Viranomaisia oli varoitettu aluetta uhkaavasta lumimyrskystä jo torstaina, kaksi päivää ennen onnettomuutta.
www.hs.fi
"Viranomaisten mukaan osa uhreista kuoli hypotermian sijaan häkämyrkytykseen, kun he yrittivät pysyä lämpiminä pitämällä autojaan käynnissä ja lämmittimet päällä."
Tuossa varmasti vaikutti se että autoja oli paljon letkassa, mutta kyllä se katku tuppaa sieltä sisään tulemaan muutenkin. Sähköautolla samaa häkäongelmaa ei tule, ja energiaa noin muutenkin kuluu vähemmän koska ei esim. sähkömoottoria toki tarvitse pitää käynnissä lämpöä saadakseen, kuten polttomoottoriautoilla tarvitsee. Riittää että akusta tulee virtaa joko ilmalämpöpumpulle tai vastuslämmitykselle.
Tesla-björn ja joku muu tubettaja testail kauanko esim. Teslalla voi pitää autonsa tuolla tavoin lämpimänä jos on juuttunut lumiruuhkaan, useita vuorokausia se oli, 71 tuntia kai Björn sai pidettyä lämmitintä päällä, ja arveli että vähän viilaamalla lämmitysasetuksia menisi yli neljä vuorokautta. Toki silloin olisi akku täysin tyhjä eikä voisi lähteä ajoon... no, aggregaatti sitten jauhamaan ja lataa sillä vähän akkuun energiaa, että pääsee laturille.
Avainsanat tuossa ovat ruuhka ja lumimyrsky. Suuri määrä tupruttelijoita ja lisäksi häkä ei pääse pakoputkidyynin/rankan lumisateen takia vapaasti nousemaan taivaalle.
Teslan 71 h tarkoittaa noin yhden kilowatin lämmitystehoa. En vilkaissut videota, mutta talvipakkasilla tulee varmasti vilu, jos noin pitkään kökkii putkeen autossa. Makuupussi toki pitäisi lämpimänä.
Olen itse nukkunut muutaman tunnin Auris TS hybridissä takapenkit kaadettuna. Auto oli käynnissä, mutta ajovalot pois ja lämmitys oli säädetty hieman alle kahdenkympin. Ulkona oli noin -10 C.
Seurailin auton toimintaa ensin tunnin verran. Polttomoottorin käyntijaksot olivat 1-1,5 min kerrallaan. Niiden aikana moottori kävi normaalia kuormitetummin kulutuksen ollen noin 2 l/h ja ladaten samalla akkua (tavallinen pieni nykypolttis vie vain noin 1 l/h). Lisäksi auto osaa käyntijaksoilla ottaa lämpöä talteen pakosarjasta. Käyntijakson jälkeen purettiin akkua 7 min, kunnes käyntijakso taas alkoi.
Todellinen kulutus l/h:
1 / (1 + 7) * 2 l/h...1,5 / (1,5 + 7) * 2 l/h = 0,25...0,35 l/h (tämä hakkaakin jo minkä tahansa litraisen polttiksen tyhjäkäyntikulutuksen moninkertaisesti)
Energiankulutusteho kW:
0,25...0,35 * 8,6 kWh/l = 2,2...3,0 kW
Osa karkaa pakokaasujen mukana ja moottorin pinnalta, mutta tosiaan tuossa autossa pakosarjasta otetaan talteen lämpöä (ja toki normaaliin tapaan jäähdytysnesteestä).
Auton tankki on 45 l, joten autoa voisi tuossa pakkasessa pitää käynnissä putkeen 45 l / 0,25...0,35 l/h = 129...180 h (noin 5,5...7,5 päivää, eli pyöreästi viikon verran). Tai sitten voi pitää käynnissä vain öisin 8 h per yö viikon verran. Tämä söisi budjetista 56 h, eli lisäksi voisi helposti ajaa 400-600 km, kun täydellä tankilla ajelee noin 750-900 km. Kunnon retkeilyauto siis, kunhan on farkkuperä.
Häkä tuskin olisi ongelma, koska eivät ihmiset nytkään kuole 1-1,5 minuutin liikennevaloihin.