Yleistä keskustelua sähköautoista

Eiköhän tuolla haeta sitä, että lepuuttaa jalka siinä polkimella painamatta kaasua, niin hätätilanteessa se on lähellä jarrua.
Tämä oli mitä ajoin takaa. Lepuuttaa jalkaa mutta on valmiudessa ottaa auto välittömästi hallintaan jos jotain tapahtuu. Kaikki eivät näin tee ja olen itse esim joskus joutunut ärähtämään vanhalle tutulle kun alkoi ajelemaan kaasujalka vasemman jalan ali taitettuna pirun liukkaana talvipäivänä. Jo jalan läheisyys ja vapaana olo antaa kyllä tarpeeksi reagointiaikaa. Ja jos on kunnon pääkallokeli missä saa jatkuvasti pelätä että auto irtoaa ja ettet hallitse sitä pitää ehkä miettiä vakkarin käytön järkevyyttä.
 
Aika usein näissä Teslan ongelmissa tunnutaan olevan sitä mieltä, että vika on muualla kuin autossa. Tässäkin facen tapauksessa useampi kommenteissa syytteli lähinnä kuskia väärin ajamisesta, eihän Teslassa voi vikaa olla. Kuten TM:n testiin liittyvissä kommenteissa syytellään testaajia Teslan vioista.

Tuollainen tilannehan on aika katastrofaalinen, jos ajotaidot kuskilla eivät ole ihan huipussaan kun auto heittää yht'äkkiä poikittain täysin ilman syytä.

Screenshot 2022-03-03 at 17.02.50.png
 
No siis itsellä isoin ongelma on etten pääasiassa luota muiden kirjoittamaan vaan perustan asiat omiin kokemuksiin. Ja ne ovat monessa asiassa osittain tai jopa täysin ristiriidassa artikkelin kanssa. Toki ehdottomasti vaikuttaa moni muu juttu kuten omat preferenssit ja näkemys mitä hakee. Jos itsellä koskaan kävisi mitään moista mitä tuossa ylempänä kuvailtiin niin olisi fiilis ja tapa kirjoittaa täysin toinen. Juu ensimmäinen kerta kun päästin peilijäällä alamäessä moottorijarrulle ja perä alkoi irrota niin yllättihän se mutta ei kyllä ollut sellainen hv naps ja ympäri tyyppinen liike. Sen jälkeen tiennyt että voi tehdä tuota ja käytän sitä enemmänkin juuri auton hallintaan ääritilanteissa omaksi hyödykseni.
 
Aika usein näissä Teslan ongelmissa tunnutaan olevan sitä mieltä, että vika on muualla kuin autossa. Tässäkin facen tapauksessa useampi kommenteissa syytteli lähinnä kuskia väärin ajamisesta, eihän Teslassa voi vikaa olla. Kuten TM:n testiin liittyvissä kommenteissa syytellään testaajia Teslan vioista.

Tuollainen tilannehan on aika katastrofaalinen, jos ajotaidot kuskilla eivät ole ihan huipussaan kun auto heittää yht'äkkiä poikittain täysin ilman syytä.

Screenshot 2022-03-03 at 17.02.50.png
Vaikka miten mieluusti Teslaa syyttäisin, niin kyllä -4, jääpinta ja kitkarenkaan 100 km/h on hieman hazardi kombo. Siltikin toki nokka edellä tuosta metsään olisi pitänyt mennä, perän alta lähteminen kuulostaa ikävältä featurelta. Taka-akseliko se pelkästään sitten hidasteli?
 
Vaikka miten mieluusti Teslaa syyttäisin, niin kyllä -4, jääpinta ja kitkarenkaan 100 km/h on hieman hazardi kombo. Siltikin toki nokka edellä tuosta metsään olisi pitänyt mennä, perän alta lähteminen kuulostaa ikävältä featurelta. Taka-akseliko se pelkästään sitten hidasteli?
Olen ehkä viallinen ihminen mutta otan mielumin tosiaan sen perän sivulle kuin pusken suoraan :D. Antaa edes otion tehdä muutakin kuin seistä jarrulla ja toivoa parasta vaikka toki törmätessä onkin paljon pahempi kuin suoraan edestä tuleva osuma. Sanoisin että ottaa molemmista päistä mutta perä irtoaa nopeammin kun paino siirtyy eteen ja keventää peräpäätä. Sama juttu mitä käytän taittaakseni auton tiukemmin mutkaan ilman aliohjausta.
 
Vaikka miten mieluusti Teslaa syyttäisin, niin kyllä -4, jääpinta ja kitkarenkaan 100 km/h on hieman hazardi kombo. Siltikin toki nokka edellä tuosta metsään olisi pitänyt mennä, perän alta lähteminen kuulostaa ikävältä featurelta. Taka-akseliko se pelkästään sitten hidasteli?

Takapään irtoaminen on tietysti moninkertaisesti vaarallisempaa kuin etupään irtoaminen, kun etupää irtoaa niin se on yleensä helppo palauttaa ruotuun, takapään kohdalla alkaa olemaan koppi täynnä käsiä ja monella reaktio on painaa jarrua joka saa takapään vielä enemmän irti.

Alkaa kuulostaa vähän samalta kuin vanhemmat takapotku Porsche 911:t, niissä taisi olla tyypillistä takapään irtoaminen pinnasta kun nopeasti nostetaan kaasu jalalta mutkassa.

Noh, ehkä tämäkin menee sarjaan "feature, not a bug".
 
Olen ehkä viallinen ihminen mutta otan mielumin tosiaan sen perän sivulle kuin pusken suoraan :D. Antaa edes otion tehdä muutakin kuin seistä jarrulla ja toivoa parasta vaikka toki törmätessä onkin paljon pahempi kuin suoraan edestä tuleva osuma. Sanoisin että ottaa molemmista päistä mutta perä irtoaa nopeammin kun paino siirtyy eteen ja keventää peräpäätä. Sama juttu mitä käytän taittaakseni auton tiukemmin mutkaan ilman aliohjausta.
Itse olen etuvetoisilla koko ikäni ajanut, niin kaasulla sit vaan lisää kääntöä, jos puskee suoraan. Toki lähtökohtaisesti julkisella motarilla tavoitetila on pitää kaikki neljä renkasta pidossa jatkuvasti.
 
No joskus aikanaan TM oli niitä harvoja autolehtiä maailmassa joiden testejä ja varsinkin talvitestejä kyllä luettiin tehtaiden pääkonttoreissa varsin tarkkaan, ja suomessakin oli vielä 70/80 luvulla lähes Kekkoseen verrattava instituutio arvosanoineen, tätä on kyllä vaikea enää uskoa heidän "7päivää" tyylisestä verkkosivustosta.

Toivottavasti tälläkin kertaa viesti löytää perille ja parannuksia tulee.

Kai teslalla sentään ajonvakautus kytkee regenin pois päältä, jolloin pidon menetys on vaan pieni heilahdus ennenkuin softa korjaa rattimiehen virheet?
 
Vaikka miten mieluusti Teslaa syyttäisin, niin kyllä -4, jääpinta ja kitkarenkaan 100 km/h on hieman hazardi kombo. Siltikin toki nokka edellä tuosta metsään olisi pitänyt mennä, perän alta lähteminen kuulostaa ikävältä featurelta. Taka-akseliko se pelkästään sitten hidasteli?
Model 3/Y ovat täysin takavetoja. Etupää tulee mukaan myöhemmin. Matka-ajossa etupää tippuu pois ja takapää antaa tehot koska energialtaan parempi.

Sitten kun tulee liukasta niin regen iskee ensin taakse ja sitten eteen hiukan. Alhaisemmissa nopeuksissa esim. ruuhka etupää regeneroi enemmän uusimman päivityksen jälkeen.
 
Kai teslalla sentään ajonvakautus kytkee regenin pois päältä, jolloin pidon menetys on vaan pieni heilahdus ennenkuin softa korjaa rattimiehen virheet?
Vain jos painat kaasua. Muuten regen jarruttaa jatkuvasti.
 
Model 3/Y ovat täysin takavetoja. Etupää tulee mukaan myöhemmin. Matka-ajossa etupää tippuu pois ja takapää antaa tehot koska energialtaan parempi.

Sitten kun tulee liukasta niin regen iskee ensin taakse ja sitten eteen hiukan. Alhaisemmissa nopeuksissa esim. ruuhka etupää regeneroi enemmän uusimman päivityksen jälkeen.
Itse olen kyllä ymmärtänyt että normi on 50:50 veto päällä ja tasakaasulla nopeuden ollessa isompi ollaan takavetoja/ainakin painotteisia tms. Näin olen itse ymmärtänyt. Ja tuon itseasiassa huomaakin. Ajat samaan mutkaan tyyliin 50kmh ja keula puskee, ajat siihen vaikka 60kmh niin perä irtoaa.
 
No siis itsellä isoin ongelma on etten pääasiassa luota muiden kirjoittamaan vaan perustan asiat omiin kokemuksiin. Ja ne ovat monessa asiassa osittain tai jopa täysin ristiriidassa artikkelin kanssa.

Aiemmista viesteistä sain käsityksen että et ole edes lukenut artikkelia. Suosittelen että käyt vaikka kaupasta ostamassa irtonumeron ja luet artikkelin. Siinä on ammattimaisesti vertailtu autojen talviominaisuuksia ja tuotu esille että miksi ne ovat merkityksellisiä talvella suurimmalle osalle autoilijoita. Riippumatta automerkistä tai autoa eteenpäin vievästä energiasta.
 
Itse olen kyllä ymmärtänyt että normi on 50:50 veto päällä ja tasakaasulla nopeuden ollessa isompi ollaan takavetoja/ainakin painotteisia tms. Näin olen itse ymmärtänyt. Ja tuon itseasiassa huomaakin. Ajat samaan mutkaan tyyliin 50kmh ja keula puskee, ajat siihen vaikka 60kmh niin perä irtoaa.
Suhde on jotain 60:40. Ehkä tuo 50kmh on se raja että sen jälkeen tippuu etupää pois koska takamoottori on energiatehokkaampi. Snow mode mikä tuli 3:n niin aktivoi etupään jos huomataan liukkautta mutta se syttyy hiukan liian hitaasti.
 
Suhde on jotain 60:40. Ehkä tuo 50kmh on se raja että sen jälkeen tippuu etupää pois koska takamoottori on energiatehokkaampi. Snow mode mikä tuli 3:n niin aktivoi etupään jos huomataan liukkautta mutta se syttyy hiukan liian hitaasti.
Hmmm.... Erikoista. Täsmäisi kyllä yli 50kmh vauhdeissa ajokäyttäytymiseen. Menee oikein nättiä pitkää luistoa kunhan vauhti on yli sen rajan missä etupää pudottaa tehoja.

Mitä lehden ostoon tulee. Sain jo kuvan mistä on kyse tuosta aiemmin linkatusta ilmaisesta palasesta. Plus viimeisimmät TM:t ovat kyllä olleet lähinnä automerkkien ja mainostajien ostamia arvosteluita puolillaan etten jaksa edes vaivautua.
 
Mitä lehden ostoon tulee. Sain jo kuvan mistä on kyse tuosta aiemmin linkatusta ilmaisesta palasesta. Plus viimeisimmät TM:t ovat kyllä olleet lähinnä automerkkien ja mainostajien ostamia arvosteluita puolillaan etten jaksa edes vaivautua.

Mistä johtuu että tätä kuulee lähinnä sen merkin faneilta joka ei väitetysti käytä rahaa markkinointiin (väite joka itsessään on täyttä fuulaa)?
 
Offtopic. Joskus aikoinaan TM-talvitesteissä oli yleisönosastolla myös kova kirjoittelut että eräät automerkit "väärin testattu". Seuraavana vuonna taisikin olla järjestetty niin, että autoa operoivat maahantuojan ja valmistajan edustaja, ja mittaajat ovat statisteina takapenkillä. Esim. Mazdan osalla auto olisi kuulemma lämmennyt pelkästä lämmityslaitteen vipujen vatkaamisen kitkasta.
 
Teslan hyvä toimintamatka talvella selittyi osaksi sillä ettei lämmitykseen juuri käytetä energiaa - ”Kyllä mä voin tänne sytyttää nuotion, mutta en keksi muuta keinoa saada lisää lämpöä”. Jos kuskin on pidettävä lämmittelytaukoja ABC:lla niin matkan taittaminen ei ole kovin nopeaa.
No, tarvitseeko pitää? Kuinka kylmä Model Y oli ajotestissä, jäätyivätkö näpit ja hengitys huurustui?

Käsittääkseni Zoe:ssanikin on ILP, ja ainakin se onnistui pitämään minut vähintäänkin tarpeeksi lämpimänä -21 kelissä, ainakaan minä en hytissyt vaikka toisaalta en myöskään pitänyt sisätilaa saunan lämpöisenä (enkä edes yrittänyt pitää).

Mites nuo testin muut, Polestar jne., eikö niissä ole ilmalämpöpumppua ja tapahtuuko lämmitys (myös?) vastuksilla? Olen ollut käsityksessä että ILP olisi aika peruskauraa kaikissa, varsinkin kalliimmissa, sähköautoissa.

Samaten itse ajaminen on yhtä kärsimystä
Hmm, pitäisi kai koeajaa jotta voisi sanoa omalta kohdaltaan, onko se yhtä kärsimystä, vai tulisiko mieleen satu prinsessasta ja herneestä patjapinon alla...

Minulla oli aiemmin Toyota Auris jonka ajotuntuman tosiautoilijat ovat kuulemma tuominneet aivan kauheaksi, tylsäksi ajettavaksi... kai sekin sitten on "yhtä kärsimystä". Siitä huolimatta ajelin sillä iloisesti perheen kanssa Tromssasta Helsinkiin, eikä edes perse puutunut kuten aikaisemmalla VW Pololla jolla en voinut ajaa enempää kuin 200-300 km jolloin piti jaloitella jotta sai peffan tunnon takaisin.

Kai se sitten on yksilöllistä, pitää koeajaa itse jotta voi antaa tuomion. Ehkä minun peffani oli vain yhteensopivampi Auriksen, kuin Volkkarin, penkin kanssa.
 
En itse kyllä katsele mitään Netflixiä autossa vaan se lataa kun teen jotain muuta. Ehkä jotkut sitten jaksaa katsoa.
Mulla on ollut tilanteita kun olen 20 minuutin Lidl-ostosten jälkeen päättänyt vielä venata autossa koko luvattu ilmainen lataustunti loppuun asti, miten sen 40 minuuttia kuluttaa. Voisin toki mennä takaisin kauppaan kiertelemään ostamatta mitään, tai hyppiä pakkasessa auton vieressä, tai istua autossa laulaen Maamme-laulua...

...mutta ihan kiva vaihtoehto voisi siinä vaiheessa vaikka katsoa vähän jotain Netflixistä, tai pelata jotain peliä Teslan näytöllä. Sama voisi tulla eteen jollain pitkällä Lapin-matkalla jos sattuu erämaassa 11kW peruslatausasemalle keskellä ei mitään, ja pitäisi viihdyttää itseään autossa tunti tai useampikin ennenkuin matka jatkuu.

On tullut mieleen että joistakin noista sähköautoista on alkanut tulla melkein pieniä asuntovaunuautoja. Niissä voi nukkua lämmitys päällä, viihdyttää itseään (se Netflix) jne., vähän kuin olisi pysähtynyt asuntovaunullaan jonnekin metsän siimekseen. Tähän ei ole normaalisti tottunut polttomoottoriautoilla koska ei se niillä oikein sujuisi, ei voi jättää autoa paikalleen tyhjäkäynnille jotta auto pysyisi lämpimänä ja sähköä riittäisi, sehän aiheuttaisi häkämyrkytyksen. Monet Tesla-tubettajat (esim. norjalainen Tesla-björn) on tehnytkin paljon noita testejä missä hän talvella parkkeeraa Teslansa jonnekin keskelle ei mitään kovalla pakkasella, asettaa lämmityksen päälle ja nukkuu auton takana (takapenkit laskettu) yön yli. Minusta tuo on jotenkin kiehtovaa, ei ole tuollaiseen ajatukseen tottunut polttisautoilla koska niissä ei tosiaankaan jäädä autoon munimaan jos auto pysähtyy ja moottori sammutetaan.

Näppituntumalta minusta vaikuttaisi että Tesla on panostanut eniten juuri tuonlaiseen oheisviihtyvyyteen, ajan viettämiseen autossa (myös silloin kun ei aja). Muistaakseni Kia EV6 vai oliko Hyundai Ioniq5 on tehnyt osittain samanlaisia ratkaisuja, esim. makuuasentoon laskeutuva kuljettajan istuin vaikuttaa ihan kivalta keksinnöltä (muistaakseni tuo oli EV6:ssa).
 
Ei tuo pelkkää Teslan haukkumista ollut, suuremmaksi ongelmaksi mainittiin Volkswagenin ja Kian latausporttien jäätymistaipumus - ei lukittunut. Volkswagenillahan on pitkä kokemus ovien jäätymisestä talvella, nimim. Golf IV muistot itsellänikin.
Toisaalla itsekin mietin kuinka hyvä idea Teslan (ja muidenkaan) raamittomat ikkunat ovat Suomen talveen...

Tuli tuosta mieleeni että minulla oli kyllä suuria ongelmia talvisin jäätyvien ovien kanssa VW Polo Variantilla. Kerran jouduin töissä menemään takaluukusta sisään kun se oli ainoa ovi joka suostui aukeamaan.

Toyota Auriksessa ongelmia oli vähemmän, mutta joskus kuitenkin. Yleensä se oli (onneksi) joko pelkääjän puolen ovi tai jompikumpi takaovi jota en saanut talvella auki, jokin jumitti lukkosysteemissä. Pääasia että pääsin kuljettajan ovesta sisään...

Molemmissa noista ei pakkasella uskaltanut käyttää käsijarruakaan, vaijeri jäätyi takuuvarmasti kiinni. Molemmilla joutui muutaman kerran ajamaan käsijarru päällä lähimpään lämpimään talliin sulattelemaan...

Tuota vasten nykyinen Renault Zoe on ollut erinomainen talviauto. Ainakaan tähän mennessä tänä talvena yksikään ovi ei ole oireillut ollenkaan, automaattikäsijarru ei ole tuottanut mitään ongelmia (toki taitaa olla ihan eri tekniikalla toteutettu kuin nuo vanhemmat manuaaliset käsijarrut), ja jykevä latausluukku keulassa aukeaa säällä kuin säällä, ei ainakaan ole mitään "kiinnijäätymisongelmaa" siinä ilmennyt.
 
Eiko vakionopeuden säätimen idea ole nimenomaan se että jalan voi nostaa pois kaasulta?

Mun käsittääkseni renu, kuten muutkin valmistajat rajoittavat sen latauksen max 90% tasoon aina ja vain Tesla piiskaa akun 100% tasoon käyttäjän niin halutessa.
En tiedä onko noin, mutta eikä noissa muissa, esim. VW ID.3, Kia ja Hyundai, sitten ole mahdollisuutta rajoittaa latausta tietylle tasolle?

Varma on varmaa, kaiken varalta normiajossa lataan vain 80% paikkeille, tänäänkin Lidlin latauksessa latasin 82% asti ja ajoin kotiin jona aikana se laski yhden prosentin... On valmiina huomista työajoa varten enkä lataa ollenkaan yöllä kotona.

Lisäksi, jostain sain kuvan että Rellu muutti noita raja-arvoja 40 ja 50 mallien välillä, eli lisäsi käytettävää akkukapasiteettia 50-mallissa (mikä minullakin on) siirtämällä noita mainitsemiasi raja-arvoja? Tällainen kuva minulle tuli jostain ulkomaisesta Zoe-arvostelusta minkä luin tai näin.
 
Näppituntumalta minusta vaikuttaisi että Tesla on panostanut eniten juuri tuonlaiseen oheisviihtyvyyteen, ajan viettämiseen autossa (myös silloin kun ei aja).

Björnin videon perusteella löytyi omastakin KIAsta camp mode :P Pitäis kokeilla toimiiko se myös ladattaessa, tuolla tulee joskus vähän vilu :)
 
Björnin videon perusteella löytyi omastakin KIAsta camp mode :p Pitäis kokeilla toimiiko se myös ladattaessa, tuolla tulee joskus vähän vilu :)
Jos istut joka tapauksessa siellä autossa niin miksi et vaan pidä autoa "käynnissä"? Vai lopettaako se lataamisen jos virrat kytkee päälle?
 
Näin Y tilattuna ja kahteen otteeseen n. 400km yhtensä koejaettuna osasin odottaa että on testin viimeinen, ihan koeajojenkin perusteella tuli selväksi että ei pärjää talviolosuhteissa tehdyssä testissä.
Nykyisessä autossa ( Q7 -16 ) on ilma-alusta ja erittäin hiljainen auto, siihen verrattuna muutama kommentti

- Y ei ole oleellisesti äänekkäämpi ( molemmissa 19" kitkat ), melu ei millään asteikolla ole rasittavaa.
- Alustan pintakovuus/pompotus on huonoin ominaisuus mutta sen kanssa tulee toimeen. Ja tuntuu vähevän kun autolla ajettu 5-10k (jälkimmäisellä koeajokerralla mittarissa reilu 7k ja oli mielestäni pehmeämpi). Aftermarket alustaakin tähän löytyy jo vaikka minkälaista
- Vakkaria nykyisellään ei viitsi jäisellä/mutkaisella tiellä käyttää. Toivottavasti tähän tulee korjaus viimeistään ensi talveksi, luulisi olevan helppo homma fiksata kuten tässä muutkin jo todenneet

Auton muut ominaisuudet sitten sai kääntymään Teslaan, lähinnä infotainment ja tilat + vetomassa + yleinen kiinnostavuus. Yhtään koukkua Y:n tosin ei ole Suomessa ilmeisesti edelleenkään asennettu eikä saatavuudesta ole tietoa
 
Mulla on ollut tilanteita kun olen 20 minuutin Lidl-ostosten jälkeen päättänyt vielä venata autossa koko luvattu ilmainen lataustunti loppuun asti, miten sen 40 minuuttia kuluttaa. Voisin toki mennä takaisin kauppaan kiertelemään ostamatta mitään, tai hyppiä pakkasessa auton vieressä, tai istua autossa laulaen Maamme-laulua...
Lidlin sääntö on kaupan käynnin ajaksi max tunti.
 
Jos istut joka tapauksessa siellä autossa niin miksi et vaan pidä autoa "käynnissä"? Vai lopettaako se lataamisen jos virrat kytkee päälle?
Eri autot toimivat varmaan eri tavalla. Renault Zoe ei oikein vakuuta (ainakaan oman testaukseni mukaan):

1. Auto ei suostu käynnistämään moottoria jos auto on latauksessa (ihan ymmärrettävää, ettei lähde ajelemaan jos johto on kiinni jne.).

2. Ilmastointi ja lämmitys ei toimi autossa jos auto ei ole käynnissä (eli myöskään latauksen aikana)...

3. ...PAITSI jos laittaa äpistä päälle auton esilämmityksen, jolloin lämpöä kyllä riittää kun puhallin huutaa täysillä kymmenisen minuuttia; tosin autossa ei ole kovin mukava istua silloin...

4. ...mutta auto ei suostu käynnistämään esilämmitystä jos joku istuu autossa, virheen mukaan kyseessä on turvaominaisuus eli ikäänkuin autossa istuja voisi olla vaarassa jos esilämmitys käynnistyy ollessasi autossa.

Joten ainoa tapa saada autoa lämmitettyä pitkän latauksen aikana on astua autosta ulos, ovi kiinni, esilämmitys päälle äpistä, ja menee takaisin auton sisään istumaan. Heh heh.

No, silloin jos päätän Lidlin latausasemalla venailla autossa jonkin aikaa ostosten jälkeen, joko istun kylmässä ja huurtuvassa autossa selaillen jotain puhelimestani ja kuunnellen autoradiota (radio sentään suostuu toimimaan latauksen aikana), tai jos on kova pakkanen ja meinaa tulla kylmä, sitten tekee välillä tuon yllämainitun esilämmitystempun.

Zoesta ei selvästikään ole siihen että talvella nukkuisi lämpimässä autossa yön latauspaikan lähistöllä, toisaalta onhan siinä aika niukat sisätilatkin sellaiseen.
 
Älä sitten ainakaan pelaa niitä pelejä joita ohjataan ratilla, ei tee hyvää paikallaan pyöritellä renkaita, varsinkaan asfaltilla/pitävällä alustalla.
Vielä huonompi idea olis varmaan pelata niitä motarilla :D Renkaat toki ei kuluis niin paljon.

Mutta joo uskon kyllä että ne on varmaan estetty silloin kun auto liikkuu.
 
Eri autot toimivat varmaan eri tavalla. Renault Zoe ei oikein vakuuta (ainakaan oman testaukseni mukaan):

1. Auto ei suostu käynnistämään moottoria jos auto on latauksessa (ihan ymmärrettävää, ettei lähde ajelemaan jos johto on kiinni jne.).

2. Ilmastointi ja lämmitys ei toimi autossa jos auto ei ole käynnissä (eli myöskään latauksen aikana)...

3. ...PAITSI jos laittaa äpistä päälle auton esilämmityksen, jolloin lämpöä kyllä riittää kun puhallin huutaa täysillä kymmenisen minuuttia; tosin autossa ei ole kovin mukava istua silloin...

4. ...mutta auto ei suostu käynnistämään esilämmitystä jos joku istuu autossa, virheen mukaan kyseessä on turvaominaisuus eli ikäänkuin autossa istuja voisi olla vaarassa jos esilämmitys käynnistyy ollessasi autossa.

Joten ainoa tapa saada autoa lämmitettyä pitkän latauksen aikana on astua autosta ulos, ovi kiinni, esilämmitys päälle äpistä, ja menee takaisin auton sisään istumaan. Heh heh.

No, silloin jos päätän Lidlin latausasemalla venailla autossa jonkin aikaa ostosten jälkeen, joko istun kylmässä ja huurtuvassa autossa selaillen jotain puhelimestani ja kuunnellen autoradiota (radio sentään suostuu toimimaan latauksen aikana), tai jos on kova pakkanen ja meinaa tulla kylmä, sitten tekee välillä tuon yllämainitun esilämmitystempun.

Zoesta ei selvästikään ole siihen että talvella nukkuisi lämpimässä autossa yön latauspaikan lähistöllä, toisaalta onhan siinä aika niukat sisätilatkin sellaiseen.
Ranskassa kukaan ei uskonut että joku olisi niin hölmö että viettäisi aikaansa Lidlin ilmaislaturilla autossa istuskellen?
 
Mukavuus versus ajettavuus. Itse valitsen mukavuuden. Olen kyllästynyt noilla kivireellä ajelemisella. Sama oli tuossa Mokka-essä. Vielä kovempi ja pomppivampi alusta mitä Cuprassa. Kia e-Niro oli mukava ajettava, mutta jatkuvat blim blom ilmoitukset arsyttivät. Mutta mitä kukin arvostaa.
Ensimmäisen kerran kuulen että joku sanoo Mokka-e:n alustaa kovaksi. Luin kymmeniä ja kymmeniä arvosteluja/koeajoja enkä muista yhtäkään jossa olisi asustaa kovaksi sanottu.
 
Ensimmäisen kerran kuulen että joku sanoo Mokka-e:n alustaa kovaksi. Luin kymmeniä ja kymmeniä arvosteluja/koeajoja enkä muista yhtäkään jossa olisi asustaa kovaksi sanottu.

Kai tässä puhutaan vähän eriasioista, moni auto on ns. pintakova eli kaikki töyssyt ja kolot tulee läpi ohjaamoon mutta sitten mutkissa auto myös kallistelee kunnolla. Tavallaan molempien vaihtoehtojen huonot puolet saatu samaan autoon.
 
Kulkeeko sähköautot jos tulee auringonpurkaus?:hmm:
Auringonpurkauksiahan tulee koko ajan. Toistaiseksi voimakkain mitattu auringonpurkaus on vuodelta 2003 ja luokkaa X28 eikä tämä ainakaan tietääkseni aiheuttanut ongelmia autojen sähköjärjestelmille.

Mut joo, ilmeisesti tarkoitat että mitä tapahtuu jos tulee voimakkaampi tai suoremmin kohti maata kohdistuva purkaus. En tosiaan näe että sähköautot olisi mitenkään erityisen alttiita mutta toki nekin menee siinä missä muukin elektroniikka. Tosin elektroniikka on yleisesti ihan hyvin suojassa auringonpurkauksilta, lähinnä ongelmia tulee siirtolinjoissa yms pitkissä sähkökaapelivedoissa.
 
Viimeksi muokattu:
Kai tässä puhutaan vähän eriasioista, moni auto on ns. pintakova eli kaikki töyssyt ja kolot tulee läpi ohjaamoon mutta sitten mutkissa auto myös kallistelee kunnolla. Tavallaan molempien vaihtoehtojen huonot puolet saatu samaan autoon.
Valitettavan yleinen ominaisuus. Haetaan sporttista imagoa jolla tosiaan saadaan vain pintakova kallisteleva kippo. Alkanut vuosia vuosia sitten jo näillä M-line, S-line yms sport mallien kanssa ja laajentunut ja laajentunut. Sama juttu vannekokojen kasvussa ilman järkevää syytä. Mihin piruun tarvitsen 21" vanteita jos 19" tai jopa 18" menisi jarrujen yli ja näyttäisi silti hyvältä. Autojen jotka on muutettu sähköisiksi paino ei takuulla helpota asiaa. Joutuu normimalliin verrattuna säätämään alustan täysin eri tavalla kuin autoissa jotka on alunperin suunniteltu sähköautoiksi.
 
Valitettavan yleinen ominaisuus. Haetaan sporttista imagoa jolla tosiaan saadaan vain pintakova kallisteleva kippo. Alkanut vuosia vuosia sitten jo näillä M-line, S-line yms sport mallien kanssa ja laajentunut ja laajentunut. Sama juttu vannekokojen kasvussa ilman järkevää syytä. Mihin piruun tarvitsen 21" vanteita jos 19" tai jopa 18" menisi jarrujen yli ja näyttäisi silti hyvältä.

Tämä on totta, itse otan nykyään autot pienimmällä mahdollisella vanteella ja mahdollisimman korkealla rengastuksella, kummasti tekee auton hiljaisemmaksi ja mukavammaksi.
 
Tämä on totta, itse otan nykyään autot pienimmällä mahdollisella vanteella ja mahdollisimman korkealla rengastuksella, kummasti tekee auton hiljaisemmaksi ja mukavammaksi.
Itse otin 19" vanteen talvivanteiksi vaikka virallinen kanta oli vissiin ettei 19" mahtuisi performance jarrujen yli. Hyvin mahtui ja jos vanteet valitsisi oikein niin 18" menisi myös. Ei niin tarvitse henki kurkussa miettiä että osuuko se vanne johonkin kuten kesävanteilla jotka ovat 21".
 
Kulkeeko sähköautot jos tulee auringonpurkaus?:hmm:
Sähköautothan ei suuresta purkauksesta olisi sen enempää moksiskaan kuin tavalliset kauan autot. Pitkät, satojen kilometrien Voimalinjat ja niihin kytketyt muuntajat on ne jotka alttiina suuren aurinkomyrskyn vaikutuksille. Suuren muuntajan toimitusaika on puolisen vuotta, "hiukan" enemmän jos suuri osa pohjoisen pallonpuoliskon muuntajat pitää vaihtaa kerralla...
 
Sinänsä tietty jos hoiwoon tarkoitti rivien välissä että kulkeeko sähköautot mikäli sähköverkko tuhoutuu suuren aurinkopurkauksen myötä, niin joo, eihän ne varmaan kulje jos niitä ei saa ladattua.

Ei taida sitten saada tavallisiakaan autoja tankattua kun sähköllä taitaa pumput toimia. Tai ehkä niille on aggregaattibackup järjestettävissä tai ehkä jo valmiinakin.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
253 923
Viestejä
4 413 437
Jäsenet
73 268
Uusin jäsen
HassuHannu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom