En keksinyt parempaakaan ketjua, niin laitetaan tänne. Tyttökaveri ihan pyysi kysymään muiden mielipidettä asiaan, kun ei oikein yhteisymmärrykseen päästy asiassa
Eli työkuvioiden muutosten myötä tarvii hommata toinen auto. Tyttökaveri on aiemmin kulkenut nykyisellä autollani, kun en ole itse sitä tarvinnut etätöiden takia. Nyt kuitenkin tarvii hänelle hommata auto. Haasteena on, ettei ole ihan selvää, kuinka kauan tarvitaan kahta autoa. Jos tyttökaverin työkuviot muuttuu siten syksyllä/talvella (ihan mahdollista), ettei tarvikaan autoa työmatkoihin, niin sitten toisesta autosta olisi kiva päästä eroon. Toki voin oman auton myydä pois (tai laittaa seisontaan) tarvittaessa ja ajetaan sit tällä uudemmalla. Voi toki myös olla, että auton tarve jatkuu. Tärkeänä yksityiskohtana tyttöystävä ei ole riskienottaja ja hänen nykyinen työmatka on pitkä, joten auton pitää olla suht uusi ja luotettava. Kuitenkin, tässä nyt on ollut pari kilpailevaa ajatusta:
- Autobassadonen kautta joku edullisimman pään uusi vuodeksi -sopimus. Tuollaiseen Peugeotin 2008:iin tykästyi, käytiin koeajamassa ja ihan ok auto oli, tyttökaveri tykkäsi. Tällä kuukausihinta huitelisi 400€/kk kieppeillä, kun lasketaan mukaan vakuutukset, yksi huolto (arvioin, että noin 400€ varmaan kustantaa) ja toimituskulut.
- Ostaa suoraan oma auto. Koeajettiin samalla reissulla 2019 vuosimallin Ford Fiestaa. Sekin ihan ok oloinen auto ja aika sopuhintaan noita (tai vastaavia pienemmän kokoluokan autoja) tuntuu saavan. Koitin kustannuksia arvioida ja parhaalla arvauksella huitelisi 350-400€ tienoilla sisältäen vakuutukset ja huollot (arpapeliä kuinka paljon kuluu, heitin touhutonnin arvioksi), lainanlyhennys varmaan noin 200-250€/kk. Toki ekan vuoden kulut korkeammat jos laskee käsirahan mukaan, toisaalta tuskin ekana vuonna suht uudessa autossa mitään isompaa remppaa on edessä.
Eli kuukausikulu todennäköisesti suht sama molemmilla vaihtoehdoilla. Erona, että 1. vaihtoehdossa maksetaan helppoudesta ja huolettomuudesta. Omaan korvaan tuo vaan kuulostaa aika kalliilta, kun vuoden jälkeen palautetaan auto ja käteen ei jää mitään muuta kuin vajaan 5k€ lovi lompakkoon. 2. vaihtoehdossa on toki auton omistamisen riskit, mutta toisaalta sillä käsirahalla ja vuoden aikana maksetulla kk-erällä on vuoden jälkeen ostettu x-tonnin edestä rautaa. Auton arvo toki tippuu koko ajan, mutta tuollaisen 5-vuotta vanhan, reilun 10k€ auton arvon nyt ei pitäisi enää useita tonneja vuodessa tippua, niin mielestäni tuossa jää voitolle leasingiin nähden vaikka auton myisikin pois vuoden päästä. Esim. jos ostaa 12k€ auton, lyhentää lainaa 2400€ vuoden aikana ja sit myy pois, niin eiköhän tuosta edelleen jotain 10-11k€ ole ihan realistista saada? Mitään järkeä ei tietenkään ole vuoden jälkeen myydä jos autolle edelleen tarve, mutta vertailun vuoksi mietin. Oma näkemys on, että autoilu on aina kallista ja pitää vaan päättää kuinka paljon on siitä valmis maksamaan ja sen perusteella sit valitaan auto
Tuli vähän sekava viesti, mutta josko tuosta selvää saisi. Oma mielipiteeni on, että tyttökaverin kannattaa vaan purra hammasta ja ostaa itseä miellyttävä omiin tuloihin sopiva auto, eikä miettiä tuota leasingia. Vai onko leasingissa jokin etu mitä en nyt hoksaa huomioida?
Mikä on raadin mielipide?