Defenderiin ei saa "ostamalla" parempia renkaita. Paremmat aka. kiviä kestävät renkaat eivät mahdu alle johtuen vannekoosta millä defender tulee. Joutuu alustaa muokkaamaan + jarrut uusiksi jne. että saa pienemmät vanteet ja isommat kumit. Isot kiviä kestävät renkaat eivät mahdu toimimaan kunnolla, jos maavaraa tarvii maksimoida modausten jälkeen. Erittäin paska ja kallis kompromissi Mun käyttöön. Sulle ehkä just sopiva.
Olisit katsonut ne videot niin ei tarvisi nyt tästä väitellä.
Siirsin sähköautoketjussa alkaneen maasturiväännön tänne.
Videot:
Ensimmäisen videon huonosti pärjänneessä ja kahdesti renkaansa puhkoneessa Defenderissä oli 255/60R20 -renkaat muihin verrattuna sileillä katurenkailla. Defenderin vakiorenkaat Suomessa ovat 265/70R18, joissa on 33 mm korkeampi ilmatila kuin videon renkaissa, 186 mm vs. 153 mm. Perusvanne on 18", mutta lisähintaan on saatavilla 19" ja videolla oleva 20". Suurempi ilmatila auttaa erittäin hyvin juuri videolla esiintyneeseen "snake bite" -tyyliseen puhkeamiseen. Toki oikeat off-road -renkaat suojaisivat vielä paremmin mm. renkaan kylkeen tulevilta viilloilta, mutta niitähän ei videolla tapahtunut.
Ford Broncossa oli 35" mutarenkaat matalilla paineilla, joten tottahan se menee vähän notkeammin kivikossa kuin Defender mataprofiilisimmilla katurenkailla. Fordissa oli ns. Sasquatch -paketti:
"Sasquatch package turns even the entry-level, Bronco into an all-terrain monster. Credit for the transformation goes to 17-inch beadlock-compatible wheels wrapped in 35-inch mud tires, an electromechanical transfer case, locking front and rear axles, larger fender flares, additional suspension clearance, and heavy-duty Bilstein shocks."
Ei tuollaisella monikaan halua enää kadulla ajaa. Sitten tasapuolisuudella kuikkaa heittäen Defenderiin laitetaan konfiguraattorin matalimmat slicksit alle, jätetään takapään lukko ruksimatta ja mahdollisesti unohdettiin laittaa keskitasauspyörästön lukko päälle (ekan videon kohdassa 7:14 kaveri sanoo yleensä pilkanneensa lukkoja, mutta toivoisi, että hänellä olisi sellaiset nyt.).
Toisessa videossa tekijät kertovat saaneensa paljon kitkerää palautetta ensimmäisen videon renkaista. Palautetta kuunnellakseen he ottavat mukaan uuden Defenderin, jossa on maastovarusteita ja 35" -renkaat. Jatkaakseen epäreilujen vertailujen perinnettä he samalla päivittävät Jeep Wrangleriin 39" -jättidonitsit! Kaveri sentään rehellisesti toteaa "Hey yeah we're cheating a little bit today...". Kaikesta huolimatta Defender ajoi onnistuneesti kaikki samat reitit kuin muutkin. Broncolla ei uskallettu edes kokeilla pahinta kivikkomäkeä. Videon lopussa oli bonus-osuus, jossa 39"-Wranglerilla pitkän hinkkaamisen jälkeen päästiin se pahin mäki ylös.
Mielestäni nuo videot eivät osoittaneet Defenderiä huonoksi kivikkoautoksi, vaan päinvastoin. Oikeilla maastorenkailla ja lisävarustelistan takalukolla eteneminen oli vahvaa, eikä pohjakaan raapinut kiviin yhtä usein kuin huonomman maavaran omaavassa Sasquacth-Broncossa.
Videon lopussa yhteenvedossa:
"The big surprise for me today was the Defender. It goes to show that this can be an extremely capable vehicle on a set of 18" wheels with granted some work for the suspension and those 35" make it look really cool. This thing kept up with both of them. It really performed well. Does lift tires every now and then but I'm amazed at the Defender.".
Kiitos videoista! Oli nättiä reittiä ja katseltavaa.