Yleistä keskustelua sähköautoista

Hirveitä vermeitä nuo ekat leafit.

Range olematon ja lataa hiljakseen. Ulkonäkökin melko köpönen.
 
Päivän Hesaris olis mainos Enyaq yksityisleasingista. 539 eur kk oli jos en väärin muista (36kk 45k km). Autokeskus. Kuulostaa jo edulliselta?

edit: nois taitaa olla pitkä toimitusaika kun nyt eivät saa johtosarjoja Ukrainasta
 
Ajatuksia herättävä tuo Leaf käyttötesti. Uskon, että monia kiinnostaa vanhempi käytetty sähköauto ja maaseudulla latausasemat ovat kovin harvassa ja etäisyydet pitkiä. Leaf on hinnaltaan aika houkutteleva ja Nissanin maine aika luotettava.

Kun on tottunut polttomoottorien hukkalämpöön, niin toppahaalarien käyttö ei tullut ensimmäisenä mieleen. Jutussa ei mainittu miten paljon sisätilan lämmitys olisi vaikuttanut, ainoastaan ilman sitä kulutti paikoin yli 1% per kilometri. Lisäksi testissä jouduttiin käyttämään alempia nopeuksia akun säästämiseksi esim. 100->80 km/h.
Toppahaalarien käyttö ei haittaa, ainoastaan mietityttää, että pysyykö lasit auki. Mutta alemmalla nopeudella on nopeasti tien tukkona.

Käytön myötä varmaan tulee selkäytimestä, että miten matkat ja lataukset suunnittelee, jos sähköauto sopii käyttöön.
 
Viimeksi muokattu:
Eipä siitä oikein lehtijuttua saa jos vähän uudemmalla käy kerran lataamassa ruokatauon yhteydessä :)
Ei se uudemmallakaan ihan noin helppoa aina ole. Itsellä ainakin tuli 2021 Model 3 Performancella paskassa ja todella paskalla kelillä kylmän ilman kanssa matkalla Helsingistä Joensuuhun ja takaisin meni akkua oikein mukavasti ja tuloksena että kahden pysähdyksen taktiikalla mentiin ettei tarvitse niitä viimeisiä prosentteja laskeskella. Juu olisi päässyt yhdellä pysähdyksellä jos jos olisi halunnut vetää riskillä mutta keli oli niin huono ettei tien sivussa hinurin odottelu ei paljoa houkutellut ja tuli opittua tuolla menomatkalla että tiukille vetää jos noudattaa esim tuota Better route plannerin vakio asetusta omalle autolle vaikka löi kelit yms sisään koska perillä akkua oli se 5% tms. ja laturille ajaessa tuli varoitus akuutista latauksen tarpeesta. Lisänä piti tosiaan valita laturit tarkkaan että sai oikeasti fiksuun nopeuteen latureita koska joku 11-25kw laturi ei tuossa oikein ole optio. Omassa ajossa toki ajaminen ilman lämpöjä tai muita mukavuuksia ei ole optio ja jos auto ei moisista perusasioista kykene niin menen mielummin vaikka vanhalla Soliferilla, saa ainakin kunnon seikkailun eikä vain vitutusta.
 
Oliko täällä konsensus jo siitä voiko "hybridipöntöstä" (lämmityspistoke + hybridilataukseen tarkoitettu pistoke, molemmat schukoja) ladata sähköautoa turvallisesti 1.8kw (8Ax230v) teholla jatkuvasti vai onko tässä nyt joku turvallisuus, vakuutus, säännös yms este?

Oma maalaisjärki kun ei keksi miksi BEViä ei voisi pitää samalla tavalla yön yli roikassa kuin plugariakin.
 
Päivän Hesaris olis mainos Enyaq yksityisleasingista. 539 eur kk oli jos en väärin muista (36kk 45k km). Autokeskus. Kuulostaa jo edulliselta?

edit: nois taitaa olla pitkä toimitusaika kun nyt eivät saa johtosarjoja Ukrainasta
Hyvä perussääntö taitaa olla että jos leasing-hinta 15tkm/v sis huollot on 10% uuden auton ostohinnasta, niin hinta on edullinen.
 
Klikinsäästäjänä, Enyaq 60 IV:n kohdalla auto maksaa hinnastossa 45 850 e, eli tuolla 539 euron kuukausihinnalla 1,17 prosenttia. En katsonut sen tarkemmin mitä huoltoja yms. tuo paketti sisältää.

Ne BMW:n black friday -tarjoukset oli kyllä näin jälkikäteen ajateltuna aika kovat. Esim BMW i4 taisi saada 499 e / kk, myyntihinnalla 59 600 tuo tekee 0,84%. Vähän kyllä harmittaa jälkeenpäin että en tarttunut, vaikka koeajollakin kävin (x5 / x3 -mallit) ja nykyisestä autosta tarjottu hyvitys olisi ollut aika kilpailukykyinen. Vähän tuntuu siltä että nykyisessä saatavuuden ja inflaation ympäristössä ensi black fridayna ei ihan yhtä hyviä tarjouksia tule vastaan...
 
Tuo BMW i4 on kyllä silmää miellyttävä auton näköinen auto. Lisäksi vetomassapaino 1600 kg niin senkin osalta pärjäisi pikkureissut.

Onko tästä vielä kokemuksia kellään tai youtube arvosteluja?

 
Aika heikkoa kun tuotanto ei ehtiny olemaan käynnissä muutamaa kuukautta enempää kiitos covidin komponenttipulan ja nyt kaikki linjastot seis sodan takia. Electrifying ja pari muuta UK kanavaa löytyy juutuupista.
 


Tuossa hieman parempi katsaus autoon kuin VW:n streamissa. Vw:n streamissa pisti silmään että puskurit ei ihan istunut, ja tuossa pressiautossa ei oven tiiviste ole ihan oikein asennettu..
 
ID BUZZ, 425km range jäi vähän lyhyeksi ja ilmeisesti ne lattiakiskot jätettiin pois. Hinta ilmeisesti yli 50k jo karvahatulla.



Täytyy ehkä kuitenkin alkuun hankkia Tesla ja sitten jos VW saisi joskus paketin kokoon nin vaihtaa Buzziin.
 
Tuon videon katsottua, tuli kyllä fiilis, että tuohon voisi ollakin kiva paketti.
 
Onhan toi buzzi avara sisältä, enemmän tilaa sisällä kuin Cadillac Escaladessa. Takapenkit liikkuvat 150 mm. Ei ole nousevaa pöytää mutta etupenkkien välissä olevan boksin voi poistaa tai siirtää toisen rivin penkeille. Nelivetoa ei taida ainakaan alussa tulla.
 
Tuon videon katsottua, tuli kyllä fiilis, että tuohon voisi ollakin kiva paketti.
Huomaa tulleensa vanhaksi kun oikeasti innostuu minivanista, vaikka ei ole edes jälkikasvua perheessä :D . Mutta onhan tuo omaan silmään pirteän erilaisen näköinen, ja koirien ja harrastuskamojen roudaamisen vuoksi tuo iso tavaratila olisi oikeasti tärkempi ominaisuus kuin kova suorituskyky, vaikka tehokas auto olisikin hauska. Tuonne varmaan mahtuisi maastopyörä tai parikin suoraan sisälle. Harmillisesti DougDeMuron videon mukaan takapenkkejä ei pysty irrottamaan kokonaan eikä myöskään kaatamaan tasaiseksi, mutta meneehän tuonne jo penkkienkin kanssa aika hyvin tavaraa.

425 kilometrin toimintasäde on vähän vähemmän kuin mitä toivoin, yli 500 km olisi ollut mukava, mutta kai tuollakin eläisi. Aika vähän on toistaiseksi näitä isolla tavaratilalla varustettuja sähköautoja markkinoilla, Model X ja ehkä myös Model Y, mutta varsinkin X karkaa ikävästi budjetista.

Pitää katsoa kun tarkemmat hintatiedot tulevat julki, että olisiko tuossa mahdollisesti jopa seuraava ajokki itselle. Jos saisivat alle 50k€ painettua ja saisi hankintatuet päälle, niin voisi aidosti harkita, mutta taitanee jäädä haaveeksi.
 
Harmillisesti DougDeMuron videon mukaan takapenkkejä ei pysty irrottamaan kokonaan eikä myöskään kaatamaan tasaiseksi, mutta meneehän tuonne jo penkkienkin kanssa aika hyvin tavaraa.

Oli siellä sellaiset punaiset remmit, joista ne penkit varmaan lähtee irti. Samaa ihmettelin itsekin.

Myös USB-C liittimen paikka liukuovessa ei liene ihan loppuun saakka mietitty, mutta eiköhän siinä ole esto ettei ovi aukea, jos johto on kiinni..
 
Huomaa tulleensa vanhaksi kun oikeasti innostuu minivanista, vaikka ei ole edes jälkikasvua perheessä :D . Mutta onhan tuo omaan silmään pirteän erilaisen näköinen, ja koirien ja harrastuskamojen roudaamisen vuoksi tuo iso tavaratila olisi oikeasti tärkempi ominaisuus kuin kova suorituskyky, vaikka tehokas auto olisikin hauska. Tuonne varmaan mahtuisi maastopyörä tai parikin suoraan sisälle. Harmillisesti DougDeMuron videon mukaan takapenkkejä ei pysty irrottamaan kokonaan eikä myöskään kaatamaan tasaiseksi, mutta meneehän tuonne jo penkkienkin kanssa aika hyvin tavaraa.

425 kilometrin toimintasäde on vähän vähemmän kuin mitä toivoin, yli 500 km olisi ollut mukava, mutta kai tuollakin eläisi. Aika vähän on toistaiseksi näitä isolla tavaratilalla varustettuja sähköautoja markkinoilla, Model X ja ehkä myös Model Y, mutta varsinkin X karkaa ikävästi budjetista.

Pitää katsoa kun tarkemmat hintatiedot tulevat julki, että olisiko tuossa mahdollisesti jopa seuraava ajokki itselle. Jos saisivat alle 50k€ painettua ja saisi hankintatuet päälle, niin voisi aidosti harkita, mutta taitanee jäädä haaveeksi.
Akkua en tullut katsoneeksi mutta tuo tila tuossa kiehtoo kyllä.
Model 3 ja aina se takakontti jää pieneksi ja sedanin takaluukku reikä.
 
Akkua en tullut katsoneeksi mutta tuo tila tuossa kiehtoo kyllä.
Model 3 ja aina se takakontti jää pieneksi ja sedanin takaluukku reikä.
Ja itsellä kun on tarvetta varsinkin tavaratilan korkeudelle koiran häkin, pyörien, kiipeilypädien ja muun tavaran takia, niin kyllähän tuollainen pakettiautomalli olisi aika ideaali.

Kaverin kommentti autosta oli että on "muuten rumin pappamobiili ikinä", kaikkia ei näköjään voi miellyttää :D Itsellä menee ehkä niin ruma että hieno -kategoriaan, tavallaan diggaan, mielummin tuollainen kuin joku tylsä transportteri.
 
ID BUZZ, 425km range jäi vähän lyhyeksi ja ilmeisesti ne lattiakiskot jätettiin pois. Hinta ilmeisesti yli 50k jo karvahatulla.



Täytyy ehkä kuitenkin alkuun hankkia Tesla ja sitten jos VW saisi joskus paketin kokoon nin vaihtaa Buzziin.

Briteissä jo kulimallin lähtöhinta 50k puntaa eli tekeekös tuo sitten 60k€ meillä suurinpiirtein karvalakkina pienellä akulla, mutta täytyy tietysti odottaa viralliset hinnat Suomessa. Ei kyllä hirveästi innosta.
 
Briteissä jo kulimallin lähtöhinta 50k puntaa eli tekeekös tuo sitten 60k€ meillä suurinpiirtein karvalakkina pienellä akulla, mutta täytyy tietysti odottaa viralliset hinnat Suomessa. Ei kyllä hirveästi innosta.

Pienellä akulla? Oliko siihen muukin akku kuin 77 kWh netto, en nähnyt mainintaa. Se pienempi minkä ID4:ään saa voisi olla riittävä kaupunkiajoon. Ajaa silläkin pidemmälle kuin jollain eRifterillä.

Jos raaka-aineiden hinnat pysyvät siinä missä nyt ovat niin hinta on varmasti reilusti yli 60k. Toki noi korotuspaineet koskevat kaikkia autoja mutta varsinkin sähköautoja.
 
Pienellä akulla? Oliko siihen muukin akku kuin 77 kWh netto, en nähnyt mainintaa. Se pienempi minkä ID4:ään saa voisi olla riittävä kaupunkiajoon. Ajaa silläkin pidemmälle kuin jollain eRifterillä.

Jos raaka-aineiden hinnat pysyvät siinä missä nyt ovat niin hinta on varmasti reilusti yli 60k. Toki noi korotuspaineet koskevat kaikkia autoja mutta varsinkin sähköautoja.
Ainakin brittien top gear kanavalla esiteltiin, että julkaisumallissa on pienempi akku kuin myöhemmin tulevassa pidennetyssä mallissa. Tuo ~410km range viittaa siihen 77kw malliin.
 
Ainakin brittien top gear kanavalla esiteltiin, että julkaisumallissa on pienempi akku kuin myöhemmin tulevassa pidennetyssä mallissa. Tuo ~410km range viittaa siihen 77kw malliin.
425km / 77kwh * 111kwh = 613km

111kwh akkua on lupailtu pitkälle korimallille. Ehkä siihen tulee ne lattiakiskot ja pyörivät penkitkin. Itse olisin halunnut nuo nimenomaan lyhyeen malliin.
 
Jokos täällä oli Buzzin ilmanvastuskerroin, eli
"the ID. Buzz has a drag coefficient of 0.285 – 0.29 for the ID. Buzz Cargo.".


Ihan hyvä kerroin tuon malliselle korille, mutta toisaalta poikkipinta-alaa on tavallista runsaammin kasvattaen ilmanvastusta. En kyllä vieläkään usko auton korkeuteen, 1937-1938 mm Volkkarin mukaan. Videoilla auto on näyttänyt selvästi matalammalta kuin 1,86-metrinen toimittaja.


EV-Database arpoo hinnoiksi Briteissä 45 k ja Saksassa 55 k€.
 
Lattiakiskoja varmaan hieman toppuuttelee se takapään moottoripahka, eli lattia ei ole tasainen. Pitkään malliin varmaan saakin jonkinlaisen kiskosysteemin.
 
Ihan hyvä kerroin tuon malliselle korille, mutta toisaalta poikkipinta-alaa on tavallista runsaammin kasvattaen ilmanvastusta. En kyllä vieläkään usko auton korkeuteen, 1937-1938 mm Volkkarin mukaan. Videoilla auto on näyttänyt selvästi matalammalta kuin 1,86-metrinen toimittaja.

Pikseleistä mitattuna n. 1730mm sain korkeudeksi pressikuvasta, jos oletetaan että vanne on 21".

Oliko jossain noita virallisia mittoja jo?
 
Pikseleistä mitattuna n. 1730mm sain korkeudeksi pressikuvasta, jos oletetaan että vanne on 21".

Oliko jossain noita virallisia mittoja jo?
Joo 1,7x m olisi uskottavampi.


Edellä linkkaamassani Volkkarin 9.3.2022 tiedotteessa lukee:
"
Including roof aerial, the two versions of ID. Buzz measure, dependent on specification, 1,937 mm or 1,938 mm in height. At 1,985 mm, the new model is 81 mm wider than a T6.1. The turning circle of 11.1 metres, meanwhile, is unusually small.
"

Tiedä sitten mihin tietoihin voi luottaa, jos kerran korkeudessakin on vaaksa lapinlisää.
 
Pikseleistä mitattuna n. 1730mm sain korkeudeksi pressikuvasta, jos oletetaan että vanne on 21".

Oliko jossain noita virallisia mittoja jo?

Thevergestä en tiedä onko virallisia tai edes todellisia:

For example, the van is about 9 inches longer between axels than the VW ID 4 but only 5 inches longer overall. It stands 76.3 inches (1,937 mm) high, 78.2 inches (1,895 mm) wide at the mirrors

Leveys pidetty kohtuullisena mahtuu vielä vanhempiinkin parkkiruutuihin. Ja jos ei saa ovea auki voi mennä penkkien välistä ja liukuovesta.
 
Oliko täällä konsensus jo siitä voiko "hybridipöntöstä" (lämmityspistoke + hybridilataukseen tarkoitettu pistoke, molemmat schukoja) ladata sähköautoa turvallisesti 1.8kw (8Ax230v) teholla jatkuvasti vai onko tässä nyt joku turvallisuus, vakuutus, säännös yms este?

Suomistandardien mukaan 8 A jatkuva kuorma on sukolle ok.
 
Suomistandardien mukaan 8 A jatkuva kuorma on sukolle ok.

Onkohan sähköautojen suko-laturit virtarajoitettuja, ettei yhdistettäessä iske kipinää, kuten tietokoneen virtalähteet. Kipinöidessä pistorasian kontaktit kuluvat aika nopeasti, vaikka jatkuva virta on pientä. Kuluneilla tai vanhoilla pistorasioilla kuormitus ei välttämättä ole niin korkea.
 
Onkohan sähköautojen suko-laturit virtarajoitettuja, ettei yhdistettäessä iske kipinää, kuten tietokoneen virtalähteet. Kipinöidessä pistorasian kontaktit kuluvat aika nopeasti, vaikka jatkuva virta on pientä. Kuluneilla tai vanhoilla pistorasioilla kuormitus ei välttämättä ole niin korkea.

Kytkentä ei ole ongelma, koska ne kytketään rasiaan aina virrattomina. Varsinainen tehokytkentätapahtuma tapahtuu aina latauslaitteen kontaktorilla. Toisin päin suojausta ei toki ole, mikään ei estä vetämästä töpseliä rasiasta lataus käynnissä. Mutta jos latauksen katkaisee ensin autosta tai latauslaitteesta niin kuin pitäisi, niin katkaisurasitustakaan ei pistorasiaan tule.
 
Kyllähän tuo type2 laturistandardi on ihan turha tuon sukolla tehtävän 1,8kW peruslatauksen kannalta, mutta samalla töselillä menee se 44kW latauskin. Vähän pn tukevammat virrat kyseessä silloin.
 
  • Tykkää
Reactions: Jha
Latauksen kannaltahan tuo sukolaturi on turhake, koska se vain vie verkkojännitteen autossa olevalle vaihtovirtalaturille eli vastaa suoraa johtoa. Sama 3-vaihe-type2 -laitteilla. Sähköturvallisuuden kannalta se on pakko olla, koska seinästä tuleva sähkö muuttuu vaaralliseksi kytkettäessä se sähköauton lataukseen. Kun saman sähkön kytkee polttomoottoriauton lataus- ja lämmitysroikkaan, se on edelleen turvallista. Vai johtuisiko siitä, että pohjoismainen sähköturvallisuus ratkoo käytännön ongelmia ja tuntee tämänkin asian jo yli 50 vuoden ajalta, mutta sähköautojen turvallisuus on kehitetty standardikomiteoiden kokoushuoneissa ahkerien lakimiesten ansaitessa palkkioitaan.

Varmaanki autokäyttöön pitää olla omat kosteutta ja pölyä ja tärinää kestävät liittimet. Niin ollut jo pitkän aikaa polttomoottoriautojen lämmitys- ja latausliittimissä, ns. Defa-järjestelmä ja panssarikaapelit auton sisäisiin vetoihin.

Se elektroniikkaboksi siinä latauskaapelissa taitaa olla se turhake, jos auto osaa itse päättää että paljonko se imeskelee kaapelin nokasta. Vai osaako kaikki autot?
 
Se elektroniikkaboksi siinä latauskaapelissa taitaa olla se turhake, jos auto osaa itse päättää että paljonko se imeskelee kaapelin nokasta. Vai osaako kaikki autot
Ei kaikki autot osaa eikä se auto oikeastaan edes voi mistään tietää varmaksi paljonko sitä virtaa sopii ottaa. Sen takia se latauslaite on siinä välissä (sen lisäksi, että se valvoo vikavirtoja).
 
Sain nyt vihdoin aikaiseksi käydä koeajamassa sähköautoa kun oma auto oli huollossa. Autoksi valikoitui Nissan Leaf, siitä kun oli viime vuonna melko hyvä tarjous, hinnat alkaen noin 25k€. Lisäksi auto oli samassa liikkeessä kuin oma auto huollossa joten koeajo järjestyi vaivattomasti.
Auto oli varustettu 40 kwh akulla ja varustelutaso oli Tekna. Itse ajaminen tällä on todella vaivatonta. Voimansiirto toimi jouhevasti. Yhden polkimen ajoon tottui nopeasti. Kiihtyvyys oli ihan riittävää arkiajoon. Eco moodi tiputti tehoja todella selkeästi. Kulutus oli 15 kwh / 100 km tuntumassa, 100 km nopeudessa hieman enemmän. Lämpötila oli pari pakkasastetta joten kesällä voi mennä jopa pari kwh vähemmällä. Käytännön range oli noin 200 km. Ajoin akun melko tyhjäksi, sitä jäi noin 10 prosenttia. Lähtiessä akku oli täysi. Aika selvä käsitys tuli että tämä 40 kwh akku on minimikapasiteetti mitä akussa pitää olla.
Auto oli muuten, noh, perus Nissan. Seisontajarru oli hieman erikoisesti mekaaninen poljin. Hallintalaitteet olivat kiitettävästi oikeita painikkeita, kosketusnäytössä ei ollut oikeastaan mitään kriittistä toimintoa. Puheohjaus toimi kohtuullisesti, lähinnä navigaattoria kokeilin. Aika hidas se on. Penkissä ei juuri säätöjä ollut ja ne kaikki oli mekaanisia. Korkeussäätö sentään löytyi mutta ristiselän säätö puuttui. Takapenkki näytti ja tuntui hyvin ahtaalta.
Pieni ja melko ahdas tämä on, mutta voisin hyvin kuvitella ajavani omat arkiajot tällaisella. Ajotuntumasta ei jäänyt oikeastaan mitään mieleen, sellainen perushyvä. Suhteellisen hiljainen oli myös motarilla tällaiseksi pikkuautoksi.
Tässä kulutusmittarista kuva:
1646940368933.png

Kokonaiskuvaksi autosta jäi helppokäyttöinen arkiauto. Mikään ei pistänyt esille hyvässä eikä pahassa. No näkyväisyys autosta oli aika heikkoa, tuulilasi on matala ja takapeili on melko keskellä lasia.
Toimitusaika näissä kuulosti olevan ihan hyvä, tehdastilauksena noin 5 - 6 kuukautta.
Hinta näissä on yllättävän edullinen, hinnat alkavat Visia varustelusta noin 26 k€, mutta käytännössä tämä Tekna on se joka kannattaa ottaa ja se maksaa noin 30 k€. Jos ostaisin nyt uutta autoa, en keksisi montaa syytä miksi ostaisin polttiksen.
 
Ei kaikki autot osaa eikä se auto oikeastaan edes voi mistään tietää varmaksi paljonko sitä virtaa sopii ottaa. Sen takia se latauslaite on siinä välissä (sen lisäksi, että se valvoo vikavirtoja).

Kylläpä se asia menee niin, että se on nimenomaan auto, joka lopulta päättää paljonko virtaa otetaan. Kokonaisuudessa on kolme osaa, jotka virtaa voivat rajoittaa ja ne ovat auto, type 1/2 -johto ja latauslaite ja niistä se on se auto, joka lopulta tietää kaikki rajoitukset ja tekee fyysisen säädön.

Johdossa on kiinteät vastukset, joiden perusteella auto ja latauslaite tietävät kuinka paljon virtaa johto kestää. Latauslaite kertoo autolle päin itseensä asetetun rajan PWM-signaalilla, mutta ei mitenkään teknisesti rajoita virtaa. Autossa oleva laturi sitten ottaa virtaa huomioiden johdolta ja latauslaitteelta saadut rajat. Ja/tai auton asetuksista säädetyn rajan.

Latauslaitteessa on siis minimissään vain kontaktori ja virtarajan asetus sekä vikavirtavalvonta. Käytännössä lisänä on myös maadoitusvalvonta sekä joissain suko-pistokkeen lämpötilavalvonta ja tehomittaukset (ja ajastukset ja tiesmitkä multimediat sitten vielä päälle).
 
Eli ac-latauksessa se kaapelissa tai latausboksissa oleva elektroniikka syöttää sen verran tehoa autolle, kuin sieltä kaksinapaisista signaaliliittimistä auto antaa lupaa tai pyytää. Ainoa asia mitä autossa tapahtuu on ac/dc muunnos eli tasasuuntaus ja lisäksi akuston mittaus, jonka perusteella auto lähettää signaalia laturille tehonsäätöä varten.

Sama homma myös dc-pikalatauksessa, mutta silloin tuo autossa tapahtuva tasuuntaus jää pois.
 
Kylläpä se asia menee niin, että se on nimenomaan auto, joka lopulta päättää paljonko virtaa otetaan.
Enhän minä mitään muuta väittänytkään? Latauslaite on kuitenkin se, joka kertoo autolle paljonko virtaa saa ottaa. Irtokaapelin tapauksessa tietysti myös kaapeli voi asettaa rajoituksia.

Jos latauslaite poistettaisiin yhtälöstä, niin auto voisi sitten yrittää aina ottaa sen maksimin mitä käytetty kaapeli kestää. Tämä voisi joskus ikävästi polttaa sulakkeita tai jopa sulattaa pistorasioita.
 
Eli ac-latauksessa se kaapelissa tai latausboksissa oleva elektroniikka syöttää sen verran tehoa autolle, kuin sieltä kaksinapaisista signaaliliittimistä auto antaa lupaa tai pyytää.
Ei se ihan näin ole. Se latausboksi ei varsinaisesti syötä mitään autolle, se vain kytkee sähköt ja antaa autolle luvan ottaa enintään X määrän ampeereita. Autossa oleva laturi hoitaa kaiken muun, ei auto lähetä latauslaitteen suuntaan mitään signaalia tehonsäätöön.
 
Enhän minä mitään muuta väittänytkään? Latauslaite on kuitenkin se, joka kertoo autolle paljonko virtaa saa ottaa. Irtokaapelin tapauksessa tietysti myös kaapeli voi asettaa rajoituksia.

Jos latauslaite poistettaisiin yhtälöstä, niin auto voisi sitten yrittää aina ottaa sen maksimin mitä käytetty kaapeli kestää. Tämä voisi joskus ikävästi polttaa sulakkeita tai jopa sulattaa pistorasioita.

Väitit, ettei auto voi tietää paljonko virtaa voi ottaa. Auto nimenomaan tietää, mutta toki ne on ne kaapeli+latauslaite, jotka asian sille kertoo. Yhtälailla siitä voidaan sitten jatkaa siihen, että ei se latauslaitekaan tiedä kuinka paljon virtaa saa kertoa olevan tarjolla, kyllä sillekin pitää ihmisen se ensin kertoa, ettei sulakkeet pala.

Latauslaitteen poistamisen pohtiminen on turhaa filosofista pohdintaa, kun kokonaisuus on suunniteltu niin toimivaksi, että siellä *aina* on latauslaite.
 
Väitit, ettei auto voi tietää paljonko virtaa voi ottaa. Auto nimenomaan tietää, mutta toki ne on ne kaapeli+latauslaite, jotka asian sille kertoo.
Niin, väitin ettei auto voi tietää paljonko virtaa voi ottaa JOS se latauslaite jotenkin poistettaisiin siitä välistä. Eikä ihmisen ole välttämätöntä tehdä mitään jotta rajoitusta tapahtuu. Esimerkiksi autojen mukana tulevat latauslaitteet ovat lähes poikkeuksetta sellaisia, ettei niillä saa ladattua 16A virralla sukorasiasta ettei se rasia sulaisi.

Mutta onhan tämä sikäli tosiaan hyödytön keskustelu, että ei sitä latauslaitetta olla mihinkään poistamassa.
 
Niin mutta kun tva sanoin että se sukolaturin elektroniikkalaatikko on turhake, koska autossa on jo laturi itsessään.

Sama tilanne taitaa ac seinlatureissakin, että pelkkä 3-vaihe roikka ajaisi sähköteknisesti saman asian.

Latauksen kannaltahan tuo sukolaturi on turhake, koska se vain vie verkkojännitteen autossa olevalle vaihtovirtalaturille eli vastaa suoraa johtoa. Sama 3-vaihe-type2 -laitteilla.
 
Sähköteknisesti joo, auto voisi latautua ihan sillä että sinne vie sitä vaihtosähköä. Latauksen kannalta se sikäli vastaa tosiaan suoraa johtoa.

Vikasuojauksen ja muiden edellä käsiteltyjen asioiden takia se latauslaite kuitenkin tarvitaan.
 
Täällä kun on asian tuntijoita niin oletteko löytäneet tälle jotain edullisempaa vaihtoehtoa:


Etäohjausta en tarvitse.
KHONS 11kW kotilaturi / matkalaturi | KOTILATURI
Ilman ongelmia ladannut Kuga Phev ja Mach-e. Valikoitui nimenomaan sen vuoksi, että muilla Mach-e omistajilla hyviä kokemuksia ja saa helposti mukaan. Vähenee tarve ladata julkisilla kun vierailujen määränpäässä meillä usein mahdollisuus ladata 11kw teholla
 
Sain nyt vihdoin aikaiseksi käydä koeajamassa sähköautoa kun oma auto oli huollossa. Autoksi valikoitui Nissan Leaf, siitä kun oli viime vuonna melko hyvä tarjous, hinnat alkaen noin 25k€. Lisäksi auto oli samassa liikkeessä kuin oma auto huollossa joten koeajo järjestyi vaivattomasti.
Auto oli varustettu 40 kwh akulla ja varustelutaso oli Tekna. Itse ajaminen tällä on todella vaivatonta. Voimansiirto toimi jouhevasti. Yhden polkimen ajoon tottui nopeasti. Kiihtyvyys oli ihan riittävää arkiajoon. Eco moodi tiputti tehoja todella selkeästi. Kulutus oli 15 kwh / 100 km tuntumassa, 100 km nopeudessa hieman enemmän. Lämpötila oli pari pakkasastetta joten kesällä voi mennä jopa pari kwh vähemmällä. Käytännön range oli noin 200 km. Ajoin akun melko tyhjäksi, sitä jäi noin 10 prosenttia. Lähtiessä akku oli täysi. Aika selvä käsitys tuli että tämä 40 kwh akku on minimikapasiteetti mitä akussa pitää olla.
Auto oli muuten, noh, perus Nissan. Seisontajarru oli hieman erikoisesti mekaaninen poljin. Hallintalaitteet olivat kiitettävästi oikeita painikkeita, kosketusnäytössä ei ollut oikeastaan mitään kriittistä toimintoa. Puheohjaus toimi kohtuullisesti, lähinnä navigaattoria kokeilin. Aika hidas se on. Penkissä ei juuri säätöjä ollut ja ne kaikki oli mekaanisia. Korkeussäätö sentään löytyi mutta ristiselän säätö puuttui. Takapenkki näytti ja tuntui hyvin ahtaalta.
Pieni ja melko ahdas tämä on, mutta voisin hyvin kuvitella ajavani omat arkiajot tällaisella. Ajotuntumasta ei jäänyt oikeastaan mitään mieleen, sellainen perushyvä. Suhteellisen hiljainen oli myös motarilla tällaiseksi pikkuautoksi.
Tässä kulutusmittarista kuva:
1646940368933.png

Kokonaiskuvaksi autosta jäi helppokäyttöinen arkiauto. Mikään ei pistänyt esille hyvässä eikä pahassa. No näkyväisyys autosta oli aika heikkoa, tuulilasi on matala ja takapeili on melko keskellä lasia.
Toimitusaika näissä kuulosti olevan ihan hyvä, tehdastilauksena noin 5 - 6 kuukautta.
Hinta näissä on yllättävän edullinen, hinnat alkavat Visia varustelusta noin 26 k€, mutta käytännössä tämä Tekna on se joka kannattaa ottaa ja se maksaa noin 30 k€. Jos ostaisin nyt uutta autoa, en keksisi montaa syytä miksi ostaisin polttiksen.

Jos tuota kulutusmittaria katsoo niin "Kulutus oli 15 kwh / 100 km tuntumassa" on kyllä niin kaukana kuin vain voi olla :facepalm:
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 470
Viestejä
4 497 476
Jäsenet
74 211
Uusin jäsen
merts

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom