Yleistä keskustelua sähköautoista

Miten muuten olet tuosta e-208:sta tykännyt? Onko sinun mallissasi muuten tuo lane assist toiminto, että pitää auton keskellä kaistaa ja hoitaa ohjailut kuskin puolesta? Parissa arvostelussa on mainittu, että se ei tuossa e-208:ssa ole erityisen toimiva ja ehdin siihen ominaisuuteen nykyisessä autossa kovasti tykästyä.

Olen tykännyt kyllä oikein paljon. Kohta vuosi tulee käyttöä täyteen. Minulla on GT varustelu ja lisäksi kaikki muu mitä siihen saa. Tuo Lane Assist taitaa olla vakiovaruste ja mulla on lisäksi lisävarusteena Drive Assist paketti joka sisältää sitten tuon ”itseajon”. Lane assist lähinnä estää kaistaviivojen ylimenon ja on hyvinkin laidasta laitaan seilaamista jos sen antaa pitää auton kaistallaan. Tarkoitettu siihen että itse ohjaat ja jos vaikka nukahtaa niin estää ulosajon. Tuo ”parempi” ominaisuus kyllä toimii ihan mallikkaasti, mutta on jotenkin rasittavan holhoava ja kampeaa omaa ohjausta vastaan jonkin verran. En muutenkaan tykkää luottaa auton automatiikkaan ohjauksessa joten pidän nuo molemmat pois päältä. Samaan pakettiin kuuluva adaptiivinen vakkari tosin on käytössä aina ja toimii todella hyvin taajamassakin.
 
Samaa settiä juuri itselleni katson. Viikonloppuna koeajoon, tarjous on jo pöydässä. Otitko sattumalta mukaan sitä automaattipysäköintiä, onko ollut mitään käyttöä?

Park Assist lisävaruste ei ollut saatavilla kun 1,5 vuotta sitten auton tilasin. Tosin en olisi sitä kyllä ottanutkaan, osaan parkkeerata itsekkin. Aikaisemmassa autossa se oli vakiona, enkä käyttänyt kertaakaan. :D
 
Renaultilla sama rajoitus on 40% lataustason kohdalla. Outoa että on noin korkealla, kun ei ainakaan Rellussa se esilämmitys tunnu vievän kuin prosentin tai enintään kaksi sitä lataustasoa alas, kovillakaan pakkasilla.

Ymmärtäisin paremmin jos se olisi estetty jossain alle 10% lataustasossa, varsinkin kun se ei mene silloin päälle edes vaikka auto olisi samanaikaisesti latauksessa.

Jep, tuo 40% olisi jo huomattavasti parempi, 30-35% vielä parempi. Tuo 50% on typerän korkea, ottaen huomioon että arkikäytössä olisi hyvä pitää akun varaus alle 80%. Tuossa ei sitten ole kuin se 30% "pelivaraa".
 
Jep, tuo 40% olisi jo huomattavasti parempi, 30-35% vielä parempi. Tuo 50% on typerän korkea, ottaen huomioon että arkikäytössä olisi hyvä pitää akun varaus alle 80%. Tuossa ei sitten ole kuin se 30% "pelivaraa".
On kyllä aika korkealla. Mikähän mahtaa olla syynä moiseen.

Mitä esilämmitykseen tulee niin itse taas harmittelen ettei Tesla saa ajastettua esilämmitystä laitettua vain kerran toistuvaksi. Niin vaihtelevia päiviä itsellä että viikko-ohjelmaa ei jaksa aina muutella kun vaatii myös että käyn tolpalla kääntämässä kelloa. Olisi pirun näppärä lyödä että lämpimäksi klo x huomenna muttei unohtuisi päälle seuraavalle päivälle.
 
Kyselin Meganesta Renaultin chätistä ja siellä kerrottiin että koeajoautoja alkaa tulla vasta loppukesästä eli mahtaako tuotantoautot mennä alkusyksylle aikaisintaan.
Piti itsekin kysellä MetroAutolta ja sain tällaista tietoa: Ennakkomyynti tuolle uudelle sähkömeganelle on jo alkanut, eli sitä voi alkaa jo tilaamaan. Ensimmäiset koeajoautot saapuvat meille kesäkuussa ja ensimmäiset asiakastoimitusautot arviolta kesän jälkeen. Kesällä selviää tarkempi aikataulu toimituksille.
 
Piti itsekin kysellä MetroAutolta ja sain tällaista tietoa: Ennakkomyynti tuolle uudelle sähkömeganelle on jo alkanut, eli sitä voi alkaa jo tilaamaan. Ensimmäiset koeajoautot saapuvat meille kesäkuussa ja ensimmäiset asiakastoimitusautot arviolta kesän jälkeen. Kesällä selviää tarkempi aikataulu toimituksille.
Huomenna menossa koeajamaan tuon e2008 ja taidanpa kysellä samalla sitten tuosta Meganesta. Se on (uuden Niro Electricin kanssa) selkeästi kiinnostavin uutuus ja kelpaisi päästä ensimmäisten joukossa ajelemaan.
 
Piti itsekin kysellä MetroAutolta ja sain tällaista tietoa: Ennakkomyynti tuolle uudelle sähkömeganelle on jo alkanut, eli sitä voi alkaa jo tilaamaan. Ensimmäiset koeajoautot saapuvat meille kesäkuussa ja ensimmäiset asiakastoimitusautot arviolta kesän jälkeen. Kesällä selviää tarkempi aikataulu toimituksille.
Tuo Megane vähän kyllä kiinnostaisi mutta ei ainakaan äkkiseltään näkynyt mitään hyviä rahoitustarjouksia Rellulle
 
Park Assist lisävaruste ei ollut saatavilla kun 1,5 vuotta sitten auton tilasin. Tosin en olisi sitä kyllä ottanutkaan, osaan parkkeerata itsekkin. Aikaisemmassa autossa se oli vakiona, enkä käyttänyt kertaakaan. :D
Tuliko muuten auton mukana oletuksena matkalaturia, eli sellaista kotipistokkeeseen sopivaa? Vai pelkkä type 2 piuha?
 
Pärjäisikö 35,8kWh e-Golfilla kesät talvet 70 km työmatkaa suuntaansa (Riihimäki-Helsinki)? Eli yhteensä 140km, suunnilleen pari kertaa viikossa. Kotona lataus ja lämmitys latauksessa.
Kukaan ei vastannut omakohtaista kokemusta eGoflistaan, joten tässä omat roposeni:

Olen yhden kerran joutunut toimintasädejännitystilanteeseen ajaessani syksyllä Turun motaria Helsinkiin ja oli voimakas vastatuuli( tie taisi olla kuiva mutta tästä on jo aikaa niin en muista ellen jostain kuvista sitä tarkista).

En aja alinopeutta kuin pakosta ja tämä oli yksi niitä harvoja pakkoja kun vastatuuli nosti kulutuksen yli 280 Wh/ km:iin Muurlan kohdalla ja matkaa oli vielä enemmän kuin jäljellä olevaa toimintamatkaa olisi ollut. Pääsin 90 %:lla Lohjalle lataamaan ja jatkamaan matkaa( 29 kWh noin 110 kilometrin matkalla).

Takaisin kokonaiskulutus 160 kilometrille olikin jo alle 200 Wh/ km vaikka nopeus oli yhä mainittu 120 km/ h.

Toisin sanoen, motarilla toimintasäde oli 120 km- 170 km. Taas Turku- Upi -väli menee edestakaisin lähes kaksi kertaa lähes ympäri vuoden( 80 km suunta, kulutus kesällä 110- 130 Wh/ km:n ympäristössä ja talvella enemmän).

Siksi arvioisin sen 140 kilometriä menevän ympäri vuoden jos vain muistaa pitää nopeuden alle satasessa talvella ja reilussa satasessa kesällä, varauksin.

Ja, eGolf on paras sähköauto lähes kaikilta aspekteiltaan, joilla olen ajanut ja/ tai omistanut. eGolf vaihtui XC40:ään ainoastaan vetokyvyn takia.
 
Ei sitä suoraan uutena tänne tuolla hintaa saa, koska Saksassa on aika massiiviset tuet sähköautoihin. En muista kuinka pitkään, mutta x kk noiden pitää olla Saksassa rekisteröitynä ennen kuin noita tuettuja saa ulos maasta viedä.
6kk riittää mutta ovat ilmeisesti nostamassa vuoteen sitä. Lisäksi jos auto on ennen viime syksyä rekisteröity, niin päälle tulee autovero täältä Suomesta ja ALV erotus.
Suomeen saa tuoda auton jos sillä on ikää 6kk ja ajettu 6000km, niin se lasketaan käytetyksi. Muut on uusia.
 
Lainaus tuolta
IS Iltapäivälehden tiedeartikkelli sanoi:
Artikkeli pohjautuu puhtaasti teoreettisiin laskelmiin, mutta kvanttiakku latautuisi noin 200 kertaa nykyisiä akustoja nopeammin, tutkijat arvioivat. Jos kvanttitekniikka saadaan valjastettua autojen lataamiseen, sähköautojen pikalatausaika voi lyhentyä 30 minuutista yhdeksään sekuntiin. Kotona lataamiseen kuluva kymmenen tunnin odottelu voi lyhentyä kolmeen minuuttiin, tutkijat uskovat.

Jutussa ei kerrottu mistä ne tehot napataa, mutta teoreettisissa laskelmissa ei ongelma, kotio vain tarpeeksi tukeva liittymä, teoreettisesti tarpeeksi tukeva rauta tai kai se onnistuu jollain terorialla toisesta akusta. Jos ei tereettisesti onnistu, niin sitten seuraava askel.

Mutta tämä kai kuuluu tuonne Mullistava akkutegnolokiat ketjuun , sillä tosin käsitelty pidemmälläkin olevia juttuja, mutta kai sinne tälläisetkin sopii.
 
Omaa pohdiskeluani miten suhtaudun tuollaisiin uutisiin:

Oikeassa elämässä enemmän se pullonkaula taitaa olla siellä sähkönsyötön päässä kuin että kuinka nopeasti autot pystyisivät optimitilanteessa lataamaan akkuja. Minua henkilökohtaisesti ei lämmitä että uusi sähköauto pystyisi parhaimmillaan lataamaan 1000 kW teholla, kun kuitenkin oikeassa elämässä yleensä liruttelen autoon sähköä öisin tai työpäivän aikana 1,84kW - 11kW teholla, ja pikalaturitkin on edelleen varsin usein rajoitettu 50kW tehoon.

Minua kiinnostaa paljon enemmän akkujen kapasiteetin kasvu, hinnan lasku (per kWh) ja/tai eliniän piteneminen, paljon enemmän kuin kuinka nopeasti niitä voidaan ladata. Nykysähköautot osaavat ladata itseään "ihan tarpeeksi nopeasti", minun mielestäni. Paranneltavaa on enemmän noissa mainitsemissani asioissa.
 
Viimeksi muokattu:
.

Minua kiinnostaa paljon enemmän akkujen kapasiteetin kasvu, hinnan lasku (per kWh) ja/tai eliniän piteneminen, paljon enemmän kuin kuinka nopeasti niitä voidaan ladata. Nykysähköautot osaavat ladata itseään "ihan tarpeeksi nopeasti", minun mielestäni. Paranneltavaa on enemmän noissa mainitsemissani asioissa.

Nykyisellään akkujen latausnopeus on riittävä, mutta elinikä ongelma??

Eihän tuo akkujen elinkä ole enää lyijyakusta luopumisen jälkeen ole mikään ongelma ollut?
 
Nykyisellään akkujen latausnopeus on riittävä, mutta elinikä ongelma??

Eihän tuo akkujen elinkä ole enää lyijyakusta luopumisen jälkeen ole mikään ongelma ollut?
Jep. Johan toi valmistajien 8v /200tkmtai vastaava akkutakuu kertoo, että akut kestävät. Nykyakkujen pitäisi kestää valmistajien mukaan joku 500tkm, autohan on paalikamaa jo paljon aiemmin...
 
Nykyisellään akkujen latausnopeus on riittävä, mutta elinikä ongelma??

Eihän tuo akkujen elinkä ole enää lyijyakusta luopumisen jälkeen ole mikään ongelma ollut?
On , tai no ongelma on hinta, jos se akkuvaihto maksaa nyky rahassa tonnin pari, niin ei ongelma, mutta jos se maksaa viistonnia niin on ongelma. Itse akkujen oletetaan halpenevan, ja se on tärkeää, sillä se vaikuttaa isosti akkuautöilun kustannuksiin.

Lisäksi on epävarmuutta miten pitkään kestävät yleensä, eli eri valmistajat ovat vähän kitsaita takuiden kanssa. Yksinään ei riitä se että eliaika odote esim olisi 10v, 300 000km, vaan niukkojen takuiden takia epävarmuutta mikä prosentti ylittää esim 8v 250 000km, jos jollain valmistajalla alkaa akkuja paukkua muutamavuoden vanhoista vertaa eräiden konsernien polttisongelmat.

Jos valmistaja tarjoaa hyvin kapasiteetti, ikä ja sykli takuun, jolla voi takuulla ajaelle eli 300 000km, 15v, niin eiköhän riitä.

"Uusi" ongelma polttiksiin verrattuna on vanheneminen, käytettävissä olevan kapasiteetin väheneminen, mahdollinen kulutuksen kasvu lisää sitä ongelmaa. Koska tämänpäin autoissa se kantama on monesti jo lähdössä niukka jonka kanssa voi joutua mittimään arkea, jos todellista kantamasta otetaan kymmeniä prosentteja pois (*, niin käytetyille ei ole yhtä leveää markkinaa kuin polttiksilla ollut.

Aika näyttää onko eroja miten vanhat pärjää vaikeammissa oloissa, sääkyvyt tontilla, pysyykö latauskyvyt. Akuissa markkinoidaan olevan ns reserviä, joka paikkaa ongelmaa, jos pelkää että niiden takia tulee sitten jyrkät pudotukset elinkaaren lopussa, mutta se kai tulee siitä huolimatta, reserveillä pystytty lykkäämää alkuhetkeä.

Latausnopeus, jos käytössä vajaa akku ajomatkoihin nähden, niin se lataushitaus korostaa entisestään ongelmaa.
 
On , tai no ongelma on hinta, jos se akkuvaihto maksaa nyky rahassa tonnin pari, niin ei ongelma, mutta jos se maksaa viistonnia niin on ongelma. Itse akkujen oletetaan halpenevan, ja se on tärkeää, sillä se vaikuttaa isosti akkuautöilun kustannuksiin.

Lisäksi on epävarmuutta miten pitkään kestävät yleensä, eli eri valmistajat ovat vähän kitsaita takuiden kanssa. Yksinään ei riitä se että eliaika odote esim olisi 10v, 300 000km, vaan niukkojen takuiden takia epävarmuutta mikä prosentti ylittää esim 8v 250 000km, jos jollain valmistajalla alkaa akkuja paukkua muutamavuoden vanhoista vertaa eräiden konsernien polttisongelmat.

Jos valmistaja tarjoaa hyvin kapasiteetti, ikä ja sykli takuun, jolla voi takuulla ajaelle eli 300 000km, 15v, niin eiköhän riitä.

"Uusi" ongelma polttiksiin verrattuna on vanheneminen, käytettävissä olevan kapasiteetin väheneminen, mahdollinen kulutuksen kasvu lisää sitä ongelmaa. Koska tämänpäin autoissa se kantama on monesti jo lähdössä niukka jonka kanssa voi joutua mittimään arkea, jos todellista kantamasta otetaan kymmeniä prosentteja pois (*, niin käytetyille ei ole yhtä leveää markkinaa kuin polttiksilla ollut.

Aika näyttää onko eroja miten vanhat pärjää vaikeammissa oloissa, sääkyvyt tontilla, pysyykö latauskyvyt. Akuissa markkinoidaan olevan ns reserviä, joka paikkaa ongelmaa, jos pelkää että niiden takia tulee sitten jyrkät pudotukset elinkaaren lopussa, mutta se kai tulee siitä huolimatta, reserveillä pystytty lykkäämää alkuhetkeä.

Latausnopeus, jos käytössä vajaa akku ajomatkoihin nähden, niin se lataushitaus korostaa entisestään ongelmaa.
Polttomoottoreille annetaan yleensä 100tkm takuita, eikä tuokaan tuota ihmisille vaikeuksia, vaikka loppuunkuluneen polttiksen korjaaminen on niin kallista että sitä ei käytännössä tehdä ikinä.

Hyvin konservatiivisesti arvioiden litiumakku kestää 2000 sykliä, jonka jälkeen se on entinen, eli kapasiteetista on jäljellä enää 70% ja tuo 2000 sykliä vastaa polttomoottorin suunniteltua laskennallista 250tkm elinikää.

Kilometreinä tuon syklimäärän voi laskea 2000 x (akun kapasiteetti) / (keskikulutus)

Ihan pieniakkuisimpia sähköautoja lukuunottamatta puhutaan yleensä yli puolesta miljoonasta kilometristä.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
Polttomoottoreille annetaan yleensä 100tkm takuita, eikä tuokaan tuota ihmisille vaikeuksia, vaikka loppuunkuluneen polttiksen korjaaminen on niin kallista että sitä ei käytännössä tehdä ikinä.

Tässä on kyse luottamuksesta.

Kuluttaja luottaa siihen että se polttis kestää ilman moottorin vaihtoa 12-20 vuotta, mallista ja merkistä riippuen.



Polttiksen moottirin "väljähtämnen" ei suuresti vaikuta siihen kantamaan.



Hyvin konservatiivisesti arvioiden litiumakku kestää 2000 sykliä, jonka jälkeen se on entinen, eli kapasiteetista on jäljellä enää 70% ja tuo 2000 sykliä vastaa polttomoottorin suunniteltua laskennallista 250tkm elinikää.

Tämä hyvä nosto.

Pikkupoltikset on suunniteltu jonkin 150 000km ajoihin, <10v, uskotaan että se kestää.

Isommat polttis autot kestää käytännössä paljon pidempää, vaikka vuosia ei niillä suunnitella sen enempää.

Eli se odotus on paljon suurempi kuin lupaus ja se usein myös täyttyy.



Ihan pieniakkuisimpia sähköautoja lukuunottamatta puhutaan yleensä yli puolesta miljoonasta kilometristä.
Ongelma on se ettei ole luottamusta ja valmistajat ei lupaa takuuta joka turvaisi sen puolenmiljoonan ajot 15v aikana.

Ja toinen ongelma on se minkä mainitsit kapasiteetti, eli kantama katoaa. Muistettava että se sähköautoissa kriittinen juttu ja ongelma ja asia mistä joudutaan jo hankintapäästöstä tehdessä tinkimään, jos asiakas miettii sitä talven lomamatkaa , jos siitä kantamasta leikataan vielä 30% pois, niin...


Mutta omana mielipiteenä, siviilikäyttöön 200 000km, 10v akku takuu on riittävä uuden auton ostajalle. Ongelma näissä takuissa on se hiipuminen, eli takuu ei niinkään koske kapasiteettia, vaan sitä ettei hajoa.

Ja enemmän olen huolissani valmistajan onnistumisessa koko paketissa, ylittääkö se 10v ilman isoja pommeja. uskon että isojen myynti mallien kohdalla korjaamis kykyä syntyy ja 10v päästä on tarvetta ja kysyntää sähköautoille joilla voi ajella sen 100km yhdellä latauksella. (*

Ne jotka tarvii pidempää, ostaa udempaa, ei tarvi jatkaa sitä kulttuuria missä vanhoilla autoilla ajetaan paljon.


(*
Mutta jos sitä 100km ei pääse pahalla säällä, niin pelkään että aika hylkiö tulee markkinoilla.
 
Tässä on kyse luottamuksesta.

Kuluttaja luottaa siihen että se polttis kestää ilman moottorin vaihtoa 12-20 vuotta, mallista ja merkistä riippuen.



Polttiksen moottirin "väljähtämnen" ei suuresti vaikuta siihen kantamaan.

Nuo nykyiset akkutakuut ovat aika pitkälti suunniteltu noin, eli autotehdas on ajatellut sitä oletettua asiakasta ja sen pelkoja, ja antaa takuun sille että tehdas takaa akun toimivuuden koko auton omistusajan. On hyvin pieni vähemmistö autotehtaan asiakkaista jotka ostavat uuden auton ja aikovat ajaa sillä vuosikymmeniä ja satoja tuhansia kilometrejä.

Niin se väljähtänyt polttomoottori ei vaan enää halua lähteä kylmänä aamuna käyntiin, eli range on käytännössä nolla.. Käytännössähän se kapasieetti häviää sieltä akusta pikkuhiljaa, samalla lailla kuin polttiskin menettää sen luottamuksen että sillä uskaltaa enää lähteä hinausköyden kantamaa pidemmälle.

Tämä hyvä nosto.

Pikkupoltikset on suunniteltu jonkin 150 000km ajoihin, <10v, uskotaan että se kestää.

Isommat polttis autot kestää käytännössä paljon pidempää, vaikka vuosia ei niillä suunnitella sen enempää.

Eli se odotus on paljon suurempi kuin lupaus ja se usein myös täyttyy.

Näinhän se menee sähkäreissäkin, sen 100kWh akun kapasiteetti on niin iso ettei niitä syklejä ole siinä puolessa miljoonassa vasta kuin 1000. Tuohonhan ne Meuskinkin puheet miljoonan mailin akusta perustuu... 100kWh akku, 3000 sykliä keskimäärin vajaa 20kWh/100km..

Ongelma on se ettei ole luottamusta ja valmistajat ei lupaa takuuta joka turvaisi sen puolenmiljoonan ajot 15v aikana.

Ja toinen ongelma on se minkä mainitsit kapasiteetti, eli kantama katoaa. Muistettava että se sähköautoissa kriittinen juttu ja ongelma ja asia mistä joudutaan jo hankintapäästöstä tehdessä tinkimään, jos asiakas miettii sitä talven lomamatkaa , jos siitä kantamasta leikataan vielä 30% pois, niin...


Mutta omana mielipiteenä, siviilikäyttöön 200 000km, 10v akku takuu on riittävä uuden auton ostajalle. Ongelma näissä hiipumisen sallivissa takuissa on ne hiipumiset.

Ja enemmän olen huolissani valmistajan onnistumisessa koko paketissa, ylittääkö se 10v ilman isoja pommeja. uskon että isojen myynti mallien kohdalla korjaamis kykyä syntyy ja 10v päästä on tarvetta ja kysyntää sähköautoille joilla voi ajella sen 100km yhdellä latauksella.

Ne jotka tarvii pidempää, ostaa udempaa, ei tarvi jatkaa sitä kulttuuria missä vanhoilla autoilla ajetaan paljon.

Niin, valmistajan ei tosiaan tarvitse vakuuttaa sitä auton viimeistä käyttäjää, vaan sen ensimmäinen.

Täydellinen viattomuus siinä akustossa on vähän liian paljon odotettu, joten on vähän turhaa odottaa sitä, mutta nykyisellään on kovasti vallalla käsitys että se ongelma siinä akussa tarkoittaa uutta 20k€ akkua. En tiedä onko tämä käsitys peräisin siitä että polttiksen 12V lyijyakku vaan vaihdetaan uuteen kun se hajoaa, vai onko kyse siitä että esim Tesla toteuttaa kaikki korjaukset akkuihin keskitetysti, niin että paikallisessa huoltopisteessä vaan swapataan akku ja matka jatkuu, vai onko kyse vaan yksinkertaisesti yleisesti uuden vastustamisesta.

Pitkässä juoksussa enemmän ongelmia aiheuttavat autojen tietokoneet kuin akut, ja nuo samat tietokoneet ovat myös siellä polttiksessa.
 
Sähköautojen huomattavasti pienempi osamäärä kääntää luotettavuuden jossain vaiheessa paremmaksi kuin polttomoottoristen. Näin maalaisjärjellä ajatellen. Jos akkujen hintoja saadaan alas kun maailma normalisoituu niin tässähän on hyvä yhtälö. Voisiko tulla jopa tarvikeakkujen valmistajia joille olisi tulevaisuudessa markkinoita, ehkä EU voisi sitä edesauttaa säädöksillään. Saksa varmaan vastustaisi kun heidän etunsa on mahdollisimman nuori autokanta.
 
Mtv

Aika sopiva linkki tähän kohtaan. Ihan älyttömiä hintoja, tuo ei mitenkään kyllä edistä sähköautojen asiaa, tälläiset kohuartikkelit. Muutenkin 8v takuu ei kyllä mitenkään riitä akkujen suhteen, ainakaan Suomessa. Tai riittää se sille uudelle sähköauton ostajalle, mutta onko 8v päästä autolla enää arvoa, niin se onkin aika iso kysymysmerkki. Eipä silti, olettaisin silti, että sähköautot on tulevaisuutta, mutta pitäisi löytyä kyllä jotain korjauspajoja myös, että voi korjata noita autoja, eikä vaan vaihtaa osia.
 
Sähköautojen huomattavasti pienempi osamäärä kääntää luotettavuuden jossain vaiheessa paremmaksi kuin polttomoottoristen.
Siihen asti samaa mieltä, että sähköautoissa ne polttiksen komponentit jäävät pois.
Mutta luotettavuuden osalta toivon käyvän kuten ennustat, mutta en sen varaan laske. (*

Eli se riippuu ihan siitä mistä ihmiset on valmiita maksamaan (vaatimaan), mahdollisesti pysyy ns ennallaan.

Mutuilen että leviää aiempaa enemmän, jos rahan hinta nousee, niin tuo hintapainetta. Uskon että tulee autokannan uudistamis vaiheessa kysyntää myös halvoille. Lisäksi omistamis tapoihin muutosta, vuokravehkeessä kalliit komponentit kannttaa mitoittaa tarkasti, yhteiskäyttö autoissa ns kestävälaatu, ei ehkä jäännösarvot.


(*
Valmistajat on oppineet rakentaa luotettavia polttiksia ja oppineet kustannustehokkuuteen, en usko että jatkossakaan katoaa niiden viimeisten senttien viilaminen.
 
Mtv

Aika sopiva linkki tähän kohtaan. Ihan älyttömiä hintoja, tuo ei mitenkään kyllä edistä sähköautojen asiaa, tälläiset kohuartikkelit. Muutenkin 8v takuu ei kyllä mitenkään riitä akkujen suhteen, ainakaan Suomessa. Tai riittää se sille uudelle sähköauton ostajalle, mutta onko 8v päästä autolla enää arvoa, niin se onkin aika iso kysymysmerkki. Eipä silti, olettaisin silti, että sähköautot on tulevaisuutta, mutta pitäisi löytyä kyllä jotain korjauspajoja myös, että voi korjata noita autoja, eikä vaan vaihtaa osia.
Lainaus tuolta
Kuluttaja oli ostanut Tuusulassa sijaitsevasta vaihtoautoliikkeestä 150 000 kilometriä ajetun Citroen C-Zero-sähköauton helmikuussa 2021 ja maksanut siitä 5 250 euroa. Auto oli otettu käyttöön vuonna 2011.
...
Maahantuojan valtuuttaman huoltoliikkeen heinäkuussa tekemän tarkastuksen mukaan autossa olevan vian korjaaminen maksaisi arviolta 30 000 euroa
...
Huoltoliikkeen kuluttajariitalautakunnalle toimittaman korjauslaskelman mukaan pelkän konvertterin uusiminen olisi maksanut 19 700 euroa.
Suomea tämä koskee vähän enemmän, koska käytettyjen autojen hinnat on olleet kovia, uusien autojen ostajat on nauraneet, ehkä ihan ok että tulee muutos, mutta en siihen usko.

Tai poltisten osalta muutos tulee, mutta sähkäautojen osalta on sen varrassa kehittyykö uusien hinnat laskevasti.
Uskon että 5v-10v päästä uudet maksaa verotta niin vähän ettei tämän päivän uusilla ole 10v silloin käytettynä arvoa. kuin sen verran mitä akussa virtaa ja renkaissa pintaa.
 
30k€ laurin vaihtamisesta on kyllä aika vahva "me ei haluta ottaa tätä hommaa" -hinta.
 
Onhan noita tuon ikäisiä olemassa jo ihan huomattava määrä. Eivät ole ilmaisia.
Tällä hetkellä kysyntä ylittää tarjonnan. Mutta jos saatavuutta uusissa olisi niin nykyhinnasto+ tuki hinnoilla, niin 8v vanhoista ei ehkä niin kauheasti kannattaisi maksaa jos tavanomaiseen ajoon haussa.

No käytettyjen tarjonta on mitä on, joten ei pienikin niistä kilpaileva kysyntä riittää pitämään hinnat korkealla.
 
Nykyisellään akkujen latausnopeus on riittävä, mutta elinikä ongelma??

Eihän tuo akkujen elinkä ole enää lyijyakusta luopumisen jälkeen ole mikään ongelma ollut?
No se on miten sen ottaa. Onhan se ikävää että kapasiteetti vähenee varsinkin jos on tapana ladata akku aina 100% ja päästää tyhjäksi kovilla pakkasilla ja muutenkin käyttää niitä hyvien ohjesääntöjen vastaisesti.

Sen vuoksi olen kokenut kiinnostusta esim. LFP-akkuja kohtaan, koska niiden väitetään kestävän paremmin, myös tuollaista "väärinkäyttöä".

Tietenkin tuota kapasiteetin laskua vastaan voi NMC/NCA-akuilla vastaan taistella myös... ostamalla niin iso akku ettei kapasiteetin lasku paljoa kirpaise kymmenenkään vuoden kuluttua. Akkujen pidempi elinikä tekisi myös sähköautojen käytetyistä markkinoista elinvoimaisempia pitkällä tähtäimellä, siis tyyliin "uskallanko ostaa 15 vuotta vanhan sähköauton jossa on edelleen alkuperäisakku?".
 
No se on miten sen ottaa. Onhan se ikävää että kapasiteetti vähenee varsinkin jos on tapana ladata akku aina 100% ja päästää tyhjäksi kovilla pakkasilla ja muutenkin käyttää niitä hyvien ohjesääntöjen vastaisesti.

Sen vuoksi olen kokenut kiinnostusta esim. LFP-akkuja kohtaan, koska niiden väitetään kestävän paremmin, myös tuollaista "väärinkäyttöä".

Tietenkin tuota kapasiteetin laskua vastaan voi NMC/NCA-akuilla vastaan taistella myös... ostamalla niin iso akku ettei kapasiteetin lasku paljoa kirpaise kymmenenkään vuoden kuluttua. Akkujen pidempi elinikä tekisi myös sähköautojen käytetyistä markkinoista elinvoimaisempia pitkällä tähtäimellä, siis tyyliin "uskallanko ostaa 15 vuotta vanhan sähköauton jossa on edelleen alkuperäisakku?".
Näillä autojen hinnoilla toki moni katselee pidemmälle tulevaisuuteen, että miten ne käytetyt sitten liikkuvat. Toisaalta teknologia on sen verran vielä uutta, että se onneksi tulee ajan myötä laskemaan.
Tällä hetkellä monellakaan ei ole mielessä ostaa sitä 15 vuotta vanhaa sähköautoa vaan tämä mietintä iskee lujaa niihin, jotka ovat kaksi-viisi vuotta vanhaa autoa katsellut, joka voisi kuitenkin olla aika realistinen käyttöikä jolla saa melko uuden auton ja ne kaikista kalleimmat kilometrit on ajettuna.
 
30k€ laurin vaihtamisesta on kyllä aika vahva "me ei haluta ottaa tätä hommaa" -hinta.

Kyseisessä autossa on 16 kWh (netto 14.5) akku. Eiköhän tuollainen ole romurautaa kun korjauksen hinnalla saa paremman uuden sähköauton. Ja ympäristö kiittää tästäkin kertakäyttöautosta..
 
Kyseisessä autossa on 16 kWh (netto 14.5) akku. Eiköhän tuollainen ole romurautaa kun korjauksen hinnalla saa paremman uuden sähköauton. Ja ympäristö kiittää tästäkin kertakäyttöautosta..
Ja auto oli 10 vuotta vanha ja halvin mahdollinen kinneri. Monessa maassa ton ikäiset on jo muutenkin romurautaa. Suomessa tokl uudenkarhea :)
10v vanha sähköauto nyt on ihan selvää romua jo muutenkin.
 
Kyseisessä autossa on 16 kWh (netto 14.5) akku. Eiköhän tuollainen ole romurautaa kun korjauksen hinnalla saa paremman uuden sähköauton. Ja ympäristö kiittää tästäkin kertakäyttöautosta..
Mitäpä luulet onko tuon auton korjaamisen hinta oikeasti 30k? Ihan varmasti noitakin autoja löytyy romiksilta, josta tuon osan saa satasilla.
 
Mitenköhän valmistajat suhtautuu siihen, että akkuja alkaa fiksailemaan ei-valtuutetut ammattipajat. Siinä vaiheessa on varmaan pöydällä latausnopeuksien laskeminen, jos huollossa tai softan avulla havaitaan asia. Siinä tippuu samalla auton arvokin, jos esim. latausnopeus puolittuu.
 
Nimenomaan se matkalaturi/hidaslaturi tuli mukana, jolla voi ladata "kotipistokkeesta". Type 2 piti hommata erikseen.
Pommitan näköjään yksittäin näitä e-208 kysymyksiä sinulle. Tällä kertaa rengasmelusta - oletko huomannut häiritseväksi? Jossain arvosteluissa mainitaan, että GT-varustelun renkailla rengasmelu on hieman häiritsevää.
 
Mitäpä luulet onko tuon auton korjaamisen hinta oikeasti 30k? Ihan varmasti noitakin autoja löytyy romiksilta, josta tuon osan saa satasilla.

Suoraan sanottuna en tiedä. Ilmeisesti noissa kuitenkin käytetään VIN-lukituksia eli et voi suoraan ottaa varaosaa toisesta autosta. Mahdollisesti virallisessa huollossa niitä voidaan ohjelmoida uudestaan. Jos sinulla on tästä parempaa tietoa niin jaa ihmeessä.
 
En ole huolissani akkujen kestosta. Meidä Ex Model S 85D on ny tutulla. 2015 vuoden auto. Nyt 300 000km täynnä ja yhä väylästä mitattuna 5.8% kadonnu orginaalin verraten. Akku alkuperäinen 12/2015
 
En ole huolissani akkujen kestosta. Meidä Ex Model S 85D on ny tutulla. 2015 vuoden auto. Nyt 300 000km täynnä ja yhä väylästä mitattuna 5.8% kadonnu orginaalin verraten. Akku alkuperäinen 12/2015
Miten on tuo originaaliakun koko saatu tietään?
Kun katselin noita arvoja, niin yksi arvo on kiinteä Teslan hakkaama arvo (Full pack when new) ja muut perustuu siihen miten BMS kertoo tilat (Nominal full pack).
 
Ennen aito ämmä oli kuin kutsu viivalle, mutta ehkäpä olen väärässä ja kohderyhmä on nykyään perus kauppakassia etsivä keski-ikäinen.

Kaippa se kohderyhmä on edelleen äärimmäisen nopeaa ja ajettavaa "perheautoa" hakevat jotka eivät halua tehdä kompromisseja laadun suhteen. Eli ne jotka hakevat erinomaista suorituskykyä ja premium-luokan laatua joka suhteessa ovat tällä hetkellä olleet vähän hukassa kun keltään ei ole sellaista autoa löytynyt tähän asti, nyt alkaa tulemaan saksalaisten toimeta autoja myös tähän luokkaan.
 
Näyttää vahvasti siltä, että i4 M50 menee hinnassa liki Model S tasolle eli lähelle 90 keur. Mutta saatavuus on aika nollassa molemmille joten jos auton tarvii nyt eikä ensi vuonna, Model 3:ia on parhaiten saatavilla. Niistäkin melkoinen osa näitä 2021 vähän ajettuja Saksan tunteja.
 
Miten on tuo originaaliakun koko saatu tietään?
Kun katselin noita arvoja, niin yksi arvo on kiinteä Teslan hakkaama arvo (Full pack when new) ja muut perustuu siihen miten BMS kertoo tilat (Nominal full pack).

Scan my tesla ja myös Teslan ranger katsoi kapasiteetit omalla läppärillään kun pyysin. Lisäksi ajamalla ja pienellä matematiikalla päästiin myös samaan.

Uutena kapa on brutto 81.5kw ja netto 77.5 ..


Nyt 73kw usable. (netto)


Ja fleet data kertoo samaa.
Kapasiteetin lasku on suht jyrkkä ekana vuonna ja sitten hidastuu.
 
Suoraan sanottuna en tiedä. Ilmeisesti noissa kuitenkin käytetään VIN-lukituksia eli et voi suoraan ottaa varaosaa toisesta autosta. Mahdollisesti virallisessa huollossa niitä voidaan ohjelmoida uudestaan. Jos sinulla on tästä parempaa tietoa niin jaa ihmeessä.
Tuo osan ohjelmallisesti lukitseminenhan ei liity erityisesti sähköautoon mitenkään, vaan valmistajat teollisuudenalasta riippumatta harrastavat sitä kun mahdollisuus on. Siis yhtälailla polttisautossa, leikkuupuimurissa ja vaikka matkapuhelimissa ongelmana.
 
Voi olla jo käsiteltykin aihetta, mutta tiedoksi ja huomioksi edelleen, että osalla vakuutusyhtiöissä tuntuu olevan paskat housussa sähköautojen osalta ja suojeluohjeisiin on keksitty mitä tahansa jotta saadaan tarvittaessa korvaukset evättyä.

OP:n taloyhtiön kiinteistövakuutuksen suojeluohjeet:
1648819997166.png

Kysyin täsmennystä nimenomaan siihen, että noudatetaanko myös kohdan 4.4.9. määräyksiä liikennekäyttöön rekisteröityjen sähköautojen lataamisessa.
OP:n vastaus:
1648820043377.png


Tuo vastauksen ensimmäinen lause "Lähettämämme vakuutuskirjan mukaan" voisi tosin ymmärtää, että ehtoihin voidaan vakuutuskirjassa yksilöidä poikkeuksia?

Näkisin mahdolliseksi lisäyksen vakuutuskirjaan "kohdassa 4.4.9 mainittuja ehtoja ei sovelleta liikennekäyttöön rekisteröidyn sähkö- tai hybridiauton lataamiseen" tms.

Joka tapauksessa aivan järjenvastaista menoa nykytulkinnalla OP:n meno.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 471
Viestejä
4 497 585
Jäsenet
74 212
Uusin jäsen
floppana

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom