Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jep, silti tarjoten huiman halpoja työmatkakilometrejä täydellisellä käytettävyydellä.Hirveitä vermeitä nuo ekat leafit.
Range olematon ja lataa hiljakseen. Ulkonäkökin melko köpönen.
Sähköautoilun iloa:
Käyttötesti käytetyllä: 500 kilometriä vanhalla sähköautolla
Käytetty Nissan Leaf -sähköautomme siirtyi pääkaupunkiseudun hälinästä Savoon ajamalla – eikä ilman kommelluksia.moottori.fi
Ei se uudemmallakaan ihan noin helppoa aina ole. Itsellä ainakin tuli 2021 Model 3 Performancella paskassa ja todella paskalla kelillä kylmän ilman kanssa matkalla Helsingistä Joensuuhun ja takaisin meni akkua oikein mukavasti ja tuloksena että kahden pysähdyksen taktiikalla mentiin ettei tarvitse niitä viimeisiä prosentteja laskeskella. Juu olisi päässyt yhdellä pysähdyksellä jos jos olisi halunnut vetää riskillä mutta keli oli niin huono ettei tien sivussa hinurin odottelu ei paljoa houkutellut ja tuli opittua tuolla menomatkalla että tiukille vetää jos noudattaa esim tuota Better route plannerin vakio asetusta omalle autolle vaikka löi kelit yms sisään koska perillä akkua oli se 5% tms. ja laturille ajaessa tuli varoitus akuutista latauksen tarpeesta. Lisänä piti tosiaan valita laturit tarkkaan että sai oikeasti fiksuun nopeuteen latureita koska joku 11-25kw laturi ei tuossa oikein ole optio. Omassa ajossa toki ajaminen ilman lämpöjä tai muita mukavuuksia ei ole optio ja jos auto ei moisista perusasioista kykene niin menen mielummin vaikka vanhalla Soliferilla, saa ainakin kunnon seikkailun eikä vain vitutusta.Eipä siitä oikein lehtijuttua saa jos vähän uudemmalla käy kerran lataamassa ruokatauon yhteydessä
Hyvä perussääntö taitaa olla että jos leasing-hinta 15tkm/v sis huollot on 10% uuden auton ostohinnasta, niin hinta on edullinen.Päivän Hesaris olis mainos Enyaq yksityisleasingista. 539 eur kk oli jos en väärin muista (36kk 45k km). Autokeskus. Kuulostaa jo edulliselta?
edit: nois taitaa olla pitkä toimitusaika kun nyt eivät saa johtosarjoja Ukrainasta
Hyvä perussääntö taitaa olla että jos leasing-hinta 15tkm/v sis huollot on 10% uuden auton ostohinnasta, niin hinta on edullinen.
Joo, tietty 1%, taisi tulla aivohärö 10% kanssa. Välillä gomoren tarjouksissa ollut lähellä tuota.1%. Samaa räknäilen itsekin.
Huomaa tulleensa vanhaksi kun oikeasti innostuu minivanista, vaikka ei ole edes jälkikasvua perheessä . Mutta onhan tuo omaan silmään pirteän erilaisen näköinen, ja koirien ja harrastuskamojen roudaamisen vuoksi tuo iso tavaratila olisi oikeasti tärkempi ominaisuus kuin kova suorituskyky, vaikka tehokas auto olisikin hauska. Tuonne varmaan mahtuisi maastopyörä tai parikin suoraan sisälle. Harmillisesti DougDeMuron videon mukaan takapenkkejä ei pysty irrottamaan kokonaan eikä myöskään kaatamaan tasaiseksi, mutta meneehän tuonne jo penkkienkin kanssa aika hyvin tavaraa.Tuon videon katsottua, tuli kyllä fiilis, että tuohon voisi ollakin kiva paketti.
Harmillisesti DougDeMuron videon mukaan takapenkkejä ei pysty irrottamaan kokonaan eikä myöskään kaatamaan tasaiseksi, mutta meneehän tuonne jo penkkienkin kanssa aika hyvin tavaraa.
Akkua en tullut katsoneeksi mutta tuo tila tuossa kiehtoo kyllä.Huomaa tulleensa vanhaksi kun oikeasti innostuu minivanista, vaikka ei ole edes jälkikasvua perheessä . Mutta onhan tuo omaan silmään pirteän erilaisen näköinen, ja koirien ja harrastuskamojen roudaamisen vuoksi tuo iso tavaratila olisi oikeasti tärkempi ominaisuus kuin kova suorituskyky, vaikka tehokas auto olisikin hauska. Tuonne varmaan mahtuisi maastopyörä tai parikin suoraan sisälle. Harmillisesti DougDeMuron videon mukaan takapenkkejä ei pysty irrottamaan kokonaan eikä myöskään kaatamaan tasaiseksi, mutta meneehän tuonne jo penkkienkin kanssa aika hyvin tavaraa.
425 kilometrin toimintasäde on vähän vähemmän kuin mitä toivoin, yli 500 km olisi ollut mukava, mutta kai tuollakin eläisi. Aika vähän on toistaiseksi näitä isolla tavaratilalla varustettuja sähköautoja markkinoilla, Model X ja ehkä myös Model Y, mutta varsinkin X karkaa ikävästi budjetista.
Pitää katsoa kun tarkemmat hintatiedot tulevat julki, että olisiko tuossa mahdollisesti jopa seuraava ajokki itselle. Jos saisivat alle 50k€ painettua ja saisi hankintatuet päälle, niin voisi aidosti harkita, mutta taitanee jäädä haaveeksi.
Ja itsellä kun on tarvetta varsinkin tavaratilan korkeudelle koiran häkin, pyörien, kiipeilypädien ja muun tavaran takia, niin kyllähän tuollainen pakettiautomalli olisi aika ideaali.Akkua en tullut katsoneeksi mutta tuo tila tuossa kiehtoo kyllä.
Model 3 ja aina se takakontti jää pieneksi ja sedanin takaluukku reikä.
ID BUZZ, 425km range jäi vähän lyhyeksi ja ilmeisesti ne lattiakiskot jätettiin pois. Hinta ilmeisesti yli 50k jo karvahatulla.
Täytyy ehkä kuitenkin alkuun hankkia Tesla ja sitten jos VW saisi joskus paketin kokoon nin vaihtaa Buzziin.
Briteissä jo kulimallin lähtöhinta 50k puntaa eli tekeekös tuo sitten 60k€ meillä suurinpiirtein karvalakkina pienellä akulla, mutta täytyy tietysti odottaa viralliset hinnat Suomessa. Ei kyllä hirveästi innosta.
Ainakin brittien top gear kanavalla esiteltiin, että julkaisumallissa on pienempi akku kuin myöhemmin tulevassa pidennetyssä mallissa. Tuo ~410km range viittaa siihen 77kw malliin.Pienellä akulla? Oliko siihen muukin akku kuin 77 kWh netto, en nähnyt mainintaa. Se pienempi minkä ID4:ään saa voisi olla riittävä kaupunkiajoon. Ajaa silläkin pidemmälle kuin jollain eRifterillä.
Jos raaka-aineiden hinnat pysyvät siinä missä nyt ovat niin hinta on varmasti reilusti yli 60k. Toki noi korotuspaineet koskevat kaikkia autoja mutta varsinkin sähköautoja.
425km / 77kwh * 111kwh = 613kmAinakin brittien top gear kanavalla esiteltiin, että julkaisumallissa on pienempi akku kuin myöhemmin tulevassa pidennetyssä mallissa. Tuo ~410km range viittaa siihen 77kw malliin.
Ihan hyvä kerroin tuon malliselle korille, mutta toisaalta poikkipinta-alaa on tavallista runsaammin kasvattaen ilmanvastusta. En kyllä vieläkään usko auton korkeuteen, 1937-1938 mm Volkkarin mukaan. Videoilla auto on näyttänyt selvästi matalammalta kuin 1,86-metrinen toimittaja.
Joo 1,7x m olisi uskottavampi.Pikseleistä mitattuna n. 1730mm sain korkeudeksi pressikuvasta, jos oletetaan että vanne on 21".
Oliko jossain noita virallisia mittoja jo?
Pikseleistä mitattuna n. 1730mm sain korkeudeksi pressikuvasta, jos oletetaan että vanne on 21".
Oliko jossain noita virallisia mittoja jo?
Oliko täällä konsensus jo siitä voiko "hybridipöntöstä" (lämmityspistoke + hybridilataukseen tarkoitettu pistoke, molemmat schukoja) ladata sähköautoa turvallisesti 1.8kw (8Ax230v) teholla jatkuvasti vai onko tässä nyt joku turvallisuus, vakuutus, säännös yms este?
Suomistandardien mukaan 8 A jatkuva kuorma on sukolle ok.
Onkohan sähköautojen suko-laturit virtarajoitettuja, ettei yhdistettäessä iske kipinää, kuten tietokoneen virtalähteet. Kipinöidessä pistorasian kontaktit kuluvat aika nopeasti, vaikka jatkuva virta on pientä. Kuluneilla tai vanhoilla pistorasioilla kuormitus ei välttämättä ole niin korkea.
Latauksen kannaltahan tuo sukolaturi on turhake, koska se vain vie verkkojännitteen autossa olevalle vaihtovirtalaturille eli vastaa suoraa johtoa. Sama 3-vaihe-type2 -laitteilla. Sähköturvallisuuden kannalta se on pakko olla, koska seinästä tuleva sähkö muuttuu vaaralliseksi kytkettäessä se sähköauton lataukseen. Kun saman sähkön kytkee polttomoottoriauton lataus- ja lämmitysroikkaan, se on edelleen turvallista. Vai johtuisiko siitä, että pohjoismainen sähköturvallisuus ratkoo käytännön ongelmia ja tuntee tämänkin asian jo yli 50 vuoden ajalta, mutta sähköautojen turvallisuus on kehitetty standardikomiteoiden kokoushuoneissa ahkerien lakimiesten ansaitessa palkkioitaan.
Ei kaikki autot osaa eikä se auto oikeastaan edes voi mistään tietää varmaksi paljonko sitä virtaa sopii ottaa. Sen takia se latauslaite on siinä välissä (sen lisäksi, että se valvoo vikavirtoja).Se elektroniikkaboksi siinä latauskaapelissa taitaa olla se turhake, jos auto osaa itse päättää että paljonko se imeskelee kaapelin nokasta. Vai osaako kaikki autot
Ei kaikki autot osaa eikä se auto oikeastaan edes voi mistään tietää varmaksi paljonko sitä virtaa sopii ottaa. Sen takia se latauslaite on siinä välissä (sen lisäksi, että se valvoo vikavirtoja).
Enhän minä mitään muuta väittänytkään? Latauslaite on kuitenkin se, joka kertoo autolle paljonko virtaa saa ottaa. Irtokaapelin tapauksessa tietysti myös kaapeli voi asettaa rajoituksia.Kylläpä se asia menee niin, että se on nimenomaan auto, joka lopulta päättää paljonko virtaa otetaan.
Ei se ihan näin ole. Se latausboksi ei varsinaisesti syötä mitään autolle, se vain kytkee sähköt ja antaa autolle luvan ottaa enintään X määrän ampeereita. Autossa oleva laturi hoitaa kaiken muun, ei auto lähetä latauslaitteen suuntaan mitään signaalia tehonsäätöön.Eli ac-latauksessa se kaapelissa tai latausboksissa oleva elektroniikka syöttää sen verran tehoa autolle, kuin sieltä kaksinapaisista signaaliliittimistä auto antaa lupaa tai pyytää.
Enhän minä mitään muuta väittänytkään? Latauslaite on kuitenkin se, joka kertoo autolle paljonko virtaa saa ottaa. Irtokaapelin tapauksessa tietysti myös kaapeli voi asettaa rajoituksia.
Jos latauslaite poistettaisiin yhtälöstä, niin auto voisi sitten yrittää aina ottaa sen maksimin mitä käytetty kaapeli kestää. Tämä voisi joskus ikävästi polttaa sulakkeita tai jopa sulattaa pistorasioita.
Niin, väitin ettei auto voi tietää paljonko virtaa voi ottaa JOS se latauslaite jotenkin poistettaisiin siitä välistä. Eikä ihmisen ole välttämätöntä tehdä mitään jotta rajoitusta tapahtuu. Esimerkiksi autojen mukana tulevat latauslaitteet ovat lähes poikkeuksetta sellaisia, ettei niillä saa ladattua 16A virralla sukorasiasta ettei se rasia sulaisi.Väitit, ettei auto voi tietää paljonko virtaa voi ottaa. Auto nimenomaan tietää, mutta toki ne on ne kaapeli+latauslaite, jotka asian sille kertoo.
Latauksen kannaltahan tuo sukolaturi on turhake, koska se vain vie verkkojännitteen autossa olevalle vaihtovirtalaturille eli vastaa suoraa johtoa. Sama 3-vaihe-type2 -laitteilla.
KHONS 11kW kotilaturi / matkalaturi | KOTILATURITäällä kun on asian tuntijoita niin oletteko löytäneet tälle jotain edullisempaa vaihtoehtoa:
CTEK NJORD® GO sähköauton latausasema, 11 kW | Motonet Oy
Ctek Njord Go on ohjelmoitava, kustannustehokas sähköauton latausasema (EVSE), joka yhdistää kiinteästi asennettavan kotilatausaseman ja mukana kulkevan...www.motonet.fi
Etäohjausta en tarvitse.
Sain nyt vihdoin aikaiseksi käydä koeajamassa sähköautoa kun oma auto oli huollossa. Autoksi valikoitui Nissan Leaf, siitä kun oli viime vuonna melko hyvä tarjous, hinnat alkaen noin 25k€. Lisäksi auto oli samassa liikkeessä kuin oma auto huollossa joten koeajo järjestyi vaivattomasti.
Auto oli varustettu 40 kwh akulla ja varustelutaso oli Tekna. Itse ajaminen tällä on todella vaivatonta. Voimansiirto toimi jouhevasti. Yhden polkimen ajoon tottui nopeasti. Kiihtyvyys oli ihan riittävää arkiajoon. Eco moodi tiputti tehoja todella selkeästi. Kulutus oli 15 kwh / 100 km tuntumassa, 100 km nopeudessa hieman enemmän. Lämpötila oli pari pakkasastetta joten kesällä voi mennä jopa pari kwh vähemmällä. Käytännön range oli noin 200 km. Ajoin akun melko tyhjäksi, sitä jäi noin 10 prosenttia. Lähtiessä akku oli täysi. Aika selvä käsitys tuli että tämä 40 kwh akku on minimikapasiteetti mitä akussa pitää olla.
Auto oli muuten, noh, perus Nissan. Seisontajarru oli hieman erikoisesti mekaaninen poljin. Hallintalaitteet olivat kiitettävästi oikeita painikkeita, kosketusnäytössä ei ollut oikeastaan mitään kriittistä toimintoa. Puheohjaus toimi kohtuullisesti, lähinnä navigaattoria kokeilin. Aika hidas se on. Penkissä ei juuri säätöjä ollut ja ne kaikki oli mekaanisia. Korkeussäätö sentään löytyi mutta ristiselän säätö puuttui. Takapenkki näytti ja tuntui hyvin ahtaalta.
Pieni ja melko ahdas tämä on, mutta voisin hyvin kuvitella ajavani omat arkiajot tällaisella. Ajotuntumasta ei jäänyt oikeastaan mitään mieleen, sellainen perushyvä. Suhteellisen hiljainen oli myös motarilla tällaiseksi pikkuautoksi.
Tässä kulutusmittarista kuva:
Kokonaiskuvaksi autosta jäi helppokäyttöinen arkiauto. Mikään ei pistänyt esille hyvässä eikä pahassa. No näkyväisyys autosta oli aika heikkoa, tuulilasi on matala ja takapeili on melko keskellä lasia.
Toimitusaika näissä kuulosti olevan ihan hyvä, tehdastilauksena noin 5 - 6 kuukautta.
Hinta näissä on yllättävän edullinen, hinnat alkavat Visia varustelusta noin 26 k€, mutta käytännössä tämä Tekna on se joka kannattaa ottaa ja se maksaa noin 30 k€. Jos ostaisin nyt uutta autoa, en keksisi montaa syytä miksi ostaisin polttiksen.
Täällä kun on asian tuntijoita niin oletteko löytäneet tälle jotain edullisempaa vaihtoehtoa: