Yleistä keskustelua sähköautoista

Sähköbusseihin liittyen niin tällainen pantografilataus on kyllä varsin kätevän näköistä toimintaa. Useassa paikassa ainakin pk-seudulla nähnyt näitä. Onko täällä ketään tällaista bussia ajavaa kuskia antamassa lisätietoja miten toimiva systeemi on?

 
Tätä en tajua miten saat taukoja lisäämällä nopeutettua matkantekoa. Yksi (ataus) tauko maksaa ajassa jonkin kiinteän määrän sen taukoajan päälle.

Katso vaikka Teslan latauskäyrää: Tesla Model 3 Long Range Dual Motor
On jonkin verran nopeampaa ladata vaikka 2x 0-40% vs 1x 0-80%. Toki tuokin on ihan totta että aikaa menee aina myös hukkaan kun pidetään useampia taukoja.
 
.
.
Tätä en tajua miten saat taukoja lisäämällä nopeutettua matkantekoa. Yksi (ataus) tauko maksaa ajassa jonkin kiinteän määrän sen taukoajan päälle.
Vähintään muutama minuutti per lataustauko tosiaan menee koukkaamiseen ja latauksen aloittamiseen/lopetukseen, joten ylimääräiset tauot hidastavat, jos latauskäyrä olisi suora. Oletan, että Volvon 540 kWh:n akun lataus 250 kW:lla (0,46 C) menee aika vakioteholla hidastumatta loppua kohden. Etenkin kun nettokapa on vain luokkaa 380 kWh, eli hidasta loppupäätä ei jouduta liruttelemaan.

@P.T sanoikin, että ylimääräinen lataustauko voisi nopeuttaa sitten jos lataustehot nousisivat suhteessa lähemmäs henkilöautoja (1 C - 3 C). Tällöin latauskäyrä ei voisi olla enää suora (tai muuten akun elinikä kärsisi). Monesti voisi olla nopeampaa ladata kaksi kertaa 200 kWh@800 kW = 30 min + koukkaukset ja kytkemiset kertaa kaksi, kuin yhden kerran 400 kWh@600 kW = 40 min + viiveet kertaa yksi. Latauksen keskiteho heikkenee, jos latauskäyrä ei ole suora suuren C-arvon takia.
 
Onko jossain materiaalia/tietoa siitä kuinka haitallista on ladata ns. hitauslatauksella (1.8/3.6kw) ei-lfp BEV 100% asti? Tykkääkö akku huonoa jos tämän tekee vaikka joka päivä?
 
Onko jossain materiaalia/tietoa siitä kuinka haitallista on ladata ns. hitauslatauksella (1.8/3.6kw) ei-lfp BEV 100% asti? Tykkääkö akku huonoa jos tämän tekee vaikka joka päivä?
Täältä löytyy kuvaajia:

Kyllä se huonoa tykkää, muttei läheskään niin huonoa kuin jos lataisi täyteen, eikä lähtisi samana päivänä heti ajamaan akkua pois piripinnasta. Täyteen lataus vanhentaa ja täytenä säilytys vanhentaa.


Edit. Lähteissä oli linkki tähän tutkimukseen:

Sen mukaan +25 C:ssa 7-vuotias 100 % SoC -säilytetty vastaa kapaltaan 9-vuotiasta 80 % SoC:a tai 8v 100 % vastaa 10v 80 %:a. Pari vuotta lähtee pois tai enemmänkin, jos akulla ajaa yli 7/8 vuotta. Euroissa puhutaan jokusesta tonnista, eli ei kannata pitää yli 80 % arjessa. Ennen pitkää matkaa voi toki ladata 100 %, koska se pääsee samantien purkautumaan, eikä akkukemia ehdi kärsiä pitkään. Kuusivuotias 100 % SoC vastaa 9-vuotiasta 60 % SoC:a, eli siinä tuhotaan jo kolmannes akun eliniästä, ja ylikin, jos pidetään yli 6 vuotta. Monta tonnia kahisevaa.
 
Viimeksi muokattu:

Katso vaikka Teslan latauskäyrää: Tesla Model 3 Long Range Dual Motor

On jonkin verran nopeampaa ladata vaikka 2x 0-40% vs 1x 0-80%. Toki tuokin on ihan totta että aikaa menee aina myös hukkaan kun pidetään useampia taukoja.

Sori tyhmyyteni ja kiitos vastauksista.



En oikein sisäistä miten nopeampi lataus tähän liittyy.



Ajatus ilmeisesti jokin sellainen että nopeammalla latauksella ei saada tauolla sitä akkua ladattua, sen enempää kuin hitaalla.
Tai ajatus on se että 30 minuutin jälkeen akku ei enään ota virtaa vastaa, joten kannattaa mitoittaa akku niin että ajellaan vähän aikaa ja pidetään uusi 15 minuutin tauko.

Teslalinkin käyrä ilmeisesti tarkoittaa että Teslalla maximi hetkellinen latausteho laskee latauksen edetessä, tosin sen taulukon mukaan ladattu täyteen tehoon puolessa tunnissa. Jos se riittää, niin kannattaa silti se tauko pitää loppuun

Minulla ajatus oli se että jos akku mitoitettu niin että sen pystyy lataamaan lakisääteisellä tauolla, niin latauksen jakaminen kahdella tauolle nopeammalla latauksella vain pidentää rahtiaikaa, lisäksi nopeampi lataus on lisäkustannus.

Jos ajatus olis se että pienempi akku on niin paljon halvempi, että kananttaa pitää useampi tauko, niin kannattaa sitten ynnäillä kumpi, joka tapauksessa pakollisten taukojen lisäksi ylimääräiset tauot maksaa, myös se maksaa että jaetaan yksi pakollinen tauko kahteen osaan.
 
Täältä löytyy kuvaajia:

Kyllä se huonoa tykkää, muttei läheskään niin huonoa kuin jos lataisi täyteen, eikä lähtisi samana päivänä heti ajamaan akkua pois piripinnasta. Täyteen lataus vanhentaa ja täytenä säilytys vanhentaa.


Edit. Lähteissä oli linkki tähän tutkimukseen:

Sen mukaan +25 C:ssa 7-vuotias 100 % SoC -säilytetty vastaa kapaltaan 9-vuotiasta 80 % SoC:a tai 8v 100 % vastaa 10v 80 %:a. Pari vuotta lähtee pois tai enemmänkin, jos akulla ajaa yli 7/8 vuotta. Euroissa puhutaan jokusesta tonnista, eli ei kannata pitää yli 80 % arjessa. Ennen pitkää matkaa voi toki ladata 100 %, koska se pääsee samantien purkautumaan, eikä akkukemia ehdi kärsiä pitkään. Kuusivuotias 100 % SoC vastaa 9-vuotiasta 60 % SoC:a, eli siinä tuhotaan jo kolmannes akun eliniästä, ja ylikin, jos pidetään yli 6 vuotta. Monta tonnia kahisevaa.
Eli suomeksi sanottuna aina uuden auton ostavaa muutavan vuoden ajavaa ei vähempää voisi kiinnostaa miten akkua kannattaa käyttää. Vähän sama juttu kuin ruostesuojaukset, maalipinnan varominen järjettömyyksiin asti ja sun muut kotkotukset, todennäköisesti ei senttiäkään hyötyä saa, jos vanha menee liikkeeseen vaihdossa.
 
Eli suomeksi sanottuna aina uuden auton ostavaa muutavan vuoden ajavaa ei vähempää voisi kiinnostaa miten akkua kannattaa käyttää. Vähän sama juttu kuin ruostesuojaukset, maalipinnan varominen järjettömyyksiin asti ja sun muut kotkotukset, todennäköisesti ei senttiäkään hyötyä saa, jos vanha menee liikkeeseen vaihdossa.
Niin no, tapa se on tuokin kasvattaa aiheuttamiaan päästöjään. Ensin valmistetaan kalliisti ja päästöjä tuottavasti akku, ja sitten joku itsekeskeinen/ajattelematon paskoo sen, koska ei kirpaise omaa lompsaa, vaan jonkun toisen. Ei näin.
 
Niin no, tapa se on tuokin kasvattaa aiheuttamiaan päästöjään. Ensin valmistetaan kalliisti ja päästöjä tuottavasti akku, ja sitten joku itsekeskeinen/ajattelematon paskoo sen, koska ei kirpaise omaa lompsaa, vaan jonkun toisen. Ei näin.
Eiköhän se "loppukäyttäjä" siitä hinkkaa ne samat kilometrit akuista pois vaikka vähän kapasiteettia onkin jäänyt matkan varrelle. Ja nuo esimerkit on kuitenkin pahin mahdollinen skenaario. Ihmisluonto on sen verran laiska, että tuskin suuri enemmistö joka ikinen kerta jaksaa tökätä sitä töpseliä autoon kiinni, kun on alkuun päässyt "akku loppuu"-kauhusta eroon. Vaikka sitten muuten aina lataisi 100% asti kun töpseli on kiinni. Jolloin viimeistään tuo teoreettinen ongelma kulumisesta muuttuu ihan merkityksettömäksi normaalien käyttäjien näkökulmasta. Käyttöesine.
 
Onko muita kuin Tesla jonka akun ylipäätään voi ladata 100%?
Sähköbusseihin liittyen niin tällainen pantografilataus on kyllä varsin kätevän näköistä toimintaa. Useassa paikassa ainakin pk-seudulla nähnyt näitä. Onko täällä ketään tällaista bussia ajavaa kuskia antamassa lisätietoja miten toimiva systeemi on?


Ilmeisesti nuo ei hirveän hyvin toimivia systeemejä ole. Tai sitten vaan ne bussit jotka noita käyttää ei ole hyviä.
 
Löytyykö täältä sähköautoilijoita, joilla ei ole kotilatausmahdollisuutta? Himottaisi kovasti sähköautoon siirtyminen, mutta kotilatausta ei näillä näkymin ole vielä muutamaan kuukauteen tiedossa.
 
Löytyykö täältä sähköautoilijoita, joilla ei ole kotilatausmahdollisuutta? Himottaisi kovasti sähköautoon siirtyminen, mutta kotilatausta ei näillä näkymin ole vielä muutamaan kuukauteen tiedossa.
Itsellä on vielä kuukauden verran kämppä ilman kotilatausta. Auto ollut viimevuoden loppukesästä. Ei ongelmaa kunhan ostat auton jossa on tarpeeksi iso kantama ettei puolityhjä akku aiheuta ongelmaa päivittäiseen liikkumiseen. Itse latailen tällä hetkellä kauppakeskuksissa tai muissa pikalatureissa samalla kun käyn kaupassa tms. Ja hyvin on toiminut vaikka välillä tuo akun viileys manuaalisen esilämmityksen puutteen vuoksi päähän ottaakin. Eipä sillä ettenkö innolla odottaisi sitä että pääsee lataamaan kotipihan tolpasta.
 
Löytyykö täältä sähköautoilijoita, joilla ei ole kotilatausmahdollisuutta? Himottaisi kovasti sähköautoon siirtyminen, mutta kotilatausta ei näillä näkymin ole vielä muutamaan kuukauteen tiedossa.
Itellä ei vielä ole eikä ole auton saapuessakaan. Ajattelin kokeilla tarviiko sitä edes vai riittääkö töissä ja julkisissa lataus kaikkeen liikkumiseen ilman säätöä. Luvattu range tuossa yli 500km niin pitäisi riittää mutta saa nähdä.
 
Löytyykö täältä sähköautoilijoita, joilla ei ole kotilatausmahdollisuutta? Himottaisi kovasti sähköautoon siirtyminen, mutta kotilatausta ei näillä näkymin ole vielä muutamaan kuukauteen tiedossa.

Meillä tulee pelkkä 1-vaihelataus eli perustöpseli, laskettiin että sen pitäisi meidän ajoilla riittää hyvin. Toki vaatii sen lämmitystolpan / luvan ladata siitä.
 
Kiitoksia vastauksista. Pohdin e-208:n ja (tulevan) Megane E-Techin välillä. Tuosta Meganesta ei vielä taida olla tarkempaa toimituspäivää, e-208:a saisi mahdollisesti jo toukokuulle...
 
Kiitoksia vastauksista. Pohdin e-208:n ja (tulevan) Megane E-Techin välillä. Tuosta Meganesta ei vielä taida olla tarkempaa toimituspäivää, e-208:a saisi mahdollisesti jo toukokuulle...
Kyselin Meganesta Renaultin chätistä ja siellä kerrottiin että koeajoautoja alkaa tulla vasta loppukesästä eli mahtaako tuotantoautot mennä alkusyksylle aikaisintaan.
 
Löytyykö täältä sähköautoilijoita, joilla ei ole kotilatausmahdollisuutta? Himottaisi kovasti sähköautoon siirtyminen, mutta kotilatausta ei näillä näkymin ole vielä muutamaan kuukauteen tiedossa.

Hetki sitten tulin laturilta kotiin... joka toinen päivä 80%:iin ja sillä pääsee sen ~250km. Paikka vaan vaihtelee sen mukaan missä on vapaata.

Huhti/toukokuun vaihteeseen on luvattu että kotilataus tulee käyttöön. Siihen asti mennään näillä. Tabletti rattiin nojaamaan ja (tällä hetkellä Mr Inbetween) tv-sarjan jakso tai pari menee helposti. Noin tunti.

Taloyhtiön pihalla on yli vuoden ollut vanha Ioniq sähköauto, en ole omistajalta kysellyt missä hän käy lataamassa ja miten usein mutta onnistuu se muiltakin.
 
Kyselin Meganesta Renaultin chätistä ja siellä kerrottiin että koeajoautoja alkaa tulla vasta loppukesästä eli mahtaako tuotantoautot mennä alkusyksylle aikaisintaan.
Milloin kysyit? Just ennen kuin alkoi hylsyt lentää, niin paikallisen myyjän tiedon mukaan heidän esittelyauto olisi tullut esittelykäyttöön toukokuussa. En nyt muista sanoiko olleen jo valmistuksessa.
 
Megane EV on luokkaa isompi kuin 208, että ei ihan vertailukelponen. Zoe paremminkin.
 
Varmaan eri autoissa eco-moodi toimii eri tavalla, mutta juu en ole tuon Zoen toteutuksen, missä eco-moodi rajoittaa huippunopeuden 100km/h suuri fani todellakaan. Aika paha jos on unohtunut maantiellä päälle kun olis tarkoitus lähteä ohittamaan edelleajavaa...

Kun koeajoin Zoen, siinä oli eco-moodi valmiiksi päällä ja olisi varmaan jäänyt ostamatta jos en olisi huomannut ja ottanut pois päältä. Sen verran laiskasti liikkui, vaikka muistaakseni jos ihan kunnolla polkaisee, se antaa kyllä kaiken tehon käyttöön. Omasta joskus taisin joskus uteliaisuuttani kokeilla, että miten vaikuttaa lämmitykseen, mutta muuten ei siihen nappulaan ole sormenjälkiä kertynyt eikä varmaan kerry, ellei tule jotain tilannetta että on pakko säästää ihan viimeiseen asti sähköä.
 
Löytyykö täältä sähköautoilijoita, joilla ei ole kotilatausmahdollisuutta? Himottaisi kovasti sähköautoon siirtyminen, mutta kotilatausta ei näillä näkymin ole vielä muutamaan kuukauteen tiedossa.
Riippuu ihan matkasta paljon ajat päivittäin. Itse lataan töissä 11kw laturilla 80% ja se riittää 140km ajolle joka on motaria. Toki jää sinne vielä 40% odottamaan mutta osa menee lämmitykseen ja muuhun. Pääosin laturilla ollaan siinä 30-35% kohdalla. Loput lataukset julkisissa jos tarvitsee.

Jommassa kummassa päässä kannattaa olla laturi.
 
Löytyykö täältä sähköautoilijoita, joilla ei ole kotilatausmahdollisuutta? Himottaisi kovasti sähköautoon siirtyminen, mutta kotilatausta ei näillä näkymin ole vielä muutamaan kuukauteen tiedossa.
Minulla on hidas 8-10A kotilatausmahdollisuus, mutta olen nyt kaksi viikkoa kokeillut ilman kotilatausta, syystä että.

Kyllähän se onnistuu mutta tarkoittaa vaan että pitää parina päivänä viikossa (tai useammin, tai harvemmin, riippuen paljonko sulle tulee päivässä ajokilometrejä ja miten iso akku sulla on autossa) käyttää illalla aikaa jollain julkisella laturilla, joko kaupassakäynnin yhteydessä tai jos ei ole tarvetta käydä kaupassa, käy vaikka kävelyllä tai kuntosalilla tai selailee kännykkää autossa tai miten katsoo parhaaksi aikaansa kuluttaa.

Minulla vaikeustasoa nostaa vielä se ettei autossani edes ole (CCS2) pikalatausmahdollisuutta, mutta 22kW tehoinen AC-lataus on (päätin näin autoa hankkiessani koska pikalatausmahdollisuus olisi nostanut autoni hintaa varmaan 5000€ tjsp, eikä se siltikään olisi ollut kuin 50kW pikalataus). Jos ajelen arkipäivisin 120km, minulle tuntuu riittävän että latailen töissä 8A hidaslatauksella 7-8 tuntia, ja sitten n. 3 iltana viikossa esim. tunti 22kW AC-laturilla (käyn silloin kaupassa ja/tai kuntokävelyllä). 50-150kW pikalaturille menisi tietty paljon vähemmän aikaa.

Kotilataus (jopa 8A hidaslataus) on kuitenkin eniten elämää helpottava asia, ei tartte miettiä arkiajoissa missä ja milloin latailee. Hitaasti liruttaa sähköä autoon läpi yön.

Onko kotisi tai missä sitten pyöritkään hyvin pikalatauspaikkoja tarjolla?
 
Autosta tai Peugeotin sovelluksesta ei pysty rajoittamaan. Web API näyttäisi tukevan joten voi olla tulossa ja kolmannen osapuolen kautta onnistua nytkin.
Tää olisi hieno lisä. Näiden sähköautojen akkujen maailmaan perehtyneenä ei olisi tyhmempi idea rajoittaa lataustaso 80%:iin.
 
Tää olisi hieno lisä. Näiden sähköautojen akkujen maailmaan perehtyneenä ei olisi tyhmempi idea rajoittaa lataustaso 80%:iin.
Ilmeisesti jotkut sähköautovalmistajat (Renault ja Peugeot, ties vaikka Citroenkin) lähtevät siitä ettei sitä ole niin suurta tarvetta rajoittaa koska niissä on aika iso bufferi ettei sitä edes voi ladata täysin täyteen vaikka näyttää jo 100%.

Tältä palstalta olen lukenut että Teslassa tuo rajoitusmahdollisuus on (ja Tesla-kaveri myös kertoi että Tesla myös varoittaa erikseen jos yrität ladata yli 90%? Mutta antaa toki lataa ylikin.) koska Teslalla tuollaista bufferia ei ole, tai se on paljon pienempi.

Kyselin kaverin kanssa tästä Renault Zoe 50:n osalta Renaultin chatista siitä onko tällaista rajoitusmahdollisuutta Renaultille mahdollisesti tulossa, ja vastaus oli vähän kaksijakoinen, eli toisaalta sanoivat että kyllä sen akun uskaltaa ladata 100%:iin, mutta jos haluaa "hifistellä" niin voi sen latauksen lopettaa 90% tai 80%:ssa (manuaalisesti). Miten tuon siis ottaa, eli voi 100% "täyteen" latauksella jotain vaikutusta olla akun elinikään, mutta ei se niin tärkeää ole (ainakaan Rellulla)?

Chattitäti mainitsi Renault Zoe:n kohdalla myös yhdestä asiasta jonka suuntaista luin joltain ulkomaiselta sähköautopalstaltakin joskus: hän mainitsi että Renaultin akku kannattaisi ladata 100% täyteen esim. kerran viikossa, koska Zoen automatiikka tasoittaa silloin jotenkin kennojen tai akkujen tms. jännitetasoja toisiinsa nähden...

Onko minkään muun sähköauton omistaja kuullut tai lukenut valmistajaltaan samanlaisesta ohjeesta? Sen tiedän että Tesla kehottaa lataamaan Model 3 SR:n LFP-akkua 100% täyteen esim. kerran viikossa, mutta siinä perusteluna käsittääkseni on akun latausasteen arvioinnin kalibrointi, eli että auto osaa täyteen latauksen jälkeen paremmin hahmottaa kuinka täynnä akku oikeasti on (koska tämä on LFP-akuissa ilmeisesti haasteellisempaa kuin NCA tai NMC-akuissa, koska LFP-akkujen jännitetaso pysyy niin tasaisena riippumatta akun lataustasosta, jolloin akun täyttöastetta on kovin vaikea päätellä jännitetason muutoksesta?).
 
Tesla varoittaa vain jos useasti lataa 100% ja tiputtaa sitten sinne 80-90%. Tämä huomautus tulee jos akku ei tyhjene kuten pitäisi ajossa.

Päivittäinen raja on 80-90% normaalisti. LFP akulla aina lataus 100% ja turhia rajoituksia ei ole.
 
Huyndai/Kia akselilla onnistuu rajojen säätely niin autosta kuin puhelimellakin.
Latailen tuonne 80% nurkille mutta raja on 90:ssä ettei ole ihan minuutin päälle latauksen katkaisu. Kaikki tulee kuitenkin käytettyä :P

20220329_203817000_iOS.png
 
Se varoitusääni on kyllä pakollinen, mutta vain alle 30-nopeuksissa jos oikein muistan.

Koskeekohan lataushybrideitä? Miettisin kun Outlanderissa on nappikin sen poiskytkemiseksi mutta en ole koskaan kuullut mitään ääntä. Ikkuna auki ajoin joskus hiljaa mutta ei kuulunut.
 
Koskeekohan lataushybrideitä? Miettisin kun Outlanderissa on nappikin sen poiskytkemiseksi mutta en ole koskaan kuullut mitään ääntä. Ikkuna auki ajoin joskus hiljaa mutta ei kuulunut.
Koskee. Vanhemmissa tota ei ole, mutta uusissa on kyllä.
 
Huyndai/Kia akselilla onnistuu rajojen säätely niin autosta kuin puhelimellakin.
Latailen tuonne 80% nurkille mutta raja on 90:ssä ettei ole ihan minuutin päälle latauksen katkaisu. Kaikki tulee kuitenkin käytettyä :p

20220329_203817000_iOS.png
Millainen "hystereesi" noissa yleensä on, eli alkaako heti taas latailla jos laskee 90% -> 89,99999%, vai isompi väli? Voiko sen määritellä missä vaiheessa alkaa taas ladata (kuten uusien läppäreiden UEFI/BIOS antaa säädellä, esim. työläppärilleni olen määritellyt että alkaa ladata jos laskee alle 70%, ja lataa 90% asti).
 
Sähköbusseihin liittyen niin tällainen pantografilataus on kyllä varsin kätevän näköistä toimintaa. Useassa paikassa ainakin pk-seudulla nähnyt näitä. Onko täällä ketään tällaista bussia ajavaa kuskia antamassa lisätietoja miten toimiva systeemi on?
Maksaa ja ei suurta etua verrattuna siihen että tökätään johto kiinni.

Kuvan näköisiä käytettiin Suomessa ensimmäisen aallon kokeiluissa, ehkä jotain kaihoisaa muistelua johdinautoista. No oikeasti noissa kai testattiin sitä voiko pienillä akuilla ajella linjoja sillä idealla että ladataan päättäreillä yms., ja kuskin ei tarvi nousta kaapelia kytkemään.

Uudemmissa tarjouksissa on ymmärtääkseni järjestäin käytetty varikko latausta. Siinä varmaan muitakin syitä, varikolla latauspisteet on käytettävissä muidenkin linjojen hyväksi, luvitus, tilat, rakennus kustannukset, ei yhtiön ei tarvi purkaa kun linjan ajon loppuu, jne. vs isompien akkujen kustannus. Varikolla taasen voidaan palkata vaikka sen johdon kytkevä heppi, jos AKTn kanssa menee asiasta sopiminen vaikeaksi.

Jossain välissä oli myös pyöri ajatuksia johdinautoista akuilla, eli ladattaisiin liikkeellä, tai oikeastaan niin päin että johdinautossa olisi akkukapasiteettia kulkea pieniä matkoja akuilla. Näitä kai ollut mm Turun ja Tampereen ratikka suunnittelun aikaisia ei niin vakavia heittoja.

Nuo kai kuopattu, siellä missä johdinautot olisi järkeviä, niin ne matkat menee nykyään ongelmitta akuilla.
 
Millainen "hystereesi" noissa yleensä on, eli alkaako heti taas latailla jos laskee 90% -> 89,99999%, vai isompi väli? Voiko sen määritellä missä vaiheessa alkaa taas ladata (kuten uusien läppäreiden UEFI/BIOS antaa säädellä, esim. työläppärilleni olen määritellyt että alkaa ladata jos laskee alle 70%, ja lataa 90% asti).

Jaa-a. Tähän mennessä olen lähtenyt laturilta ajamaan kotiin sen 5-15km. Toistaiseksi siis hankala sanoa :)
 
Jos jäi Pösön osto lähtötelineisiin, nyt alkaa Opelin kampanja:


Sama mainos on tullut Facebookissa kuukauden päivät, vai missaanko jotain?

Häiritsee suunnattomasti tuo "etusi nyt 6 364 €!".....ja sitten kun lukee pidemmälle, niin tuo on valtion sähköauton hankintatuki sekä täysi autoverottomuus. Opel itse ei tarjoa yhtään mitään järkevää etua.
 
Sama mainos on tullut Facebookissa kuukauden päivät, vai missaanko jotain?

Häiritsee suunnattomasti tuo "etusi nyt 6 364 €!".....ja sitten kun lukee pidemmälle, niin tuo on valtion sähköauton hankintatuki sekä täysi autoverottomuus. Opel itse ei tarjoa yhtään mitään järkevää etua.
Jep. Tuo mainos on näkynyt jo joulukuusta eteenpäin Facebookissa.

Joulukuussa oli vielä hyvä Nissan Leaf N-Connecta etu (25 000€). Joka on tietysti jo loppunut. Itse täytyy vain odotella e-2008 puoli vuotta.
 
Mokkassa on sitten vain yksivaihelaturi vakiona. Taitaa olla 700e päälle 11kW lataus. Ja tietty talvirengassetti pitää hommata. On toi ihan ok diili, mutta ei mikään kummallinen. Kyllä toi Pösön diili on ihan lyömätön. Varsinkin toi 12kk jälkeen mahdollisuus palauttaa on kova.
 
Toi mokka vois olla jees vaihtoehto kun pitää ehkä hommata toinen sähköauto taloon.
Tuo pösön diili ois kyl ollu ihan tosi kova.
 
Jep. Tuo mainos on näkynyt jo joulukuusta eteenpäin Facebookissa.

Joulukuussa oli vielä hyvä Nissan Leaf N-Connecta etu (25 000€). Joka on tietysti jo loppunut. Itse täytyy vain odotella e-2008 puoli vuotta.
Eikö tuo tarjous ollut Visiasta? N-Connecta meni minulla ohi.
 
Koskeekohan lataushybrideitä? Miettisin kun Outlanderissa on nappikin sen poiskytkemiseksi mutta en ole koskaan kuullut mitään ääntä. Ikkuna auki ajoin joskus hiljaa mutta ei kuulunut.

Outlanderissa on tosi häiritsevä sellainen pölynimurin kaltainen se ääni, sen kuulee sisälle vaikka olisi nastarenkailla ajamassa ja ikkunat kiinni. Ollut myös jo vanhemmissa malleissa, onneksi sen saa pois. Otan sen aina pois auton starttausrutiinien lomassa.

 
Eikö tuo tarjous ollut Visiasta? N-Connecta meni minulla ohi.
N-Connecta oli 25 000€ + toimituskulut. Mutta jo vanha tarjous, kun loppui joulukuussa. Itse ostin joulukuun viimeinen päivä juuri tuon N-Connectan. Tarjousta ei edes mainostettu Nissanin sivuilla silloin, eli helposti menee ohi.

Nyt on tosiaan Visia samaan hintaan, mutta varustelu on siinä kehno (mm. ilp puuttuu).
 
Löytyykö täältä sähköautoilijoita, joilla ei ole kotilatausmahdollisuutta? Himottaisi kovasti sähköautoon siirtyminen, mutta kotilatausta ei näillä näkymin ole vielä muutamaan kuukauteen tiedossa.

Itse ajelin vajaa pari kuukautta (kaupungissa jossa paljon julkisia latureita) ilman kotilatausta e-208:lla, enkä asennuksen jälkeenkään käyttänyt sitä oikeastaan ennen talvea. Talvella on tullut latailtua enemmän pihassa. Suurin syy pösön typerä 50% rajoitus siihen ettei sen pienemmällä varauksella toimi esilämmitys.
 
Outlanderissa on tosi häiritsevä sellainen pölynimurin kaltainen se ääni, sen kuulee sisälle vaikka olisi nastarenkailla ajamassa ja ikkunat kiinni. Ollut myös jo vanhemmissa malleissa, onneksi sen saa pois. Otan sen aina pois auton starttausrutiinien lomassa.

Okei. Varmaan rikki sitten itsellä (2019 malli) kun en mielestäni kuule mitään, nappi kyllä löytyy. Jos on pakollinen niin voivat huomauttaa katsastuksessa.
 
Itse ajelin vajaa pari kuukautta (kaupungissa jossa paljon julkisia latureita) ilman kotilatausta e-208:lla, enkä asennuksen jälkeenkään käyttänyt sitä oikeastaan ennen talvea. Talvella on tullut latailtua enemmän pihassa. Suurin syy pösön typerä 50% rajoitus siihen ettei sen pienemmällä varauksella toimi esilämmitys.
Miten muuten olet tuosta e-208:sta tykännyt? Onko sinun mallissasi muuten tuo lane assist toiminto, että pitää auton keskellä kaistaa ja hoitaa ohjailut kuskin puolesta? Parissa arvostelussa on mainittu, että se ei tuossa e-208:ssa ole erityisen toimiva ja ehdin siihen ominaisuuteen nykyisessä autossa kovasti tykästyä.
 
Itse ajelin vajaa pari kuukautta (kaupungissa jossa paljon julkisia latureita) ilman kotilatausta e-208:lla, enkä asennuksen jälkeenkään käyttänyt sitä oikeastaan ennen talvea. Talvella on tullut latailtua enemmän pihassa. Suurin syy pösön typerä 50% rajoitus siihen ettei sen pienemmällä varauksella toimi esilämmitys.
Renaultilla sama rajoitus on 40% lataustason kohdalla. Outoa että on noin korkealla, kun ei ainakaan Rellussa se esilämmitys tunnu vievän kuin prosentin tai enintään kaksi sitä lataustasoa alas, kovillakaan pakkasilla.

Ymmärtäisin paremmin jos se olisi estetty jossain alle 10% lataustasossa, varsinkin kun se ei mene silloin päälle edes vaikka auto olisi samanaikaisesti latauksessa.
 
Miten muuten olet tuosta e-208:sta tykännyt? Onko sinun mallissasi muuten tuo lane assist toiminto, että pitää auton keskellä kaistaa ja hoitaa ohjailut kuskin puolesta? Parissa arvostelussa on mainittu, että se ei tuossa e-208:ssa ole erityisen toimiva ja ehdin siihen ominaisuuteen nykyisessä autossa kovasti tykästyä.

Tuossa kannattaa huomioida, että pösöllä on tuosta kahta eri toteutusta eli "kaistavahti" ja sitten ainoastaan lisävarusteena oleva ajolinja-avustin. Ensimmäinen ei siis kovin kummoinen ole kun se lähinnä nykii ohjausta ja jälkimmäinen vaikutti ihan ok mitä lyhyellä testiajolla ehti kokeilla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 471
Viestejä
4 497 530
Jäsenet
74 212
Uusin jäsen
floppana

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom