Yleistä keskustelua autoista

Vähän erikoinen tilanne, jos 65 tkm ajetussa autossa olisi palat loppu. Jos autoa ei ole tutkittu, niin ei sille myyjälle kannata kertoa kuin oireista, eikä omista epäilyistä. Jos paloissa ei olisi pintaa lainkaan, niin se kirskunta olisi kuulunut jo koeajolla. Ei ne viikossa mene sellaiseen kuntoon, että alkavat ääntää.
 
Vähän erikoinen tilanne, jos 65 tkm ajetussa autossa olisi palat loppu. Jos autoa ei ole tutkittu, niin ei sille myyjälle kannata kertoa kuin oireista, eikä omista epäilyistä. Jos paloissa ei olisi pintaa lainkaan, niin se kirskunta olisi kuulunut jo koeajolla. Ei ne viikossa mene sellaiseen kuntoon, että alkavat ääntää.
No eipä kuulunut vaan nimenomaan tuossa pakitustilanteessa ja tietyin speksein.
Se menee niille vielä hoitoon, joten pyydän tarkistamaan ne jarrut samalla.
Edit: kun vaihtavat kuitenki renkaat, niin voivat samalla kattoa. Tai jos ei voi niin jo on kummallista touhua.
 
Vähän erikoinen tilanne, jos 65 tkm ajetussa autossa olisi palat loppu. Jos autoa ei ole tutkittu, niin ei sille myyjälle kannata kertoa kuin oireista, eikä omista epäilyistä. Jos paloissa ei olisi pintaa lainkaan, niin se kirskunta olisi kuulunut jo koeajolla. Ei ne viikossa mene sellaiseen kuntoon, että alkavat ääntää.

Olisko siellä satulat jumissa? Minkä ikäinen auto nimimerkillä @KAREK ?
 
Jarrut on kulutusosia enkä laskisi jarrupalojen tai levyjen vaihtoa korjaamiseksi vaan normaaliksi huolloksi.
Liike voinee osallistua kuluihin, mutta tuskin 100% osuudelta, sillä ajoneuvo tulee parempaan kuntoon kuin voisi ikä ja kilometri huomioiden olettaa, jos alle vaihdetaan uutta palikkaa.
 
Vähän erikoinen tilanne, jos 65 tkm ajetussa autossa olisi palat loppu. Jos autoa ei ole tutkittu, niin ei sille myyjälle kannata kertoa kuin oireista, eikä omista epäilyistä. Jos paloissa ei olisi pintaa lainkaan, niin se kirskunta olisi kuulunut jo koeajolla. Ei ne viikossa mene sellaiseen kuntoon, että alkavat ääntää.
Tuo jarrujen kesto johtuu autosta.

Mulla paku jossa takajarrut kestävät 50-60tkm. Eikä siis yksittäinen sarja, vaan nyt 5. kierros menossa. Ilmeisestikin jarrut ovat jotenkin väärin toteutettu kun noin taajaan menevät, mutta ei niissä sinänsä toiminnallisesti ongelmaa ole.
 
Jarrut on kulutusosia enkä laskisi jarrupalojen tai levyjen vaihtoa korjaamiseksi vaan normaaliksi huolloksi.
Liike voinee osallistua kuluihin, mutta tuskin 100% osuudelta, sillä ajoneuvo tulee parempaan kuntoon kuin voisi ikä ja kilometri huomioiden olettaa, jos alle vaihdetaan uutta palikkaa.
Se keskeisin pointti tässä lienee se, että jos ne on loppu, niin miksei se käynyt ilmi.

Sinällään ne palat ja levyt ei niin hunajaa maksa, etteikö niihin voisi osallistua, kun sitä ajoaikaa tulee samalla lisää.
Työ on toisen mokoman, mutta joka on taas ns. heidän pussiin ellen sitte "joudu" viemään toisaalle.

Mutta katellaan nyt mitä tuumaavat ja löytävätkö ongelman...
 
Vähän erikoinen tilanne, jos 65 tkm ajetussa autossa olisi palat loppu. Jos autoa ei ole tutkittu, niin ei sille myyjälle kannata kertoa kuin oireista, eikä omista epäilyistä. Jos paloissa ei olisi pintaa lainkaan, niin se kirskunta olisi kuulunut jo koeajolla. Ei ne viikossa mene sellaiseen kuntoon, että alkavat ääntää.
Työntömitalla otin mitan levyn pinnasta palan takapintaan ja näytti 11mm.
Kaipa tuolla on vielä pintaa, kun edellisen kulkineen uudet palat oli noin 14mm per pala.

Toki se sisempi pala vois olla kaput, kun en sitä päässyt mittomaan ilman renkaan irrotusta, mutta tuskin sekään.

Joku siellä kuitenkin ahistaa.
 
Tuntuuko kenestäkään muusta siltä, että nuo google mapsin arvioimat matka-ajat on ainakin pidemmille matkoille aika optimistisia? Ehkä sitten ajan itse vain liian hitaasti, mutta tuntuu siltä että noihin aikoihin on aika vaikea päästä jos on vähänkään jotain hidastetta esim. rekkaa tiellä. Vaatisi sen, että loput ajasta sitten painelee ylinopeutta, siltä ainakin itsestä tuntuu.
 
Tuntuuko kenestäkään muusta siltä, että nuo google mapsin arvioimat matka-ajat on ainakin pidemmille matkoille aika optimistisia? Ehkä sitten ajan itse vain liian hitaasti, mutta tuntuu siltä että noihin aikoihin on aika vaikea päästä jos on vähänkään jotain hidastetta esim. rekkaa tiellä. Vaatisi sen, että loput ajasta sitten painelee ylinopeutta, siltä ainakin itsestä tuntuu.

Sama huomio. En sitten tiedä minkälainen algoritmilottokone noita matka-aikoja arpoo.

Toisaalta lyhytkin kusipaussi venyy herkästi vartin mittaiseksi, varsinkin jos ei ole sooloreissusta kyse. Lisäksi tietyöt ja muut hankalasti ennakoitavat tapahtumat kasvattavat toteumaa.
 
Riippuu varmastikin mistä mihin tuo reittisuunnitelma on tehty. Kesäaikaan se aika-arvio pitää aika hyvin kutinsa, jos ei ylimääräisiä pysähtele matkalla. En osaa sanoa, missä määrin maps osaa huomioida mm. talvinopeusrajoitukset yms, jotka kuitenkin pidemmillä siirtymillä näkyvät jo matka-ajassa. Tietyöt yms muut pidemmät pysäytykset se ei ainakaan huomioi.
 
Ainakin noihin arvioihin on hyvä laskea ihan reippaasti lisää päälle, jos haluaa olla perillä johonkin tiettyyn aikaan mennessä.
 
Tuntuuko kenestäkään muusta siltä, että nuo google mapsin arvioimat matka-ajat on ainakin pidemmille matkoille aika optimistisia? Ehkä sitten ajan itse vain liian hitaasti, mutta tuntuu siltä että noihin aikoihin on aika vaikea päästä jos on vähänkään jotain hidastetta esim. rekkaa tiellä. Vaatisi sen, että loput ajasta sitten painelee ylinopeutta, siltä ainakin itsestä tuntuu.

Mielestäni nimenomaan pitkillä matkoilla ennuste on pessimistinen, ainakin kesäisin. Toki tähän kokemukseen vaikuttaa varmaan sekin, millaisia teitä ajelee - joillakin reiteillä on enemmän liikennettä, enemmän rekkoja, vähemmän ohitusmahdollisuuksia, huonompi tie...

Kaupunkiajo on se, missä ennuste voi heittää. 20 minuutin matkasta voi nopeasti tulla 25 minuutin matka, jos joutuu pysähtymään useampiin punaisiin liikennevaloihin ja istumaan koko syklin niissä. Toisaalta jos valot on myötäiset, niin voi päästä minuutin-pari allekin.
 
Tuntuuko kenestäkään muusta siltä, että nuo google mapsin arvioimat matka-ajat on ainakin pidemmille matkoille aika optimistisia? Ehkä sitten ajan itse vain liian hitaasti, mutta tuntuu siltä että noihin aikoihin on aika vaikea päästä jos on vähänkään jotain hidastetta esim. rekkaa tiellä. Vaatisi sen, että loput ajasta sitten painelee ylinopeutta, siltä ainakin itsestä tuntuu.
Ainakin tuolla Keski-Euroopassa pyöriessä Mapsin arviot ovat pitäneet hyvinkin paikkansa. Sanoisin, että enemmänkin pessimistisiä. Toki eihän se ota kusitaukoja yms. huomioon. Mutta aika hyvin tuohon uskaltaa nykyisin luottaa. Kotimaassa vähemmän käyttänyt pidemmillä matkoilla. Lyhyillä siirtymillä jo muutama rekka tai liikennevallot saattaa tehdä suurta eroa arvioon.
 
Samat kokemukset. Jos vedetään vaikka TRE-Levi tai TRE-Sodankylä tmv. pidempi reissu, on se mennyt nopeammin kuin googlen arpoma matka-aika. Taas PK seudulla aika usein tuntuu tekevän tiukkaa vaikka ajaisi reippaastikin.
 
Ei vissiin kovin yleistä, että koko tie suljetaan vähäksi aikaa huonon kelin takia? Noh, joskus näinkin.

Siis tienpinta tasaista jäätä ja sen päälle sataa vettä.

Näin eteläisessä suomessa, lähes joka talvinen ilmiö, parhaimmillaan useamman kerran. Ei nuo poronpurijat vaan osaa ajaa liukkaalla.

Sinänsä todella hankala keli myös hiekoitusautolle, kun se hiekoitinhan on aina auton perässä, eli se joutuu itse ajamaan sillä kaljamalla.

E: Tosin kyllähän etelässäkin tiet suljetaan, tai sulkeutuu, kun päätiet menee tuohon kuntoon.
 
Siis tienpinta tasaista jäätä ja sen päälle sataa vettä.

Näin eteläisessä suomessa, lähes joka talvinen ilmiö, parhaimmillaan useamman kerran. Ei nuo poronpurijat vaan osaa ajaa liukkaalla.

Sinänsä todella hankala keli myös hiekoitusautolle, kun se hiekoitinhan on aina auton perässä, eli se joutuu itse ajamaan sillä kaljamalla.

E: Tosin kyllähän etelässäkin tiet suljetaan, tai sulkeutuu, kun päätiet menee tuohon kuntoon.
Hieman nyt kyllä epäilen että siellä etelässä on jatkuvasti tällaiset kelit...

 
Hieman nyt kyllä epäilen että siellä etelässä on jatkuvasti tällaiset kelit...
En minä ainakaan muista että olisi ollut täällä eteleässä ( PK seutu ) tuollaista vuosikausiin. Ainakan niillä teillä mitä minä ajelen. Joskus jotain alijäähtynyttä vettä tullut hieman tielle, mutta ei se ole mitään isompaa aiheuttanut. Ja kerran pari talvessa on oikeasti liukas keli, mutta se on johtuu tyypillisesti tamppaanunesta lumesta joka muuttuu tienpinnalla jääksi.
 
Ei tietysti pääteillä, mutta tästä kun lähden tuonne kuntakeskukseen tuota "meidän" kylätietä kulkemaan, niin kyllä useamman kerran vuosikymmenessä on tuollainen keli jossa tien pinnalla on XX mm paksu jääkerros (joka on muodostunut siitä survoutuneesta lumesta) ja kunnon vesisade sen kaverina. Ei tuota nyt sentään joka talvi ole, mutta ei se nyt missään tapauksessa ennenkuulumatonta ole. Kävellen sinne tielle on ihan turha yrittää, mutta kyllä siinä nastarenkain pystyy ajelemaan. Ei tietysti kovaa.

Muistan joskus kouluaikana kun tuollaisessa kelissä linja-auto veti yhden kallistavan mutkan niin että etupyörät olivat ulkokaarteessa omalla kaistalla, ja takapyörät valuivat hitaasti sisäkaistaa pitkin. Ei se kyllä ojaan mennyt, mutta oli kyllä aika hurja fiilis. Loppumatkasta ei juuri pysäkeillä ollut enää ihmisiä odottamassa, kun olivat luovuttaneet.
 
Hieman nyt kyllä epäilen että siellä etelässä on jatkuvasti tällaiset kelit...

Meillä mökille vievä tie on sen kymmeniä kilometrejä tuollainen keväällä kun alkaa päivät olemaan plussalla. Ei mikään päätie, mutta kitkarenkailla ei tee mitään, eikä vajaavetoinenkaan pihaan pääse edes nastoilla.

Neliveto + nastat ja piennarta pitkin pitänyt joskus mennä että pääsee pihaan viimeisen ylämäen.
 
Hämeenlinnanväylä oli 2,5 vuotta sitten keväällä suljettu liikenteeltä, kun ei autot meinanneet pysyä tiellä. Jäätynyt tienpinta, kunnon lumituisku ja tuuli mikä työnsi omaakin pakuani minne tahtoi. Jossain Riihimäen ja Hämeenlinnan välillä tämä.

Tuolloin keväällä, maalis-huhtikuussa, oli useampana viikkona niin paskoja ajokelejä että itse jäin ennemmin Hämeenlinnaan työviikon ajaksi kuin että olisin ajellut joka päivä Stadista sinne ja takaisin.
 
En usko että LandCruiserin kohderyhmää kauheasti lämmittää se hybridiys muuta kuin alemman autoveron muodossa.
Itse kyllä varmaan ottaisin ennemmin vähän vanhemman 200 landcruiserin jos pitäisi laittaa 200 000 toyotaan.
 
On siellä kyllä asiat aika paljon paremmin. Joskus suoranaisesti vitutti kun olin Virossa töissä ja samalla rahalla kun Suomessa ajelin jollain hikisellä kutoskopan Golfilla, sai Virossa tuoreehkon GS Lexuksen.
 
On siellä kyllä asiat aika paljon paremmin. Joskus suoranaisesti vitutti kun olin Virossa töissä ja samalla rahalla kun Suomessa ajelin jollain hikisellä kutoskopan Golfilla, sai Virossa tuoreehkon GS Lexuksen.
Poliittisesta tahdostahan tuo on kiinni. Ei se virossa eläminen nyt mitään ruusuillatanssia ole, vaikka gs lexus olisikin alla.
 
Poliittisesta tahdostahan tuo on kiinni. Ei se virossa eläminen nyt mitään ruusuillatanssia ole, vaikka gs lexus olisikin alla.
No jaa, vaikuttaa pikemminkin niin että nämä Suomalaistuneet Virolaiset muuttavat takaisin kotimaahansa, kun kyseinen maa on kirinyt Suomen kiinni aika monella osa-alueella ja joissain varmasti heittämällä ohikin.

Pointtina nyt oli se että jo silloin 15v sitten autokanta oli Suomen tasolla / edellä heikommasta taloudesta huolimatta.
 
No jaa, vaikuttaa pikemminkin niin että nämä Suomalaistuneet Virolaiset muuttavat takaisin kotimaahansa, kun kyseinen maa on kirinyt Suomen kiinni aika monella osa-alueella ja joissain varmasti heittämällä ohikin.

Pointtina nyt oli se että jo silloin 15v sitten autokanta oli Suomen tasolla / edellä heikommasta taloudesta huolimatta.
No aika moni ihminen haluaa kotiinsa, jos se on mahdollista, mutta onhan se mediaanipalkka virossa kuitenkin suunnilleen vain puolet suomesta, ei siinä ihan hirveästi lohduta se että leksus on muutaman tonnin halvempi.. paitsi tietysti jos se elämä tosiaan pyörii sen kulkuneuvon ympärillä.. monella ei.
 
Tuskin se Lexus sen halvempi edes enää on (sähkiksissä). Virolaisilla on sinänsä sama meininki kuin monessa itäblokin maassa, eli menestyksen halutaan näkyvän (jolloin siihen malliin kulutetaankin). Mitä kymmenen vuoden takaiseen meininkiin tulee, niin itärajan puolelta ja puolelle on mennyt todennäköisesti aika iso osa Virossa myytävistä autoista.

Mutta mitä sähköautoihin tulee, niin aika hurjia hintoja autoissa sinällään on kun ajattelee että ovat vielä autoverottomia.
 
No jaa, vaikuttaa pikemminkin niin että nämä Suomalaistuneet Virolaiset muuttavat takaisin kotimaahansa, kun kyseinen maa on kirinyt Suomen kiinni aika monella osa-alueella ja joissain varmasti heittämällä ohikin.

Pointtina nyt oli se että jo silloin 15v sitten autokanta oli Suomen tasolla / edellä heikommasta taloudesta huolimatta.
Virossa on paljon hyvää, useat jäykät virastot/byrokratiat kaadettiin ja luotiin nollasta omat. Mutta autoihin liittyen, kipaise joskus Tallinnan ulkopuolelle.


 
Oliks tämä siis se uusi malli? Tulisko siitä veronkierto-kuorma-auto versio by Truckmasters tai joku? Nythän tuossa ei ole järkeä..


250 sarja on uusi malli.

Lexus GX550 mikä on paljolti sama auto mutta bensa koneella on omasta mielestä parempi vaihto-ehto mutta bensa vehkeillä itse pelleilen mielummin.

Screenshot_20241230-120630.png


Screenshot_20241230-121157.png


Supra GTS on täällä samanhintainen ton Kakadu mallin kanssa
 
Viimeksi muokattu:
Tossa autoilua mahdollisimman halvalla -keskusteluketjussa puhuttiin autojen passiivisesta turvallisuudesta, niin ne kaikki suuret innovaatiot olivat jo 2000-luvun autoissa käytössä.

Kolarissa on tarkoitus pitää ihminen paikallaan niin, ettei kehoon tule osumia. Turvavyöt, kolarissa laukeavat turvavöiden kiristimet ja joka suuntaan laukeavat turvatyynyt hoitavat tämän tehtävän.

Toinen tärkeä asia on pitää ohjaamo muodossaan, jotteivat matkustat jäisi puristuksiin tai ylipäätään osuisi sitä kautta rakenteisiin. Suurlujuusteräksiset rekenteet ja iskuvoiman ohjaaminen rakennesuunnittelulla ohjaamon ulkopuolelle mahdollistaa tämän.

Kolmas seikka on pehmentää iskua, eli toisin sanoen vähentää hidastuvuutta (G-voimia). Tämä taas on toteutettu niin, että auton kori joustaa kolarissa riittävästi pitäen kuitenkin ohjaamon muodossaan.

Nämä kaikki innovaatiot olivat käytössä jo 2000-luvun autoissa, mutta eivät toki vakiovarusteina ns. hinnat alkaen -malleissa, koska ne eivät välttämättä olleet pakollisia tai vaikuttaneet testituloksiin niin paljon kuin nykyään. Lisäksi ikä tietysti aiheuttaa materiaalien heikentymistä ja kyllähän kaikkea voidaan optimoida jatkuvasti, joten on varmasti oikeutettua sanoa, että 2020-luvun autot ovat passiivisenKIN turvallisuuden osalta turvallisempia kuin 2000-luvun autot. Ero ei kuitenkaan ole välttämättä valtava. Suurin ero onkin siinä aktiivisessa turvallisuudessa ja tietysti myös esim. jalankulkijoiden turvallisuudessa. Toki 2000-luvun autoihin sai jo yleisesti myös pari tärkeintä aktiivista turvavarustetta, eli abs-jarrut ja luistoneston.

Nokkakolarissa hidastuvuus alkaa olla se suurin ongelma, eli elimistö ei vaan yksinkertaisesti kestä niitä g-voimia. Luonnollisesti tässä on suurta vaihtelua, eli jos 25-vuotias ajaa nokkakolarin 85-vuotiaan kanssa, niin se 25-vuotias voi ihan hyvin kävellä sieltä autosta mustelmilla ulos, kun taas se 85-vuotias kuolee hyvin todennäköisesti sisäisiin verenvuotoihin tms.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä autojen sisätilaa on seurannut, niin väittäisin passiivisen turvallisuuden parantuneen juuri tuossa korin joustossa. Taaksepäin kun menee jossain yhdessä mallissa niin sisätilat pääsääntöisesti suurentuvat on kyse sitten takapenkkiläisistä tai vaikka takakontista. Vähän haastava kuvitella, että tilat ovat pienentyneet vain esim. äänieristeiden tai muiden vastaavien seikkojen takia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
263 356
Viestejä
4 570 630
Jäsenet
75 143
Uusin jäsen
JayHo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom