Yleistä keskustelua sähköautoista

"Voimavirta" on kansankielinen nimitys kolmivaihevirralle, joten sitä et Leafin kanssa varsinaisesti voi hyödyntää. Tietenkin jos käytössä on 32A kolmivaihepistoke, niin sen kautta pystyt "valovirralla" eli yksivaihevirralla hyödyntämään Leafin maksimilataustehon. Tuossa kannattaa sitten jo miettiä että tuleeko ongelmaa siitä jos yhdelle vaiheelle tulee 32A lisää kuormaa (eli paljonko on pääsulakkeet ja mitä muuta kuormia niiden alla on).

En osaa suositella mikä olisi hyvä. Koska Suomessa myytävät on toistaiseksi niin ylihinnoiteltuja, niin olen omaan käyttöön ajatellut tilata jossain vaiheessa Kiinasta. Näyttävät maksavan 200e luokkaa (32A kaapelit kolmivaihepistokkeella)
 
Walle25A:lla kai onnistuu tuo nopeampi yks vaihe lataus. Short thing short. Laturissa muuntaja jolla 3-vaiheinen 16A muutetaan 1-vaiheksi 25A:ksi. Tällä mainospuheiden mukaan päästään jo sinne ~6kW latauksiin.
 
Sinänsä ihan hauska tuote, mutta jotenkin minusta vaikeaa perustella 1400 euron hinta niillä muutamalla kerralla kun 56% nopeampi lataus olisi oikeasti välttämätöntä.
 
Walle25A:lla kai onnistuu tuo nopeampi yks vaihe lataus. Short thing short. Laturissa muuntaja jolla 3-vaiheinen 16A muutetaan 1-vaiheksi 25A:ksi. Tällä mainospuheiden mukaan päästään jo sinne ~6kW latauksiin.
En aikonut lähteä investoimaan vielä kalliiseen latausasemaan. Pitää yrittää löytää joku kaapeli, millä saa sen 3,4kW. Sen pitäisi riittää tähän alkuunsa.
 
"Voimavirta" on kansankielinen nimitys kolmivaihevirralle, joten sitä et Leafin kanssa varsinaisesti voi hyödyntää. Tietenkin jos käytössä on 32A kolmivaihepistoke, niin sen kautta pystyt "valovirralla" eli yksivaihevirralla hyödyntämään Leafin maksimilataustehon. Tuossa kannattaa sitten jo miettiä että tuleeko ongelmaa siitä jos yhdelle vaiheelle tulee 32A lisää kuormaa (eli paljonko on pääsulakkeet ja mitä muuta kuormia niiden alla on).

En osaa suositella mikä olisi hyvä. Koska Suomessa myytävät on toistaiseksi niin ylihinnoiteltuja, niin olen omaan käyttöön ajatellut tilata jossain vaiheessa Kiinasta. Näyttävät maksavan 200e luokkaa (32A kaapelit kolmivaihepistokkeella)
Joo, en voi hyödyntää kaikkia vaiheita. Pitäisi olla se 16A. Ehkä enemmänkin mietin sitä, että saisin turvallisesti imettyä yhtä vaihetta sen 16A. Se on tuplat auton mukana tulevaan suko-laturiin. Se pitäisi riittää.
 
En osaa suositella mikä olisi hyvä. Koska Suomessa myytävät on toistaiseksi niin ylihinnoiteltuja, niin olen omaan käyttöön ajatellut tilata jossain vaiheessa Kiinasta. Näyttävät maksavan 200e luokkaa (32A kaapelit kolmivaihepistokkeella)
Oisko heittää paria linkkiä, voisi mielenkiinnosta tutkia. n. 300e on Suomessa moiset laturit.
 
Oisko heittää paria linkkiä, voisi mielenkiinnosta tutkia. n. 300e on Suomessa moiset laturit.
Aliexpressistä Joulukusssa katselin että 210:lla veroineen ja rahteineen saisi 3x16A EV-kytkentälaitteen eli "laturin" punaisella pistokkeella, mutta nyt löytänyt yhtä edullisesti. Ilmeisesti pitää kyttäillä siellä milloin alennuspäivät.

Mutta nyt alkoi kiinnosta missä suomessa myydään 300e:llä 3-vaihe"latureita". 3x16A 11kW malli kiinnostaisi itseäni, mutta toki Leafille 32A 1 vaihe olisi parempi.
 
Viimeksi muokattu:
Aliexpressistä joskus katselin että noin 200:lla saisi, mutta nyt näyttävät maksavan jo 400e. Ilmeisesti pitää kyttäillä siellä milloin alennuspäivät.

Mutta nyt alkoi kiinnosta missä suomessa myydään 300e:llä 3-vaihe"latureita". 3x16A 11kW malli kiinnostaisi itseäni, mutta toki Leafille 32A 1 vaihe olisi parempi.

Eiks se wolkkarin laturi ole tuon ? Eipä ollut, yli 500e näemmä yhä.

Kinuista en tilais mielellään mitään, kun kukaan ei vastaa jos kämppä palaa tai iskun saa niistä.

Ja aika halpa on jo tämäkin: Tietoset eLOAD CEE 3x16A (3-vaihe) 11kW Type2 sähköautojen latausasema | Karkkainen.com verkkokauppa
 
Eiks se wolkkarin laturi ole tuon ? Eipä ollut, yli 500e näemmä yhä.

Kinuista en tilais mielellään mitään, kun kukaan ei vastaa jos kämppä palaa tai iskun saa niistä.

Ja aika halpa on jo tämäkin: Tietoset eLOAD CEE 3x16A (3-vaihe) 11kW Type2 sähköautojen latausasema | Karkkainen.com verkkokauppa

Tätä samaa värkkiä (ilman Tietoset-printtiä) saa Aliexpressistä tilattua alle kolmeen sataan ja kaupan päälle tulee vielä schukoadapteri, jonka avulla tuota voi käyttää myös 1-vaiheisena laturina: 290.0€ 42% OFF|11KW 16A 3 Phase Mobile Type 2 Electric Car Charger EV Wallbox with Red CEE5 Pins Male Plug Free Adaptor Free Socket suit Tesla|Chargers & Service Equipment| - AliExpress

Nuo lähetetään Ranskasta, joten tullin kanssakaan ei joudu tappelemaan. Mulla on ollut tuo kymmenen metrin type2-kaapelilla varustettu versio käytössä enkä ole vielä muuta moitittavaa löytänyt kuin että on melko painava käsiteltävä kun johtoa on sen verran paljon.
 
Tätä samaa värkkiä (ilman Tietoset-printtiä) saa Aliexpressistä tilattua alle kolmeen sataan ja kaupan päälle tulee vielä schukoadapteri, jonka avulla tuota voi käyttää myös 1-vaiheisena laturina: 290.0€ 42% OFF|11KW 16A 3 Phase Mobile Type 2 Electric Car Charger EV Wallbox with Red CEE5 Pins Male Plug Free Adaptor Free Socket suit Tesla|Chargers & Service Equipment| - AliExpress

Nuo lähetetään Ranskasta, joten tullin kanssakaan ei joudu tappelemaan. Mulla on ollut tuo kymmenen metrin type2-kaapelilla varustettu versio käytössä enkä ole vielä muuta moitittavaa löytänyt kuin että on melko painava käsiteltävä kun johtoa on sen verran paljon.
Joo, varmaa ajaa asiansa. En saanu selvää et onko vikavirta suojat tos.

Itellä ny telewellin versio ollu käytös reilun 1,5vuotta.
Suko adapterin tein itse. Harvakseen tarvii ota virtaa yhdestä vaiheesta ni hyvä olla.

Mut isoin ero on et jos laturi polttaa tallin niin alista ei saa mitään mut taas jos -> tietoset / kärkkainen niin ne joutuu vastuuseen viimekädes. Vakuutusyhtiön vaikeampi alkaa rimpuloi.
 
Joo, varmaa ajaa asiansa. En saanu selvää et onko vikavirta suojat tos.

Itellä ny telewellin versio ollu käytös reilun 1,5vuotta.
Suko adapterin tein itse. Harvakseen tarvii ota virtaa yhdestä vaiheesta ni hyvä olla.

Mut isoin ero on et jos laturi polttaa tallin niin alista ei saa mitään mut taas jos -> tietoset / kärkkainen niin ne joutuu vastuuseen viimekädes. Vakuutusyhtiön vaikeampi alkaa rimpuloi.

Samat vikavirtasuojat, sertifioinnit ja CE-merkinnät löytyy kuin tuosta Kärkkäisen pelistäkin koska kyseessä on mitä ilmeisimmin sama laite.

Tuo korvaus/vastuuasia laitteen kärähtäessä täytyy toki jokaisen kohdallaan miettiä, itse uskalsin tämän laturin hankkia kun käyttö tapahtuu lähes aina ulkotiloissa ilman vaaraa siitä että esim. rakennuksia syttyisi palamaan jos latauslaite päättäisikin ottaa enemmän lämpöä.
 
Samat vikavirtasuojat, sertifioinnit ja CE-merkinnät löytyy kuin tuosta Kärkkäisen pelistäkin koska kyseessä on mitä ilmeisimmin sama laite.

Tuo korvaus/vastuuasia laitteen kärähtäessä täytyy toki jokaisen kohdallaan miettiä, itse uskalsin tämän laturin hankkia kun käyttö tapahtuu lähes aina ulkotiloissa ilman vaaraa siitä että esim. rakennuksia syttyisi palamaan jos latauslaite päättäisikin ottaa enemmän lämpöä.
Yep ja eipä tuota ole palanut suomessa mielestäni yhtään latauslaitetta.

Olematon riski mutta toki hyvä tietää.
 
Joo noi 1-vaihe"laturit" toki on luokkaa 200-250e kaupoissa Deltaco e-Charge EV-1227 -sähköauton latauslaite, 4 m, Suko-Type2, 1-vaihe, 6 A, 8 A 249,00.

Aika paljon lisähintaa siitä että on valmiiksi laitettu vähittäismyyntihinnaltaan yhteensä kympin maksavat 16A 3-vaihepistotulppa ja pistoke valmiiksi.
Tässä pelkkä suko ja vain 8A. Ei sitten eroa käytännössä auton mukana tulleesta. Kiinasta en tilaa, koska lataan lämpimässä autotallissa. En ota pienintäkään riskiä. Karavanpistoke olisi yksi vaihtoehto, kestäisi jatkuvaa virtaa, mutta se pitäisi asennuttaa. Siksi hakusessa voimavirran kautta ns. matkalaturi.
 
Tässä pelkkä suko ja vain 8A. Ei sitten eroa käytännössä auton mukana tulleesta. Kiinasta en tilaa, koska lataan lämpimässä autotallissa. En ota pienintäkään riskiä. Karavanpistoke olisi yksi vaihtoehto, kestäisi jatkuvaa virtaa, mutta se pitäisi asennuttaa. Siksi hakusessa voimavirran kautta ns. matkalaturi.
Jos todellakaan haluaa *pienintäkään* riskiä, kannattaa se latausasema asennuttaa. Riski se voimavirtarasiankin kontakti on, vaikkakin hyvin pieni. Latausasema ei montaa satasta enempää maksa, ja asentaja (toivon mukaan) tarkistaa samalla että sähkön nousutkin on kunnossa. Ja kannattaa huomoida että kiinteästi asennettu asema menee asunnon arvoon.
 
Ei se kyllä mene. Jos on 350-400k talo, niin sillä ei ole mitään merkitystä on siellä tonnin tai kahden latausasema. Mutta tosiaan voimavirrassa riski on niin pieni ja mahdollisessa ongelma tilanteessa vakuutusyhtiötä varmaankin kiinnostaa onko ladattu sukosta (vain tilapäiskäyttöön) pistoke punaisena vai siihen tarkoitukseen (jatkuva virta) suunnitellulla pistorasialla.

Seuraava sähköauto talouteen tulee kenties 3-5v päästä. Latausasemat ovat varmasti kehittyneet sekä halventuneet siihen mennessä. Miksi siis ostaa sellaista nyt, jos sitä ei tarvi.
 
Seuraava sähköauto talouteen tulee kenties 3-5v päästä. Latausasemat ovat varmasti kehittyneet sekä halventuneet siihen mennessä. Miksi siis ostaa sellaista nyt, jos sitä ei tarvi.

Tuskin ainakaan halventuneet, onhan ne nytkin kohtuu edullisia. Yhden VW:n ostin 399€ ja sitten Teslan oman myöhemmin <500€. Tuskin ne siitä alaspäin menee ja nuo kumpikin kykenivät sen 3x16A mikä on kuitenkin 3-5 vuoden päästä se sama maksimi minkä talossa haluan korkeintaan ladata.
 
Asian eteen tarvitsee tehdä tasan se että suihkuttaa deicerä kerran kuussa ikkuna väliin ja täts it. Edes tiivisteitä en ole voidellut millään. Täysin keksitty ongelma koko ikkunoiden jäätyminen.
En ole 15 vuoteen edes miettinyt mitään tuollaisia suihkutteluita, siihen liittyviä aineita tai mitään muutakaan - karmilliset ovat vaan aina toimineet edes sekuntiakaan asiaa miettimättä.

Mitä hyötyä niistä karmittomista on ja miksi ihmeessä halauaisin ne vaivoikseni kun karmilliset toimivat täydellisesti?
 
En ole 15 vuoteen edes miettinyt mitään tuollaisia suihkutteluita, siihen liittyviä aineita tai mitään muutakaan - karmilliset ovat vaan aina toimineet edes sekuntiakaan asiaa miettimättä.

Mitä hyötyä niistä karmittomista on ja miksi ihmeessä halauaisin ne vaivoikseni kun karmilliset toimivat täydellisesti?
En sanonut että nyt pitäisi olla joka autossa karmittomat. Sanoin että ne eivät ole niin suuri ongelma kuin netissä hyvin usein "tiedetään". Vaivaltaan about sama kuin voidella ovien tiivisteet karmillisessa autossa.
Karmittomia käytetään urheiluautoissa osaltaan ulkonäön, mutta osaltaan painon takia. Saadaan joitain kiloja katonrajasta pois. Sähköissä tällä saadaan lisäksi rangea.
 
En sanonut että nyt pitäisi olla joka autossa karmittomat. Sanoin että ne eivät ole niin suuri ongelma kuin netissä hyvin usein "tiedetään". Vaivaltaan about sama kuin voidella ovien tiivisteet karmillisessa autossa.
Karmittomia käytetään urheiluautoissa osaltaan ulkonäön, mutta osaltaan painon takia. Saadaan joitain kiloja katonrajasta pois. Sähköissä tällä saadaan lisäksi rangea.
Sinä kyllä väitit, että "täysin keksitty ongelma". Ja samalla kuitenkin selität miten tämän "keksityn" ongelman voi välttää :D Mielestäni melkoista itsensä huijausta selitellä, etteikö noista muotitrendeistä olisi oikeasti haittaa käytettävyydelle. Karmittomat ikkunat, upotetut kahvat, kosketus"napit", kaikki nuo vievät käytettävyyttä huonommaksi. Ei se perusongelma näissä aivopieruissa poistu sillä, että on olemassa lisävaivaa aiheuttavat tavat (deice, lämmitykset, jne.), joilla ongelmaa voi kiertää. Hyvä juttu, jos sinua ei "featuret" haittaa, mutta ihan turha vähätellä, jos joku kokee nuo aidosti ongelmaksi. Karmittomat ikkunat eivät edes ole mikään uusi tesla-juttu, perseestä ne olivat aiemminkin.
 
Mitäs mobiililatauskaapeleita porukka on hankkinu? Etenkin yhden vaiheen ratkaisut kiinnostaa, koska Leaf ei osaa ottaa vastaan kuin yhtä vaihetta. Perus suko taitaa pitkässä juoksussa sulattaa pistorasian. Voimavirta löytyy jo tallista, joten sitä on tarkoitus hyödyntää.


Ei tarvii tehdä asioita vaikeesti jos voimavirta on jo. Toki jos haluaa kuormanhallinnan niin sitte Walle, mutta maksaakin enemmän toki.
 
Samat vikavirtasuojat, sertifioinnit ja CE-merkinnät löytyy kuin tuosta Kärkkäisen pelistäkin koska kyseessä on mitä ilmeisimmin sama laite.

Tuo korvaus/vastuuasia laitteen kärähtäessä täytyy toki jokaisen kohdallaan miettiä, itse uskalsin tämän laturin hankkia kun käyttö tapahtuu lähes aina ulkotiloissa ilman vaaraa siitä että esim. rakennuksia syttyisi palamaan jos latauslaite päättäisikin ottaa enemmän lämpöä.
Ei tuossa alin laturissa kyllä dc suojaa ole.

Tulipalon riskiin sillä on käytännössä jokseenkin merkityksetön vaikutus, mutta jos autoon tulee jokin vikatila, niin sähköiskun riski kasvaa käyttäjälle... Ihan valtavan huolissani mä en olisi, mutta suomalaisten säädösten vastainen tuo on.
 
Ei tuossa alin laturissa kyllä dc suojaa ole.
Oot testannut sitä, vai mistä tiedät?

Sinänsä ihan hyvä pointti toki että kotelo voi olla useammassa eri mallissa täsmälleen samanlainen - eli ei voi olla ilman testaamista tai purkamista varma, että Kärkkäisen myymä on ihan tasana sama kuin Alin myymä.
 
Oot testannut sitä, vai mistä tiedät?

Sinänsä ihan hyvä pointti toki että kotelo voi olla useammassa eri mallissa täsmälleen samanlainen - eli ei voi olla ilman testaamista tai purkamista varma, että Kärkkäisen myymä on ihan tasana sama kuin Alin myymä.
Jos kuvauksessa ei lue että siinä on dc suoja, niin silloin sitä ei siinä ole. Tämä siis yleisen aliexpress kokemuksen perusteella. Nuo kiinalaiset kauppiaat ei ole vaatimattomia.
 
Ei tuossa alin laturissa kyllä dc suojaa ole.

Tulipalon riskiin sillä on käytännössä jokseenkin merkityksetön vaikutus, mutta jos autoon tulee jokin vikatila, niin sähköiskun riski kasvaa käyttäjälle... Ihan valtavan huolissani mä en olisi, mutta suomalaisten säädösten vastainen tuo on.

Tämmöiset ne Alissa listaa:
5 safety features protect your vehicle
The surge box safeguards against leaks, high or low voltage, overloading, lightning and overheating.

Itse tulkkaisin tuon niin, että jos DC-puoli vetää oikkariin, vaikkapa autossa olevan vian johdosta, niin kyllä tuossa vikasuoja laukeaa.

Itse kyllä epäilen, että kyseessä on Tietoset-brändäystä lukuunottamatta täysin sama laite. Ei ne Suomen markkinoita varten eri versiota ole tehneet.
 
Tämmöiset ne Alissa listaa:
5 safety features protect your vehicle
The surge box safeguards against leaks, high or low voltage, overloading, lightning and overheating.

Itse tulkkaisin tuon niin, että jos DC-puoli vetää oikkariin, vaikkapa autossa olevan vian johdosta, niin kyllä tuossa vikasuoja laukeaa.

Itse kyllä epäilen, että kyseessä on Tietoset-brändäystä lukuunottamatta täysin sama laite. Ei ne Suomen markkinoita varten eri versiota ole tehneet.
Oi noita on kuulema yllättävän helppo tilata ihan miten sattuu kiinasta. Aikanaan juttelin yhden mopoja Kiinasta maahantuoneen puljun omistajan kanssa ja hän sanoi suoraan ettei enää ikinä. Jos oikein ymmärsin niin prosessi oli itsessään helvetin helppo mutta mallia valitse osat valmiista listasta ja toivo että ne toimivat yhteen, toivo että kombosta ei löydy myöhemmin kriittisiä turvallisuusvikoja tai muita ongelmia ja että laatu on edes etäisesti sama kuin täysin identtiseltä näyttävällä eri merkkisellä olevinaan samoilla spekseillä olevalla. Eli iso riski olemassa että samat kuoret, samat ilmoitetut speksit mutta täysin eri laatu ja jopa täysin eri sisukset.
 
Toivottavasti testaavat muutakin kuin kantamaa kun se on kuitenkin joka autossa riittävä 90%:lle kuljettajista normaaliajossa. Tuosta tekstistä voisi päätellä että mennään kantama edellä..
No enpä tiedä onko riittävä, kun kova pakkanen edelleen lohkaisee niin paljon toimintamatkasta pois, akun kuluessa kapasiteetti laskee, akkua ei tulisi ladata täysin täyteen tai käyttää tyhjäksi jne...

Mulla on nykyisessä sähköautossa 52kW akku ja 395km WLTP-kantama joka sinänsä on ok arkiajoihini (120-200km päivässä), mutta en todellakaan panisi pahakseni jos akku ja kantama olisi vaikkapa vielä tuplat tuosta. Sitten voisin ajatella että en varmasti tarvitse enempää, edes vuosien kuluttua jos akun kapasiteetti on laskenut 80%:iin ja ajelen sillä Lappiin -30 asteen pakkasessa. Nykyisin, kun auto ja akku on vielä uusi, kovilla pakkasilla pitäisi käytännössä pysähtyä latailemaan varmaan jossain 150-190km välein, huolimatta 395km WLTP-toimintamatkasta.

Kyllä mulle vielä tässä vaiheessa sähköauton ehkä tärkein ominaisuus on toimintamatka jaettuna auton kokonaishinnalla. Sitten jos ja kun kaikkien myytävissä olevien sähköautojen WLTP toimintamatka on järjestään yli 600km (mikä kuluttavassa talviajossa voi tarkoittaa latailua 300km välein), ehkä sitten muut ominaisuudet ovat tärkeämpiä. (Toki jo nyt jotain muitakin kynnyskriteereitä on, esim. viisipaikkaisuus oli minulle ehdoton edellytys sähköautoa valitessani, siksi esim. Seat Mii putosi listoiltani pois, vaikka olisikin ollut varsin huokea sähköauto).
 
Tämmöiset ne Alissa listaa:
5 safety features protect your vehicle
The surge box safeguards against leaks, high or low voltage, overloading, lightning and overheating.

Itse tulkkaisin tuon niin, että jos DC-puoli vetää oikkariin, vaikkapa autossa olevan vian johdosta, niin kyllä tuossa vikasuoja laukeaa.

Itse kyllä epäilen, että kyseessä on Tietoset-brändäystä lukuunottamatta täysin sama laite. Ei ne Suomen markkinoita varten eri versiota ole tehneet.
Voihan siellä se tasavirtasuojaus olla, ei se mahdotonta ole, mutta kyllähän tuo litania on ihan sanahelinää, jolla ei ole mitään teknistä merkitystä.

Voihan tuon tekstin tulkita myös niin että tuossa on monia ominaisuuksia joita ei löydy edes noista asiallisista kiinteiden latausasemien valmistajien tuotteista.

Sinänsä se että tuossa ei ole noita suojia ei mua erityisemmin huolettaisi, mun mielestä ainoa realistinen riski on se että sieltä menee kontaktorista kärjet jumiin, mutta silloinkin sähkön saa katkaistua irroittamalla tuon töpselistä jolloin se pitäisi kaiken järjen mukaan irrota autostakin.
 
Niin meinaat että jos tulee vikatilanne, jossa autosta vuotaa ladatessa tasajännite muuta kautta maihin, niin se latauslaitteen kautta kulkeva DC-jännite saattaisi estää kontaktoria irtoamasta. Ja jos siinä olisi DC-vikavirtasuoja, niin se saattaisi tuurilla katkaista virran ennen kuin se kasvaa kontaktoria jumittavalle tasolle.

Joku on kirjoitellut tällaista
https://www.facebook.com/groups/sahkoautot.nyt/posts/10156999789259685/ sanoi:
Pointti on siinä, että jos A-tyypin vikavirtasuojan läpi johtuu pienikin määrä tasavirtaa, niin se ei enää laukea vaihtovikavirrasta eikä näinollen toimi. Kyse ei ole niinkään siitä, että odotettaisiin autolta verkkoon suuria tasavirtapurkauksia tai ainakaan että niitä pidettäisiin ihmiselle vaarallisena.
Ajetaanko tässä sitten takaa sitä, että A-tyypin vikavirtasuojien kontaktori jumittaa pienelläkin DC-virralla? Jos näin on, niin silloinhan ongelmaa ei varsinaisesti ole, jos EV-SE:ssä on paremmin tasavirtaa kestävä kontaktori, vaikka DC-vikavirtasuojaa ei olisikaan. Toki se ei ehkä sitten ole määräysten mukainen. Tuon artikkelin mukaan Tesla Wall Chargerissakaan ei ole tuota DC-vikavirtasuojaa.
 
Viimeksi muokattu:
^Tuossa on vanhentunutta tietoa Teslan osalta eli nykyisin niiden kotilaturissa on DC-vikavirtasuoja.
 
Niin meinaat että jos tulee vikatilanne, jossa autosta vuotaa ladatessa tasajännite muuta kautta maihin, niin se latauslaitteen kautta kulkeva DC-jännite saattaisi estää kontaktoria irtoamasta. Ja jos siinä olisi DC-vikavirtasuoja, niin se saattaisi tuurilla katkaista virran ennen kuin se kasvaa kontaktoria jumittavalle tasolle.
Ei vaan tarkoitan että tuon laitteen kanssa se suurin riski on mielestäni siinä että siellä on niin paska kontaktori että sen kärjet palaa kiinni ihan normi käytössä, en ole kovin huolissani tuosta vaikka oletan että laitteessa ei ole mitään muita suojaustoimia kuin muovinen kuori ja maadoitusjohdin kytketty asianmukaisesti.
 
Helsinkiläinen taksikuski kertoo kokemuksistaan ensimmäisen sähkötaksin kanssa. Muutenhan tuossa jutussa ei ole mitään ihmeellistä, mutta kyllä tuosta jutusta paistaa läpi tieto latauksen hankaluudesta verrattuna polttomoottoriauton tankkaukseen. Ja maininta vielä että tuo taksi pyörii pelkästään Helsingissä. Muualla on sitten vielä pari astetta vaikeampaa.

 
Helsinkiläinen taksikuski kertoo kokemuksistaan ensimmäisen sähkötaksin kanssa. Muutenhan tuossa jutussa ei ole mitään ihmeellistä, mutta kyllä tuosta jutusta paistaa läpi tieto latauksen hankaluudesta verrattuna polttomoottoriauton tankkaukseen. Ja maininta vielä että tuo taksi pyörii pelkästään Helsingissä. Muualla on sitten vielä pari astetta vaikeampaa.

Olen miettinyt että paremmin sähköauto varmaan sopiikin uber-kuskille kuin tolpalla päivystäjälle (ainakin jos tolpalla ei ole pikalatausmahdollisuutta). Uber-kuski kun voi varmaan helpommin ajoittaa pikalataustuokiot sopiviin kohtiin, olemalla ottamatta ajoja tilaukseen jos pitäis käydä vähän latailemassa välillä tai arvioi että just nyt ei ole tarpeeksi latausta esim. yli 100 km tilauksille.

En ole koskaan toiminut taksina joten en tiedä tarkalleen miten työpäivä etenee, voiko siinä milloin vaan tarvittaessa mennä tauolle latailemaan vai ei...

En juurikaan takseja käytä mutta on tuossa viimeaikoina ainakin pari sähkötaksia osunut silmään. Kaaren kauppakeskuksen sisäparkkipaikalla oli joku taksi-Tesla parkissa (ei latauksessa), ja läheisen Lidlin ilmaislatauspaikalle tuli viereen taksi-Kia EV6 latailemaan ilmaista sähköä. :) Juttelin sen (nais)taksikuskin kanssa hetken kysyen millainen on ajaa, tuntui tykkäävän.
 
hmmh. Mietin että olihan siitä Fiatin sähköversiosta avomalli... nyt googlasin kuvan:
1645603505441.png


Ei ihan se, mitä itse rättikatolta odottais
Tuollainenhan se on ollut vuosia?
 
Kyl varmaan onkin, siltikin se näyttää vaan isolta kattoluukulta :)
Loppujen lopuksi sekin tuo jo ihan eri fiiliksen. Olen omistanut avoauton, olen omistanut auton missä oli iso kattoikkuna ja sen takana vielä kirkasta lasia. Olennaisinta molemmissa oli että ilma virtasi, valoa riitti ja tuntui esim kuumana kesäpäivänä mahtavalta painaa pitkin poikin pikkuteitä tuuli tukassa. Juu ei se avaruudeltaan täsmännyt oikeaan avoon koska oli liikaa karmeja yms mutta ns tarpeeksi lähellä ja ilman kauheita kompromisseja. Jos tuollaista optiota olisi moneen ns "perusmalliin" tarjolla niin voisin ilomielin harkita. Ja tuon kohdallahan tuo on retroratkaisu eli kopioitu 500 ja 600 mallien kattoa.
 
Näköjään Cupra Bornin 77kWh hinnasto julkaistu, halvempi mitä odotin. Kaikkineen varusteineen alle 50k€. Varusteista tosin jostain syystä panoraamalasikattoa ei saa tuohon isompi akkuiseen ollenkaan, tulikohan painorajat vastaan.
 
Näköjään Cupra Bornin 77kWh hinnasto julkaistu, halvempi mitä odotin. Kaikkineen varusteineen alle 50k€. Varusteista tosin jostain syystä panoraamalasikattoa ei saa tuohon isompi akkuiseen ollenkaan, tulikohan painorajat vastaan.
Ei mitenkään pahat hinnat, iso akku vain 2ke kalliimpi kuin pienempiakkuinen. Noissa myös se vajaa 30hv enemmän tehoa moottorissa kuin missään muussa MEB-autossa tähän mennessä, niin ovat hiukan pirteämpiä.
 
Ei mitenkään pahat hinnat, iso akku vain 2ke kalliimpi kuin pienempiakkuinen. Noissa myös se vajaa 30hv enemmän tehoa moottorissa kuin missään muussa MEB-autossa tähän mennessä, niin ovat hiukan pirteämpiä.
Aika rajoitetusti vain käytössä tuo 30hv lisä, mutta on sekin jotain. 77kWh mallissa tulee olla varausta yli 85 % 23-50 astetta lämmin ja sittenkin maksimissaan 30sec ajan käytettävissä. Ja hauskasti alapuolella suosittelevat lataamaan maksimissaan 80 % asti akun..

Lisävarustehinnastosta bongattuna Pilot L paketin tuotanto alkaa -22 heinäkuussa, eli täysin varustellussa autossa saattaneekin sitten mennä vähän pidempään saada.
 
Vaikuttaa kyllä siltä että että tuo 30hv lisä on lähinnä markkinointia. Voi ladata akun täyteen ja pärjätä hyvin radalla, mutta arkikäytössä ei useinkaan ole käytettävissä. Esitteissä näyttää numerot hienommilta.
 
Vaikuttaa kyllä siltä että että tuo 30hv lisä on lähinnä markkinointia. Voi ladata akun täyteen ja pärjätä hyvin radalla, mutta arkikäytössä ei useinkaan ole käytettävissä. Esitteissä näyttää numerot hienommilta.

Lienee kopioitu disclaimerit nelivetoisista MEB-autoista. Niissä suorituskyky pysyy hyvänä sinne 10-20% varaustasolle asti, vaikka tehoa on 100 heppaa enemmän kuin takavedossa. En olisi Cupran kohdalla tästä huolissani, mutta sitä voi tietysti ylipäänsä miettiä että huomaako noita 30 lisähevosta käytännössä.
 

Skodalla "limitoitu" Enyaqin tuotantoa tästä viikosta lähtien. Ei tarkemmin avata onko täys haltti vaiko vaan rajoitettu kapasiteetti.
 
Tekniikan Maailman talvitestissä oli seuraavat sähköautot:
  • FORD Mustang Mach-E 98 kWh AWD
  • KIA EV6 AWD 77 kWh
  • MERCEDES-BENZ EQA 300 4Matic Business
  • POLESTAR 2 Long Range Dual Motor
  • TESLA Model Y LR AWD
  • VOLKSWAGEN ID.4 GTX Business Max 77 kWh
Loppuarvostelussa Polestar sekä Johtotähti saivat 5 tähteä ja jumbosijalla Tesla joka kuitenkin sai yhden kokonaisen tähden :rofl:



1646254582019.png
 
Mielestäni oli kattava testi ja hyvin tehty. Jos on tilaus voi sivustolla säätää painoarvoja miten itse haluaa.

Tuon perusteella ostaisin kyllä Kia EV6:n.
 
Lukematta juttua niin olisi mielenkiintoista tietää mitkä arvot olivat painotuksessa perusteina. Eli oliko ajatuksena perus a-b ajoneuvo vai haettiinko jotain muuta? Ihan siis jo mielenkiinnosta siltä kantilta että esim suorituskykyä tuossa ei näytetä arvostavan ollenkaan. Itsellä kun tuo suorituskyky itsessään painoi ostohalun automaattisesti Teslan suuntaan. Samoin hallittavuus, mikä on haussa. Perus neutraali, turvallinen aliohjaus vai enemmän sporttisuus (itse hot hatch ja sportti/urheilumallien fanina näkemykseni tosiaan poikkeaa tuosta perus a-b kulkine näkemyksestä). Ja en siis epäile yhtään etteikö Telsa ottaisi turpaansa tietyillä ns normi ajoneuvon osa-alueilla joilla perinteiset ajoneuvovalmistajat loistavat mutta taas kirisi niillä ominaisuuksilla mitä tuossa ei näytetty arvosteltavan. Meitä kun on moneen junaan. Eli kenellä onkaan pääsy koko juttuun voisi vähän avata mitä tuossa on tarkemmin haettu vertailussa?
 
Suorituskyky ja sen arvostamattomuus... No, Pollessa on 400hv ja neliveto. Mikään noista ei ole voimaton, joten en näe reunaehdoissa syytä arvostaa Tessua aihealueessa sen enempää, tai vähempää.

Ja TM hakee parasta mahdollista talviautoa. Ei suurinta mahdollista kiihtyvyyttä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
262 809
Viestejä
4 566 477
Jäsenet
75 025
Uusin jäsen
seponen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom