Yleistä keskustelua sähköautoista


Vähän häiritsee ulkonäön Proace viba (josta muuten tullut sähköinen versio myös). Enemmän saisi olla retroa. Jos hinta-arvio pitää paikkansa ei pääse Suomessa hankintatuen piiriin. Saisko sitä myös tuolla psykedeelisellä värityksellä :cool:

EDIT: no valkoinen ja tarrat
 



Teslabjörn ajeli myös, tässä näkyy mittaristo ja ruutu. Samat ID tyylin näytöt, softa oli 3.1.
 
Ikävä kyllä tuosta Buzzista tulee mieleen seinään törmännyt pullonokkadelfiini. Ite olin kyl aidosti innoissani Buzzista, mutta tuotantomalli kyllä antaa luotaan työntävän fiiliksen ulkonäöstä. Ehkä tämä kuitenkin ilmeisesti iskee massaan enemmän kun otetaan mallia Toyotasta, mutta tehdään vielä rumempi.
 
Ilmeisesti ei ole yksin päästetty testaamaan kun noissa videoissa aina puol… öö VW:n mies mukana. Latausluukku näemmä oikealla takana mikä on ehkä paras paikka.
 
Tuli vissiin väärään topikkiin, kun laitoin tuonne VAG ongelmien kuvaukseen, mutta laitetaan tänne se muistutuksena, että akkuteknologia on vielä kehitysvaiheessa. Sattui vain nyt menemään nuo 4000 autoa tässä kohtaa savuna ilmaan ja sattumalta koko kuorma VAG konsernin tavaraa. Lainasin toiselta topikilta uudesta, kun ylläpito poisti kirjoituksen. Eli kirjoitusvkoski sitä Felician paloa, josta pelastettiin porukka Azoreille, kun oli jenkkeihin matkalla.

Tai sitten aloitetaan uudelta pöydältä noiden akkujen kanssa. Toyota perusti uuden akkuyhtiön BYD kanssa 50/50 % osuudella, vaikka ne hehkutti sitä Solid state ratkaisua tulevaksi. Tesla teki saman vedon BYD kanssa. Eurooppaan on myös perustettu jo omia BYD yhteistyö linjoja muistaakseni.
Itte odottelen noiden BYD blade akkujen ilmestymistä aurinkosähkön varastointia varten, josko noita jo uskaltaisi laittaa jo ihan taloonkin sisälle.
Nuo Litium akuthan ei varsinaisesti edes pala, vaan hallitsematon kemiallinen reaktio lämpenee siihen pisteeseen, että kaikki ympärillä oleva palava syttyy palamaan ja lämmön levitessä tietysti lisää reagenssia löytyy kohta seuraavassakin kennosta ja sitten seuraavasta akusta jne…. Ainoa apu löytyy viilennyksestä reaktion hidastamiseen. Veden ruiskuttaminen, tai upottaminen veteen viilentää tunkeutuessaan hyvin ,nopeasti reaktion, mutta voi olla myös mielenkiintoista johonkin korkeajännitettä akkuun alkusammutuksena. Vähän samaa sukua ydinvoimalan ”Kiina ilmön” kanssa löytyy akusta noissa sähköautoissa. Ehkä ne tulee muuttumaan seuraavassa polvessa akkuja oikeaan suuntaan.

 
Laitetaan vielä erikseen tuo uutinenkin, kun edellinen linkki oli siis se ratkaisu noihin akkujen ongelmiin ja koskee kyllä muitakin merkkejä, kuin VAG. BYD blade ei tietääkseni ole ihan niitä ensimmäisiä versioita, joita on tämänkään päivän autoihin vielä laitettu, mutta taatusti on tulevaa tekniikkaa, jos ei niitä kiinteitä versioita saada toimimaan.

 
Tai sitten aloitetaan uudelta pöydältä noiden akkujen kanssa. Toyota perusti uuden akkuyhtiön BYD kanssa 50/50 % osuudella, vaikka ne hehkutti sitä Solid state ratkaisua tulevaksi. Tesla teki saman vedon BYD kanssa. Eurooppaan on myös perustettu jo omia BYD yhteistyö linjoja muistaakseni.
Itte odottelen noiden BYD blade akkujen ilmestymistä aurinkosähkön varastointia varten, josko noita jo uskaltaisi laittaa jo ihan taloonkin sisälle.
Tulipa taas melko virheellistä tekstiä. Toyotalla ei ole akkuyhtiötä BYDin kanssa. Teslaalla ei myöskään ole. Euroopassa ei ole BYDin akkutehdasta. Jne...

Kyseessä ei ole mikään uusi pöytä vaan vanhat LFP (litium-rauta-fosfori) akut. Niillä on omat hyvät ja huonot puolensa. Hyviä puoli on turvallisuus, halpa hinta ja käytettyjen raaka-aineiden yleisyys. Huonot puolet niiden viemä paino ja tila, ja historiallisesti kehno laatu. BYDin blade-akku on innovatiivisest pakattu LFP-akku, jonka myötä se sopii paremmin mm. pienempiin käyttökohteisiin kuten henkilö-autoihin.

BYD myy jo LFP-akustoja kotikäyttöön ei tarvitse odottaa. Paitsi korkeintaan lompakon paksuuntimista...

 
Laitetaan vielä erikseen tuo uutinenkin, kun edellinen linkki oli siis se ratkaisu noihin akkujen ongelmiin ja koskee kyllä muitakin merkkejä, kuin VAG. BYD blade ei tietääkseni ole ihan niitä ensimmäisiä versioita, joita on tämänkään päivän autoihin vielä laitettu, mutta taatusti on tulevaa tekniikkaa, jos ei niitä kiinteitä versioita saada toimimaan.


Kovasti koitin tavata tuota linkkiä, mutta missä nyt sanottiin että juurikin akuista/sähkiksistä syttynyt?
 
Nuo LFP (LiFePO4) akuthan ovat kovaa huutoa erilaisissa aurinkosähkösysteemeissä. Ovat jo niin edullisia että yhtään pidemmällä aikavälillä tulevat edullisemmaksi kuin lyijyakut.

Juu, Menevä oli. Mutta siis häh, Meneväkö vaihtaa sisätilan verhoilun jostain syystä X eikä ulkopuolen teippaus riitä? Ihan normaali musta/tumma se sisätila oli, kuten esittelykuvissakin näkyy. Toki valaistus oli heikko kun oli pimeää. Ja ei ollut mitään koronasuojia yms ylimääräistä pultattu roikkumaan kabiiniin, jotka aiheuttavat kolinoita ja nitinöitä.

Takseissa usein repivät sen B pilarin sisämuovin irti kun ujuttavat sitä taksilylttiä varten sähköjohdon sinne.
 
kurkkaus.gif


Haluaisin nähdä sen uuden/uudehkon auton ostajan,
joka jättää sen kaskon ottamatta.
 
Ulkomuistista VW E-UP vakuutus yhteensä 650€/a kaikki edut tapissa ja maksimivakuutuksilla. Ensimmäinen vuosi oli ~450€ kun oli joku spesiaali asiakkuus tarjous.
 
Tulipa taas melko virheellistä tekstiä. Toyotalla ei ole akkuyhtiötä BYDin kanssa. Teslaalla ei myöskään ole. Euroopassa ei ole BYDin akkutehdasta. Jne...

Kyseessä ei ole mikään uusi pöytä vaan vanhat LFP (litium-rauta-fosfori) akut. Niillä on omat hyvät ja huonot puolensa. Hyviä puoli on turvallisuus, halpa hinta ja käytettyjen raaka-aineiden yleisyys. Huonot puolet niiden viemä paino ja tila, ja historiallisesti kehno laatu. BYDin blade-akku on innovatiivisest pakattu LFP-akku, jonka myötä se sopii paremmin mm. pienempiin käyttökohteisiin kuten henkilö-autoihin.

BYD myy jo LFP-akustoja kotikäyttöön ei tarvitse odottaa. Paitsi korkeintaan lompakon paksuuntimista...

BYD on tehnyt aakuja iänkaiken, mutta blade rakenne muuttaa jotain ihan kunnolla.

BYD TOYOTA EV TECHNOLOGY CO., LTD


 
Viimeksi muokattu:
BYD on tehnyt aakuja iänkaiken, mutta blade rakenne muuttaa jotain ihan kunnolla.
BYD TOYOTA EV TECHNOLOGY CO., LTD
Tesla on yhtälailla mukana BYD suunnassa.
Blade akku on vain tiivimmin pakattu LFP-akku.
BYD-Toyota on yhteystyö-yritys, joka suunnittelee myyväänsä BYDin autoja Toyotan logolla Kiinassa.
BYD-Tesla on huhu viime vuodelta, jonka osapuolet ovat julistaneet vääräksi

BYDillä on hyvää tekniikkaa, mutta ei se mikään vallankumous ole.
 
Juuri oli artikkeli, missä todettiin Teslan houkutelleen uusia omistajia BMW:n parista. Itseäni ei yllättänyt yhtään. Kyllä tietyntyypppiset autot aika lailla menevät tietyn tyyppisille kuljettajille, se varmaan näkyy sitten myös vakuutuksissa.
Heh, sopivasti työkaveri juuri vaihtoi vanhan teho-bemarinsa Tesla Model 3 Performanceen. Kuulostaa siis ihan uskottavalta.

Minä puolestani olen entinen Toyota-kuski, ja olenkin sanonut että jos Teslan hankkisin, olisi se joko Model 3 Long Range, tai ehkä sitten Stardard Range LFP-akulla.

Minulle melkein se ja sama miten hyvin sähköauto kiihtyy, haluan maksimaalisen toimintamatkan, mitä budjetillani saa.
 
Olen vaihtamassa folkkarin halvimpaan tesla m3 lfp. Olin jo tekemässä kauppoja kia ev6 mutta toimitusaika karkasi horisontin taakse. Toisena enyaq, siellä sama juttu. Kia ja vag siis pakotti minut teslaan, uusi auto tulee 2vkon päästä. Pierutyynyt, valoshowt tai muut teslamaisuudet ei kiinnosta. Kunhan pääsen kesät talvet mökille kivutta niin se riittää.
 
Hitto että ei voi kuin rakastaa tuota sähköauton luistoneston toimintaa ja nelikkoa. Faijan kippo (toki vajaavetoinen) jäi prkl tasaisella jumiin hyvillä renkailla ja itse painelen ties missä ihan miten huvittaa. Aivan naurettavan hyvin kalibroitu nykyään tuo M3 Performancen luistonesto.
 
Tuosta LFP patenteista googlettelin että 3 tärkeintä patenttia on rauenneet vuonna 2021 Euroopassa ja 2022 raukeavat muualla.
 
Ilmeisesti ei ole yksin päästetty testaamaan kun noissa videoissa aina puol… öö VW:n mies mukana. Latausluukku näemmä oikealla takana mikä on ehkä paras paikka.
Miksi "oikealla takana" on paras paikka latausluukulle?

Mun sähköautossa on latausluukku edessä nokassa, ja mielestäni se on selvästi helpoin paikka, ei joudu millään paikoilla arpomaan miten päin ja kummalle puolelle auton sijoittaa, nokka vaan suoraan lähelle latauspaikkaa ja se on siinä.

Olenkin aina ihmetellyt kun esim. Lidlin ilmaisissa latauspaikoissa Teslat ja Hyundait aina kääntelevät autoaan ja peruuttavat vaikeantuntuisesti ahtaalle latauspisteelle, ja välillä jättävät väliin kun vapaa latauspaikka on ilmeisesti "väärällä" puolella. Läheisellä Lidlillä, kun siellä vähän lumikasatkin estelevät auton sijoittelua latauspaikoille, välillä joku tällainen "peruuttaja" on vienyt kaksi paikkaa kun ei ole muuten saanut sijoitettua autoaan. Itse saan sijoitettua vastaavassa tilanteessa autoni siten että kyllä siihen viereen edelleen mahtuu toinenkin auto, ajan ihan sivu liki lumikasaa nokka kohti latauspistettä.

Tässä tuore esimerkki mielestäni aivan turhasta itseaiheutetusta ongelmasta:


Alunperin toki pelkäsin että nokassa oleva latausluukku muurautuu talvisin umpeen jäätyvästä loskasta, mutta kumma kyllä sellaisia ongelmia ei tänä talvena ole ollut, ihan hyvin aukeaa oli keli mikä tahansa. Pari kertaa olen hieman joutunut avittamaan sitä auki, mutta silloin kyseessä on ollut paljon yöllä parkissa satanutta alijäähtynyttä vettä joka on jäätynyt luukun tiivisteisiin, ei niissä kai olisi auttanut vaikka luukku olisi ollut perässä tai sivussa...

No, jokainen tavallaan. Joskus tulevaisuudessa ehkä haluaisin Teslan (Model 3 tms.), mutta kaksi muutosta siihen haluaisin:

1. latausluukku nokkaan, kiitos
2. ei karmittomia ikkunoita, eivät oikein sovi Suomen talviin...

Muuten varmaan olisi täydellinen sähköauto mulle. Oletan että Teslassa on latausluukku takana koska ekat Teslat olivat (vain) takavetoisia ja akku oli enemmän takana, joten oli luontevampaa että latausluukkukin on takana?
 
Viimeksi muokattu:
Saako muuten ihan perus pulliainen ostettua jostain helposti jatkojohtoja noihin latauskaapeleihin? Kauhean halpohjahan ne ei varmaan olisi, mutta löytyykö yleensäkään? Jos olisi jatkojohto, ei tarttis välittää miten päin autonsa ajaa.
 
Miksi "oikealla takana" on paras paikka latausluukulle?

Koska Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne. Ainakin Turussa on muutama latauspiste kadun varressa ja kun luukku on oikealla ei pidä joko ajaa väärinpäin (nykyään sallittu) tai vetää johtoa auton yli toiselle puolelle. Ja takana jotta se ei jäädy talvella niin helposti. Buzzissa se on siis takakyljessä, ehkä vielä parempi olisi ihan takana oikeassa reunassa.

EDIT: ehkä se perässä oleva luukku ei noin korkeassa autossa ole sittenkään hyvä koska siihen kerääntyy ajoviimasta lunta ja vettä - eli paikka on täydellinen nyt :)
 
Tuli mieleeni, ovatko tällaiset sähköautojen latausluukkuongelmat tosiaan kovin yleisiä?


Itse kun en nyt yhden talven ja kahden automaattipesun jälkeen tunnista noita "jäätyy helposti kiinni" tai "luukku irtoaa pesussa" ongelmia... Autona siis Renault Zoe, jossa on nokassa sellainen varsin paksu ja syvä luukku. Ainoa todellinen ongelma on ollut että jos auto on yöllä latauksessa ja luukku siis auki, kyllähän sinne lunta tuppaa kertymään, ja se pitää sipaista aamulla mielellään pois. No, onneksi avoin luukku ei sentään sojota taivaita kohti, kuten tuon artikkelin Honda e:ssä.

Jotain sentään Rellukin osannut ilmeisesti suunnitella oikein. Jykevä latausluukku helpossa paikassa (latausta ajatellen).
 
Koska Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne. Ainakin Turussa on muutama latauspiste kadun varressa ja kun luukku on oikealla ei pidä joko ajaa väärinpäin (nykyään sallittu) tai vetää johtoa auton yli toiselle puolelle. Ja takana jotta se ei jäädy talvella niin helposti. Buzzissa se on siis takakyljessä, ehkä vielä parempi olisi ihan takana oikeassa reunassa.

EDIT: ehkä se perässä oleva luukku ei noin korkeassa autossa ole sittenkään hyvä koska siihen kerääntyy ajoviimasta lunta ja vettä - eli paikka on täydellinen nyt :)
Ovatko nuo kadunvarsipaikat sellaisia ettei nokassa keskellä olevalla sähköautolla niistä voisi latailla? Ovatko ne siis type2 AC-latauspaikkoja, käytetään omaa kaapelia?

En ole tuollaisia kadunvarsipaikkoja vielä käyttänyt, kaikki tähän asti käyttämäni (Lidlin, K-Latauksen ja ABC:n pömpelit) ovat olleet sellaisia että mielestäni helpointa on ajaa niissä nokka vain latauspisteelle. Teslan Superchargereista ei ole kokemusta, ne on taidettu optimoida Teslalle eli että auto ajetaan rinnalle tietylle puolelle ja nokka tiettyyn suuntaan...

Kaikkein eniten noi sijoitteluongelmat taitavat tulla DC-pikalatauspaikoilla joissa on kiinteät jäykät latausjohdot. AC-latauspaikoilla, varsinkin jos käyttää omaa latausjohtoa, lienee helpompaa kun johdolla on kuitenkin monta metriä mittaa (3-5m?) ja useimmissa sähköautoissa se type2-latausjohto on ohut rimpula joka menee miten vaan mutkalle haluaa. (Renault Zoessa se on vähän paksumpi ja jäykempi koska Zoe pystyy lataamaan AC:ta 22kW teholla.)

No, mielipideasioita, mä nyt olen toistaiseksi tykästynyt nokassa olevaan latausluukkuun, mutta kai pärjäisin millä vaan.
 
Olen vaihtamassa folkkarin halvimpaan tesla m3 lfp. Olin jo tekemässä kauppoja kia ev6 mutta toimitusaika karkasi horisontin taakse. Toisena enyaq, siellä sama juttu. Kia ja vag siis pakotti minut teslaan, uusi auto tulee 2vkon päästä. Pierutyynyt, valoshowt tai muut teslamaisuudet ei kiinnosta. Kunhan pääsen kesät talvet mökille kivutta niin se riittää.
Onko noista LFP-akuista nyt kertynyt lisäkokemuksia kylmällä pakkasella? Kun saan eri lähteistä erilaista tietoa, onko sillä merkittäviä ongelmia pakkasella vai ei.

Sen tiedän että LFP-akun pitää lämmetä ensin ennenkuin supernopea miljoonan kW superhyperteholataus alkaa toimia täydellä kapasiteetilla. Ok, minä pystyisin elämään tuollaisen ongelman kanssa, varsinkin kun 99% latailustani on kotona ja työpaikalla 8-10A AC-latailua... Sain kuvan että tuon lisäksi LFP:llä ei olisi merkittäviä ongelmia pakkasella, päinvastoin kuulemma LFP jopa pitäisi varauksen paremmin kylmällä kuin NMC tai NCA.

Mutta, tästä videosta sain kuvan että esim. -20 asteessa kylmän LFP-akun toimintamatka romahtaisi oikein kunnolla, paljon paljon enemmän kuin esim. NCA tai NMC akuilla (kohdassa 20:00 min alkaen):





Tuosta saan kuvan että LFP-akun toimintamatka romahtaa aivan käyttökelvottomiin lukemiin -20 pakkasella, paitsi jos sille suorittaa esilämmityksen (TM, "thermal management")? Mitä tuo esilämmitys tarkoittaa käytännössä, sitäkö että LFP-sähköauton pitää talvikylmillä olla aina sähköpiuhan päässä, jotta 45 minuutin akun esilämmitys voidaan suorittaa ennen ajoon lähtöä? Vai voiko esilämmityksen tehdä myös ilman lisäsähköä, kunhan auto on suht täyteen ladattu?

Mietin nyt menneenä talvena kun sähköautoni (Renauit Zoe) oli ollut puolitoista vuorokautta ulkona n. -18 -> -21 asteen pakkasessa ilman sähkötolpassa oloa (akku oli jo suht täynnä). Lähdin siitä sitten kylmiltään hakemaan vaimoa illalla laivalta. Mitään erityistä ongelmaa ei ollut, toki toimintamatka oli huomattavasti alempi kuin se olisi leudoilla keleillä tai jos olisin esilämmitellyt autoa, mutta se ei ollut ongelma, kyllä auto lupaili toimintamatkaa edelleen lähemmäs 200km (en tiedä kuinka lähellä totuutta tuo olisi ollut, mutta riitti hyvin siihen reippaasti alle 100km ajoon mitä tein kyseisenä kylmänä iltana).

Mitä jos olisin tehnyt saman LFP-akuliisella sähköautolla, miten olisi käynyt?

Kyselen kovasti koska LFP-akullinen Tesla tms. ehkä joskus kiinnostaisi...
 
Mutta, tästä videosta sain kuvan että esim. -20 asteessa kylmän LFP-akun toimintamatka romahtaisi oikein kunnolla, paljon paljon enemmän kuin esim. NCA tai NMC akuilla (kohdassa 20:00 min alkaen):

No kokemusta on vain -17C:stä ja ei se toimintamatka mihinkään romahda sen kummemmin, ja lähden matkaan siis aina ilman kunnon esilämmitystä, koska parkkipaikalla ei ole laturia. Lähtiessä ensimmäisten minuuttien kulutus on selkeästi korkeammalla tasolla, mutta eiköhän tämä sama päde muihinkin akkutyyppeihin. Aivan ongelmitta on menty nyt kaksi talvea M3 LFP:llä, tosin pikalatausta en tarvitse käytännössä koskaan. Siinä akun esilämmitys on saatava päälle hyvissä ajoin, jotta juissia tulee kunnolla sisään.
 
Saako muuten ihan perus pulliainen ostettua jostain helposti jatkojohtoja noihin latauskaapeleihin? Kauhean halpohjahan ne ei varmaan olisi, mutta löytyykö yleensäkään? Jos olisi jatkojohto, ei tarttis välittää miten päin autonsa ajaa.
Pikalaturin jatkoja ei taida olla olemassa ja ne olisi helkkarin painavat raahata mukana (ja kalliit)
Type 2 jatkojohtoja on olemassa ja eikö se type2 latauskaapelikin käy jatkojohdoksi sellaisenaan?
edit: eihän se normaali latauskaapeli jatkoksi käy, pikku modauksella toki toimii mutta on jo sitten pikkasen laiton..
 
Viimeksi muokattu:
No kokemusta on vain -17C:stä ja ei se toimintamatka mihinkään romahda sen kummemmin, ja lähden matkaan siis aina ilman kunnon esilämmitystä, koska parkkipaikalla ei ole laturia. Lähtiessä ensimmäisten minuuttien kulutus on selkeästi korkeammalla tasolla, mutta eiköhän tämä sama päde muihinkin akkutyyppeihin. Aivan ongelmitta on menty nyt kaksi talvea M3 LFP:llä, tosin pikalatausta en tarvitse käytännössä koskaan. Siinä akun esilämmitys on saatava päälle hyvissä ajoin, jotta juissia tulee kunnolla sisään.
Ok kiitos, ehkä huolehdin sitten turhaan. En tiedä miten tulkita tuota linkittämääni videota, ehkä sitten Teslankin "thermal management" hoitaa ongelman pois päiväjärjestyksestä, ehkä siitä tulee tuo mainitsemasi alun korkeampi kulutuskin.
 
No, jokainen tavallaan. Joskus tulevaisuudessa ehkä haluaisin Teslan (Model 3 tms.), mutta kaksi muutosta siihen haluaisin:

1. latausluukku nokkaan, kiitos
2. ei karmittomia ikkunoita, eivät oikein sovi Suomen talviin...

Muuten varmaan olisi täydellinen sähköauto mulle.
1 ) Läpiajettavia latauspisteet on parhaita ja siihen pistoke kyljessä on hyvä. Kuskin puolella takana vielä senkin puolesta ettei tarvitse kiertää autoa tai ovea kun menee pistokkeelle.
2 ) Tuo karmittomien ikkunoiden haukkuminen on kyllä uskomatonta miten sitä toisellaan vuodesta toiseen. Toki karmilliset on luotettavammat mutta ei nuo karmittomat mitenkään erityisen ongelmalliset ole. Omassa M3:ssa ei ole ollut kertaakaan pienintäkään ongelmaa laseissa ja auto tosiaan seisoo tuolla lumikasassa taivasalla. Asian eteen tarvitsee tehdä tasan se että suihkuttaa deicerä kerran kuussa ikkuna väliin ja täts it. Edes tiivisteitä en ole voidellut millään. Täysin keksitty ongelma koko ikkunoiden jäätyminen. Lähtiessä tietysti sit esilämmitystä se 10+min.

Jos nämä on kriteerit niin aika täydelliseltä sinulle jo kuulostaa - melkein tilausnappia painettava.
 
Pikalaturin jatkoja ei taida olla olemassa ja ne olisi helkkarin painavat raahata mukana (ja kalliit)
Type 2 jatkojohtoja on olemassa ja eikö se type2 latauskaapelikin käy jatkojohdoksi sellaisenaan?
edit: eihän se normaali latauskaapeli jatkoksi käy, pikku modauksella toki toimii mutta on jo sitten pikkasen laiton..
Type2 johtojakin on niin monenlaisia, kaiketi riippuen miten tehokkaaseen AC-lataukseen auto pystyy.

Olen esim. nähnyt joillakin, varsinkin hybrideillä, kiekuralle meneviä keltaisia type2-johtoja. Pystynetkö kyseiset autot vain 1x16A tai enintään 1x32A AC-lataukseen?

Useimmissa autoissa olen nähnyt suoria, hieman paksumpia, keltaisia type2 latausjohtoja. Oletan että nämä pystyvät parhaimmillaan 11kW eli 3x16A AC-lataukseen.

Renault Zoe on sitten niitä harvoja sähköautoja jotka pystyvät 3x32A eli 22kW AC-lataukseen, ja Zoen mukana tuleva type2-johto onkin selkeästi paksumpi, jäykempi ja raskaampi kuin edellämainitut muiden autojen johdot. Ei toki sentään läheskään yhtä paksu ja painava kuin kiinteät DC-pikalatausjohdot...

Mietin mitä kävisi jos yrittäisin käyttää 22kW AC-latauspaikalla noita rimpulajohtoja lataukseen. Tulisiko 22kW teholla, mutta johto syttyisi palamaan/sulisi käteen tms.? Kaveri kertoi joskus että lämppärin vihreä johto suli joskus kiinni hänen autoonsa, kun käytti liian tehokasta sisätilalämmitintä...
 
Type2 johtojakin on niin monenlaisia, kaiketi riippuen miten tehokkaaseen AC-lataukseen auto pystyy.

Olen esim. nähnyt joillakin, varsinkin hybrideillä, kiekuralle meneviä keltaisia type2-johtoja. Pystynetkö kyseiset autot vain 1x16A tai enintään 1x32A AC-lataukseen?

Useimmissa autoissa olen nähnyt suoria, hieman paksumpia, keltaisia type2 latausjohtoja. Oletan että nämä pystyvät parhaimmillaan 11kW eli 3x16A AC-lataukseen.

Renault Zoe on sitten niitä harvoja sähköautoja jotka pystyvät 3x32A eli 22kW AC-lataukseen, ja Zoen mukana tuleva type2-johto onkin selkeästi paksumpi, jäykempi ja raskaampi kuin edellämainitut muiden autojen johdot. Ei toki sentään läheskään yhtä paksu ja painava kuin kiinteät DC-pikalatausjohdot...

Mietin mitä kävisi jos yrittäisin käyttää 22kW AC-latauspaikalla noita rimpulajohtoja lataukseen. Tulisiko 22kW teholla, mutta johto syttyisi palamaan/sulisi käteen tms.? Kaveri kertoi joskus että lämppärin vihreä johto suli joskus kiinni hänen autoonsa, kun käytti liian tehokasta sisätilalämmitintä...
Johdossa on vastukset joista latausasema haistelee kuinka paljon virtaa johdolle voi antaa. Eli ei, johtoa ei saa käryämään lataamalla alimitoitetulla johdolla. Lataus vain hidastuu heikomman lenkin (latausasema, johto, auto) määrämälle tasolle. Hukkalämpöä noista johdoista kyllä lähtee, huomaa esim. kuinka latausjohto lumipenkan päällä uppoaa latauksen aikan lumen sisälle...
 
1 ) Läpiajettavia latauspisteet on parhaita ja siihen pistoke kyljessä on hyvä. Kuskin puolella takana vielä senkin puolesta ettei tarvitse kiertää autoa tai ovea kun menee pistokkeelle.
2 ) Tuo karmittomien ikkunoiden haukkuminen on kyllä uskomatonta miten sitä toisellaan vuodesta toiseen. Toki karmilliset on luotettavammat mutta ei nuo karmittomat mitenkään erityisen ongelmalliset ole. Omassa M3:ssa ei ole ollut kertaakaan pienintäkään ongelmaa laseissa ja auto tosiaan seisoo tuolla lumikasassa taivasalla. Asian eteen tarvitsee tehdä tasan se että suihkuttaa deicerä kerran kuussa ikkuna väliin ja täts it. Edes tiivisteitä en ole voidellut millään. Täysin keksitty ongelma koko ikkunoiden jäätyminen. Lähtiessä tietysti sit esilämmitystä se 10+min.

Jos nämä on kriteerit niin aika täydelliseltä sinulle jo kuulostaa - melkein tilausnappia painettava.
1. En ole tuollaisia "läpiajettavia" juurikaan itse nähnyt ja kokenut. Tesla Supercharger asemia en tietty ole käyttänyt koska ei ole Teslaa. Kaikki muut näkemäni ovat olleet sellaisia joissa auto ajetaan suoraan pömpelin eteen, joko nokka tai perä edellä (riippuen missä latausluukku on). Lidl, ABC, K-Lataus, monissa kauppakeskuksissa lämpimässä hallissa olevat Virran tai PlugItCloud latauspaikat...

Kadunvarsilatauspaikkoja en ole myöskään kokeillut mutta oletan että ne ovat lähinnä type2 AC-latauspaikkoja joissa käytetään omaa piuhaa. En tiedä onko ne optimoitu että latausluukku on just jollain tietyllä sivulla takana, vai onko se melkein yksi ja sama. Oletan että niissäkin on ihan helppo saada type2-johto ulottumaan keulasta latausasemaan.

2. Yksi tuttu Tesla-kuski (Tesla Model S, en muista vuosimallia) noita karmittomia ikkunoita minulle harmitteli. Mainitsi juuri tuosta että aina pitää olla defroster-suihkepullo mukana kaiken varalta, jos ei ovet avaudu koska ikkunat eivät pääse yhtään alaspäin.

En sitten tiedä onko Teslalla jotenkin liukkaammat ikkunat pakkasella. Mitä itselläni on kokemusta ihan tavallisilla karmillisilla ikkunoilla, harvoin haluan edes yrittää avata niitä pakkasilla (kokemusta menneisyydestä VW Polo, Toyota Auris, nyt Renault Zoe...). Yleensä se vain enintään yrittää avata ikkunaa, mutta pysyy kiinni, tai ainakin päästää tosi pahaa ääntä jos yrittää väkisin avata. Toki karmittomia ja karmillisia ei suoraan voi tuossa verrata, mutta tuolla kokemuksella en itsekään haluaisi että ikkunan raottaminen on pakkasilla perusedellytys sille että saa oven auki.

Se on vähän sama miksi en pakkasilla tuosta vaan haluaisi kokeilla josko pyyhkijät toimivat. Suurella todennäköisyydellä ne ovat jäätyneet kiinni tuulilasiin, ja aiheutan niille vain tuhoa yrittämällä pakottaa ne toimimaan, ellen sitten ensin sulata niitä itse.


Tesla hankintaan ehkä sitten joskus jos ja kun kyllästyn nykyiseen halpaan sähköautoon, joka toistaiseksi on riittänyt ajoihini erinomaisesti ja säästää bensakuluissani, mikä on tärkein syy sähköauton omistamiseen. :) Nuo mainitsemani asiat tuskin ovat minulle mitään esteitä hankinnalle, vain kaksi asiaa jotka mieluusti pitäisin tulevassakin autossani.

Toki Teslassa on toisessa vaakakupissa erittäin paljon omia hyviä puoliaan (esim. Rellussani ei saa auton lämmitystä päälle jos talvella istuu sisällä latailemassa autoaan, LOL... Ilmastoinnin kun saa päälle vain jos moottori on käynnissä, ja moottoria ei saa käyntiin jos auto on latauksessa. Vaihtoehtona voi toki laittaa äpistä auton esilämmityksen päälle latauksen aikana (jolloin sisätila lämpiää ja kovaa)... mutta Rellu kieltäytyy tekemästä sitäkään jos auton sisällä istuu ketään, muka turvallisuussyistä.

Joten ainoa tapa pitää Rellun sisätila lämpimänä latauksen aikana on mennä autosta ulos, laittaa äpistä auton esilämmitys päälle, ja mennä takaisin auton sisään. :) Menee jakaus vinoon kun sisällä käy puhuri auton tuulettimien huutaessa täysillä seuraavat 10 minuuttia, mutta ainakin lämpöä taas riittää...
 
Viimeksi muokattu:
Mietin mitä kävisi jos yrittäisin käyttää 22kW AC-latauspaikalla noita rimpulajohtoja lataukseen. Tulisiko 22kW teholla, mutta johto syttyisi palamaan/sulisi käteen tms.? Kaveri kertoi joskus että lämppärin vihreä johto suli joskus kiinni hänen autoonsa, kun käytti liian tehokasta sisätilalämmitintä...
kaapeliliittimessä oleva vastus kertoo type2 kaapelin maksimivirran.
Jatkoja on mutta en kyllä tiedä kuinka virallisia nuo ovat, esim EV cable extension lead Type 2 to Type 2, 10m or 20 meters long, 32amp

lämppärin johdot sulaa yleensä sen takia että liitin on hapettunut ja/tai täynnä suolap*skaa. Hyväkuntoisena kyllä kestävät sen mitä pistorasiasta irti saa.
 
Siinä akun esilämmitys on saatava päälle hyvissä ajoin, jotta juissia tulee kunnolla sisään.
Oliko tosiaan niin ettei akun esilämmitystä saa manuaalisesti päälle, esim. 20 minuuttia ennen latauspaikalle menoa vaan sanoisit Teslalle että alas lämmitellä sitä akkua, kohta ladataan? Pitää valita Teslan tuntema latauspaikka sen navigaattorista, ja antaa Teslan päättää milloin aletaan esilämmittää?

Kummallinen puute jos ei saa manuaalisesti päälle... toivottavasti jossain päivityksessä tulee?

Tämä nyt tuli mieleen tuon yhden suomalaisen Tesla-tubettajan videosta, missä hän mainitsi että Teslansa alkoi esilämmitellä (hänen mielestään turhaan) jo yli tuntia ennen latauspaikalle saapumista, ja mainitsi kommenteissa ettei manuaalinen esilämmitys olisi mahdollista.
 
Ei taida olla olemassa, koska sellaisen käyttö on kielletty.

Teslan chademo-adapteri lienee kuitenkin sallittu? Eräänlainen jatkojohtohan tuokin on, tosin se ei varsinaisesti ole sen idea.
Mutta joo, turha noin käytännössä ajatella jatkojohtoa pikalaturiin.
 
Oliko tosiaan niin ettei akun esilämmitystä saa manuaalisesti päälle.
Kummallinen puute jos ei saa manuaalisesti päälle... toivottavasti jossain päivityksessä tulee?
Ei saa manuaalisesti kuten ei pääosassa muitakaan autoja. Toivottavasti joskus tulis päivityksessä.

Tämä nyt tuli mieleen tuon yhden suomalaisen Tesla-tubettajan videosta, missä hän mainitsi että Teslansa alkoi esilämmitellä (hänen mielestään turhaan) jo yli tuntia ennen latauspaikalle saapumista, ja mainitsi kommenteissa ettei manuaalinen esilämmitys olisi mahdollista.

Tosiaan ottaa sen tunnin tai yli et akku saadaan sinne 40-50c lämpöihin et maksiminopeudet saavutetaan.
 
2. Yksi tuttu Tesla-kuski (Tesla Model S, en muista vuosimallia) noita karmittomia ikkunoita minulle harmitteli. Mainitsi juuri tuosta että aina pitää olla defroster-suihkepullo mukana kaiken varalta, jos ei ovet avaudu koska ikkunat eivät pääse yhtään alaspäin.

Model S:n kahvat on sellaiset, että ne ensin tulevat servomekanismilla ulos rungosta, jonka jälkeen oven voi vasta avata. Tämä ratkaisu on alttiimpi toimintahäiriölle, kun kahva jäätyy ja servo ei saa liikutettua kahvaa. Model 3:n kahva taas liikkuu vapaasti painamalla/vetämällä, joten vaikka se toki jäätyykin, avaa pikku kopautus liikeradan helposti. Voi olla että tämä toimii S:n kahvoille myös, itselläni ei ole kokemusta. Itselläni ei ole ollut mitään varsinaisia ongelmia kahvojen kanssa, jos siis tuota kopautusta ei laske isoksi ongelmaksi (mitä se faktuaalisesti ei olekaan).

Ehkä kerran tai kaksi ollut sellainen tilanne, että ikkuna ei ole pystynyt laskemaan ovea avatessa, mutta siinäkin tapauksessa oven kyllä saa auki M3:ssa. Mutta tietysti kannattaa varovaisesti avata noissa tilanteissa, koska lasi viistää karmia hieman. Käytännössä lasien jäätyminen ei tule ongelmaksi, kunhan kylmillä ilmoilla laittaa kabiiniin lämmityksen päälle viitisen minuuttia ennen lähtöä, joka nyt on muutenkin hyvä idea. Jostain syystä nämä kahvojen ja karmittomien ikkunoiden pienet ärsyttävyydet saa aika massiiviset mittasuhteet nettikeskusteluissa :).
 
Model S:n kahvat on sellaiset, että ne ensin tulevat servomekanismilla ulos rungosta, jonka jälkeen oven voi vasta avata. Tämä ratkaisu on alttiimpi toimintahäiriölle, kun kahva jäätyy ja servo ei saa liikutettua kahvaa. Model 3:n kahva taas liikkuu vapaasti painamalla/vetämällä, joten vaikka se toki jäätyykin, avaa pikku kopautus liikeradan helposti. Voi olla että tämä toimii S:n kahvoille myös, itselläni ei ole kokemusta. Itselläni ei ole ollut mitään varsinaisia ongelmia kahvojen kanssa, jos siis tuota kopautusta ei laske isoksi ongelmaksi (mitä se faktuaalisesti ei olekaan).

Ehkä kerran tai kaksi ollut sellainen tilanne, että ikkuna ei ole pystynyt laskemaan ovea avatessa, mutta siinäkin tapauksessa oven kyllä saa auki M3:ssa. Mutta tietysti kannattaa varovaisesti avata noissa tilanteissa, koska lasi viistää karmia hieman. Käytännössä lasien jäätyminen ei tule ongelmaksi, kunhan kylmillä ilmoilla laittaa kabiiniin lämmityksen päälle viitisen minuuttia ennen lähtöä, joka nyt on muutenkin hyvä idea. Jostain syystä nämä kahvojen ja karmittomien ikkunoiden pienet ärsyttävyydet saa aika massiiviset mittasuhteet nettikeskusteluissa :).

Yli satatuhatta kilsaa takana Kuusamon talvessa ja nyt toinen S jo menossa (käyn myös toki muualla täältä) , kertaakaan ei kahvat ole ollu jäässä.
Esilämmitys toki sulattaa ne myös ja käytän sitä yleensä aina niin ehkä se auttaa. Auto kartanolla taivasalla.
 
Miksi "oikealla takana" on paras paikka latausluukulle?

Mun sähköautossa on latausluukku edessä nokassa, ja mielestäni se on selvästi helpoin paikka, ei joudu millään paikoilla arpomaan miten päin ja kummalle puolelle auton sijoittaa, nokka vaan suoraan lähelle latauspaikkaa ja se on siinä.

Olenkin aina ihmetellyt kun esim. Lidlin ilmaisissa latauspaikoissa Teslat ja Hyundait aina kääntelevät autoaan ja peruuttavat vaikeantuntuisesti ahtaalle latauspisteelle, ja välillä jättävät väliin kun vapaa latauspaikka on ilmeisesti "väärällä" puolella. Läheisellä Lidlillä, kun siellä vähän lumikasatkin estelevät auton sijoittelua latauspaikoille, välillä joku tällainen "peruuttaja" on vienyt kaksi paikkaa kun ei ole muuten saanut sijoitettua autoaan. Itse saan sijoitettua vastaavassa tilanteessa autoni siten että kyllä siihen viereen edelleen mahtuu toinenkin auto, ajan ihan sivu liki lumikasaa nokka kohti latauspistettä.

Tässä tuore esimerkki mielestäni aivan turhasta itseaiheutetusta ongelmasta:


Alunperin toki pelkäsin että nokassa oleva latausluukku muurautuu talvisin umpeen jäätyvästä loskasta, mutta kumma kyllä sellaisia ongelmia ei tänä talvena ole ollut, ihan hyvin aukeaa oli keli mikä tahansa. Pari kertaa olen hieman joutunut avittamaan sitä auki, mutta silloin kyseessä on ollut paljon yöllä parkissa satanutta alijäähtynyttä vettä joka on jäätynyt luukun tiivisteisiin, ei niissä kai olisi auttanut vaikka luukku olisi ollut perässä tai sivussa...

No, jokainen tavallaan. Joskus tulevaisuudessa ehkä haluaisin Teslan (Model 3 tms.), mutta kaksi muutosta siihen haluaisin:

1. latausluukku nokkaan, kiitos
2. ei karmittomia ikkunoita, eivät oikein sovi Suomen talviin...

Muuten varmaan olisi täydellinen sähköauto mulle. Oletan että Teslassa on latausluukku takana koska ekat Teslat olivat (vain) takavetoisia ja akku oli enemmän takana, joten oli luontevampaa että latausluukkukin on takana?
Auton pysäköinti keula edellä on yleisesti vaarallisempaa. Esimerkiksi muutamalla isommalla tehdas sitella on kielto että autoa ei saa pysäköidä keula edellä ruutuun. Tähän perustuen sanoisin että latausluukku perässä on suositeltavaa.
 
Auton pysäköinti keula edellä on yleisesti vaarallisempaa. Esimerkiksi muutamalla isommalla tehdas sitella on kielto että autoa ei saa pysäköidä keula edellä ruutuun. Tähän perustuen sanoisin että latausluukku perässä on suositeltavaa.

Periaatteessa näin. Fakta vaikuttaa kuitenkin olevan se että huomattavan suuri osa kuljettajista ei halua tai osaa peruuttaa ruutuun. Vinoparkit ovat myös ongelma peruuttamisen kannalta, mutta useimmin noissa on type2:sia eikä pikalatureita lyhyellä johdolla.
 
Hattuhylly on nitissyt omassa q4:ssa nyt, kun tiet on perunapeltoa vastaavassa kunnossa. Loppuu kun tiet saadaan aurattua.

ja mitä vakuutukseen tulee niin samaa luokkaa, kun edellisessä dieselissä. Listahinta oli korkeampi, mutta soittamalla sai vastaavaan hintaan.

takuun saa jatkettua kahdesta vuodesta kolmeen tai viiteen maksamalla huolenpitosopparia. Ei tullut otettua, kun virhevastuu kuitenkin.
 
Periaatteessa näin. Fakta vaikuttaa kuitenkin olevan se että huomattavan suuri osa kuljettajista ei halua tai osaa peruuttaa ruutuun. Vinoparkit ovat myös ongelma peruuttamisen kannalta, mutta useimmin noissa on type2:sia eikä pikalatureita lyhyellä johdolla.
Tästä oli hyvä esimerkki kauppakeskus Willassa ja K-Lataus. Vinoparkki ja Volkkarin latausportti ei kyllä yhtään sovi yhteen. Siinä oli 3 kappaletta Volkkareita vastakarvaan peruuttaneina lataamassa.
 
Maailman suurin sähköautotesti: mukana 31 mallia Liittymällä Autoliittoon saa jatkossa TM talvitestejä kattavammat sähköautojen testit vuonojen maasta yhteistyönä.

Pitäiskö liittyä takaisin. Erosin reilut 10 vuotta sitten kun eivät mielestäni saaneet mitään aikaan. Onkohan Moottori-lehti yhtään parantunut. Ne edut oli kans vähän meh, varmaan saisi enemmän irti jos olisi karavaanari.

Toivottavasti testaavat muutakin kuin kantamaa kun se on kuitenkin joka autossa riittävä 90%:lle kuljettajista normaaliajossa. Tuosta tekstistä voisi päätellä että mennään kantama edellä..
 
Periaatteessa näin. Fakta vaikuttaa kuitenkin olevan se että huomattavan suuri osa kuljettajista ei halua tai osaa peruuttaa ruutuun. Vinoparkit ovat myös ongelma peruuttamisen kannalta, mutta useimmin noissa on type2:sia eikä pikalatureita lyhyellä johdolla.
Nyt kun muutama kuukausi takana Leafin kanssa, niin en kyllä oikein parempaa paikkaa tiedä kuin tuo keula latausluukulle. Todella helppo ajella aina latureihin ja tuntuu aukeavan aina joka kelillä kuin kelillä.
 
Sähköllä kulkeva avoauto, sellaista saa odottaa varmaan aika pitkään. Muutenkin nuo ei-järkiautot varmaan kulkee bensalla vielä pitkään. Voihan se olla, että (käytetyn) hinta jopa nousee kun tarjontaa ei enää ole. Aika näyttää.
Ehkä sähköautoketjuun paremmin sopiva. (jatkoa siis nettiauto ketjusta)

Mutta onko kyse siis ihan teknisistä jutuista, eli painosta, jäykkyydestä (siis nykypohjalevyt), jne. Onko ilmanvastus hanskattavissa yhtä tehokkaasti ?
Vai ihan siitä että pienenkysynnän malleja ei nyt kannata tehdä, kun ei pystytä tyydyttään edes normi markkinaa.

Ja totta varmaan se että usein ovat vähemmän ajossa, joten ei se ole niin ilmastokustannus tehokasta.
 
hmmh. Mietin että olihan siitä Fiatin sähköversiosta avomalli... nyt googlasin kuvan:
1645603505441.png


Ei ihan se, mitä itse rättikatolta odottais
 
Mitäs mobiililatauskaapeleita porukka on hankkinu? Etenkin yhden vaiheen ratkaisut kiinnostaa, koska Leaf ei osaa ottaa vastaan kuin yhtä vaihetta. Perus suko taitaa pitkässä juoksussa sulattaa pistorasian. Voimavirta löytyy jo tallista, joten sitä on tarkoitus hyödyntää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 706
Viestejä
4 563 202
Jäsenet
75 011
Uusin jäsen
Pro

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom