- Tutkittu kahdesti autokeskuksessa ja kerran bmw/miniin erikoistuneessa korjaamossa; kaikki kunnossa
-sport ajotilalla 2-3km jotta moottori lämpeää nopsaan ja sen jälkeen hybridinä. Kosteutta bensaa alkoi kertymään öljyn sekaan ja vikavalot paloivat kun ajoi autokeskuksen ohjeiden mukaan vain kerta viikkoon sportilla motti kuumaksi 30-60min motarilla ja loput viikosta hybridinä
-Hybridinä ei lämpene työmatkalla öljyt 40-50C ja jäähdytysneste 60-70C, siksi pakko ajaa sportilla normilämpöön ensin
- Ei tyhjäkäyntiä, skrabaan lasit ja liikkeelle
Joskus tulee kaasuteltua, muttei kovin usein kun ei kylmällä ole iloa 136hv etuvedolla kenkiä kun akku ei anna takapyörille juuri mitään voimaa. Eron kesään huomaa selvästi
- +20C on talvipyynti
- ei ole autotallia
- Ei saa moottoriin esilämmitystä euro päästöluokituksien vuoksi. Ei myöskään sisätilan lämmitystä kun nopsaan hytti lämpenee ajossa
- tähän lopputulemaan olen itsekin tullut. Kyseessä bmw ekan polven phev tekniikkaa ja hätäisesti kasaan kursitulta raakileelta vaikuttaa.
- tuollainen peite joskus oli käytössä edellisessä autossa, mutta lämpötilojen vaihtuessa tuollainen jäätyy todella tiukkaan kiinni ikkunoihin ja sellainen nanomillin ohut jääkerros on haasteellisempi skrabata irti kuin ns paljaana ikkunoihin kertynyt.
Samoin tuo pirusti kosteutta autoon sisälle kun matkaa viedä kotiin on as oy jonkin verran.
-Sportilla nimenomaan lämpenee, hybridinä moottori haaleana töissä ja mitä pidempään ajaa haaleana sen pahempi.
Sportilla lataa akkua takapyöriä raahaamalla niin polttiksen kuormitus on kovempi. Sportilla jäähdytysneste työpaikan pihalla 92-101C kun hybridinä 60-70C.
En tiedä mikä tuossa on pielessä kun merkkikorjaamon ja merkkiin erikoistuneen korjaamon mukaan toimii oikein ja katsastuksista menee läpi.
Tämän yhden otannan perusteella jäänyt vähän huono maku plugareista, enkä enää sellaisiin ajatellut sortua vaan se on diesel/bensa seuraavaksi.
Sähkössä on arvonalenema ollut jo pari vuotta jotain käsittämätöntä niin en tohtine sellaista hankkia, vaikka omaan kaupunkiajoon olisi varmasti paras käyttövoima.
Ai kamala, en ihmettele, että on jäänyt huono maku plugareista.
Ei tuossa enää niin selittämätöntä ole:
-lyhyt matka, 10 km
-talvi
-ei lohkoa eikä sisätilalämmitystä
-alimittainen akku ja vielä raskaahko neliveto
-ajat alkumatkan sportilla ladaten akkua takapyöriä raahaamalla
Tarkastelin potilasta vielä tarkemmin. Moottorin vikavalo paloi 04/2022, kun seos oli liian rikkaalla -> korjattiin. Seuraavan kerran vikavalo paloi 10 kk myöhemmin 02/2023, kun seokset olivat jälleen pielessä -> korjattiin. Tuon ensimmäisen jälkeen autoon on alettu pysyvästi tankata E10 sijaan ysikasia, mikä varmasti on hyvä juttu. Nokka-akseli ruostui vaihtokuntoon samoihin aikoihin. Ei auto aivan ehjältä kuulosta.
En osaa sanoa, paljonko liian rikas seos on nostanut keskikulutustasi. Minulla G Astrassa nousi noin 1 l/100 km, mutta ehdin onneksi ajaa vain yhden tankillisen, kunnes sain seoksen kuntoon vaihtamalla ehjän alipaineletkun haljenneen tilalle. Toinen kulutukseen vaikuttava seikka on sport-tilan käyttö. Ilmeisesti et ajanut sportilla 21-22 -talvella, koska silloin kulutus on ollut hieman maltillisempi.
Mitenkä on öljynvaihtojen laita? Oliko öljyt varmasti vaihdettu edellisen omistajan aikana? Jos meinaan oli tehtaalla 2018 laitetut öljyt edelleen sisällä, niin ei hyvä. Siinä tapauksessa olisit ajanut vaativaa pätkäajoasi oston jälkeen 5 kk, kunnes keskellä talvea 01/2022 vaihdoit öljyt@32 tkm (öljyn ikä olisi siinä vaiheessa nelisen vuotta!). Ajat pätkäajoa ja autosi on kaiken huipuksi ongelmatapaus, joten öljyt on syytä vaihtaa 12 kk/15 tkm välein, kumpi ensin tulee täyteen. Edellisestä öljynvaihdosta alkaa taas olla kohta 13 kk, joten kannattaa pikimmiten varata öljynvaihto.
Polttoainekulut (€/100 km) ovat liian suuret. Se johtuu siitä, että olet 28.12.2023 näppäillyt ilman pilkkua 4340, kun oli todennäköisesti tarkoitus näppäillä 43,40.
Auto on huonosti suunniteltu, ajoittain seosvikainen ja öljynvaihtoja on mahdollisesti laiminlyöty aiemmin. Dieseliin en vaihtaisi, koska ajat niin lyhyttä ajoa. Ennemmin pieniakkuinen sähköauto, tai kotilatauksen puuttuessa bensa/bensahybridi. Joku Toyotan hybridi voisi olla hyvää hermolepoa koettelemuksen jälkeen. Sellainen ei veisi kovin paljoa Road tripilläkään.