Yleistä keskustelua autoista

En minä tiedä miten sokaisivat vastaantulijoita. Itse istuin aina ratin ja penkin välissä. Tiedän vain että näin eteeni oikein mainiosti ja sehän se toki on itselle olennaisin asia. Ei eroa mitenkään esim Mersun laser valoista jotka vievät näön ikuisuudeksi ja ovat myös täysin lailliset. Niistä vain ei huudella liikaa.
Ok. Mersun kohdalla en ole itse havainnut kovin pahaa häikäisyä, varsinkin jos niihin valoihin ei katso suroraan.
2. sukupolven Octavia häikäisee myös xenon valoilla todella paljon, järkyttävä määrä hajavaloa naapurikaistalle. Onneksi nuo alkaa olla osittain jo kadonnutta kansaperinnettä ja umpiot jo kellastuneet pilolle.
Tuommoisilla valoilla on toki kiva itse ajella jos ei muista tienkäyttäjistä välitä....
Pahin yhtälö on muita häikäisevät valot jotka eivät kuitenkaan valaise tietä.
 
Tässä vielä MTV Uutisten parempi kuva Pirkkalan autovahinkokeskuksen pihalta.
Hiluxin tikapuurunko on painunut notkolle ja etuakseli siirtynyt vaaksan vasemmalle. Suurimmat keulan vauriot eivät kuvassa näy, sillä vain etumatkustajan puoli on osunut Mersun perään. Oletettavasti koko oikea etupyörä on irti.

Aika järeän näköinen jälkiasennuksen näköinen rautapalkki takapuskurin alla. Olikohan edessä jotain vastaavaa virityspalkkia vinssin kiinnityspisteeksi, ja se kiinni tikapuurungossa? Kotitekoinen "muurinmurtaja" kolaritilanteessa. Traficomin lisätiedoissa oli mainittu vain vinssi ja pohjapanssarit. Toki rungollinen auto ei muutenkaan anna periksi samaan tapaan kuin normaali henkilöauto.
Vetokoukulla varustetuissa Hiaceissa (pakettiauto) näkee vastaavia palkkeja takana ja ovat osa vetokoukkua, en tiedä onko koukuttomissa tuota viimeisintä poikittaispalkkia?
Tikapuurunko myös Hiacessa, voi olla jopa sama kuin Hiluxissa?


Jos edessä on vinssi, niin sekin on kiinnitetty auton runkoon. Vetokyky ainakin oman intin aikaisten Defenderien keulavinnsseillä oli paperilla lähemmäs 2000kg, eli pakko olla kiinni muuallakin kuin rungon päälle pultatussa korissa :)
Hiluxin kohdalla tarkoittanee edessä olevaa poikittaista palkkia?

Onhan tuo kolarissa aika paha vastapuoli mille tahansa henkilöautolle.
En silti haluaisi olla tuon kyydissä jos törmätään kalliioon/puuhun/seinään tai toiseen vastaavalla rakenteella tehtyyn autoon yli 40km/h, voi aivot hölskyä kun mikään ei autossa jousta...
 
on. "ökymalleissa" se koukun palkki on vain puskurin alla piilossa ja puskuri jatkuu alemmas peittäen siis tuon palkin.


Edit: ja on noita palkkeja siis eri kokoisia, mutta yhtä kaikki palkki siellä on joka tapauksessa.
 
Viimeksi muokattu:
Ok. Mersun kohdalla en ole itse havainnut kovin pahaa häikäisyä, varsinkin jos niihin valoihin ei katso suroraan.
Olen ollut huomaavinani, että Mersun huonosti toimivat matriisivalot aiheuttavat häikäisyä epätavallisella tavalla esimerkiksi sellaisen ajaessa perässä. Osittain tämä johtuu siitä, ettei kuljettaja käytä automatiikkaa oikein eli pysy lähivaloilla silloin, kun automatiikan toiminta on heikkoa. Sellaista tavallista kohtaamistilanteen loppuvaiheen häikäisyä en osaa näihin liittää. Yleensä siinä lajissa ovat pahimpia mainitut vanhat Skeidat, omat laittomat viritykset ja sumuvalopellet.
 
Traficomin lisätiedoissa oli mainittu vain vinssi ja pohjapanssarit. Toki rungollinen auto ei muutenkaan anna periksi samaan tapaan kuin normaali henkilöauto.
Onko Hiluxista näkynyt kuvaa, josta näkyisi oikean etunurkan vauriot? Näyttäisi siltä, että melkoisesti sekin on antanut periksi. Esim. oikea etuovi näyttää olevan melkein kaksinkerroin:
Screenshot at 2024-03-12 20-35-08.png

 
Mikäköhän tuossa oikein oli tuo juttu, että soitti poliisille varastettuaan auton ja sitten hillitön takaa-ajo? Teon motiivi "henkilökohtaiset syyt".
 
Mikäköhän tuossa oikein oli tuo juttu, että soitti poliisille varastettuaan auton ja sitten hillitön takaa-ajo?
Eihän se mikään hillitön tai ylipäänsä kaikilla määritelmillä varsinainen takaa-ajo ole, jos poliisi tavoittelee ajoneuvoa mutta ei pääse ollenkaan kantaan. Tuon edeltävän uutisen mukaanhan poliisit eivät moottoritien toista ajorataa vastaan tulleen kohdattuaan tavoittaneet kohdeajoneuvoa. Siis kovan vauhdin takia eivät ehtineet perään ennen kuin rysähti. Siinähän joutuu yleensä kääntämään liittymän kautta, mikä kestää ihan toivottoman pitkään etenkin talvella. Samoin talvella on liittymää käyttämättä huoltoaukoista harvemmin mahdollista pujahtaa, jos niitä sattuisi olemaan eikä usein ole.

Siinä soitossa ei ole mitään kovin yllättävää. Itsetuhoiset soittavat tämän tästä itse häkeen, tai yrittävät avannosta ulos, tai pyytävät tutuilta apua vedettyään yliannoksen ties mitä. Varmaan aika moni hyppääjäkin ehtii katua, mutta siinä ajassa ei enää soiteta saati saada apua.
Teon motiivi "henkilökohtaiset syyt".
Käsittääkseni "henkilökohtaiset syyt" tarkoittavat lähinnä sitä, ettei ole esimerkiksi rahallista motiivia. Jos taustalla on vaikkapa sekava itsetuhoisuus ja raivo, niin syyt ovat hyvinkin henkilökohtaisia, siis epäillyn pään sisällä. Tässähän on kaikesta päätellen nimikkeenä tappo eikä törkeä kuolemantuottamus siksi, että tahallisuuden asteen epäillään menevän tahallisuuden puolelle. Mihin tämä päättely perustuu, saanemme tietää oikeudenkäynnissä. Tähän voisi viitata vaikka jo se ettei yhtään hidastanut, tai toisaalta puhelimessa uhotut jutut.

"Henkilökohtaisista syistä" ei siis voi päätellä sitä, että epäilty olisi tuntenut uhrin tai tunnistanut tämän auton.
 
Viimeksi muokattu:
Xiaomilla on näköjään osattu tehä ihan nätin näkönen sähköauto :O kuvissa ainaki todella nätti omaan silmään. Jännä että järestään nuo sähköautot on jotai SUV/tila-automallisia ja kamalan rumia.

Paitsi tuo keskikonsolin näyttö... :wtf:
 
Xiaomilla on näköjään osattu tehä ihan nätin näkönen sähköauto :O kuvissa ainaki todella nätti omaan silmään. Jännä että järestään nuo sähköautot on jotai SUV/tila-automallisia ja kamalan rumia.

Paitsi tuo keskikonsolin näyttö... :wtf:
Mainoskuvia, niin niitä kai saa jakaa,
 

Liitteet

  • kuva_2024-03-13_145751031.png
    kuva_2024-03-13_145751031.png
    589,9 KB · Luettu: 109
  • kuva_2024-03-13_150054708.png
    kuva_2024-03-13_150054708.png
    700,2 KB · Luettu: 104
Mikä ärsyttää autoilijoista ketjusta.
Eka lainaus mistä puhe.
Tehoa on, eCVT aski löytyy joten kyse on ohjelmoinnista. Ajat vakkari asetettuna 90kmh ja tulee ylämäki, auto vain ei nosta kierroksia/anna tarpeeksi kaasua ja vauhti putoaa. Annat hiukan lisäapuja omalla jalalla niin menee aivan nätisti. Tai jos napautat vaikka 10kmh lisää vakkariin niin lähtee samantien kiihdyttämään tavoitenopeuteen. Luulen itse että ovat ohjelmoineet tuon tehtaalla säästämään bensaa noin. Antavat hiukan hyytyä ylämäissä ja ottaa vauhtia alamäissä säästäen polttoainetta. Ja on ollut nyt omassa ajossa kahdessa huollossa ja olen pyytänyt päivittämään kaiken mahdollisen ja olen maininnut kyseisestä asiasta vielä erikseen.
Jos sietää ylinopeuden alamäissä, niin ei tuo sitten ihan paha ole jos vain ylämäissä hyytyy ja alamäissä vähän ryntää, oletan siis että loivemmissa nousuissa ei ala hiippuu ja normi motari osuuksissa +/- 2-3 rajoissa. pysyy.

(Ylläoleva siis takapakkia käyttökelvoton kommentista, en tuollaista säästäjää ilman mahdollisuutta pois kytkeä kelpuuttaisi)

Tehoa on, eCVT aski löytyy joten kyse on ohjelmoinnista. Ajat vakkari asetettuna 90kmh ja tulee ylämäki, auto vain ei nosta kierroksia/anna tarpeeksi kaasua ja vauhti putoaa. Annat hiukan lisäapuja omalla jalalla niin menee aivan nätisti. Tai jos napautat vaikka 10kmh lisää vakkariin niin lähtee samantien kiihdyttämään tavoitenopeuteen. Luulen itse että ovat ohjelmoineet tuon tehtaalla säästämään bensaa noin. Antavat hiukan hyytyä ylämäissä ja ottaa vauhtia alamäissä säästäen polttoainetta. Ja on ollut nyt omassa ajossa kahdessa huollossa ja olen pyytänyt päivittämään kaiken mahdollisen ja olen maininnut kyseisestä asiasta vielä erikseen.
Jos sietää ylinopeuden alamäissä, niin ei tuo sitten ihan paha ole jos vain ylämäissä hyytyy ja alamäissä vähän ryntää, oletan siis että loivemmissa nousuissa ei ala hiippuu ja normi motari osuuksissa +/- 2-3 rajoissa. pysyy.

(Ylläoleva siis takapakkia käyttökelvoton kommentista, en tuollaista säästäjää ilman mahdollisuutta pois kytkeä kelpuuttaisi)

Ei se ylinopeus alamäessä... mutta se saatanan piippaus ja vinkuna että ajat ylinopeutta :D. Ja loivissa nousuissa putoaa myös joskus, joskus ei. Ja kuten mainitsit tuon päälle kytkemisen, jos tuon saisi valittua niin tuohan olisi ihan mahtavaa. Ei tyhmää säätöä tai häsäystä vaan valitset moden ja sillä selvä.

Kuvittelen, säädän vakari 5 pykälää alle halutunkorkeimmat, ja sitten ajellaan suurin osa -5km/h välillä -10km/h joskus ihan sitä mitä haluankin.

Moni vetää vakkarin juuri sille rajalle mitä ei halua ylittää , esim puuttumiskynnys, tai korkein salittu ja haluaisi sillä myös liikkua
 
Mikä ärsyttää autoilijoista ketjusta.
Eka lainaus mistä puhe.

Kuvittelen, säädän vakari 5 pykälää alle halutunkorkeimmat, ja sitten ajellaan suurin osa -5km/h välillä -10km/h joskus ihan sitä mitä haluankin.

Moni vetää vakkarin juuri sille rajalle mitä ei halua ylittää , esim puuttumiskynnys, tai korkein salittu ja haluaisi sillä myös liikkua
Itse olen kaikissa aiemmissa vetänyt vakkarin siihen varoitusrajalle ja ei ole tarvinnut puuttua sen toimintaan (GPS nopeus näkyvissä aina jossain joten tiedän miten tarkka voi olla) muuta kuin parissa vanhemmassa autossa mitkä eivät osanneet jarruttaa alamäissä ja nopeus on suurin sallittu+varoitusraja GPS:n mukaan. Turhauttaa tuo että tiedän auton kykenevän siihen, mutta nähtävästi koodattu toimimaan "ekologisesti".
 
Tätä trendiä olen pelännyt.....BMW sai aikanaan näpeillen tästä, nyt yrittää Audi. Nämä kuukausimaksulliset varusteet tulevet hiton kalliiksi jos auto on tarkoitus pitää pidempään. Mielenkiintoista nähdä hinnoittelua.

 
Tätä trendiä olen pelännyt.....BMW sai aikanaan näpeillen tästä, nyt yrittää Audi. Nämä kuukausimaksulliset varusteet tulevet hiton kalliiksi jos auto on tarkoitus pitää pidempään. Mielenkiintoista nähdä hinnoittelua.

Tähän joku pörssihai tulee kohta kommentoimaan että kannattaa ottaa lisävarusteet noin kun pörssistä saa paremman tuoton rahoille! Rahoitushan toikin, tavallaan.

Sinänsä hyvä jos tuolla valmistaja takaa Android Auto / Apple Car Play päivitykset pidemmäksi aikaa.

Tai sitten ottaa kaikki varusteet, autosta SIM pois ja irtisanoo ne…
 
Itse ottaisin vaikka penkinlämmittimet mielelläni palveluna jos ne voisi tilata kuukaudeksi kerrallaan (käytännössä se 4-5kk vuodessa) ja jos menevät rikki niin valmistaja tietty korjaa kun kerran palveluna myyvät.

Toteutuksestahan noi pitkälle ovat kiinni ovatko vain puhdasta rahastusta ja/tai voiko niistä seuraava omistaja hyötyä jotenkin.

Olihan uudistuneessa e sarjan volvoissakin teholisää jonka voi sovelluksesta ostaa (ja sen voi ostaa vain kerran, eli ei ole ominaisuus joka häviää seuraavalle omistajalle). Mutta jos eka omistaja ei ole ostanut niin seuraava voi sen tehdä.
 
Sinänsä hyvä jos tuolla valmistaja takaa Android Auto / Apple Car Play päivitykset pidemmäksi aikaa.
Niin, AA / Appleplay tukihan on siinä luurissa ja päivitykset tulee siihen. Autossa on vain rajapinta tuolle.

Valmistajat vaan ilmeisesti havittelevat tulovirtoja auton koko elinkaaren ajalta, mikä on sinänsä ymmärrettävää.
 
Itse ottaisin vaikka penkinlämmittimet mielelläni palveluna jos ne voisi tilata kuukaudeksi kerrallaan (käytännössä se 4-5kk vuodessa) ja jos menevät rikki niin valmistaja tietty korjaa kun kerran palveluna myyvät.
Vanhaan jonkinlainen vakuutus, vähän kuin tuulilaisvakuutus, sillä erolla että ilman maksamista ei saa käyttää.

Toteutuksestahan noi pitkälle ovat kiinni ovatko vain puhdasta rahastusta ja/tai voiko niistä seuraava omistaja hyötyä jotenkin.
Valmistaja maksimoi tuoton, hyödyttää autonostajia jotka eivät käytä kyseistä ominaisuutta. Valmistaja ynnää että tarvittavat komponentit kannattaa asentaa kaikkiin autoihin, ja ne jotka tarvitsee maksavat siitä sen verran tukevasti että homma kannattaa, voidaan kilpailla edullisemmalla lähtöhinnalla.

Hinnoittelupaketit alueellisesti, jos kk laskutus vs vuosilaskutus, niin valmistaja ynnää sitä vuosiliikevaihtoa, asiakas pysyvyyttä, niin kesäkaudet voi saada edullisesti, mutta pelkkää talvea ei kannata myydä edullisesti.

"vakuutus" tietenkin asia mistä voi saada vähän lisää rahaa.

Auton jälleenmyyntiarvolle, optio on puute, mutta mahdollisuus. miten hyvin sitten näkyy hinnassa, Suomessa talvivarusteet joista joutuisi maksamaan vuosimaksua, niin jos vieressä vaihtari jossa ne mukana....
 
Sähköautojen tullessa on pakkokin koittaa keksiä jotain tällaisia kuukausimaksullisia ominaisuuksia, kun perinteinen huoltotoiminta muuttaa muotoaan ja vähenee kyllä väkisinkin sähköautojen yleistyess.
 
Sähköautojen tullessa on pakkokin koittaa keksiä jotain tällaisia kuukausimaksullisia ominaisuuksia, kun perinteinen huoltotoiminta muuttaa muotoaan ja vähenee kyllä väkisinkin sähköautojen yleistyess.
Akkuvakuutus ?
Kuukausimaksullinen penkinlämmitin, on valmistajalta vähän ideaköyhyyttä, alustassa missä on tarjolla mahdollisuuksia uusille palveluille joista asiakas voi kokea saavansa jotain uutta. Autokauppa on vahvasti mielikuvia, hyviä mielikuvia kannattaa vaalia ja synnyttää.

Sitä odottaen että energiantalteenotto maksulliseksi, kwh hinnoittelu sopivaksi, niin kauppa käy. :-)
vs Algoritkmi palvelu joka parantaa älykkäästi energitehokkuutt, (Vertaa Volvo Truck)
 
No korjataan lausettani:

Sähköautojen tullessa on pakkokin koittaa keksiä jotain vaihtoehtoisia tulonlähteitä, kun perinteinen huoltotoiminta muuttaa muotoaan ja vähenee kyllä väkisinkin sähköautojen yleistyessä.

Toivottavasti todellisuus ei ole se, että kaikkien merkkien huoltotoiminta menee samanlaiseksi kuin Teslalla.
 
Auton jälleenmyyntiarvolle, optio on puute, mutta mahdollisuus. miten hyvin sitten näkyy hinnassa, Suomessa talvivarusteet joista joutuisi maksamaan vuosimaksua, niin jos vieressä vaihtari jossa ne mukana....

Itse näkisin tämän vahvuutena jos tuotteeseen saa lisäominaisuuksia rahalla. Siis joo, toki se voi jälleenmyyntiä parantaa että kaikki varusteet ovat jo vakiona mutta alemman varustelun autoille se parantaa jälleenmyyntimarkkinoita kun niitä voi myydä tuolla optiolla (eli ne ketkä tarvitsevat, sellaisen voivat ostaa). Sinänsä valmistaja tietysti haluaa tuotteestaan rahaa muutakin kuin vain alkuvaiheessa. Ehdottomasti ko. varusteet kuitenkin pitäsivät olla sellaisia että ne eivät olisi rajattuja ensimmäiseen omistajaan ja ne pitäisi voida ostaa myös kertamaksuna. Ostaja voi sitten pohtia mikä se tarve/hyöty on itselle ja päättää sen mukaan.

Noin muuten vaikka olen lisävarusteita rahalla tilauspalvelua vastaan, niin nykyautojen yhdistävyyden pysyvyys on niin häilyvällä pohjalla (esilämmityksineen, muine ohjauksineen, lataussäätöinen yms.), että maksullisuus voisi jopa olla hyödyllinen kun valmistaja täten lupaisi ylläpitää palveluitaan vaikka sitten rahaa vastaan. Nyt tuollaista lupausta ei ole ja mennään lähinnä hyvän tahdon varassa kuinka kauan autojen etäpalvelut toimivat (Kia Connect -tilaus on omassani takuu-ajan, tosin täysinä vuosina eikä kilometrirajoitetusti).
 
Paska systeemi kuluttajan kannalta, hinnoittelu on tasan niin korkea kuin kuluttaja sietää. Paljonko olisit maksamaan vaikka vakkarista, vaihtoehtona on että sitä ei ole, missä sun kipuraja?
Joo, markkina hoitaa, mutta perinteisesti lisävarusteiden arvo on melko mitätön jälleenmyynnissä. Nyt käytetyn ostaja saa sitten ostaa ne uudestaan, jee! Mitenkähän vaikuttaa vaihtohyvityksiin?
Bonuksena sen viiden kympin lisävarusteautoviihdekanavapakettitilauksen lisäksi on PAKKO olla valmistajalta ostettu etäyhteys, koska eihän se vakkaritilauspalvelu ilman nettiä toimi, kymppi lisää kiitos!

Siis mikä on se lisäarvo asiakkaalle tässä on, kokonaisuutena? Ei tartte maksaa kuukausimaksua penkinlämmittimistä (wtf?) kesällä? Mikä säästö! Niin, siis _mikä_ säästö?

Valmistajalla intensiivi tarjota palvelua? Joo, no mites Volvojen lämmittimien ohjaus VOC:lla kun 3g ajettiin alas? Eikö kaista riitä? (Tai näin sukulainen selitti, ei onnistu kuulemma sovelluksesta enää, jotain tekstaripohjaista tilalla…)
 
Kiva nähdä kun Audi ampuu itseään jalkaan.
BMW yritti tilauspalveluita ja sai negatiivisen vastaanoton. MB lopettaa autoista tilauspalveluita "3g-verkon alasajon takia", asiakkaat eivät sitäkään kiittele.
Mielenkiinnolla odotan, miten palvelu yritetään toteuttaa. Harmittaisi vanhempaa autoa ostettaessa, kun kaikki lisävarusteiden rauta on autossa olemassa, mutta mitään mahdollisuutta niiden käyttöönottoon ei ole esimerkiksi 6 vuoden jälkeen.
Jos tutka on maskista rikki, saanko silti tilata autoon adaptiivisen vakkarin? Jos en, niin annetaanko tilata edes carplay?

Iltalehden lähteenä käytetty artikkeli:
Audi A3 Buyers Have To Subscribe To Use Basic Car Features (Update)
 
Jotenkin voisi olettaa, että tuollainen penkinlämmitin on suht helppo hakkeroida päälle ilman mitään tilausta. Mitään laitontahan tuossa ei ole, jos vain omaa, penkinlämmittimen sisältävää, autoasi räpläät. Varmaan pätee muihinkin fyysisiin laitteisiin autossa. Auton ostanuthan omistaa sen lämmittimen, oli se päällä tai ei.
 
Jotenkin voisi olettaa, että tuollainen penkinlämmitin on suht helppo hakkeroida päälle ilman mitään tilausta. Mitään laitontahan tuossa ei ole, jos vain omaa, penkinlämmittimen sisältävää, autoasi räpläät. Varmaan pätee muihinkin fyysisiin laitteisiin autossa. Auton ostanuthan omistaa sen lämmittimen, oli se päällä tai ei.
Veikkaan, että BMW veti homman jäihin osittain juuri tästä syystä. Penkinlämmittimen ohjaus olisi ollut naurettavan helppo ohittaa, teki sen sitten softalla tai ihan karusti jälkiasenteisella ohjaimella. Audi sentään koittaa nyt reittiä, jossa tilattavan varusteen palvelun toiminta nojaa suuremmalta osin ohjelmistoon.
 
Tätä trendiä olen pelännyt.....BMW sai aikanaan näpeillen tästä, nyt yrittää Audi. Nämä kuukausimaksulliset varusteet tulevet hiton kalliiksi jos auto on tarkoitus pitää pidempään. Mielenkiintoista nähdä hinnoittelua.


Audilla ollut tuo jo vaikka kuinka kauan, nyt saa vaan lisää repertuaaria tuohon. On taas niin väärin tehty tuo uutinen kun vaan voi tehdä. Voit ostaa car playn tai adaptoituvan cruisen ihan normisti uuteen autoon ja mitään kk-maksuja ei ole. Tuo functions on demand on sitä varten että jos jälkikäteen harmittaa että et ostanut vaikka matriiseja niin voit ne jälkikäteen hommata.. Eihän tuo muuta tuo kuin joustavuutta, saattaa olla että joku lisävaruste (vaikka adaptiivinen cruise) on liian kallis, mutta voit hommata sen yhdeksi kuukaudeksi kun lähdet Norjaan katsomaan vuonoja.
 
Viimeksi muokattu:
Audilla ollut tuo jo vaikka kuinka kauan, nyt saa vaan lisää repertuaaria tuohon. On taas niin väärin tehty tuo uutinen kun vaan voi tehdä. Voit ostaa car playn tai adaptoituvan cruisen ihan normisti uuteen autoon ja mitään kk-maksuja ei ole. Tuo functions on demand on sitä varten että jos jälkikäteen harmittaa että et ostanut vaikka matriiseja niin voit ne jälkikäteen hommata.. Eihän tuo muuta tuo kuin joustavuutta, saattaa olla että joku lisävaruste (vaikka adaptiivinen cruise) on liian kallis, mutta voit hommata sen yhdeksi kuukaudeksi kun lähdet Norjaan katsomaan vuonoja.
Onko oma johtopäätelmä vai faktaa ? Functions on demend on tosiaan ollut jo kauan, mutta hyvin rajoitetusti, mutta onko tässä kyse ihan samasta asiasta. Jos edelleen voi valita ett äostaako suoraan tai "vuokraa", niin tämä on hyvä juttu. Tuosta uutisesta saa van sellaisen käsityksen että siirrytään pelkästään vuokraamaan ominaisuuksia.
 
Onko oma johtopäätelmä vai faktaa ? Functions on demend on tosiaan ollut jo kauan, mutta hyvin rajoitetusti, mutta onko tässä kyse ihan samasta asiasta. Jos edelleen voi valita ett äostaako suoraan tai "vuokraa", niin tämä on hyvä juttu. Tuosta uutisesta saa van sellaisen käsityksen että siirrytään pelkästään vuokraamaan ominaisuuksia.

Faktaa. Uutinen ei tiedä mistä puhuu.
 
Tätä trendiä olen pelännyt.....BMW sai aikanaan näpeillen tästä, nyt yrittää Audi. Nämä kuukausimaksulliset varusteet tulevet hiton kalliiksi jos auto on tarkoitus pitää pidempään. Mielenkiintoista nähdä hinnoittelua.

Kiva nähdä kun Audi ampuu itseään jalkaan.
BMW yritti tilauspalveluita ja sai negatiivisen vastaanoton. MB lopettaa autoista tilauspalveluita "3g-verkon alasajon takia", asiakkaat eivät sitäkään kiittele.
Mielenkiinnolla odotan, miten palvelu yritetään toteuttaa. Harmittaisi vanhempaa autoa ostettaessa, kun kaikki lisävarusteiden rauta on autossa olemassa, mutta mitään mahdollisuutta niiden käyttöönottoon ei ole esimerkiksi 6 vuoden jälkeen.
Jos tutka on maskista rikki, saanko silti tilata autoon adaptiivisen vakkarin? Jos en, niin annetaanko tilata edes carplay?

Iltalehden lähteenä käytetty artikkeli:
Audi A3 Buyers Have To Subscribe To Use Basic Car Features (Update)

Jep, enää 10v (?)niin 4G verkko ajetaan alas ja taas etäkäyttöpalvelut poistuvat lukuisista autoista.
 
Onko tosiaan 50-100 t€ autot sunniteltu niin idioottimaisesti ettei niihin voi vaihtaa/päivittää 3G,4G,5G ja xG modulia kuten esim läppäriin/PC voi vaihtaa?
 
Onko tosiaan 50-100 t€ autot sunniteltu niin idioottimaisesti ettei niihin voi vaihtaa/päivittää 3G,4G,5G ja xG modulia kuten esim läppäriin/PC voi vaihtaa?
Ei ehkä suoranaisesti mutta esimerkiksi mercedes on päättänyt laittaa kampoihin ettei niitä kukaan vaihtaisi. Vai olikohan se viimeisin käänne niin, että niitä kyllä omalla kustannuksellaan saa vaihtaa mutta etäpalveluja ei kuitenkaan enää voi jatkossa ostaa autoihin joissa on alunperin ollut 3G-moduuli joten siitä moduulin vaihdosta ei ole mitään hyötyä: Mercedes Me / muut verkkoyhteyttä käyttävät palvelut ja 3G:n alasajo - Sivu 7 -
 
BYD otti tuon ilmeisen vakavasti tuon neliveto ongelman, kun näköjään insinöörit lentäneet tiheästi.
Hyvä heille ja asiakkaille.
Syytäkin ottaa vakavasti. Noin merkittävän vian pääseminen myyntiin asti kertoo karua kieltä valmistajan testauksesta ja laadunvalvonnasta. Kahden vetävän pyörän puuttuminen jos jää huomaamatta, saattaa löytyä vielä jotain pienempiäkin mokia.
Asiakkaille hyvä että tuli esille, itse suosittelisin ostoa harkitsevia palaamaan asiaan vaikka puolen vuoden kuluttua.
 
Onko tosiaan 50-100 t€ autot sunniteltu niin idioottimaisesti ettei niihin voi vaihtaa/päivittää 3G,4G,5G ja xG modulia kuten esim läppäriin/PC voi vaihtaa?
On tosiaan,

Ei taida olla hintariippuvainen, vaan ihan toteutus/suunnittelu riippuvainen.
Auton suunnitelluissa elinkaarissa ei välttämättä ole isoa eroa, maksaako se 30k€, vai 100k€ , ja ns kalliissa se toteutunut voi olla jopa lyhyempi.

Toki tuo on ihan idioottimaista suunnittelua että jokin modeemi on niin idioottimaisesti suunniteltu että se ei ole erillinenkomponentti ja jos on niin ettei sen rajapinnat autoon ole jotain yleisiä vakiintuneita. Toki ymmärrän sen että sädösten vaatimia ominaisuuksia suunniteltu siihen modeemiin (esim nämä hätäjutut).
Nettiyhteyksien osalta osa autoista tukee WiFiä, eli jos se tuettuna, niin sellaistan palveluiden osalta toki helppo laittaa uutta nettimodeemia. No WiFi standartin happanee, ja jos joku nykyinen protokolla/pääsysuojaus happanee, niin voi vähän tuoda mutkia tulevaisuuteen. Toinen on sitten se SIM, jos SIM on autovalmistajan ja jotkin yhteydet ei toimikkaan ramdom nettiyhteyden yli, niin milläs jonkin eSIM omistaja siirtää uuteen modeemiin.

Isolle autovalmistajalle luulisi jopa olevan rahanteko juttu , suunnitella modeemi erilliseksi , päivitettäväksi, ja koska samaa modeemia voi käyttää laajasti konsernissa, niin myös päivitys versioiden suunnittelun luulisi kannattavan , niin jo niiden myynnillä, että palveluiden myynnillä.


Kuluttajalle tilanne paha, myyjä tuon MB tapauksen perusteella voi lupailla jatkuvuutta, helppoa sopimuksen uusimista, ja hups, ei onnistukkaan, niin vastuu asiakkaan.
 
Onko kukaan jälkiasentanut takaluukkuun avausmekanismiin kaasujousia jotta takaluukku avautuu "itse" auki. Nyt siis luukkua pitää avittaa jonkun matkaa että avautuisi kokonaan. Kyseessä hatchback luukku.
Mukavuuden halua ja helppoutta haen kun joskus kädet täynnä ostoksia.

Tällaista jousta ajattelin.

 
Viimeksi muokattu:
Onko kukaan jälkiasentanut takaluukkuun avausmekanismiin kaasujousia jotta takaluukku avautuu "itse" auki. Nyt siis luukkua pitää avittaa jonkun matkaa että avautuisi kokonaan. Kyseessä hatchback luukku.
Mukavuuden halua ja helppoutta haen kun joskus kädet täynnä ostoksia.

Tällaista jousta ajattelin.

Oletko varmistanut että luukun saranoinnin ja kaasujousien geometria yleensäkään mahdollistaa tuota? Jos tuo jossain luukussa toimiikin, niin samalla luukun sulkemisesta tulee huomattavasti hankalampaa.
On hyvä varmistaa että käytössäsi olevien kaasujousien männän pää on irroitettavissa. Samalla tietysti on hyvä uusia kaasujouset...
Varmista myös, että lukkolaitteesi sallii tuollaisen. Eli että lukko myös avautuu, vaikka siinä on jatkuva veto ulospäin.

Itse en yrittäisi, saavutetut hyödyt melko pienet ja muutoksen onnistuminen vähän niin ja näin.
 
Itse en yrittäisi, saavutetut hyödyt melko pienet ja muutoksen onnistuminen vähän niin ja näin.

Hyöty voi olla pieni mutta sähköluukkuun tottuneena siitä ei osaa luopua. Jalan heilautuksella avauskin tuntui täysin turhalta mutta, kun sellainen on tulee todella paljon käytettyä.
 
Onko kukaan jälkiasentanut takaluukkuun avausmekanismiin kaasujousia jotta takaluukku avautuu "itse" auki. Nyt siis luukkua pitää avittaa jonkun matkaa että avautuisi kokonaan. Kyseessä hatchback luukku.
Mukavuuden halua ja helppoutta haen kun joskus kädet täynnä ostoksia.

Tällaista jousta ajattelin.

Onkos sinulla nyt se Hyundai? Kumma juttu jos ei nouse ylös itsestään.
 
Onko täällä BMW-tietäjiä paikalla? Tuossa Suomen konfiguraattorissa kun BMW:n 4-sarjalaista pyörittelin, niin siellä on valittavana väri "Frozen Pure Grey II". Ja Saksan sivuilla kun 4-sarjalaisen faceliftiä kattelee, niin siellä on tarjolla väri "Frozen Pure Grey", eli ilman tuota II lopussa. Onko nämä erilaiset värit, vai ihan sama?
 
Asiasta mitään tietämättä, avaisin hinnastot molemmista ja katsoisin onko värillä sama varustekoodi? Jos on, niin väri on sama. Jos ei niin voi jatkaa selvittelyä.
 
Joo, tuolle uudelle faceliftille ei ole vielä hinnastoa olemassa. On vain tuollainen mini-konfiguraattori, jossa voi katsella miltä auto näyttää eri väreillä, vanteilla ja penkeillä.

Mutta hyvä vinkki, täytyy ottaa tämä nykyinen hinnasto talteen, niin voi sitten verrata kun faceliftin hinnasto tulee. Kuitenkin siinä vaiheessa tämä nykyinen varmaan poistuu sivuilta.
 
Onko täällä BMW-tietäjiä paikalla? Tuossa Suomen konfiguraattorissa kun BMW:n 4-sarjalaista pyörittelin, niin siellä on valittavana väri "Frozen Pure Grey II". Ja Saksan sivuilla kun 4-sarjalaisen faceliftiä kattelee, niin siellä on tarjolla väri "Frozen Pure Grey", eli ilman tuota II lopussa. Onko nämä erilaiset värit, vai ihan sama?
Jos kumpaankin myydään samalla värikoodilla c5a korjauskynää niin silloin ne värit on samat. Värikoodi ratkaisee ei se mitä nimeä milloinkin käytetään. Valmistajat saattavat käyttää samasta maalisävystä eri nimeä riippuen missä sitä myyvät. Jos kävelet automaalikauppaan ja pyydät c5a värikoodilla maalia saat tuota frozen pure grey maalia.
 
Jos kumpaankin myydään samalla värikoodilla c5a korjauskynää niin silloin ne värit on samat. Värikoodi ratkaisee ei se mitä nimeä milloinkin käytetään. Valmistajat saattavat käyttää samasta maalisävystä eri nimeä riippuen missä sitä myyvät. Jos kävelet automaalikauppaan ja pyydät c5a värikoodilla maalia saat tuota frozen pure grey maalia.
Joo mutta eihän tämä vastaa kysymykseen jos värikoodia ei ole mistään nähtävissä tästä II -versiosta?
Varmaan tulee joskus, mutta jos nyt on joku esituotantovaihe menossa, niin mahtaako varaosaluetteloissakaan olla vielä korjauskyniä tarjolla.
 
Joo mutta eihän tämä vastaa kysymykseen jos värikoodia ei ole mistään nähtävissä tästä II -versiosta?
Varmaan tulee joskus, mutta jos nyt on joku esituotantovaihe menossa, niin mahtaako varaosaluetteloissakaan olla vielä korjauskyniä tarjolla.
C5A värikoodilla myytiin kumpaankin frozen pure grey väriin sopivaa maalikynää. Siitä voi päätellä, että eiköhän ne ole samat värit.
 
No otetaan esimerkiksi ihan Suomen konfiguraattorista i4 ja i5, joista i4:ään tarjolla frozen pure grey II ja i5:een tarjolla frozen pure grey:

1714590716954.png

1714590734757.png


Näyttää ainakin näissä mallikuvissa eri väreiltä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 752
Viestejä
4 564 647
Jäsenet
75 015
Uusin jäsen
Dani.kaipanen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom