japanilaiset tekevät myös edelleen bisnestä Venäjän kanssa.

Mutta se on varma että venäläistä sähköautoa tähän talouteen ei tule! Kuten Ladan uutuusmalli, Lada Zoom 3.
 
Tuli käytyä tänään ajamassa Volvo C40 Twin nelivetoversio. Ihan mukavan oloinen auto oli. Ihan asialliset penkit, sopivasti tilaa kompakteihin mittoihin nähden, kohtuullisen hiljainen. Tehoa oli paljon, alusta oli mukava mutta kallisteli joka suuntaan korkeana autona suht paljon. Keskinäyttö voisi olla hieman isompi.

Hieman kuitenkin tuli olo, että autossa on oikeastaan jopa liikaa tehoa tuohon kohtuullisen kiikkerään alustaan. Dynaamista iskunvaimennusta tai vastaavaa kaipaisi, että korin kallistelut pysyisi kurissa noilla tehoilla. DCC alustalla varustetussa ID4 GTX:ssä ei ollut vastaavaa ongelmaa.

Mutta kokonaisuutena ihan kiva auto, etuvetoinen versio varmaankin sopusuhtainen valinta C40:een.
 
Mutta kokonaisuutena ihan kiva auto, etuvetoinen versio varmaankin sopusuhtainen valinta C40:een.
On se paperilla hyvä valinta ja etenkin hyville keleille. Olen kuitenkin kuullut tuttavapiirissä kommenttia, että etuvetoisen (X)C40:n keula on todella kevyt etenkin sähkiksenä. Ei siis tarvitse olla kummoistakaan jäätikköä tai lumimäärää kun etenemisen (liikkeellelähdön) kanssa voi tulla ylimääräistä päänvaivaa eteen.
 
^Saatan olla väärässä, mutta
On se paperilla hyvä valinta ja etenkin hyville keleille. Olen kuitenkin kuullut tuttavapiirissä kommenttia, että etuvetoisen (X)C40:n keula on todella kevyt etenkin sähkiksenä. Ei siis tarvitse olla kummoistakaan jäätikköä tai lumimäärää kun etenemisen (liikkeellelähdön) kanssa voi tulla ylimääräistä päänvaivaa eteen.
Tuo on ongelma monella sähkiksellä eikä takavetokaan ole oikotie onneen, jos luistonesto on tehty huonosti. 2-vetoisista puhtaat paperit voinee antaa lähinnä Teslalle ja BMW i3:lle.
 
Nyt kun ensimmäistä sähköautoa tässä odottelen, niin voisiko joku kertoa, mitä kaikkia sovelluksia/tageja kannattaa hommata latausta ajatellen? Tarvitseeko/kannattaako hommata esimerkiksi tuo Virran tagi?
 
Nyt kun ensimmäistä sähköautoa tässä odottelen, niin voisiko joku kertoa, mitä kaikkia sovelluksia/tageja kannattaa hommata latausta ajatellen? Tarvitseeko/kannattaako hommata esimerkiksi tuo Virran tagi?
Missä liikut. Eri alueilla tuntui olevan eri firmoja. Itsellä PK-seudulla ajellessa virta tagi (en ole käyttänyt kertaakaan), K-lataus tagi ja abc lataus app.
 
Nyt kun ensimmäistä sähköautoa tässä odottelen, niin voisiko joku kertoa, mitä kaikkia sovelluksia/tageja kannattaa hommata latausta ajatellen? Tarvitseeko/kannattaako hommata esimerkiksi tuo Virran tagi?
Virran käyttötilissä on sitten euron kuukausimaksu jos ei käytä lainkaan. Eihän toi paljoa ole, mutta mainitsen kuitenkin.


Virtaan liittyen: meillä olisi työpaikalla ilmainen latausmahdollisuus, mutta laturit on virralta. Tuossa pitäisi tehdä 30€ ensilataus, mutta en missään muualla käytä virtaa (lataan plugaria vain kotona) kuin töissä harvakseltaan (jos menen autolla julkisten sijaan). Olisikohan tuohon jotain kiertoa millä ei tarvitsisi maksaa tuota saldoa? Nyt pitäisi aika monta kertaa ladata "ilmaista" sähköä, että tuo 30€ tulisi täyteen edes säästettynä bensana.
 
Kannattaa avata Helenin kautta tili niin saa ilman kk maksua Virran, ei tagi maksua ja latausta. Laskutus latauksien mukaan.
 
Virran käyttötilissä on sitten euron kuukausimaksu jos ei käytä lainkaan. Eihän toi paljoa ole, mutta mainitsen kuitenkin.


Virtaan liittyen: meillä olisi työpaikalla ilmainen latausmahdollisuus, mutta laturit on virralta. Tuossa pitäisi tehdä 30€ ensilataus, mutta en missään muualla käytä virtaa (lataan plugaria vain kotona) kuin töissä harvakseltaan (jos menen autolla julkisten sijaan). Olisikohan tuohon jotain kiertoa millä ei tarvitsisi maksaa tuota saldoa? Nyt pitäisi aika monta kertaa ladata "ilmaista" sähköä, että tuo 30€ tulisi täyteen edes säästettynä bensana.

Helenillä pääsee Virran pisteisiin niin toimiiko se noissakin? Siinä ei ollut mitään sijoituspakkoa eikä kuukausimaksua.
 
Helen / Virta, K-lataus, ABC-lataus ja Motonetin kantislataus.

Virtaa olen käyttänyt kerran (minuuttipohjainen), K-latausta en vielä kertaakaan. ABC:tä kwh-pohjaisena on tullut käytettyä useamman kerran, suurin osa latauksista joko Motonetillä tai Lidlissä ostoksilla.

Näköjään puhelimessa oli myös Fortumin appi asennettuna. Hyvähän niitä on etukäteen laittaa, ettei tarvitse sitten tolpalla asennella ja vahvistella tunnareita.
 
Nyt kun ensimmäistä sähköautoa tässä odottelen, niin voisiko joku kertoa, mitä kaikkia sovelluksia/tageja kannattaa hommata latausta ajatellen? Tarvitseeko/kannattaako hommata esimerkiksi tuo Virran tagi?
K-Lataus ja ABC tuntuivat aluksi helpoimmalta, senkus asentaa apin ja perustaa tilin. K-Latauksen ilmaisen tägin myös tilasin kaiken varalta, vaikka luultavasti käyttäisin aina äppiä lataukseen. Olen vain kerran lataillut noilla, kokeillut viime syksynä että K-Lataus toimii, kaupassakäynnin yhteydessä.

Lisäksi asensin plugitcloud.com applikaation koska läheisessä kauppakeskuksessa (Helsingin Kannelmäen kauppakeskus Kaari) tuntuu olevan pari riviä juuri heidän 22kW AC-latausasemiaan lämpimässä hallissa, ja kummallisen halvalla hinnalla (kai se edelleen on 16c/kWh? Halvempaa kuin mitä taloyhtiö veloittaa minulta hidaslatauksesta parkkipaikallani, viimeksi oli 19c/kWh (pörssisähköä, sisältäen siirtomaksut ja verot kans)). En muista olenko noita plugitcloudeja muualla nähnyt, kai niitä jossain sitten on...

Virta-apin taisin myös asentaa, mutta heillä taitaa olla joku ihme prepaid-tilisysteemi missä sun pitää "tallettaa" heidän tililleen eka oikeaa rahaa, ja sieltä sitten raha kuluu latauksessa, ja myös veloittavat automaattisesti 1€/kk? Jätin laittamatta rahaa koska en ollut varma alanko edes latailla heidän asemillaan, vaikka niitä siellä täällä kyllä on. Meni mielestäni liian vaikeaksi verrattuna noihin muihin, mutta voi se olla hyvä diili jos olet varma että tulet latailemaan just Virran asemilla.
 
Viimeksi muokattu:
Virralla on kk maksu, joten suosittelen kyl poistamaan sen tilin ja tekemään Helenille.
 
Virralla on kk maksu, joten suosittelen kyl poistamaan sen tilin ja tekemään Helenille.
Onneksi eivät voi minua veloittaa kun en laittanut rahaa tilille...
Pitänee tarkistaa tuo Helen, ihan vain jottain on valmiina jos tuleekin äkkiä tarve ajaa kauas ja takaisin.
 
Onhan noita latausratkaisuja hyvä katsoa valmiiksi ja kun koko skene on kuluttajalle hieman monimutkainen, on hyvä ottaa selvää etukäteen niin ei maksa turhasta. Mutta sen enempää paineita ei tarvitse ottaa, koska en usko että Suomessa on yhtään julkista latauspistettä, josta ei matkapuhelimen, suomalaisen liittymän ja suomalaisen maksukortin haltija saisi viidessä minuutissa latausta päälle joko kertamaksulla tai asentamalla sovelluksen paikan päällä. Tagit ovat pidemmän päälle mukavampia ja säästävät aikaa, mutta ei ehkä uuden sähköautoilijan kannata muutenkaan ensimmäisiä julkisia latauksia ihan minuuttiaikataululla suorittaa.

Tolppien kyljissä lukee ohjeet ja ehkä tärkeimmät lisäksi Suomessa ovat, että Helen kannattaa olla tosiaan Virran latauspisteisiin ja Rechargen asemilla on yksinkertaisinta käyttää Fortum Charge & Drivea. Loppu menee hienosäädöksi ja ehkä ei kaikille saatavissa olevien etujen hyödyntämiseksi.
 
Mutta sen enempää paineita ei tarvitse ottaa, koska en usko että Suomessa on yhtään julkista latauspistettä, josta ei matkapuhelimen, suomalaisen liittymän ja suomalaisen maksukortin haltija saisi viidessä minuutissa latausta päälle joko kertamaksulla tai asentamalla sovelluksen paikan päällä.
Muutaman kerran törmännyt kokemusvideoissa/kirjoituksissa että kun latausasema on jossain liikkeen parkkihallissa, niin sielläpä ei sitten toimi liittymät, joten jäänyt lataukset aloittamatta.

Itsellä ajojen lataukset hoitunut töissä/kotona ja Lidl:n asemalla.
 
Onkohan joku erityinen syy sille, miksi lataamisen maksaminen on niin monimutkaista?
Miksi esimerkiksi kortilla/lähimaksulla maksaminen ei ole mahdollista...
Voisin kuvitella että sama homma kuin bonuskorteilla -- halutaan sitoa käyttäjä juuri sen tietyn palveluntarjoajan pisteisiin. Mitä hankalampaa satunnainen lataus toisen tarjoajan pisteissä, sitä todennäköisimmin sitä menee juuri sille pisteelle mihin sulla on tägi/tili/appis/whatnot. Ja varmasti osana sopassa se, että korttiyhtiöt velottavat yksittäisistä transaktioista tietyn summan, ainakin luottokortit, joten palveluntarjojalle ei jää kertalatauksesta niin suurta siivua kuin esim. kuukausittain tapahtuvasta könttäveloituksesta, ja juurikin nämä appikset/tagit mahdollistavat sen että kuukauden verran kerrytetään latausmaksuja omalkle tilille, ja sitten vasta veloitetaan se.
 
Muutaman kerran törmännyt kokemusvideoissa/kirjoituksissa että kun latausasema on jossain liikkeen parkkihallissa, niin sielläpä ei sitten toimi liittymät, joten jäänyt lataukset aloittamatta.

Itsellä ajojen lataukset hoitunut töissä/kotona ja Lidl:n asemalla.
Tästä syystä suosinut viimeaikoina K-latausta vaikka ABC latauskin on parantanut tilannettaan huomattavasti kun joka kerta ei tarvitse vahvistaa korttia oman pankin ohjelmassa. K-latauksessa johto autoon, tagin näyttö ja homma rokkaa ja kelloon varuiksi 40min timer niin ei tule extramaksua 45min ylityksestä.
 
Onkohan joku erityinen syy sille, miksi lataamisen maksaminen on niin monimutkaista?
Miksi esimerkiksi kortilla/lähimaksulla maksaminen ei ole mahdollista...

Ei noi nyt euroissa paljon ole, mutta ostettavan "tuotteen" hintaan nähden kallista1649064507074.png.
 
Voisin kuvitella että sama homma kuin bonuskorteilla -- halutaan sitoa käyttäjä juuri sen tietyn palveluntarjoajan pisteisiin.

Tuohan se tärkein syy on, ja myös se että laskevat että saavat ne virtaa odottelevat ihmiset myös sisään tuhlaamaan rajohaan.

Käänteisenä puolena sitten se satunnainen lataaminen on aina vaan ihan vitun typerän monimutkaista bensan tankaamiseen verrattuna.
 
Polestarilla lukee nyt sivuilla: Suuresta kysynnästä johtuen emme voi tällä hetkellä ottaa vastaan uusia tilauksia. Valmiiksi varusteltuja autoja saattaa kuitenkin olla vielä saatavilla. Päivitettyjen Polestar 2 -mallien tilauksia otetaan vastaan huhtikuun aikana.

Tuleekohan sieltä joku piiripula-variantti myyntiin, vai mitä toi jälkimmäinen lause tarkoittaa.
 
Polestarilla lukee nyt sivuilla: Suuresta kysynnästä johtuen emme voi tällä hetkellä ottaa vastaan uusia tilauksia. Valmiiksi varusteltuja autoja saattaa kuitenkin olla vielä saatavilla. Päivitettyjen Polestar 2 -mallien tilauksia otetaan vastaan huhtikuun aikana.

Tuleekohan sieltä joku piiripula-variantti myyntiin, vai mitä toi jälkimmäinen lause tarkoittaa.
Tästä taisi olla aikaisemmin jo mainintaa, että jotain puuttuu eli esim. parhaita valoja ei saa.
 
Pilottipaketista aiemmin tosiaan pudotettiin pixel-valot pois. Tuli pilot lite -paketti tilalle. Eilen tosiaan tilauksen pystyi vielä normaalisti syöttämään Pole 2:sta sisään, mutta tänään ei enää mitään versiota.
 
Useiden sähköautomallien toimitusajat näyttävät menevän jo vuoden 2023 puolelle. Pian puhutaan varmaan jo 1,5 - 2 vuoden toimitusajoista. Tilanne on kyllä muuttunut paljon viime kesästä. Silloin, kun pyysin tarjouksia olisi saanut esimerkiksi VW ID4:n vain parin viikon toimitusajalla, sama tilanne oli erilaisten esittelyautojen kohdalla, eli auton olisi saanut samantien käyttöön. Jos nyt jotain positiivista oikein hakemalla hakee, niin ainakin oman autoni hyvityshinta näyttäisi olevan jopa parempi kuin vuosi sitten.
 
Vähiin käy ennenkuin loppuu, sanoi entinen kokki kun edellisen päivän hernesoppaa kenkälusikalla ryysti:


Noin muuten olen sitä mieltä ettei tällaista tukea olisi oikeasti tarvittu tai pitänyt tulla, vaikka itsekin siitä hyödyin. Hankintaveron poisto oli ihan tarpeeksi hyvä porkkana. Parempi varmaan olisikin että suomalaiset ostavat Saksasta tuotuja vähän käytettyjä sähköautoja, joissa on Saksan valtion maksama tuki jo leivottu sisään. Suomalaiset voittavat, saksalaiset häviävät, jesh.
 
Vähiin käy ennenkuin loppuu, sanoi entinen kokki kun edellisen päivän hernesoppaa kenkälusikalla ryysti:


Noin muuten olen sitä mieltä ettei tällaista tukea olisi oikeasti tarvittu tai pitänyt tulla, vaikka itsekin siitä hyödyin. Hankintaveron poisto oli ihan tarpeeksi hyvä porkkana. Parempi varmaan olisikin että suomalaiset ostavat Saksasta tuotuja vähän käytettyjä sähköautoja, joissa on Saksan valtion maksama tuki jo leivottu sisään. Suomalaiset voittavat, saksalaiset häviävät, jesh.
No siis oli tuo ainakin mukava yllätys että 10tkm ajettua saksantuontia saa heti jonottamatta tai odottamatta melkein 10ke halvemmalla (Tesla Model 3 Performance) kun Suomesta tilaamalla olisin jonottanut tai kiroillut hintoja kun käytetyt tuplasti enemmän ajetut vastaavat kipot olivat melkein uusien hinnoissa. Korkokin samaa kuin viralliselta jälleenmyyjältä joten ei ainakaan liikaa harmittanut. Ei tullut mieleen edes katsella Saksan valikoimaa kun mielikuva oli että ovat loppu kaikkialta.
 
Jos nyt jotain positiivista oikein hakemalla hakee, niin ainakin oman autoni hyvityshinta näyttäisi olevan jopa parempi kuin vuosi sitten.
Siis sähkö- vai polttisauto? Onko käytettyjen polttisautojekin menekki kasvanut viime vuodesta?

Mulla on lähipiirissä nyt aika monikin just vaihtanut, vaihtamassa tai aikeissa vaihtaa sähköautoon, myös sellaisia jotka puoli vuotta sitten olivat "ei koskaan sähköautoa!". Hyvä tietysti heille jos heidän vaihdossa antamistaan dieseleistä tulee kelpo alennus... Minä päädyin viime vuonna myymään bensa-autoni itse kun sähköautoliike olisi tarjonnut siitä vain 1000€. Itse myin sen puolessa päivässä 2300€:lla. Ansaitsemillani rahoilla ostin itselleni ja vaimolle jotain kivaa (sähköauton).
 
No siis oli tuo ainakin mukava yllätys että 10tkm ajettua saksantuontia saa heti jonottamatta tai odottamatta melkein 10ke halvemmalla (Tesla Model 3 Performance) kun Suomesta tilaamalla olisin jonottanut tai kiroillut hintoja kun käytetyt tuplasti enemmän ajetut vastaavat kipot olivat melkein uusien hinnoissa. Korkokin samaa kuin viralliselta jälleenmyyjältä joten ei ainakaan liikaa harmittanut. Ei tullut mieleen edes katsella Saksan valikoimaa kun mielikuva oli että ovat loppu kaikkialta.
Noissa Saksan tuomisissa on sekin erittäin positiivinen puoli että ne tuovat mukavasti lisäväriä Suomen kovin valkoiseen Tesla-kantaan. Työkaverikin päätyi ostamaan kauniin punaisen Tesla Model 3 Performancen, on se kyllä kivan näköinen kaikkiin valkoisiin Tesloihin verrattuna. Liikenteessä valkoinen Tesla Model 3 tuntuu melkein yhtä yleiseltä näyltä kuin punainen Toyota Yaris.

Tosin nyt ei niihin valkoisiinkaan saa enää hankintatukea... toisaalta linkkaamani uutisen mukaan ei saisi vaikka hinta ei olisikaan noussut.

EDIT: Anteeksi jos sinulla on valkoinen Tesla, kyllä mulle Tesla kelpaisi valkoisenakin... ja onhan minun Zoenikin vitivalkoinen, koska se oli silläkin halvin väri.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 471
Viestejä
4 497 585
Jäsenet
74 212
Uusin jäsen
floppana

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom