Yleistä keskustelua sähköautoista

On mullakin liukuva työaika 8tuntia -tai+ Mut ei ollut tullut edes mieleen tehdä työpäivä autossa ennen kun asiasta mainitsit:D Mulla on 6kk nyt käytössä ollut 2021 RAV 4 Plug In Hybrid AWD et en tiedä miten sopisi etä :Dtyöhön, mutta muuten olen siihen 100% tyytyväinen!
Otat asian kuin mini camping trippinä. Eväät ja muut mukaan ja mietit kivan paikan tai pari ja legit pidät hauskaa. Voin vilpittömästi suositella. Monta ihmettelyä sain töissä aluksi mutta kummasti tuli ymmärrystä kun näytin kuvat työympäristöstä ja kerroin miten tein töitä. Yksi sähköauton isoja hupeja mitä olen löytänyt :D. Keväämmällä on tarkoitus ajaa johonkin syrjäiselle rannalle/korpeen muksun kanssa, lyödä ilmapatja konttiin ja viettää mukava pieni reissu keskellä luontoa. Kokeilinkin jo tuossa syksyllä että oikein nätisti mahtuu 180cm ukko penkit kaadettuna makaamaan ja nukkumaan. Lasikatto, hyvät stereot, camping mode jne. Muksu oli aivan innoissaan. Mukavaa rauhallista maalais/luontomaisemaa ilman että tarvitsee rämpiä suossa tms (mikä sekin on toki hupia välillä) ja halutessa modernia tekniikkaa kuten Netflix yms.
 
Otat asian kuin mini camping trippinä. Eväät ja muut mukaan ja mietit kivan paikan tai pari ja legit pidät hauskaa. Voin vilpittömästi suositella. Monta ihmettelyä sain töissä aluksi mutta kummasti tuli ymmärrystä kun näytin kuvat työympäristöstä ja kerroin miten tein töitä. Yksi sähköauton isoja hupeja mitä olen löytänyt :D. Keväämmällä on tarkoitus ajaa johonkin syrjäiselle rannalle/korpeen muksun kanssa, lyödä ilmapatja konttiin ja viettää mukava pieni reissu keskellä luontoa. Kokeilinkin jo tuossa syksyllä että oikein nätisti mahtuu 180cm ukko penkit kaadettuna makaamaan ja nukkumaan. Lasikatto, hyvät stereot, camping mode jne. Muksu oli aivan innoissaan. Mukavaa rauhallista maalais/luontomaisemaa ilman että tarvitsee rämpiä suossa tms (mikä sekin on toki hupia välillä) ja halutessa modernia tekniikkaa kuten Netflix yms.
Olen toki ajatellut että hyvin tuolla takana voi nukkua kun penkit kaataa niin makuupussissa, mut ei kovin kylmällä kun lämpöpumppu on päällä vain 20min kerallaan. Mut ehkä kalareissuilla tule nukuttua jos vettä sataa yms.:thumbsup:
 
No ei kyllä ole tullut vielä mieleen viettää etäpäiviä autossa:lol: Et voi olla tosissasi:lol: Mitä nyt lukenut uutisia autoista niin moni uusiTesla on jättänyt USB portit pois autoista ja ne saa sitten joskus myöhemmin kun tilanne paranee komponenttien kans.
Ymmärrän et jokaisen se oma auto on paras ja huippu. Muuten se olisi huono ostos mut nykyään nämä Teslan omistajat menevä jo liian pitkälle unelmissa:lol: Pahempia kuin iPhonen omistajat 10 vuotta sitten:lol:
Nykyään on kyllä portit mutta eivät tue dataa vain virtaa. Yksi USB A on hanskalokerossa missä data tuki.
 
Nykyään on kyllä portit mutta eivät tue dataa vain virtaa. Yksi USB A on hanskalokerossa missä data tuki.
Tuota datapuolta en ole edes tullut ajatelleeksi mutta se tosiaan on mainittava että jaksaa ladata Dellin Intel pohjaista yritysläppäriä joten antavat virtaa sentään tarpeeksi. HP:n Ryzen pohjainen taas ei suostunut ottamaan virtaa mutta tuon pistän HP:n HV tarvitsen miljoona wattia ja barrel jackin että suostun latautumaan tilanteeksi. En kuollaksenikaan muista miten paljon jaksavat puskea virtaa mutta omaan käyttöön tarpeeksi (kunnes keksin vetää kunnon kesäkeittiön usb-c virralla työpäivän iloksi :D).
 
Tuossa varmasti vaikutti se että autoja oli paljon letkassa, mutta kyllä se katku tuppaa sieltä sisään tulemaan muutenkin. Sähköautolla samaa häkäongelmaa ei tule, ja energiaa noin muutenkin kuluu vähemmän koska ei esim. sähkömoottoria toki tarvitse pitää käynnissä lämpöä saadakseen, kuten polttomoottoriautoilla tarvitsee. Riittää että akusta tulee virtaa joko ilmalämpöpumpulle tai vastuslämmitykselle.

Tesla-björn ja joku muu tubettaja testail kauanko esim. Teslalla voi pitää autonsa tuolla tavoin lämpimänä jos on juuttunut lumiruuhkaan, useita vuorokausia se oli, 71 tuntia kai Björn sai pidettyä lämmitintä päällä, ja arveli että vähän viilaamalla lämmitysasetuksia menisi yli neljä vuorokautta. Toki silloin olisi akku täysin tyhjä eikä voisi lähteä ajoon... no, aggregaatti sitten jauhamaan ja lataa sillä vähän akkuun energiaa, että pääsee laturille. :)

Polttomoottorikaan ei paljoa kuluta tyhjäkäynnillä, mutta lämpöä riittää kuitenkin hyvin. 90-luvun 2L kone vei jotain 1.1l/h, varmaan on uusia jotka pääsee reilusti alle litran tai lähelle 0.5l. Täydellä tankilla nuokin jaksaa monta päivää, ei siinä toki oikein järkeä ole ellei ole pakko.
 
Om mullakin peräkontissa 220V pistoke peräkontissa et kyllä sieltä virrat saa läppäriin yms. Ja usb pistokkeitakin on edessä ja takana. Et ei niistä ongelmaa, akku ei vaan ole kuten sähköautossa, vaikka RAVissa se on sähköauton ja normi Plugarin välissä. Tänäänkin kun lähdin ajamaan niin 78km näytti sähköajoa -3 pakkasessa ja se on aika hyvä Plugariksi :thumbsup:
Moottoria käynnissä pitämällä 12 tuntia en näe oikein järkeväksi...
 
Sen mä ymmärrän jos lähtee ulkomaille, mut omaan autoon, vaatii vielä kokeilua:D Itse nyt töissä seuraavan 16 päivän aikana 4 päivää ja 12 tuntia päivässä, loput 12 päivää vapailla, niin tämä sopii mulle ihan paikan päälläkin tällä tahdilla:lol:
 
Viimeksi muokattu:
Mut itsekkin olen ajatellut sähköauton ostaa parin vuoden päästä. Mielenkiintoista mitä vaihtoehtoja silloin on. Et mielenkiinnolla luen TM lehden 2024 talviautotestin kun sillon pitää laittaa auto tilaukseen. Jos vaan Ryssä ei ole meitä vielä vallannut:lol:
 
Olen toki ajatellut että hyvin tuolla takana voi nukkua kun penkit kaataa niin makuupussissa, mut ei kovin kylmällä kun lämpöpumppu on päällä vain 20min kerallaan. Mut ehkä kalareissuilla tule nukuttua jos vettä sataa yms.:thumbsup:

Kyllähän se lämmitys pysyy ihan niin kauan päällä kun vaan antaa auton olla päällä. 20 minuutin etälämmitystä et voi käytännössä käyttää jos olet autossa sisällä. Ämerikkalaiset tuota autoretkeilyä harrastaa, koko akullisella pitää auton pari yötä lämpimänä suomalaisen kesäyön lämpötiloissa.
 

"Viranomaisten mukaan osa uhreista kuoli hypotermian sijaan häkämyrkytykseen, kun he yrittivät pysyä lämpiminä pitämällä autojaan käynnissä ja lämmittimet päällä."

Tuossa varmasti vaikutti se että autoja oli paljon letkassa, mutta kyllä se katku tuppaa sieltä sisään tulemaan muutenkin. Sähköautolla samaa häkäongelmaa ei tule, ja energiaa noin muutenkin kuluu vähemmän koska ei esim. sähkömoottoria toki tarvitse pitää käynnissä lämpöä saadakseen, kuten polttomoottoriautoilla tarvitsee. Riittää että akusta tulee virtaa joko ilmalämpöpumpulle tai vastuslämmitykselle.

Tesla-björn ja joku muu tubettaja testail kauanko esim. Teslalla voi pitää autonsa tuolla tavoin lämpimänä jos on juuttunut lumiruuhkaan, useita vuorokausia se oli, 71 tuntia kai Björn sai pidettyä lämmitintä päällä, ja arveli että vähän viilaamalla lämmitysasetuksia menisi yli neljä vuorokautta. Toki silloin olisi akku täysin tyhjä eikä voisi lähteä ajoon... no, aggregaatti sitten jauhamaan ja lataa sillä vähän akkuun energiaa, että pääsee laturille. :)




Avainsanat tuossa ovat ruuhka ja lumimyrsky. Suuri määrä tupruttelijoita ja lisäksi häkä ei pääse pakoputkidyynin/rankan lumisateen takia vapaasti nousemaan taivaalle.

Teslan 71 h tarkoittaa noin yhden kilowatin lämmitystehoa. En vilkaissut videota, mutta talvipakkasilla tulee varmasti vilu, jos noin pitkään kökkii putkeen autossa. Makuupussi toki pitäisi lämpimänä.

Olen itse nukkunut muutaman tunnin Auris TS hybridissä takapenkit kaadettuna. Auto oli käynnissä, mutta ajovalot pois ja lämmitys oli säädetty hieman alle kahdenkympin. Ulkona oli noin -10 C.

Seurailin auton toimintaa ensin tunnin verran. Polttomoottorin käyntijaksot olivat 1-1,5 min kerrallaan. Niiden aikana moottori kävi normaalia kuormitetummin kulutuksen ollen noin 2 l/h ja ladaten samalla akkua (tavallinen pieni nykypolttis vie vain noin 1 l/h). Lisäksi auto osaa käyntijaksoilla ottaa lämpöä talteen pakosarjasta. Käyntijakson jälkeen purettiin akkua 7 min, kunnes käyntijakso taas alkoi.

Todellinen kulutus l/h:

1 / (1 + 7) * 2 l/h...1,5 / (1,5 + 7) * 2 l/h = 0,25...0,35 l/h (tämä hakkaakin jo minkä tahansa litraisen polttiksen tyhjäkäyntikulutuksen moninkertaisesti)

Energiankulutusteho kW:

0,25...0,35 * 8,6 kWh/l = 2,2...3,0 kW

Osa karkaa pakokaasujen mukana ja moottorin pinnalta, mutta tosiaan tuossa autossa pakosarjasta otetaan talteen lämpöä (ja toki normaaliin tapaan jäähdytysnesteestä).

Auton tankki on 45 l, joten autoa voisi tuossa pakkasessa pitää käynnissä putkeen 45 l / 0,25...0,35 l/h = 129...180 h (noin 5,5...7,5 päivää, eli pyöreästi viikon verran). Tai sitten voi pitää käynnissä vain öisin 8 h per yö viikon verran. Tämä söisi budjetista 56 h, eli lisäksi voisi helposti ajaa 400-600 km, kun täydellä tankilla ajelee noin 750-900 km. Kunnon retkeilyauto siis, kunhan on farkkuperä.

Häkä tuskin olisi ongelma, koska eivät ihmiset nytkään kuole 1-1,5 minuutin liikennevaloihin.
 
Viimeksi muokattu:
Otammeko seuraavaksi tarkasteluun huollot ja vikaherkkyys?
Teslaan osaan samaistua mutta mitenkäs muilla? Haen EV6n niin varataanko Teslan tapaan huolto heti pihalla että korjaavat asioita?
Juu Tesla on kyllä aiheuttanut enemmän huollossa juoksua kuin mikään omista. Juuri näitä uuden valmistajan typeryyksiä kuten huonosti tehty takaluukun pohjan kahvan kiinnitys, sähköisen takaluukun pumppu jossa ei alunperin tiivistettä jne. Kahdesti olen tilannut huollon työpaikan pihalle ja ovat tehneet työt lennosta ja tuon pumpun kävin vaihdattamassa aamulla ennen töihin menoa odottaessa. Eli huolto on toiminut oman kokemuksen mukaan enemmän kuin hyvin mikä on pienentänyt vitutusta ja vaivaa onneksi jossain määrin.

Mutta mielenkiinnolla kyllä kuulen mitä esim perinteinen autovalmistaja on kussut sähköpuolella jos Tesla kusee ns "autopuolella" olevien vikojen kanssa.
 
Onko vielä tietoa noista EV6:sta minkälainen huoltoväli niillä on? Mietin jo, että josko kävisi hakemaan koeajoon.
 
Tuossa varmasti vaikutti se että autoja oli paljon letkassa, mutta kyllä se katku tuppaa sieltä sisään tulemaan muutenkin.

Kyseisellä tilanteella ei ole mitään tekemistä ehdottamasi esimerkin suhteen. Jos tuolla kuoli häkämyrkytykseen, niin se johtuu yleensä kahdesta asiasta: toisesta autosta (jolloin sähköautossa kuolisi yhtälailla) tai sitten lumi on kinostunut ympärille, jolloin kyseessä ei ole avoin tila.

Avoimessa tilassa et kyllä oman autosi häkään voi kuolla mitenkään, mikä oli ehdottamasi "metsän siimes".
 
Jos sinulla on vanhempi malli, niin sitten tuo ominaisuus on mutta jos uusi 2021 refresh, niin regenin säätö on poistettu. Track modea ei pidä sekoittaa tähän koska se on aivan omansa.

Ei kai tuota 2020 malleissakaan enää ole? Ei ainakaan mun MiCissä ole koskaan ollut, tosin eihän tämä ole 2020 eikä 2021 malli vaan joku kombo.
 
Ei kai tuota 2020 malleissakaan enää ole? Ei ainakaan mun MiCissä ole koskaan ollut, tosin eihän tämä ole 2020 eikä 2021 malli vaan joku kombo.
Se poistuisi joskus siinä 2020 puolessa välissä. Saattoi olla jo alussakin. Mutta kumminkin sitä ei ole.
 
Avainsanat tuossa ovat ruuhka ja lumimyrsky. Suuri määrä tupruttelijoita ja lisäksi häkä ei pääse pakoputkidyynin/rankan lumisateen takia vapaasti nousemaan taivaalle.
Avainsana on Pakistan.

Ei mistään viimeisen 30 vuoden aikana valmistetusta ehjästä länsimaissa saatavilla olevasta autosta tule häkää käytännösä ollenkaan ensimmäisen minuutin jälkeen. Häkä oli kasarikoneisten autojen ongelma joka kärjistyi tyhjäkäynnillä, koska kaasarikoneinen auto ei oikein halua suosiolla käydä tyhjäkäyntiä. Suunnilleen oikeilla säädöillä se kaasarivehjekään ei tuota häkää jos moottorissa on hieman kierroksia.

Esimerkiksi diesel moottorit eivät tuota häkää, vaikka kyseessä olisi kuinka vanha laitos.. Tosin kitkeärät kryt siitäkin saa lähtemään, mutta sitä välittömästi vaarallista häkää sieltä ei tule, jonka takia edelleen moniin kaivoksiin yms suljettuihin tiloihin ei vieläkän sallita ajettavan muilla kuin diesel moottorisilla auotilla.
 
Pahus, tuo Teslan ominaisuus pääsi vielä unohtumaan... Pienoista Tesla-kateutta pukkaa kyllä, mutta onneksi vain pienoista,

Olen joskus miettinyt veisikö vaimon ja ehkä koko perheenkin joskus niihin paljon mainostettuihin lasi-igluihin yöpymään, katselesi tähtikirkasta taivasta lämpimästä vuoteesta vällyjen välistä. Tai sitten vaihtoehtona tekisi saman Teslalla jossain korvessa. :D (Tosin ei sinne Teslaan varmaan koko perhe mahtuisi makuulleen...)

Oliko tuossa Teslan lasikatossa mitään tummuuden säätöä, edes manuaalista? Siis että saisi vähemmän tummaksi tähtiyötä varten?
 
Avainsana on Pakistan.

Ei mistään viimeisen 30 vuoden aikana valmistetusta ehjästä länsimaissa saatavilla olevasta autosta tule häkää käytännösä ollenkaan ensimmäisen minuutin jälkeen. Häkä oli kasarikoneisten autojen ongelma joka kärjistyi tyhjäkäynnillä, koska kaasarikoneinen auto ei oikein halua suosiolla käydä tyhjäkäyntiä. Suunnilleen oikeilla säädöillä se kaasarivehjekään ei tuota häkää jos moottorissa on hieman kierroksia.

Esimerkiksi diesel moottorit eivät tuota häkää, vaikka kyseessä olisi kuinka vanha laitos.. Tosin kitkeärät kryt siitäkin saa lähtemään, mutta sitä välittömästi vaarallista häkää sieltä ei tule, jonka takia edelleen moniin kaivoksiin yms suljettuihin tiloihin ei vieläkän sallita ajettavan muilla kuin diesel moottorisilla auotilla.
Kyllä modernista kun autosta tulee häkää:
Myös dieselit tuottaa häkää, mutta vähemmän. Dieselin Häkän (vai hään?) Määrä riippuu kuinka hyvin moottorin säädöt on paikoillaan: In-cab diesel fumes — separating carbon monoxide fact from fiction

Kaivokset on muuten sähköistyksen etunenässä. Kalliimmat sähkökoneet tuovat säästöjä ei ainoastaan polttoainekulujen kautta, vaan myös edullisemman ilmanvaihdon kautta kun ei tarvitse pakokaasuja tuulettaa...
 
Otammeko seuraavaksi tarkasteluun huollot ja vikaherkkyys?
Teslaan osaan samaistua mutta mitenkäs muilla? Haen EV6n niin varataanko Teslan tapaan huolto heti pihalla että korjaavat asioita?
Olisi kiva tietää minkä vikojen takia eri autotyyppien omistajat ovat joutuneet autoaan korjaamolla käyttämään, ja onko sillä sinänsä mitään tekemistä voimalinjan kanssa? Jossakin toisessa artikkelissa tuosta samasta uutisesta mainittiin että varsin usein sähköautoilla korjaamokäynnin syynä oli ohjelmistovika, ja polttomoottoriautoilla puolestaan jokin "mekaaninen" vika.

Teslalla on ollut varmasti omat oppivuotensa autonvalmistajana, ja jos sillä on joskus aikoinaan ollut vaikka rikkoutuvia ovenkahvoja, kai ne ovat sitten kerralla rumentaneet koko sähköautokannan korjaamokäyntilukuja, vaikka tuolla ei sinänsä ole mitään tekemistä sen kanssa että kyseessä oli sähköauto.

Pelotti ostaa ranskalainen (sähköauto) koska eivätkös ranskalaiset ja varsinkin italialaiset autot kuulemma ole ihan susia, tällaista muistan lukeneeni jo Vanhasta Testamentista. No, 12300km nyt takana Renault Zoe:lla eikä vielä mitään vikaa, muistaakseni eka määräaikaishuolto olisi tulossa 15000km kohdalla? Pitänee tarkistaa ohjekirjasta etten missaa sitä vahingossa ja takuut menee.

Pari päivää sitten tosin luulin joutuisinko viemään huoltoon, kun mediasäädinten autoradion äänenvoimakkuuden säätö ei enää toiminut, äänenvoimakkuus pysyi koko ajan samana vaikka stoppasin ja käynnistin auton.

Ongelma meni sitten pois kun sain jostain päähäni pitää autoradion/mediasoittimen power-nappulaa (kosketusnäytöllä) pitkän aikaa painettuna. Silloin se teki itselleen jonkin syvä-resetoinnin, ja jo alkoi volume taas toimia.

Oletan että siihen oli huomaamattani tullut jokin mediaohjelmiston päivitys joka sitten vaati tuollaisen "syvä-resetin" toimiakseen taas kunnolla. Tietokoneet, pah...
 
Pahus, tuo Teslan ominaisuus pääsi vielä unohtumaan... Pienoista Tesla-kateutta pukkaa kyllä, mutta onneksi vain pienoista,

Olen joskus miettinyt veisikö vaimon ja ehkä koko perheenkin joskus niihin paljon mainostettuihin lasi-igluihin yöpymään, katselesi tähtikirkasta taivasta lämpimästä vuoteesta vällyjen välistä. Tai sitten vaihtoehtona tekisi saman Teslalla jossain korvessa. :D (Tosin ei sinne Teslaan varmaan koko perhe mahtuisi makuulleen...)

Oliko tuossa Teslan lasikatossa mitään tummuuden säätöä, edes manuaalista? Siis että saisi vähemmän tummaksi tähtiyötä varten?
Kun olisikin :/. Itse antaisin kulutuksen nousua anteeksi samantien jos saisin edes hiukan lievemmän tummennoksen kattoon. Tällä hetkellä sen huomaa joko takana ollessa tai aurinkoisella kelillä vs että antaisi niin paljon valoa että siihen aktiivisesti kiinnittäisi huomiota. Onneksi edes sivu ja takalasi ovat tummentamattomat. Tumma sisusta+tummennokset=tosi ahdistavat vs enemmän valoa ja/tai vaalea sisusta.

Ja omaa muksua miettien niin takuulla lähtisi innolla ihan oikeasti telttailemaan ja talsimaan, kamatkin olisi molemmille mutta auton kanssa mukavasti järven rannalle makkaraa paistamaan ja tähtiä katselemaan meno onnistuisi pirun paljon vaivattomammin ja hauskemmin auton kanssa. Ei teltan pystyttämistä/riippumattojen köyttämistä, ei nuotion pukaamista lämmön vuoksi vaan sen tarvitsisi vain ruokaa varten, olisi halutessa musiikkia, joko hiljaisuutta ikkunat kiinni tai linnunlaulua ja tuulta ikkunat auki nukkuessa, luurit ja muut saisi nätisti ladattua eikä tarvitsisi kirota batterybankkien kanssa jne jne. Ja jos sade yllättäisi niin ei pistäisi yhtään vituttamaan samalla tavalla kuin perinteisesti metsässä tarpoessa jos varusteet eivät ole enää aivan vimpanpäälle. Taakse mahtuu tiukassa tilanteessa kaksi aikuista+lapsi mutta "mukavasti" kaksi aikuista+ilmapatjat. Pitäisi toki tukea tuo ilmapatja etupenkkien päästä niin ettei se kellahda niskatukien mukana alemmaksi tai hankkia se Model 3:n konttiin suunniteltu ilmapatja. Eli tosiaan käytännössä minikokoinen asuntoautohan tuo on omistajan niin halutessa. Ei tuossa useita öitä putkeen huvikseen ehkä viettäisi vessan ja tilojen takia mutta esim joku festarikeikka olisi toinen missä voisi oikein hyvin harkita. Tai esim kaveriporukalla jonnekin mökille lähtiessä ja vaihtoehtona bunkkaaminen yliahtaassa mökissä kapeissa sängyissä vs leveä ilmapatja omassa autossa omassa rauhassa ilman muiden kuorsausta olisi ainakin itselle varsin houkutteleva ajatus.
 
Pelotti ostaa ranskalainen (sähköauto) koska eivätkös ranskalaiset ja varsinkin italialaiset autot kuulemma ole ihan susia, tällaista muistan lukeneeni jo Vanhasta Testamentista. No, 12300km nyt takana Renault Zoe:lla eikä vielä mitään vikaa, muistaakseni eka määräaikaishuolto olisi tulossa 15000km kohdalla? Pitänee tarkistaa ohjekirjasta etten missaa sitä vahingossa ja takuut menee.

Suomalaiset autoilijat ova autonvaihtotilanteessa pääsosin rationaalisia, eli pyrkivät tekemään järkeviä valintoja omaan käyttötarkoitukseensa ja saamaansa informaation verraten.

Tietoa kerätään internetistä, sosiaalisesta mediasta, autolehdistä ja ns. esson baarista. Myöskin omien vanhempien, työkavereiden, kavaereiden ja naapureiden valinnat vaikuttavat.

Ranskalaisilla ja italialaisilla autoilla on Suomessa painolasti kannettavanaan. Menestys on ollut erilaisissa testeissä ja erityisesti talvitesteissä perinteisesti surkeaa.

Toivon että kerrot jatkossakin kokemuksista tuon Renault Zoen kanssa. Suomessa keskimääräinen autojen käyttojakso on noin 20 vuotta ja sinä aikana yleensä hyvät ja heikot ominaisuudet tulevat yleiseen tietoon.
 
Onko vielä tietoa noista EV6:sta minkälainen huoltoväli niillä on? Mietin jo, että josko kävisi hakemaan koeajoon.
Kia on järkevöittänyt noita uusien sähköautomallien huoltoväliä, eli EV6:ssa 2 vuotta tai 30tkm. Ihan perus raitisilmasuodattimen ja jarrunesteiden vaihtoa pääasiassa. Alennusvaihteiston öljy oli 8v/120tkm ja jäähdytysnesteen vaihto 10v/150tkm.
 
Video on poistettu kanavalta, mutta katselin Nirosta jenkkimekaanikon juttua ja siinä näytti sitä vaihteistoöljyä, kehotti vieläkin tiheämpään huoltoväliin. Se oli aika... Kulahtanutta. Totesi siinä, että älkää vaan säästäkö tässä mentaliteetillä "sähköauto ei tarvitse huoltoa."
 
Video on poistettu kanavalta, mutta katselin Nirosta jenkkimekaanikon juttua ja siinä näytti sitä vaihteistoöljyä, kehotti vieläkin tiheämpään huoltoväliin. Se oli aika... Kulahtanutta. Totesi siinä, että älkää vaan säästäkö tässä mentaliteetillä "sähköauto ei tarvitse huoltoa."

Eikös mentaliteetti täällä yleensä ole että sähköauto vaihtoon ennen kuin takuu on ummessa? Mitä sitä turhaan vaihtelemaan siinä tapauksessa öljyjä.
 
Siinä oli muistaakseni pikanttina pointtina, että epäili kestääkö ees Kian pitkän takuuajan niillä määrätyillä huoltoväleillä se alennusvaihde ehjänä, saati niistäkin huolloista skippailemalla.
 
Ranskalaisilla ja italialaisilla autoilla on Suomessa painolasti kannettavanaan. Menestys on ollut erilaisissa testeissä ja erityisesti talvitesteissä perinteisesti surkeaa.
Joku Rellu-kuski väitti minulle aikoinaan että Rellu olisi parjännyt hienosti talvitesteissä (puhuttiin polttomoottoriautoista), mutta sen enempää en asiasta tiedä.

Aina kuitenkin kuulin huhuna että ranskalaisautoissa on "sähkövikoja", ja sehän kuulosti pelottavalta varsinkin sähköauton tapauksessa. Ajattelin kuitenkin että ehkä sähköautot ovat niin yksinkertaisia rakenteeltaan (ei monimutkaista polttomoottoria, ei automaattivaihteistoja jne.) etteivät edes ranskalaiset pysty munaamaan sitä.

Toivon että kerrot jatkossakin kokemuksista tuon Renault Zoen kanssa. Suomessa keskimääräinen autojen käyttojakso on noin 20 vuotta ja sinä aikana yleensä hyvät ja heikot ominaisuudet tulevat yleiseen tietoon.
Pahus mulla jäi sitten edellisen bensa-Toyotan vikakokemukset ihan puolitiehen koska luovuin siitä jo vähän yli 13 v ikäisenä (auto, en minä).
 
Video on poistettu kanavalta, mutta katselin Nirosta jenkkimekaanikon juttua ja siinä näytti sitä vaihteistoöljyä, kehotti vieläkin tiheämpään huoltoväliin. Se oli aika... Kulahtanutta. Totesi siinä, että älkää vaan säästäkö tässä mentaliteetillä "sähköauto ei tarvitse huoltoa."

Vaikea uskoa tuon olevan oikeasti tarpeen. Epäilen, että takana on sama ajatusmaailma kuin siinä amerikkalaisten (tavan kansan, mutta ei toki edes paikallisten autovalmistajien) edelleen laajalti uskomassa öljynvaihtosuosituksessa, joka siis 3 kuukautta tai 3000 mailia (5000 km). Ihan järjetöntä haaskausta, mutta kuulemma muuten moottorit eivät kestä...

Ei auta, että kertoo öljyjen ja koneiden kehittyneen ”hieman” viimeisen puolen vuosisadan aikana. (Ei tuota toki kaikki usko, mutta riittävän moni.)
 
Pelotti ostaa ranskalainen (sähköauto) koska eivätkös ranskalaiset ja varsinkin italialaiset autot kuulemma ole ihan susia, tällaista muistan lukeneeni jo Vanhasta Testamentista. No, 12300km nyt takana Renault Zoe:lla eikä vielä mitään vikaa, muistaakseni eka määräaikaishuolto olisi tulossa 15000km kohdalla? Pitänee tarkistaa ohjekirjasta etten missaa sitä vahingossa ja takuut menee.

En nyt jaksa tarkistaa, mutta muistaakseni huoltoväli on 30000km tai yksi vuosi. Ainakin sen verran paljon kilometreinä, että itse vien omani kesän kynnyksellä kun tulee autolle yksivuotissynttäri. Ensimmäisen huollon pitäisi olla suunnilleen raitisilmasuodattimen vaihto ja jotain tarkistuksia.

Ainoa vika itselläni on tähän mennessä ollut että puhelimen langaton latausalusta ei toimi. Juuri vähän ennen kuin hankin puhelimen, joka moista tukisi, se lopetti nalkuttamasta jos alustalle laittoi jotain muuta metallista, joka ei latausta tukenut (esimerkiksi puhelimen) Varmaan tuon huollon yhteydessä mainitsen, koska takuuseenhan se pitäisi mennä.
 
En nyt jaksa tarkistaa, mutta muistaakseni huoltoväli on 30000km tai yksi vuosi. Ainakin sen verran paljon kilometreinä, että itse vien omani kesän kynnyksellä kun tulee autolle yksivuotissynttäri. Ensimmäisen huollon pitäisi olla suunnilleen raitisilmasuodattimen vaihto ja jotain tarkistuksia.
Jaa muistanko sitten väärin, pitää kai tarkistaa... 30000 kyllä tuntuisi oikeammalta.
 
Pahus, tuo Teslan ominaisuus pääsi vielä unohtumaan... Pienoista Tesla-kateutta pukkaa kyllä, mutta onneksi vain pienoista,
Lasikattohan löytyy toki niin Volle/Pollestakin kuin muutamista muistakin automalleista mutta Teslan taitaa olla pinta-alaltaan suurin. Itseäni Vollessa häiritsee a-pilarien välinen kaistale, joka ulottuu turhan taakse.
 
Polestarilta loppui piirit, matriisivaloja ei saa tällä hetkellä lisävarusteena:

"Alihankkijoiden globaalin puolijohdepulan vuoksi seuraavat Pilot-varustepaketin ominaisuudet on muutettu:

• Pixel LED -ajovalot on korvattu normaaleilla, aktiivisilla kaukovalo LED-ajovaloilla

• Tervehdys-valosarjat on korvattu fade in/out animaatiolla

• LED-sumuvalot pysyvät saatavilla, mutta ilman kaarretoimintoa

Muutokset koskevat Polestar 2 -autoja, jotka on valmistettu viikon 12/2022 jälkeen (21.3.2022 alkaen) kaikilla markkinoilla, paitsi Yhdysvalloissa ja Kanadassa. Asiakkaisiin, joilla on aktiivisia tilauksia, ollaan yhteydessä välittömästi. Näiden tilausten Pilot-varustepaketin hintaa on laskettu 1000 eurolla. Alennettu hinta on huomioitu uudessa Pilot Lite -varustepaketissa."



Harmillinen juttu, Polen matriisit oli kai varsin OK:t
 
Sentään ilmoittavat. Tesla olisi vaan toimittanut ja sitten ihmetellään porukassa miksei joku toimi kuten ennen. Antavat jopa alea.
 
Sentään ilmoittavat. Tesla olisi vaan toimittanut ja sitten ihmetellään porukassa miksei joku toimi kuten ennen. Antavat jopa alea.
Eei ei, se käännettäisiin että nämä uudet on paremmat :D. Ei siis ei nyt ehkä ihan noin menisi mutta kyllä tuo keskellä vuotta pienet päivitykset ovat mukavia sekä kunnon hv. Tilaat auton ja päivä auton oston jälkeen tuleekin päivitys johonkin olennaiseen. Itsellä jäi mm se itselle pirun tärkeä ratinlämmitys saamatta koska juuri ja juuri liian vanha. Lisäksi mietin että mitä tuo tulee tekemään jälleenmyynnille. Kuinka isosti noista Polestareista putoaa hintaa vs ne joissa nuo ovat tai kun siruja taas saa? Kyllä siinä helposti 1000e ylittyy. Esim itse ollut aina about kaikki optiot ruksiva ja noin olennasilla puutteilla olevaa autoa en edes miettisi jos tiedossa on että nuo optiot ovat joko jo olleet tai tulossa.
 

Varmaan harva lataa pikalaturilla niin kyllä tuossa kun katsoo niin aika tasaväkistä väkeä on. Korealaisilla voi olla aika kovaa tulosta ensi talvena jos saavat akunlämmityksen käyttöön.
 
Näytetään jo vähän ylhuomenna julkaistavan I.D BUZZ:in sisältäkin kuvaa... Kaukana ollaan siitä mitä lupailtiin.
db2022au00153-large-1646671800.jpg

Mutta ihan pieni toivo vielä elää että penkkejä voisi liikutella kiskoja pitkin sisällä ja range olisi alle 50k€ mallissa yli 500km... Sitten menisi tilaukseen.
 
Näytetään jo vähän ylhuomenna julkaistavan I.D BUZZ:in sisältäkin kuvaa... Kaukana ollaan siitä mitä lupailtiin.
db2022au00153-large-1646671800.jpg

Mutta ihan pieni toivo vielä elää että penkkejä voisi liikutella kiskoja pitkin sisällä ja range olisi alle 50k€ mallissa yli 500km... Sitten menisi tilaukseen.
Täytyy sanoa, että kovin on erikoista jos tosiaan ei tule varusteena kiskoja. Tätä on jo ihmetelty siitä pressitestistä asti. Alle 50k€ malli ja yli 500 WLTP kuulostaa omaan korvaan utopialta, mutta pääsisi kyllä niillä spekseillä tilausharkintaan.
 
Sentään ilmoittavat. Tesla olisi vaan toimittanut ja sitten ihmetellään porukassa miksei joku toimi kuten ennen. Antavat jopa alea.
No olisi aika erikoista jos eivät ilmoittaisi tai laskisi hintaa kun tuo on lisämaksullinen paketti ja muodostaa erittäin merkittävän osan siitä paketista. Poikisi kyllä aika lailla yhteydenottoja kuluttajariitalautokuntaan/oikeusjuttuja jos eivät näin tekisi.
 
Ja vyöt ovat korissa kiinni, niin kauheasti muunteluvaraa se ei anna jos vaikka kiskot olisikin
 
Eli huomenna Buzz livestreamit auki klo 20! Tämähän on kuin Applen launchit kun Jobs oli vielä remmissä.

Kierrätysmateriaalit ovat kaunis idea mutta niissä on haasteena kestävyys (asiakas testaa voihan se toimiakkin) ja yleensä nostaa hintaa kun kierrättäminen on toki kalliimpaa kuin uusi.
 
Pirteän värinen ja näköinen auto, mutta mitenköhän kestää aikaa :D Tuleeko tästä uusi Wv Kleinbus vai Fiat Multipla? Kierolla tavalla kyllä houkuttelisi järkiautoksi, erottuisi ainakin massasta, ja koirakin taitaa mahtua kyytiin :D
 
1646746461649.png


Aika kaukana ollaan konseptin istumajärjestyksestä jo :P
Vanhemmassa multivanissa oli saman tyyppinen setti, toivottavasti se onnistuisi uudempaankin, poislukien ehkä noi pyörivät etupenkit.
 
pyörivät etupenkit ja yksi takapenkki (kiskoilla) ja tuosta liikuteltavista keskikonsolista nouseva pöytä olis hieno, mutta näyttää nyt että saadaankin multivanin tilaan uus touarani :-(
 
pyörivät etupenkit ja yksi takapenkki (kiskoilla) ja tuosta liikuteltavista keskikonsolista nouseva pöytä olis hieno, mutta näyttää nyt että saadaankin multivanin tilaan uus touarani :-(
Minkähänlainen se California-versio tulee olemaan?
 
Sähköautoilun iloa:

Lähinnähän siitä käy ilmi kuinka hirveän nopeaa sähköautojen kehitys on ollut alle kymmenessä vuodessa. Kenellekään tuskin tulee yllätyksenä, että 24 kWh CHAdeMO/Type-1 Leaf ei ole ihan parhaimmillaan talviseen pitkänmatkan ajoon.

Mutta jos ajoa on alle 100 km päivässä kodin ympäristössä, niin onhan tuossa vielä aika paljon autoa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 758
Viestejä
4 556 696
Jäsenet
75 052
Uusin jäsen
akaboele

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom