Miksi "oikealla takana" on paras paikka latausluukulle?
Mun sähköautossa on latausluukku edessä nokassa, ja mielestäni se on selvästi helpoin paikka, ei joudu millään paikoilla arpomaan miten päin ja kummalle puolelle auton sijoittaa, nokka vaan suoraan lähelle latauspaikkaa ja se on siinä.
Olenkin aina ihmetellyt kun esim. Lidlin ilmaisissa latauspaikoissa Teslat ja Hyundait aina kääntelevät autoaan ja peruuttavat vaikeantuntuisesti ahtaalle latauspisteelle, ja välillä jättävät väliin kun vapaa latauspaikka on ilmeisesti "väärällä" puolella. Läheisellä Lidlillä, kun siellä vähän lumikasatkin estelevät auton sijoittelua latauspaikoille, välillä joku tällainen "peruuttaja" on vienyt kaksi paikkaa kun ei ole muuten saanut sijoitettua autoaan. Itse saan sijoitettua vastaavassa tilanteessa autoni siten että kyllä siihen viereen edelleen mahtuu toinenkin auto, ajan ihan sivu liki lumikasaa nokka kohti latauspistettä.
Tässä tuore esimerkki mielestäni aivan turhasta itseaiheutetusta ongelmasta:
Ilta-Sanomien koeajossa parhaillaan olevan Fiatin täyssähköisen eDucato-pakettiauton kohdalla törmättiin julkisella latausasemalla erikoiseen ongelmaan.
www.is.fi
Alunperin toki pelkäsin että nokassa oleva latausluukku muurautuu talvisin umpeen jäätyvästä loskasta, mutta kumma kyllä sellaisia ongelmia ei tänä talvena ole ollut, ihan hyvin aukeaa oli keli mikä tahansa. Pari kertaa olen hieman joutunut avittamaan sitä auki, mutta silloin kyseessä on ollut paljon yöllä parkissa satanutta alijäähtynyttä vettä joka on jäätynyt luukun tiivisteisiin, ei niissä kai olisi auttanut vaikka luukku olisi ollut perässä tai sivussa...
No, jokainen tavallaan. Joskus tulevaisuudessa ehkä haluaisin Teslan (Model 3 tms.), mutta kaksi muutosta siihen haluaisin:
1. latausluukku nokkaan, kiitos
2. ei karmittomia ikkunoita, eivät oikein sovi Suomen talviin...
Muuten varmaan olisi täydellinen sähköauto mulle. Oletan että Teslassa on latausluukku takana koska ekat Teslat olivat (vain) takavetoisia ja akku oli enemmän takana, joten oli luontevampaa että latausluukkukin on takana?