Yleistä keskustelua autoista

Kaveri osti jonkun 38t € maksavan Rellu hybridin. Onko siinä mitään järkeä? Itse en näe siinä mitään järkeä. Rahat kankkulan kaivoon.
Moni ajaa vanhoilla loppuunajetuilla saksalaisautoillakin onnellisena, mitäpä järkeä siinäkään on?

Se etu rellussa nyt ainakin on ettei sitä tarvii hitsata.
 
Väillä ihmettelen, että oletetaan, että sähkis on ainoa oikea vaihtoehto nykypäivänä. Kaikki eivät vaan halua täyssähköautoa. Syitä siihen voi olla monia.
Tavallinen bensa tai diesel olisi parempi vaihtoehto kuin hybridi. En näe mitään hyötyä sellaisesta, varsinkin kun ei ole ladattava.
 
Välillä ihmettelen, kuinka paljon ihmisiä kiinnostaa muiden tekemeninen?
Voi olla esim niin, että lataus kotona ei onnistu.

Uudessa on pitkä takuu, niin ei tule rikkoontumisen pelkoa :) Moni myös haluaa sen uuden ihan muutenkin. Vähän menee rahaa enemmän, mutta sehän ei kenellekään toki kuulu.
 
Olikohan siis laitettu kilpiin jo 2023? Vai saiko hän siltäosin "tuoreen" auton, että se on rekisteröity 2025?

Jos on 2 vuotta vanha ajamaton, mutta silloin rekisteröity, niin pitäisi olla aika merkittävästi halvempi hinta, koska auto rekattu 2023. Ainakin omaan järkeilyyn menisi noin? Usein myös takuu alkaa rekisteröinpitäivästä.
En ole aivan varma, on ollut esittely autona sisätiloissa, mielestäni siitä tarjouksesta ei näkynyt mitään arvonalenemaa.
 
Tavallinen bensa tai diesel olisi parempi vaihtoehto kuin hybridi. En näe mitään hyötyä sellaisesta, varsinkin kun ei ole ladattava.
Jossain (Kokkolan autohuolto?) taisi olla että hybridi on ihan hyvä. Se kestää. Seuraava hyppy sitten sähköautoon (joskus).

Ladattavassa hybridissä siis on tuon yhden korjaajan mielestä eniten vikoja? Siis auton takuuajan jälkeen.
 
Tavallinen bensa tai diesel olisi parempi vaihtoehto kuin hybridi. En näe mitään hyötyä sellaisesta, varsinkin kun ei ole ladattava.
Jos latausmahdollisuutta ei ole, niin en mä kyllä näe (ei ladattavaa) hybridiä mitenkään huonona valintana, varsinkin jos ajoprofiili painottuu kaupunkialueelle.
 
En ole aivan varma, on ollut esittely autona sisätiloissa, mielestäni siitä tarjouksesta ei näkynyt mitään arvonalenemaa.
Traficomista näkyy auton tiedot. Jos haluat joskus itse salapoliisina tarkistaa (0€). Itse uskoisin, että 2025 rekattu.

Ei ole nimittäin oikein ideaa maksaa täyttä hintaa 2 vuotta vanhasta autosta, vaikka sillä ei ole yhtään ajettukaan.

Takuu alkaa rekisteröintipäivästä, niin huolettomia kilometrejä tiedossa. Eli hänelle onnea uudesta Renaultista!
 
Jos latausmahdollisuutta ei ole, niin en mä kyllä näe (ei ladattavaa) hybridiä mitenkään huonona valintana, varsinkin jos ajoprofiili painottuu kaupunkialueelle.
Voi olla tosiaan kevythybridi. Vastaa siis aika pitkälle bensa-autoa.

Ainut hyöty tuosta ladattavasta hybridistä voisi olla tuossa tapauksessa pienempi autovero (silti kalliimpi auto) ja ehkä myös parempi jälleenmyyntiarvo. Tehoa myös enemmän. Ladattavat on nyt tosi suosittuja.

Screenshot_2025-01-17-10-10-04-78_6431dcd7adc47d9b8b1ef172f656a796.jpg


Ainakin vuokra-autona ollut VAG kevythybridi oli ihan samanlainen, kuin perus bensa automaatti. Ehkä pari desiä pienempi kulutus (korkeintaan). Ei ole siis samanlainen, kuin Toyotan hybridi.
 
Traficomista näkyy auton tiedot. Jos haluat joskus itse salapoliisina tarkistaa (0€). Itse uskoisin, että 2025 rekattu.

Ei ole nimittäin oikein ideaa maksaa täyttä hintaa 2 vuotta vanhasta autosta, vaikka sillä ei ole yhtään ajettukaan.

Takuu alkaa rekisteröintipäivästä, niin huolettomia kilometrejä tiedossa. Eli hänelle onnea uudesta Renaultista!
Renault Arkana E-TECH 145 Hybrid. Ensirekisteröintipäivä 31.3.2023. Mittarilukema 50 km.
 
Voi olla tosiaan kevythybridi. Vastaa siis aika pitkälle bensa-autoa.

Ainut hyöty tuosta ladattavasta hybridistä voisi olla tuossa tapauksessa pienempi autovero (silti kalliimpi auto) ja ehkä myös parempi jälleenmyyntiarvo. Tehoa myös enemmän. Ladattavat on nyt tosi suosittuja.

Screenshot_2025-01-17-10-10-04-78_6431dcd7adc47d9b8b1ef172f656a796.jpg


Ainakin vuokra-autona ollut VAG kevythybridi oli ihan samanlainen, kuin perus bensa automaatti. Ehkä pari desiä pienempi kulutus (korkeintaan). Ei ole siis samanlainen, kuin Toyotan hybridi.

Juu, Toyota ei tee kevythybridejä, kevythybridi on vain avustava, mutta sillä ei voi koskaan ajaa pelkällä sähköllä, kuten esimerkiksi toyotalla voi.
 
Viimeksi muokattu:
Parin vuoden päästä auto on jo 4 vuotta ja hinta sen mukainen.
Tuossakin yksi 9tkm ajettu Rellu, joka tuotu Ruotsista. 29k€. Nuo tuontiautot aika pitkälle määrää Suomiautojenkin oikean hintatason. Se on toki ihan hyvä, että saa käytetyn auton aika edullisesti.

Nuo kaikki tuon malliset Renaultit on kevythybrideitä. Ladattavaa ei ilmeisesti ollut tehty vielä 2023.
 
Tuossakin yksi 9tkm ajettu Rellu, joka tuotu Ruotsista. 29k€. Nuo tuontiautot aika pitkälle määrää Suomiautojenkin oikean hintatason. Se on toki ihan hyvä, että saa käytetyn auton aika edullisesti.

Nuo kaikki tuon malliset Renaultit on kevythybrideitä. Ladattavaa ei ilmeisesti ollut tehty vielä 2023.
Tuo olisi ollut järkevämpi ostos, olisi säästänyt kymppitonnin. Parin vuoden päästä ovat suunnilleen saman hintaisia, molemmat saman ikäisiä ja se että tuo on 9000 km enemmän ajettu ei silloin vaikuta paljoa.
 
Tuo olisi ollut järkevämpi ostos, olisi säästänyt kymppitonnin. Parin vuoden päästä ovat suunnilleen saman hintaisia, molemmat saman ikäisiä ja se että tuo on 9000 km enemmän ajettu ei silloin vaikuta paljoa.
Nettiauton halvimmat vuosimalleittain, Arkana E-Tech 145:

2024, 4 tkm, 35 880 €
2023, 9 tkm, 28 890 €
2022, 35 tkm, 21 800 €

Kaverisi maksama 38 k€ 2023:sta istuu aika huonosti joukkoon, vaikka olikin ajamaton esittelyauto (toivottavasti akusta on pidetty huolta). Paras varustetaso (E-Tech Engineering 145) on uutena maksanut 39 k€, joten siihenkin verrattuna 38 k€ parivuotiaasta on paljon.

Vuoden kuluttua kaverisi auto on yhtä vanha kuin tuo 21 800 euron pyyntihintainen vm. 2022 tällä hetkellä. Aika mojova arvonalennus 38 k€:sta. Eipä sillä, näkyyhän normaalikin arvonalennus Nettiauton perusteella olevan peräti 7 k€/a, mikä on harvinaisen paljon tuossa hintaluokassa.


Edit. Alla vertailun vuoksi tunnetusti arvonsa hyvin säilyttävältä Toyotalta pykälää kalliimman mallin (RAV4 ei-ladattava hybridi) Nettiauton halvimmat vastaavilla kilometreillä kuin Arkana:

2024, 2 tkm, 44 490 €
2023, 8 tkm, 44 300 €
2022, 35 tkm, 42 450 €

Uutena RAV4-hybrid maksaa alkaen 43 018 €, joten käytetyn ostamisessa ei ole mitään mieltä sellaiselle, jolle riittää perusvarusteet ja aikoo pitää autoa ruostumiseen asti. Jos haluaa nelivetoa ja kaikki varusteet, eikä pidä ruostumiseen asti, voi käytetty RAV4 olla hyvä valinta.
 
Viimeksi muokattu:
Onko muilla samoja ongelmia kuin itsellä? Eli periaatteessa pitäisi vaihtaa jo auto uudempaan, mutta oikein mikään uudempi auto (2020-luvulla tehty) ei tunnu olevan mielekäs vaihto vanhalle. Iso osa on jotakin käytettyjä plugin-hybridejä ja (katu)maastureita. Sähkö lisäksi ei ole vaihtoehto niinkauan kun ei ole omaa latausmahista. Noiden jälkeen jäljelle jää sitten aika nihkeä valikoima vaihtoehtoja.

Ärsyttää mm. että ns. itselataavia hybridejä ei oikein tee kunnolla kuin Toyota/Lexus. Ja esimerkiksi Lexukselta kaikki mielenkiintoiset mallit ovat tippuneet Eurovalikoimista pois. Jäljelle jää sitten lähinnä jotakin perus-Tojotaa, Fordia tai Hondaa. Jotenkin hybridin vaihtaminen takaisin pelkästään bensaan, puhumattakaan dieselistä ei tunnu houkuttelevalta.
 
Sama ongelma, eri perustelut. Työmatka-ajelu tulee lisääntymään ja takapenkeillekin olisi tulevaisuudessa tarvetta, siksi olisi ajankohtaista vaihtaa Mitsun lava-auto takaisin henkilöautoon, mutta mihin. Kulkineella tulisi hoitaa arkiajojen lisäksi harrastusajot (metsästys) ja vetää satunnaisesti kärryä perässä. Neliveto, automaatti ja kontissa tilaa koiralle.

Latausmahdollisuus olisi, mutta en tahdo löytää mieluista sähköautoa, joka täyttäisi omat tarpeet. Katu"maastureissa" >200mm maavara alkaa olemaan harvinaisuus (CR-V) ja houkuttelevimmat mallit on tarjolla ladattavina hybrideinä (RAV4, uusi Outlander), joista kovasti kehotetaan pysymään erossa, vaikka ne omaan käyttööni voisivatkin sopia. Uutta Bigsteria ei saa automaattivaihteistolla nelivetoisena ja pieni iskutilavuus epäilyttää. Vielä kun sellainen pitäisi löytyä vähän ajettuna alle 50 000e hintaan, niin Defender ja Land Cruiser pitää unohtaa.

Kiinnostavin vaihtoehto lienee Mazdan CX-5 (tällainen olikin ennen lava-autoa käytössä) 2.5L bensakoneella, mutta taitaisi polttoainekulut vain nousta nykyisestä. Pitänee jäädä odottelemaan sähkö-Pajeroa ja lottovoittoa :sori:
 
Sama ongelma, eri perustelut. Työmatka-ajelu tulee lisääntymään ja takapenkeillekin olisi tulevaisuudessa tarvetta, siksi olisi ajankohtaista vaihtaa Mitsun lava-auto takaisin henkilöautoon, mutta mihin. Kulkineella tulisi hoitaa arkiajojen lisäksi harrastusajot (metsästys) ja vetää satunnaisesti kärryä perässä. Neliveto, automaatti ja kontissa tilaa koiralle.

Latausmahdollisuus olisi, mutta en tahdo löytää mieluista sähköautoa, joka täyttäisi omat tarpeet. Katu"maastureissa" >200mm maavara alkaa olemaan harvinaisuus (CR-V) ja houkuttelevimmat mallit on tarjolla ladattavina hybrideinä (RAV4, uusi Outlander), joista kovasti kehotetaan pysymään erossa, vaikka ne omaan käyttööni voisivatkin sopia. Uutta Bigsteria ei saa automaattivaihteistolla nelivetoisena ja pieni iskutilavuus epäilyttää. Vielä kun sellainen pitäisi löytyä vähän ajettuna alle 50 000e hintaan, niin Defender ja Land Cruiser pitää unohtaa.

Kiinnostavin vaihtoehto lienee Mazdan CX-5 (tällainen olikin ennen lava-autoa käytössä) 2.5L bensakoneella, mutta taitaisi polttoainekulut vain nousta nykyisestä. Pitänee jäädä odottelemaan sähkö-Pajeroa ja lottovoittoa :sori:
 
Sama ongelma, eri perustelut. Työmatka-ajelu tulee lisääntymään ja takapenkeillekin olisi tulevaisuudessa tarvetta, siksi olisi ajankohtaista vaihtaa Mitsun lava-auto takaisin henkilöautoon, mutta mihin. Kulkineella tulisi hoitaa arkiajojen lisäksi harrastusajot (metsästys) ja vetää satunnaisesti kärryä perässä. Neliveto, automaatti ja kontissa tilaa koiralle.

Latausmahdollisuus olisi, mutta en tahdo löytää mieluista sähköautoa, joka täyttäisi omat tarpeet. Katu"maastureissa" >200mm maavara alkaa olemaan harvinaisuus (CR-V) ja houkuttelevimmat mallit on tarjolla ladattavina hybrideinä (RAV4, uusi Outlander), joista kovasti kehotetaan pysymään erossa, vaikka ne omaan käyttööni voisivatkin sopia. Uutta Bigsteria ei saa automaattivaihteistolla nelivetoisena ja pieni iskutilavuus epäilyttää. Vielä kun sellainen pitäisi löytyä vähän ajettuna alle 50 000e hintaan, niin Defender ja Land Cruiser pitää unohtaa.

Kiinnostavin vaihtoehto lienee Mazdan CX-5 (tällainen olikin ennen lava-autoa käytössä) 2.5L bensakoneella, mutta taitaisi polttoainekulut vain nousta nykyisestä. Pitänee jäädä odottelemaan sähkö-Pajeroa ja lottovoittoa :sori:
Jos koiran suuren koon takia Solterra tai MB EQA 300 4-Matic eivät käy nelivetoisesta >200 mm "sähkö-Pajerosta", niin suuriperäisempiä olisivat:

BMW iX xDrive40, 2022, 50 tkm, 2500 kg, 202 mm, 47 k€:

MB EQB 300 4-Matic, 2024, 10 tkm, 1700 kg, 210 mm, 55 k€:

Viimeinen menee jo yli budjetin, mutta sähköauton pienempien energiakulujen ansiosta autoon on varaa sijoittaa helposti 5 - 10 k€ enemmän riippuen ajomääristä. Lisäksi kyseinen yksilö on iän ja kilometrien osalta kuin uusi auto.

Talvinen koeajo:


Edit. Jälkimmäisen ilmoituksessa taitaa olla virhe, sillä Traficomin mukaan vetomassa on 0 kg. Käsittääkseni EQB:n (2024 alkaen) viisipaikkaisissa nelivedoissa pitäisi olla 1 700 kg, mutta tuo oli 7-paikkainen. Jos siis EQB kiinnostaa, kannattaa varmistaa vetomassa Traficomista.
 
Viimeksi muokattu:
Sama ongelma, eri perustelut. Työmatka-ajelu tulee lisääntymään ja takapenkeillekin olisi tulevaisuudessa tarvetta, siksi olisi ajankohtaista vaihtaa Mitsun lava-auto takaisin henkilöautoon, mutta mihin. Kulkineella tulisi hoitaa arkiajojen lisäksi harrastusajot (metsästys) ja vetää satunnaisesti kärryä perässä. Neliveto, automaatti ja kontissa tilaa koiralle.

Latausmahdollisuus olisi, mutta en tahdo löytää mieluista sähköautoa, joka täyttäisi omat tarpeet. Katu"maastureissa" >200mm maavara alkaa olemaan harvinaisuus (CR-V) ja houkuttelevimmat mallit on tarjolla ladattavina hybrideinä (RAV4, uusi Outlander), joista kovasti kehotetaan pysymään erossa, vaikka ne omaan käyttööni voisivatkin sopia. Uutta Bigsteria ei saa automaattivaihteistolla nelivetoisena ja pieni iskutilavuus epäilyttää. Vielä kun sellainen pitäisi löytyä vähän ajettuna alle 50 000e hintaan, niin Defender ja Land Cruiser pitää unohtaa.

Kiinnostavin vaihtoehto lienee Mazdan CX-5 (tällainen olikin ennen lava-autoa käytössä) 2.5L bensakoneella, mutta taitaisi polttoainekulut vain nousta nykyisestä. Pitänee jäädä odottelemaan sähkö-Pajeroa ja lottovoittoa :sori:

Entäpä Subaru Outback tai Forester?
 
Jossain (Kokkolan autohuolto?) taisi olla että hybridi on ihan hyvä. Se kestää. Seuraava hyppy sitten sähköautoon (joskus).

Ladattavassa hybridissä siis on tuon yhden korjaajan mielestä eniten vikoja? Siis auton takuuajan jälkeen.
Eikö se kokkolan autohuolto nimenomaan sanonut ihan päinvastaista, että hybridi on totaalikatastrofi.
 
Eikö se kokkolan autohuolto nimenomaan sanonut ihan päinvastaista, että hybridi on totaalikatastrofi.
Totta. Eli ladattavalla hybridillä ei kannata ajaa kuten sähköautolla. Siinä vain menee akku ja bensa/diesel moottori rikki. Jos sähköllä on ajettu 100tkm, niin akun latauskerrat (syklit) on sitä luokkaa, että akku ei välttämättä enää toimi.

Mutta Kokkolan autohuolto piti ei ladattavaa hybridiä ihan kestävänä. Niissä ei kai ole ollut juurikaan vikoja? Akku kestää.

Tuosta "tavallisesta" hybridistä olisikin ihan fiksua siirtyä suoraan sähköautoon.

Jotain tuollaista muistelen videoilta.

Tuossa varmaan nuo kaksi tuoreinta juttua:

 
Plugarissa tarpeeksi kylmässä ei akku anna virtaa osa auton tehoista jää nukuksiin. Minissä vinkuu jo +5C kohdalla liian kylmästä akusta ja Tehobrajoituksista.

Ei ole nasta tunne kun 224hv ei olekaan saatavana tarpeen niin vaatiessa vaan sieltä tulee 136hv polttis (1800kg autossa) plus jotain.
 
Plugarissa tarpeeksi kylmässä ei akku anna virtaa osa auton tehoista jää nukuksiin. Minissä vinkuu jo +5C kohdalla liian kylmästä akusta ja Tehobrajoituksista.

Ei ole nasta tunne kun 224hv ei olekaan saatavana tarpeen niin vaatiessa vaan sieltä tulee 136hv polttis (1800kg autossa) plus jotain.
Ei niitä täysiä tehoja tosin saa bensakoneestakaan kylmänä, mutta se nyt tietysti lämpenee paljon nopeammin kuin akku.
 
Plugarissa tarpeeksi kylmässä ei akku anna virtaa osa auton tehoista jää nukuksiin. Minissä vinkuu jo +5C kohdalla liian kylmästä akusta ja Tehobrajoituksista.

Ei ole nasta tunne kun 224hv ei olekaan saatavana tarpeen niin vaatiessa vaan sieltä tulee 136hv polttis (1800kg autossa) plus jotain.
Mulla on jäänyt sellainen kuva, et oot ostanut plugarin, koska halvalla sai, mutta todellisuudessa se ei sovi sun käyttötarpeeseen.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on jäänyt sellainen kuva, et oot ostanut plugarin, koska halvalla sai, mutta todellisuudessa se ei sovi sun käyttötarpeeseen.
Oli pari neljä tonnia kalliimpi kuin vastaava diesel ja siine ne olivatkin ainoat käyttövoimavaihtoehdot. 9-10tkm/a ei diesel olisi ollut kovin fiksu vaihtoehto sekään.

Bensa sopisi parhaiten, sellaisia vain ei liiemmin ole tarjolla omilla vaatimuksilla.

Ei tuo phev-toteutus ihan fiksu ole kun puolet vuodesta auto on vajaatehoinen, eikä toimintamatka yllä kovin lähelle wltp lukemia. Puhumattakaan awd toteutuksesta kun edessä polttis ja takana sähkö niin on voimansiirto aika epälooginen toiminnaltaa.
 
Väillä ihmettelen, että oletetaan, että sähkis on ainoa oikea vaihtoehto nykypäivänä. Kaikki eivät vaan halua täyssähköautoa. Syitä siihen voi olla monia.
Katoin hassun videon jossa suomalainen ukko juutuubissa ajaa 320km matkan 7h täyssähköllä, vauva ja akka mukana. Ihmettelen jos ei akka sano että heitä tuo sähköpaska jonkkaan ja osta oikea auto.
 
Ei tuo phev-toteutus ihan fiksu ole kun puolet vuodesta auto on vajaatehoinen, eikä toimintamatka yllä kovin lähelle wltp lukemia.

Yhden täyssähkärin omistaneena olen oikeasti vaikuttunut, jos joku hybridi tai täyssähkö yltää WLTP-lukemaan talvikaudella.
 
Plugarissa tarpeeksi kylmässä ei akku anna virtaa osa auton tehoista jää nukuksiin. Minissä vinkuu jo +5C kohdalla liian kylmästä akusta ja Tehobrajoituksista.

Ei ole nasta tunne kun 224hv ei olekaan saatavana tarpeen niin vaatiessa vaan sieltä tulee 136hv polttis (1800kg autossa) plus jotain.

Mitä helvettiä? Oikeastikko näin? Ainakin Tojo/Lexuksessa tehot ovat aina käytössä vaikka itse EV ajo ei kylmässä toimisikaan.
 
Mitäh? polttomoottorissa vaikutus on aika minimaalinen. Luokkaa joitakin prosentteja. Sähkössä se WLTP ja todellisen elämän ero voi olla 50%
Tässä juuri viikolla selasin tylsyyden torjumiseksi auton ajotietokonetta, joka näytti 6,6l/100km, kesällä siellä lukee 5,7, tuo tarkoittaa jotain 20% lisäystä.. lisäksi tietysti se mitä menee ajotietokoneen ohi webastoon.

Vaikea sitten sanoa missä määrin tuo on seurausta vaan suuremmasta ajovastuksesta, ja paljonko vaikutusta on sillä että liukkauden takia ei voi ajaa yhtä taloudellisesti.
 
Tässä juuri viikolla selasin tylsyyden torjumiseksi auton ajotietokonetta, joka näytti 6,6l/100km, kesällä siellä lukee 5,7, tuo tarkoittaa jotain 20% lisäystä.. lisäksi tietysti se mitä menee ajotietokoneen ohi webastoon.

Vaikea sitten sanoa missä määrin tuo on seurausta vaan suuremmasta ajovastuksesta, ja paljonko vaikutusta on sillä että liukkauden takia ei voi ajaa yhtä taloudellisesti.
Voisiko olla syynä kylmäkäynnistykset ja pätkäajo talvella ja kesällä?

Jos ajaa talvella pelkkää pitkää maantieajoa, niin tuo kulutusero ei ehkä ole kovin suuri?

"Ryyppy" siis päällä kauemman aikaa kylmemmän sään takia?

Sähköautossa sitten sisätilan lämmitys syö sähköä pakkasen mukaan. Eli siinä tulee toki suurempi kulutusero.
 
Voisiko olla syynä kylmäkäynnistykset ja pätkäajo talvella ja kesällä?

Jos ajaa talvella pelkkää pitkää maantieajoa, niin tuo kulutusero ei ehkä ole kovin suuri?

"Ryyppy" siis päällä kauemman aikaa kylmemmän sään takia?

Sähköautossa sitten sisätilan lämmitys syö sähköä pakkasen mukaan. Eli siinä tulee toki suurempi kulutusero.

Tuo on siis mun työauto (Proace), eikä duunit nyt merkittävästi vuodenaikojen mukaan muuta ajoprofiilia. Aika maantiepainotteinen mun ajoprofiili. Tietysti kylmäkäynnistykset lisää kulutusta, mutta ei niitä nyt käytännössä tule kuin ehkä kerta päivään. Webaston esilämmittämä moottori ei varsinaista kylmäkäynnistysta aamuisin koe.

Kyllä tuo tulee pääasiassa kasvaneesta ajovastuksesta, ja jossainmäärin epätaloudellisemmasta ajosta.
 
Tässä juuri viikolla selasin tylsyyden torjumiseksi auton ajotietokonetta, joka näytti 6,6l/100km, kesällä siellä lukee 5,7, tuo tarkoittaa jotain 20% lisäystä.. lisäksi tietysti se mitä menee ajotietokoneen ohi webastoon.

Vaikea sitten sanoa missä määrin tuo on seurausta vaan suuremmasta ajovastuksesta, ja paljonko vaikutusta on sillä että liukkauden takia ei voi ajaa yhtä taloudellisesti.

Todella vahvalla mutulla säännöllisesti samaa motarimatkaa ajavana talvella ajovastus eli keli vaikuttaa todella paljon. Pienimmillään menee talvirajoituksilla kuivalla kelillä ja sohjoisella sateisella ja tuulisella kelillä vetää saman verran, kun kesällä kesärajoituksilla 20 km/h kovemmalla keskinopeudella.

Muistaakseni menevänä talvena ajotietokoneen mukaan paras kerta taitaa olla 4.9 l/100km ja heikoimmillaan 6.2 l/100km toki myös rajoitukset muuttuvat kelien mukaan yms.
 
Mulla ei sinänsä ajonopeus muutu konetiellä, koska ajan käytännössä aina 90.. tai mitä se oikea kaista nyt kulkee, ellei siellä ole jotain selkeästi alle 80 ajelevaa.. Liukkaus kyllä vaikuttaa kaarrenopeuksien yms kautta pienemmillä väylillä.

voi tietysti olla jos ajaa rajoitusnopeuksilla, nuo talvirajoitukset saavat aikaan sen että kulutus ei käytännössä juuri muutu, mun normaalireitteihin ei vaan kuulu käytännössä yhtään 100kmh maanteitä, jossa 90 ajelemalla olisi tukkona, joten tuollaista kausimuutosta ei käytännössä tule.
 
Mulla ei sinänsä ajonopeus muutu konetiellä, koska ajan käytännössä aina 90.. tai mitä se oikea kaista nyt kulkee, ellei siellä ole jotain selkeästi alle 80 ajelevaa.. Liukkaus kyllä vaikuttaa kaarrenopeuksien yms kautta pienemmillä väylillä.

voi tietysti olla jos ajaa rajoitusnopeuksilla, nuo talvirajoitukset saavat aikaan sen että kulutus ei käytännössä juuri muutu, mun normaalireitteihin ei vaan kuulu käytännössä yhtään 100kmh maanteitä, jossa 90 ajelemalla olisi tukkona, joten tuollaista kausimuutosta ei käytännössä tule.

Nollaa välillä sitä ajotietokonetta ja katso mihin asettuu milloinkin. Itsellä näkyy jopa litran heittoa vaikka ajot on aika vakiot.
 
Nollaa välillä sitä ajotietokonetta ja katso mihin asettuu milloinkin. Itsellä näkyy jopa litran heittoa vaikka ajot on aika vakiot.
Joo, tietysti.

Tuo kerää max 9999km keskiarvon. Ei sillä ekalla parillasadalla kilsalla kovin luotettavaa arvoa saa (joskus kaverin kanssa "kisattiin" sellaisella 30km pätkällä, mutta pakko lopettaa ettei tullu maksulliseksi), mutta mitä enemmän on kilsoja, niin sen lähempänä se on totuutta.
 
Viimeksi muokattu:
Mitäh? polttomoottorissa vaikutus on aika minimaalinen. Luokkaa joitakin prosentteja. Sähkössä se WLTP ja todellisen elämän ero voi olla 50%
Siinä olet oikeassa, että sähköauton kulutus kasvaa enemmän talvella. Siinä on niin paljon parempi hyötysuhde. Polttomoottori tuhlaa lämpöenergiaa harakoille kesät talvet. Liioittelet kuitenkin aika paljon.

Tuo 50 % voi täyssähköllä yhtämittaisessa ajossa toteutua vain kevyellä ja epäaerodynaamisella pieniakkuisella kaupunkiautolla (Mii tai pienempi) ajaen kireässä pakkasessa kovalla keskinopeudella. Suurempiakkuisilla 4,5-5 -metrisillä perheautoilla talvi ei puolita WLTP-rangea yhtämittaisessa ajossa. Lyhyiden kauppareissujen ajamisessa usean päivän aikana toki puolittaa.

Polttomoottorisen kulutus kasvaa satasen maantiellä enemmän kuin "joitain prosentteja". @Pakana kertoi pakustaan, jonka kulutus kasvoi 15,8 % (5,7 -> 6,6). Sellaisen kulutus on ysikymppiä ajaessa melkein pelkästään ilmanvastusta. Ilmanvastus kasvaa +20 C -> -20 C sattumoisin samat 15,8 % (1,2041 -> 1,3943 kg/m3). En kuitenkaan usko, että kulutuslukemien olosuhteissa oli ihan 40 asteen ero, vaan osa kulutuslisästä on peräisin lumesta/jäästä, kangistuneista renkaista/laakereista/nastojen karhentamasta asfaltista jne.
 
Voisiko olla syynä kylmäkäynnistykset ja pätkäajo talvella ja kesällä?

Jos ajaa talvella pelkkää pitkää maantieajoa, niin tuo kulutusero ei ehkä ole kovin suuri?

"Ryyppy" siis päällä kauemman aikaa kylmemmän sään takia?

Sähköautossa sitten sisätilan lämmitys syö sähköä pakkasen mukaan. Eli siinä tulee toki suurempi kulutusero.
Niin, eikö ainakin bensakoneissa sinne moottoriin yleensä ruiskuteta vähän reilummin polttoainetta kylmäkäynnistyksen yhteydessä (ns. rikastus)?
 
Niin, eikö ainakin bensakoneissa sinne moottoriin yleensä ruiskuteta vähän reilummin polttoainetta kylmäkäynnistyksen yhteydessä (ns. rikastus)?
Kyllä. Aika paljonkin reilummin rikastaa.

Mulla Peugeot 407 2.2 bensa-auto kärryn vetämiseen. Muistaakseni 16.6 keskikulutus, kun auton lämmitystä. En ole jaksanut käyttää lohkolämmitintä, enkä sisätilanlämmitintä. Olen ajellut 1000km ja nytkään auto ei ole liikennekäytössä. Matka-ajossa kärryn kanssa kulutus varmaan 10. Ajotietokoneesta nuo lukemat, mutta en kyllä ihan tarkkoja lukuja edes muista.

Jos siis ajaa pätkäajoa talvella, niin korkea se kulutus on ainakin bensa-autossa. Dieselissä ero ehkä hieman pienempi, eikä kärryn vetäminenkään vaikuttaisi aivan niin paljonnkulutukseen. Pösön täytyykin katkastaa kuukauden päästä. En tiedä sitten meneekö esim päästöistä läpi.

Model S ei harmillisesti saa koukkua, niin olen pitänyt tuota 500€ bensa Pösöä myös joskus ajossa.
 
Se että kulutus lisääntyy talvioloissa ei kyllä oikein ole auton syy..
Tavallaan ei ja tavallaan joo. Riippuu softasta, miten nopsaan moottorin sallitaan lämpeävän. Mitä pidempään moottorinohjaus pitää moottoria haaleana, sitä pidempään ajat ”ryyppy” päällä.
Mitä helvettiä? Oikeastikko näin? Ainakin Tojo/Lexuksessa tehot ovat aina käytössä vaikka itse EV ajo ei kylmässä toimisikaan.
Mini ilmoittaa liian kylmästä akusta johtuvista tehon rajoituksista jo +5C alkaen. Kunnon pakkasilla auto voi tovin olla likimain etuvetoinen kun sähköä ei heru takana olevalle sähömoottorille.
Mitäh? polttomoottorissa vaikutus on aika minimaalinen. Luokkaa joitakin prosentteja. Sähkössä se WLTP ja todellisen elämän ero voi olla 50%
En nyt tiedä. Työmatka-ajossa kesäkuussa kulutus 5-6,5l/100km tyhjällä akulla. Samassa ajossa joulukuussa 10-13l/100km.
Todella vahvalla mutulla säännöllisesti samaa motarimatkaa ajavana talvella ajovastus eli keli vaikuttaa todella paljon. Pienimmillään menee talvirajoituksilla kuivalla kelillä ja sohjoisella sateisella ja tuulisella kelillä vetää saman verran, kun kesällä kesärajoituksilla 20 km/h kovemmalla keskinopeudella.

Muistaakseni menevänä talvena ajotietokoneen mukaan paras kerta taitaa olla 4.9 l/100km ja heikoimmillaan 6.2 l/100km toki myös rajoitukset muuttuvat kelien mukaan yms.
2tkm roadtrip vuoden vaihteessa ja puolisen litraa nousi kulutus kun lämpötila putosi
+4C-> 6,62l-100km
-8C->7,22l-100km
Niin, eikö ainakin bensakoneissa sinne moottoriin yleensä ruiskuteta vähän reilummin polttoainetta kylmäkäynnistyksen yhteydessä (ns. rikastus)?
Kyllä. Ja mitä hitaammin moottori lämpenee käyntilämpöön (koska hybridi ja/tai moottorinohjaus) sitä kauemmin sitä ajaa rikkaalla seoksella.
 
Tavallaan ei ja tavallaan joo. Riippuu softasta, miten nopsaan moottorin sallitaan lämpeävän. Mitä pidempään moottorinohjaus pitää moottoria haaleana, sitä pidempään ajat ”ryyppy” päällä.
No ei kai sitä lämpenemisnopeutta mitenkään ohjelmallisesti rajoiteta.. Mutta ihan erilaisten ajovastusten kasvaminen tuon tekee, vaikka auto itsessään maagisesti pysyisi kesälämpöisenä.
 
En nyt tiedä. Työmatka-ajossa kesäkuussa kulutus 5-6,5l/100km tyhjällä akulla. Samassa ajossa joulukuussa 10-13l/100km.
Joo, varmaan jos työmatka on luokkaa 900 metriä eikä sillä autolla ajeta koskaan mitään muuta kun ihan lyhyttä pätkäajoa.
Silloin tosin voisi argumentoida että mitä sillä sähköautollakaan tekee, kun kuitenkaan kulut eivät kummoiset ole bensassakaan ja jonkun daihatsun saa pikkurahalla. Tai kai sitä sähköautoksi voi tuollaiseen ajoon ottaa vaikka Elcatin kun ei tarvitse montaa kilometriä kerralla päästä :D
 
Joo, varmaan jos työmatka on luokkaa 900 metriä eikä sillä autolla ajeta koskaan mitään muuta kun ihan lyhyttä pätkäajoa.
Silloin tosin voisi argumentoida että mitä sillä sähköautollakaan tekee, kun kuitenkaan kulut eivät kummoiset ole bensassakaan ja jonkun daihatsun saa pikkurahalla. Tai kai sitä sähköautoksi voi tuollaiseen ajoon ottaa vaikka Elcatin kun ei tarvitse montaa kilometriä kerralla päästä :D
Tai tekeekö sillä autolla tuolloin ylipäätään mitään kun voisi myös kävellä noin 10 minuuttia :D
 
No ei kai sitä lämpenemisnopeutta mitenkään ohjelmallisesti rajoiteta.. Mutta ihan erilaisten ajovastusten kasvaminen tuon tekee, vaikka auto itsessään maagisesti pysyisi kesälämpöisenä.
En tiedä, mutta eikös matalampi palamislämpö tuottanut vähemmin typenoksideja?
Joo, varmaan jos työmatka on luokkaa 900 metriä eikä sillä autolla ajeta koskaan mitään muuta kun ihan lyhyttä pätkäajoa.
Silloin tosin voisi argumentoida että mitä sillä sähköautollakaan tekee, kun kuitenkaan kulut eivät kummoiset ole bensassakaan ja jonkun daihatsun saa pikkurahalla. Tai kai sitä sähköautoksi voi tuollaiseen ajoon ottaa vaikka Elcatin kun ei tarvitse montaa kilometriä kerralla päästä :D
10km työmatkaa ei viittine kävellä ja julkisillakin menee yli…
 
Kuulostaa joka tapauksessa aika uskomattomalta, että kulutus olisi talviaikaan tuplat.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä, mutta eikös matalampi palamislämpö tuottanut vähemmin typenoksideja?
Joo, mutta tuo on laihaseosmootoreiden ongelma. Siis laiha seos palaa kuumempana ja tuottaa typen oksideja, mutta kylmällä moottorilla seosta on pakko rikastaa, jotta se ylipäätään käy, eli sitä lämpenemistä ei voi nopeuttaa laihalla seoksella, vaikka siihen olisikin haluja.

Diesel moottorissa tuo voisi teoriassa päteä, mutta käytännössä EGR muuttaa kyllä tilanteen päinvastaiseksi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 261
Viestejä
4 751 625
Jäsenet
77 290
Uusin jäsen
Fugiman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom