Ensinnäkin, kannattaako olettaa että välitykset ovat täysin samat? Kannattaako olettaa että pito riittää? Laskin äkkiseltään tuosta keskikiihtyvyydeksi 0-30km/h 0,65g, mikä on aika hyvä etuvedolle ja pitäisi tietää mikä on massanjakauma MII:ssä. Jos massajakauma Etu/taka-akselille olisi luokkaa 50-50, niin puhuttaisiin aika pitkälti hyvien renkaiden ja tien maksimi pidosta(kitkakerroin 1,3).
Ja tosiaan olet oikeassa että vääntörenkailla/paino(tai voimarenkaista/paino) ratkaisee sen kiihtyvyyden, mikäli pito oletettaisiin rajattomaksi. Tämähän on sama asia kuin teho/paino, koska teho on väännön ja kierrosten funktio. Pitäisi saada nähtäville molempien vääntö ja teho -käyrät niin voisi nähdä paremmin missä nopeudessa mikäkin teho/vääntö.
Keskitehot kannattaa ihan suosiolla laskea kaavalla kineettisen energian muutos/aika. Tällöin siis äkkiseltään laskettuna 42kw keskiteho tuossa MII:n 0-40 kiihdytyksessä.
Ja joo, en väitä vastaan etteikö Mii voisi kiihtyä nopeammin tietyllä alueella kuin e-2008, mutta siihen ei perusteluksi ihan riitä pelkästään moottorinvääntö ja huippunopeus.
Oletin, koska tietoa välityksistä ei nykyään helposti löydä. Lisäksi todennäköisesti hitaammassa Miissä on tiheämpi välitys, joten samaksi olettamalla ei tehdä vääryyttä Pösölle.
Se minun laittama kiihtyvyys ei edusta normaalia kiihtyvyyttä Miille. Testasin vain mielenkinnosta, mihin voima riittää, jos akun saa ihannelämpöön ja pidon kuntoon. Matkalaturi ja Type 2 -kaapeli oli jätetty kotiin. Kaikki kumimatot ja niskatuet oli viety etumatkustajan jalkatilaan. Molemmat etupenkit olivat niin edessä kuin mahdollista. Takapenkin selkänoja oli kallistettu eteen. Nojasin käsijarrun ylle. Renkaissa oli alkulämpöä ja oli hellepäivä. Etsin useamman päivän aikana noin 15 eri pintaa. Lopullisessa vedossa oli available power 5/5, mikä ei liian montaa kertaa vuodessa loista mittaristossa. Silloin varaus on vähintään 80 % ja akun lämpötila on ihanteellinen tehon kannalta. Jos on normi 4/5 ja 60-70 %, eikä tee mitään temppuja, niin 3,5 s on aika perus 0-50. Siihen vielä 90-100 kg lisää massaa kyytiin, kuten autolehdillä, niin ollaan lähellä valmistajan 3,9:ä.
Kun ei ollut käsillä tehokäyrää nopeuden funktiona, niin piti mennä väännöllä (0-40 ollaan enimmäkseen sopivasti vääntötasangolla), ja oletuksella, ettei hitaammassa luultavasti ole pidempiä välityksiä.
Kineettisen kautta tulisi 40 kW (1230 kg / 2 * (40 / 3,6) ^ 2) / 1,9 s = 39,96 kW. Noin suuri keskiteho vihjaa, että tehotasanko olisi alkanut jo kolmenkympin kohdalla (30 * 61 kW / 2 + 10 * 61 kW) / 40 = 38,1 kW. Näin saattaa ollakin, koska kiihdytykseni väliaikoja katsomalla notkahdus näkyy jo 30 -> 40 km/h. Käyrästä sitä ei niin vielä näe ja toisaalta liikenteessäkin penkistä huomaa heikentyneen kiihtyvyyden selvästi vasta 40:n kohdalla.
Nyt
@jm82 löysi Pösön tietoja:
100 kW@3673-10000 rpm
260 Nm@300-3673 rpm
Noista tiedoista saa aika hyvän kuvan silmiin tehokäyrästä. Ensin 3 % kierrosalueesta (noin kävelyvauhtiin asti on loivempaa tehokäyrän nousua. Sitten alueella 3-37 % (kävelyvauhdista noin viiteenkymppiin tai vähän yli) on vääntötasanko, eli tehokolmio. Tehokolmion alueella toimii se minun käyttämä huipputehon jakaminen kahdella. Lopuksi 37-100 % on nopeuteen kääntäen verrannollisesti laskeva vääntö/kiihtyvyys, eli tehotasanko.
Minä löysin Seat.de:sta Miin tiedot:
61 kW@2750-11000 rpm
212 Nm@2750 rpm
Miin tehotasanko ulottuu 10 % suuremmille kierroksille, ja lisäksi huippunopeus on 20 km/h pienempi. Näiden perusteella on aika todennäköistä, että Miin välitykset eivät ole ainakaan pidempiä kuin Pösössä. Toki Pösö voitaisiin välittää ylitiheäksi, mutta silloin nopeudenmuutokset suuremmissa nopeuksissa kärsisivät, koska oltaisiin pudottu tehotasangolta alas.
Jos Mii on välitetty 11000 rpm@130 km/h, niin silloin paras kiihtyvyys lakkaisi kohdassa 130 km/h / 11000 rpm * 2750 rpm = 32,5 km/h. Tämä osuisi tuonne 30-40 välille, mitä väliajat ja selkänojakin suunnilleen tukevat.
Silloin välitys olisi:
(16,5 cm * 2 * 0,70 + 14" *2,54 cm) / 100 * 3,14 * 11000 rpm / 60 * 3,6 / 130 km/h = 9,35. Yhteen pyöränkierrokseen moottori pyörii 9,35 kierrosta.
Voima vetäviltä pyöriltä tiehen:
212 Nm * 9,35 / (16,5 cm * 2 * 0,70 + 14" * 2,54 cm) / 2 / 100 = 6,76 kN.
Kiihtyvyys@1230 kg:
a = 6758 N / 1230 kg
a = 5,5 m/s2 (0,56 G)
Tästä voinee vetää johtopäätöksen, että moottori antaa hieman enemmänkin vääntöä, jos akun lämpötila on ihanteellinen (koska siinä testissä kiihtyvyys oli alussa yli 0,56 G).