Yleistä keskustelua autoista

Joo, mutta tuo on laihaseosmootoreiden ongelma. Siis laiha seos palaa kuumempana ja tuottaa typen oksideja, mutta kylmällä moottorilla seosta on pakko rikastaa, jotta se ylipäätään käy, eli sitä lämpenemistä ei voi nopeuttaa laihalla seoksella, vaikka siihen olisikin haluja.

Diesel moottorissa tuo voisi teoriassa päteä, mutta käytännössä EGR muuttaa kyllä tilanteen päinvastaiseksi.
Voihan se olla moottorityypistäkin kiinni? BMW 1,5l 3 syl (B38) vie sportilla öljyjen lämmetä 15min johonkin 80C kun taas 330e kuskit puhuvat B48 eli 2.0 bensan lämpenevän viidessä minuutissa vastaavaan hybridiajossa.
 
Itse ajelen 17 km suunta päivässä. Toyota hybridit kesäkulutus 4.8-5.3 ja talvella 5.8-6.2. Auto seisoo aina kylmässä.
 
Tuossa kesältä ja talvelta. Talven kulutuksissa neljä matalampaa tankkausta kun tuli ajettu 2tkm road trip, muut kulutukset työmatka-ajoa.

IMG_3594.jpeg


IMG_3595.jpeg
Jos työmatka tosiaan on 2 x 10 km, niin melkein väittäisin:

A) akussa (koska roadtrip meni ok-kulutuksella) vikaa

B) kuluttavat hybridi-asetukset lyhyelle talvipätkälle

C) sport-ajotila

D) reilusti tyhjäkäyntiä ennen lähtöä

E) auton ylimääräistä kenkimistä moottorin ruostumisen pelossa

F) suuri lämpötilapyynti sisälle, vaikka lyhyt matka sujuisi vaatimattomallakin, kun laittaa penkinlämmitimen

G) ei autotallia

H) ei moottorin/sisätilojen esilämmitystä

I) miniakkuinen Mini ei vaan sovellu heikon virranannon takia 10 km matkoille pakkasessa


Jos pitkä tyhjäkäynti johtuu jäisestä tuulilasista, kannattaisi laittaa muutaman euron maksava foliopeite. Moottorin hoivaamiset kannattaisi tehdä pidemmillä reissuilla kuin tuo 10 km. Noin lyhyellä on mielestäni turha käyttää sportilla enemmän polttoainetta, mikä ilman kanssa muodostaa vaan enemmän vettä, eikä kone ehdi kunnolla lämmetä.

Katsoin Spritmonitorista Countryman PHEV 2018-2019. Tuloksia oli 48 kpl. Histogrammin mukaan vain neljällä käyttäjällä oli ollut kulutus 7,3 l/100 km tai yli. Laittamasi kulutuslukemien perusteella olisit heittämällä tuossa viimeisessä palkissa, eli kulutuslukemasi ei todellakaan edusta normaalia kulutusta kyseiselle automallille. Joukon pienin tulos oli 1,35, ka. 4,78 ja kaikkein suurin kulutus oli 7,56 l/100 km.

Screenshot_2025-01-22-13-29-22-81_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
Jos työmatka tosiaan on 2 x 10 km, niin melkein väittäisin:

A) akussa (koska roadtrip meni ok-kulutuksella) vikaa
- Tutkittu kahdesti autokeskuksessa ja kerran bmw/miniin erikoistuneessa korjaamossa; kaikki kunnossa
B) kuluttavat hybridi-asetukset lyhyelle talvipätkälle
-sport ajotilalla 2-3km jotta moottori lämpeää nopsaan ja sen jälkeen hybridinä. Kosteutta bensaa alkoi kertymään öljyn sekaan ja vikavalot paloivat kun ajoi autokeskuksen ohjeiden mukaan vain kerta viikkoon sportilla motti kuumaksi 30-60min motarilla ja loput viikosta hybridinä
C) sport-ajotila
-Hybridinä ei lämpene työmatkalla öljyt 40-50C ja jäähdytysneste 60-70C, siksi pakko ajaa sportilla normilämpöön ensin
D) reilusti tyhjäkäyntiä ennen lähtöä
- Ei tyhjäkäyntiä, skrabaan lasit ja liikkeelle
E) auton ylimääräistä kenkimistä moottorin ruostumisen pelossa
Joskus tulee kaasuteltua, muttei kovin usein kun ei kylmällä ole iloa 136hv etuvedolla kenkiä kun akku ei anna takapyörille juuri mitään voimaa. Eron kesään huomaa selvästi
F) suuri lämpötilapyynti sisälle, vaikka lyhyt matka sujuisi vaatimattomallakin, kun laittaa penkinlämmitimen
- +20C on talvipyynti
G) ei autotallia
- ei ole autotallia
H) ei moottorin/sisätilojen esilämmitystä
- Ei saa moottoriin esilämmitystä euro päästöluokituksien vuoksi. Ei myöskään sisätilan lämmitystä kun nopsaan hytti lämpenee ajossa
I) miniakkuinen Mini ei vaan sovellu heikon virranannon takia 10 km matkoille pakkasessa
- tähän lopputulemaan olen itsekin tullut. Kyseessä bmw ekan polven phev tekniikkaa ja hätäisesti kasaan kursitulta raakileelta vaikuttaa.
Jos pitkä tyhjäkäynti johtuu jäisestä tuulilasista, kannattaisi laittaa muutaman euron maksava foliopeite.
- tuollainen peite joskus oli käytössä edellisessä autossa, mutta lämpötilojen vaihtuessa tuollainen jäätyy todella tiukkaan kiinni ikkunoihin ja sellainen nanomillin ohut jääkerros on haasteellisempi skrabata irti kuin ns paljaana ikkunoihin kertynyt.

Samoin tuo pirusti kosteutta autoon sisälle kun matkaa viedä kotiin on as oy jonkin verran.
Moottorin hoivaamiset kannattaisi tehdä pidemmillä reissuilla kuin tuo 10 km. Noin lyhyellä on mielestäni turha käyttää sportilla enemmän polttoainetta, mikä ilman kanssa muodostaa vaan enemmän vettä, eikä kone ehdi kunnolla lämmetä.
-Sportilla nimenomaan lämpenee, hybridinä moottori haaleana töissä ja mitä pidempään ajaa haaleana sen pahempi.

Sportilla lataa akkua takapyöriä raahaamalla niin polttiksen kuormitus on kovempi. Sportilla jäähdytysneste työpaikan pihalla 92-101C kun hybridinä 60-70C.
Katsoin Spritmonitorista Countryman PHEV 2018-2019. Tuloksia oli 48 kpl. Histogrammin mukaan vain neljällä käyttäjällä oli ollut kulutus 7,3 l/100 km tai yli. Laittamasi kulutuslukemien perusteella olisit heittämällä tuossa viimeisessä palkissa, eli kulutuslukemasi ei todellakaan edusta normaalia kulutusta kyseiselle automallille. Joukon pienin tulos oli 1,35, ka. 4,78 ja kaikkein suurin kulutus oli 7,56 l/100 km.

Screenshot_2025-01-22-13-29-22-81_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
En tiedä mikä tuossa on pielessä kun merkkikorjaamon ja merkkiin erikoistuneen korjaamon mukaan toimii oikein ja katsastuksista menee läpi.

Tämän yhden otannan perusteella jäänyt vähän huono maku plugareista, enkä enää sellaisiin ajatellut sortua vaan se on diesel/bensa seuraavaksi.

Sähkössä on arvonalenema ollut jo pari vuotta jotain käsittämätöntä niin en tohtine sellaista hankkia, vaikka omaan kaupunkiajoon olisi varmasti paras käyttövoima.
 
- Tutkittu kahdesti autokeskuksessa ja kerran bmw/miniin erikoistuneessa korjaamossa; kaikki kunnossa

-sport ajotilalla 2-3km jotta moottori lämpeää nopsaan ja sen jälkeen hybridinä. Kosteutta bensaa alkoi kertymään öljyn sekaan ja vikavalot paloivat kun ajoi autokeskuksen ohjeiden mukaan vain kerta viikkoon sportilla motti kuumaksi 30-60min motarilla ja loput viikosta hybridinä

-Hybridinä ei lämpene työmatkalla öljyt 40-50C ja jäähdytysneste 60-70C, siksi pakko ajaa sportilla normilämpöön ensin

- Ei tyhjäkäyntiä, skrabaan lasit ja liikkeelle

Joskus tulee kaasuteltua, muttei kovin usein kun ei kylmällä ole iloa 136hv etuvedolla kenkiä kun akku ei anna takapyörille juuri mitään voimaa. Eron kesään huomaa selvästi

- +20C on talvipyynti

- ei ole autotallia

- Ei saa moottoriin esilämmitystä euro päästöluokituksien vuoksi. Ei myöskään sisätilan lämmitystä kun nopsaan hytti lämpenee ajossa

- tähän lopputulemaan olen itsekin tullut. Kyseessä bmw ekan polven phev tekniikkaa ja hätäisesti kasaan kursitulta raakileelta vaikuttaa.

- tuollainen peite joskus oli käytössä edellisessä autossa, mutta lämpötilojen vaihtuessa tuollainen jäätyy todella tiukkaan kiinni ikkunoihin ja sellainen nanomillin ohut jääkerros on haasteellisempi skrabata irti kuin ns paljaana ikkunoihin kertynyt.

Samoin tuo pirusti kosteutta autoon sisälle kun matkaa viedä kotiin on as oy jonkin verran.

-Sportilla nimenomaan lämpenee, hybridinä moottori haaleana töissä ja mitä pidempään ajaa haaleana sen pahempi.

Sportilla lataa akkua takapyöriä raahaamalla niin polttiksen kuormitus on kovempi. Sportilla jäähdytysneste työpaikan pihalla 92-101C kun hybridinä 60-70C.

En tiedä mikä tuossa on pielessä kun merkkikorjaamon ja merkkiin erikoistuneen korjaamon mukaan toimii oikein ja katsastuksista menee läpi.

Tämän yhden otannan perusteella jäänyt vähän huono maku plugareista, enkä enää sellaisiin ajatellut sortua vaan se on diesel/bensa seuraavaksi.

Sähkössä on arvonalenema ollut jo pari vuotta jotain käsittämätöntä niin en tohtine sellaista hankkia, vaikka omaan kaupunkiajoon olisi varmasti paras käyttövoima.
Ai kamala, en ihmettele, että on jäänyt huono maku plugareista.

Ei tuossa enää niin selittämätöntä ole:
-lyhyt matka, 10 km
-talvi
-ei lohkoa eikä sisätilalämmitystä
-alimittainen akku ja vielä raskaahko neliveto
-ajat alkumatkan sportilla ladaten akkua takapyöriä raahaamalla

Tarkastelin potilasta vielä tarkemmin. Moottorin vikavalo paloi 04/2022, kun seos oli liian rikkaalla -> korjattiin. Seuraavan kerran vikavalo paloi 10 kk myöhemmin 02/2023, kun seokset olivat jälleen pielessä -> korjattiin. Tuon ensimmäisen jälkeen autoon on alettu pysyvästi tankata E10 sijaan ysikasia, mikä varmasti on hyvä juttu. Nokka-akseli ruostui vaihtokuntoon samoihin aikoihin. Ei auto aivan ehjältä kuulosta.

En osaa sanoa, paljonko liian rikas seos on nostanut keskikulutustasi. Minulla G Astrassa nousi noin 1 l/100 km, mutta ehdin onneksi ajaa vain yhden tankillisen, kunnes sain seoksen kuntoon vaihtamalla ehjän alipaineletkun haljenneen tilalle. Toinen kulutukseen vaikuttava seikka on sport-tilan käyttö. Ilmeisesti et ajanut sportilla 21-22 -talvella, koska silloin kulutus on ollut hieman maltillisempi.

Mitenkä on öljynvaihtojen laita? Oliko öljyt varmasti vaihdettu edellisen omistajan aikana? Jos meinaan oli tehtaalla 2018 laitetut öljyt edelleen sisällä, niin ei hyvä. Siinä tapauksessa olisit ajanut vaativaa pätkäajoasi oston jälkeen 5 kk, kunnes keskellä talvea 01/2022 vaihdoit öljyt@32 tkm (öljyn ikä olisi siinä vaiheessa nelisen vuotta!). Ajat pätkäajoa ja autosi on kaiken huipuksi ongelmatapaus, joten öljyt on syytä vaihtaa 12 kk/15 tkm välein, kumpi ensin tulee täyteen. Edellisestä öljynvaihdosta alkaa taas olla kohta 13 kk, joten kannattaa pikimmiten varata öljynvaihto.

Polttoainekulut (€/100 km) ovat liian suuret. Se johtuu siitä, että olet 28.12.2023 näppäillyt ilman pilkkua 4340, kun oli todennäköisesti tarkoitus näppäillä 43,40.


Auto on huonosti suunniteltu, ajoittain seosvikainen ja öljynvaihtoja on mahdollisesti laiminlyöty aiemmin. Dieseliin en vaihtaisi, koska ajat niin lyhyttä ajoa. Ennemmin pieniakkuinen sähköauto, tai kotilatauksen puuttuessa bensa/bensahybridi. Joku Toyotan hybridi voisi olla hyvää hermolepoa koettelemuksen jälkeen. Sellainen ei veisi kovin paljoa Road tripilläkään.
 
Ai kamala, en ihmettele, että on jäänyt huono maku plugareista.

Ei tuossa enää niin selittämätöntä ole:
-lyhyt matka, 10 km
-talvi
-ei lohkoa eikä sisätilalämmitystä
-alimittainen akku ja vielä raskaahko neliveto
-ajat alkumatkan sportilla ladaten akkua takapyöriä raahaamalla

Tarkastelin potilasta vielä tarkemmin. Moottorin vikavalo paloi 04/2022, kun seos oli liian rikkaalla -> korjattiin. Seuraavan kerran vikavalo paloi 10 kk myöhemmin 02/2023, kun seokset olivat jälleen pielessä -> korjattiin. Tuon ensimmäisen jälkeen autoon on alettu pysyvästi tankata E10 sijaan ysikasia, mikä varmasti on hyvä juttu. Nokka-akseli ruostui vaihtokuntoon samoihin aikoihin. Ei auto aivan ehjältä kuulosta.

En osaa sanoa, paljonko liian rikas seos on nostanut keskikulutustasi. Minulla G Astrassa nousi noin 1 l/100 km, mutta ehdin onneksi ajaa vain yhden tankillisen, kunnes sain seoksen kuntoon vaihtamalla ehjän alipaineletkun haljenneen tilalle. Toinen kulutukseen vaikuttava seikka on sport-tilan käyttö. Ilmeisesti et ajanut sportilla 21-22 -talvella, koska silloin kulutus on ollut hieman maltillisempi.

Mitenkä on öljynvaihtojen laita? Oliko öljyt varmasti vaihdettu edellisen omistajan aikana? Jos meinaan oli tehtaalla 2018 laitetut öljyt edelleen sisällä, niin ei hyvä. Siinä tapauksessa olisit ajanut vaativaa pätkäajoasi oston jälkeen 5 kk, kunnes keskellä talvea 01/2022 vaihdoit öljyt@32 tkm (öljyn ikä olisi siinä vaiheessa nelisen vuotta!). Ajat pätkäajoa ja autosi on kaiken huipuksi ongelmatapaus, joten öljyt on syytä vaihtaa 12 kk/15 tkm välein, kumpi ensin tulee täyteen. Edellisestä öljynvaihdosta alkaa taas olla kohta 13 kk, joten kannattaa pikimmiten varata öljynvaihto.

Polttoainekulut (€/100 km) ovat liian suuret. Se johtuu siitä, että olet 28.12.2023 näppäillyt ilman pilkkua 4340, kun oli todennäköisesti tarkoitus näppäillä 43,40.


Auto on huonosti suunniteltu, ajoittain seosvikainen ja öljynvaihtoja on mahdollisesti laiminlyöty aiemmin. Dieseliin en vaihtaisi, koska ajat niin lyhyttä ajoa. Ennemmin pieniakkuinen sähköauto, tai kotilatauksen puuttuessa bensa/bensahybridi. Joku Toyotan hybridi voisi olla hyvää hermolepoa koettelemuksen jälkeen. Sellainen ei veisi kovin paljoa Road tripilläkään.
Kiitos perinpohjaisesta tutustumisesta aiheeseen. Hyvä löyty tuo pilkkuvirhe. Auto on edellisen omistajan ja omalta taholta huollettu ohjelman mukaisesti eli 2v välein. Ei ole jäänyt yhtään huoltoa välistä.

01/22 huollon jälkeen ajoin n. 1,5kk/1tkm ja kävin vielä turusta vantaalla jääradalla. Maaliskuun puolessa välissä moottorin vikavalo syttyi liian rikkaiden seosten vuoksi ja silloin nuo ruosteiset nokat paljastuivat. jotka sitten vaihdettiin.

En tiedä vaihtoivatko myös öljypumpun kun sitä ennen nokat olivat aika usein kuivat ja sen rempan jälkeen ovat ne olleet kunnolla öljyn peittämät, kun olen satunnaisesti sinne kurkannut.

Toyotan rav4 oli kiikarissa, mutta todella kehnojen penkkien vuoksi ei ole vaihtoehto. Siksi volvon xc60 mietinnässä, mutta noita kun ei saa kuin dieselinä tai plugarina...

Polestar kävi mielessä, mutta on todella matala. XC40 koeajettu ja olisi sopiva, mutta ratti jää todella kauas... Ei ole vaativalla helppoa auton etsiminen... :D
 
Voihan se olla moottorityypistäkin kiinni? BMW 1,5l 3 syl (B38) vie sportilla öljyjen lämmetä 15min johonkin 80C kun taas 330e kuskit puhuvat B48 eli 2.0 bensan lämpenevän viidessä minuutissa vastaavaan hybridiajossa.
Joo, aina on ollut nopeasti lämpeneviä autoja/moottoreita, eikä tuo nopea lämpeneminen mitenkään automaattisesti tarkoita että olisi valtavan epätaloudellinen moottori.
 
Kiitos perinpohjaisesta tutustumisesta aiheeseen. Hyvä löyty tuo pilkkuvirhe. Auto on edellisen omistajan ja omalta taholta huollettu ohjelman mukaisesti eli 2v välein. Ei ole jäänyt yhtään huoltoa välistä.

01/22 huollon jälkeen ajoin n. 1,5kk/1tkm ja kävin vielä turusta vantaalla jääradalla. Maaliskuun puolessa välissä moottorin vikavalo syttyi liian rikkaiden seosten vuoksi ja silloin nuo ruosteiset nokat paljastuivat. jotka sitten vaihdettiin.

En tiedä vaihtoivatko myös öljypumpun kun sitä ennen nokat olivat aika usein kuivat ja sen rempan jälkeen ovat ne olleet kunnolla öljyn peittämät, kun olen satunnaisesti sinne kurkannut.

Toyotan rav4 oli kiikarissa, mutta todella kehnojen penkkien vuoksi ei ole vaihtoehto. Siksi volvon xc60 mietinnässä, mutta noita kun ei saa kuin dieselinä tai plugarina...

Polestar kävi mielessä, mutta on todella matala. XC40 koeajettu ja olisi sopiva, mutta ratti jää todella kauas... Ei ole vaativalla helppoa auton etsiminen... :D
Oletko ajanut Datsun Ariya mallia mutta ei sitä lasikattoista joka vie päältä tilan
 
Olisi komiaa, jos toimittaja olisi käyttänyt juttunsa oikoluettavana jollain autotekniikan perusteet ymmärtävällä taholla. Lopputuloksena saattaisi olla tarina, josta selviäisi mitä oikeasti on tapahtunut.
 
Bmw miehelle tuli melkein 100k€ maksettavaa. Auton moottoriin vika, ilmoitus että ei saa ajaa, ajoi ja kone hajosi kokonaan. Hävisi oikeudessa.

Näin tekniikasta jotain ymmärtävänä nämä artikkelit ovat kyllä aina yhtä hämmentävästi kirjoitettu.
  • Auto alkoi savuttaa?
  • Kaksoismassapyörä rikki joka rikkoi vaihteiston, ilmeisesti.
  • Vaatii 23000 euron remontin (varmaan uusi vaihteisto ja kaksoisjassa?)
  • Tulpat vaihdettu hiljattain ja pari tulppaa laitettu liian suurella momentilla kiinni (vai olisiko sittenkin yritetty korjata vikaa? Kiristysmomentti ei hommaa pilaa ellei ole rikottu kierteitä)
  • Joku oli törmännyt auton perään(?)
Jos nyt jotain pitää arvella, niin autossa olisi ollut sytytyskatkoksia ja nykimistä. Autolla on siitä huolimatta paineltu menemään ja lopulta kaksoismassavauhtipyörä on lauennut tuhoten vaihteiston. Ehkä ajettu vielä muutama kilometri kolisevalla ja rikkinäisellä kaksoismassalla, jolloin vaihteisto lopulta hajonnut tavalla tai toisella. Ainoaksi korjaukseksi esitetty tehdasuuden vaihteiston asentamista, josta myös seuraa kallis 23 000 euron korjauksen hinta.

No, näiden tietojen valossa ihan oikea tuomio tullut oikeudesta.

Olisi komiaa, jos toimittaja olisi käyttänyt juttunsa oikoluettavana jollain autotekniikan perusteet ymmärtävällä taholla. Lopputuloksena saattaisi olla tarina, josta selviäisi mitä oikeasti on tapahtunut.
No niinpä, tuskin ne asiat kuitenkaan oikeuden asiakirjoissa noin sekaisin ovat olleet.
 
Olisi komiaa, jos toimittaja olisi käyttänyt juttunsa oikoluettavana jollain autotekniikan perusteet ymmärtävällä taholla. Lopputuloksena saattaisi olla tarina, josta selviäisi mitä oikeasti on tapahtunut.
Eiköhän se olennainen tullut ihan hyvin selville jutusta. BMW mies ajeli autolla jolla ei olisi saanut ajaa ja nyt tuli sata tonnia maksettavaa. BMW life.
 
Bmw miehelle tuli melkein 100k€ maksettavaa. Auton moottoriin vika, ilmoitus että ei saa ajaa, ajoi ja kone hajosi kokonaan. Hävisi oikeudessa.


Premium autoissa on premium hintaiset ylläpito kulut. Ei olisi minulla varaa tuollaiseen, siksi ajankin kansanautolla.
 
Enemmän tuossa oli kyse siitä, että tyhmästä päästä kärsii koko kroppa.
On tuo silti aivan mieletön loppulasku melko pienestä tekosesta. Jos nyt miettii tilannetta että auto antaa vikakoodia että lopeta ajaminen, pysähtyy tien sivuun ja kokeilee ihan tavallista virrat pois / virrat päälle temppua. Sehän korjaa noin 80% ongelmista muutenkin. En sitten tiedä onko uudelleen käynnistyksellä edelleen kieltänyt ajoa. Ja olisiko moottori/vaihdelaatikko siltikään ollut pelastettavissa vaikka olisi heti ajamisen lopettanut? Jotain melko fataalia siellä on kuitenkin jokatapauksessa jo hajonnut.
 
Premium autoissa on premium hintaiset ylläpito kulut. Ei olisi minulla varaa tuollaiseen, siksi ajankin kansanautolla.
Eihän tuo auton vika 100k€ ollut, vaan oikeudenkäyntikulut oli tuon 100k€.

Ilmeisesti sillä hajonneella autolla jatkaminen sai sitten aikaan 20k remonttiarvion marmorilla.
 
Onko nykyautoissa puristuksille joku tunnistin sylinterissä? Nimittäin katsoin yhtä ärsyttävää auton diagnoosilaitevideota ja sen väittetiin näyttävän joka sylinterin puristukset.
 
En ole koskaan moisesta kuullut.
Edit: aina näköjään oppii uutta. Ajattelin että tämä olisi tosiaan korkeintaan joku tuon alla kuvatun kuplan startin vasteen mittaukseen perustuva, mutta mutta mutta, eipäs olekaan.
 
Viimeksi muokattu:
Dieselissä tuo on yleistä. Joissain voi olla kai kaikissa, joissain vain yhdessä hehkutulpassa on paineanturi.
EDIT: Esim. omassa Audissa on vain ensimmäisen sylinterin hehkussa paine anturi.
 
Onko nykyautoissa puristuksille joku tunnistin sylinterissä? Nimittäin katsoin yhtä ärsyttävää auton diagnoosilaitevideota ja sen väittetiin näyttävän joka sylinterin puristukset.

Tuollainenhan oli jo kuplassa 70-luvulla että näki puristukset "tietokoneelta", kun vaan laittoi diagnostiikkapistokkeen kiinni. Tosin ei tuota villitystä kestänyt kuin pari vuotta. Homma perustui startin virran mittaanmiseen käynnistyksen aikana. Nykyään tosin käytetään esim. hehkuun integroitua anturia.
 
Onko nykyautoissa puristuksille joku tunnistin sylinterissä? Nimittäin katsoin yhtä ärsyttävää auton diagnoosilaitevideota ja sen väittetiin näyttävän joka sylinterin puristukset.
Eiköhän kaikki autot pysty suhteellisen sylinteripaineen laskemaan pyörimisnopeuden muutoksista. Varsinaisen absoluuttisen puristuksen mittaaminen edellyttää joka pyttyyn omaa paineanturiaan.
 
Tuollainenhan oli jo kuplassa 70-luvulla että näki puristukset "tietokoneelta", kun vaan laittoi diagnostiikkapistokkeen kiinni. Tosin ei tuota villitystä kestänyt kuin pari vuotta. Homma perustui startin virran mittaanmiseen käynnistyksen aikana. Nykyään tosin käytetään esim. hehkuun integroitua anturia.
Tuon pystyy aika helposti tekemään nykyään hitaasti piirtävällä oskilloskoopilla. Pistää vaan akun miinuksen ja moottorilohkon väliin mittarin ja starttaa, maajohto toimii shunttina.
 
Vilkaisin kiljukaulan videota uusiksi ja se arvo on "puristustestissä" kierrosnopeutta?
 
Oma käyttis pääsi telakalle hieman pidempään remonttiin, joten piti käydä ostamassa vanhempi sijaisauto siksi aikaa. Kylläpä oli moni asia ennen autoissakin paremmin, muutama poiminta: Kun menee autoon sisälle, ei ole vastassa mitään kilkutuksia tai valoshowta mittaristossa. Mittaristo on oikeassa paikassa, se on rauhallinen ja selkeä ja siitä näkee kaiken tarvittavan yhdellä silmäyksellä. Kaikki auton hallintalaitteet ovat selvästi esillä ja kätten ulottuvissa ja niitä osaa käyttää ilman ohjekirjaa. Ei kosketusnäyttöjä tms pskaa, vaan oikeat kunnon säätövivut ja napit. Ei turvavyövaroittimen ärsyttävää kilkutusta jos lasket jotakin tavaroita siihen viereen tyhjälle apparin penkille, eikä myöskään silloin jos parkkipaikalla kärryä venkslatessa tms tarvitsee avata turvavyö ja kurotella paremman näkyväisyyden takia. Manuaali-ilmastointi puhaltaa juuri sen lämpöistä ilmaa ja juuri sieltä räppänästä kuin itse haluan, ilman että auto itse muka tietäisi paremmin ja säätelisi omin päin. Jos mutkapätkällä peltojen keskellä hieman oion mutkia, ei kuulu turhanpäiväistä kaistavaroittimen kilkutusta. Kun sammutan auton, ei mitään valoshowta mittaristossa tai ylimääräisiä kilkutuksia.
 
Parkkeerasin eilen kaupan parkkipaikalla uudenkarhean Mitsubishi Coltin viereen. Aloin siinä sitten miettimään, että miksi kukaan ostaa Coltia kun samalla rahalla saa Clion? Autothan ovat merkkejä lukuunottamatta täysin samat. Katsoin nettiautosta vielä niin käytännössä samaan rahaan saa siis karvalakki-Coltin ja karvalakki-Clion. Cliossa tosin TCe90 moottori kun Coltissa on vapaastihengittävä 66 heppainen nuhapumppu.



Mikä järki näissä oikein on?
 
Parkkeerasin eilen kaupan parkkipaikalla uudenkarhean Mitsubishi Coltin viereen. Aloin siinä sitten miettimään, että miksi kukaan ostaa Coltia kun samalla rahalla saa Clion? Autothan ovat merkkejä lukuunottamatta täysin samat. Katsoin nettiautosta vielä niin käytännössä samaan rahaan saa siis karvalakki-Coltin ja karvalakki-Clion. Cliossa tosin TCe90 moottori kun Coltissa on vapaastihengittävä 66 heppainen nuhapumppu.



Mikä järki näissä oikein on?

Oho, nehän ovat kuin kaksi marjaa, korissa ei oikein juuri mitään eroa.

Mitsubishillä ei varmaan ole pikkuauto-segmentin autoja tarjolla, ja aina on niitä jotka on merkkifanaatikkoja niin ostaa mitsun koska se on mitsu.
 
Parkkeerasin eilen kaupan parkkipaikalla uudenkarhean Mitsubishi Coltin viereen. Aloin siinä sitten miettimään, että miksi kukaan ostaa Coltia kun samalla rahalla saa Clion? Autothan ovat merkkejä lukuunottamatta täysin samat. Katsoin nettiautosta vielä niin käytännössä samaan rahaan saa siis karvalakki-Coltin ja karvalakki-Clion. Cliossa tosin TCe90 moottori kun Coltissa on vapaastihengittävä 66 heppainen nuhapumppu.



Mikä järki näissä oikein on?
Oliko toi TVe90 se poikkeuksellisen hyvä huolto/korjausvapaa moottori ?
Mikäs maine tuolla Coltin moottorilla.
 
Aloin siinä sitten miettimään, että miksi kukaan ostaa Coltia kun samalla rahalla saa Clion?
Edellä tulikin jo pari hyvää vastausta miksi-kysymykseen, kolmantena esitän että etenkin jollain pienemmillä paikkakunnilla saattaa vaikuttaa jo ihan se, minkä merkin edustus löytyy "omasta" autoliikkeestä. Jos tuttu liike tai myyjä myy Mitsua, niin sitten ostetaan sellainen eikä katsella muualle.
 
Jälleenmyyntiarvo on Mitsubishi merkkisenä parempi kuin ”ranskalaisena”. Tai jos on ollut vaan hyvä tarjous tai tuttu myyjä.
No en tiedä, mitsulla ny ei mikään toyotamainen imago ole eikä ole koskaan ollutkaan. Omanki ajatusmaailman mukaan mitsut on aivan paskoja autoja paitsi evot. Paljon mielummin renault.
 
Omanki ajatusmaailman mukaan mitsut on aivan paskoja autoja paitsi evot. Paljon mielummin renault.
Mitä tarkoitat paskalla? Outlander ainakin kaikkien SUV listojen kärjessä luotettavuudessa. Kyvykäs neliveto. Eihän niillä paljon muuta sitten olekkaan kuin se Outlanderin pikkuveli samalla tekniikalla - tuskin sekään niin paska on.

Ainoa ”paska” ominaisuus upo uudessakin Outlanderissa on chademo (kyllä, vuonna 2025) mutta eipä niitä muutenkaan kannata ladata reissussa.

Kyllähän se on fakta että ranskalaisten arvot tippuu nopeasti. Ja itsekin ajan nyt ranskalaisella..
 
Mitä tarkoitat paskalla? Outlander ainakin kaikkien SUV listojen kärjessä luotettavuudessa. Kyvykäs neliveto. Eihän niillä paljon muuta sitten olekkaan kuin se Outlanderin pikkuveli samalla tekniikalla - tuskin sekään niin paska on.

Ainoa ”paska” ominaisuus upo uudessakin Outlanderissa on chademo (kyllä, vuonna 2025) mutta eipä niitä muutenkaan kannata ladata reissussa.

Kyllähän se on fakta että ranskalaisten arvot tippuu nopeasti. Ja itsekin ajan nyt ranskalaisella..
Siis mitsulla ei kovinkaan hyvä imago ole ja vanhemmat mitsut on ollut tosi paskoja muihin japseihin verrattuna. Outlanderista ei niin tietoa.
Kyllä nykyään jopa vanhemmat ihmiset osaavat googlettaa että jos on täysin sama auto eri kuorissa niin ei se vaikuta mitenkään jälleenmyyntiarvoon, etenkään ku kumpikaan merkki ei ole "premium". Audilla ja volkkarilla on vaikka A3 ja golf jotain huomattavaa eroa vaikka nekin teknisesti täysin samoja.
 
Jälleenmyyntiarvo on Mitsubishi merkkisenä parempi kuin ”ranskalaisena”. Tai jos on ollut vaan hyvä tarjous tai tuttu myyjä.

Tuo moottori juttu, niin oliko tuo renun TCe90 moottori se erittäin laadukas, kestävä huoltovapaa. Mutta millainen se mitsun moottori laadultaan.

Siinä samaa mieltä että Renu laatumielikuvaltaan monelle sellainen että siinä myyjä voi joutua asiakkaan vakutteleen. hei tämä on ihan sama kui mitsu, mutta reunun moottorilla.
 
Se on Rellun moottori. Samaa konetta on käytetty Twingossa ainakin.

Colt on siis Clio eri varusteilla ja hieman erilaisella puskurilla.

Sama kuin Mitsu?
 
Tuo moottori juttu, niin oliko tuo renun TCe90 moottori se erittäin laadukas, kestävä huoltovapaa. Mutta millainen se mitsun moottori laadultaan.

Siinä samaa mieltä että Renu laatumielikuvaltaan monelle sellainen että siinä myyjä voi joutua asiakkaan vakutteleen. hei tämä on ihan sama kui mitsu, mutta reunun moottorilla.
Ylläolevaan ilmeisesti vastasit.

Se on Rellun moottori. Samaa konetta on käytetty Twingossa ainakin.
Coltissa Twingon moottori ? Eli sekö oli luotettavan maineessa ?


Sama kuin Mitsu?

Renua myyvä pehimittää asiakasta, ei tavatonta että heikomman brändin myyjä toimii niin.
 
Ylläolevaan ilmeisesti vastasit.


Coltissa Twingon moottori ? Eli sekö oli luotettavan maineessa ?




Renua myyvä pehimittää asiakasta, ei tavatonta että heikomman brändin myyjä toimii niin.
Niin, eikös olekin erikoista että Renaultissa on Renaultin moottori.

Jos nyt ei hitaimmille tullut selväksi niin Colt on yhtä kuin Clio. Tarkemmin ottaen Clion 5. sukupolvea.
 
Niin, eikös olekin erikoista että Renaultissa on Renaultin moottori.
No se ei kai tavatonta ole. eikä nyt pointti. vaan se mikä on hyvä moottori.


Jos nyt ei hitaimmille tullut selväksi niin Colt on yhtä kuin Clio. Tarkemmin ottaen Clion 5. sukupolvea.

Menee vähän pitkän kautta, tämä lähti siitä että joku oli parkkiksella ihmetellyt mitsua, ja moottori eroa ihmetellyt, siitä lähti oletus että eri moottoreilla myydään. (jäi mielikuva että miksi ostaa mitsu)

Jos kummallakkin merkillä sama moottorivalikoima, niin asia ymmäretty. eikä tuossa sitten se merkki ollut pointti, vaan moottori.

Tuota pienempi tehoista moottoria siis ollut myös Twingossa ?

Mutta jäi silti kiinnostaa se alkuperäinen kysymys, mitä kierrellään, onko se pienempi kone täysi pommi, vai huoleton vaivaton peli.
Entä se isompi kone.
 
Olet taas itse keksinyt skenaarion johon sitten pyydät vastauksia :rolleyes:

Se olin minä joka tätä pähkäili.

Missään vaiheessa kyse ei ollut itse moottorista vaan että mikä järki näissä suorissa kopioissa on? Ihan sama tilanne Toyota Corolla/Suzuki Swace.

Alkuperäinen kysymys oli että miksi ostaa siis "badgetuunattu"?

Moottorista "keskustelu" on omaa mielikuvitustasi johon hyvin useasti vedät keskustelut.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi ostaa siis "badgetuunattu"?
Toiset ovat tosissaan niin merkkiuskollisia, että eivät ymmärrä, tai halua ymmärtää. Ihan sama juttu se on kodinkoneissa ja työkaluissa ja ties missä, vaikka elintarvikkeissa. Myydään itse kullekin sitä mitä haluavat, mahdollisesti ihan eri hinnalla, kaikki silti saa kutakuinkin saman tuotteen.
 
Missään vaiheessa kyse ei ollut itse moottorista vaan että mikä järki näissä suorissa kopioissa on? Ihan sama tilanne Toyota Corolla/Suzuki Swace.
Kysehän on loppujenlopuksi samasta asiasta kuin siinä että voit ostaa Ryobin akkuporakoneen Motonetistä ja K-raudasta.

Vaikka suzuki ostaakin sen auton käytännössä toyotalta sellaisenaan, se ostaa sen suoraan tehtaalta ja toyotan kaikki vastuut päättyvät tehtaan ovella (tai mitä nyt ovat sopineet). Kaikki tuotteen myymiseen liittyvät eduta ja haitat jäävät suzukille, yksi etu euroopassa on suzukin keskiarvopäästöjen laskeminen, jolloin suzukin itsensä valmistamien autojen kate paranee. Käytännössän myös nuo jälleenmyydyt toyotat tuottavat jonkinlaista voittoa jo itsessään, eli kyse on hyvin yksinkertaisesta liiketoimesta (osta halvemmalla kuin myyt).

Mitsun euroopan mallistossa ei liene vastaavaa päästöongelmaa kuin suuripäästöisissa suzukeissa, vaan puhtaasti sen myyntivoluumin kasvattamisessa.
 
Parkkeerasin eilen kaupan parkkipaikalla uudenkarhean Mitsubishi Coltin viereen. Aloin siinä sitten miettimään, että miksi kukaan ostaa Coltia kun samalla rahalla saa Clion? Autothan ovat merkkejä lukuunottamatta täysin samat. Katsoin nettiautosta vielä niin käytännössä samaan rahaan saa siis karvalakki-Coltin ja karvalakki-Clion. Cliossa tosin TCe90 moottori kun Coltissa on vapaastihengittävä 66 heppainen nuhapumppu.

https://www.nettiauto.com/mitsubishi/colt/14793842

https://www.nettiauto.com/renault/clio/14940401

Mikä järki näissä oikein on?



No se ei kai tavatonta ole. eikä nyt pointti. vaan se mikä on hyvä moottori.
----

Olet taas itse keksinyt skenaarion johon sitten pyydät vastauksia :rolleyes:

Juu keksin kysyä että onko moottoreissa laatu eroa, kun moottoreista oli lähinnä tehon osalta mainintaa. (juu ja luulin että moottori riippu myös brändista, mutta joo tajusin jo että brändi ei vaikuta)

Se olin minä joka tätä pähkäili.

Missään vaiheessa kyse ei ollut itse moottorista vaan että mikä järki näissä suorissa kopioissa on? Ihan sama tilanne Toyota Corolla/Suzuki Swace.

Alkuperäinen kysymys oli että miksi ostaa siis "badgetuunattu"?

Moottorista "keskustelu" on omaa mielikuvitustasi johon hyvin useasti vedät keskustelut.


Tästä lähti se mun moottori juttu.
Parkkeerasin eilen kaupan parkkipaikalla uudenkarhean Mitsubishi Coltin viereen. Aloin siinä sitten miettimään, että miksi kukaan ostaa Coltia kun samalla rahalla saa Clion? Autothan ovat merkkejä lukuunottamatta täysin samat. Katsoin nettiautosta vielä niin käytännössä samaan rahaan saa siis karvalakki-Coltin ja karvalakki-Clion. Cliossa tosin TCe90 moottori kun Coltissa on vapaastihengittävä 66 heppainen nuhapumppu.

https://www.nettiauto.com/mitsubishi/colt/14793842

https://www.nettiauto.com/renault/clio/14940401

Mikä järki näissä oikein on?


Syitä brändi valintaan on käyt ja se tullut selväksi että samoilla moottoreilla myydään, ja ovat Renun moottoreita, joita myös muissakin malleissa, mutta kyssäri siis oli se että onko tuo pienempi laadukas, edullinen, huoltovapaa.

Ilmeisesti tuo isompi on hyvässä maineessa, vaikka Googlella nyt tulee sontaakin.
 
Toyota on kyllä hyvin kunnostautunut näissä sisarmalleista, Corolla/Swace-parin lisäksi useampi tulee heti mieleen.

Mazda 2 Hybrid = Yaris Hybrid
Subaru Solterra = bZ4X
Subaru Trailseeker = bZ4X Touring
Suzuki eVitara = Urban Cruiser
Subaru BRZ = GT86/GR86

Tietysti jo pitkään myyty eri alueilla samaa autoa eri valmistajan/mallin nimillä, mutta nämä nyt ihan EU:n sisällä myynnissä toistensa "kopiona".
 

Statistiikka

Viestiketjuista
279 905
Viestejä
4 817 900
Jäsenet
77 985
Uusin jäsen
juumiksal

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom