Viranomaisia oli varoitettu aluetta uhkaavasta lumimyrskystä jo torstaina, kaksi päivää ennen onnettomuutta.
www.hs.fi
"Viranomaisten mukaan osa uhreista kuoli hypotermian sijaan häkämyrkytykseen, kun he yrittivät pysyä lämpiminä pitämällä autojaan käynnissä ja lämmittimet päällä."
Tuossa varmasti vaikutti se että autoja oli paljon letkassa, mutta kyllä se katku tuppaa sieltä sisään tulemaan muutenkin. Sähköautolla samaa häkäongelmaa ei tule, ja energiaa noin muutenkin kuluu vähemmän koska ei esim. sähkömoottoria toki tarvitse pitää käynnissä lämpöä saadakseen, kuten polttomoottoriautoilla tarvitsee. Riittää että akusta tulee virtaa joko ilmalämpöpumpulle tai vastuslämmitykselle.
Tesla-björn ja joku muu tubettaja testail kauanko esim. Teslalla voi pitää autonsa tuolla tavoin lämpimänä jos on juuttunut lumiruuhkaan, useita vuorokausia se oli, 71 tuntia kai Björn sai pidettyä lämmitintä päällä, ja arveli että vähän viilaamalla lämmitysasetuksia menisi yli neljä vuorokautta. Toki silloin olisi akku täysin tyhjä eikä voisi lähteä ajoon... no, aggregaatti sitten jauhamaan ja lataa sillä vähän akkuun energiaa, että pääsee laturille.