Yleistä keskustelua autoista

Tuntuuko kenestäkään muusta siltä, että nuo google mapsin arvioimat matka-ajat on ainakin pidemmille matkoille aika optimistisia? Ehkä sitten ajan itse vain liian hitaasti, mutta tuntuu siltä että noihin aikoihin on aika vaikea päästä jos on vähänkään jotain hidastetta esim. rekkaa tiellä. Vaatisi sen, että loput ajasta sitten painelee ylinopeutta, siltä ainakin itsestä tuntuu.

Pitää tosiaan ajaa vähintään nopeusrajoituksen mukaan todellista nopeutta melko hiljaisena aikana. Mieluiten vähän kovempaa ja epäröimättä ohittaa vaan jos rekka tms. edessä. Jos paljon autoja niin peli on helposti menetetty. Isommissa ruuhkissa joissa ihan pysähdytään maps toimii ihan hyvin ja näyttää punaisella tai oranssilla jotain pätkää ja tulee vaikka se +5min. Mutta sellaisessa vähän ruuhkaisessa maantieajossa 80 alueella se ei toimi jolloin todellinen matka-aika on väkisin suurempi kun todelliset nopeudet seilaavat sen rekan ja karavaanarin vuoksi 60-80 välillä.
 
No onneksi ei ole sun auto. Kaverisi varmaan näki siinä paljonkin järkeä kun sellaisen osti.
Pikemminkin vois kysyä, miksi siinä ei olisi mitään järkeä ?
Bensakulut, kalliit huollot ja arvonalenema. Samalla hinnalla olisi saanut uuden täyssähkön. Antoi vaihdossa hyväkuntoisen Renault Megane vm. -15 joka oli ajettu n. 100tkm ja josta hyvitettiin 6000 euroa.
 
Kaveri osti jonkun 38t € maksavan Rellu hybridin. Onko siinä mitään järkeä? Itse en näe siinä mitään järkeä. Rahat kankkulan kaivoon.
Bensakulut, kalliit huollot ja arvonalenema. Samalla hinnalla olisi saanut uuden täyssähkön. Antoi vaihdossa hyväkuntoisen Renault Megane vm. -15 joka oli ajettu n. 100tkm ja josta hyvitettiin 6000 euroa.
Esim uusi Model 3 olisi 40k€. Ei kovin paljon olisi tarvinnut laittaa lisää rahaa? Toki siinä kannattaisi odotella, josko vilkkuviiksi tulisi uuteen autoon takaisin.

Uudessa autossa on aina reipas arvonalenema. Uskoisin silti, että käytettynä Model kolmoselle olisi enemmän kysyntää, kuin hybridi Renaultille.

Itse ajelin 28k€ maksaneella Peugeot e-2008 25tkm. Myyntihinta oli nyt 18400€. Mutta Renault on huomattavasti kalliimpi, eli toki suurempi arvonalenema? Toisaalta sitten Rellu voi olla niin uusi, että sitä ei käytettynä vielä löydy? Minusta käytetty olisi aina se "fiksumpi" valinta.


Nyt model s 90D FL, 23k€. Mutta vain 2tkm olen ehtinyt ajaa sillä. Ei vikoja (vielä). Tuulilasinpyyhkijät ja raitisilmasuodattimen vaihdoin. Minustakin sähköauto olisi parempi, kuin joku perus hybridi tai ladattava hybridi. Jos siis bensan hinta tulee kallistumaan?

Toivottavasti hän ajelee Rellulla tyytyväisenä saman 10 vuotta? Mutta mikä tulee olemaan bensan hinta tulevaisuudessa?
 
Pitää tosiaan ajaa vähintään nopeusrajoituksen mukaan todellista nopeutta melko hiljaisena aikana. Mieluiten vähän kovempaa ja epäröimättä ohittaa vaan jos rekka tms. edessä. Jos paljon autoja niin peli on helposti menetetty. Isommissa ruuhkissa joissa ihan pysähdytään maps toimii ihan hyvin ja näyttää punaisella tai oranssilla jotain pätkää ja tulee vaikka se +5min. Mutta sellaisessa vähän ruuhkaisessa maantieajossa 80 alueella se ei toimi jolloin todellinen matka-aika on väkisin suurempi kun todelliset nopeudet seilaavat sen rekan ja karavaanarin vuoksi 60-80 välillä.
Johtuisikohan tuo siitä, että Google kai kerää dataa siitä kuinka nopeasti puhelimet reitillä etenee. Moni ajaa aika surutta ylinopeutta, ja se lyhentää tuota arvioitua matka-aikaa.
 
No onneksi ei ole sun auto. Kaverisi varmaan näki siinä paljonkin järkeä kun sellaisen osti.
Pikemminkin vois kysyä, miksi siinä ei olisi mitään järkeä ?
Huoletonta ajoa. Mutta onkohan siis ladattava hybridi, se olisi parempi? Ja yllättävästi pysyi samassa Rellu merkissä. Onhan ne uudet Rellut toki aika hyviä. Toisaalta olisi siellä ollut saatavissa myös sähköautoja samalta merkiltä.

Vähän kun on huhuiltu, että paljon sähköllä ajettu ladattava hybridi kuluttaa ajoakkua aika merkittävästi. Koska pieni akku, niin lataussyklejä tulee paljon. Toisaalta ladattava hybridi pitää arvonsa aika hyvin (pystyy ajamaan sähköllä).

Vanha auto meni vaihdossa, niin senkin puolesta oli huoleton kauppa.
 
Tuntuuko kenestäkään muusta siltä, että nuo google mapsin arvioimat matka-ajat on ainakin pidemmille matkoille aika optimistisia? Ehkä sitten ajan itse vain liian hitaasti, mutta tuntuu siltä että noihin aikoihin on aika vaikea päästä jos on vähänkään jotain hidastetta esim. rekkaa tiellä. Vaatisi sen, että loput ajasta sitten painelee ylinopeutta, siltä ainakin itsestä tuntuu.
80 rajoituksella jos pääsee vapaata tietä 95 mittarinopeutta, niin pitää aika hyvin arvio paikkansa. Voi jopa päästä muutaman minuutin arviota nopeammin.

Voi vaatia sen, että ei ole rekkoja edessä, tai sitten täytyisi ohittaa ne?

Luultavasti Google "mittaa" sen keskimääräisen ajonopeuden muista autoista. Koska luulisin että kaikki Googlen data menee jonkinlaiseen hyötykäyttöön? Ei ole kovin "salattua" tietoa Googlella?

Edit:
Ja kellonaika milloin ajelee vaikuttaa myös tuohon Googlen arpomaan aikaan. Eli ruuhkaiseen aikaan menee kauemmin.
 
Huoletonta ajoa. Mutta onkohan siis ladattava hybridi, se olisi parempi? Ja yllättävästi pysyi samassa Rellu merkissä. Onhan ne uudet Rellut toki aika hyviä. Toisaalta olisi siellä ollut saatavissa myös sähköautoja samalta merkiltä.

Vähän kun on huhuiltu, että paljon sähköllä ajettu ladattava hybridi kuluttaa ajoakkua aika merkittävästi. Koska pieni akku, niin lataussyklejä tulee paljon. Toisaalta ladattava hybridi pitää arvonsa aika hyvin (pystyy ajamaan sähköllä).

Vanha auto meni vaihdossa, niin senkin puolesta oli huoleton kauppa.

Ei ole ladattava hybridi. Ja auto ei ole edes uusi, vaan vm. -23, ainoastaan ajamaton (50 km).
 
Ei ole ladattava hybridi. Ja auto ei ole edes uusi, vaan vm. -23, ainoastaan ajamaton (50 km).
Olikohan siis laitettu kilpiin jo 2023? Vai saiko hän siltäosin "tuoreen" auton, että se on rekisteröity 2025?

Jos on 2 vuotta vanha ajamaton, mutta silloin rekisteröity, niin pitäisi olla aika merkittävästi halvempi hinta, koska auto rekattu 2023. Ainakin omaan järkeilyyn menisi noin? Usein myös takuu alkaa rekisteröinpitäivästä.
 
Väillä ihmettelen, että oletetaan, että sähkis on ainoa oikea vaihtoehto nykypäivänä. Kaikki eivät vaan halua täyssähköautoa. Syitä siihen voi olla monia.
Tavallinen bensa tai diesel olisi parempi vaihtoehto kuin hybridi. En näe mitään hyötyä sellaisesta, varsinkin kun ei ole ladattava.
 
Välillä ihmettelen, kuinka paljon ihmisiä kiinnostaa muiden tekemeninen?
Voi olla esim niin, että lataus kotona ei onnistu.

Uudessa on pitkä takuu, niin ei tule rikkoontumisen pelkoa :) Moni myös haluaa sen uuden ihan muutenkin. Vähän menee rahaa enemmän, mutta sehän ei kenellekään toki kuulu.
 
Olikohan siis laitettu kilpiin jo 2023? Vai saiko hän siltäosin "tuoreen" auton, että se on rekisteröity 2025?

Jos on 2 vuotta vanha ajamaton, mutta silloin rekisteröity, niin pitäisi olla aika merkittävästi halvempi hinta, koska auto rekattu 2023. Ainakin omaan järkeilyyn menisi noin? Usein myös takuu alkaa rekisteröinpitäivästä.
En ole aivan varma, on ollut esittely autona sisätiloissa, mielestäni siitä tarjouksesta ei näkynyt mitään arvonalenemaa.
 
Tavallinen bensa tai diesel olisi parempi vaihtoehto kuin hybridi. En näe mitään hyötyä sellaisesta, varsinkin kun ei ole ladattava.
Jossain (Kokkolan autohuolto?) taisi olla että hybridi on ihan hyvä. Se kestää. Seuraava hyppy sitten sähköautoon (joskus).

Ladattavassa hybridissä siis on tuon yhden korjaajan mielestä eniten vikoja? Siis auton takuuajan jälkeen.
 
En ole aivan varma, on ollut esittely autona sisätiloissa, mielestäni siitä tarjouksesta ei näkynyt mitään arvonalenemaa.
Traficomista näkyy auton tiedot. Jos haluat joskus itse salapoliisina tarkistaa (0€). Itse uskoisin, että 2025 rekattu.

Ei ole nimittäin oikein ideaa maksaa täyttä hintaa 2 vuotta vanhasta autosta, vaikka sillä ei ole yhtään ajettukaan.

Takuu alkaa rekisteröintipäivästä, niin huolettomia kilometrejä tiedossa. Eli hänelle onnea uudesta Renaultista!
 
Jos latausmahdollisuutta ei ole, niin en mä kyllä näe (ei ladattavaa) hybridiä mitenkään huonona valintana, varsinkin jos ajoprofiili painottuu kaupunkialueelle.
Voi olla tosiaan kevythybridi. Vastaa siis aika pitkälle bensa-autoa.

Ainut hyöty tuosta ladattavasta hybridistä voisi olla tuossa tapauksessa pienempi autovero (silti kalliimpi auto) ja ehkä myös parempi jälleenmyyntiarvo. Tehoa myös enemmän. Ladattavat on nyt tosi suosittuja.

Screenshot_2025-01-17-10-10-04-78_6431dcd7adc47d9b8b1ef172f656a796.jpg


Ainakin vuokra-autona ollut VAG kevythybridi oli ihan samanlainen, kuin perus bensa automaatti. Ehkä pari desiä pienempi kulutus (korkeintaan). Ei ole siis samanlainen, kuin Toyotan hybridi.
 
Traficomista näkyy auton tiedot. Jos haluat joskus itse salapoliisina tarkistaa (0€). Itse uskoisin, että 2025 rekattu.

Ei ole nimittäin oikein ideaa maksaa täyttä hintaa 2 vuotta vanhasta autosta, vaikka sillä ei ole yhtään ajettukaan.

Takuu alkaa rekisteröintipäivästä, niin huolettomia kilometrejä tiedossa. Eli hänelle onnea uudesta Renaultista!
Renault Arkana E-TECH 145 Hybrid. Ensirekisteröintipäivä 31.3.2023. Mittarilukema 50 km.
 
Voi olla tosiaan kevythybridi. Vastaa siis aika pitkälle bensa-autoa.

Ainut hyöty tuosta ladattavasta hybridistä voisi olla tuossa tapauksessa pienempi autovero (silti kalliimpi auto) ja ehkä myös parempi jälleenmyyntiarvo. Tehoa myös enemmän. Ladattavat on nyt tosi suosittuja.

Screenshot_2025-01-17-10-10-04-78_6431dcd7adc47d9b8b1ef172f656a796.jpg


Ainakin vuokra-autona ollut VAG kevythybridi oli ihan samanlainen, kuin perus bensa automaatti. Ehkä pari desiä pienempi kulutus (korkeintaan). Ei ole siis samanlainen, kuin Toyotan hybridi.

Juu, Toyota ei tee kevythybridejä, kevythybridi on vain avustava, mutta sillä ei voi koskaan ajaa pelkällä sähköllä, kuten esimerkiksi toyotalla voi.
 
Viimeksi muokattu:
Parin vuoden päästä auto on jo 4 vuotta ja hinta sen mukainen.
Tuossakin yksi 9tkm ajettu Rellu, joka tuotu Ruotsista. 29k€. Nuo tuontiautot aika pitkälle määrää Suomiautojenkin oikean hintatason. Se on toki ihan hyvä, että saa käytetyn auton aika edullisesti.

Nuo kaikki tuon malliset Renaultit on kevythybrideitä. Ladattavaa ei ilmeisesti ollut tehty vielä 2023.
 
Tuossakin yksi 9tkm ajettu Rellu, joka tuotu Ruotsista. 29k€. Nuo tuontiautot aika pitkälle määrää Suomiautojenkin oikean hintatason. Se on toki ihan hyvä, että saa käytetyn auton aika edullisesti.

Nuo kaikki tuon malliset Renaultit on kevythybrideitä. Ladattavaa ei ilmeisesti ollut tehty vielä 2023.
Tuo olisi ollut järkevämpi ostos, olisi säästänyt kymppitonnin. Parin vuoden päästä ovat suunnilleen saman hintaisia, molemmat saman ikäisiä ja se että tuo on 9000 km enemmän ajettu ei silloin vaikuta paljoa.
 
Tuo olisi ollut järkevämpi ostos, olisi säästänyt kymppitonnin. Parin vuoden päästä ovat suunnilleen saman hintaisia, molemmat saman ikäisiä ja se että tuo on 9000 km enemmän ajettu ei silloin vaikuta paljoa.
Nettiauton halvimmat vuosimalleittain, Arkana E-Tech 145:

2024, 4 tkm, 35 880 €
2023, 9 tkm, 28 890 €
2022, 35 tkm, 21 800 €

Kaverisi maksama 38 k€ 2023:sta istuu aika huonosti joukkoon, vaikka olikin ajamaton esittelyauto (toivottavasti akusta on pidetty huolta). Paras varustetaso (E-Tech Engineering 145) on uutena maksanut 39 k€, joten siihenkin verrattuna 38 k€ parivuotiaasta on paljon.

Vuoden kuluttua kaverisi auto on yhtä vanha kuin tuo 21 800 euron pyyntihintainen vm. 2022 tällä hetkellä. Aika mojova arvonalennus 38 k€:sta. Eipä sillä, näkyyhän normaalikin arvonalennus Nettiauton perusteella olevan peräti 7 k€/a, mikä on harvinaisen paljon tuossa hintaluokassa.


Edit. Alla vertailun vuoksi tunnetusti arvonsa hyvin säilyttävältä Toyotalta pykälää kalliimman mallin (RAV4 ei-ladattava hybridi) Nettiauton halvimmat vastaavilla kilometreillä kuin Arkana:

2024, 2 tkm, 44 490 €
2023, 8 tkm, 44 300 €
2022, 35 tkm, 42 450 €

Uutena RAV4-hybrid maksaa alkaen 43 018 €, joten käytetyn ostamisessa ei ole mitään mieltä sellaiselle, jolle riittää perusvarusteet ja aikoo pitää autoa ruostumiseen asti. Jos haluaa nelivetoa ja kaikki varusteet, eikä pidä ruostumiseen asti, voi käytetty RAV4 olla hyvä valinta.
 
Viimeksi muokattu:
Onko muilla samoja ongelmia kuin itsellä? Eli periaatteessa pitäisi vaihtaa jo auto uudempaan, mutta oikein mikään uudempi auto (2020-luvulla tehty) ei tunnu olevan mielekäs vaihto vanhalle. Iso osa on jotakin käytettyjä plugin-hybridejä ja (katu)maastureita. Sähkö lisäksi ei ole vaihtoehto niinkauan kun ei ole omaa latausmahista. Noiden jälkeen jäljelle jää sitten aika nihkeä valikoima vaihtoehtoja.

Ärsyttää mm. että ns. itselataavia hybridejä ei oikein tee kunnolla kuin Toyota/Lexus. Ja esimerkiksi Lexukselta kaikki mielenkiintoiset mallit ovat tippuneet Eurovalikoimista pois. Jäljelle jää sitten lähinnä jotakin perus-Tojotaa, Fordia tai Hondaa. Jotenkin hybridin vaihtaminen takaisin pelkästään bensaan, puhumattakaan dieselistä ei tunnu houkuttelevalta.
 
Sama ongelma, eri perustelut. Työmatka-ajelu tulee lisääntymään ja takapenkeillekin olisi tulevaisuudessa tarvetta, siksi olisi ajankohtaista vaihtaa Mitsun lava-auto takaisin henkilöautoon, mutta mihin. Kulkineella tulisi hoitaa arkiajojen lisäksi harrastusajot (metsästys) ja vetää satunnaisesti kärryä perässä. Neliveto, automaatti ja kontissa tilaa koiralle.

Latausmahdollisuus olisi, mutta en tahdo löytää mieluista sähköautoa, joka täyttäisi omat tarpeet. Katu"maastureissa" >200mm maavara alkaa olemaan harvinaisuus (CR-V) ja houkuttelevimmat mallit on tarjolla ladattavina hybrideinä (RAV4, uusi Outlander), joista kovasti kehotetaan pysymään erossa, vaikka ne omaan käyttööni voisivatkin sopia. Uutta Bigsteria ei saa automaattivaihteistolla nelivetoisena ja pieni iskutilavuus epäilyttää. Vielä kun sellainen pitäisi löytyä vähän ajettuna alle 50 000e hintaan, niin Defender ja Land Cruiser pitää unohtaa.

Kiinnostavin vaihtoehto lienee Mazdan CX-5 (tällainen olikin ennen lava-autoa käytössä) 2.5L bensakoneella, mutta taitaisi polttoainekulut vain nousta nykyisestä. Pitänee jäädä odottelemaan sähkö-Pajeroa ja lottovoittoa :sori:
 
Sama ongelma, eri perustelut. Työmatka-ajelu tulee lisääntymään ja takapenkeillekin olisi tulevaisuudessa tarvetta, siksi olisi ajankohtaista vaihtaa Mitsun lava-auto takaisin henkilöautoon, mutta mihin. Kulkineella tulisi hoitaa arkiajojen lisäksi harrastusajot (metsästys) ja vetää satunnaisesti kärryä perässä. Neliveto, automaatti ja kontissa tilaa koiralle.

Latausmahdollisuus olisi, mutta en tahdo löytää mieluista sähköautoa, joka täyttäisi omat tarpeet. Katu"maastureissa" >200mm maavara alkaa olemaan harvinaisuus (CR-V) ja houkuttelevimmat mallit on tarjolla ladattavina hybrideinä (RAV4, uusi Outlander), joista kovasti kehotetaan pysymään erossa, vaikka ne omaan käyttööni voisivatkin sopia. Uutta Bigsteria ei saa automaattivaihteistolla nelivetoisena ja pieni iskutilavuus epäilyttää. Vielä kun sellainen pitäisi löytyä vähän ajettuna alle 50 000e hintaan, niin Defender ja Land Cruiser pitää unohtaa.

Kiinnostavin vaihtoehto lienee Mazdan CX-5 (tällainen olikin ennen lava-autoa käytössä) 2.5L bensakoneella, mutta taitaisi polttoainekulut vain nousta nykyisestä. Pitänee jäädä odottelemaan sähkö-Pajeroa ja lottovoittoa :sori:
 
Sama ongelma, eri perustelut. Työmatka-ajelu tulee lisääntymään ja takapenkeillekin olisi tulevaisuudessa tarvetta, siksi olisi ajankohtaista vaihtaa Mitsun lava-auto takaisin henkilöautoon, mutta mihin. Kulkineella tulisi hoitaa arkiajojen lisäksi harrastusajot (metsästys) ja vetää satunnaisesti kärryä perässä. Neliveto, automaatti ja kontissa tilaa koiralle.

Latausmahdollisuus olisi, mutta en tahdo löytää mieluista sähköautoa, joka täyttäisi omat tarpeet. Katu"maastureissa" >200mm maavara alkaa olemaan harvinaisuus (CR-V) ja houkuttelevimmat mallit on tarjolla ladattavina hybrideinä (RAV4, uusi Outlander), joista kovasti kehotetaan pysymään erossa, vaikka ne omaan käyttööni voisivatkin sopia. Uutta Bigsteria ei saa automaattivaihteistolla nelivetoisena ja pieni iskutilavuus epäilyttää. Vielä kun sellainen pitäisi löytyä vähän ajettuna alle 50 000e hintaan, niin Defender ja Land Cruiser pitää unohtaa.

Kiinnostavin vaihtoehto lienee Mazdan CX-5 (tällainen olikin ennen lava-autoa käytössä) 2.5L bensakoneella, mutta taitaisi polttoainekulut vain nousta nykyisestä. Pitänee jäädä odottelemaan sähkö-Pajeroa ja lottovoittoa :sori:
Jos koiran suuren koon takia Solterra tai MB EQA 300 4-Matic eivät käy nelivetoisesta >200 mm "sähkö-Pajerosta", niin suuriperäisempiä olisivat:

BMW iX xDrive40, 2022, 50 tkm, 2500 kg, 202 mm, 47 k€:

MB EQB 300 4-Matic, 2024, 10 tkm, 1700 kg, 210 mm, 55 k€:

Viimeinen menee jo yli budjetin, mutta sähköauton pienempien energiakulujen ansiosta autoon on varaa sijoittaa helposti 5 - 10 k€ enemmän riippuen ajomääristä. Lisäksi kyseinen yksilö on iän ja kilometrien osalta kuin uusi auto.

Talvinen koeajo:


Edit. Jälkimmäisen ilmoituksessa taitaa olla virhe, sillä Traficomin mukaan vetomassa on 0 kg. Käsittääkseni EQB:n (2024 alkaen) viisipaikkaisissa nelivedoissa pitäisi olla 1 700 kg, mutta tuo oli 7-paikkainen. Jos siis EQB kiinnostaa, kannattaa varmistaa vetomassa Traficomista.
 
Viimeksi muokattu:
Sama ongelma, eri perustelut. Työmatka-ajelu tulee lisääntymään ja takapenkeillekin olisi tulevaisuudessa tarvetta, siksi olisi ajankohtaista vaihtaa Mitsun lava-auto takaisin henkilöautoon, mutta mihin. Kulkineella tulisi hoitaa arkiajojen lisäksi harrastusajot (metsästys) ja vetää satunnaisesti kärryä perässä. Neliveto, automaatti ja kontissa tilaa koiralle.

Latausmahdollisuus olisi, mutta en tahdo löytää mieluista sähköautoa, joka täyttäisi omat tarpeet. Katu"maastureissa" >200mm maavara alkaa olemaan harvinaisuus (CR-V) ja houkuttelevimmat mallit on tarjolla ladattavina hybrideinä (RAV4, uusi Outlander), joista kovasti kehotetaan pysymään erossa, vaikka ne omaan käyttööni voisivatkin sopia. Uutta Bigsteria ei saa automaattivaihteistolla nelivetoisena ja pieni iskutilavuus epäilyttää. Vielä kun sellainen pitäisi löytyä vähän ajettuna alle 50 000e hintaan, niin Defender ja Land Cruiser pitää unohtaa.

Kiinnostavin vaihtoehto lienee Mazdan CX-5 (tällainen olikin ennen lava-autoa käytössä) 2.5L bensakoneella, mutta taitaisi polttoainekulut vain nousta nykyisestä. Pitänee jäädä odottelemaan sähkö-Pajeroa ja lottovoittoa :sori:

Entäpä Subaru Outback tai Forester?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 027
Viestejä
4 587 014
Jäsenet
75 558
Uusin jäsen
sketsi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom