Yleistä keskustelua autoista

Kansanautoista jopa Opel Astra osaa tuon taidon ihan pätevästi. Ahtaampaan rakoon pysäköi onnistuneesti mihin itse lähtisin yrittämään.
On kyllä perhana vaikea näitä bongailla nettiautosta ja jopa uutena suoraan valmistajilta, kun kaikilla on eri tuotenimellä ja usein jää kuvauksista kokonaan mainitsematta. Yritin Toyotaltakin kysellä suoraan ja siellä asiakaspalvelija vaan sanoi, että eipä lue esitteessä, kysy jälleenmyyjältä.
 
Ford Transit 2008, diesel. Millä vuosihaarukalla on samat alustan osat? Eli lähinnä taka- ja eturipustus jousituksineen.

Emäntä meni matkailuautokuumeissaan ostamaan näkemättä ylihintaisen Transitin jossa on invataksi ilma-alusta :think: takapäästä leikattu kaikki korvakot pois ja laitettu kokonaan uudet tukivarret joilla maavaraa on n. 50mm.
 
On kyllä perhana vaikea näitä bongailla nettiautosta ja jopa uutena suoraan valmistajilta, kun kaikilla on eri tuotenimellä ja usein jää kuvauksista kokonaan mainitsematta. Yritin Toyotaltakin kysellä suoraan ja siellä asiakaspalvelija vaan sanoi, että eipä lue esitteessä, kysy jälleenmyyjältä.


Samaan kategoriaan menevät adaptiiviset cruiserit, android auto/apple carplay. Joskus myyjät ei edes tiedä mistä puhun.

Eräskin myyjä hehkutti että tässä olisi huippu varusteilla 2018 audi q5, eikä ollut yllä mainittuja varusteita. Oli kyllä jotain värivaloja jalkatilassa ja penkin alla :hmm:
 
Toyota C-HR kyllä houkuttais, mutta Apple Carplay/Android Auton puuttuminen ärsyttää suuresti...
 
Kuka muka tarvitsee autoonsa jotain adaptiivista vakkaria, pysäköintiavustinta tai android autoa / apple carplayta?

Lähinnä turhaa roskaa, jotka huonontavat ajokokemusta.

Peruutuskamera on oikeastaan ainut viimeisen 15 vuoden aikana henkilöautoissa yleistynyt oikeasti hyödyllinen varuste.
 
Kuka muka tarvitsee autoonsa jotain adaptiivista vakkaria, pysäköintiavustinta tai android autoa / apple carplayta?

Lähinnä turhaa roskaa, jotka huonontavat ajokokemusta.

Peruutuskamera on oikeastaan ainut viimeisen 15 vuoden aikana henkilöautoissa yleistynyt oikeasti hyödyllinen varuste.

Siis millä tavalla jokin adaptiivinen vakkari huonontaa ajokokemusta? :confused:
 
Toyota C-HR kyllä houkuttais, mutta Apple Carplay/Android Auton puuttuminen ärsyttää suuresti...

Tuo olis toyotaksi varsin pirteä ilmestys, itseä vain ei kiinnosta se seikka, ettei raitisilmasuodatin suodata kuin 1%...

 
Siis millä tavalla jokin adaptiivinen vakkari huonontaa ajokokemusta? :confused:

Tuo meni itsellä ainakin heti kerrasta vaatimuslistalle seuraavaa kulkinetta etsiessä. Optimitilanteessa tutka olisi vielä lämmitettävä, jotta muutamana talvipäivänä eteen tullut tutkan sammuminen estyisi.
 
Kuka muka tarvitsee autoonsa jotain adaptiivista vakkaria, pysäköintiavustinta tai android autoa / apple carplayta?

Lähinnä turhaa roskaa, jotka huonontavat ajokokemusta.

Peruutuskamera on oikeastaan ainut viimeisen 15 vuoden aikana henkilöautoissa yleistynyt oikeasti hyödyllinen varuste.

Roskaa on sitten perinteinen vakkari, automaattinen vaihdelaatikko, automaattiset kaukovalot, kauko-ohjattava lukitus, sähköikkunat. Ja miten se android auto huonontaa ajokokemusta? Varmaan sitten radiokin huonontaa? Tai kasettidekki?

Mutta joo, parantaa kyllä pitkän matkan ajomukavuutta hurjasti, kun ei tarvise keskittyä kaasun säätöön ja pystyy paljon paremmin keskittyä muuhun liikenteeseen ja ympäristön havainnointiin. Myös vähentää ohittamisen tarvetta jos joku ajelee edessä vaihtuvalla nopeudella.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli hankittua vuoden 2000 Ducato, tuossa huomasin että myyjä oli pistänyt alle 235/55r18 renkaat, rekisteriotteessa on maininta että rengaskoko on oltava 205/75r16C tai 215/7516rC. Eli noilla allaolevilla renkailla ei saisi edes ajella. Mietin, että koittaisin saada muutoskatsauksella rekisteriotteeseen merkinnän, että saisin ajaa noilla isommilla vanteilla.

Onko tietoa, että onko miten iso operaatio hankkia tuo muutosmerkintä papereihin?
 
Tuli hankittua vuoden 2000 Ducato, tuossa huomasin että myyjä oli pistänyt alle 235/55r18 renkaat, rekisteriotteessa on maininta että rengaskoko on oltava 205/75r16C tai 215/7516rC. Eli noilla allaolevilla renkailla ei saisi edes ajella. Mietin, että koittaisin saada muutoskatsauksella rekisteriotteeseen merkinnän, että saisin ajaa noilla isommilla vanteilla.

Onko tietoa, että onko miten iso operaatio hankkia tuo muutosmerkintä papereihin?

Liikenneministeriön päätös auton rakenteen muuttamisesta 23.10.1998/779, luku 3, 10 §:
Auto on muutoskatsastettava, jos:

  • vanteen nimellishalkaisija poikkeaa alkuperäisestä yli 26 mm
  • renkaan leveys poikkeaa alkuperäisestä yli 30 mm
Muutoskatsastuksessa huomioitavaa:

  • renkaan ulkohalkaisijaa ei saa suurentaa enempää, kuin 51 mm
  • renkaan leveyttä ei saa suurentaa enempää, kuin 102 mm
Vanteiden vaihdon seurauksena akseliston raideväli saa muuttua enintään 30 mm alkuperäiseen verrattuna, ellei auton valmistaja muuta ilmoita. Auton pyörännavan ja vanteen väliin saa asentaa vain auton tai vanteen valmistajan vanteen ja kyseisen automallin yhteydessä käytettäväksi tarkoittamia sovituskappaleita. Muutettaessa renkaan ulkohalkaisijaa on nopeusmittarin näyttämä korjattava tarvittaessa.


Eli ei pitäisi olla iso operaatio.
 
Liikenneministeriön päätös auton rakenteen muuttamisesta 23.10.1998/779, luku 3, 10 §:
Auto on muutoskatsastettava, jos:

  • vanteen nimellishalkaisija poikkeaa alkuperäisestä yli 26 mm
  • renkaan leveys poikkeaa alkuperäisestä yli 30 mm
Muutoskatsastuksessa huomioitavaa:

  • renkaan ulkohalkaisijaa ei saa suurentaa enempää, kuin 51 mm
  • renkaan leveyttä ei saa suurentaa enempää, kuin 102 mm
Vanteiden vaihdon seurauksena akseliston raideväli saa muuttua enintään 30 mm alkuperäiseen verrattuna, ellei auton valmistaja muuta ilmoita. Auton pyörännavan ja vanteen väliin saa asentaa vain auton tai vanteen valmistajan vanteen ja kyseisen automallin yhteydessä käytettäväksi tarkoittamia sovituskappaleita. Muutettaessa renkaan ulkohalkaisijaa on nopeusmittarin näyttämä korjattava tarvittaessa.


Eli ei pitäisi olla iso operaatio.

Vanhaa tietoa.

  1. 3.13 Renkaat ja vanteet
    Ajoneuvon vanteiden ja renkaiden muutokset on toteutettava niin, etteivät renkaat muutosten jälkeen osu ajoneuvon muihin rakenteisiin missään ohjauksen tai jousi- tuksen asennossa. Renkaan ja vanteen on oltava muodon ja mitoituksen osalta toi- siinsa yhteensopivat STRO-normien tai ETRTO-normien tai renkaan valmistajan il- moituksen mukaisesti. Rengasmuutokset tulee toteuttaa niin että roiskesuojavaati- mukset täyttyvät.
    Vanteiden vaihdon seurauksena ajoneuvon kunkin akseliston raideväli saa muuttua enintään 30 millimetriä alkuperäiseen verrattuna, ellei ajoneuvon valmistaja muuta ilmoita. Vanteiden on oltava pyörännapoihin ja akselimassoille sopivat. Ajoneuvoon ei saa asentaa vanteita, joissa on soikeat, eri jakoympyröille sopivat pultinreiät. Ajo- neuvon pyörännavan ja vanteen väliin saa asentaa vain ajoneuvon tai vanteen val- mistajan tarkoittamia sovituskappaleita.
    Renkaan ulkohalkaisijalla tarkoitetaan STRO:n tai ETRTO-normien rengasnormin mu- kaista kyseiselle rengaskoolle ilmoitettua normaalihalkaisijaa. Renkaan ulkohalkaisi- jaa saa muuttaa ajoneuvon valmistajan ilmoittamaan suurimpaan renkaaseen ver- rattuna enintään 15 prosenttia. Muutettaessa renkaan ulkohalkaisijaa, on mahdolliset nopeudenrajoitin ja ajopiirturi kalibroitava sekä nopeusmittarin näyttämä tarvitta- essa korjattava.
    Muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä renkaan leveyden muuttaminen ajoneuvon valmistelijan ilmoittamaan leveimpään renkaaseen nähden enintään 50 prosenttia tai 105 millimetriä suuremman arvoista ollessa määräävä.
    Rekisteriin tulee merkitä muutoskatsastuksessa hyväksyttävät rengaskoot ja vaihto- ehtoisena rengaskokona ajoneuvolle muutoskatsastuksessa hyväksyttävät renkaat, jotka rajoittavat käytössä sallitun akselimassan pienemmäksi kuin akselille teknisesti sallittu massa. Muuttuneet akselimassat tulee kirjata rekisteriin.
 
Tuli hankittua vuoden 2000 Ducato, tuossa huomasin että myyjä oli pistänyt alle 235/55r18 renkaat, rekisteriotteessa on maininta että rengaskoko on oltava 205/75r16C tai 215/7516rC. Eli noilla allaolevilla renkailla ei saisi edes ajella. Mietin, että koittaisin saada muutoskatsauksella rekisteriotteeseen merkinnän, että saisin ajaa noilla isommilla vanteilla.

Onko tietoa, että onko miten iso operaatio hankkia tuo muutosmerkintä papereihin?
Kannattaa ennen muutoskatsastusta kurkata, että renkaiden painot riittää autolle.
 
Tuli hankittua vuoden 2000 Ducato, tuossa huomasin että myyjä oli pistänyt alle 235/55r18 renkaat, rekisteriotteessa on maininta että rengaskoko on oltava 205/75r16C tai 215/7516rC. Eli noilla allaolevilla renkailla ei saisi edes ajella. Mietin, että koittaisin saada muutoskatsauksella rekisteriotteeseen merkinnän, että saisin ajaa noilla isommilla vanteilla.

Onko tietoa, että onko miten iso operaatio hankkia tuo muutosmerkintä papereihin?

Kui ei saisi ajaa ? Renkaan kehän pituus on käytännössä sama. Ei rekisteriotteessa tarvitse lukea kaikkia niitä renkaita joita voi käyttää.

 
  • Tykkää
Reactions: a-p
Tarkemmin viestiäsi luettuani voit olla ihan oikeassa, eikö rekisteriotteessa ole tosiaankaan kuin 16 tuuman renkaat mainittu ?
 
  • Tykkää
Reactions: a-p
Kas, olen vaan aina tottunut siihen , että rekisteriotteessa on useampi vannekoko mainittu. En tiedä sitten onko noissa pakettiautoissa eri juttu kuin henkilöautoissa.

Kenties myyjälle voisit sanoa , että laitetaanko muutoskatsastus sen piikkiin ?
 
Ilman muutoskatsastusta saa (korjaus aikaisempaan postaukseeni, jossa oli vain maksimit mitä voidaan hyväksyä katsastuksessa):
  1. 3) renkaan leveyden muuttaminen enintään 40 millimetrillä tai 20 prosentilla suurimmasta valmistajan ilmoittamasta tai rekisteriin merkitystä rengasle- veydestä suuremman arvoista ollessa määräävä, jos renkaiden kantavuus ei rajoita ajoneuvolle käytössä sallittua akselimassa pienemmäksi kuin akselille teknisesti sallittu massa ja renkaan ulkohalkaisijan muuttaminen huomioiden kohtien 3.13 ja 4.8 määräykset;
  2. 4) vanteen nimellishalkaisijan muuttaminen valmistajan ilmoittamasta tai rekis- teriin merkitystä enintään 26 millimetrillä, huomioiden kohdan 3.13 määräyk- set
 
Siis millä tavalla jokin adaptiivinen vakkari huonontaa ajokokemusta? :confused:

Ei se huononnakkaan, jos sen pitää poissa päältä, päällä ollessaan se vain häiritsee sujuvaa ajamista jarrutteluillaan ja kiihdyttelyillään.

Roskaa on sitten perinteinen vakkari, automaattinen vaihdelaatikko, automaattiset kaukovalot, kauko-ohjattava lukitus, sähköikkunat. Ja miten se android auto huonontaa ajokokemusta? Varmaan sitten radiokin huonontaa? Tai kasettidekki?

Mutta joo, parantaa kyllä pitkän matkan ajomukavuutta hurjasti, kun ei tarvise keskittyä kaasun säätöön ja pystyy paljon paremmin keskittyä muuhun liikenteeseen ja ympäristön havainnointiin. Myös vähentää ohittamisen tarvetta jos joku ajelee edessä vaihtuvalla nopeudella.

Eipä oikeastaan mitään noista mainitsemistasi varusteista tarvita hyvään ajokokemukseen, ajettaessa keskitytään ajamiseen, eikä mihinkään puhelimen tai mankan räpläämiseen.
Ei tuo vaihteen vaihtaminen tai kaukovalojen käyttö liikaa rasita.
 
Ford Transit 2008, diesel. Millä vuosihaarukalla on samat alustan osat? Eli lähinnä taka- ja eturipustus jousituksineen.

Emäntä meni matkailuautokuumeissaan ostamaan näkemättä ylihintaisen Transitin jossa on invataksi ilma-alusta :think: takapäästä leikattu kaikki korvakot pois ja laitettu kokonaan uudet tukivarret joilla maavaraa on n. 50mm.
Transit VI 2006-2013
Ford Transit (2006) – Wikipedia
 
Onko siis suhteellisen varmaa tietoa että 2006-2013 on samat alustan osat? Eikä ole eri moottoreilla, kantavuuksilla tms eroja? Eihän pelkästään se, että on sama mallisukupolvi, tarkoita että on samoilla osilla tehty. Mutta jos on niin hieno homma, helpottaa purkuauton etsintää.

Esim Chevrolet Blazer, Suburban ja Crewcab tehty samaa korimallia 1972-1991, mahtuu aika montaa erilaista osaa tuolle skaalalle :think:
 
Ei se huononnakkaan, jos sen pitää poissa päältä, päällä ollessaan se vain häiritsee sujuvaa ajamista jarrutteluillaan ja kiihdyttelyillään.



Eipä oikeastaan mitään noista mainitsemistasi varusteista tarvita hyvään ajokokemukseen, ajettaessa keskitytään ajamiseen, eikä mihinkään puhelimen tai mankan räpläämiseen.
Ei tuo vaihteen vaihtaminen tai kaukovalojen käyttö liikaa rasita.
Miten voit ilman perinteistä vakkaria keskittyä ajamiseen, kun pitää keskittyä "nopeuden räpläämiseen"? Moottorisi ääni kuuluu matka-ajossakin sisälle asti ja siitä tiedät nopeuden, vai ajatko varmuuden vuoksi aina hieman hitaammin, jolloin ei ole vaaraa lipsahtaa yli?

Kauko-ohjattua lukitustakaan et tietysti tarvitse hyvään ajokokemukseen kesken ajon, mutta eikö sen puutteesta seuraa monenlaista turhaa kankeutta? Autolle kävellessä joudut pysähtymään sovittamaan avainta lukkopesään ja samalla varomaan maalipintaa. Pimeään aikaan on vielä vaikeampaa nähdä. Autolta poistuttaessa sama kankea hetken pysähdys ovelle ja huomiota lukkopesälle, kun kaukosäädöllä voit vaan heittää oven kiinni ja pois kävellessäsi naksauttaa napista ovet kiinni ja avain taskuun.

Entäpä mahdolliset lapset/puoliso/kaverit, kun heidän pitäisi pysähdyspaikalla/pihapiirissä ottaa vesipulloa/vaatetta/jotain autosta? Viet avaimen/pyydät hakemaan avaimen/lampsit itse mukaan autolle?

Talvella kannattaa sitten pitää saatavilla pieni muovipussi ja kuumaa vettä. Jouduin turvautumaan tuohon konstiin 90-luvulla, kun autossa ei ollut kaukosäätöä. Myöhemmin 2000-luvulla lukitus ei ole jäätynyt kertaakaan, koska autoissa on ollut kaukosäätö. Ovien tiivisteet ovat joskus olleet jäässä, mutta silloin auttaa pieni pumppaus tai sitten menee toisesta ovesta sisään. Auton lämmitys sulattaa nopeasti tiivisteen, niin perillä pääsee normaalisti ulos ja samalla sipaisee nenäliinalla kosteuden pois tiivisteestä. Silikonia sitten paremmalla ajalla.

Eihän siinä mitään, kyllä autoilusta voi nauttia ilman perinteistä vakkaria ja kaukosäätöistä lukitusta, jos ei ole hemmotellut itseään paremmalla. Entä nautitko autoilusta ilman ilmastointia ja keskuslukitusta, vai ovatko ne jo hyväksyttyjen listalla?
 
Ei se huononnakkaan, jos sen pitää poissa päältä, päällä ollessaan se vain häiritsee sujuvaa ajamista jarrutteluillaan ja kiihdyttelyillään.



Eipä oikeastaan mitään noista mainitsemistasi varusteista tarvita hyvään ajokokemukseen, ajettaessa keskitytään ajamiseen, eikä mihinkään puhelimen tai mankan räpläämiseen.
Ei tuo vaihteen vaihtaminen tai kaukovalojen käyttö liikaa rasita.

Sinä et jarruta jos jono edessä hidastaa? Etkä kiihdytä, kun edellä menevät kiihdyttää? :)

Alla automaatti adaptiivisella vakkarilla. Ei ole parempaa yhdistelmää, kun ajelee kohtalaisen määrän kilsoja työn takia. Käytän sitä vakkaria käytännössä aina. Pysyy hyvin turvaväli ja auto mukailee oikein hyvin muun liikenteen nopeutta. Jos edessä vauhti alkaa hidastuun nopeasti, niin jarruttamisen lisäksi auto myös huomauttaa vaarallisesta tilanteesta piippaamalla.

Myös Carplay on erittäin hyvä varuste. Ei tosiaan tarvi neppailla puhelinta, kun se on carplayn kautta autoon yhdistettynä. Puhelutkin voi soittaa vaikka sirin avulla.

Nämä pitää löytyä seuraavastakin autosta.

Nuo automaattipitkät pysyy pois käytöstä ihan siitä syystä, että pitkät lähtee pois päältä aivan liian aikaisin. Matrix valot sitten seuraavaan. :)
 
Onko siis suhteellisen varmaa tietoa että 2006-2013 on samat alustan osat? Eikä ole eri moottoreilla, kantavuuksilla tms eroja? Eihän pelkästään se, että on sama mallisukupolvi, tarkoita että on samoilla osilla tehty. Mutta jos on niin hieno homma, helpottaa purkuauton etsintää.

Esim Chevrolet Blazer, Suburban ja Crewcab tehty samaa korimallia 1972-1991, mahtuu aika montaa erilaista osaa tuolle skaalalle :think:
Ei tietenkään ole, mutta kysymyksen asettelu oli sen kaltainen, että ilmeisesti edes korimalli (VI) ei ollut tiedossa.

Esimerkiksi Motonet varaosahaulla löytää osia, mutta sielläkin pitää tietää moottorin kokoa, vuosimallia, kantavuutta jne.
Varaosat Ford - Transit 00-13 | Motonet Oy
 
Ajamisesta voi toki nauttia monella tavalla, ei siihen tarvita kuin polkuauto. Kaikki me pidämme eri asioista ja jos joku on sitä mieltä, että haluaa adaptiviisen vakkarin, niin minusta aika turha alkaa mutisemaan että turhia tommoset.

Automaattivaloista sen verran että vaan on/off tyyliset vähän turhan konservatiivisia. Nyt kun on semmoset, että suuntaa poispäin eikä sammuta kun toisen puolen, niin tuntuu jo sellasilta, että ei tavi ite puuttua asiaan.
 
Onko kellään kokemusta noista park assist toiminnoista, joissa auto hoitaa ratin käännökset parkkeerauksissa? Toimivatko oikeasti?
VW tiguan ja bmw 500. Uskoisin että ihan samallatavalla toimii kaikissa.
BMW parempi systeemi kun ei tarttenut itse koskea vaihteisiin, volkkarissa piti ite kytkeä pakin ja d:n välillä.
Sattumalta on tullut molempia pysäköintiautomaatteja kokeiltua(käyttöä moiselle toiminnallisuudelle minulla on erittäin vähän). Volkkarin osalta tosin ei tarkkaan ottaen Tiguanissa, mutta ainakin useammassa Touranissa ja Passatissa. Toimii. Pääsee pieneen väliin, johon ei manuaalisesti haluaisi ajaa - enkä ole täysi amatööri, vaikka en ole myöskään suuntais- tai taskupysäköinnin suurkuluttaja tai automyymiöiden lasipalatsien järjestelijä.

Vanhimmat yksilöt joissa olen moista toimintoa käyttänyt olivat muistaakseni noin kymmenen vuotta tästä hetkestä valmistettuja, eli hyvä kokemus ei rajoitu pelkästään tuoreempiin tapauksiin. En edes tiedä, miten pitkään ominaisuus on ollut saatavilla mihinkin autoon. Äkkiseltään voisin mutuilla, että miksei esimerkiksi Touraniin olisi ollut lisävarusteena alusta asti, onhan siinä sähköisen ohjauksen takia helpohko esivalmius.

Nämähän järjestelmät ovat sitten kaikki kelivarauksella kuten kaikki tutkat ja kameratkin, eli eihän ne aina toimi talvella tai jos on lunta tai sataa vettä tai jos auton pesu on vähän miten sattuu tai jos puusta putosi lehti. Jos tutka, johon park assist perustuu, on häiriötilassa, ei myöskään park assist loogisesti voi olla toimintakykyinen. Enimmäkseen kyllä, ja erittäin hyvällä prosentilla jos ajetaan vain nirppanokkien valkokaulusajoa pesujen ja sisähallien väliä. Paskimmassa kroonisessa talvessa kadunvarsi voi olla niin ruotoisessa kunnossa ettei siihen muutenkaan voi tai uskalla tai kehtaa pysäköidä ainakaan minkään Passatin maavaralla.
Kuka muka tarvitsee autoonsa jotain adaptiivista vakkaria, pysäköintiavustinta tai android autoa / apple carplayta?

Lähinnä turhaa roskaa, jotka huonontavat ajokokemusta.

Peruutuskamera on oikeastaan ainut viimeisen 15 vuoden aikana henkilöautoissa yleistynyt oikeasti hyödyllinen varuste.
15 vuoden rajaviiva lienee vedetty varsinaiseen dynaamiseen ajonvakautukseen, joka kieltämättä on ilmastoinnin ja ABS:n jälkeen ainoa oikeasti kriittisen eron tehnyt yksittäinen väenautoissa yleistynyt ja normiksi tullut varuste. Muu on vain hidasta pientä parannusta ja ekstraa.

Mutta mitä ihmettä? Eihän noita mitään kukaan tarvitse. Erittäin käteviä on pitkä lista, mutta pärjäisi sitä vaikka alipainetoimisilla tai käsikäyttöisillä tuulilasinpyyhkijöillä, öljylampuilla, kärjellisellä sytytyksellä ja synkronoimattomalla vaihteistolla. Aikanaankin pärjättiin. Oikea kysymys on, miksi joku haluaisi.

Itse en ylipäänsä käytä vakionopeussäädintä, mutta se kertoo enemmän minusta kuin autoista. Adaptiivinen väli tai edes säädettävä maksimi on jo jollain tasolla järkevä, mutta kiinteää vakionopeutta en yhtään tykkää käyttää. Toki mikä tahansa vakionopeussäädin on hyödyllinen varuste autossa jälleenmyynnin takia. Nykyisessäkin katiskassa on ihan itse listalta valittu CC, jota olen kerran kokeillut.
Eipä oikeastaan mitään noista mainitsemistasi varusteista tarvita hyvään ajokokemukseen, ajettaessa keskitytään ajamiseen, eikä mihinkään puhelimen tai mankan räpläämiseen.
Ei tuo vaihteen vaihtaminen tai kaukovalojen käyttö liikaa rasita.
Eihän noiden monien varusteiden ideakaan ole ajokokemus, vaan käyttökokemus laajemmin. Jos siis ajokokemuksella tarkoitetaan jotain kiihtyvyyttä, hiljaista ajomelua, iskunvaimennustuntumaa, jarrutustuntumaa, pehmeää kyytiä tai V8-moottorin ääntä. Mediavarusteiden tarkoituksena on nimenomaan vähentää kognitiivisten resurssien ohjautumista mankan ja puhelimen räpläämiseen. Olisi se melkoista neuvostoaikaa, jos pitäisi irrottaa käsi ratista säätääkseen äänenvoimakkuutta tai puhelimen käyttämiseksi. Näytöltä taas voi ei-kriittisessä ajotilanteessa tehdä kaikenlaista mitä muuten realistisesti tehtäisiin puhelinta kädessä pitäen.

Jotta ei puhuttaisi pelkästään turhuudesta ja käytännön lipsumisesta vaan ihan tarpeestakin, niin joillakin ihmisillä on esimerkiksi kuulonalenema. Silloin on hyvin tarpeellista "räplätä mankkaa" kesken ajon vaikkapa keskustellakseen. Siinä kohtaa on ihan kiva, ettei tarvitse kurotella polven viereen nuppimankkaa vaan voi vähän liikuttaa peukaloa.

Sehän on toki perseestä, jos normaaleja fyysisiä kosketeltavia nappeja ja nuppeja poistetaan ison kosketusnäytön kustannuksella, ja pahimmillaan lämmitystäkin joutuu säätämään näytöltä. Kehitys kulkee kieltämättä osittain päin vittuja. Huono käytettävyyssuunnittelu ei kuitenkaan ole syy vastustaa kehitystä tai teeskennellä, että hyödylliset varusteet olisivat turhia tai haitallisia.
 
Kuka muka tarvitsee autoonsa jotain adaptiivista vakkaria, pysäköintiavustinta tai android autoa / apple carplayta?

Lähinnä turhaa roskaa, jotka huonontavat ajokokemusta.

Peruutuskamera on oikeastaan ainut viimeisen 15 vuoden aikana henkilöautoissa yleistynyt oikeasti hyödyllinen varuste.
Taidat olla niitä tapauksia joiden mielestä ajonvakautuskin on lähinnä haitta "osaaville" kuskeille.

Mutta joo oikeassa olet, kukaan noita ei tarvitse mutta etenkin aktiivikruise varmastikin paras ja käytännöllisin varuste mitä autoon voi nykyään ruksata.
carplay myös aika mukava mikäli auton oma systeemi ei ihan paras mahdollinen.
 
Taidat olla niitä tapauksia joiden mielestä ajonvakautuskin on lähinnä haitta "osaaville" kuskeille.

Mutta joo oikeassa olet, kukaan noita ei tarvitse mutta etenkin aktiivikruise varmastikin paras ja käytännöllisin varuste mitä autoon voi nykyään ruksata.
carplay myös aika mukava mikäli auton oma systeemi ei ihan paras mahdollinen.

ESP on pääasiassa ihan hyödyllinen varuste, hyödyt voittavat pienet haitat moninkertaisesti.

Aktiivikruise on taas masentavin ja hyödyttömin varuste, mitä vähään aikaan on keksitty.
Esimerkiksi jonossa ajaessa pelkkää turhaa jarruttelua ja kiihdyttelyä, kun ihan pelkällä kaasulla ajaessa voi itse katsoa jonoa pitkälle eteenpäin ja ennakoida vauhdin muutokset siten, ettei jarruun tarvitse koskea tai kiihdyttää turhaan, jos jonon vauhti taas kohta hidastuu.

Toki tuollainen automaattisysteemi sopii sellaiselle, joka ei jaksa keskittyä liikenteeseen, vaan mielummin räplää vaikka puhelintaan.
Carplay / android auto taas aiheuttaa sen, että sitä mankkaa / puhelinta räplätään enemmän ja taas keskittyminen liikenteeseen herpaantuu.
 
Esimerkiksi jonossa ajaessa pelkkää turhaa jarruttelua ja kiihdyttelyä

-n allekirjoita tätä täysin. Aika hienosti toimii ja ottaa pienet nopeudenvaihtelut huomioon. Säätää vaan etäisyyttä pidemmäksi.

Toki tuollainen automaattisysteemi sopii sellaiselle, joka ei jaksa keskittyä liikenteeseen, vaan mielummin räplää vaikka puhelintaan.

-Voi keskittyä vielä enemmän muuhun liikenteeseen.


Carplay / android auto taas aiheuttaa sen, että sitä mankkaa / puhelinta räplätään enemmän ja taas keskittyminen liikenteeseen herpaantuu.

-Päinvastoin ei tarvi räplätä. Voi ohjata kaikkea mediaa ja navigointia sormituntumalla ratista. Ei tarvi ottaa katsetta pois tiestä
 
Sama, hyvin ottaa maanteillä huomioon jonon elämistä, eikä pienet nopeudenvaihtelut saa aikaa mitää agressiivista jarruttelua. Eihän se toki osaa ennakoida niin hyvin kuin ihminen, eli kaupungissa se haaskaa polttoainetta.

Ja se android auto vähentää puhelimen räpläystä kun ei tarvi enää koko puhelimeen koskea. Myös navigoinnnin hallinta nopeampaa, kun ei tarvitse osoitteen perusteella hakea, vaan valita esim joku yhteystieto navigoinnin kohteeksi.
 
ESP on pääasiassa ihan hyödyllinen varuste, hyödyt voittavat pienet haitat moninkertaisesti.

Aktiivikruise on taas masentavin ja hyödyttömin varuste, mitä vähään aikaan on keksitty.
Esimerkiksi jonossa ajaessa pelkkää turhaa jarruttelua ja kiihdyttelyä, kun ihan pelkällä kaasulla ajaessa voi itse katsoa jonoa pitkälle eteenpäin ja ennakoida vauhdin muutokset siten, ettei jarruun tarvitse koskea tai kiihdyttää turhaan, jos jonon vauhti taas kohta hidastuu.

Toki tuollainen automaattisysteemi sopii sellaiselle, joka ei jaksa keskittyä liikenteeseen, vaan mielummin räplää vaikka puhelintaan.
Carplay / android auto taas aiheuttaa sen, että sitä mankkaa / puhelinta räplätään enemmän ja taas keskittyminen liikenteeseen herpaantuu.

Tässä kun nyt 4 kk ajellut vm. 2021 Kia Proceed GT missä aktiivicruise stop and go -toiminnolla + aktiivinen kaistallapitoavustin jne., niin lähti viime viikolla perheen toinenkin auto vaihtoon uuteen Xceediin, johon tulee myös ACC+ym.. Eihän ilman sitä enää viitsi ja kun makuun pääsi hyvästä ACC:stä niin ei ole/tule siitä pois paluuta. Sillä kun ajelee, niin tuntuu just päinvastaiselta eli ei tarvi turhaan jarrutella ja kiihdytellä kun säätää systeemin herkkyyden siten, että turvaväli on pisin mahdollinen ja ennakointiherkkyys pehmein. On muuten pikkusen lepposaa taittaa matkaa kädet rennosti leväten vs. ohjailla.

Lisäksi kun tuli Android auto yms. niin kyllä se on pirun paljo räplyitä vähentänyt. Auto lukee saapuvat viestitkin äänen jos vaan antaa.

F40 BMW:tä kun koeajoin, niin ACC+aktiivinen kaistallapitoavustin en tykännyt, mutta uusissa Kioissa paljon parempi ts. tosi hyvä eikä tuu sellaisia töksäytteleviä äkkiliikkeitä / ratin heilautuksia kuten BMW:ssä (joissa sai tosissaan sitten puristaa rattia / vääntää vastaan ettei auto tee hirmu veivauksia). Kia mennyt kuin ihmisen ajatus toistaiseksi.

Pakko kyllä kehua Kian UVOa muutenkin etähallintoineen ja ajopäiväkirjoineen jne... Pikkusen helpompi kattoo kalenterista matkat ja kilsat vs. arpoo googlemapsista jälkikäteen työkilsoja koska ajoin ja mihin jne.
 
ACC on kyllä nykyautossa aivan pakollinen.

Kaistavahdit ja kaistallapitoavustimet taas ovat hengenvaarallisia. Ohjaavat talvella auton ulos tieltä kun sopivasti sekoavat urista. Nämä aina pois päältä. Aina.
 
Sen mitä olen testannut VAG:in, BMW, Mersun ja Toyotan aktiivicruiseja, niin viimeistään parin kilometrin ajon jälkeen ne ovat saaneet olla sammuksissa, sen verran on kiihdyttely ja jarruttelu haitannut ajamista.
Samoin rattia kääntävät kaistavahdit sammutan heti, jos sellainen autossa on, joku äänimerkki vielä menettelee.
 
Onpa melkosta kyllä. Kiassa ja Hyundaissa uusimmat ainakin hyvin tuntui pelaavaan talven lumiteillä koeajoilla (BMW:ssä ei, siinä sai väännellä vastaan suoralla tielläkin ts. ehkä jos ilman käsiä ajais niin voisi tulla jännää). Omasta ei vielä oikein ankarista olosuhteista kokemusta kun 31.3.2021 sain.
 
Kaikissa autonomisissa ohjausjärjestelmissä on vielä puutteita, koska eivät ymmärrä tai osaa soveltaa rekisteröimäänsä dataa. Rattiin en kyllä anna niiden vielä koskea. Suoraan kulkeva auto on tässä suhteessa vaivattomampi kuin varautua arvaamattomaan jokaisen liikenteenjakajan ja vastaantulevan kohdalla.

Sen sijaan aktiivivakkari on kyllä jo nykyisellään todella upea tuote. On se itselläkin nyt 16k kilometrin aikana tehnyt pari väärää hätäjarrutusta, mutta ainoastaan ensimmäinen kerkesi aiheuttaa merkittävää poikkeamaa liikenteeseen. Tuolloin ohitettavan sillan rakenteet ilmeisesti trikkeröivät kojetaulun punaiseksi, sireenin piipittämään ja auto hidasti voimakkaasti. Silloin meni se pieni hetki, että ymmärsi mitä auto tekee (hajosiko tms.), kun jarruttaa suoralla tiellä ja että ymmärsin painaa kaasua. Seuraavalla kerralla tuli jo täysin automaationa painaa kaasua ja ohittaa järjestelmä. Takana oleva tuskin huomasi tapahtumaa, ellei nyt auto kerennyt jarruvaloa vilauttaa. Kuitenkin 99,9% ajasta tuo pitää nätisti reilua turvaväliä ja sovittaa nopeuden tasan edelläajavaan. Jonon pumppausta tapahtuu paljon vähemmän kuin ihmisen aisteilla, koska nopeuserojen seuranta on tarkempaa. En luopuisi, mutta kuskia tuo ei korvaa. Ohituksetkin vähentyneet itsellä, kun letkassa ajo on niin rentoa. Äänikirja taustalle ja rento ajoasento tietä tarkkaillen.:thumbsup:
 
Kaveri lopetti hyundaissa kaistavahdin käytön, kun auto keksi koukata bussipysäkin kautta 80 vauhdissa. Kesäkeli sentään.

Tuossa kohtaa olin ryhmittynyt oikealle, tarkoituksena seurata tietä rampille. Nopeutta oli jotain 70 tietämillä ja Hyundai ioniq kaistavahti oli eri mieltä ja viime hetkellä päätti tempaista rattia vasemmalle ja keula osoitti metsään..

Näyttökuva 2021-8-3 kello 9.10.01.png
 
Tuossa kohtaa olin ryhmittynyt oikealle, tarkoituksena seurata tietä rampille. Nopeutta oli jotain 70 tietämillä ja Hyundai ioniq kaistavahti oli eri mieltä ja viime hetkellä päätti tempaista rattia vasemmalle ja keula osoitti metsään..

Näyttökuva 2021-8-3 kello 9.10.01.png
Vieläkö käytät vahtia? :redface:
 
Kaverin sähköautoa koeajoin ja jätti kyllä sydän yhden lyönnin välistä. Onneksi omassa autossa ei ole kuin abs-jarrut avusteina…
 
Kaistavahdista, ainakaan volkkarin tekeleestä en juuri perusta, aina pois päältä. Siihen itsekkin vedän rajan, että haluan täysin itse päättää mihin suuntaa auto menee. Jos vaikka tiessä on jokin vaurio tai muu pieni este jota haluan väistää. Ei kaistavahti tätä toki estä, mutta ohjauksen vetely häiritsee. Ja rattialla autoa pitää kuitenkin edelleen ohjata, toisin kuin aktiivikruisen kanssa, missä jalkaa ei kaasulla tarvitse pitää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 571
Viestejä
4 511 815
Jäsenet
74 419
Uusin jäsen
KrisTNT

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom