Yleistä keskustelua sähköautoista

Lukematta juttua niin olisi mielenkiintoista tietää mitkä arvot olivat painotuksessa perusteina. ......Samoin hallittavuus, mikä on haussa.
Olihan testissä kohta "Hallittavuus", josta Tesla sai 7. Monessa katsomassani videossa Y:n ajettavuutta on haukuttu eli tämä tais mennä ihan oikein.
 
Hajosiko Teslasta ilmalämpöpumppu testissä vai oliko jopa toimiessaan noin paljon huonompi kuin muiden lämmityslaitteet?
 
Erittäin hyvä ja kattava testi oli, peräti 28 sivua pitkä.

Hajosiko Teslasta ilmalämpöpumppu testissä vai oliko jopa toimiessaan noin paljon huonompi kuin muiden lämmityslaitteet?

"Tesla Ja ford eivät saavuttaneet tavoitelämpötilaa ja saavat arvosanoiksi viitosen. Ulkolämpötila ei ollut kokeessa poikkeuksellisen kylmä, mikä entisestään kärjistää näiden autojen lämmityslaitteiden huonoutta."

lammitys.jpg
 
Olihan testissä kohta "Hallittavuus", josta Tesla sai 7. Monessa katsomassani videossa Y:n ajettavuutta on haukuttu eli tämä tais mennä ihan oikein.
Hallittavuus kun voi tarkoittaa niin monta eri asiaa kuten mainitsin. Mutta juu jos hakivat vain parasta a-b talvikulkinetta niin artikkeli on todennäköisesti varsin tarkka/oikein.
 
Onhan tuossa Y:ssä hurjan paljon ongelmia kun miettii talvella pitkässä ajossa:
  • Kova, pompottava ja "tutiseva" alusta
  • Normaalia korkeampi melutaso
  • Poikkeuksellisen huonosti toimiva tasanopeussäädin ja ajoavustimet
  • Poikkeuksellisen huonosti toimiva tuulilasinpyyhkimien automatiikka ja puutteellisen tuulilasinpyyhinten hallintalaitteet
  • Huonosti toimivat automaattivalot
  • Lämmitys tehoton ja toimii epäluotettavasti
  • Turhan nopea ohjaus
  • Huono penkkien materiaali
Ei paljon enempää asioita voisi loppujen lopuksi olla pielessä ajamiseen liittyen. Melkein ainoat asiat mitkä toimii on hyvä toimintamatka ja akun lämmitys (joka sekin kikkailemalla isolla osalla latureista).
 
Erittäin hyvä ja kattava testi oli, peräti 28 sivua pitkä.



"Tesla Ja ford eivät saavuttaneet tavoitelämpötilaa ja saavat arvosanoiksi viitosen. Ulkolämpötila ei ollut kokeessa poikkeuksellisen kylmä, mikä entisestään kärjistää näiden autojen lämmityslaitteiden huonoutta."

lammitys.jpg
Onkohan tuo tottakaan? Ollut mielessä model 3 vaihtaminen model y mutta kolmosessa yksi parhaita asioita talvikäytössä on mielestäni lämmityksen nopeus ja tehokkuus. Toki tämä on ajalta ennen lämpöpumppuja. Pitänee päästä koeajamaan y kunnon pakkasessa ennen vaihtoa.
Onhan tuossa Y:ssä hurjan paljon ongelmia kun miettii talvella pitkässä ajossa:
  • Kova, pompottava ja "tutiseva" alusta
  • Normaalia korkeampi melutaso
  • Poikkeuksellisen huonosti toimiva tasanopeussäädin ja ajoavustimet
  • Poikkeuksellisen huonosti toimiva tuulilasinpyyhkimien automatiikka ja puutteellisen tuulilasinpyyhinten hallintalaitteet
  • Huonosti toimivat automaattivalot
  • Lämmitys tehoton ja toimii epäluotettavasti
  • Turhan nopea ohjaus
  • Huono penkkien materiaali
Ei paljon enempää asioita voisi loppujen lopuksi olla pielessä ajamiseen liittyen. Melkein ainoat asiat mitkä toimii on hyvä toimintamatka ja akun lämmitys (joka sekin kikkailemalla isolla osalla latureista).
Ohjauksen nopeutta saa ainakin kolmosessa vaihdettua softassa portaittain. Tai herkkyyttä, en ole rattimies niin termit vähän hakusessa.
 
Lämpöpumppuhan ei auta kylmässä ja tuossa ollaan juuri saapumassa siihen rajalle, että nekin joissa on lämpöpumppu siirtyvät täysin vastuksilla lämmittämiseen.
Jos paukut on satsattu ilp ja mahdollisimman taloudelliseen etenemiseen, niin tulos tuo; matkustajat palelee. Vastukset syö virtaa, täten toimintamatkaa, mutta ne tekevät lämpöä. (jos ne ovat riittävän isot) Vanhoissa Tessuissa oli.
 
Huono alusta/tunnoton ohjaus ei ole kovin hyvä resepti hallittavuuden osalta.
Hitto kun ehtisi/jaksaisi/ei olisi laiska niin pitäisi käydä noista pari koeajamassa. Ihan että saisi skaalaa mikä on nykyään huonoksi alustaksi mielletty. Model 3 normi vs Performance, Model 3 vs Y, Volvot, joku VW ja toki Musse. Esim Y kun ei tunnu oikein tietävän mikä se on kuten niin moni muukin näistä tämän hetkisistä katumaastureista.

Mitä näihin tulee:
  • Kova, pompottava ja "tutiseva" alusta -Tämän voin hyvin uskoa. Liittyen juuri tuohon ettei auto tiedä ollakko sportti, maasturi vai jotain muuta.
  • Normaalia korkeampi melutaso -Tämä pitäisi melkein kuulla. En siis puolusta nyt merkkiä yhtään vaan yleisesti että meluja on erilaisia. En muista mikä auto oli joka oli teknisesti hiljainen kilpailijoihin verrattuna mutta ääni mikä kuului oli todella ärsyttävällä taajuudella ja kävi korviin.
  • Poikkeuksellisen huonosti toimiva tasanopeussäädin ja ajoavustimet -Tämän voin allekirjoittaa varsin hyvin oman kipon kanssa jos on loskakeli ja/tai lämpötila vaihtelee todella paljon. Itsellä tosin sotkee jälkiasenteinen kilventeline joka päästää kilven sen verran irti auton keulasta sen taakse jää lunta ja jäätä joka sotkee tutkan toimintaa. Muuten toimineet hyvin.
  • Poikkeuksellisen huonosti toimiva tuulilasinpyyhkimien automatiikka ja puutteellisen tuulilasinpyyhinten hallintalaitteet -Allekirjoitan varauksin. Hallintalaitteet kyllä löytyvät ja en koe että tarvitsisin lisää jos softa olisi optimoidumpi. Aerodynamiikka kusee nykyiseen toimintaan isosti koska tuulilasin kameran kohta ei kastu loskassa ajaessa käytännössä ollenkaan.
  • Huonosti toimivat automaattivalot -Tätä en ole juuri huomannut/en aja niin paljoa maantiellä että kiinnittäisi liikaa huomiota mutta yksi pidempi reissu ja en mitään kovin kummoista mitä muut aiemmat automaattivalot eivät olisi tehneet.
  • Lämmitys tehoton ja toimii epäluotettavasti -Ei päde ainakaan omaan 3:een. Nopea, lämmittää auton hetkessä oli keli mikä tahansa ja jaksaa sulattaa ikkunat nätisti ja nopeasti. Ainoa missä kusee on lämpimään halliin ajaessa kun vetää täysin huuruun. Tuon huurun poisto vie omaan makuun liian kauan.
  • Turhan nopea ohjaus -Makuasia mutta itselleni se yksi myyntivaltti ja täsmää täysin edellisen auton ohjauksen nopeuteen. Pirun hyvä kun ajat vähän enemmän ja totut. Auton hallinta on niin pirun tarkkaa ja saat tehtyä todella nopeita korjausliikkeitä ja ainakin 3:ssa tunnet varsin tarkkaan mitä auto tekee.
  • Huono penkkien materiaali -Oliko mainittu perusteita? Tuon sieninahan kesto epäilyttää hiukan itseä mutta tähän mennessä ollut kuitenkin jees.
 
Et sä varmaan siellä ohjaamossa niitä perkeleen paskoja automaattivaloja huomaakaan, mutta allekirjoittanut on ainakin ollut useamman kerran ottavana osapuolena siinä lottoarvonta-strobossa, mitä pajeetin koodaama bugipaska aiheuttaa.

e: Ei toki koske kaikkia autoja, mut niissä missä ongelma on, niin se on massiivisen v-mäinen kanssa-autoilijalle.
 
Et sä varmaan siellä ohjaamossa niitä perkeleen paskoja automaattivaloja huomaakaan, mutta allekirjoittanut on ainakin ollut useamman kerran ottavana osapuolena siinä lottoarvonta-strobossa, mitä pajeetin koodaama bugipaska aiheuttaa.

e: Ei toki koske kaikkia autoja, mut niissä missä ongelma on, niin se on massiivisen v-mäinen kanssa-autoilijalle.
Huomiona että näissä on ainakin kahta valotyyppiä. On vanhempaa ei matrix valoa ja on uudempaa matrix valoa. Eli voi hyvin olla että on juuri nuo vanhemmat pahemmat. Ainakin itse olen huomannut selkeitä eroja naamaan loistamisessa jo lyhyet päällä 3:n tullessa vastaan. Ja ei tuo auto ainakaan pahaa diskoa pidä. Aika samaa tasoa kuin muilla aiemmilla mutta toki voi olla että kirkkaammat valot=pahempi tilanne joten ei niin kiinnitä huomiota/tajua koko tilannetta niin pahasti.
 
Tekniikan Maailman talvitestissä oli seuraavat sähköautot:
  • FORD Mustang Mach-E 98 kWh AWD
  • KIA EV6 AWD 77 kWh
  • MERCEDES-BENZ EQA 300 4Matic Business
  • POLESTAR 2 Long Range Dual Motor
  • TESLA Model Y LR AWD
  • VOLKSWAGEN ID.4 GTX Business Max 77 kWh
Loppuarvostelussa Polestar sekä Johtotähti saivat 5 tähteä ja jumbosijalla Tesla joka kuitenkin sai yhden kokonaisen tähden :rofl:



1646254582019.png
En päässyt lukemaan kun en ole tilaaja, joten kiitti tuosta taulukosta.

Halusinkin tietää miksi Tesla sai niin huonon arvosanan, koska ymmärrettävästi eri henkilöille eri asiat ovat tärkeitä, talviajossakin. Tuon mukaan Tesla sai 9 ja 10 talvikulutuksessa ja toimintamatkassa, mitkä esim. minulle ovat niitä tärkeimpiä ominaisuuksia tällä hetkellä sähköautossa, joten painottaisin niitä varmaan enemmän kuin TM:n testaaja.

Voittaja Polestar 2 sai ilmeisesti noissakin asioissa sitten huonomman arvosanan kuin peränpitäjä Tesla.

En tosin tiedä mikä siinä Teslassa sitten niin paljon nyppi, sen oudosti toimivan adaptiivisen vakkarin lisäksi. Minä voisin laittaa vakkarin vaikka kokonaan pois päältä, tai jos mahdollisuus on, käyttää vanhanaikaista ei-adaptiivista vakkaria millainen minulla on tälläkin hetkellä omassa sähköautossani. Tuo on minulle enemmän mukavuustekijä kuin pakollinen varuste autoon.
 
Viimeksi muokattu:
Onhan tuossa Y:ssä hurjan paljon ongelmia kun miettii talvella pitkässä ajossa:
  • Kova, pompottava ja "tutiseva" alusta
  • Normaalia korkeampi melutaso
  • Poikkeuksellisen huonosti toimiva tasanopeussäädin ja ajoavustimet
  • Poikkeuksellisen huonosti toimiva tuulilasinpyyhkimien automatiikka ja puutteellisen tuulilasinpyyhinten hallintalaitteet
  • Huonosti toimivat automaattivalot
  • Lämmitys tehoton ja toimii epäluotettavasti
  • Turhan nopea ohjaus
  • Huono penkkien materiaali
Ei paljon enempää asioita voisi loppujen lopuksi olla pielessä ajamiseen liittyen. Melkein ainoat asiat mitkä toimii on hyvä toimintamatka ja akun lämmitys (joka sekin kikkailemalla isolla osalla latureista).
Juu, täytyy sanoa että esim. minulle toimintamatka ja (alhainen) talvikulutus ovat sähköautossa niitä kaikkein tärkeimpiä ominaisuuksia, kun taas "penkkien materiaali" tai automaattivalojen toiminta tai millä logiikalla tuulilasinpyyhkijät toimivat menevät vahvasti EVVK-osastolle.

Otettiinko testissä kantaa "mukavuustekijöihin" jotka näppituntumalla tuntuvat Teslalla olevan aivan omassa luokassaan kuten Netflixin katselu laajakuvanäytöltä latailutauon aikana, tai kuinka paljon autolle tulee uusia päivityksiä ja jopa ominaisuuksia ilmateitse jatkuvalla syötöllä jne.?

Vaikka nuo eivät suoraan ajoon vaikutakaan, täytyy myöntää että sähkö-Rellun omistajana pistää kateeksi paljonko Tesla saa jatkuvasti päivityksiä ja ominaisuuksia. Mun Rellun äppikin osaa paljon huonommin (ei osaa edes rajoittaa akun maksimilataustasoa, pitää itse varoa ettei yön aikana lataa 100%:iin), ja firmispäivitys luultavasti onnistuu vain huoltamolla, jos mitään firmispäivitystä on edes tullut. Ainoastaan auton "mediasoitinohjelmisto" tuntuu saavan päivityksiä ilmateitse, kaksi kertaa se on tähän mennessä puolen vuoden aikana päivittynyt, enkä ole huomannut päivityksissä tulleen mitään uusia ominaisuuksia tms.
 
Ihan siis jo mielenkiinnosta siltä kantilta että esim suorituskykyä tuossa ei näytetä arvostavan ollenkaan.
Hassua sikäli että minäkin ostaisin mielelläni Teslan, vaikka en edes juurikaan välitä suorituskyvystä. Nykyisen Renault Zoe 50 (se halvempi malli heikommalla moottorilla) kiihtyvyys riittää minulle erinomaisesti, sekin kiihtyy yllättävän pirteästi ja jos haluan, kyllä silläkin virolaiset revittelijät monesti meinaisivat jäädä jälkeen liikennevaloissa. Tesloille toki en pärjäisi alkuunkaan...

Oli miten oli, minua Teslassa kiinnostaa nimenomaan pieni kulutus ja toimintamatka (suhteessa auton hintaan), ja niistähän Tesla saikin tuossa hyvät arvosanat, Polestariakin paremmat. Samaten se miten Tesla tuntuu jatkuvalla syötöllä saavan uusia ominaisuuksia ja päivityksiä kelpaisi kyllä mullekin. Mulle varmaan joku mieluisin auto olisi Tesla Model 3 Long Range.

Nuo nyt siis päällimmäisinä. Otaksun että olisin tosi tyytyväinen myös Kia EV6:seen tai Hyundai Ioniq 5:seen, niiden pitäisi olla myös aika vähäkulutuksellisia kaiketi, en tiedä tuleeko niihin päivityksiä samaan tahtiin kuin Teslaan. Voiko korealaisissa katsoa lataustauolla laajakuvanäytöltä Netflixiä? Aika monessa sähköautossa kun on tunnuttu edelleen laittavan näyttölaite pystyyn...
 
Viimeksi muokattu:
Onhan tuossa Y:ssä hurjan paljon ongelmia kun miettii talvella pitkässä ajossa:
  • Normaalia korkeampi melutaso

Tuota jäin vähän ihmettelemään, kun olin käsityksessä että Model Y:ssä (toisin kuin ehkä halvemmassa Model 3:ssa) on aika hiljaista menoa sisällä... Tuli mieleen joku "Jarmon EV" tubettajan video missä hän kysyi vieressä olleelta matkustajaltaan millaista on olla Tesla Model Y:n kyydissä kun paahtoivat talvista moottoritietä yli satasta, ja matkustaja ihasteli kuinka hiljaista auton sisällä oli matkustaa että pystyi juttelemaankin ihan ilman ongelmia (kokemusta hänellä kai oli lähinnä vain polttomoottoriautoista).

EDIT: Tässä tuo mainitsemani video ja kommentti, kohdasta 4:30 eteenpäin:


 
Viimeksi muokattu:
Tekniikan Maailman talvitestissä oli seuraavat sähköautot:
  • FORD Mustang Mach-E 98 kWh AWD
  • KIA EV6 AWD 77 kWh
  • MERCEDES-BENZ EQA 300 4Matic Business
  • POLESTAR 2 Long Range Dual Motor
  • TESLA Model Y LR AWD
  • VOLKSWAGEN ID.4 GTX Business Max 77 kWh
Loppuarvostelussa Polestar sekä Johtotähti saivat 5 tähteä ja jumbosijalla Tesla joka kuitenkin sai yhden kokonaisen tähden :rofl:



1646254582019.png
Joku jolla on tunnukset lukea artikkeli, miksi tuo talviajo maanteillä -vaihtoehto jäi Teslalla niin pieneksi? Tähän mennessä ollut ajatustasolla oma ykkösvalinta mahdolliseksi tulevaksi sähköautoksi, mutta koeajolle en ole vielä ehtinyt.

Polttoaineen hinnan nousun, oman työmatkan pidentymisen (-> polttoainekulujen kasvu) ja työpaikan latausmahdollisuuden johdosta vaihtaminen sähköautoon on alkanut kolkuttamaan takaraivossa. Polestarin kävinkin jo testimielessä koeajamassa, ihan kiva menopelihän se oli. Itsellä tosin olisi tarvetta SUV / iso farmari -tyyppiselle autolle, koska peräkonttiin pitäisi mahtua kohtuu kookas koira, niin käytännössä Polestar 2 ei sovi itselle. Lisäksi auton pitäisi liikkua kaikissa olosuhteissa yhdellä latauksella vähintään n. 225km.
 
Huomiona että näissä on ainakin kahta valotyyppiä. On vanhempaa ei matrix valoa ja on uudempaa matrix valoa. Eli voi hyvin olla että on juuri nuo vanhemmat pahemmat. Ainakin itse olen huomannut selkeitä eroja naamaan loistamisessa jo lyhyet päällä 3:n tullessa vastaan. Ja ei tuo auto ainakaan pahaa diskoa pidä. Aika samaa tasoa kuin muilla aiemmilla mutta toki voi olla että kirkkaammat valot=pahempi tilanne joten ei niin kiinnitä huomiota/tajua koko tilannetta niin pahasti.
Sanoisin ennemmin, että kyse on niistä uusista matrix-valoista. Nuo vilkuttelee ihan miten sattuu, vasemmalla kaistalla vähän auton takana on pahin kun paskasofta arpoo 1x2 pitkien ja lyhyiden välillä suoraan sivupeiliin.
 
Sanoisin ennemmin, että kyse on niistä uusista matrix-valoista. Nuo vilkuttelee ihan miten sattuu, vasemmalla kaistalla vähän auton takana on pahin kun paskasofta arpoo 1x2 pitkien ja lyhyiden välillä suoraan sivupeiliin.
Hmm... Mielenkiintoista sen suhteen että itsellä on enemmän ollut isoimpana "väärin" pitkiä päälle pitämisessä ollut mutkan takaa tulevat autot jolloin auto reagoi aavistuksen liian hitaasti laittamaan lyhyet päälle. Takana ollessa tai suoraan ajaessa ei kyllä itsellä kovaa diskoa ole ollut.

Nuo pirun matrixin kaikki ominaisuudet pitäisi prkl aktivoida niin luulen että tilanne helpottaisi. Valokuvio kun on tällä hetkellä varsin erikoinen eikä takuulla optimoitu vastaantulijoita silmälläpitäen. Valoilla kyllä näkee hyvin mutta....
 
Juu, täytyy sanoa että esim. minulle toimintamatka ja (alhainen) talvikulutus ovat sähköautossa niitä kaikkein tärkeimpiä ominaisuuksia, kun taas "penkkien materiaali" tai automaattivalojen toiminta tai millä logiikalla tuulilasinpyyhkijät toimivat menevät vahvasti EVVK-osastolle.
Teslan hyvä toimintamatka talvella selittyi osaksi sillä ettei lämmitykseen juuri käytetä energiaa - ”Kyllä mä voin tänne sytyttää nuotion, mutta en keksi muuta keinoa saada lisää lämpöä”. Jos kuskin on pidettävä lämmittelytaukoja ABC:lla niin matkan taittaminen ei ole kovin nopeaa.
Samaten itse ajaminen on yhtä kärsimystä - ohjaus on tunnoton, koko auto heiluu pienimmästäkin epätasaisuudesta, autolla on ajettava ikkunat auki koska ne eivät suostu sulkeutumaan ja "kokonaisuuden viimeistelee melko voimakas alustamelu kolinoineen, joka varmasti väsyttää rasittavuudellaan pidemmällä matkalla."
Jos näillä "ominaisuuksilla" haluaa taittaa pitkää matkaa niin mikäs siinä.
 
Teslan hyvä toimintamatka talvella selittyi osaksi sillä ettei lämmitykseen juuri käytetä energiaa - ”Kyllä mä voin tänne sytyttää nuotion, mutta en keksi muuta keinoa saada lisää lämpöä”. Jos kuskin on pidettävä lämmittelytaukoja ABC:lla niin matkan taittaminen ei ole kovin nopeaa.
Samaten itse ajaminen on yhtä kärsimystä - ohjaus on tunnoton, koko auto heiluu pienimmästäkin epätasaisuudesta, autolla on ajettava ikkunat auki koska ne eivät suostu sulkeutumaan ja "kokonaisuuden viimeistelee melko voimakas alustamelu kolinoineen, joka varmasti väsyttää rasittavuudellaan pidemmällä matkalla."
Jos näillä "ominaisuuksilla" haluaa taittaa pitkää matkaa niin mikäs siinä.
Mitähän pirua :D:D. Mitkäs olivat lämpötilat missä ajeltiin. Etelän kylmimmät kelit, matka-ajoa -20c keleissä jne jne eikä mitään ongelmaa lämpöjen kanssa. Ohjaukseen en osaa kommentoida kun en Y:llä ole ajanut ja 3:stakin on tuo performance jossa on alustassa pieniä eroja ja ainakin siinä saan TARPEEKSI infoa eikä ei se tunnokkain missään nimessä ole mutta perstuntuma toimii hyvin ja välittyy niin että tiedät kyllä pidon tilanteen edessä ja takana. Ikkunat auki... ööö okei. Jännästi nuo itsellä pysyvät kiinni kunhan pitää huolen että ovi on vedetty kiinni asti eikä jätetty tuulihakaan kuten itsellä kerran kävi ja ihmettelin kun lasi ei noussut. Kolina ja alustamelu omassa toki korostuu koska isot vanteet/renkaat ja kovempi alusta vs normi joten en ole paras kommentoimaan tuota.
 
No nyt on kyllä jotain varsin päin persettä jos tuossa kipossa on :D. Voin sanoa että oma repii lämmöt kuntoon aika nopealla tahdilla.

Eli onko oma joku unicorn, tuo viallinen vai Y vs 3 ero.
 
Otettiinko testissä kantaa "mukavuustekijöihin" jotka näppituntumalla tuntuvat Teslalla olevan aivan omassa luokassaan kuten Netflixin katselu laajakuvanäytöltä latailutauon aikana, tai kuinka paljon autolle tulee uusia päivityksiä ja jopa ominaisuuksia ilmateitse jatkuvalla syötöllä jne.?

Aika karua tekstiä antoivat Teslasta itse arviossa. Todella huono suoritus, kun antoivat maantieajossa 6 pistettä ilman vakkaria ja 4 pistettä vakionopeudensäädintä käyttäessä. Joku Kia taas sai 8 pistettä. En kyllä yhtään syyllistä lehteä siitä, että priorisoivat itse ajamisen eikä sen miten helppo on katsoa Netflixiä.

Tesla on juuri tällainen auto, jonka toiminta yllättää kuljettajan. On erikoista, että regeneroinnin voimakkuussäädöstä on luovuttu, sillä siitä oli apua käyttötestissämme olleen Model 3:n kohdalla.
Teslalla ollaan kaukana rennosta maantieajokokemuksesta, jossa voi nauttia matkan taittumisesta. Ongelma korostuu sillä, että ohjaus on raskas ja tunnoton, mutta välityssuhteeltaan nopea. Tämä on myrkyllinen yhdistelmä yllättävässä tilanteessa. Seurauksena ohjausta tulee vaistomaisesti käännettyä liikaa. Tällä ohjauksella ei ole rentoa ajaa, vaikkei yllätyksiä tulisikaan.
Teslan jousitus on myös tarkoitettu lähinnä sileälle Kalifornian suoralle, koska pienikin epätasaisuus saa koko auton heilumaan. Ajaminen on hyvin rasittavaa, jos tiehen on paakkuuntunut lunta tai tie on muuten epätasainen. Jousitus toimii hienosti vain pyöreissä ja laajoissa heitoissa.
Valtaosan ajasta Teslassa tutisee menemään ja kuljettaja pelkää irrottaa kättä ohjauspyörästä. Käsi on kuitenkin jossain kohtaa irrotettava, kun pitää käyttää keskinäyttöä. Säätöpainikkeisiin osuminen on kuitenkin kuin Squid Game -hittisarjan haaste. Kokonaisuuden viimeistelee melko voimakas alustamelu kolinoineen, joka varmasti väsyttää rasittavuudellaan pidemmällä matkalla.

Vakionopeudensäätimellä toiminta nousi riesasta ongelmaksi Teslan kohdalla. Kohuttu Autopilot-ajoavustin ei Lapin lumisilla teillä onneksi suostunut aktivoitumaan, vaan ohjelmaa ja tilanteita tarjosi perinteinen mukautuva vakionopeudensäädin.
Teslassa se elää omaa elämäänsä. Jopa täydellisessä talvisäässä järjestelmä saattoi hetkeksi lopettaa toiminnan ilman mitään näkyvää syytä. Maahantuojan mukaan testiin saamastamme Model Y:ssä on kameroiden lisäksi tutka. Anturipuoli tuskin selittää ongelmaa, jota esiintyi myös täydellisessä talvikelissä. Ongelma tuntui pahenevan äskettäin uudelleenlinjatuilla sivuteillä. Ehkä syynä on vanhentunut karttadata?
Ongelmatilanteissa Teslan nopeus laski 10-30 km/h, sitten toiminta palautui ja auto kiihdytti takaisin pyydettyyn vauhtiin. Ennakoimaton toiminta voi ärsyttää kokenutta kuljettajaa, kokematonta se säikäyttää. Kun tähän yhdistyy Teslan voimakas moottorijarrutus, huono alusta ja tunnottoman nopea ohjaus, voi uraisella tiellä tilanne johtaa levottomaan käytökseen, pahimmillaan ulosajoon. Takana tuleva liikennekään ei varmasti arvosta keskellä suoraa jarruttavaa Teslaan. Siinäkin on vaaranpaikka.
Ei ihme, että Tesla ei suosittele vakionopeudensäätimen käyttöä talviolosuhteissa. Maantieajon arvosana kuusi koskee käytöstä ilman vakionopeudensäädintä - sitä kun ei ole pakko käyttää. Vakionopeudensäätimen kanssa maantieajon arvosana on tyly nelonen.
 
Viimeksi muokattu:
Aika karua tekstiä antoivat Teslasta itse arviossa. Todella huono suoritus, kun antoivat maantieajossa 6 pistettä ilman vakkaria ja 4 pistettä vakionopeudensäädintä käyttäessä. Joku Kia taas sai 8 pistettä. En kyllä yhtään syyllistä lehteä siitä, että priorisoivat itse ajamisen eikä sen miten helppo on katsoa Netflixiä.

Tesla on juuri tällainen auto, jonka toiminta yllättää kuljettajan. On erikoista, että regeneroinnin voimakkuus-äidistä on luovuttu, sillä siitä oli apua käyttötestissämme olleen Medol 3:n kohdalla.
Telasarjoja ollaan kaukana rennosta maantieajokokemuksesta, jossa voi nauttia matkan taittumisesta. Ongelma korostuu sillä, että ohjaus on raskas ja tunnoton, mutta välityssuhteeltaan nopea. Tämä on myrkyllinen yhdistelmä yllättävässä tilanteessa. Seurauksena ohjausta tulee vaistomaisesti käännettyä liikaa. Tällä ohjauksella ei ole rentoa ajaa, vaikkei yllätyksiä tulisikaan.
Teslan jousitus on myös tarkoitettu lähinnä sileälle Kalifornian suoralle, koska pienikin epätasaisuus saa koko auton heilumaan. Ajaminen on hyvin rasittavaa, jos tiehen on paakkuuntunut lunta tai tie on muuten epätasainen. Jousitus toimii hienosti vain pyöreissä ja laajoissa heitoissa.
Valtaosan ajasta Teslassa tutisee menemään ja kuljettaja pelkää irrottaa kättä ohjauspyörästä. Käsi on kuitenkin jossain kohtaa irrotettava, kun pitää käyttää keskinäyttöä. Säätöpainikkeisiin osuminen on kuitenkin kuin Squire Game -hittisarjan haaste. Kokonaisuuden viimeistelee melko voimakas alustamelu kolinoineen, joka varmasti väsyttää rasittavuudellaan pidemmällä matkalla.
Aaahahahaha :D. Eli, toimittaja joka ei ole tottunut/vaivautunut ajamaan yhtään pidempään nopean ohjauksen kanssa ja huutelee kun ei osaa ajaa. Tuo on toki normimallissa nopea mutta vie noin päivän tai kaksi tottua jos ei ole tottunut noin nopeaan. Kukaan omilla kipoilla ajanut ei ole valittanut tovin jälkeen vaan ovat pitäneet (edellisessä ja nykyisessä samat kaksi kierrosta lukosta lukkoon). Mikä on voimakkuus äiti? Haetaanko säätöä regeneroinnille? Jos tuon poisto (onko oikeasti poistettu, varsin typerä valinta luonnollisesti) aiheuttaa ongelmaa niin osoittaa vain että kuski ei ymmärrä mitä yhden polkimen ajo on. Ja outoa on myös jos ovat poistaneet ohjauksen jäykkyyden säädön (itsellä talvisin comfort, kesäisin normal tai sport). Kolinaan yms en tosiaan voi kommentoida koska en ole normi 3:sta tai Y:tä ajanut. Säätönapit ruudulla ovat loogiset mutta juu vieläkin osuu välillä harhaan penkinlämmittimiä säätäessä tms koska ei fyysistä referenssipointtia.
 
Siis olet kuitenkin ollut Y:ssä matkustajana, kun osaa kommentoida sen lämpöjä?
Pahoittelen, perustan oman tilanteeni Model 3:een jossa ilmalämpöpumppu aka jonka pitäisi olla varsin samanlainen ja myös monesti kylmäksi haukuttu ja jokseenkin vahvasti Model 3:n tekniikkaan pohjautuva kippo.
 
Aaahahahaha :D. Eli, toimittaja joka ei ole tottunut/vaivautunut ajamaan yhtään pidempään nopean ohjauksen kanssa ja huutelee kun ei osaa ajaa. Tuo on toki normimallissa nopea mutta vie noin päivän tai kaksi tottua jos ei ole tottunut noin nopeaan. Kukaan omilla kipoilla ajanut ei ole valittanut tovin jälkeen vaan ovat pitäneet (edellisessä ja nykyisessä samat kaksi kierrosta lukosta lukkoon). Mikä on voimakkuus äiti? Haetaanko säätöä regeneroinnille? Jos tuon poisto (onko oikeasti poistettu, varsin typerä valinta luonnollisesti) aiheuttaa ongelmaa niin osoittaa vain että kuski ei ymmärrä mitä yhden polkimen ajo on. Ja outoa on myös jos ovat poistaneet ohjauksen jäykkyyden säädön (itsellä talvisin comfort, kesäisin normal tai sport). Kolinaan yms en tosiaan voi kommentoida koska en ole normi 3:sta tai Y:tä ajanut. Säätönapit ruudulla ovat loogiset mutta juu vieläkin osuu välillä harhaan penkinlämmittimiä säätäessä tms koska ei fyysistä referenssipointtia.

Meinaat, että nää testikuljettajat/toimittajat ei ole tottunut siihen mitä nyt tekeevätkään työkseen? Vois veikata, että noilla herroilla on enemmän tatsia autoiluun kuin monella Markus-toimistotuoli rallikuskilla.
 
Ja tämäkö kieltää terveen kyseenalaistamisen jos tulokset kuulostavat todella oudoilta.
 
Eikö se ole ihan normaalia, että mieltymykset vaihtelevat. Ei sun kokemukset ole yhtään sen oikeammat/väärät kuin toisella kuskilla. Jos ei siedä rämisevää ikävältä tuntuvaa alustaa ja toimimatonta vakkaria, niin ei siinä auta vaikka miten pitkään sitä ajais. Voisin kuvitella, että yhden polkimen taktiikkakin on sellainen, että puolesta ja vastaan menee aika tasan. Aika tatti mullakin olisi otsassa, jos en saisi Miissä sitä säädettyä vaikka B:llä vetelen tosi paljon.
 
Tesla saa uusia juttuja mutta ne on aika keskeneräisiä ja bugisia. Mielikuvia voidaan luoda mutta arki on aivan eri asia.

En itse kyllä katsele mitään Netflixiä autossa vaan se lataa kun teen jotain muuta. Ehkä jotkut sitten jaksaa katsoa.

Ja kyllä regenerointi on poistettu. Teslan äly tekee sen itsenäisesti säätämisen.
 
Y:n lämpöpumppujen toimivuuden kanssa ilmeisesti ollut erilaisia ongelmia tänä talvena eri puolilla maailmaa, jos lämmitys ei välillä toimi lainkaan ei ihme että tulee vähän jäätäviä kommenttejakin TM:n testaajilta.

Voisiko muuten olla olla, että viimeisen vuoden komponenttipulat ja korvaavien osien laatuvaihtelu on monen pahan alku ja juuri... tai sitten ne algoritmipäivitykset jotka pyrkivät maksimoimaan kantomatkan. Tai joku kombinaatio huonoa suunnittelua, laatuongelmia ja softapäivityksiä - ei olisi ensimmäinen autovalmistaja jolla jokin osa on murheenkryyni.
 
Tesla saa uusia juttuja mutta ne on aika keskeneräisiä ja bugisia. Mielikuvia voidaan luoda mutta arki on aivan eri asia.

Se minkä tuosta 16 autotoimittajat konsensuksestä itse vedän johtopäätöksenä on, että ainakin entry-level-sähköautoissa Tesla on jo jäänyt takamatkalle perinteisiin autotehtaisiin verrattuna, vaikka kuinka katsoisi Tesla-lasien läpi. 10 vuotta sitten piti vielä vähän venyttäen etsiä heikkoja puolia, mutta aika fanboy pitäisi nykyään olla, jos Teslan uutena ehdoin tahdoin haluaisi ostaa.
 
Tesla saa uusia juttuja mutta ne on aika keskeneräisiä ja bugisia. Mielikuvia voidaan luoda mutta arki on aivan eri asia.

En itse kyllä katsele mitään Netflixiä autossa vaan se lataa kun teen jotain muuta. Ehkä jotkut sitten jaksaa katsoa.

Ja kyllä regenerointi on poistettu. Teslan äly tekee sen itsenäisesti säätämisen.
Mitä helvettiä o.O. Eli ei ole nyt kyse siitä että auto käyttää aktiivikruisella moottorijarrua älykkäästi (tämä tuli myös 3:een)? Mitä tapahtuu kun nostaa jalan kaasulta?

@Kvarkki en muuten olisi näin ihmeissäni mutta tuntuu olevan todella monia rajuja mielipiteitä neutraalin kirjoituksen sijaan kirjoittajalla. Ja ymmärrän että jostain ei välttämättä pidä mutta osa tuntuu niin oudoilta etteivät omaan päähän uppoa että olisivat täysin asiaa ja että Tesla olisi kussut niin isosti erittäin suositussa mallissa.
 
Niin, tuossa artikkelissa näköjään mainittiin että Teslan sivulasit eivät toistuvasta kalibroinnista huolimatta aina menneet kiinni - tietty lisää matka-ajon kylmyyttä.

Ei tuo pelkkää Teslan haukkumista ollut, suuremmaksi ongelmaksi mainittiin Volkswagenin ja Kian latausporttien jäätymistaipumus - ei lukittunut. Volkswagenillahan on pitkä kokemus ovien jäätymisestä talvella, nimim. Golf IV muistot itsellänikin.
 
Aika tatti mullakin olisi otsassa, jos en saisi Miissä sitä säädettyä vaikka B:llä vetelen tosi paljon.
Saako sitä muuten säädettyä niin, että menisi oletuksena B:lle kun vaihtaa P:ltä, vai pitääkö aina käyttää D:n kautta?
 
Saako sitä muuten säädettyä niin, että menisi oletuksena B:lle kun vaihtaa P:ltä, vai pitääkö aina käyttää D:n kautta?
Ei muuten pienintäkään hajua :D Taitaa tulla aikalailla autopilotilla pistettyä se vaihdevipu taakse ja kerta lisää B:lle.
 
Mitä helvettiä o_O. Eli ei ole nyt kyse siitä että auto käyttää aktiivikruisella moottorijarrua älykkäästi (tämä tuli myös 3:een)? Mitä tapahtuu kun nostaa jalan kaasulta?
Regen aktivoituu ja perä lähtee alta jos liukasta.
Toki jalalla säätemällä saa halutun voimakkuuden.

Se minkä tuosta 16 autotoimittajat konsensuksestä itse vedän johtopäätöksenä on, että ainakin entry-level-sähköautoissa Tesla on jo jäänyt takamatkalle perinteisiin autotehtaisiin verrattuna, vaikka kuinka katsoisi Tesla-lasien läpi. 10 vuotta sitten piti vielä vähän venyttäen etsiä heikkoja puolia, mutta aika fanboy pitäisi nykyään olla, jos Teslan uutena ehdoin tahdoin haluaisi ostaa.
Näkyyhän se jo toimintamatkassa ja kulutuksessa. EV6 ei paljoa taakse jäänyt ja kulutuskin 1kw korkeampi kuin Model Y.

Kunhan saavat tuon akun lämmityksen vielä talveksi niin oiva autohan se on.

Keskimääräisessä latausnopeudessakaan ei EV6 huono ollut. Minuutin Teslaa huonompi. Tesla mainostaa sitä hetkistä nopeutta mikä ei paljoa lämmitä jos ei tule optimaalisessa tilassa lataukseen. Toki näin muillakin.
 
Ei tuo pelkkää Teslan haukkumista ollut, suuremmaksi ongelmaksi mainittiin Volkswagenin ja Kian latausporttien jäätymistaipumus - ei lukittunut.
ID4:n latausluukku on tosiaan surkea. Reilu 20 vuotta ajettu bensiksillä ja en muista että kertaakaan tankin luukku ei olisi lähtenyt talvella auki jäätymisen takia. Tänä talvena 2-3 kertaa joutunut lämpimän vesipussin ja luottokortin kanssa temppuilemaan, että saa auton lataukseen. Toki tuota sähköauton luukkua joutuu useammin aukomaan kuin bensiksen luukkua.
 
Tuli koeajettua Cupra Born ja ei ole kyllä auto omaan makuun. Alusta liian jäykkä suomen teille ja meno oli aika moista pompotusta varsinkin moottoritiellä. Penkki ei ole kovinkaan mukava istuttava ja ei löytynyt 180cm kuskille hyvää ajoasentoa. Penkkiä ei saa riitävän alas sekä ratti aivan liian kova ja kulmikas. Myöskään tuo 208HV ei todellakaan millään tasolla säväytä ja vertaustaus pohjana edellinen koeajettu auto Citroen e-C4 ei arkiajossa eroa 136HV teholla mitenkään Cuprasta. Cupra potkaisee aivan paikoiltaan lähtiessä hieman selkään, mutta 80km/h nopeuden jälkeen ei tehoeroa enää pysty perstuntumalla erottamaan tuohon sitikkaan. Tuon jaykän alustan takia infotainment systeemin käyttö oli yhtä tuskaa kun aina pomppasi jostain töyssystä kun yritti osua niihin ikoneihin. Fyysiset näppäimet tärkeimpiin toimintoihin on kyllä ihan must. Muutenkin helvetin sekavan oloinen systeemi ja lagaili aika huolella varsinkin navigaattorin osalta. Joku ämpärimuovi rämisi mittariston kohdalta jäisellä tiellä ajettaessa. Kaistanpito vahti sekoili varmaan minuutin ajan putkeen märällä tiellä ajettaessa vasta aurinkoon ja huuti koko ajan "aja keskellä tietä, blim blom". Keskikonsoli vaikutti epäkäytännöliseltä ilman pieniä lokosia joihin saisi jotain pikkusälää laitettua. Kokonaisuutena ajon aikainen käyttö vaikutti melko epäintuitiiviselta.

Tuo Citroen e-C4 on kyllä paras tähän astisista autoista arkikäyttöön. Helvetin mukava ajaa ja kaikki tarvittava helposti käden ulottuvilla fyysisillä näppäimillä. Ajoasento löytyy takuulla kaiken pituisille kuskeille. Miinusta tulee tuosta 45KWh akustosta, mutta riittää kyllä omiin ajoihin. Muutenkin tyylikäs auto sisältä sekä ulkoa.
 
Tuo Citroen e-C4 on kyllä paras tähän astisista autoista arkikäyttöön. Helvetin mukava ajaa ja kaikki tarvittava helposti käden ulottuvilla fyysisillä näppäimillä. Ajoasento löytyy takuulla kaiken pituisille kuskeille. Miinusta tulee tuosta 45KWh akustosta, mutta riittää kyllä omiin ajoihin. Muutenkin tyylikäs auto sisältä sekä ulkoa.
Tuossa ei ajoasentoa mitenkään saanut sellaiseksi että pystyisi sillä yli puolta tuntia ajamaan ilman kipulääkkeitä. Pitää ehkä kasvattaa kaasujalkaan ylimääräinen polvi että sen saisi jotenkin mukavasti edes kulkemaan kuskin paikalla. Ajettavuus oli kuin mummon villasukasta tehdyllä soutuveneellä aallokossa.
 
Tuossa ei ajoasentoa mitenkään saanut sellaiseksi että pystyisi sillä yli puolta tuntia ajamaan ilman kipulääkkeitä. Pitää ehkä kasvattaa kaasujalkaan ylimääräinen polvi että sen saisi jotenkin mukavasti edes kulkemaan kuskin paikalla. Ajettavuus oli kuin mummon villasukasta tehdyllä soutuveneellä aallokossa.
Mukavuus versus ajettavuus. Itse valitsen mukavuuden. Olen kyllästynyt noilla kivireellä ajelemisella. Sama oli tuossa Mokka-essä. Vielä kovempi ja pomppivampi alusta mitä Cuprassa. Kia e-Niro oli mukava ajettava, mutta jatkuvat blim blom ilmoitukset arsyttivät. Mutta mitä kukin arvostaa.
 

Lisäinffoa Teslasta.
Hmm.... tuon luin ja nyt alkaa hieman selviämään mistä kyse tuossa ajettavuudessa ja kruisen kanssa. EHKÄ, en tiedä mitä on vialla mutta itsellä omassa nuo hieman liian herkät jarrutukset katosivat päivityksen mukana kaupunkialueella ja maantiellä niitä ei taas koskaan ilmennyt. Jos kruise taas kytkeytyy tutkan huonon näkyvyyden vuoksi pois päältä niin siitä kyllä tulee merkkiääni ja vilkuttelee sitä ja tätä LISÄKSI jos pidät ratista kiinni niin huomaat kyllä samantien että ohjaus on taas omalla vastuullasi. Jos tykkää ajella jalka pois kaasupolkimelta (mitä ei pitäisi ikinä tehdä vaikka itsekin joskus kruise päällä tähän tyhjällä tiellä siihen syyllistynkin) niin tuo moottorijarru tosiaan on voimakas ja riittää kyllä irrottamaan auton perän mutta tähän juuri viittasin tällä ettei yhden polkimen ajo noin vahvan moottorijarrun kanssa ole testaajalla selkeästi vielä niin selkärangassa koska itse en edes huomaa että säätelen moottorijarrua kaasupolkimella. Se on toki myönnettävä että itse tai suurin osa keskusteluun osallistuvista ei ehkä edusta stereotyyppistä keskivertokuluttajaa (se että tämmöisestä asiasta edes keskustellaan osoittaa että on huomattavasti enemmän tietoa ja/tai kiinnostusta autoja kohtaan ja siten myös todennäköisesti parempi käsitys eri ajotekniikoista) jonka käsissä moinen voi tosiaan olla vaarallista vaikka ajonvakautus sen nappaisi lopulta koska sillä välin ehtii kuski tehdä monta asiaa väärin. Omalla kohdallani on niin normaalia että auto tulee perä sivulla tai muuten että vain osalla pyöristä on pitoa etten enää edes oikein huomioi tilanteita kun auto vähän elää. Eli oma näkemykseni on tältä osin varsin vääristynyt. Hot hatchien kanssa kasvaneena on varsin normaalia että mutka mennään kolmella pyörällä, perä on pidon rajamailla irtoamassa vähän siellä ja täällä ilman että ajetaan ylikovaa tai muuten perseillään. Tuo auton alustan ja elektroniikan sallima eläminen oli myös yksi asia mistä todella pidin. Pelkäsin että kippo olisi yliturvallinen aliohjautuva sohva.

Ohjaus taas oikeasti oikeasti vaatii totuttelua enemmän kuin yhden tai kaksi kilometriä ja itsellä noin nopeaan ohjaukseen kalibroituminen arkiliikenteeseen vei päivän pari ja myös äkkitilanteissa oikein reagointi vei sen noin viikon ja sen jälkeen on erittäin luonnollinen enkä enää halua hitaampaa jos sen pystyy välttämään.
 
Eiko vakionopeuden säätimen idea ole nimenomaan se että jalan voi nostaa pois kaasulta?
. Mun Rellun äppikin osaa paljon huonommin (ei osaa edes rajoittaa akun maksimilataustasoa, pitää itse varoa ettei yön aikana lataa 100%:iin), .
Mun käsittääkseni renu, kuten muutkin valmistajat rajoittavat sen latauksen max 90% tasoon aina ja vain Tesla piiskaa akun 100% tasoon käyttäjän niin halutessa.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Eiko vakionopeuden säätimen idea ole nimenomaan se että jalan voi nostaa pois kaasulta?

Mun käsittääkseni renu, kuten muutkin valmistajat rajoittavat sen latauksen max 90% tasoon aina ja vain Tesla piiskaa akun 100% tasoon käyttäjän niin halutessa.
Muilla on myös isommat puskurit kuin Teslalla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 810
Viestejä
4 566 518
Jäsenet
75 025
Uusin jäsen
seponen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom