Yleistä keskustelua sähköautoista

Hullua kyllä niin selain toimii ajaessakin. Samoin kuin osa peleistä kuten olikohan pasianssi.
Selain kyllä mutta kaikki pelit on disabloitu nykyään. Myös pasianssi. Toimii vain parkissa.

Jossain koodissa oli rimpsu että kun apukuski liikuttaa penkkiä niin saisi pelata. Tätä ei ole vielä ainakaan tuotu tuotantoon.
 
Tähän ei ole normaalisti tottunut polttomoottoriautoilla koska ei se niillä oikein sujuisi, ei voi jättää autoa paikalleen tyhjäkäynnille jotta auto pysyisi lämpimänä ja sähköä riittäisi, sehän aiheuttaisi häkämyrkytyksen.

No eihän aiheuta, ei mitenkään päin. Häkä painuu alaspäin ulkona ja raitisilma otetaan korkeammalta. Olen useamman kerran nukkunut polttomoottoriautossakin tyhjäkäynti päällä, vaikka en tosin tarkoituksella itseäni siihen tilanteeseen ole ajanut. Polttoainetta kuluu se 1,5-2l/h.

Meille on vain opetettu ettei tyhjäkäyntiä saa harrastaa, sen takia sitä ei tehdä. Mutta kyllähän taksitkin aikaisemmin tuntikausia saattoivat olla tyhjäkäynti päällä odottamassa. Sähköautoilla koetaan hyväksyttävämmäksi harrastaa tuota lämmitystä, vaikka turhaa energiankäyttöä sekin toki on.
 
Jos istut joka tapauksessa siellä autossa niin miksi et vaan pidä autoa "käynnissä"? Vai lopettaako se lataamisen jos virrat kytkee päälle?

Lataamista varten auto pitää tosiaan sammuttaa. Ensi kerralla ajattelinkin kokeilla jos tuon utility moden saa jätettyä päälle kun autoa lataa. Kolme viikkoa vasta ollut, niin ei ihan kaikki temput ole tiedossa :)
 
Eli, toimittaja joka ei ole tottunut/vaivautunut ajamaan yhtään pidempään nopean ohjauksen kanssa ja huutelee kun ei osaa ajaa.

Eiköhän nuo toimittajat ole satoja erilaisia autoja ajaneet, itse kun totesit juuri aiemmin ettet ole yhtään noista muista edes ajanut. Nopea ohjaus ei tarkoita hyvää ohjausta, nopeita ohjauksia voi olla erittäin hyviä (tyyliin Ferrari) tai aivan päin peetä tehtyjä. Ohjauksen nopeus riippuu vain valitusta kertoimesta joka haluttiin sinne laittaa ja vielä useissa autoissa sen pohjalta paljonko sinne on haluttu laittaa tehostusta siihen päälle. Mutta kumpikaan ei ollut edes TM:n ongelmana (eikä mun mielestä Model 3:ssa edes erityisen nopea ohjaus ole, esim. Audin dynaaminen ohjaus oli jo aikoinaan huomattavasti nopeampi), vaan se ettei tuntoa riitä siihen talviajettavuuteen. Se pitää kyllä munkin mielestä paikkansa, huonossa kunnossa olevilla teillä saa lähinnä arvata mihin suuntaan renkaat ovat pidon suhteen, palaute on todella heikkoa.

Aika heikoilla kantimilla noin yleensäkin jonkun ammattitaitoa alkaa arvostelemaan, jos toinen testaa autoja työkseen ja itse olet ostanut elämäsi ensimmäisen auton. Varsinkin ryhmävertailussa, jossa ajetaan back-to-back jatkuvasti eri autoja, eikä tyylisi "käyn joskus kokeilemassa koeajolla, mut mä luin netistä et tää on näin".
 
Kai tässä puhutaan vähän eriasioista, moni auto on ns. pintakova eli kaikki töyssyt ja kolot tulee läpi ohjaamoon mutta sitten mutkissa auto myös kallistelee kunnolla. Tavallaan molempien vaihtoehtojen huonot puolet saatu samaan autoon.
Kyllä, mutta nämä ongelmat saa helpoiten korjattua ilmajousituksella. Itse en varsinkaan painavaa sähköautoa huolisi ilman moista varustetta.
 
Eiköhän nuo toimittajat ole satoja erilaisia autoja ajaneet, itse kun totesit juuri aiemmin ettet ole yhtään noista muista edes ajanut. Nopea ohjaus ei tarkoita hyvää ohjausta, nopeita ohjauksia voi olla erittäin hyviä (tyyliin Ferrari) tai aivan päin peetä tehtyjä. Ohjauksen nopeus riippuu vain valitusta kertoimesta joka haluttiin sinne laittaa ja vielä useissa autoissa sen pohjalta paljonko sinne on haluttu laittaa tehostusta siihen päälle. Mutta kumpikaan ei ollut edes TM:n ongelmana (eikä mun mielestä Model 3:ssa edes erityisen nopea ohjaus ole, esim. Audin dynaaminen ohjaus oli jo aikoinaan huomattavasti nopeampi), vaan se ettei tuntoa riitä siihen talviajettavuuteen. Se pitää kyllä munkin mielestä paikkansa, huonossa kunnossa olevilla teillä saa lähinnä arvata mihin suuntaan renkaat ovat pidon suhteen, palaute on todella heikkoa.

Aika heikoilla kantimilla noin yleensäkin jonkun ammattitaitoa alkaa arvostelemaan, jos toinen testaa autoja työkseen ja itse olet ostanut elämäsi ensimmäisen auton. Varsinkin ryhmävertailussa, jossa ajetaan back-to-back jatkuvasti eri autoja, eikä tyylisi "käyn joskus kokeilemassa koeajolla, mut mä luin netistä et tää on näin".
Hmm... itse en kyllä yhtään joudu arvailemaan mihin suuntaan pyörät osoittavat. Auton liikkeet ja ohjauksen suunta kyllä kertovat. Tuntoa saisi tottakai olla lisää.

Ja mitä toimittajan ammattitaitoon tulee. Olen työskennellyt myös toimittajien kanssa, ihan normi kavereita ovat ja omia mieltymyksiä, omia ennakkoasenteita ja muita kuin muillakin. Eikä se ajotaito tee hyväksi toimittajaksi. Lisäksi... eeei tämä nyt ensimmäinen toinen tai kolmas oma auto sentäs ole ja on elämän aikana "jokusta" eri kippoa tullut töissä suhailtua kun olin mekaanikkona eri liikkeissä ja raskas kalusto siihen päälle.
 
Hmm... itse en kyllä yhtään joudu arvailemaan mihin suuntaan pyörät osoittavat. Auton liikkeet ja ohjauksen suunta kyllä kertovat. Tuntoa saisi tottakai olla lisää.

Ja mitä toimittajan ammattitaitoon tulee. Olen työskennellyt myös toimittajien kanssa, ihan normi kavereita ovat ja omia mieltymyksiä, omia ennakkoasenteita ja muita kuin muillakin. Eikä se ajotaito tee hyväksi toimittajaksi. Lisäksi... eeei tämä nyt ensimmäinen toinen tai kolmas oma auto sentäs ole ja on elämän aikana "jokusta" eri kippoa tullut töissä suhailtua kun olin mekaanikkona eri liikkeissä ja raskas kalusto siihen päälle.
Tuossa TM testissä oli toimittajia että oikeita työkseen eläviä kuskeja.
 
4. ...mutta auto ei suostu käynnistämään esilämmitystä jos joku istuu autossa, virheen mukaan kyseessä on turvaominaisuus eli ikäänkuin autossa istuja voisi olla vaarassa jos esilämmitys käynnistyy ollessasi autossa.

Joten ainoa tapa saada autoa lämmitettyä pitkän latauksen aikana on astua autosta ulos, ovi kiinni, esilämmitys päälle äpistä, ja menee takaisin auton sisään istumaan. Heh heh.

Lähtee appista käyntiin vaikka on autossa sisällä kunhan ovet ovat lukossa. Mutta ei kyllä ole oikein suunniteltu autossa päivystämiseen latauksen aikana. Aika harvoin itselläni siihen tarvetta on ollut onneksi.
 
Sony ja Honda ryhtyvät yhteyistyöhön sähköautojen tuottamiseksi.
Sony and Honda said they would form a joint venture to produce electric vehicles in a deal bringing together two of Japan’s most storied industrial names to take on Tesla, emerging Chinese players and traditional carmakers.
 
Sony ja Honda ryhtyvät yhteyistyöhön sähköautojen tuottamiseksi.
Kiinnostava yhteistyö. Mukava nähdä "uusia" yrittäjiä muualtakin kuin kiinasta. Toivottavasti onnistuvat tuomaan hyvän paketin markkinoille. Ja mieluiten muuallakin kuin Japanissa.
 
Hmm... itse en kyllä yhtään joudu arvailemaan mihin suuntaan pyörät osoittavat. Auton liikkeet ja ohjauksen suunta kyllä kertovat. Tuntoa saisi tottakai olla lisää.

Ja mitä toimittajan ammattitaitoon tulee. Olen työskennellyt myös toimittajien kanssa, ihan normi kavereita ovat ja omia mieltymyksiä, omia ennakkoasenteita ja muita kuin muillakin. Eikä se ajotaito tee hyväksi toimittajaksi. Lisäksi... eeei tämä nyt ensimmäinen toinen tai kolmas oma auto sentäs ole ja on elämän aikana "jokusta" eri kippoa tullut töissä suhailtua kun olin mekaanikkona eri liikkeissä ja raskas kalusto siihen päälle.
Jos on teslan julisteet seinillä ja teslalasit silmillä niin voi olla vaikea sieltä nähdä totuutta, varsinkin kun on ison pinon pätäkkää tuhlannut. Ihan ymmärrettävä reaktio. Ei sinäänsä muuta totuutta mihinkään.
 
Testaloille löytyy oma ketjunsa, mutta kun tuo talvivertailu on hetättänyt kovasti kommentteja, niin laitan tähän linkit maksullisiin juttuihin.

Tesla on tosiaan Tekniikan Maailmassa tällä hetkellä 60 000 kilometrin kestostestissä Model 3:n osalta,


Sähköautojen talvitesti 2022:ssä on osallistujana Model Y

 
Jos on teslan julisteet seinillä ja teslalasit silmillä niin voi olla vaikea sieltä nähdä totuutta, varsinkin kun on ison pinon pätäkkää tuhlannut. Ihan ymmärrettävä reaktio. Ei sinäänsä muuta totuutta mihinkään.
Selevä...

On vain hauska että kun on eriävä tai osittain eriävä mielipide tai vielä parempaa eriävä kokemus ja kehdataan tästä johtuen kyseenalaistaa se mitä lehti kirjoittaa. Unohtakaa prkl nyt seTesla Tesla Tesla... Ei itseä kiinnosta se merkki oli se Honda, Renault, VAG tai vaikka Dacia, itseä kiinnostaa faktat. Omat kokemukset oman yhden Teslan otannalla eivät täsmää kirjoitettuun osittain tai ollenkaan. Tarkoittaako että itsellä on hyvä tuuri koska omassa ei moisia kuulema jokaista 3:sta ja Y:tä vaivaavia ongelmia ole ollut vai mistä on kyse? En tiedä. Siksi harrastan mielestäni tervettä kyseenalaistamista etenkin kun tiedossa on tuo joko Musk fani henkeen ja vereen tai haista vittu Tesla asenne hyvin syvällä niin kuluttajissa kuin autoharrastajissa ja jopa lehdistössä. Lisäksi useita lehdistön jäseniä lähemmin tarkkailemaan päässeenä se lehdistön laatu on yksittäisiä reporttereita suomessa mallia paskaa joten luottamus on heitä kohtaan varsin vaihteleva ja TM:n ollessa kyseessä voi niitä lukeneena olla hyvinkin tiettyjä merkkejä fanittavan oloinen ja juttujen faktapohjaisuus vaihdella isosti (yksi esimerkki elävästä elämästä toisen lehden osalta, tietokoneen komponentti merkiltä x on kuulema aina parempi kuin merkiltä y koska kirjoittajalta hajosi joskus merkin y vastaava komponentti ja takuukeikka ei mennyt ihan nappiin) oli kyse talvirengastesteistä tai miten joku merkki on luotettava ja toinen ei. Tästä johtuen en enää lehteä lue, enkä suostu siitä maksamaan.
 
juttujen faktapohjaisuus vaihdella isosti (yksi esimerkki elävästä elämästä toisen lehden osalta, tietokoneen komponentti merkiltä x on kuulema aina parempi kuin merkiltä y koska kirjoittajalta hajosi joskus merkin y vastaava komponentti ja takuukeikka ei mennyt ihan nappiin) oli kyse talvirengastesteistä tai miten joku merkki on luotettava ja toinen ei.

No kerro nyt se talvirengasjuttukin vielä, kun otit asian puheeksi. Tästä ladeltiin jo aiemmin faktat, mutta nyt pääset todistamaan kuka se maksaja todellisuudessa olikin.
 
No kerro nyt se talvirengasjuttukin vielä, kun otit asian puheeksi. Tästä ladeltiin jo aiemmin faktat, mutta nyt pääset todistamaan kuka se maksaja todellisuudessa olikin.
Muistanette nuo Nokian renkaiden huijausrenkaat ja yleinen ero miten testitulokset vaihtelevat muiden maiden vastaavista rengastesteistä. Toki myönnän etten enää muista miten tuo tarkalleen meni mutta eikös siinä tullut esiin jotain muutakin?
 
Luin itsekkin tuon testin ja kuukauden ovat noilla ajelleet testiä tehdessä että aika hyvän kuva siinä ajassa saa noista autoista. Oli kyllä yllätys kuinka huonosti Tesla pärjäsi testissä. Siinä ole oikein muuta hyvää kuin nopea lataus ja pitkä range, kaikki muu on ala-arvoista verrattuna muihin. 68 000€ sellaisesta autosta niin ei kiitos:lol:
 
Muistanette nuo Nokian renkaiden huijausrenkaat ja yleinen ero miten testitulokset vaihtelevat muiden maiden vastaavista rengastesteistä. Toki myönnän etten enää muista miten tuo tarkalleen meni mutta eikös siinä tullut esiin jotain muutakin?

Kerro nyt miten se liittyy Tekniikan Maailmaan, muuten kuin että Nokian Renkaat lähetti sinnekin niitä parempia renkaita kuin myyntiin. TM ei ollut ainoa osapuoli jolle niitä parempia lähetettiin, joten mikä se TM:n pahuus nyt oli tässä?
 
Kerro nyt miten se liittyy Tekniikan Maailmaan, muuten kuin että Nokian Renkaat lähetti sinnekin niitä parempia renkaita kuin myyntiin. TM ei ollut ainoa osapuoli jolle niitä parempia lähetettiin, joten mikä se TM:n pahuus nyt oli tässä?
Puolueellisuus rengasvalmistajaa kohtaan verrattuna. Vedetään ns kotiinpäin koska Nokia on paras. Jännästi tulokset eroavat monen muun maan testeistä. MUTTA... Jos joku haluaa jatkaa TM:n setistä, siihen taisi olla oma ketjunsa. Itse jatkaisin mielelläni itse autoista keskustelua.

Jos jollain on oikeasti vastaus kysymyksiin mitä olen esittänyt ja pystyy perustelemaan sen niin kuuntelen mielenkiinnolla ja otan sen ehdottomasti huomioon. Sen sijaan että huudellaan vain että koska netti sanoo näin ja lehdissä lukee. Etenkin kun nykyään ei aina ole noita vuosimalleja enää kaikilla merkeillä niin kiinteästi ja varusteet voivat muuttua kuukaudessa (esim Fordilla oli MK7 Fiesta ST:ssä yhtäkkiä vaihtunut kokonaan toiset iskarit ja alustasäädöt eikä tästä mainittu mistään mitään ja asia havaittiin vasta hyvä tovi myöhemmin mutta ehti aiheuttaa isoja poruja kun auton käytös ei vastannut sitä mitä aiemmin oli kirjoiteltu lehdissä tai mitä saman vuosimallin omistajien kokemukset vaihtelivat siis varsin isosti) yllättävän paljon käytön kannalta, itse esim missasin parilla kuukaudella lämmitettävän ratin mutta ehdin saada uudemmat ajovalot. Saati nykyiset softan mahdollistamat muutokset.
 
Puolueellisuus rengasvalmistajaa kohtaan verrattuna. Vedetään ns kotiinpäin koska Nokia on paras. Jännästi tulokset eroavat monen muun maan testeistä. MUTTA... Jos joku haluaa jatkaa TM:n setistä, siihen taisi olla oma ketjunsa. Itse jatkaisin mielelläni itse autoista keskustelua.

Jos lähdit kyseenalaistamaan TM:n tuloksia sillä, että väität heidän olevan puolueellinen muuallakin, niin se olisi hyvä sitten perustella eikä lähteä karkuun aiheesta. Tästä jo laitettiin aiemmin, mutta yleisin voittaja TM:n testeissä on Continental, ei Nokian Renkaat.

Se, jos ei ymmärrä miksi eri rengastesteissä tulee eri voittajia - varsinkin kun ne on vielä samojen testaajien tekemiä osa, johtuu siitä että et lue niitä artikkeleita kuten ilmoitit. Niissä on kerrottu hyvin painotuspisteet, ja miksi TM painottaa joitakin asioita eri tavalla kuin muut lehdet. Osa "testeistähän" ei edes painota mitään, ilmoittavat vain jotain lopputuloksia. Siitä voinee vetää ihan omat johtopäätöksensä.

Ei kai tästä voi muuta päätellä kuin että et tykännyt kun TM olikin rehellinen tällä kertaa? Ehkä olisit halunnut heidän olevan jotain muuta?

Luin sinun perustelusi enkä ymmärrä niitä ollenkaan, sinulla on ainoana omistajana täydellisesti toimiva pyyhinautomatiikka ja pitkien valojen automatiikka, autosta ei kuulu ääntäkään - aivan kuin S-mersulla ajaisi. Se on hienoa, mutta kun kukaan muu (ei myöskään TM) ole kyennyt toistamaan sitä. Eikä mikään mittauskaan.
 
Eikös noi valoautomatiikka ja pyyhkimet ole surkeita Tesloissa kun eivät halua maksaa niiden patenteista muille vaan yrittävät itse ne värkätä toimimaan joten kuten? Näin olen ainakin lukenut autofoorumeilta.
 
Luin sinun perustelusi enkä ymmärrä niitä ollenkaan, sinulla on ainoana omistajana täydellisesti toimiva pyyhinautomatiikka ja pitkien valojen automatiikka, autosta ei kuulu ääntäkään - aivan kuin S-mersulla ajaisi. Se on hienoa, mutta kun kukaan muu (ei myöskään TM) ole kyennyt toistamaan sitä. Eikä mikään mittauskaan.
En ala tässä ketjussa jauhamaan TM:stä enempää. Tarpeeksi sivuraiteilla jo.

Ja olenhan jo useita kertoja sanonut että oman pyyhinautomatiikka on välillä mitä on. Valot toimivat samalla tavoin kuin muutkin tähän mennessä ajamani automaattipitkillä olevat. Pääosin siis toimivat mutta virheitä vielä tulee. Ääntäkin tulee mutta onko syynä se että itsellä on Performance malli, onko kyse siitä että melu on testaajien mielestä jotenkin muuten häiritsevällä taajuudella vs moni muu koska itse en ole kolinoita kuullut vaan rengasmelu on se ylivoimaisesti kovin ääni minkä ymmärrän kyllä varsin hyvin rengaskoot huomioiden. Lue aiemmat viestini koskien noita omia havaintoja verrattuna lehden jutusta napattuihin pätkiin.

Mutta joo... jos ei ole antaa perusteita tai halukkuutta keskustella asioista järkevästi jättäen sen ihanan Teslan merkin pois kuvioista niin parempi antaa ehkä olla jos menee taas tähän iänikuiseen Musk&Telsa=parasta ikinä faniksi syyttelyyn.
 
Eikös noi valoautomatiikka ja pyyhkimet ole surkeita Tesloissa kun eivät halua maksaa niiden patenteista muille vaan yrittävät itse ne värkätä toimimaan joten kuten? Näin olen ainakin lukenut autofoorumeilta.

Pyyhkimien kohdalla en usko olevan edes patenttia enää voimassa (se on 1950-luvulla ensimmäisen kerran ollut autossa se tekniikka), vaan taitaa olla Muskin periaate että kamerat pystyy tekee kaiken - vaikka kamera ei edes näe siihen kohtaan. Pitkien valojen kohdalla Tesla ei tosiaan ole halunnut varmaan ostaa toimivia järjestelmiä, vaan yrittänyt kehittää omaansa. Ovat vain sen 5-10 vuotta muita valmistajia jäljessä valaisimissa.

Mielestäni ne ovat ihan oikeasti kriittisiä syitä talviautotestiin, Suomessa on talvella pimeää ja märkää. Kesätestissä ei varmastikaan niin paljon haittaisi jos pitkiä nyt joutuu käsin säätämään kuten ennen vanhaan.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Ja olenhan jo useita kertoja sanonut että oman pyyhinautomatiikka on välillä mitä on. Valot toimivat samalla tavoin kuin muutkin tähän mennessä ajamani automaattipitkillä olevat. Pääosin siis toimivat mutta virheitä vielä tulee. Ääntäkin tulee mutta onko syynä se että itsellä on Performance malli, onko kyse siitä että melu on testaajien mielestä jotenkin muuten häiritsevällä taajuudella vs moni muu koska itse en ole kolinoita kuullut vaan rengasmelu on se ylivoimaisesti kovin ääni minkä ymmärrän kyllä varsin hyvin rengaskoot huomioiden. Lue aiemmat viestini koskien noita omia havaintoja verrattuna lehden jutusta napattuihin pätkiin.

Ei kyse ole mistään erityisen häiritsevästä taajuudesta edes, vaan siitä että rengasmelua vastaan äänieristys on heikkoa. Suomessa se on suurin lähde melulle autossa, ja Model 3 / Y:ssä asialle ei ole paljon tehty. Varmaankin sen takia, että Kaliforniassa se ei ole niin suuri ongelma, kuten ei varsinaisesti mikään kovin talvinen asia.

Kolinoista kyllä valittelee moni Facebookissa, itselläni ei sen ihmeempiä kolinoita ole kuin silloin tällöin jousituksesta joiden syytä en kyllä osaa sanoa - mutta eivät ne niin usein tule, lapset joskus ihmettelevät enemmän kuin minä (eli kaikkeen tottuu, varsinkin kun on maksanut siitä ilosta). Mutta rengasmelun osalta auto on todella heikko, ainakin verrattuna noihin kisatovereihin. Ja siihenhän nuo pisteet myös tasapainotetaan, sen hetkiseen kilpakumppaneihin ja yleiseen tasoon, ei siihen että se on parempi kuin jokin auto vuonna x-15. Kyllähän mun Model 3 on varsinainen hiljaisuus jos vertaan aikoinaan kaverini Honda Civicciin (oiskohan ollut -89 malli) josta tuntui että ovet tippuu matkalla irti, mutta ei se ole mielestäni se vertailukohde. Sen sijaan jos vertaan kaverin Musseen, niin se oli niin huomattavasti hiljaisempi kuin oma Model 3:ni (jossa on siis talvirenkaina R3 18") ettei sitä voinut olla huomaamatta. Tai johonkin muuhun 65k€ autoon verrattuna. MEQ-platformin autot on kanssa hiljaisempia mitä tulee rengasmeluun. Siinä se vertailukohde pitää olla. TM:n kohdalla ottavat db-mittaukset, eli kyse ei ole pelkästään subjektiivisesta näkemyksestä ja nuo mittaustulokset näkyvät aina noissa vertailuissa.

Jos se on meluisampi kuin kilpailijat, se pitää näkyä myös pisteytyksessä siinä kohdassa. Ja kuten TM toteaa aina loppuarvostelussaan, voit itse painottaa eri tavalla asioita ja saat eri lopputuloksen. Jos meteli ei häiritse (vaikka huono kuulo olisi), niin mikäs siinä - eihän se sitten ole tärkeä asia. Testiryhmä koki sen kuitenkin tärkeäksi, koska nouseva melu on tutkitusti ihmiselle ikävä asia.
 
Ei kyse ole mistään erityisen häiritsevästä taajuudesta edes, vaan siitä että rengasmelua vastaan äänieristys on heikkoa. Suomessa se on suurin lähde melulle autossa, ja Model 3 / Y:ssä asialle ei ole paljon tehty. Varmaankin sen takia, että Kaliforniassa se ei ole niin suuri ongelma, kuten ei varsinaisesti mikään kovin talvinen asia.

Kolinoista kyllä valittelee moni Facebookissa, itselläni ei sen ihmeempiä kolinoita ole kuin silloin tällöin jousituksesta joiden syytä en kyllä osaa sanoa - mutta eivät ne niin usein tule, lapset joskus ihmettelevät enemmän kuin minä (eli kaikkeen tottuu, varsinkin kun on maksanut siitä ilosta). Mutta rengasmelun osalta auto on todella heikko, ainakin verrattuna noihin kisatovereihin. Ja siihenhän nuo pisteet myös tasapainotetaan, sen hetkiseen kilpakumppaneihin ja yleiseen tasoon, ei siihen että se on parempi kuin jokin auto vuonna x-15. Kyllähän mun Model 3 on varsinainen hiljaisuus jos vertaan aikoinaan kaverini Honda Civicciin (oiskohan ollut -89 malli) josta tuntui että ovet tippuu matkalla irti, mutta ei se ole mielestäni se vertailukohde. Sen sijaan jos vertaan kaverin Musseen, niin se oli niin huomattavasti hiljaisempi kuin oma Model 3:ni (jossa on siis talvirenkaina R3 18") ettei sitä voinut olla huomaamatta. Tai johonkin muuhun 65k€ autoon verrattuna. MEQ-platformin autot on kanssa hiljaisempia mitä tulee rengasmeluun. Siinä se vertailukohde pitää olla. TM:n kohdalla ottavat db-mittaukset, eli kyse ei ole pelkästään subjektiivisesta näkemyksestä ja nuo mittaustulokset näkyvät aina noissa vertailuissa.

Jos se on meluisampi kuin kilpailijat, se pitää näkyä myös pisteytyksessä siinä kohdassa. Ja kuten TM toteaa aina loppuarvostelussaan, voit itse painottaa eri tavalla asioita ja saat eri lopputuloksen. Jos meteli ei häiritse (vaikka huono kuulo olisi), niin mikäs siinä - eihän se sitten ole tärkeä asia. Testiryhmä koki sen kuitenkin tärkeäksi, koska nouseva melu on tutkitusti ihmiselle ikävä asia.
Siksi kysyin juuri tuosta että mistä kuuluva/aiheutuva melu ja miltä kuulosti vs muut koska db mittari antaa vain puoli totuutta. Kaikki täällä kirjoittavat varmaan tietävät että mittarin mukaan yhtä äänekäs kotelotuuletin voi olla todella vittumaisen kuuloinen jos se kovin äänenvoimakkuus tulee sopivalla taajuudella eikä esim peity taustahuminaan. Rengasmelujakin on tullut kuultua mallia matala voimakas humina vs ei nyt vinkuva mutta huomattavasti häiritsevämpi ärsyttävä "ujellus". db mittarilla otettuja lukua en siis itsessään epäile. Itsellä myös tosiaan hankaloittaa nuo perkeleen ylikokoiset vanteet ja renkaat jotka humisevat muutenkin enemmän ja sporttijousitus ei ainakaan auta tilannetta vs normi ja siten en pysty suoraan kommentoimaan miltä tuo normimalli kuulostaa.

Ja juu, olihan se hyppy aiemmasta aftermarket putkistolla olevasta viritellystä hot hatchistä sähköön aika jäätävä ero ja tuntui kuin ääntä ei edes kuuluisi :D. Mutta oli se myös toiseen suuntaan aika jäätävä kun hypättiin kaverin aiemmin niin hiljaiselta tuntuneeseen kippoon nopealle 1000km reissulle ja tuntui että korvat hajoavat heti kun päästiin motarinopeuksiin.
 
Itsellä myös tosiaan hankaloittaa nuo perkeleen ylikokoiset vanteet ja renkaat jotka humisevat muutenkin enemmän ja sporttijousitus ei ainakaan auta tilannetta vs normi ja siten en pysty suoraan kommentoimaan miltä tuo normimalli kuulostaa.

Ei sporttijousitus pitäisi vaikuttaa rengasmeteliin mitenkään, jousituksen kolinoihin voi. Sikäli kun Model 3:ssa edes sellaista on, ainakaan madallusta perf-malleissa ei taida olla kuin paperilla (ainakaan RSymons ei löytänyt, muistaakseni hänen varastossaan perf-mallissa oli eniten maavaraa).
 
Pyyhkimien kohdalla en usko olevan edes patenttia enää voimassa (se on 1950-luvulla ensimmäisen kerran ollut autossa se tekniikka), vaan taitaa olla Muskin periaate että kamerat pystyy tekee kaiken - vaikka kamera ei edes näe siihen kohtaan. Pitkien valojen kohdalla Tesla ei tosiaan ole halunnut varmaan ostaa toimivia järjestelmiä, vaan yrittänyt kehittää omaansa. Ovat vain sen 5-10 vuotta muita valmistajia jäljessä valaisimissa.
On ollut, mut kai siihen jotain uusiakin juttuja on keksitty sitte 50- luvun ja nehän kuuluvat sille joka ne ensin on kehittänyt ja muut maksaa rojalteja jos käyttävät samaa tekniikkaa...
 
Ei sporttijousitus pitäisi vaikuttaa rengasmeteliin mitenkään, jousituksen kolinoihin voi. Sikäli kun Model 3:ssa edes sellaista on, ainakaan madallusta perf-malleissa ei taida olla kuin paperilla (ainakaan RSymons ei löytänyt, muistaakseni hänen varastossaan perf-mallissa oli eniten maavaraa).
Lähinnä pyörän kulmia ja suuntauksia, rengaskokoa ja olennaisimpana itsessään jo eri merkkistä/mallista rengasta mietin. Ja juu ei sillä jäykkyydellä pitäisi liiemmin rengasmeluun vaikutusta olla mutta noilla muilla on varsin isoja eroja.

Madallusta PITÄISI olla mutta enpä ole luonnollisesti ruvennut millimetrejä mittailemaan laturilla viereisen auton kanssa.
 
Eikös tuo jo päättynyt jo loppuraporttikin julkaistiin Tekniikan Maailman numerossa 02/2022?

Tähän liittyviä havaintoja kommentoitiin jo testien aikaan myös Tekniikan Maailman YouTube-kanavalla:
Tuota katselen tässä niin on ihan hyviä pointteja mutta joko ei osata selittää tai ne viimeisimmät faktat ovat hiukan hukassa. Esim sanotaan että kruise kytkeytyy pois päältä vaikka video näyttää että selkeästi että kruise on jatkuvasti mukana. Samoin itselle särähtää korvaan tuo hätäjarrutus sanan käyttö niin usein ja että kuskille on outoa polkea kaasua jos moottorijarru iskee päälle ja silloinkin vain kaasu pohjaan jne jne. Jos tosiaan on että Y:stä tuo regeneroinnin säätö on poistettu niin täysin idioottimainen ratkaisu. Lisäksi toinen typerä asia mihin pitäisi saada muutos on tuo kruisen täysi deaktivoituminen jos tutka on peittynyt tai sen näkyvyys on heikkoa... tällä hetkellä vakkari putoaa kokonaan vs että pudottaisi tosiaan vain perinteiselle kruiselle.

EDIT: Itsellä on siis tiedossa tuo moottorijarrun voimakkuus ja siten auton käytös ei ole aiheuttanut mitään ongelmaa ja aina se voimakkain regenerointiasetus päällä. Jos tuo olisi heikompi, ei yhden polkimen ajokaan onnistuisi kaupunkialueella juuri ollenkaan. Ja jos taas joutuisin tuota säätelemään tuon tehoa jostain läpysköistä ratin takana niin kokisin itse kyllä helpommaksi vain käyttää kahta poljinta kuin alkaa joka valoihin jarruttaessa rämpyttää moottorijarrua päälle.

EDIT2: Samoin särähti jatkuva viittaus normi kuluttajaan ja siihen miten asia x y z voisi aiheuttaa heille ongelmia ja vaaraa kun herrat itse eivät vaikuttaneet keskiverto perheenisää joka selaa nettiä ja katsoo autovideoita tietävämmiltä tai osaavammilta ja tuntuivat säikkyvän pientä auton liikkumista suuntaan tai toiseen todella paljon.
 
Viimeksi muokattu:
EDIT2: Samoin särähti jatkuva viittaus normi kuluttajaan ja siihen miten asia x y z voisi aiheuttaa heille ongelmia ja vaaraa kun herrat itse eivät vaikuttaneet keskiverto perheenisää joka selaa nettiä ja katsoo autovideoita tietävämmiltä tai osaavammilta ja tuntuivat säikkyvän pientä auton liikkumista suuntaan tai toiseen todella paljon.
Muuhun en ota kantaa mut kyllä noilla on keskimäärin parempi kokemus eri autoista kun aika monella muulla. Ne kun tekee sitä työkseen, osaako joku tulla neuvomaan täällä foorumilla sinun työssä?
Kyse ei varmaan ole säikkymisestä mutta tuollainen käytös ei kuulu 2022 ajoneuvon käytökseen, se kuului ehkä 60-70-luvulla kun ajettiin kesät talvet kesärenkailla. 80- luvulla jo joku Escort jo meni vakaammin kuin tämä testin Tesla.
 
Tuota katselen tässä niin on ihan hyviä pointteja mutta joko ei osata selittää tai ne viimeisimmät faktat ovat hiukan hukassa. Esim sanotaan että kruise kytkeytyy pois päältä vaikka video näyttää että selkeästi että kruise on jatkuvasti mukana. Samoin itselle särähtää korvaan tuo hätäjarrutus sanan käyttö niin usein ja että kuskille on outoa polkea kaasua jos moottorijarru iskee päälle ja silloinkin vain kaasu pohjaan jne jne. Jos tosiaan on että Y:stä tuo regeneroinnin säätö on poistettu niin täysin idioottimainen ratkaisu. Lisäksi toinen typerä asia mihin pitäisi saada muutos on tuo kruisen täysi deaktivoituminen jos tutka on peittynyt tai sen näkyvyys on heikkoa... tällä hetkellä vakkari putoaa kokonaan vs että pudottaisi tosiaan vain perinteiselle kruiselle.

EDIT: Itsellä on siis tiedossa tuo moottorijarrun voimakkuus ja siten auton käytös ei ole aiheuttanut mitään ongelmaa ja aina se voimakkain regenerointiasetus päällä. Jos tuo olisi heikompi, ei yhden polkimen ajokaan onnistuisi kaupunkialueella juuri ollenkaan. Ja jos taas joutuisin tuota säätelemään tuon tehoa jostain läpysköistä ratin takana niin kokisin itse kyllä helpommaksi vain käyttää kahta poljinta kuin alkaa joka valoihin jarruttaessa rämpyttää moottorijarrua päälle.

EDIT2: Samoin särähti jatkuva viittaus normi kuluttajaan ja siihen miten asia x y z voisi aiheuttaa heille ongelmia ja vaaraa kun herrat itse eivät vaikuttaneet keskiverto perheenisää joka selaa nettiä ja katsoo autovideoita tietävämmiltä tai osaavammilta ja tuntuivat säikkyvän pientä auton liikkumista suuntaan tai toiseen todella paljon.
Kyllä se regenin säätö on poissa. Eikös sinullakin oli tuore Model 3 2021 malli? Ei sinullakaan ole sitä. Kuitenkin pohjustat vastaukseni Model 3 autoon vaikka testissä on ollut Model Y. Sama valmistaja mutta ihan eri auto.

Tuntuu, että ymmärrät asioita mutta sitten taas toisinaan ignoorat täysin faktapohjaiset asiat.

Se, että tuossa videossa toimittajalla on termit sekaisin, niin ei muuta sitä faktaa, että haamujarruksia auto teki koska sen tekniikka/äly ei toiminut oikein.
 
Muuhun en ota kantaa mut kyllä noilla on keskimäärin parempi kokemus eri autoista kun aika monella muulla. Ne kun tekee sitä työkseen, osaako joku tulla neuvomaan täällä foorumilla sinun työssä?
Kyse ei varmaan ole säikkymisestä mutta tuollainen käytös ei kuulu 2022 ajoneuvon käytökseen, se kuului ehkä 60-70-luvulla kun ajettiin kesät talvet kesärenkailla. 80- luvulla jo joku Escort jo meni vakaammin kuin tämä testin Tesla.
En tässä topikissa kommentoi tähän enempää enää tämän jälkeen. On eri asia että teet jotain työksesi kuin olet hyvä työssäsi saati pätevä tekemään työtäsi. Katso jotain poliitikkoja, sanoisitko kaikkia poliitikkoja päteviksi, järkeviksi tai muuten soveltuviksi työhönsä. Meikäläisen nykyinen työ, täältä löytyy sellaisia kavereita jotka osaisivat tehdä meikäläisen hommat unissaan ja pelkällä vasemman jalan pikkuvarpaalla ettei mitään rajaa ja tiedostan tämän.

Ja ihan nätisti se perä irtoaa vielä ihan pari vuotta vanhoissa kipoissakin kun kevennät sopivassa kohtaa kaasua jos et ota jotain Toyotaa, Volvoa yms "yliturvalliseksi" alustaltaan säädettyä kippoa huomioon :D. Eli tuohon on turha vedota. Edelleen, Tesla on tehnyt idioottimaisen ratkaisun poistaessaan tuon regen säädön mutta ei tuon nyt PITÄISI olla niin kauhistuttava kokemus kuin mitä herrat selittävät.

Ja @Tege kyllä se siellä valikoissa vielä viimeksi oli kuin katsoin o_O. Pitääkin tuossa koiran kanssa kun lähtee lenkille käydä vilkaisemassa kun lyö auton tolppaan. En tuota säätele niin en ole edes vilkaissut tuota valikkoa kuin track moden kytkemistä varten pariin kertaan pariin kolmeen päivitykseen. Ja en ignooraa asioita (ainakaan tietoisesti) vaan sen sijaan että joku sanoo että asia on niin niin haluan perusteita miksi/miten jne. Etenkin jos oma kokemus poikkeaa.
 
Viimeksi muokattu:
Se, että tuossa videossa toimittajalla on termit sekaisin, niin ei muuta sitä faktaa, että haamujarruksia auto teki koska sen tekniikka/äly ei toiminut oikein.
Ja se teki 10 kertaa yhden ajomatkan aikana noita jarrutuksia et hermo mulla ainakin menisi tuollaisen auton kans välittömästi! Ja ei unohdeta kuin kallis toi auto on...
 
Ja @Tege kyllä se siellä valikoissa vielä viimeksi oli kuin katsoin o_O. Pitääkin tuossa koiran kanssa kun lähtee lenkille käydä vilkaisemassa kun lyö auton tolppaan. En tuota säätele niin en ole edes vilkaissut tuota valikkoa kuin track moden kytkemistä varten pariin kertaan pariin kolmeen päivitykseen. Ja en ignooraa asioita (ainakaan tietoisesti) vaan sen sijaan että joku sanoo että asia on niin niin haluan perusteita miksi/miten jne. Etenkin jos oma kokemus poikkeaa.
Jos sinulla on vanhempi malli, niin sitten tuo ominaisuus on mutta jos uusi 2021 refresh, niin regenin säätö on poistettu. Track modea ei pidä sekoittaa tähän koska se on aivan omansa.
 
Ja se teki 10 kertaa yhden ajomatkan aikana noita jarrutuksia et hermo mulla ainakin menisi tuollaisen auton kans välittömästi! Ja ei unohdeta kuin kallis toi auto on...
Ja luotto tuohon päälle koska et voi todellakaan tietää koska se tilanne tulee ja mikä on oikea.
 
Jos sinulla on vanhempi malli, niin sitten tuo ominaisuus on mutta jos uusi 2021 refresh, niin regenin säätö on poistettu. Track modea ei pidä sekoittaa tähän koska se on aivan omansa.
Itsellä on se 2021 alkupään malli joka ehti saada nuo matrix ledit ja ILP:n muttei ratinlämmitystä. Luonnollisesti uusi sisusta, mustat listat kromin sijaan jne jne.
 
Itsellä on se 2021 alkupään malli joka ehti saada nuo matrix ledit ja ILP:n muttei ratinlämmitystä. Luonnollisesti uusi sisusta, mustat listat kromin sijaan jne jne.
Silloin sinulla ei ole tuota regenin säätöä autossasi.
 
Silloin sinulla ei ole tuota regenin säätöä autossasi.
Kävin juuri autolla ja ei prkl enää ole. Voisin kyllä vannoa että ostaessa oli. Onko muka ettei olisi koskaan edes ollut? Ja mietin onko väliä että uitettu auto johon päivitin softat ja auton "kotimaan" vasta kun olin jo ostanut auton kun liike ei sitä tuntunut saavan tehtyä. Eipä sillä kun en koskaan edes koskenut koko säätöön koska tykästyin tuohon regenin toimintaan välittömästi. Erittäin typerä puute silti ja jos se omassa on ollut uutena ja olisin ostanut tuon uutena liikkeestä (11tkm ajettuna saksasta uitettu) niin voisi olla että olisin hiukan eri asenteella liikkeellä jos tuota olisi edes kerran tullut kokeiltua. Itselle omaan ajoon ja ajotapaan tuo nykyinen on aikalailla optimi. Kohtuu myöhään jarrutus mutkiin/risteyksiin/valoihin mihin tuo isommin ottava regen soveltuu hyvin ja tykkään että voin mieltää kaasupolkimen tietyllä tapaa jarrupolkimeksi jota säädän kaasunkäytöllä vs esim polttomoottori jossa rajumpikin moottorijarru ei riittäisi missään muotoa samaan ajotyyliin vaan risteyksiin ja valoihin jarruttamisen joutuisi aloittamaan aivan liian aikaisin.
 
Kävin juuri autolla ja ei prkl enää ole. Voisin kyllä vannoa että ostaessa oli. Onko muka ettei olisi koskaan edes ollut? Ja mietin onko väliä että uitettu auto johon päivitin softat ja auton "kotimaan" vasta kun olin jo ostanut auton kun liike ei sitä tuntunut saavan tehtyä. Eipä sillä kun en koskaan edes koskenut koko säätöön koska tykästyin tuohon regenin toimintaan välittömästi. Erittäin typerä puute silti ja jos se omassa on ollut uutena ja olisin ostanut tuon uutena liikkeestä (11tkm ajettuna saksasta uitettu) niin voisi olla että olisin hiukan eri asenteella liikkeellä jos tuota olisi edes kerran tullut kokeiltua. Itselle omaan ajoon ja ajotapaan tuo nykyinen on aikalailla optimi. Kohtuu myöhään jarrutus mutkiin/risteyksiin/valoihin mihin tuo isommin ottava regen soveltuu hyvin ja tykkään että voin mieltää kaasupolkimen tietyllä tapaa jarrupolkimeksi jota säädän kaasunkäytöllä vs esim polttomoottori jossa rajumpikin moottorijarru ei riittäisi missään muotoa samaan ajotyyliin vaan risteyksiin ja valoihin jarruttamisen joutuisi aloittamaan aivan liian aikaisin.
Ei ole koskaan ollutkaan.
 
Ei ole koskaan ollutkaan.
Hmmm.... Mielenkiintoista. Olisinkohan sitten mieltänyt alussa nuo hold/crawl modet tms regen asetuksiksi. Noh tiedämpä nyt enemmän.

EDIT: Ei kun juu, varmaan track moden asetuksia selaillessa jäänyt päähän tuo säätö.

EDIT2: Olisi kyllä legit mielenkiintoista tietää mitä kaikkia eroja Teslan ns perusmallien ja performance mallien ajonvakautuksen ja luistoneston kalibroinneissa on. Niin moni netissä jauhaa siitä että auto ei suostu liikkumaan jos on liukasta jne jne. Eilen esim parkkeeratessa kadunvarteen kaikki neljä löivät nätisti tyhjää kaikki avut päällä sen verran että jaksoi edetä. Samoin nuo sivuluisut, todella helppo irrottaa perä kaasulla liukkaila ja jos et tee mitään niin ajonvakautus nappaa sen mutta jos painat yhä kaasulla niin menee nättiä pitkää luisua ei tajuttomassa kulmassa mutta kuitenkin auto selkeästi antaa itsensä liikkua ja liukua ennen kuin tekee mitään. Jos tuo Teslan koeajo ei vaatisi sitä naurettavaa ajanvarausta ja muuta niin menisin huomenna ja kokeilisin normi nelikkoa ihan vain nähdäkseni miten se käyttäytyy. Onko täällä ketään joka olisi ajanut normi ja performance malleja samoissa keleissä ja niin ettei kaasunkäyttöä yms ole ujosteltu?
 
Viimeksi muokattu:
No eihän aiheuta, ei mitenkään päin. Häkä painuu alaspäin ulkona ja raitisilma otetaan korkeammalta. Olen useamman kerran nukkunut polttomoottoriautossakin tyhjäkäynti päällä, vaikka en tosin tarkoituksella itseäni siihen tilanteeseen ole ajanut. Polttoainetta kuluu se 1,5-2l/h.

Meille on vain opetettu ettei tyhjäkäyntiä saa harrastaa, sen takia sitä ei tehdä. Mutta kyllähän taksitkin aikaisemmin tuntikausia saattoivat olla tyhjäkäynti päällä odottamassa. Sähköautoilla koetaan hyväksyttävämmäksi harrastaa tuota lämmitystä, vaikka turhaa energiankäyttöä sekin toki on.

"Viranomaisten mukaan osa uhreista kuoli hypotermian sijaan häkämyrkytykseen, kun he yrittivät pysyä lämpiminä pitämällä autojaan käynnissä ja lämmittimet päällä."

Tuossa varmasti vaikutti se että autoja oli paljon letkassa, mutta kyllä se katku tuppaa sieltä sisään tulemaan muutenkin. Sähköautolla samaa häkäongelmaa ei tule, ja energiaa noin muutenkin kuluu vähemmän koska ei esim. sähkömoottoria toki tarvitse pitää käynnissä lämpöä saadakseen, kuten polttomoottoriautoilla tarvitsee. Riittää että akusta tulee virtaa joko ilmalämpöpumpulle tai vastuslämmitykselle.

Tesla-björn ja joku muu tubettaja testail kauanko esim. Teslalla voi pitää autonsa tuolla tavoin lämpimänä jos on juuttunut lumiruuhkaan, useita vuorokausia se oli, 71 tuntia kai Björn sai pidettyä lämmitintä päällä, ja arveli että vähän viilaamalla lämmitysasetuksia menisi yli neljä vuorokautta. Toki silloin olisi akku täysin tyhjä eikä voisi lähteä ajoon... no, aggregaatti sitten jauhamaan ja lataa sillä vähän akkuun energiaa, että pääsee laturille. :)



 

"Viranomaisten mukaan osa uhreista kuoli hypotermian sijaan häkämyrkytykseen, kun he yrittivät pysyä lämpiminä pitämällä autojaan käynnissä ja lämmittimet päällä."

Tuossa varmasti vaikutti se että autoja oli paljon letkassa, mutta kyllä se katku tuppaa sieltä sisään tulemaan muutenkin. Sähköautolla samaa häkäongelmaa ei tule, ja energiaa noin muutenkin kuluu vähemmän koska ei esim. sähkömoottoria toki tarvitse pitää käynnissä lämpöä saadakseen, kuten polttomoottoriautoilla tarvitsee. Riittää että akusta tulee virtaa joko ilmalämpöpumpulle tai vastuslämmitykselle.

Tesla-björn ja joku muu tubettaja testail kauanko esim. Teslalla voi pitää autonsa tuolla tavoin lämpimänä jos on juuttunut lumiruuhkaan, useita vuorokausia se oli, 71 tuntia kai Björn sai pidettyä lämmitintä päällä, ja arveli että vähän viilaamalla lämmitysasetuksia menisi yli neljä vuorokautta. Toki silloin olisi akku täysin tyhjä eikä voisi lähteä ajoon... no, aggregaatti sitten jauhamaan ja lataa sillä vähän akkuun energiaa, että pääsee laturille. :)
Itse useita etätyöpäiviä autossa viettäneenä tuo kulutus lämmöt päällä on yksi mahtava asia. Istut mukavalla penkillä katsellen näköalaa ja teet hommia samalla ilman että kiroilet kulutusta koska tuo itse lämmön ylläpito ei tunnu vievän juuri mitään. Läppäri sylissä propattuna ohjauspyörää vasten, penkki "työasennossa" ja kaikessa rauhassa teet hommia tai olet teams kokouksissa. Varsin mukavaa vaihtelua kotona olemiselle tai toimistolla istumiselle. Lisäbonuksena pakko arvostaa usb portteja jotka puskevat tarpeeksi virtaa että läppäri jaksaa latautua (ei toki nopeasti mutta lataa eikä tarvitse miettiä että akku loppuisi kesken).
 
Itse useita etätyöpäiviä autossa viettäneenä tuo kulutus lämmöt päällä on yksi mahtava asia. Istut mukavalla penkillä katsellen näköalaa ja teet hommia samalla ilman että kiroilet kulutusta koska tuo itse lämmön ylläpito ei tunnu vievän juuri mitään. Läppäri sylissä propattuna ohjauspyörää vasten, penkki "työasennossa" ja kaikessa rauhassa teet hommia tai olet teams kokouksissa. Varsin mukavaa vaihtelua kotona olemiselle tai toimistolla istumiselle. Lisäbonuksena pakko arvostaa usb portteja jotka puskevat tarpeeksi virtaa että läppäri jaksaa latautua (ei toki nopeasti mutta lataa eikä tarvitse miettiä että akku loppuisi kesken).
No ei kyllä ole tullut vielä mieleen viettää etäpäiviä autossa:lol: Et voi olla tosissasi:lol: Mitä nyt lukenut uutisia autoista niin moni uusiTesla on jättänyt USB portit pois autoista ja ne saa sitten joskus myöhemmin kun tilanne paranee komponenttien kans.
Ymmärrän et jokaisen se oma auto on paras ja huippu. Muuten se olisi huono ostos mut nykyään nämä Teslan omistajat menevä jo liian pitkälle unelmissa:lol: Pahempia kuin iPhonen omistajat 10 vuotta sitten:lol:
 
No ei kyllä ole tullut vielä mieleen viettää etäpäiviä autossa:lol: Et voi olla tosissasi:lol: Mitä nyt lukenut uutisia autoista niin moni uusiTesla on jättänyt USB portit pois autoista ja ne saa sitten joskus myöhemmin kun tilanne paranee komponenttien kans.
Kannattaa oikeasti kokeilla :D. Niin naurettavan kuuloinen kuin onkin. Etsii mukavan rauhallisen paikan kivalla maisemalla, luo "työprofiili" penkille ratille ja peileille, ota mukava asento, musa soimaan, läppäri kouraan ja on mukavaa vaihtelua kotona tai toimistolla istumiselle. Jos paikka kyllästyttää niin vaihdat paikkaa mielialan mukaan. Jonain päivänä rantamaisemaa, seuraavana katselit kukkulan päältä maisemia ja kolmantena pidit ikkunat auki keskellä metsää. Lounaalla voi mukavasti tallailla siellä ja täällä ja katsella uusia maisemia.

Mitä portteihin tulee niin omasta ne onneksi löytyvät kun ehti ennen pahinta komponenttipulaa. Aka kaksi langatonta latausalustaa, 4xUSB C+yksi USB A+tupakansytytin.
 
Ja luotto tuohon päälle koska et voi todellakaan tietää koska se tilanne tulee ja mikä on oikea.
Liika automatiikka on ilmeisesti pahasta.

Tätä keskustelua (teslan adaptiivisen vakkarin ongelmat) muistellessani kysyin tänään kollegoiltani kuinka monella on adaptiivinen vakkari (tarkoitukseni oli jatkokysyä onko ilmennyt ongelmia). Yllätyksekseni kaikki sanoivat EI (ja joku vielä lisäsi "eikös se ole vaan niiden sähköautojen juttuja?") vaikka niillä on ihan kalliita isoja mersuja ja volvoja, bisnismiehiä kun ovat. Toki saattavat olla aika monta vuotta vanhojakin...

Oli miten oli, ei mulla Zoessakaan ole adaptiivista vakkaria vaan klassinen, ja ehkä sitten hyvä niin. Ajellessani tänään pimeällä kotiin vaihtelin myös pitkiä itse manuaalisesti, en tiedä olisiko tuossa "automaattivalaistus" mutta en taida kokeilla, luotan mieluummin itseeni milloin pidän pitkiä ja milloin ei.

Aluksi pidin Zoessa automaattipyyhintää päällä eli auto itse alkaa pyyhkiä kun havaitsee vettä tuulilasilla... mutta jossain vaiheessa kettuunnuin siihenkin ja laitoin pois päältä, laitan tihkukytkimen itse päälle manuaalisesti ja määrittelen sen nopeuden.
 
Kannattaa oikeasti kokeilla :D. Niin naurettavan kuuloinen kuin onkin. Etsii mukavan rauhallisen paikan kivalla maisemalla, luo "työprofiili" penkille ratille ja peileille, ota mukava asento, musa soimaan, läppäri kouraan ja on mukavaa vaihtelua kotona tai toimistolla istumiselle. Jos paikka kyllästyttää niin vaihdat paikkaa mielialan mukaan. Jonain päivänä rantamaisemaa, seuraavana katselit kukkulan päältä maisemia ja kolmantena pidit ikkunat auki keskellä metsää. Lounaalla voi mukavasti tallailla siellä ja täällä ja katsella uusia maisemia.

Mitä portteihin tulee niin omasta ne onneksi löytyvät kun ehti ennen pahinta komponenttipulaa. Aka kaksi langatonta latausalustaa, 4xUSB C+yksi USB A+tupakansytytin.
On maisemat varmasti kohdillaan, sitä en voi kieltää. Mut omassa työssä ei jouda maisemia katseleen että teen ne mieluummin kunnon pöydän ääressä, ja kestävätkin 12 tuntia joka päivä. Mut voisihan se olla erilainen päivä autossa olla 12 tuntia duunissa:D
 
On maisemat varmasti kohdillaan, sitä en voi kieltää. Mut omassa työssä ei jouda maisemia katseleen että teen ne mieluummin kunnon pöydän ääressä, ja kestävätkin 12 tuntia joka päivä. Mut voisihan se olla erilainen päivä autossa olla 12 tuntia duunissa:D
Itsellä onneksi ei työtunneilla ole väliä, liukuva työaika ja se että työt tulevat tehdyksi sovitusti on pääasia. Toki aiemmassa duunissa tuli kokeiltua pari päivää 12h autossa istumista... vmp kun joutui kokoajan säätämään moottori käynnissä, moottori ei käynnissä, start&stop paska ja penkit joissa ei saanut mukavaa asentoa niin millään :D. En voi suositella.

Toisaalta, anna prkl mennä ainakin kerran ihan jo seikkailun ja kokemuksen nimissä :D. "Tyhmät" asiat päähänpistona tuovat kummasti väriä elämään. Plus pääsisit autosta riippuen hakemaan saikkua peräpukamien vuoksi :D
 
Itsellä onneksi ei työtunneilla ole väliä, liukuva työaika ja se että työt tulevat tehdyksi sovitusti on pääasia. Toki aiemmassa duunissa tuli kokeiltua pari päivää 12h autossa istumista... vmp kun joutui kokoajan säätämään moottori käynnissä, moottori ei käynnissä, start&stop paska ja penkit joissa ei saanut mukavaa asentoa niin millään :D. En voi suositella.

Toisaalta, anna prkl mennä ainakin kerran ihan jo seikkailun ja kokemuksen nimissä :D. "Tyhmät" asiat päähänpistona tuovat kummasti väriä elämään. Plus pääsisit autosta riippuen hakemaan saikkua peräpukamien vuoksi :D
On mullakin liukuva työaika 8tuntia -tai+ Mut ei ollut tullut edes mieleen tehdä työpäivä autossa ennen kun asiasta mainitsit:D Mulla on 6kk nyt käytössä ollut 2021 RAV 4 Plug In Hybrid AWD et en tiedä miten sopisi etä :Dtyöhön, mutta muuten olen siihen 100% tyytyväinen!
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 652
Viestejä
4 553 207
Jäsenet
75 039
Uusin jäsen
neiti-jokunen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom