Mistä autosta tarkemmin on kokemusta, jos sopii udella?
Kansanautoista jopa Opel Astra osaa tuon taidon ihan pätevästi. Ahtaampaan rakoon pysäköi onnistuneesti mihin itse lähtisin yrittämään.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mistä autosta tarkemmin on kokemusta, jos sopii udella?
On kyllä perhana vaikea näitä bongailla nettiautosta ja jopa uutena suoraan valmistajilta, kun kaikilla on eri tuotenimellä ja usein jää kuvauksista kokonaan mainitsematta. Yritin Toyotaltakin kysellä suoraan ja siellä asiakaspalvelija vaan sanoi, että eipä lue esitteessä, kysy jälleenmyyjältä.Kansanautoista jopa Opel Astra osaa tuon taidon ihan pätevästi. Ahtaampaan rakoon pysäköi onnistuneesti mihin itse lähtisin yrittämään.
On kyllä perhana vaikea näitä bongailla nettiautosta ja jopa uutena suoraan valmistajilta, kun kaikilla on eri tuotenimellä ja usein jää kuvauksista kokonaan mainitsematta. Yritin Toyotaltakin kysellä suoraan ja siellä asiakaspalvelija vaan sanoi, että eipä lue esitteessä, kysy jälleenmyyjältä.
Kuka muka tarvitsee autoonsa jotain adaptiivista vakkaria, pysäköintiavustinta tai android autoa / apple carplayta?
Lähinnä turhaa roskaa, jotka huonontavat ajokokemusta.
Peruutuskamera on oikeastaan ainut viimeisen 15 vuoden aikana henkilöautoissa yleistynyt oikeasti hyödyllinen varuste.
Toyota C-HR kyllä houkuttais, mutta Apple Carplay/Android Auton puuttuminen ärsyttää suuresti...
Siis millä tavalla jokin adaptiivinen vakkari huonontaa ajokokemusta?
Kuka muka tarvitsee autoonsa jotain adaptiivista vakkaria, pysäköintiavustinta tai android autoa / apple carplayta?
Lähinnä turhaa roskaa, jotka huonontavat ajokokemusta.
Peruutuskamera on oikeastaan ainut viimeisen 15 vuoden aikana henkilöautoissa yleistynyt oikeasti hyödyllinen varuste.
Tuli hankittua vuoden 2000 Ducato, tuossa huomasin että myyjä oli pistänyt alle 235/55r18 renkaat, rekisteriotteessa on maininta että rengaskoko on oltava 205/75r16C tai 215/7516rC. Eli noilla allaolevilla renkailla ei saisi edes ajella. Mietin, että koittaisin saada muutoskatsauksella rekisteriotteeseen merkinnän, että saisin ajaa noilla isommilla vanteilla.
Onko tietoa, että onko miten iso operaatio hankkia tuo muutosmerkintä papereihin?
Liikenneministeriön päätös auton rakenteen muuttamisesta 23.10.1998/779, luku 3, 10 §:
Auto on muutoskatsastettava, jos:
Muutoskatsastuksessa huomioitavaa:
- vanteen nimellishalkaisija poikkeaa alkuperäisestä yli 26 mm
- renkaan leveys poikkeaa alkuperäisestä yli 30 mm
Vanteiden vaihdon seurauksena akseliston raideväli saa muuttua enintään 30 mm alkuperäiseen verrattuna, ellei auton valmistaja muuta ilmoita. Auton pyörännavan ja vanteen väliin saa asentaa vain auton tai vanteen valmistajan vanteen ja kyseisen automallin yhteydessä käytettäväksi tarkoittamia sovituskappaleita. Muutettaessa renkaan ulkohalkaisijaa on nopeusmittarin näyttämä korjattava tarvittaessa.
- renkaan ulkohalkaisijaa ei saa suurentaa enempää, kuin 51 mm
- renkaan leveyttä ei saa suurentaa enempää, kuin 102 mm
Eli ei pitäisi olla iso operaatio.
Kannattaa ennen muutoskatsastusta kurkata, että renkaiden painot riittää autolle.Tuli hankittua vuoden 2000 Ducato, tuossa huomasin että myyjä oli pistänyt alle 235/55r18 renkaat, rekisteriotteessa on maininta että rengaskoko on oltava 205/75r16C tai 215/7516rC. Eli noilla allaolevilla renkailla ei saisi edes ajella. Mietin, että koittaisin saada muutoskatsauksella rekisteriotteeseen merkinnän, että saisin ajaa noilla isommilla vanteilla.
Onko tietoa, että onko miten iso operaatio hankkia tuo muutosmerkintä papereihin?
Tuli hankittua vuoden 2000 Ducato, tuossa huomasin että myyjä oli pistänyt alle 235/55r18 renkaat, rekisteriotteessa on maininta että rengaskoko on oltava 205/75r16C tai 215/7516rC. Eli noilla allaolevilla renkailla ei saisi edes ajella. Mietin, että koittaisin saada muutoskatsauksella rekisteriotteeseen merkinnän, että saisin ajaa noilla isommilla vanteilla.
Onko tietoa, että onko miten iso operaatio hankkia tuo muutosmerkintä papereihin?
Sitä olen elänyt siinä uskossa pienen ikäni, että renkaan tuumakoko saa heittää enintään +/- 1tuuman.Kui ei saisi ajaa ? Renkaan kehän pituus on käytännössä sama. Ei rekisteriotteessa tarvitse lukea kaikkia niitä renkaita joita voi käyttää.
Niinhän tuolla sivuilla ihan selvästi lukee, että yhdellä tuumalla sitä kokoa voi muuttaa ilman muutoskatsastusta.Sitä olen elänyt siinä uskossa pienen ikäni, että renkaan tuumakoko saa heittää enintään +/- 1tuuman.
Tokihan tuossa autossa on ne 18tuumaiset, jolloin kokoero on 2tuumaa?Niinhän tuolla sivuilla ihan selvästi lukee, että yhdellä tuumalla sitä kokoa voi muuttaa ilman muutoskatsastusta.
Rekisteriotteessa on vain merkitty nuo 16 tuuman renkaat.Tarkemmin viestiäsi luettuani voit olla ihan oikeassa, eikö rekisteriotteessa ole tosiaankaan kuin 16 tuuman renkaat mainittu ?
Siis millä tavalla jokin adaptiivinen vakkari huonontaa ajokokemusta?
Roskaa on sitten perinteinen vakkari, automaattinen vaihdelaatikko, automaattiset kaukovalot, kauko-ohjattava lukitus, sähköikkunat. Ja miten se android auto huonontaa ajokokemusta? Varmaan sitten radiokin huonontaa? Tai kasettidekki?
Mutta joo, parantaa kyllä pitkän matkan ajomukavuutta hurjasti, kun ei tarvise keskittyä kaasun säätöön ja pystyy paljon paremmin keskittyä muuhun liikenteeseen ja ympäristön havainnointiin. Myös vähentää ohittamisen tarvetta jos joku ajelee edessä vaihtuvalla nopeudella.
Transit VI 2006-2013Ford Transit 2008, diesel. Millä vuosihaarukalla on samat alustan osat? Eli lähinnä taka- ja eturipustus jousituksineen.
Emäntä meni matkailuautokuumeissaan ostamaan näkemättä ylihintaisen Transitin jossa on invataksi ilma-alusta takapäästä leikattu kaikki korvakot pois ja laitettu kokonaan uudet tukivarret joilla maavaraa on n. 50mm.
Onko siis suhteellisen varmaa tietoa että 2006-2013 on samat alustan osat? Eikä ole eri moottoreilla, kantavuuksilla tms eroja? Eihän pelkästään se, että on sama mallisukupolvi, tarkoita että on samoilla osilla tehty. Mutta jos on niin hieno homma, helpottaa purkuauton etsintää.Transit VI 2006-2013
Ford Transit (2006) – Wikipedia
Miten voit ilman perinteistä vakkaria keskittyä ajamiseen, kun pitää keskittyä "nopeuden räpläämiseen"? Moottorisi ääni kuuluu matka-ajossakin sisälle asti ja siitä tiedät nopeuden, vai ajatko varmuuden vuoksi aina hieman hitaammin, jolloin ei ole vaaraa lipsahtaa yli?Ei se huononnakkaan, jos sen pitää poissa päältä, päällä ollessaan se vain häiritsee sujuvaa ajamista jarrutteluillaan ja kiihdyttelyillään.
Eipä oikeastaan mitään noista mainitsemistasi varusteista tarvita hyvään ajokokemukseen, ajettaessa keskitytään ajamiseen, eikä mihinkään puhelimen tai mankan räpläämiseen.
Ei tuo vaihteen vaihtaminen tai kaukovalojen käyttö liikaa rasita.
Ei se huononnakkaan, jos sen pitää poissa päältä, päällä ollessaan se vain häiritsee sujuvaa ajamista jarrutteluillaan ja kiihdyttelyillään.
Eipä oikeastaan mitään noista mainitsemistasi varusteista tarvita hyvään ajokokemukseen, ajettaessa keskitytään ajamiseen, eikä mihinkään puhelimen tai mankan räpläämiseen.
Ei tuo vaihteen vaihtaminen tai kaukovalojen käyttö liikaa rasita.
Ei tietenkään ole, mutta kysymyksen asettelu oli sen kaltainen, että ilmeisesti edes korimalli (VI) ei ollut tiedossa.Onko siis suhteellisen varmaa tietoa että 2006-2013 on samat alustan osat? Eikä ole eri moottoreilla, kantavuuksilla tms eroja? Eihän pelkästään se, että on sama mallisukupolvi, tarkoita että on samoilla osilla tehty. Mutta jos on niin hieno homma, helpottaa purkuauton etsintää.
Esim Chevrolet Blazer, Suburban ja Crewcab tehty samaa korimallia 1972-1991, mahtuu aika montaa erilaista osaa tuolle skaalalle
Onko kellään kokemusta noista park assist toiminnoista, joissa auto hoitaa ratin käännökset parkkeerauksissa? Toimivatko oikeasti?
Sattumalta on tullut molempia pysäköintiautomaatteja kokeiltua(käyttöä moiselle toiminnallisuudelle minulla on erittäin vähän). Volkkarin osalta tosin ei tarkkaan ottaen Tiguanissa, mutta ainakin useammassa Touranissa ja Passatissa. Toimii. Pääsee pieneen väliin, johon ei manuaalisesti haluaisi ajaa - enkä ole täysi amatööri, vaikka en ole myöskään suuntais- tai taskupysäköinnin suurkuluttaja tai automyymiöiden lasipalatsien järjestelijä.VW tiguan ja bmw 500. Uskoisin että ihan samallatavalla toimii kaikissa.
BMW parempi systeemi kun ei tarttenut itse koskea vaihteisiin, volkkarissa piti ite kytkeä pakin ja d:n välillä.
15 vuoden rajaviiva lienee vedetty varsinaiseen dynaamiseen ajonvakautukseen, joka kieltämättä on ilmastoinnin ja ABS:n jälkeen ainoa oikeasti kriittisen eron tehnyt yksittäinen väenautoissa yleistynyt ja normiksi tullut varuste. Muu on vain hidasta pientä parannusta ja ekstraa.Kuka muka tarvitsee autoonsa jotain adaptiivista vakkaria, pysäköintiavustinta tai android autoa / apple carplayta?
Lähinnä turhaa roskaa, jotka huonontavat ajokokemusta.
Peruutuskamera on oikeastaan ainut viimeisen 15 vuoden aikana henkilöautoissa yleistynyt oikeasti hyödyllinen varuste.
Eihän noiden monien varusteiden ideakaan ole ajokokemus, vaan käyttökokemus laajemmin. Jos siis ajokokemuksella tarkoitetaan jotain kiihtyvyyttä, hiljaista ajomelua, iskunvaimennustuntumaa, jarrutustuntumaa, pehmeää kyytiä tai V8-moottorin ääntä. Mediavarusteiden tarkoituksena on nimenomaan vähentää kognitiivisten resurssien ohjautumista mankan ja puhelimen räpläämiseen. Olisi se melkoista neuvostoaikaa, jos pitäisi irrottaa käsi ratista säätääkseen äänenvoimakkuutta tai puhelimen käyttämiseksi. Näytöltä taas voi ei-kriittisessä ajotilanteessa tehdä kaikenlaista mitä muuten realistisesti tehtäisiin puhelinta kädessä pitäen.Eipä oikeastaan mitään noista mainitsemistasi varusteista tarvita hyvään ajokokemukseen, ajettaessa keskitytään ajamiseen, eikä mihinkään puhelimen tai mankan räpläämiseen.
Ei tuo vaihteen vaihtaminen tai kaukovalojen käyttö liikaa rasita.
Taidat olla niitä tapauksia joiden mielestä ajonvakautuskin on lähinnä haitta "osaaville" kuskeille.Kuka muka tarvitsee autoonsa jotain adaptiivista vakkaria, pysäköintiavustinta tai android autoa / apple carplayta?
Lähinnä turhaa roskaa, jotka huonontavat ajokokemusta.
Peruutuskamera on oikeastaan ainut viimeisen 15 vuoden aikana henkilöautoissa yleistynyt oikeasti hyödyllinen varuste.
Taidat olla niitä tapauksia joiden mielestä ajonvakautuskin on lähinnä haitta "osaaville" kuskeille.
Mutta joo oikeassa olet, kukaan noita ei tarvitse mutta etenkin aktiivikruise varmastikin paras ja käytännöllisin varuste mitä autoon voi nykyään ruksata.
carplay myös aika mukava mikäli auton oma systeemi ei ihan paras mahdollinen.
Esimerkiksi jonossa ajaessa pelkkää turhaa jarruttelua ja kiihdyttelyä
-n allekirjoita tätä täysin. Aika hienosti toimii ja ottaa pienet nopeudenvaihtelut huomioon. Säätää vaan etäisyyttä pidemmäksi.
Toki tuollainen automaattisysteemi sopii sellaiselle, joka ei jaksa keskittyä liikenteeseen, vaan mielummin räplää vaikka puhelintaan.
-Voi keskittyä vielä enemmän muuhun liikenteeseen.
Carplay / android auto taas aiheuttaa sen, että sitä mankkaa / puhelinta räplätään enemmän ja taas keskittyminen liikenteeseen herpaantuu.
-Päinvastoin ei tarvi räplätä. Voi ohjata kaikkea mediaa ja navigointia sormituntumalla ratista. Ei tarvi ottaa katsetta pois tiestä
ESP on pääasiassa ihan hyödyllinen varuste, hyödyt voittavat pienet haitat moninkertaisesti.
Aktiivikruise on taas masentavin ja hyödyttömin varuste, mitä vähään aikaan on keksitty.
Esimerkiksi jonossa ajaessa pelkkää turhaa jarruttelua ja kiihdyttelyä, kun ihan pelkällä kaasulla ajaessa voi itse katsoa jonoa pitkälle eteenpäin ja ennakoida vauhdin muutokset siten, ettei jarruun tarvitse koskea tai kiihdyttää turhaan, jos jonon vauhti taas kohta hidastuu.
Toki tuollainen automaattisysteemi sopii sellaiselle, joka ei jaksa keskittyä liikenteeseen, vaan mielummin räplää vaikka puhelintaan.
Carplay / android auto taas aiheuttaa sen, että sitä mankkaa / puhelinta räplätään enemmän ja taas keskittyminen liikenteeseen herpaantuu.
ACC on kyllä nykyautossa aivan pakollinen.
Kaistavahdit ja kaistallapitoavustimet taas ovat hengenvaarallisia. Ohjaavat talvella auton ulos tieltä kun sopivasti sekoavat urista. Nämä aina pois päältä. Aina.
Eikä ohjaa...
Kyllä on muuten yrittänyt ohjata useammassa autossa kirjaimellisesti ojaa kohti. Kaistallapitoavustimiin minä en tule luottamaan pitkään aikaan.
Volkkari ainakin on todella vaarallinen ajaa, meinasin olla vastaan tulevan auton keulassa kun nykäs rattia oikealle ja korjasin vasemmalle ja lähti perä irti jää polanteissa...Eikä ohjaa...
Kaveri lopetti hyundaissa kaistavahdin käytön, kun auto keksi koukata bussipysäkin kautta 80 vauhdissa. Kesäkeli sentään.
Vieläkö käytät vahtia?Tuossa kohtaa olin ryhmittynyt oikealle, tarkoituksena seurata tietä rampille. Nopeutta oli jotain 70 tietämillä ja Hyundai ioniq kaistavahti oli eri mieltä ja viime hetkellä päätti tempaista rattia vasemmalle ja keula osoitti metsään..
Tuossa kohtaa olin ryhmittynyt oikealle, tarkoituksena seurata tietä rampille. Nopeutta oli jotain 70 tietämillä ja Hyundai ioniq kaistavahti oli eri mieltä ja viime hetkellä päätti tempaista rattia vasemmalle ja keula osoitti metsään..