Tää olisi hieno lisä. Näiden sähköautojen akkujen maailmaan perehtyneenä ei olisi tyhmempi idea rajoittaa lataustaso 80%:iin.
Ilmeisesti jotkut sähköautovalmistajat (Renault ja Peugeot, ties vaikka Citroenkin) lähtevät siitä ettei sitä ole niin suurta tarvetta rajoittaa koska niissä on aika iso bufferi ettei sitä edes voi ladata täysin täyteen vaikka näyttää jo 100%.
Tältä palstalta olen lukenut että Teslassa tuo rajoitusmahdollisuus on (ja Tesla-kaveri myös kertoi että Tesla myös varoittaa erikseen jos yrität ladata yli 90%? Mutta antaa toki lataa ylikin.) koska Teslalla tuollaista bufferia ei ole, tai se on paljon pienempi.
Kyselin kaverin kanssa tästä Renault Zoe 50:n osalta Renaultin chatista siitä onko tällaista rajoitusmahdollisuutta Renaultille mahdollisesti tulossa, ja vastaus oli vähän kaksijakoinen, eli toisaalta sanoivat että kyllä sen akun uskaltaa ladata 100%:iin, mutta jos haluaa "hifistellä" niin voi sen latauksen lopettaa 90% tai 80%:ssa (manuaalisesti). Miten tuon siis ottaa, eli voi 100% "täyteen" latauksella jotain vaikutusta olla akun elinikään, mutta ei se niin tärkeää ole (ainakaan Rellulla)?
Chattitäti mainitsi Renault Zoe:n kohdalla myös yhdestä asiasta jonka suuntaista luin joltain ulkomaiselta sähköautopalstaltakin joskus: hän mainitsi että Renaultin akku kannattaisi ladata 100% täyteen esim. kerran viikossa, koska Zoen automatiikka tasoittaa silloin jotenkin kennojen tai akkujen tms. jännitetasoja toisiinsa nähden...
Onko minkään muun sähköauton omistaja kuullut tai lukenut valmistajaltaan samanlaisesta ohjeesta? Sen tiedän että Tesla kehottaa lataamaan Model 3 SR:n LFP-akkua 100% täyteen esim. kerran viikossa, mutta siinä perusteluna käsittääkseni on akun latausasteen arvioinnin kalibrointi, eli että auto osaa täyteen latauksen jälkeen paremmin hahmottaa kuinka täynnä akku oikeasti on (koska tämä on LFP-akuissa ilmeisesti haasteellisempaa kuin NCA tai NMC-akuissa, koska LFP-akkujen jännitetaso pysyy niin tasaisena riippumatta akun lataustasosta, jolloin akun täyttöastetta on kovin vaikea päätellä jännitetason muutoksesta?).