Eiköhän tuolla haeta sitä, että lepuuttaa jalka siinä polkimella painamatta kaasua, niin hätätilanteessa se on lähellä jarrua.Wat? Itse tulee ajettua lähes aina kaasujalkaa lepuuttaen kun adaptiivinen vakkari päällä, erityisesti maantiellä.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Eiköhän tuolla haeta sitä, että lepuuttaa jalka siinä polkimella painamatta kaasua, niin hätätilanteessa se on lähellä jarrua.Wat? Itse tulee ajettua lähes aina kaasujalkaa lepuuttaen kun adaptiivinen vakkari päällä, erityisesti maantiellä.
Tämä oli mitä ajoin takaa. Lepuuttaa jalkaa mutta on valmiudessa ottaa auto välittömästi hallintaan jos jotain tapahtuu. Kaikki eivät näin tee ja olen itse esim joskus joutunut ärähtämään vanhalle tutulle kun alkoi ajelemaan kaasujalka vasemman jalan ali taitettuna pirun liukkaana talvipäivänä. Jo jalan läheisyys ja vapaana olo antaa kyllä tarpeeksi reagointiaikaa. Ja jos on kunnon pääkallokeli missä saa jatkuvasti pelätä että auto irtoaa ja ettet hallitse sitä pitää ehkä miettiä vakkarin käytön järkevyyttä.Eiköhän tuolla haeta sitä, että lepuuttaa jalka siinä polkimella painamatta kaasua, niin hätätilanteessa se on lähellä jarrua.
Eiköhän tuolla haeta sitä, että lepuuttaa jalka siinä polkimella painamatta kaasua, niin hätätilanteessa se on lähellä jarrua.
Vaikka miten mieluusti Teslaa syyttäisin, niin kyllä -4, jääpinta ja kitkarenkaan 100 km/h on hieman hazardi kombo. Siltikin toki nokka edellä tuosta metsään olisi pitänyt mennä, perän alta lähteminen kuulostaa ikävältä featurelta. Taka-akseliko se pelkästään sitten hidasteli?Aika usein näissä Teslan ongelmissa tunnutaan olevan sitä mieltä, että vika on muualla kuin autossa. Tässäkin facen tapauksessa useampi kommenteissa syytteli lähinnä kuskia väärin ajamisesta, eihän Teslassa voi vikaa olla. Kuten TM:n testiin liittyvissä kommenteissa syytellään testaajia Teslan vioista.
Tuollainen tilannehan on aika katastrofaalinen, jos ajotaidot kuskilla eivät ole ihan huipussaan kun auto heittää yht'äkkiä poikittain täysin ilman syytä.
Olen ehkä viallinen ihminen mutta otan mielumin tosiaan sen perän sivulle kuin pusken suoraan . Antaa edes otion tehdä muutakin kuin seistä jarrulla ja toivoa parasta vaikka toki törmätessä onkin paljon pahempi kuin suoraan edestä tuleva osuma. Sanoisin että ottaa molemmista päistä mutta perä irtoaa nopeammin kun paino siirtyy eteen ja keventää peräpäätä. Sama juttu mitä käytän taittaakseni auton tiukemmin mutkaan ilman aliohjausta.Vaikka miten mieluusti Teslaa syyttäisin, niin kyllä -4, jääpinta ja kitkarenkaan 100 km/h on hieman hazardi kombo. Siltikin toki nokka edellä tuosta metsään olisi pitänyt mennä, perän alta lähteminen kuulostaa ikävältä featurelta. Taka-akseliko se pelkästään sitten hidasteli?
Vaikka miten mieluusti Teslaa syyttäisin, niin kyllä -4, jääpinta ja kitkarenkaan 100 km/h on hieman hazardi kombo. Siltikin toki nokka edellä tuosta metsään olisi pitänyt mennä, perän alta lähteminen kuulostaa ikävältä featurelta. Taka-akseliko se pelkästään sitten hidasteli?
Itse olen etuvetoisilla koko ikäni ajanut, niin kaasulla sit vaan lisää kääntöä, jos puskee suoraan. Toki lähtökohtaisesti julkisella motarilla tavoitetila on pitää kaikki neljä renkasta pidossa jatkuvasti.Olen ehkä viallinen ihminen mutta otan mielumin tosiaan sen perän sivulle kuin pusken suoraan . Antaa edes otion tehdä muutakin kuin seistä jarrulla ja toivoa parasta vaikka toki törmätessä onkin paljon pahempi kuin suoraan edestä tuleva osuma. Sanoisin että ottaa molemmista päistä mutta perä irtoaa nopeammin kun paino siirtyy eteen ja keventää peräpäätä. Sama juttu mitä käytän taittaakseni auton tiukemmin mutkaan ilman aliohjausta.
Model 3/Y ovat täysin takavetoja. Etupää tulee mukaan myöhemmin. Matka-ajossa etupää tippuu pois ja takapää antaa tehot koska energialtaan parempi.Vaikka miten mieluusti Teslaa syyttäisin, niin kyllä -4, jääpinta ja kitkarenkaan 100 km/h on hieman hazardi kombo. Siltikin toki nokka edellä tuosta metsään olisi pitänyt mennä, perän alta lähteminen kuulostaa ikävältä featurelta. Taka-akseliko se pelkästään sitten hidasteli?
Vain jos painat kaasua. Muuten regen jarruttaa jatkuvasti.Kai teslalla sentään ajonvakautus kytkee regenin pois päältä, jolloin pidon menetys on vaan pieni heilahdus ennenkuin softa korjaa rattimiehen virheet?
Vain jos painat kaasua. Muuten regen jarruttaa jatkuvasti.
Itse olen kyllä ymmärtänyt että normi on 50:50 veto päällä ja tasakaasulla nopeuden ollessa isompi ollaan takavetoja/ainakin painotteisia tms. Näin olen itse ymmärtänyt. Ja tuon itseasiassa huomaakin. Ajat samaan mutkaan tyyliin 50kmh ja keula puskee, ajat siihen vaikka 60kmh niin perä irtoaa.Model 3/Y ovat täysin takavetoja. Etupää tulee mukaan myöhemmin. Matka-ajossa etupää tippuu pois ja takapää antaa tehot koska energialtaan parempi.
Sitten kun tulee liukasta niin regen iskee ensin taakse ja sitten eteen hiukan. Alhaisemmissa nopeuksissa esim. ruuhka etupää regeneroi enemmän uusimman päivityksen jälkeen.
No siis itsellä isoin ongelma on etten pääasiassa luota muiden kirjoittamaan vaan perustan asiat omiin kokemuksiin. Ja ne ovat monessa asiassa osittain tai jopa täysin ristiriidassa artikkelin kanssa.
Suhde on jotain 60:40. Ehkä tuo 50kmh on se raja että sen jälkeen tippuu etupää pois koska takamoottori on energiatehokkaampi. Snow mode mikä tuli 3:n niin aktivoi etupään jos huomataan liukkautta mutta se syttyy hiukan liian hitaasti.Itse olen kyllä ymmärtänyt että normi on 50:50 veto päällä ja tasakaasulla nopeuden ollessa isompi ollaan takavetoja/ainakin painotteisia tms. Näin olen itse ymmärtänyt. Ja tuon itseasiassa huomaakin. Ajat samaan mutkaan tyyliin 50kmh ja keula puskee, ajat siihen vaikka 60kmh niin perä irtoaa.
Onhan se. Regen on voimakas mutta kevenee pidemmän päälle kun se on päällä mutta vahinko kerkeää jo syntyä kun perä heittää ”viereen”.No onpas alkeellinen ja talvikäytössä vaarallinen systeemi.
Hmmm.... Erikoista. Täsmäisi kyllä yli 50kmh vauhdeissa ajokäyttäytymiseen. Menee oikein nättiä pitkää luistoa kunhan vauhti on yli sen rajan missä etupää pudottaa tehoja.Suhde on jotain 60:40. Ehkä tuo 50kmh on se raja että sen jälkeen tippuu etupää pois koska takamoottori on energiatehokkaampi. Snow mode mikä tuli 3:n niin aktivoi etupään jos huomataan liukkautta mutta se syttyy hiukan liian hitaasti.
Mitä lehden ostoon tulee. Sain jo kuvan mistä on kyse tuosta aiemmin linkatusta ilmaisesta palasesta. Plus viimeisimmät TM:t ovat kyllä olleet lähinnä automerkkien ja mainostajien ostamia arvosteluita puolillaan etten jaksa edes vaivautua.
Ford ainakin mainostaa e Musse kohtuu paljon TM:ssä, ja siitä huolimatta jäi toiseksi viimeiseksiMistä johtuu että tätä kuulee lähinnä sen merkin faneilta joka ei väitetysti käytä rahaa markkinointiin (väite joka itsessään on täyttä fuulaa)?
Unohtamatta että toimittajassa/kuskissa vika.Mistä johtuu että tätä kuulee lähinnä sen merkin faneilta joka ei väitetysti käytä rahaa markkinointiin (väite joka itsessään on täyttä fuulaa)?
No, tarvitseeko pitää? Kuinka kylmä Model Y oli ajotestissä, jäätyivätkö näpit ja hengitys huurustui?Teslan hyvä toimintamatka talvella selittyi osaksi sillä ettei lämmitykseen juuri käytetä energiaa - ”Kyllä mä voin tänne sytyttää nuotion, mutta en keksi muuta keinoa saada lisää lämpöä”. Jos kuskin on pidettävä lämmittelytaukoja ABC:lla niin matkan taittaminen ei ole kovin nopeaa.
Hmm, pitäisi kai koeajaa jotta voisi sanoa omalta kohdaltaan, onko se yhtä kärsimystä, vai tulisiko mieleen satu prinsessasta ja herneestä patjapinon alla...Samaten itse ajaminen on yhtä kärsimystä
Mulla on ollut tilanteita kun olen 20 minuutin Lidl-ostosten jälkeen päättänyt vielä venata autossa koko luvattu ilmainen lataustunti loppuun asti, miten sen 40 minuuttia kuluttaa. Voisin toki mennä takaisin kauppaan kiertelemään ostamatta mitään, tai hyppiä pakkasessa auton vieressä, tai istua autossa laulaen Maamme-laulua...En itse kyllä katsele mitään Netflixiä autossa vaan se lataa kun teen jotain muuta. Ehkä jotkut sitten jaksaa katsoa.
Toisaalla itsekin mietin kuinka hyvä idea Teslan (ja muidenkaan) raamittomat ikkunat ovat Suomen talveen...Ei tuo pelkkää Teslan haukkumista ollut, suuremmaksi ongelmaksi mainittiin Volkswagenin ja Kian latausporttien jäätymistaipumus - ei lukittunut. Volkswagenillahan on pitkä kokemus ovien jäätymisestä talvella, nimim. Golf IV muistot itsellänikin.
En tiedä onko noin, mutta eikä noissa muissa, esim. VW ID.3, Kia ja Hyundai, sitten ole mahdollisuutta rajoittaa latausta tietylle tasolle?Eiko vakionopeuden säätimen idea ole nimenomaan se että jalan voi nostaa pois kaasulta?
Mun käsittääkseni renu, kuten muutkin valmistajat rajoittavat sen latauksen max 90% tasoon aina ja vain Tesla piiskaa akun 100% tasoon käyttäjän niin halutessa.
Näppituntumalta minusta vaikuttaisi että Tesla on panostanut eniten juuri tuonlaiseen oheisviihtyvyyteen, ajan viettämiseen autossa (myös silloin kun ei aja).
Jos istut joka tapauksessa siellä autossa niin miksi et vaan pidä autoa "käynnissä"? Vai lopettaako se lataamisen jos virrat kytkee päälle?Björnin videon perusteella löytyi omastakin KIAsta camp mode Pitäis kokeilla toimiiko se myös ladattaessa, tuolla tulee joskus vähän vilu
Lidlin sääntö on kaupan käynnin ajaksi max tunti.Mulla on ollut tilanteita kun olen 20 minuutin Lidl-ostosten jälkeen päättänyt vielä venata autossa koko luvattu ilmainen lataustunti loppuun asti, miten sen 40 minuuttia kuluttaa. Voisin toki mennä takaisin kauppaan kiertelemään ostamatta mitään, tai hyppiä pakkasessa auton vieressä, tai istua autossa laulaen Maamme-laulua...
Eri autot toimivat varmaan eri tavalla. Renault Zoe ei oikein vakuuta (ainakaan oman testaukseni mukaan):Jos istut joka tapauksessa siellä autossa niin miksi et vaan pidä autoa "käynnissä"? Vai lopettaako se lataamisen jos virrat kytkee päälle?
tai pelata jotain peliä Teslan näytöllä.
Vielä huonompi idea olis varmaan pelata niitä motarilla Renkaat toki ei kuluis niin paljon.Älä sitten ainakaan pelaa niitä pelejä joita ohjataan ratilla, ei tee hyvää paikallaan pyöritellä renkaita, varsinkaan asfaltilla/pitävällä alustalla.
On estetty.Vielä huonompi idea olis varmaan pelata niitä motarilla Renkaat toki ei kuluis niin paljon.
Mutta joo uskon kyllä että ne on varmaan estetty silloin kun auto liikkuu.
Hullua kyllä niin selain toimii ajaessakin. Samoin kuin osa peleistä kuten olikohan pasianssi.On estetty.
Voihan niitä apukuskikin pelata.Hullua kyllä niin selain toimii ajaessakin. Samoin kuin osa peleistä kuten olikohan pasianssi.
Juu mutta tiedät ihmiset... Idiootteja löytyy ja ajatellaan että kyllä se auto ajaa itseään että äkkiä nyt pelaan pelin pasianssia jne...Voihan niitä apukuskikin pelata.
taitaa viimeiset autot jotka kulkevat auringpurkauksen jalkaan olla tehtyja 25 vuotta sitten.Kulkeeko sähköautot jos tulee auringonpurkaus?
Ranskassa kukaan ei uskonut että joku olisi niin hölmö että viettäisi aikaansa Lidlin ilmaislaturilla autossa istuskellen?Eri autot toimivat varmaan eri tavalla. Renault Zoe ei oikein vakuuta (ainakaan oman testaukseni mukaan):
1. Auto ei suostu käynnistämään moottoria jos auto on latauksessa (ihan ymmärrettävää, ettei lähde ajelemaan jos johto on kiinni jne.).
2. Ilmastointi ja lämmitys ei toimi autossa jos auto ei ole käynnissä (eli myöskään latauksen aikana)...
3. ...PAITSI jos laittaa äpistä päälle auton esilämmityksen, jolloin lämpöä kyllä riittää kun puhallin huutaa täysillä kymmenisen minuuttia; tosin autossa ei ole kovin mukava istua silloin...
4. ...mutta auto ei suostu käynnistämään esilämmitystä jos joku istuu autossa, virheen mukaan kyseessä on turvaominaisuus eli ikäänkuin autossa istuja voisi olla vaarassa jos esilämmitys käynnistyy ollessasi autossa.
Joten ainoa tapa saada autoa lämmitettyä pitkän latauksen aikana on astua autosta ulos, ovi kiinni, esilämmitys päälle äpistä, ja menee takaisin auton sisään istumaan. Heh heh.
No, silloin jos päätän Lidlin latausasemalla venailla autossa jonkin aikaa ostosten jälkeen, joko istun kylmässä ja huurtuvassa autossa selaillen jotain puhelimestani ja kuunnellen autoradiota (radio sentään suostuu toimimaan latauksen aikana), tai jos on kova pakkanen ja meinaa tulla kylmä, sitten tekee välillä tuon yllämainitun esilämmitystempun.
Zoesta ei selvästikään ole siihen että talvella nukkuisi lämpimässä autossa yön latauspaikan lähistöllä, toisaalta onhan siinä aika niukat sisätilatkin sellaiseen.
Ensimmäisen kerran kuulen että joku sanoo Mokka-e:n alustaa kovaksi. Luin kymmeniä ja kymmeniä arvosteluja/koeajoja enkä muista yhtäkään jossa olisi asustaa kovaksi sanottu.Mukavuus versus ajettavuus. Itse valitsen mukavuuden. Olen kyllästynyt noilla kivireellä ajelemisella. Sama oli tuossa Mokka-essä. Vielä kovempi ja pomppivampi alusta mitä Cuprassa. Kia e-Niro oli mukava ajettava, mutta jatkuvat blim blom ilmoitukset arsyttivät. Mutta mitä kukin arvostaa.
Ensimmäisen kerran kuulen että joku sanoo Mokka-e:n alustaa kovaksi. Luin kymmeniä ja kymmeniä arvosteluja/koeajoja enkä muista yhtäkään jossa olisi asustaa kovaksi sanottu.
Auringonpurkauksiahan tulee koko ajan. Toistaiseksi voimakkain mitattu auringonpurkaus on vuodelta 2003 ja luokkaa X28 eikä tämä ainakaan tietääkseni aiheuttanut ongelmia autojen sähköjärjestelmille.Kulkeeko sähköautot jos tulee auringonpurkaus?
Valitettavan yleinen ominaisuus. Haetaan sporttista imagoa jolla tosiaan saadaan vain pintakova kallisteleva kippo. Alkanut vuosia vuosia sitten jo näillä M-line, S-line yms sport mallien kanssa ja laajentunut ja laajentunut. Sama juttu vannekokojen kasvussa ilman järkevää syytä. Mihin piruun tarvitsen 21" vanteita jos 19" tai jopa 18" menisi jarrujen yli ja näyttäisi silti hyvältä. Autojen jotka on muutettu sähköisiksi paino ei takuulla helpota asiaa. Joutuu normimalliin verrattuna säätämään alustan täysin eri tavalla kuin autoissa jotka on alunperin suunniteltu sähköautoiksi.Kai tässä puhutaan vähän eriasioista, moni auto on ns. pintakova eli kaikki töyssyt ja kolot tulee läpi ohjaamoon mutta sitten mutkissa auto myös kallistelee kunnolla. Tavallaan molempien vaihtoehtojen huonot puolet saatu samaan autoon.
Valitettavan yleinen ominaisuus. Haetaan sporttista imagoa jolla tosiaan saadaan vain pintakova kallisteleva kippo. Alkanut vuosia vuosia sitten jo näillä M-line, S-line yms sport mallien kanssa ja laajentunut ja laajentunut. Sama juttu vannekokojen kasvussa ilman järkevää syytä. Mihin piruun tarvitsen 21" vanteita jos 19" tai jopa 18" menisi jarrujen yli ja näyttäisi silti hyvältä.
Itse otin 19" vanteen talvivanteiksi vaikka virallinen kanta oli vissiin ettei 19" mahtuisi performance jarrujen yli. Hyvin mahtui ja jos vanteet valitsisi oikein niin 18" menisi myös. Ei niin tarvitse henki kurkussa miettiä että osuuko se vanne johonkin kuten kesävanteilla jotka ovat 21".Tämä on totta, itse otan nykyään autot pienimmällä mahdollisella vanteella ja mahdollisimman korkealla rengastuksella, kummasti tekee auton hiljaisemmaksi ja mukavammaksi.
Sähköautothan ei suuresta purkauksesta olisi sen enempää moksiskaan kuin tavalliset kauan autot. Pitkät, satojen kilometrien Voimalinjat ja niihin kytketyt muuntajat on ne jotka alttiina suuren aurinkomyrskyn vaikutuksille. Suuren muuntajan toimitusaika on puolisen vuotta, "hiukan" enemmän jos suuri osa pohjoisen pallonpuoliskon muuntajat pitää vaihtaa kerralla...Kulkeeko sähköautot jos tulee auringonpurkaus?
Amerikoissa ja Koreassa puolestaan sitten ilmeisesti uskoivat?Ranskassa kukaan ei uskonut että joku olisi niin hölmö että viettäisi aikaansa Lidlin ilmaislaturilla autossa istuskellen?