Yleistä keskustelua autoista

Voisiko olla syynä kylmäkäynnistykset ja pätkäajo talvella ja kesällä?

Jos ajaa talvella pelkkää pitkää maantieajoa, niin tuo kulutusero ei ehkä ole kovin suuri?

"Ryyppy" siis päällä kauemman aikaa kylmemmän sään takia?

Sähköautossa sitten sisätilan lämmitys syö sähköä pakkasen mukaan. Eli siinä tulee toki suurempi kulutusero.
Niin, eikö ainakin bensakoneissa sinne moottoriin yleensä ruiskuteta vähän reilummin polttoainetta kylmäkäynnistyksen yhteydessä (ns. rikastus)?
 
Niin, eikö ainakin bensakoneissa sinne moottoriin yleensä ruiskuteta vähän reilummin polttoainetta kylmäkäynnistyksen yhteydessä (ns. rikastus)?
Kyllä. Aika paljonkin reilummin rikastaa.

Mulla Peugeot 407 2.2 bensa-auto kärryn vetämiseen. Muistaakseni 16.6 keskikulutus, kun auton lämmitystä. En ole jaksanut käyttää lohkolämmitintä, enkä sisätilanlämmitintä. Olen ajellut 1000km ja nytkään auto ei ole liikennekäytössä. Matka-ajossa kärryn kanssa kulutus varmaan 10. Ajotietokoneesta nuo lukemat, mutta en kyllä ihan tarkkoja lukuja edes muista.

Jos siis ajaa pätkäajoa talvella, niin korkea se kulutus on ainakin bensa-autossa. Dieselissä ero ehkä hieman pienempi, eikä kärryn vetäminenkään vaikuttaisi aivan niin paljonnkulutukseen. Pösön täytyykin katkastaa kuukauden päästä. En tiedä sitten meneekö esim päästöistä läpi.

Model S ei harmillisesti saa koukkua, niin olen pitänyt tuota 500€ bensa Pösöä myös joskus ajossa.
 
Se että kulutus lisääntyy talvioloissa ei kyllä oikein ole auton syy..
Tavallaan ei ja tavallaan joo. Riippuu softasta, miten nopsaan moottorin sallitaan lämpeävän. Mitä pidempään moottorinohjaus pitää moottoria haaleana, sitä pidempään ajat ”ryyppy” päällä.
Mitä helvettiä? Oikeastikko näin? Ainakin Tojo/Lexuksessa tehot ovat aina käytössä vaikka itse EV ajo ei kylmässä toimisikaan.
Mini ilmoittaa liian kylmästä akusta johtuvista tehon rajoituksista jo +5C alkaen. Kunnon pakkasilla auto voi tovin olla likimain etuvetoinen kun sähköä ei heru takana olevalle sähömoottorille.
Mitäh? polttomoottorissa vaikutus on aika minimaalinen. Luokkaa joitakin prosentteja. Sähkössä se WLTP ja todellisen elämän ero voi olla 50%
En nyt tiedä. Työmatka-ajossa kesäkuussa kulutus 5-6,5l/100km tyhjällä akulla. Samassa ajossa joulukuussa 10-13l/100km.
Todella vahvalla mutulla säännöllisesti samaa motarimatkaa ajavana talvella ajovastus eli keli vaikuttaa todella paljon. Pienimmillään menee talvirajoituksilla kuivalla kelillä ja sohjoisella sateisella ja tuulisella kelillä vetää saman verran, kun kesällä kesärajoituksilla 20 km/h kovemmalla keskinopeudella.

Muistaakseni menevänä talvena ajotietokoneen mukaan paras kerta taitaa olla 4.9 l/100km ja heikoimmillaan 6.2 l/100km toki myös rajoitukset muuttuvat kelien mukaan yms.
2tkm roadtrip vuoden vaihteessa ja puolisen litraa nousi kulutus kun lämpötila putosi
+4C-> 6,62l-100km
-8C->7,22l-100km
Niin, eikö ainakin bensakoneissa sinne moottoriin yleensä ruiskuteta vähän reilummin polttoainetta kylmäkäynnistyksen yhteydessä (ns. rikastus)?
Kyllä. Ja mitä hitaammin moottori lämpenee käyntilämpöön (koska hybridi ja/tai moottorinohjaus) sitä kauemmin sitä ajaa rikkaalla seoksella.
 
Tavallaan ei ja tavallaan joo. Riippuu softasta, miten nopsaan moottorin sallitaan lämpeävän. Mitä pidempään moottorinohjaus pitää moottoria haaleana, sitä pidempään ajat ”ryyppy” päällä.
No ei kai sitä lämpenemisnopeutta mitenkään ohjelmallisesti rajoiteta.. Mutta ihan erilaisten ajovastusten kasvaminen tuon tekee, vaikka auto itsessään maagisesti pysyisi kesälämpöisenä.
 
En nyt tiedä. Työmatka-ajossa kesäkuussa kulutus 5-6,5l/100km tyhjällä akulla. Samassa ajossa joulukuussa 10-13l/100km.
Joo, varmaan jos työmatka on luokkaa 900 metriä eikä sillä autolla ajeta koskaan mitään muuta kun ihan lyhyttä pätkäajoa.
Silloin tosin voisi argumentoida että mitä sillä sähköautollakaan tekee, kun kuitenkaan kulut eivät kummoiset ole bensassakaan ja jonkun daihatsun saa pikkurahalla. Tai kai sitä sähköautoksi voi tuollaiseen ajoon ottaa vaikka Elcatin kun ei tarvitse montaa kilometriä kerralla päästä :D
 
Joo, varmaan jos työmatka on luokkaa 900 metriä eikä sillä autolla ajeta koskaan mitään muuta kun ihan lyhyttä pätkäajoa.
Silloin tosin voisi argumentoida että mitä sillä sähköautollakaan tekee, kun kuitenkaan kulut eivät kummoiset ole bensassakaan ja jonkun daihatsun saa pikkurahalla. Tai kai sitä sähköautoksi voi tuollaiseen ajoon ottaa vaikka Elcatin kun ei tarvitse montaa kilometriä kerralla päästä :D
Tai tekeekö sillä autolla tuolloin ylipäätään mitään kun voisi myös kävellä noin 10 minuuttia :D
 
No ei kai sitä lämpenemisnopeutta mitenkään ohjelmallisesti rajoiteta.. Mutta ihan erilaisten ajovastusten kasvaminen tuon tekee, vaikka auto itsessään maagisesti pysyisi kesälämpöisenä.
En tiedä, mutta eikös matalampi palamislämpö tuottanut vähemmin typenoksideja?
Joo, varmaan jos työmatka on luokkaa 900 metriä eikä sillä autolla ajeta koskaan mitään muuta kun ihan lyhyttä pätkäajoa.
Silloin tosin voisi argumentoida että mitä sillä sähköautollakaan tekee, kun kuitenkaan kulut eivät kummoiset ole bensassakaan ja jonkun daihatsun saa pikkurahalla. Tai kai sitä sähköautoksi voi tuollaiseen ajoon ottaa vaikka Elcatin kun ei tarvitse montaa kilometriä kerralla päästä :D
10km työmatkaa ei viittine kävellä ja julkisillakin menee yli…
 
Kuulostaa joka tapauksessa aika uskomattomalta, että kulutus olisi talviaikaan tuplat.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä, mutta eikös matalampi palamislämpö tuottanut vähemmin typenoksideja?
Joo, mutta tuo on laihaseosmootoreiden ongelma. Siis laiha seos palaa kuumempana ja tuottaa typen oksideja, mutta kylmällä moottorilla seosta on pakko rikastaa, jotta se ylipäätään käy, eli sitä lämpenemistä ei voi nopeuttaa laihalla seoksella, vaikka siihen olisikin haluja.

Diesel moottorissa tuo voisi teoriassa päteä, mutta käytännössä EGR muuttaa kyllä tilanteen päinvastaiseksi.
 
Kuulostaa joka tapauksessa aika uskomattomalta, että kulutus olisi talviaikaan tuplat.
Tuossa kesältä ja talvelta. Talven kulutuksissa neljä matalampaa tankkausta kun tuli ajettu 2tkm road trip, muut kulutukset työmatka-ajoa.

IMG_3594.jpeg


IMG_3595.jpeg
 
Joo, mutta tuo on laihaseosmootoreiden ongelma. Siis laiha seos palaa kuumempana ja tuottaa typen oksideja, mutta kylmällä moottorilla seosta on pakko rikastaa, jotta se ylipäätään käy, eli sitä lämpenemistä ei voi nopeuttaa laihalla seoksella, vaikka siihen olisikin haluja.

Diesel moottorissa tuo voisi teoriassa päteä, mutta käytännössä EGR muuttaa kyllä tilanteen päinvastaiseksi.
Voihan se olla moottorityypistäkin kiinni? BMW 1,5l 3 syl (B38) vie sportilla öljyjen lämmetä 15min johonkin 80C kun taas 330e kuskit puhuvat B48 eli 2.0 bensan lämpenevän viidessä minuutissa vastaavaan hybridiajossa.
 
Itse ajelen 17 km suunta päivässä. Toyota hybridit kesäkulutus 4.8-5.3 ja talvella 5.8-6.2. Auto seisoo aina kylmässä.
 
Tuossa kesältä ja talvelta. Talven kulutuksissa neljä matalampaa tankkausta kun tuli ajettu 2tkm road trip, muut kulutukset työmatka-ajoa.

IMG_3594.jpeg


IMG_3595.jpeg
Jos työmatka tosiaan on 2 x 10 km, niin melkein väittäisin:

A) akussa (koska roadtrip meni ok-kulutuksella) vikaa

B) kuluttavat hybridi-asetukset lyhyelle talvipätkälle

C) sport-ajotila

D) reilusti tyhjäkäyntiä ennen lähtöä

E) auton ylimääräistä kenkimistä moottorin ruostumisen pelossa

F) suuri lämpötilapyynti sisälle, vaikka lyhyt matka sujuisi vaatimattomallakin, kun laittaa penkinlämmitimen

G) ei autotallia

H) ei moottorin/sisätilojen esilämmitystä

I) miniakkuinen Mini ei vaan sovellu heikon virranannon takia 10 km matkoille pakkasessa


Jos pitkä tyhjäkäynti johtuu jäisestä tuulilasista, kannattaisi laittaa muutaman euron maksava foliopeite. Moottorin hoivaamiset kannattaisi tehdä pidemmillä reissuilla kuin tuo 10 km. Noin lyhyellä on mielestäni turha käyttää sportilla enemmän polttoainetta, mikä ilman kanssa muodostaa vaan enemmän vettä, eikä kone ehdi kunnolla lämmetä.

Katsoin Spritmonitorista Countryman PHEV 2018-2019. Tuloksia oli 48 kpl. Histogrammin mukaan vain neljällä käyttäjällä oli ollut kulutus 7,3 l/100 km tai yli. Laittamasi kulutuslukemien perusteella olisit heittämällä tuossa viimeisessä palkissa, eli kulutuslukemasi ei todellakaan edusta normaalia kulutusta kyseiselle automallille. Joukon pienin tulos oli 1,35, ka. 4,78 ja kaikkein suurin kulutus oli 7,56 l/100 km.

Screenshot_2025-01-22-13-29-22-81_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
Jos työmatka tosiaan on 2 x 10 km, niin melkein väittäisin:

A) akussa (koska roadtrip meni ok-kulutuksella) vikaa
- Tutkittu kahdesti autokeskuksessa ja kerran bmw/miniin erikoistuneessa korjaamossa; kaikki kunnossa
B) kuluttavat hybridi-asetukset lyhyelle talvipätkälle
-sport ajotilalla 2-3km jotta moottori lämpeää nopsaan ja sen jälkeen hybridinä. Kosteutta bensaa alkoi kertymään öljyn sekaan ja vikavalot paloivat kun ajoi autokeskuksen ohjeiden mukaan vain kerta viikkoon sportilla motti kuumaksi 30-60min motarilla ja loput viikosta hybridinä
C) sport-ajotila
-Hybridinä ei lämpene työmatkalla öljyt 40-50C ja jäähdytysneste 60-70C, siksi pakko ajaa sportilla normilämpöön ensin
D) reilusti tyhjäkäyntiä ennen lähtöä
- Ei tyhjäkäyntiä, skrabaan lasit ja liikkeelle
E) auton ylimääräistä kenkimistä moottorin ruostumisen pelossa
Joskus tulee kaasuteltua, muttei kovin usein kun ei kylmällä ole iloa 136hv etuvedolla kenkiä kun akku ei anna takapyörille juuri mitään voimaa. Eron kesään huomaa selvästi
F) suuri lämpötilapyynti sisälle, vaikka lyhyt matka sujuisi vaatimattomallakin, kun laittaa penkinlämmitimen
- +20C on talvipyynti
G) ei autotallia
- ei ole autotallia
H) ei moottorin/sisätilojen esilämmitystä
- Ei saa moottoriin esilämmitystä euro päästöluokituksien vuoksi. Ei myöskään sisätilan lämmitystä kun nopsaan hytti lämpenee ajossa
I) miniakkuinen Mini ei vaan sovellu heikon virranannon takia 10 km matkoille pakkasessa
- tähän lopputulemaan olen itsekin tullut. Kyseessä bmw ekan polven phev tekniikkaa ja hätäisesti kasaan kursitulta raakileelta vaikuttaa.
Jos pitkä tyhjäkäynti johtuu jäisestä tuulilasista, kannattaisi laittaa muutaman euron maksava foliopeite.
- tuollainen peite joskus oli käytössä edellisessä autossa, mutta lämpötilojen vaihtuessa tuollainen jäätyy todella tiukkaan kiinni ikkunoihin ja sellainen nanomillin ohut jääkerros on haasteellisempi skrabata irti kuin ns paljaana ikkunoihin kertynyt.

Samoin tuo pirusti kosteutta autoon sisälle kun matkaa viedä kotiin on as oy jonkin verran.
Moottorin hoivaamiset kannattaisi tehdä pidemmillä reissuilla kuin tuo 10 km. Noin lyhyellä on mielestäni turha käyttää sportilla enemmän polttoainetta, mikä ilman kanssa muodostaa vaan enemmän vettä, eikä kone ehdi kunnolla lämmetä.
-Sportilla nimenomaan lämpenee, hybridinä moottori haaleana töissä ja mitä pidempään ajaa haaleana sen pahempi.

Sportilla lataa akkua takapyöriä raahaamalla niin polttiksen kuormitus on kovempi. Sportilla jäähdytysneste työpaikan pihalla 92-101C kun hybridinä 60-70C.
Katsoin Spritmonitorista Countryman PHEV 2018-2019. Tuloksia oli 48 kpl. Histogrammin mukaan vain neljällä käyttäjällä oli ollut kulutus 7,3 l/100 km tai yli. Laittamasi kulutuslukemien perusteella olisit heittämällä tuossa viimeisessä palkissa, eli kulutuslukemasi ei todellakaan edusta normaalia kulutusta kyseiselle automallille. Joukon pienin tulos oli 1,35, ka. 4,78 ja kaikkein suurin kulutus oli 7,56 l/100 km.

Screenshot_2025-01-22-13-29-22-81_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
En tiedä mikä tuossa on pielessä kun merkkikorjaamon ja merkkiin erikoistuneen korjaamon mukaan toimii oikein ja katsastuksista menee läpi.

Tämän yhden otannan perusteella jäänyt vähän huono maku plugareista, enkä enää sellaisiin ajatellut sortua vaan se on diesel/bensa seuraavaksi.

Sähkössä on arvonalenema ollut jo pari vuotta jotain käsittämätöntä niin en tohtine sellaista hankkia, vaikka omaan kaupunkiajoon olisi varmasti paras käyttövoima.
 
- Tutkittu kahdesti autokeskuksessa ja kerran bmw/miniin erikoistuneessa korjaamossa; kaikki kunnossa

-sport ajotilalla 2-3km jotta moottori lämpeää nopsaan ja sen jälkeen hybridinä. Kosteutta bensaa alkoi kertymään öljyn sekaan ja vikavalot paloivat kun ajoi autokeskuksen ohjeiden mukaan vain kerta viikkoon sportilla motti kuumaksi 30-60min motarilla ja loput viikosta hybridinä

-Hybridinä ei lämpene työmatkalla öljyt 40-50C ja jäähdytysneste 60-70C, siksi pakko ajaa sportilla normilämpöön ensin

- Ei tyhjäkäyntiä, skrabaan lasit ja liikkeelle

Joskus tulee kaasuteltua, muttei kovin usein kun ei kylmällä ole iloa 136hv etuvedolla kenkiä kun akku ei anna takapyörille juuri mitään voimaa. Eron kesään huomaa selvästi

- +20C on talvipyynti

- ei ole autotallia

- Ei saa moottoriin esilämmitystä euro päästöluokituksien vuoksi. Ei myöskään sisätilan lämmitystä kun nopsaan hytti lämpenee ajossa

- tähän lopputulemaan olen itsekin tullut. Kyseessä bmw ekan polven phev tekniikkaa ja hätäisesti kasaan kursitulta raakileelta vaikuttaa.

- tuollainen peite joskus oli käytössä edellisessä autossa, mutta lämpötilojen vaihtuessa tuollainen jäätyy todella tiukkaan kiinni ikkunoihin ja sellainen nanomillin ohut jääkerros on haasteellisempi skrabata irti kuin ns paljaana ikkunoihin kertynyt.

Samoin tuo pirusti kosteutta autoon sisälle kun matkaa viedä kotiin on as oy jonkin verran.

-Sportilla nimenomaan lämpenee, hybridinä moottori haaleana töissä ja mitä pidempään ajaa haaleana sen pahempi.

Sportilla lataa akkua takapyöriä raahaamalla niin polttiksen kuormitus on kovempi. Sportilla jäähdytysneste työpaikan pihalla 92-101C kun hybridinä 60-70C.

En tiedä mikä tuossa on pielessä kun merkkikorjaamon ja merkkiin erikoistuneen korjaamon mukaan toimii oikein ja katsastuksista menee läpi.

Tämän yhden otannan perusteella jäänyt vähän huono maku plugareista, enkä enää sellaisiin ajatellut sortua vaan se on diesel/bensa seuraavaksi.

Sähkössä on arvonalenema ollut jo pari vuotta jotain käsittämätöntä niin en tohtine sellaista hankkia, vaikka omaan kaupunkiajoon olisi varmasti paras käyttövoima.
Ai kamala, en ihmettele, että on jäänyt huono maku plugareista.

Ei tuossa enää niin selittämätöntä ole:
-lyhyt matka, 10 km
-talvi
-ei lohkoa eikä sisätilalämmitystä
-alimittainen akku ja vielä raskaahko neliveto
-ajat alkumatkan sportilla ladaten akkua takapyöriä raahaamalla

Tarkastelin potilasta vielä tarkemmin. Moottorin vikavalo paloi 04/2022, kun seos oli liian rikkaalla -> korjattiin. Seuraavan kerran vikavalo paloi 10 kk myöhemmin 02/2023, kun seokset olivat jälleen pielessä -> korjattiin. Tuon ensimmäisen jälkeen autoon on alettu pysyvästi tankata E10 sijaan ysikasia, mikä varmasti on hyvä juttu. Nokka-akseli ruostui vaihtokuntoon samoihin aikoihin. Ei auto aivan ehjältä kuulosta.

En osaa sanoa, paljonko liian rikas seos on nostanut keskikulutustasi. Minulla G Astrassa nousi noin 1 l/100 km, mutta ehdin onneksi ajaa vain yhden tankillisen, kunnes sain seoksen kuntoon vaihtamalla ehjän alipaineletkun haljenneen tilalle. Toinen kulutukseen vaikuttava seikka on sport-tilan käyttö. Ilmeisesti et ajanut sportilla 21-22 -talvella, koska silloin kulutus on ollut hieman maltillisempi.

Mitenkä on öljynvaihtojen laita? Oliko öljyt varmasti vaihdettu edellisen omistajan aikana? Jos meinaan oli tehtaalla 2018 laitetut öljyt edelleen sisällä, niin ei hyvä. Siinä tapauksessa olisit ajanut vaativaa pätkäajoasi oston jälkeen 5 kk, kunnes keskellä talvea 01/2022 vaihdoit öljyt@32 tkm (öljyn ikä olisi siinä vaiheessa nelisen vuotta!). Ajat pätkäajoa ja autosi on kaiken huipuksi ongelmatapaus, joten öljyt on syytä vaihtaa 12 kk/15 tkm välein, kumpi ensin tulee täyteen. Edellisestä öljynvaihdosta alkaa taas olla kohta 13 kk, joten kannattaa pikimmiten varata öljynvaihto.

Polttoainekulut (€/100 km) ovat liian suuret. Se johtuu siitä, että olet 28.12.2023 näppäillyt ilman pilkkua 4340, kun oli todennäköisesti tarkoitus näppäillä 43,40.


Auto on huonosti suunniteltu, ajoittain seosvikainen ja öljynvaihtoja on mahdollisesti laiminlyöty aiemmin. Dieseliin en vaihtaisi, koska ajat niin lyhyttä ajoa. Ennemmin pieniakkuinen sähköauto, tai kotilatauksen puuttuessa bensa/bensahybridi. Joku Toyotan hybridi voisi olla hyvää hermolepoa koettelemuksen jälkeen. Sellainen ei veisi kovin paljoa Road tripilläkään.
 
Ai kamala, en ihmettele, että on jäänyt huono maku plugareista.

Ei tuossa enää niin selittämätöntä ole:
-lyhyt matka, 10 km
-talvi
-ei lohkoa eikä sisätilalämmitystä
-alimittainen akku ja vielä raskaahko neliveto
-ajat alkumatkan sportilla ladaten akkua takapyöriä raahaamalla

Tarkastelin potilasta vielä tarkemmin. Moottorin vikavalo paloi 04/2022, kun seos oli liian rikkaalla -> korjattiin. Seuraavan kerran vikavalo paloi 10 kk myöhemmin 02/2023, kun seokset olivat jälleen pielessä -> korjattiin. Tuon ensimmäisen jälkeen autoon on alettu pysyvästi tankata E10 sijaan ysikasia, mikä varmasti on hyvä juttu. Nokka-akseli ruostui vaihtokuntoon samoihin aikoihin. Ei auto aivan ehjältä kuulosta.

En osaa sanoa, paljonko liian rikas seos on nostanut keskikulutustasi. Minulla G Astrassa nousi noin 1 l/100 km, mutta ehdin onneksi ajaa vain yhden tankillisen, kunnes sain seoksen kuntoon vaihtamalla ehjän alipaineletkun haljenneen tilalle. Toinen kulutukseen vaikuttava seikka on sport-tilan käyttö. Ilmeisesti et ajanut sportilla 21-22 -talvella, koska silloin kulutus on ollut hieman maltillisempi.

Mitenkä on öljynvaihtojen laita? Oliko öljyt varmasti vaihdettu edellisen omistajan aikana? Jos meinaan oli tehtaalla 2018 laitetut öljyt edelleen sisällä, niin ei hyvä. Siinä tapauksessa olisit ajanut vaativaa pätkäajoasi oston jälkeen 5 kk, kunnes keskellä talvea 01/2022 vaihdoit öljyt@32 tkm (öljyn ikä olisi siinä vaiheessa nelisen vuotta!). Ajat pätkäajoa ja autosi on kaiken huipuksi ongelmatapaus, joten öljyt on syytä vaihtaa 12 kk/15 tkm välein, kumpi ensin tulee täyteen. Edellisestä öljynvaihdosta alkaa taas olla kohta 13 kk, joten kannattaa pikimmiten varata öljynvaihto.

Polttoainekulut (€/100 km) ovat liian suuret. Se johtuu siitä, että olet 28.12.2023 näppäillyt ilman pilkkua 4340, kun oli todennäköisesti tarkoitus näppäillä 43,40.


Auto on huonosti suunniteltu, ajoittain seosvikainen ja öljynvaihtoja on mahdollisesti laiminlyöty aiemmin. Dieseliin en vaihtaisi, koska ajat niin lyhyttä ajoa. Ennemmin pieniakkuinen sähköauto, tai kotilatauksen puuttuessa bensa/bensahybridi. Joku Toyotan hybridi voisi olla hyvää hermolepoa koettelemuksen jälkeen. Sellainen ei veisi kovin paljoa Road tripilläkään.
Kiitos perinpohjaisesta tutustumisesta aiheeseen. Hyvä löyty tuo pilkkuvirhe. Auto on edellisen omistajan ja omalta taholta huollettu ohjelman mukaisesti eli 2v välein. Ei ole jäänyt yhtään huoltoa välistä.

01/22 huollon jälkeen ajoin n. 1,5kk/1tkm ja kävin vielä turusta vantaalla jääradalla. Maaliskuun puolessa välissä moottorin vikavalo syttyi liian rikkaiden seosten vuoksi ja silloin nuo ruosteiset nokat paljastuivat. jotka sitten vaihdettiin.

En tiedä vaihtoivatko myös öljypumpun kun sitä ennen nokat olivat aika usein kuivat ja sen rempan jälkeen ovat ne olleet kunnolla öljyn peittämät, kun olen satunnaisesti sinne kurkannut.

Toyotan rav4 oli kiikarissa, mutta todella kehnojen penkkien vuoksi ei ole vaihtoehto. Siksi volvon xc60 mietinnässä, mutta noita kun ei saa kuin dieselinä tai plugarina...

Polestar kävi mielessä, mutta on todella matala. XC40 koeajettu ja olisi sopiva, mutta ratti jää todella kauas... Ei ole vaativalla helppoa auton etsiminen... :D
 
Voihan se olla moottorityypistäkin kiinni? BMW 1,5l 3 syl (B38) vie sportilla öljyjen lämmetä 15min johonkin 80C kun taas 330e kuskit puhuvat B48 eli 2.0 bensan lämpenevän viidessä minuutissa vastaavaan hybridiajossa.
Joo, aina on ollut nopeasti lämpeneviä autoja/moottoreita, eikä tuo nopea lämpeneminen mitenkään automaattisesti tarkoita että olisi valtavan epätaloudellinen moottori.
 
Kiitos perinpohjaisesta tutustumisesta aiheeseen. Hyvä löyty tuo pilkkuvirhe. Auto on edellisen omistajan ja omalta taholta huollettu ohjelman mukaisesti eli 2v välein. Ei ole jäänyt yhtään huoltoa välistä.

01/22 huollon jälkeen ajoin n. 1,5kk/1tkm ja kävin vielä turusta vantaalla jääradalla. Maaliskuun puolessa välissä moottorin vikavalo syttyi liian rikkaiden seosten vuoksi ja silloin nuo ruosteiset nokat paljastuivat. jotka sitten vaihdettiin.

En tiedä vaihtoivatko myös öljypumpun kun sitä ennen nokat olivat aika usein kuivat ja sen rempan jälkeen ovat ne olleet kunnolla öljyn peittämät, kun olen satunnaisesti sinne kurkannut.

Toyotan rav4 oli kiikarissa, mutta todella kehnojen penkkien vuoksi ei ole vaihtoehto. Siksi volvon xc60 mietinnässä, mutta noita kun ei saa kuin dieselinä tai plugarina...

Polestar kävi mielessä, mutta on todella matala. XC40 koeajettu ja olisi sopiva, mutta ratti jää todella kauas... Ei ole vaativalla helppoa auton etsiminen... :D
Oletko ajanut Datsun Ariya mallia mutta ei sitä lasikattoista joka vie päältä tilan
 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 578
Viestejä
4 598 395
Jäsenet
75 671
Uusin jäsen
rulja

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom