Yleistä keskustelua autoista

Bemariin olen laittanut kaistavahdin vain täristämään rattia tarvittaessa. Tämä on paras asetus mielestäni.
 
En löytänyt auton renkaille omaa ketjua, niin kysytääs täällä..

Onkos porukoilla kokemusta noista Bridgestone turanza t005 renkaista? Tuollaiseen citymaasturi honda cr-v:hen olisi hankinnassa uuet kesäkumit, sai tarjouksen että vie auton paikalliseen liikkeeseen, ja alla olevat renkaat ottas irti ja vaihtaisi siihen vanteille nuo uuet turanzat tilalle ja tasapainottaisi. Töineen olisi 500€.

Eipä netistä paljoa tilaamalla säästäisi, ja siellä ei näe etukäteen tuleeko vanhoja renkaita vai uusia. Ja paikallisella liikkeellä kuitenkin pitäisi käydä vaihtamassa vanteille ne..

Koko siis olisi 215 / 65 r 16.

Ei vastaa kysymykseen, mutta ketju löytyy täältä: Kesärenkaat - yleisketju
 
Mielenkiintoinen video jossa puhutaan ja testataan Loebin ylivoimaista vuoden 2008 C4 Citikkaa.
 
Nyt saattoi löytyä korvaaja Toyota Corollan hankinnalle. Ehtoina suht hillitty kulutus, automaattinen pysäköinti ja törmäysvaroitin ym turvasysteemit. Nimittäin Opel Astra, jossa mukana adaptiivisen vakionopeudensäätimen sisältävä paketti.

Esimerkiksi tämä: https://www.nettiauto.com/opel/astra/12189371

Näitä on alle 20k hintaluokassa useampiakin vaihtoehtoja. Säästäisi Corollaan nähden kymppitonnin suunnilleen.

Onko erityisiä vastaväitteitä Astrasta?
 
Ainakin omalla kohdalla adaptiivinen vakionopeudensäädin tuntuu hyvältä toiminnolta lähinnä silloin, kun edessä olevat autot ajaa tasaista ja loogista ajonopeutta. Vielä kuitenkin on tullut usein vastaan tilanteita, joissa esimerkiksi 80:n alueella edessä oleva auto seilaa 70–90 km/h välillä, ja silloin adaptiivinen vakkari saa itsenikin ajamaan samalla tavalla venkoillen. Tavallisen vakkarin tuomaan tasaiseen ajonopeuteen tottuneena tuntuu luonnottomalta antaa auton seilata noinkin paljon.

On kyllä tilanteita, joissa se rauhoittaa ajamista ja on eittämättä hyvä lisä, mutta ainakin noissa mainitsemissani tapauksissa tulee mahdollisuuksien mukaan mentyä ohi, kunnes löytyy tilanne, jossa voi pitää tasaisen nopeuden.

Jos täällä muuten joku käyttää automaattista kaistallapitoavustinta, pakottaako se auton uriin vai antaako mennä urien vierestä? Ehkä sekin vaihtelee vähän merkeittäin.
 
Ymmärtääkseni tuon adaptiivisen vakionopeudensäätimen mukana tulee Opelissa paremmin toimiva AEB-törmäysvaroitin, joka olisi ainakin minulle iso plussa näin aloittelevana kuskina.
 
Ei mitään pahaa sanottavaa tuosta Astra K:sta. Vakaa ajettava ja tuossakin olevilla AGR-penkeillä viihtyy vaikka kuinka pitkään.
Samaa mieltä. Tuo Astra 1.4T + perinteinen automaatti on mukava auto myös maantiellä. Perusjakkarat on +180cm pituiselle hieman lyhyen tuntuiset, mutta nuo AGR-istuimet varmaan korjaavat myös sen puolen.

Varmista vaan että ainakin jatkossa tuohon 1.4 Turboon vaihdetaan Opelin omat LSPI-öljyt. Ei maksa paljoa esim. Motonetissa.
 
Kuka muka tarvitsee autoonsa jotain adaptiivista vakkaria, pysäköintiavustinta tai android autoa / apple carplayta?

Lähinnä turhaa roskaa, jotka huonontavat ajokokemusta.

Peruutuskamera on oikeastaan ainut viimeisen 15 vuoden aikana henkilöautoissa yleistynyt oikeasti hyödyllinen varuste.
Aktiivicruise on jumalan lahja. Motarille, vasen kaista, vakkariin 150kmh eikä tarvitse sen jälkeen tehdä mitään. Välillä vähän kaasua polkaista jos edessä oleva ei meinaa siirtyä oikealle kaistalle.
Android autolle ja Apple CarPlaylle en kyllä keksinyt mitään käyttöä vaikka kolmessa autossa minulla ne on olleetkin. Viimeisessä en kertaakaan edes testannut sen toimintaa.
 
Aktiivicruise on jumalan lahja. Motarille, vasen kaista, vakkariin 150kmh eikä tarvitse sen jälkeen tehdä mitään. Välillä vähän kaasua polkaista jos edessä oleva ei meinaa siirtyä oikealle kaistalle.
Android autolle ja Apple CarPlaylle en kyllä keksinyt mitään käyttöä vaikka kolmessa autossa minulla ne on olleetkin. Viimeisessä en kertaakaan edes testannut sen toimintaa.
Meitä kun on tosiaan joka junaan. Juu välillä Kehällä aktiivivakkari on ollut asia mikä olisi mukava MUTTA samaan aikaan enpä ole sitä oikein kaivannut kun osaan itse arvioida pari autoa pidemmälle liikenteen nopeuden ja sovittaa omani siihen ja samalla tasata pumppausliike mikä edellä tapahtuu kameroiden kohdalla. Auto ei myöskään poistu pihasta ennen Android Auton päällä oloa ja Spotifyn soimista. Luuri latautuu, tuoreet kartat, live feed liikenteeseen varoituksineen poliiseista, ruuhkista tai keskellä tietä makaavista raadoista... Kehäteiden sisällä pääasiassa ajaessa aivan ehdoton. Tuokin olisi täysin eri jos ajaisi enemmän motaria, tosin siinä vaiheessa alla saattaisi olla muu autokin kuin hot hatch.

EDIT: Ja mitä peruutuskameraan ja tutkiin tulee... täysin pakollisia; ei missään nimessä mutta mukavia; kyllä. Osaisin olla ilman mutta jos ne autossa mukana tulevat niin tottakai niitä käytän ottaen huomioon nykykippojen pienet takalasit ja huonontuneen näkyvyyden. Plus jos säästää yhdenkään puskurintai paneelin itseltä kun muut käyttävät tutkia ja kameroita niin hyvä varuste. Pysäköintiavustajassa on se vika että kerran kaksi kokeilleena luottoa ei löydy vaikka tieto on että takuulla pysäköi oikeasti tiukkaan tilaan. Toinen on se että vaikka pysäköisikin pieneen tilaan niin haluanko edes niin pieneen tilaan vai suojelenko autoani ja kävelen hiukan pidemmältä löysemmästä parkista.
 
Viimeksi muokattu:
Omassa autossa kun ei navia ole, niin Carplay on näppärä. Ei se minulla tutuissa paikossa ole välttämättä päällä, mutta mukavampi huristella tuntemattomaan paikaan navilla Spotifyn soidessa taustalla. Spotify sinällään soisi toki bluetoothin kauttakin, mutta Carplay mahdollistaa myös soittolistan vaihdon näppärästi auton nappuloilla. Ja osoitteen syöttämisen Sirille puhumalla.

Navi olisi maksanut omaan autoon kolmatta tonnia plus vuosittaiset karttapäivitykset (=lisenssit) ja Carplay 400€, niin aika helppo valinta oli kumpi laitetaan.
 
Helsingin Malmilla sijaitsevasta asunnosta vietiin suuri osa irtaimistosta. Koruja, meikkejä, laukkuja, treenivaatteita ja elektroniikkaa oli kadonnut.
Ikävimpänä anastuksena varas oli vienyt Kian autonavaimen ja noin 8000 euron arvoisen auton.
En tiedä, mutta voiko autoja varastaa ilman alkuperäisiä avaimia niin, että lukkoja ei rikota?
Entä jos varkaat vievät ulkotiloista/lukitsemattomasta tilasta lukitun auton jossain lavalla tms.?
Entä jos avaimet varastetaan jostain tasolta, johon omistaja on avaimet hetkeksi laskenut?
Tai jos ne napataan suoraan kädestä?
:hmm:
Tietty murtojälkiä pääsee tutkimaan sitten kun auto löytyy, jos löytyy.

Ilmeisesti tuossa tapauksessa ikkuna on ollut niin suuri, että siitä on päässyt paikkoja rikkomatta sisään.
Muutenhan se olisi ollut murto, jos raollaan ollutta ikkunaa olisi särjetty?
 
Viimeksi muokattu:
Avoin ikkuna on sama kuin ovi olisi auki... ikävä juttu.
Toisaalta, mikä on avoin mikä on raollaan. Esim ikkuna jossa on pieni tuuletusräppänä joka on auki on yhä ikkuna mutta täsmääkö tähän vai ei... Tai mitenkäs ne ikkunat jotka saa auki esim vain yläreunasta ja niitä ei ulkoa ole oikein mitenkään mahdollista avata ilman että ikkuna paskoontuu. Ikkuna on auki mutta ei siitä sisään pääse. Joo voit koukulla tms onkia avaimet jos ovat näkösällä mutta mutta....

EDIT: Ja autoja voi varastaa ilman avaimia. Briteissä niin paha ongelma että rattilukot, hälyttimet, GPS-seuranta, faraday pussukat yms ovat vakiokauraa erikoisautojen kanssa. Koska OBD portin sijainti on mitä on niin ikkunanraosta ja/tai ikkunalasi paskaksi ja johto porttiin ja auto lähtee pihasta ilman avaimia 30sekunnissa. Toinen optio on signaalivahvistin. Aka avaimet lähettävät keyless entrylle signaalia ja se kaapataan ja vahvistetaan niin että kantaakin sisältä parkkipaikalle ja auto lähtee pihasta kuin avaimet olisivat taskussa. Ford esim joutui muuttamaan avaimiaan niin että signaali lakkaa jos avaimet eivät liiku 30s tms aikana vaan menevät sleep modeen jolloin ei ole signaalia mitä kaapata.
 

En tiedä, mutta voiko autoja varastaa ilman alkuperäisiä avaimia niin, että lukkoja ei rikota?
Entä jos varkaat vievät ulkotiloista/lukitsemattomasta tilasta lukitun auton jossain lavalla tms.?
Entä jos avaimet varastetaan jostain tasolta, johon omistaja on avaimet hetkeksi laskenut?
Tai jos ne napataan suoraan kädestä?
:hmm:
Tietty murtojälkiä pääsee tutkimaan sitten kun auto löytyy, jos löytyy.

Ilmeisesti tuossa tapauksessa ikkuna on ollut niin suuri, että siitä on päässyt paikkoja rikkomatta sisään.
Muutenhan se olisi ollut murto, jos raollaan ollutta ikkunaa olisi särjetty?

Tuossa on kyllä hyviä kysymyksiä, jos kädestä napataan niin se on ryöstö. Jos lavetilla lähtee niin mitenköhän sitten.
No esim jos auton jättää huoltoon ja se sieltä hallista tai pihalta pöllitään avainten kera niin taitaa olla voi voi, eikä makseta mitään. Firmoillahan ei ole olemassa vakuutuksia sellaistakaan vastaan, vaan asiakkaan vastuulla.

Vakuutusyhtiölle nyt käy mikä tahansa ettei tarvi korvata mistään mitään.
 
No esim jos auton jättää huoltoon ja se sieltä hallista tai pihalta pöllitään avainten kera niin taitaa olla voi voi, eikä makseta mitään. Firmoillahan ei ole olemassa vakuutuksia sellaistakaan vastaan,
vaan asiakkaan vastuulla.

En ole ollutkaan tietoinen, että jos annan autoa huoltoon viedessä avaimet korjaamoyrittäjän käteen ja auto katoaa, niin se on vaan voi voi sitten?
 
En ole ollutkaan tietoinen, että jos annan autoa huoltoon viedessä avaimet korjaamoyrittäjän käteen ja auto katoaa, niin se on vaan voi voi sitten?

Näin se menee. Esim jos kalliit renkaat ja vanteet katoaa yön aikana, niin menee omista vakuutuksista, jos on.
Toinen homma on että vakuutusyhtiö vaatii että avaimet säilytetään vaikka kassakaapissa. Pelastuslaitos taas haluaa että avaimet on (hallissa) virtalukoissa, jos tulipalo tulee, niin voi yrittää edes pelastaa autot.
 
Niin, omista vakuutuksista kuitenkin. :)

No esim jos auton jättää huoltoon ja se sieltä hallista tai pihalta pöllitään avainten kera niin taitaa olla voi voi, eikä makseta mitään.
Firmoillahan ei ole olemassa vakuutuksia sellaistakaan vastaan, vaan asiakkaan vastuulla.


Näin se menee. Esim jos kalliit renkaat ja vanteet katoaa yön aikana, niin menee omista vakuutuksista, jos on.
Toinen homma on että vakuutusyhtiö vaatii että avaimet säilytetään vaikka kassakaapissa. Pelastuslaitos taas haluaa että avaimet on (hallissa) virtalukoissa, jos tulipalo tulee, niin voi yrittää edes pelastaa autot.

Hmm.. :hmm:
 
Niin, omista vakuutuksista kuitenkin. :)






Hmm.. :hmm:

Kun mulla oli autokauppa, niin vakuutusyhtiö noista avaimista jotain kertoili. Pelastuslaitoksen kanta sitten toinen, en muista mistä tuli ilmi.
Sitten kun myin firman pois, niin avaimet vaihtui toiseen kaappiin mikä joko oli lukossa tai ei. Enivei sen kaapin olisi murtanut ruumimeisselillä.

Vorot kuitenkin iski ja murtautui liikkeeseen, kassakaappi lähti, vähän rahaa ja jotain papereita. Siinä se oliskin ollut jos uusien ja käytettyjen kaikki avaimet olisi joutunut uusimaan, siis uudet lukot ja avaimet käytännössä.

Ai niin, lähti kerran kahden uuden auton avaimet. SE-mäkinen toi autot pihalle joskus aamuyöllä, avaimet lukittuun laatikkoon, joka murrettiin. Pässit avasi autot avaimella, jolloin hälyt lähti päälle. Olishan niillä kaukosäätimillä saanut hälyt pois ja autot liikenteeseen.

Myyntivarastoautoja onneksi, eli maahantuojan omistuksessa. Vakuutuskuviota en muista, mutta olihan noissa se vaiva että pakko siirtää hinurilla pois ja tilailla uudet lukot, avaimet ja kampeet. Kun ei voinut pihallekaan jättää kun avaimet kateissa.

Mutta juu, kun viet/viette autoa huoltoon, niin voihan sitä kysäistä kuka korvaa jos varas iskee :)
 
Kaverin tekisi mieli saada viritettyä iPad mini Toyota CH-R:n kojelautaan kiinni siten, että saisi sitä käytettyä Wazen kanssa navigaattorina. Tuo Toyotan oma navi kun ei mitään riemujuhlaa ole. Tai vaihtoehtoisesti kännykkä, jos iPadia ei saa kiinni.

Onko kellään hyviä vinkkejä millainen teline kannattaa ostaa?
 
Kaverin tekisi mieli saada viritettyä iPad mini Toyota CH-R:n kojelautaan kiinni siten, että saisi sitä käytettyä Wazen kanssa navigaattorina. Tuo Toyotan oma navi kun ei mitään riemujuhlaa ole. Tai vaihtoehtoisesti kännykkä, jos iPadia ei saa kiinni.

Onko kellään hyviä vinkkejä millainen teline kannattaa ostaa?

Bilteman lasiin imukupilla tuleva kiinni pysyy paikallaan kun tauti (varsinkin kun huolehtii että lasi on puhdas kiinnitettäessä) eikä maksa paljoa. Itsellä maasturissa moinen, ja on ajettu muuallakin kuin asfaltilla :)
 
Defenderiin ei saa "ostamalla" parempia renkaita. Paremmat aka. kiviä kestävät renkaat eivät mahdu alle johtuen vannekoosta millä defender tulee. Joutuu alustaa muokkaamaan + jarrut uusiksi jne. että saa pienemmät vanteet ja isommat kumit. Isot kiviä kestävät renkaat eivät mahdu toimimaan kunnolla, jos maavaraa tarvii maksimoida modausten jälkeen. Erittäin paska ja kallis kompromissi Mun käyttöön. Sulle ehkä just sopiva.

Olisit katsonut ne videot niin ei tarvisi nyt tästä väitellä.
Siirsin sähköautoketjussa alkaneen maasturiväännön tänne.

Videot:





Ensimmäisen videon huonosti pärjänneessä ja kahdesti renkaansa puhkoneessa Defenderissä oli 255/60R20 -renkaat muihin verrattuna sileillä katurenkailla. Defenderin vakiorenkaat Suomessa ovat 265/70R18, joissa on 33 mm korkeampi ilmatila kuin videon renkaissa, 186 mm vs. 153 mm. Perusvanne on 18", mutta lisähintaan on saatavilla 19" ja videolla oleva 20". Suurempi ilmatila auttaa erittäin hyvin juuri videolla esiintyneeseen "snake bite" -tyyliseen puhkeamiseen. Toki oikeat off-road -renkaat suojaisivat vielä paremmin mm. renkaan kylkeen tulevilta viilloilta, mutta niitähän ei videolla tapahtunut.

Ford Broncossa oli 35" mutarenkaat matalilla paineilla, joten tottahan se menee vähän notkeammin kivikossa kuin Defender mataprofiilisimmilla katurenkailla. Fordissa oli ns. Sasquatch -paketti:

"Sasquatch package turns even the entry-level, Bronco into an all-terrain monster. Credit for the transformation goes to 17-inch beadlock-compatible wheels wrapped in 35-inch mud tires, an electromechanical transfer case, locking front and rear axles, larger fender flares, additional suspension clearance, and heavy-duty Bilstein shocks."

Ei tuollaisella monikaan halua enää kadulla ajaa. Sitten tasapuolisuudella kuikkaa heittäen Defenderiin laitetaan konfiguraattorin matalimmat slicksit alle, jätetään takapään lukko ruksimatta ja mahdollisesti unohdettiin laittaa keskitasauspyörästön lukko päälle (ekan videon kohdassa 7:14 kaveri sanoo yleensä pilkanneensa lukkoja, mutta toivoisi, että hänellä olisi sellaiset nyt.).


Toisessa videossa tekijät kertovat saaneensa paljon kitkerää palautetta ensimmäisen videon renkaista. Palautetta kuunnellakseen he ottavat mukaan uuden Defenderin, jossa on maastovarusteita ja 35" -renkaat. Jatkaakseen epäreilujen vertailujen perinnettä he samalla päivittävät Jeep Wrangleriin 39" -jättidonitsit! Kaveri sentään rehellisesti toteaa "Hey yeah we're cheating a little bit today...". Kaikesta huolimatta Defender ajoi onnistuneesti kaikki samat reitit kuin muutkin. Broncolla ei uskallettu edes kokeilla pahinta kivikkomäkeä. Videon lopussa oli bonus-osuus, jossa 39"-Wranglerilla pitkän hinkkaamisen jälkeen päästiin se pahin mäki ylös.


Mielestäni nuo videot eivät osoittaneet Defenderiä huonoksi kivikkoautoksi, vaan päinvastoin. Oikeilla maastorenkailla ja lisävarustelistan takalukolla eteneminen oli vahvaa, eikä pohjakaan raapinut kiviin yhtä usein kuin huonomman maavaran omaavassa Sasquacth-Broncossa.
Videon lopussa yhteenvedossa:

"The big surprise for me today was the Defender. It goes to show that this can be an extremely capable vehicle on a set of 18" wheels with granted some work for the suspension and those 35" make it look really cool. This thing kept up with both of them. It really performed well. Does lift tires every now and then but I'm amazed at the Defender.".


Kiitos videoista! Oli nättiä reittiä ja katseltavaa.
 
Parastahan noissa on, että jokainen voi arvottaa eri ominaisuuksia ja ostaa/ihailee sitä kärryä mikä tuntuu itselle hyvältä. Kaikissa noista on jotain vikaa ja jotain hyvää. Oikea työkalu tai näyttelyauto kannattaa valita oman tarpeen mukaan.

Jos mulla olis valtavasti innostusta niin ostaisin käytetyn 4runnerin ja modauttaisin masanpajalla viimeisenpäälle maastokuntoon. Mutta nyt kun ei ole intoa niin joko wrangler tai bronco pakasta vedettynä lyhyellä listalla. Broncossa ahdistaa saatavuus ja laatuongelmat. Saa nähdä jaksaako odotella broncoa vai päätyykö wrangleriin. Wranglerin plugin hybridi on mielenkiintoinen, joskin hemmetin kallis.
 
Ensimmäisen videon huonosti pärjänneessä ja kahdesti renkaansa puhkoneessa Defenderissä oli 255/60R20 -renkaat muihin verrattuna sileillä katurenkailla. Defenderin vakiorenkaat Suomessa ovat 265/70R18, joissa on 33 mm korkeampi ilmatila kuin videon renkaissa, 186 mm vs. 153 mm. Perusvanne on 18", mutta lisähintaan on saatavilla 19" ja videolla oleva 20".

Lisätään nyt puuttuvat tiedot tähän. 18" renkaat saa vain 4-sylinteriseen koneeseen defenderissä. Minulle 4-sylinterinen kone on uhka, ei mahdollisuus. Jos ostaa isomalla koneella pienin tuettu vannekoko on 19".

Isompi 35" rengas jälkimmäisessä videossa ei mene defenderin alle ilman alustan, jarrujen jne. modausta. Ne modaukset maksaa ihan kovaa käteistä. Se videon defenderi oli modattu about 15k$ edestä. Mua ärsytti siinä modatussa defenderissä auton käyttäytyminen maksimimaavaran ollessa käytössä. Melkoinen kivireki.

Defenderistähän oli ihan vetoomus, että pliis tarjotkaa malli mihin saa oikeat maastorenkaat alle ilman extreme modauksia. Valmistaja ei reagoinut.

imho. toi defender on parasta mitä siihen rahaan saa niin kauan kuin ei käytä sitä paikoissa missä renkaat vois tulla ongelmaksi. Se on varmaan hyvin pieni määrä ihmisiä joille se rengasjuttu on ongelma. Mä kuulun siihen pieneen ryhmään, kun haluan ostaa erityisen maastokelpoisen auton ja erikseen on toinen auto millä ajetaan sivistyksen parissa. ns. no compromise ratkaisu, tai kompromissi siis on useampi auto pihalle :) Mun ostosajatus lähti liikkeelle, että subaru/bronco sport. Sittemmin tajusin, että parempi mennä 2 kärryn politiikkaan ja unohtaa kompromissit.
 
Lisätään nyt puuttuvat tiedot tähän. 18" renkaat saa vain 4-sylinteriseen koneeseen defenderissä. Minulle 4-sylinterinen kone on uhka, ei mahdollisuus. Jos ostaa isomalla koneella pienin tuettu vannekoko on 19".

Isompi 35" rengas jälkimmäisessä videossa ei mene defenderin alle ilman alustan, jarrujen jne. modausta. Ne modaukset maksaa ihan kovaa käteistä. Se videon defenderi oli modattu about 15k$ edestä. Mua ärsytti siinä modatussa defenderissä auton käyttäytyminen maksimimaavaran ollessa käytössä. Melkoinen kivireki.

Defenderistähän oli ihan vetoomus, että pliis tarjotkaa malli mihin saa oikeat maastorenkaat alle ilman extreme modauksia. Valmistaja ei reagoinut.

imho. toi defender on parasta mitä siihen rahaan saa niin kauan kuin ei käytä sitä paikoissa missä renkaat vois tulla ongelmaksi. Se on varmaan hyvin pieni määrä ihmisiä joille se rengasjuttu on ongelma. Mä kuulun siihen pieneen ryhmään, kun haluan ostaa erityisen maastokelpoisen auton ja erikseen on toinen auto millä ajetaan sivistyksen parissa. ns. no compromise ratkaisu, tai kompromissi siis on useampi auto pihalle :) Mun ostosajatus lähti liikkeelle, että subaru/bronco sport. Sittemmin tajusin, että parempi mennä 2 kärryn politiikkaan ja unohtaa kompromissit.
Tuo on vanhaa tietoa tai sitten pätee jossain toisessa maassa.

Menin landrover.fi sivulle ja sitten "rakenna omasi". Sain valittua 3-litraisen 250 hv/570 Nm kutos-dieselin, johon lisäsin 1750 eurolla off-road -paketin (mm. all season -> off-road tyres). Yhteenvedossa luki 18" ja off-road tyres. Olisihan tuo jo huomattava parannus kivikkoon alle parilla tonnilla suoraan tehtaalta verrattuna siihen videon 20" all seasoneilla.

I just designed my perfect 2022 LAND ROVER DEFENDER take a look!!!
 

Liitteet

  • Screenshot_20210901-193927.png
    Screenshot_20210901-193927.png
    310,2 KB · Luettu: 16
  • Screenshot_20210901-194002.png
    Screenshot_20210901-194002.png
    415,3 KB · Luettu: 16
Tuo on vanhaa tietoa tai sitten pätee jossain toisessa maassa.

Menin landrover.fi sivulle ja sitten "rakenna omasi". Sain valittua 3-litraisen 250 hv/570 Nm kutos-dieselin, johon lisäsin 1750 eurolla off-road -paketin (mm. all season -> off-road tyres). Yhteenvedossa luki 18" ja off-road tyres. Olisihan tuo jo huomattava parannus kivikkoon alle parilla tonnilla suoraan tehtaalta verrattuna siihen videon 20" all seasoneilla.

I just designed my perfect 2022 LAND ROVER DEFENDER take a look!!!

Mun tieto perustuu siihen mitä on amerikassa myynnissä. En seuraa suomen/euroopan malleja. Oli ainakin niiden mun linkkaamien videoiden julkaisuhetkellä kurantti tieto mikä myös oli videoilla esitettynä.
 
Yritin tuota hinta 105k$ alkaen v8 defender mallia konffata landroverin (amerikan) sivuilta. Tarjoaa vakiona 22" renkaita, valintana 20" jos haluaa pienemmät. Kai ne jossain hinnat alkaen mallissa löytyy pienemmätkin vanteet. Siihen perusmalliin pikkukoneella saa täällä(kin) 18" vanteet. 18" imho. ei ole ne maasto-optimaaliset, jos haluaa oikeasti autoa maastouttaa kivikkoon. Mutta ehkä tää riittää tästä, osalle porukasta defender on juttu, mulle se ei ole enää juttu kun perehdyin tarpeeksi. Tilanne voi muuttua, jos land rover tuo wrangler rubicon/bronco badlands kilpailijan markkinoille.

1630516813930.png
 
ainakin ne offirenkaat saa siihen 300d vehkeeseen, mikä versio olisi sitä parempi maastokäyttöön? Tuskin ainakaan mikään plugari tai bensaturbo?
 
Olisi tarvetta auton vaihtoon. Aina hoetaan miten ei uutta kannata ostaa, no olen vertaillut uuden ja 5v käytetyn auton arvonlaskua jos ajaa vaikka 15000km vuodessa. 30t uudessa autossa hinta tippuu 10t ensimmäisen 5v aikana ja 5v vanha 20t auto on 10t 10v vanhana ja 150t mittarissa. Ei ole siis mitään järkeä ostaa käytettyä 5v vanhaa autoa? Kannattaa ostaa joku uusi tai sitten muutaman tonnin rämä jossa arvo ei enää juuri laske?

Olenko väärässä?
 
Olisi tarvetta auton vaihtoon. Aina hoetaan miten ei uutta kannata ostaa, no olen vertaillut uuden ja 5v käytetyn auton arvonlaskua jos ajaa vaikka 15000km vuodessa. 30t uudessa autossa hinta tippuu 10t ensimmäisen 5v aikana ja 5v vanha 20t auto on 10t 10v vanhana ja 150t mittarissa. Ei ole siis mitään järkeä ostaa käytettyä 5v vanhaa autoa? Kannattaa ostaa joku uusi tai sitten muutaman tonnin rämä jossa arvo ei enää juuri laske?

Olenko väärässä?

Helpottaisi jos kerrot minkälaista autoa olet arvioinut? Erikoinen arvostus mallilla jos prosentuaalinen arvon lasku kasvaa vanhetessa. Myös aika yleistävää ettei kannata käytettyä 5v vanhaa ostaa miten kalliimpien autojen kanssa joissa arvo on tippunut jo enemmän kun käytetyn hinta on?
 
Eihän se uusi paljon kalliimmaksi tule, jos kyseessä on inhimillisen hintainen pieni tai keskikokoinen auto. Komeammissa statusautoissa taas ero voi olla valtava. Samoin mitä enemmän autolla ajetaan, sitä vähemmän uudesta osto lisää elinkaarikulua ja lopullista toteutuvaa km-kulua. Pikkuautolla 15 000 km on jo merkittävä vuosiajomäärä. Kun saavutetaan piste, jossa kustannusero uuden auton oston vahingoksi alkaa olla vähäinen tai maltillinen, niin miksi ei? Huolta ja murhetta riittää ihan tarpeeksi muustakin kuin arpakuntoisista perävalotakuullisista vaihtoautoista.

Harmi etten pitänyt kirjaa vanhoista pommeista, joilla ennen pääosin ajoin. Kuitenkin korjauskuluja tuli huonolla tuurilla ihan liikaa vaatimattomiinkin käytettyihin, käyttökulut olivat korkeammat kuin vastaavan tasoisessa uudessa ja vaikka ne eivät kalliita olleet, koko hankintahinta koitui kuluksi. Kaikki lopulta paaliin tai satasilla kiertoon.

Sanoisin että uusi auto hyvinkin kannattaa ostaa aika monessa tapauksessa, jos autolle on oikeasti tarvetta. Joillakin on hämäriä periaatteita sitä vastaan, mutta laskutaidottomien mielipiteillä ei kuulu olla suurta painoarvoa. Jotkut laskevat ostohinnan erillisenä asiana, jotkut luulevat että kannattaa laskea pelkkiä polttoainekuluja. Joidenkin mielestä käyttövoimavero on ollut aina niin kallis että diesel on kamalan kallis ellei ajeta järkyttäviä määriä, myös silloin kun se vero vielä oli helvetin halpa ja dieselpolttoaine sitäkin halvempaa.
 
Uus on aina uus (niin kauan ku ajat liikkeestä ulos) ja tiedät ettei se ainakaan ole kenenkään muun nussima/rääkkäämä/lääppimä ja kolhujakin on yleensä aika vähän ja saletisti kahdet uudet hyvän renkaat, ei yllätysremontteja 2-10 vuoteen.

Ihan ok hintakompromissi myös esittelyautot täydellä takuulla, nykyisessä vaimon Nissanissa hinta oli tippunut yli 10 k€ 4 kuukaudessa (listahinta yksillä renkailla vähän yli 36 k€ mutta ostettiin kaksilla renkailla 25,5 k€) kun oli maahantuojan edustajalla kovassa käytössä 25 tkm / 4 kk. Kiveniskuja oli kyllä paljon ja vasen alahelma + tuulilasikin piti uusia ennen diiliä eli missä lie lehdistön tyypit rällänneet koeajoillaan.
 
Helpottaisi jos kerrot minkälaista autoa olet arvioinut? Erikoinen arvostus mallilla jos prosentuaalinen arvon lasku kasvaa vanhetessa. Myös aika yleistävää ettei kannata käytettyä 5v vanhaa ostaa miten kalliimpien autojen kanssa joissa arvo on tippunut jo enemmän kun käytetyn hinta on?
Esim. Octavia ja Corolla. 30t€ auto. Ranskalaisissa arvon pudotus voi olla rankempaa. Eli Octavia 5v vanhana 60tkm mittarissa ostettu maksaa noin 19t ja kun sillä ajetaan seuraavat 5v ja 60t lisää mittariin niin auton arvo on 9t€. Arvonlaskua 11t€. Samalla kannat ”vanhan auton riskiä”.

Kalliimpien autojen kanssa laskelma ei varmaan pidä paikkaansa.
 
30 k€ Corolla on varmasti aika huoleton ja vähiten uusista arvoaan laskeva turvallinen tuulipukuvalinta Sillä toki sais myös jonkinnäköistä Huihaita kuten i30 wagon/fastback tms. villinä korttina jos haluaa saksalaisemman fiiliksen, helvetisti paremman infotainmentin+käyttöliittymän ja paremman ajettavuuden. Yhtä äänekkäitä kyllä.
 
30 k€ Corolla on varmasti aika huoleton ja vähiten uusista arvoaan laskeva turvallinen tuulipukuvalinta Sillä toki sais myös jonkinnäköistä Huihaita kuten i30 wagon/fastback tms. villinä korttina jos haluaa saksalaisemman fiiliksen, helvetisti paremman infotainmentin+käyttöliittymän ja paremman ajettavuuden. Yhtä äänekkäitä kyllä.
Eiköhän kaikki uudet 30k€ autot ole tuulipukuvalintoja. Vaihtoehtona voi ostaa vaikka vanhan 30k€ Audin, Mersun ja Bemarin jos näitä kiinnostaa harrastella. Mukana tulee tietysti kasa murheita.
 
Eihän se uusi paljon kalliimmaksi tule, jos kyseessä on inhimillisen hintainen pieni tai keskikokoinen auto. Komeammissa statusautoissa taas ero voi olla valtava. Samoin mitä enemmän autolla ajetaan, sitä vähemmän uudesta osto lisää elinkaarikulua ja lopullista toteutuvaa km-kulua. Pikkuautolla 15 000 km on jo merkittävä vuosiajomäärä. Kun saavutetaan piste, jossa kustannusero uuden auton oston vahingoksi alkaa olla vähäinen tai maltillinen, niin miksi ei? Huolta ja murhetta riittää ihan tarpeeksi muustakin kuin arpakuntoisista perävalotakuullisista vaihtoautoista.

Harmi etten pitänyt kirjaa vanhoista pommeista, joilla ennen pääosin ajoin. Kuitenkin korjauskuluja tuli huonolla tuurilla ihan liikaa vaatimattomiinkin käytettyihin, käyttökulut olivat korkeammat kuin vastaavan tasoisessa uudessa ja vaikka ne eivät kalliita olleet, koko hankintahinta koitui kuluksi. Kaikki lopulta paaliin tai satasilla kiertoon.

Sanoisin että uusi auto hyvinkin kannattaa ostaa aika monessa tapauksessa, jos autolle on oikeasti tarvetta. Joillakin on hämäriä periaatteita sitä vastaan, mutta laskutaidottomien mielipiteillä ei kuulu olla suurta painoarvoa. Jotkut laskevat ostohinnan erillisenä asiana, jotkut luulevat että kannattaa laskea pelkkiä polttoainekuluja. Joidenkin mielestä käyttövoimavero on ollut aina niin kallis että diesel on kamalan kallis ellei ajeta järkyttäviä määriä, myös silloin kun se vero vielä oli helvetin halpa ja dieselpolttoaine sitäkin halvempaa.
Uuden auton pitäminen on silti kuukautta kohden kalliimpaa. 5k käsirahalla 5v 30k auto on ~200e/kk enemmän kuin 19ke auto. Toki arvokkaampi on arvokkaampi myös 5v päästä.
 

En tiedä, mutta voiko autoja varastaa ilman alkuperäisiä avaimia niin, että lukkoja ei rikota?
Entä jos varkaat vievät ulkotiloista/lukitsemattomasta tilasta lukitun auton jossain lavalla tms.?
Entä jos avaimet varastetaan jostain tasolta, johon omistaja on avaimet hetkeksi laskenut?
Tai jos ne napataan suoraan kädestä?
:hmm:
Tietty murtojälkiä pääsee tutkimaan sitten kun auto löytyy, jos löytyy.

Ilmeisesti tuossa tapauksessa ikkuna on ollut niin suuri, että siitä on päässyt paikkoja rikkomatta sisään.
Muutenhan se olisi ollut murto, jos raollaan ollutta ikkunaa olisi särjetty?
Pohjola vakuutus se vaan porskuttaa menemään ja rikkoo lakia sen enempää miettimättä

 
Olisi tarvetta auton vaihtoon. Aina hoetaan miten ei uutta kannata ostaa, no olen vertaillut uuden ja 5v käytetyn auton arvonlaskua jos ajaa vaikka 15000km vuodessa. 30t uudessa autossa hinta tippuu 10t ensimmäisen 5v aikana ja 5v vanha 20t auto on 10t 10v vanhana ja 150t mittarissa. Ei ole siis mitään järkeä ostaa käytettyä 5v vanhaa autoa? Kannattaa ostaa joku uusi tai sitten muutaman tonnin rämä jossa arvo ei enää juuri laske?

Olenko väärässä?

Riippuu minkälaisen ostaa. Itse ostin Primeran 15v sitten kun auto oli 2v/15tkm ajettu. Hintaa tuolla oli 18k€. Uutena varusteineen oli maksanut liki 30k€.

Tuolta voi lukea arvonalenemasta enemmän:



auton arvon menetys.jpg
 
Uuden auton pitäminen on silti kuukautta kohden kalliimpaa. 5k käsirahalla 5v 30k auto on ~200e/kk enemmän kuin 19ke auto. Toki arvokkaampi on arvokkaampi myös 5v päästä.

Voihan rahoituksessa pelata tällä suuremmalla jäännösarvolla ja loppuerällä. Pitämisen kulut tasoittuvat aika paljon mutta mukaan tulee riski pienemmästä arvosta vs jäljellä oleva rahoitus.

Esim. Octavia ja Corolla. 30t€ auto. Ranskalaisissa arvon pudotus voi olla rankempaa. Eli Octavia 5v vanhana 60tkm mittarissa ostettu maksaa noin 19t ja kun sillä ajetaan seuraavat 5v ja 60t lisää mittariin niin auton arvo on 9t€. Arvonlaskua 11t€. Samalla kannat ”vanhan auton riskiä”.

Kalliimpien autojen kanssa laskelma ei varmaan pidä paikkaansa.

Kannattaa huomioida että 19 k€ autosta hyvitetään ehkä 17 k€ vaihdossa antaessa. Mutta silti noilla vaihtoehdoilla uusi on vahva ehdokas niihin on usein parempia hyvityksiä tarjolla ja paremmat rahoitustarjoukset. 5v->10v ajanjaksolla kuitenkin tulee enemmän ”vanhan auton riskiä” vs uusi -> 5v. Plussana pääset valitsemaan värejä ja varusteita oman mielen ja lompakon mukaan.
 
Riippuu minkälaisen ostaa. Itse ostin Primeran 15v sitten kun auto oli 2v/15tkm ajettu. Hintaa tuolla oli 18k€. Uutena varusteineen oli maksanut liki 30k€.

Tuolta voi lukea arvonalenemasta enemmän:



auton arvon menetys.jpg

Optimistinen käppyrä keski- ja ylemmässä hintaluokassa. 2017 lopussa Nissanin esari 25500 € (listahinta 36k€) ja nyt 3,75 vuotta myöhemmin sai 15500 € eli 2666 € / vuosi ja 0,3 €/km pelkkä arvonlasku.

7/2016 ostin 56 k€ auton ja 3/2021 meni ~26,8 k€ vaihdossa ja yleinen tarjoustaso oli jotain n. 21-23 k€ kun yksi oli ylitse muiden.

Molempiin autoihin 10-11 tkm/vuosi.

Sen voi karkeesti laskee, että 4 vuoden kohdalla auton ku auton arvo on puolet siitä mitä se oli uutena.
 
Uuden auton pitäminen on silti kuukautta kohden kalliimpaa. 5k käsirahalla 5v 30k auto on ~200e/kk enemmän kuin 19ke auto. Toki arvokkaampi on arvokkaampi myös 5v päästä.
Joo tai kääntäen 50k hintaisen pitäminen on kuukautta kohden halvempaa kuin mikään näistä jos sen maksaa käteisellä. :smoke:

Tietysti kalliimpaan joutuu laittamaan aina enemmän kiinni omaa, lainattua tai varastettua. Tarkoitinkin edellä kustannuksia, en kuukausieriä. Uusi auto on yleensä ja tavallisesti kalliimpi, mutta yleensä ei kohtuuttomasti, jos auto on maltillisesti valittu käyttötarpeen mukainen.
 
Sen voi karkeesti laskee, että 4 vuoden kohdalla auton ku auton arvo on puolet siitä mitä se oli uutena.

Noinhan se menee keskimäärin, sain vaihdossa uuteen 105tkm ajetusta 4,5 vuotta vanhasta autosta 60% siitä mitä maksoin uutena. Oli tosi hyvä hinta/laatusuhteessa ostaessa joten siksi ehkä hyvitys kohtuullinen.
 
Joo tai kääntäen 50k hintaisen pitäminen on kuukautta kohden halvempaa kuin mikään näistä jos sen maksaa käteisellä. :smoke:

Tietysti kalliimpaan joutuu laittamaan aina enemmän kiinni omaa, lainattua tai varastettua. Tarkoitinkin edellä kustannuksia, en kuukausieriä. Uusi auto on yleensä ja tavallisesti kalliimpi, mutta yleensä ei kohtuuttomasti, jos auto on maltillisesti valittu käyttötarpeen mukainen.
Onhan tuo ero nyt iso jos 5v vanha on 40-50% halvempi.
 
Optimistinen käppyrä keski- ja ylemmässä hintaluokassa. 2017 lopussa Nissanin esari 25500 € (listahinta 36k€) ja nyt 3,75 vuotta myöhemmin sai 15500 € eli 2666 € / vuosi ja 0,3 €/km pelkkä arvonlasku.

7/2016 ostin 56 k€ auton ja 3/2021 meni ~26,8 k€ vaihdossa ja yleinen tarjoustaso oli jotain n. 21-23 k€ kun yksi oli ylitse muiden.

Molempiin autoihin 10-11 tkm/vuosi.

Sen voi karkeesti laskee, että 4 vuoden kohdalla auton ku auton arvo on puolet siitä mitä se oli uutena.
Osa optimistisesta vaikutelmasta tulee siitä, että nuo käyrät kuvaavat hintapyyntejä. Jos nappaa 500-1000 € pois käytetyistä, niin prosentuaalinen pudotus on suurempi.

Itsellä on 03/2016 Auris farkku hybridi, jolla on ajettu 53 tkm. Activet maksoivat silloin kesä- ja talvialuilla, metallivärillä, moottorilämmittimellä, sisähaaralla, lämppärillä, roiskeläpillä ja suojalistoilla 29-29,5 k€. Nettiauton pyynnit vastaaville ovat noin 9,5 k€ pienemmät, eli viiden vuoden kohdalla hintapyynnit ovat noin 68-69 % uutena maksetuista hinnoista.

Aiemmin esitetyn graafin mukaan 35 k€ maksaneen auton hintapyyntö olisi viiden vuoden kohdalla noin 61 % uudesta, kun vuosiajot ovat 15 tkm. Graafi on siis vähän ajettujen Auris farkku hybridien osalta jopa vähän pessimistinen.
 

Liitteet

  • Screenshot_20210903-171949.png
    Screenshot_20210903-171949.png
    459,1 KB · Luettu: 50
Noinhan se menee keskimäärin, sain vaihdossa uuteen 105tkm ajetusta 4,5 vuotta vanhasta autosta 60% siitä mitä maksoin uutena. Oli tosi hyvä hinta/laatusuhteessa ostaessa joten siksi ehkä hyvitys kohtuullinen.
Hyvitys olisi ollut isompi jos kilometrimäärät olisi olleet kohtuullisemmat. Katson että kilometrimäärä on olennaisempi auton arvon laskun kannalta kuin vuosimalli. Nykyisten etätöiden aikana on mahdollista, että monen tyypillinen vuosittainen kilometrimäärä on esim. 10t eikä 20t.
 
Onhan tuo ero nyt iso jos 5v vanha on 40-50% halvempi.
Kalliimmalla en tarkoittanut auton arvoa, vaan sen omistamisen ja käytön hintaa. Tuo 50% ero ei realisoidu kenenkään lompakossa.

Auto ei ole kaljalaatikko, jossa säästää 50% jos sen ostaa 15 eurolla laivalta sen sijaan että hakisi S-marketista kolmella kympillä.

Jos vaikkapa edullisen uutena ostettavan pikkuauton omistaminen ja käyttö maksaa hatusta vedettynä käyttäjän X ajomäärällä ja käyttötavalla 5000 euroa vuodessa, vertailukohta 40-50% halvemmalla käytetyllä autolla voisi olla 4000 euroa. Onko 1000 euroa paljon rahaa? Satanenkin on paljon rahaa, jos se putoaa taskusta kadulle. Tonni vuodessa taas ei ole autokulujen osana valtavan paljon monessakaan käyttötapauksessa. Sen sijaan vaikeampi kysymys on, onko 25% lisää paljon. Minusta se ei ole paljon, jos sillä saa ajaa uutena ostetulla takuunalaisella pelillä.

Jotta ei nyt syntyisi väärinpäin prosenttiosuuksia vertaillessa numeroharhaa, jonka perusteella mielipiteeni olisi pölhö, niin muistutetaan että 40-50% halvempi käytetty tarkoittaa vastaavasti että uusi auto on 66-100% käytettyä arvokkaampi. Ja tästä huolimatta sen uuden omistusaikainen kulu(eli myös km-hinta) ei välttämättä ole kuin esimerkiksi 25% korkeampi.

100% lisää kuluihin taas olisi paljon, ja tästä päästään ylikin kun punnitaan sitä, onko isompi ja komeampi auto uutena hintansa arvoinen. Jos pitäisi ajaa maitokauppaan vaikkapa nimenomaan isolla BMW:llä, niin minulla ei yksinkertaisesti perse kestäisi uutta. Monella jää myös ostamatta, vaikka olisi varaa.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 576
Viestejä
4 512 017
Jäsenet
74 417
Uusin jäsen
KrisTNT

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom