Yleistä keskustelua autoista

Juu ei tuo vaadi kuin pari onnettomuutta ja parhaimmillaan tilanteen jossa poliisi tulkitsee tilanteet väärin ja mennään oikeuteen. Aika nopeasti tulevat merkit takaisin. Ihan hv touhua moiset. Onneksi ei tule liiemmin ajeltua alueilla missä noita on viljelty. Tai jos on tullut ajeltua, en ole moisista ainakaan tiennyt.
Mutta mikä merkki, onko tuolle siis mitään virallista merkkiä, (siis puhutaan ilmeisesti näistä missä ajetaan "korkean" jalkakäytävän yli.)
 
Mutta mikä merkki, onko tuolle siis mitään virallista merkkiä, (siis puhutaan ilmeisesti näistä missä ajetaan "korkean" jalkakäytävän yli.)
Näissä risteyksissä on aiemmin ollut kärkikolmiot, ylijatketulle jalkakäytävälle ei ole erikseen omaa merkkiä. Kuljettajan pitää tunnistaa korotetusta kadusta etuajo-oikeus, mikä on mahdotonta lumisella kadulla. Korotukset myös kuluvat normaalissa käytössä, pimeys, sateet ja sumut haittaavat myös. Minä palauttaisin näihin kärkikolmiot pikimmiten.
 
Näissä risteyksissä on aiemmin ollut kärkikolmiot, ylijatketulle jalkakäytävälle ei ole erikseen omaa merkkiä. Kuljettajan pitää tunnistaa korotetusta kadusta etuajo-oikeus, mikä on mahdotonta lumisella kadulla. Korotukset myös kuluvat normaalissa käytössä, pimeys, sateet ja sumut haittaavat myös. Minä palauttaisin näihin kärkikolmiot pikimmiten.
Joku info merkki siihen pitäisi keksiä, ja sellainen mikä toimisi koko maassa.
Kärkikolmio ei oikein käy, koske se kuuluu taasen selllaisiin paikkoihin jotka muuten olisi tasa-arvoisia.
 
Kyllähän tuo on hyvin tyypillistä sääntöihin perustuvaa virkamiestyötä, jossa on ajattelun mahdollisuus minimoitu. Asian voisi toteutta järkevästi ja tavalla joka vähentää merkittävästi väärinkäsityksen riskiä, mutta koska jossain on kirjoitettu ohjeistus toteutukseen ja sääntö, niin asiaa ei voida muulla tavalla edes harkita toteutettavaksi.
 
Kyllähän tuo on hyvin tyypillistä sääntöihin perustuvaa virkamiestyötä, jossa on ajattelun mahdollisuus minimoitu. Asian voisi toteutta järkevästi ja tavalla joka vähentää merkittävästi väärinkäsityksen riskiä, mutta koska jossain on kirjoitettu ohjeistus toteutukseen ja sääntö, niin asiaa ei voida muulla tavalla edes harkita toteutettavaksi.
Siis väistämisvelvollisuus jos ajetaan korotetun jalkakäytävän yli ? Sinänsä se selkeytti tilannetta, ja sitä voisi parantaa niin että suunnitellaan joku info merkki niihin kohtiin missä on sekaantumisen vaaran. On monia muitakin paikkoja joissa sekaantumisen vaara olisi hyötyä merkistä joka kertoo sitä lähestyvälle että tässä olet väistämisvelvollinen jostain syystä. Lisäkilpi voisi sitten kertoa miksi.
 
Kamux ja Saka oli selviö tuon toimintatavan vuoksi, mutta Delta ja Autokeskus vähän yllätti, että vetkuttavat vaihtoauton loppuvelan maksamisessa ja omiin nimiin rekisteröimisessä:

 
En minä tuosta osaa yllättyä, sehän on käytännössä ilmaista lainaa pääomavaltaisella alalla.

Edit: siis videota katsomatta, arvaan että kyse siitä että vaihtoauton lunastaminen on kestänyt X päivää, eikä tapahtunut välittömästi kauppojen jälkeen. Isommilla liikkeillä se volyymi saattaa olla niin järjetön, ettei sitä löysää pääomaa ole kaikkien lunastamiseen samalla sekunnilla millään. Kaupintarahoitukset tällä hetkellä niin kalliita, että niitä yritetään välttää viimeiseen asti.
 
Kamux ja Saka oli selviö tuon toimintatavan vuoksi, mutta Delta ja Autokeskus vähän yllätti, että vetkuttavat vaihtoauton loppuvelan maksamisessa ja omiin nimiin rekisteröimisessä:



Tuon videon henkilö on 15 vuotta osallistunut automarkkinoiden rahoittamiseen ja nyt tuli kuppi täyteen, kun selvästi asiakkaita pumpataan. Itsellä on vajaa tuplat takana tuohon nähden tätä kokemusta ja itselläkin tulee tässä mittatäyteen näitä kuvioita.
Viime vuonna, sain itse ihan asiallisen vaihtotarjouksen autostani ja myin sen pois ja vaihdoin toiseen.
Nyt sain useasta firmasta sellaisia 30% pienempiä tarjouksia vastaavan hintaisesta kamppeesta. Eikä tämä ole edes mikään hinnat-syöksyssä laitos.
Selväksi tuli, että tässä autokaupoilla on haussa asiakkan rahat ja asiakkaalle pahamieli. Ilmeisesti eurooppalaisten autotehtaiden kriisi on siirretty autokauppojen harteille ja se alkaa nyt siirtyä kuluttajien kukkaroon. Ei kiitos.
 
Miten hyvin rengasmelua saa vaimennettua jälkikäteen? Nelisen vuotta vanha hybridi-Corolla päätyi kuolinpesään ja olen arponut, ottaisinko sen osana perintöä vai laitanko myyntiin nyt keväällä ennen pesän jakamista. Hintaa tuolla varmaan olisi joku 20-25 k€ kun ei ole mikään hengenhätä saada heti kaupaksi. Olen nyt ajellut sillä muutaman päivän ja metelihän on helvetillinen jos vertaa omiin autoihin, eli v. 2013 Leoniin ja v. 2015 Golfiin. Yhtenä ajatuksena oli viedä se paikalliselle ruostesuojaajalle, joka tekee noita vaimennushommiakin, mutta en ole varma, onko siitä hirveästi apuja.
 
Miten hyvin rengasmelua saa vaimennettua jälkikäteen? Nelisen vuotta vanha hybridi-Corolla päätyi kuolinpesään ja olen arponut, ottaisinko sen osana perintöä vai laitanko myyntiin nyt keväällä ennen pesän jakamista. Hintaa tuolla varmaan olisi joku 20-25 k€ kun ei ole mikään hengenhätä saada heti kaupaksi. Olen nyt ajellut sillä muutaman päivän ja metelihän on helvetillinen jos vertaa omiin autoihin, eli v. 2013 Leoniin ja v. 2015 Golfiin. Yhtenä ajatuksena oli viedä se paikalliselle ruostesuojaajalle, joka tekee noita vaimennushommiakin, mutta en ole varma, onko siitä hirveästi apuja.

Matala melutaso kostuu yleensä niin monesta asiasta, että vaikeaa tuo yleensä on ellei ole sellaista selkeää isoa äänilähdettä.

Esim. omassa Skoda Fabiassa koko takakontin varapyöräkotelo oli käytännössä ilman mitään vaimentavaa materiaalia niin jo sen vuoraaminen butyylimatolla auttoi kuuluvasti.

Mutta kyllähän kun motaria 100-120km/h ajelee niin rengasmelu kuului joka puolelta eikä siinä enää auta vaikka lisäisi mattoa penkin alle kun sitä tulee muualta niin paljon sitä melua.
 
Yksi helppo asia on vaihtaa renkaat hiljaisempiin. Itsellä 2021 Hybrid Corolla ja melu on tosiaan valtava, mutta talvirenkaat vs hyvällä pinnalla mutta paskaa merkkiä olevat kesärenkaat, ero on valtava talvirenkaiden hyväksi. Kertonee tarpeeksi että talvirenkailla aikalailla max radio volume matka-ajossa on 34/50 vai oliko se 60 (hyvä biisi, nätti tie yms nostaa toki äänen määrää) ja kesärenkailla aloitetaan tuosta 34:stä että kuullaan muutakin kuin vain karkea sinnepäin versio biisistä.
 
Yksi helppo asia on vaihtaa renkaat hiljaisempiin. Itsellä 2021 Hybrid Corolla ja melu on tosiaan valtava, mutta talvirenkaat vs hyvällä pinnalla mutta paskaa merkkiä olevat kesärenkaat, ero on valtava talvirenkaiden hyväksi. Kertonee tarpeeksi että talvirenkailla aikalailla max radio volume matka-ajossa on 34/50 vai oliko se 60 (hyvä biisi, nätti tie yms nostaa toki äänen määrää) ja kesärenkailla aloitetaan tuosta 34:stä että kuullaan muutakin kuin vain karkea sinnepäin versio biisistä.
Nastarenkaista tuossa varmaan suuri osa äänestä johtuu. Omissa kun on Goodyearin kitkat (ja kesärenkaat) niin on jo lähtökohtaisesti hiljaisempaa. Tänään taisi olla volumet siinä 30 paikkeilla, toki ajelen enintään 60 km/h alueella.

Täytyypä vähän funtsia, tuosta olisi kuitenkin pitkäksi aikaa ajopeli (ajettu alle 40 tuhatta) ja hybridi sopii omaan ajotyyliin kuin nakutettu.
 
Nastarenkaista tuossa varmaan suuri osa äänestä johtuu. Omissa kun on Goodyearin kitkat (ja kesärenkaat) niin on jo lähtökohtaisesti hiljaisempaa. Tänään taisi olla volumet siinä 30 paikkeilla, toki ajelen enintään 60 km/h alueella.

Täytyypä vähän funtsia, tuosta olisi kuitenkin pitkäksi aikaa ajopeli (ajettu alle 40 tuhatta) ja hybridi sopii omaan ajotyyliin kuin nakutettu.
Itsellä 50tkm mittarissa ja 2.0 eli moottori ei huuda jatkuvasti. Renkaina Nokian R3 kitkat (2021 leimalla muistaakseni). Itsellä on esim viime kuun keskinopeus 67kmh. Eli maantiellä tulee kilsoja.
 
Pitääkö tuntea katu entuudestaan, jotta osaa väistää vasemmalta tulevaa autoa? Näitä on tehty Helsingissä eli siis ylijatkettu jalkakäytävä (oliko tuttu termi?). Näistä risteyksistä on poistettu kärkikolmiot. Hämmästelin näitä Helsingin Punavuoressa, risteykset Merimiehenkatu - Telakkakatu ja Punavuorenkatu - Telakkakatu. Näillä lumisilla keleillä ei autoilija erota jalkakäytävän jatkoa, vielä ei taida olla oikeusjuttuja näistä.

Iltalehti teki asiallisen jutun ja ihan aiheesta.
Jatkan vielä tästä aiheesta, koska IL kirjoitti juttuun jatkoa. Hyvä video kuvastaa talven ongelmia ja kärkikolmion poistamisella itse asiassa rikotaan sääntöjä.
Kärkikolmioita on poistettu monista risteyksistä Helsingissä ja muualla Suomessa. Valtioneuvoston ohjeissa kuitenkin sanotaan, että väistämisvelvollisuus pitää nimenomaan ilmoittaa liikennemerkillä, jos siitä voi syntyä epäselvyyttä.
 
Tää on taas niitä älyttömyyksiä mitä on todella vaikea ymmärtää, että miksi ihmeessä ?
1. Mitä haittaa siitä liikennemerkistä olisi ?
2. tuollaisen korotusten rakentaminen on moninkertaisesti kalliimpaa kuin liikennemerkin pystyttäminen. Suojatiekin on tietyti keksitty tähön tarkoitukseen.
3. mitä ihmettä tällä yritettään saavuttaa / parantaa ? ( korotusten rakentamisella tai liikennemerkin poistolla )
 
Tää on taas niitä älyttömyyksiä mitä on todella vaikea ymmärtää, että miksi ihmeessä ?
1. Mitä haittaa siitä liikennemerkistä olisi ?
Kärkikolmiosta ?
Perinteisesti kärkikolmiota ei laiteta helpolla paikkaan jossa sitä ei tarvita, väistämisvelvollisuus muuten. Joskus perusteltu sillä että turhien merkkien viljeleminen heikentää väistämissääntöjen sisäistämistä, eli liikkujat alkavat olettamaan että vastaava paikka missä ei olekkaan kärkikolmiota olisikin tasa-arvoinen.

2. tuollaisen korotusten rakentaminen on moninkertaisesti kalliimpaa kuin liikennemerkin pystyttäminen. Suojatiekin on tietyti keksitty tähön tarkoitukseen.
Jos jossain on rakennettu korotus sillä idealla että voidaan ottaa kärkikolmiopois on kyllä outoa.

3. mitä ihmettä tällä yritettään saavuttaa / parantaa ? ( korotusten rakentamisella tai liikennemerkin poistolla )
Korotuksen rakentamista jonnekkin, niin siihen en ota kantaa, mutta kommentoin lähinnä jalkakäytävää, kevyenliikenteen väylää joka rakennettu samaan taasoon, ei siis risteyksen kohdalla laske kymmentä senttiä muutamaksi metriksi jälleen noustakseen kymmenen senttiä, niin kyse varmaan esteettömästä liikkumisesta, ne kivitykset, reunat, luiskattunakin on oma haasteensa osalla kevyttä liikennettä. Toki se reuna on sitä väylää liikkuvalle myös merkki että risteys, ja toisin päin sulanmaan aikaan se on sitä autoväylää liikkuvalle merkki että tuossa on kevyenliikenteen väylä.

Tämä väistämisääntö päivityksen idea taisi olle selkeyttävä, eli kun niitä tilanteita missä autolla ajettiin jalkakäytävän yli, niin tuli sääntöihin selkeäksi että väistämis velvollisuus, vähentää niitä tilanteita missä vasemmalta päävääylää tuleva alko väistämään oikealta jalkakäytävän yli tulevaa.

Mutta tuskin tarkoitus oli se että kaupunkisuunnitteliat alkaa olemassaoleviin risteyksiin tekemään korotuksia ja kolmiooita rapsiin pois.
 
Pitääkö tuntea katu entuudestaan, jotta osaa väistää vasemmalta tulevaa autoa? Näitä on tehty Helsingissä eli siis ylijatkettu jalkakäytävä (oliko tuttu termi?). Näistä risteyksistä on poistettu kärkikolmiot. Hämmästelin näitä Helsingin Punavuoressa, risteykset Merimiehenkatu - Telakkakatu ja Punavuorenkatu - Telakkakatu. Näillä lumisilla keleillä ei autoilija erota jalkakäytävän jatkoa, vielä ei taida olla oikeusjuttuja näistä.
Joo Telakkakadulla näitä on useampi. Yksi aika varma tapa tunnistaa nämä on suojatiemerkkien puuttuminen. Jos molemmilla puolilla on jalkakäytävä, eikä niiden välillä ole suojatietä, niin pitäisi pystyä päättelemään, että olet ajamassa jalkakäytävän yli ja täten väistät ihan kaikkea. Samaa mieltä siitä, että varsinkin uutena tapana tämä voi aiheuttaa epäselvyyksiä.
Tää on taas niitä älyttömyyksiä mitä on todella vaikea ymmärtää, että miksi ihmeessä ?
1. Mitä haittaa siitä liikennemerkistä olisi ?
2. tuollaisen korotusten rakentaminen on moninkertaisesti kalliimpaa kuin liikennemerkin pystyttäminen. Suojatiekin on tietyti keksitty tähön tarkoitukseen.
3. mitä ihmettä tällä yritettään saavuttaa / parantaa ? ( korotusten rakentamisella tai liikennemerkin poistolla )
1. Ei tuolle tapaukselle ole varsinaista liikennemerkkiä. Kärkikolmiota voi tuon 2020 asetuksen mukaan käyttää, mutta omasta mielestä se voi myös aiheuttaa epäselvyyttä sen suhteen onko ylittämässä jalkakäytävää.
2/3. Korotus tuo turvaa jalankulkijalle. Ja ihan lainkin mukaan siinä on vivahde-ero, ylittääkö auto jalkakäytävän vai jalankulkija suojatien. Voidaan kuitenkin sopia, että kyseessä on täysin psykologinen vaikutus, mutta itse koen oloni turvallisemmaksi jalkakäytävällä.
 
Alkoi naurattaa kun tämmöinen mainos tuli vastaan, nyt lähtee Golffi halvalla!

Tiedä kyllä, että tuo on R-malli ja neliveto yms, mutta onhan hinta silti aivan posketon Volkswagen Golffista. Paljollakohan olisi 80-luvulla irronnut Golf GTI kaikilla kilkkeillä?
 

Liitteet

  • Screenshot_20240307-174244.png
    Screenshot_20240307-174244.png
    583 KB · Luettu: 131
Tuleeko nykyään hylätty vai huomioitus jos xenonien kanssa puuttuu ajovalopesurit?
 
Tuleeko nykyään hylätty vai huomioitus jos xenonien kanssa puuttuu ajovalopesurit?
Riippuu tehosta. Ihan kuin ledeissä. Ledejä ja xenoneita on alle x määrän lumeneja vai mikä olikaan se oikea mittayksikkö joissa ei tarvitse pesureita ja kun mennään siitä yli, tarvitaan pesurit.
 
Riippuu tehosta. Ihan kuin ledeissä. Ledejä ja xenoneita on alle x määrän lumeneja vai mikä olikaan se oikea mittayksikkö joissa ei tarvitse pesureita ja kun mennään siitä yli, tarvitaan pesurit.

Ei taida siis maksaa vaivaa vaihtaa halogeeniumpioita xenoneihin kun ne on 35w, ja pesurit puuttuu, mikäli hylky tulee niiden puutteen vuokse.
 
Ei taida siis maksaa vaivaa vaihtaa halogeeniumpioita xenoneihin kun ne on 35w, ja pesurit puuttuu, mikäli hylky tulee niiden puutteen vuokse.
No siis... oli valon lähde mitä teknologiaa tahansa, olennaisin asia on valokuvio ja valoteho. Sulla voi olla pirun hyvät halogeenit tai vastaavasti helvetin huonot matrix ledit. Esim Tesla Model 3:n valot valaisivat helvetin hyvin ja ei pesureita ja vastaavasti 2021 Corolla ledeillä, 2018 Fiesta ledeillä yms olivat vain meh. Ja halogeeneista taas otetaan esimerkiksi tuo oma MX-5, ollakseen normi halogeeni lamput, niillä näkee yllättävän hyvin (todennäköisesti tuo symmetrinen iso pyöreä muoto ainakin auttaa) mutta esim MK6.5 Ford Escort oli varsin meh.
 
Isommilla liikkeillä se volyymi saattaa olla niin järjetön, ettei sitä löysää pääomaa ole kaikkien lunastamiseen samalla sekunnilla millään.
Tämähän se ongelma juuri on. Itse en halua antaa vakuudetonta korotonta lainaa edes päiväksi saati pariksi viikoksi persaukiselle luottokelvottomalle, oli se sitten yritys tai henkilö. Hirveä riski asiakkaille.
 
Tämähän se ongelma juuri on. Itse en halua antaa vakuudetonta korotonta lainaa edes päiväksi saati pariksi viikoksi persaukiselle luottokelvottomalle, oli se sitten yritys tai henkilö. Hirveä riski asiakkaille.
Mitä suotta epäröidä :) No vakavasti, Autokaupan petosvyyhdissä jo noin 30 uhria, yksittäiseltä asiakkaalta voi jäädä jopa yli 100 000 euroa saamatta , tuo toki petosjuttu, mutta jos se rehellisen kauppiaan konkurssihakamus sattuu juuri sille kohdalle kun oman auton rahat saamatta, niin voi harmittaa vähän enemmän kuin jokin Anttilasta saamatta jäänyt paketti.
 
Alkoi naurattaa kun tämmöinen mainos tuli vastaan, nyt lähtee Golffi halvalla!

Tiedä kyllä, että tuo on R-malli ja neliveto yms, mutta onhan hinta silti aivan posketon Volkswagen Golffista. Paljollakohan olisi 80-luvulla irronnut Golf GTI kaikilla kilkkeillä?

Ei ole enää kansanauto kun hinnat alkaen mallitkin lähtevät 30k€:sta.

IV koppanen gti maksoi 2002 29k€, kaveri sellaisen osti.
 
Miettikääs sitä että olin katsovinani että uus Civic lähtee 40 000e:sta.
Siihen nähden ei paljon golfien hinnat huimaa.
 
Ei ole enää kansanauto kun hinnat alkaen mallitkin lähtevät 30k€:sta.

IV koppanen gti maksoi 2002 29k€, kaveri sellaisen osti.

Pikaisesti katsottuna GTi:n alkaen hinta nyt ~45600e, sitten taas 29000e reilun 20v takaista rahaa nykyrahassa noin 42500e niin eipä tuossa kovin kummoista eroa ole tullut.
 
Tuleeko nykyään hylätty vai huomioitus jos xenonien kanssa puuttuu ajovalopesurit?

Itse vaihdoin karmeat jälkiasennus xenonit jotka on otteessa tavallisiin halogeeneihin. Ei ole koskaan pesuria ollut. Varmaan tuostakin voisi kitistä että pitäisi muutoskatsastaa takaisin. Jos laittaisi tuohon ledipolttimot huomaiskohan katsuri, sopivasti kuluneet umpiot.
 
Alkoi naurattaa kun tämmöinen mainos tuli vastaan, nyt lähtee Golffi halvalla!

Tiedä kyllä, että tuo on R-malli ja neliveto yms, mutta onhan hinta silti aivan posketon Volkswagen Golffista. Paljollakohan olisi 80-luvulla irronnut Golf GTI kaikilla kilkkeillä?
Vuonna 1985 Golf GTI 16v maksoi 126 200 mk (vastaa 49 729,17 € v. 2023) ja vuonna 1989 159 900 mk (vastaa 52 476,06 € v. 2023).

Tällä hetkellä K-Auton hinnastossa on Golf GTI 180 kW DSG veroineen 45 595,13 €, eli halvempi kuin 80-luvulla. Koko on samalla kasvanut, varusteita paljon enemmän ja tehoa yli tuplat.

Golf R kuuluu mallistossa pykälää ylemmäs nelivetoineen.
 

Liitteet

  • Screenshot_2024-03-08-20-26-41-26_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-03-08-20-26-41-26_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    196,6 KB · Luettu: 23
  • Screenshot_2024-03-08-20-25-45-61_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-03-08-20-25-45-61_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    214,2 KB · Luettu: 22
Hieman hintakuplaa sekoittaa se että 80-luvulla taisi veroa olla hinnassa yli 100%, mikä rokotti malliston kalleimpia malleja Suomessa kohtuuttomasti.
 
Hieman hintakuplaa sekoittaa se että 80-luvulla taisi veroa olla hinnassa yli 100%, mikä rokotti malliston kalleimpia malleja Suomessa kohtuuttomasti.
Yli 100% ? Aikanaan autoverotuksessa taisi yksi kipupiste olla moottoritilavuus, jonkatakia 2 litraa oli kipupiste, valmistusmaakin vaikutti suuresti.

Joidenkin mallien kohdalla veroton virallinen hinta saatto olla liki puolet verollisesta hinnasto hinnasta, jos siis sitä meinasit että autovero verottomasta hinnasta oli yli 100% en väitä onko noin, mutta myyvien osalta taidettu mennä selkeästi alempana korkeinakin aikoina. (80 luku pitkä)

Jotkut maahantuoja väitti että pystyivät neuvottelemaan halpoja hintoja, ja toki se pienehkökin ero näkyi myyntihinnoissa.
Jos (muistaakseni) autoverotuksen pohjana oleva hinta ei ollut riippuvainen hinnasto hinnasta, ja liikevaihtoverotorus erilaista, kartellit sallittuja, niin hinnasto hinnatkin saatto elää omaa elämäänsä.
 

Aika hiljaiseksi vetää. Taksi ollut siis valoissa pysähtyneenä. Paljonkohan on ollut nopeutta tällä peräänajajalla? Yllättävää, että peräänajaja selviää ja tämä taksinkuljettaja kuollut. Yllättävän lytyssä myös Mersun perä. Jotenkin ajattelin ettei noin pahasti voisi käydä. Tullut ihan kuljettajan penkkiin asti sisään?

Pelottavaa miten joku hullu voi ajaa milloin vaan perseeseen ja tappaa.
 
Yli 100% ? Aikanaan autoverotuksessa taisi yksi kipupiste olla moottoritilavuus, jonkatakia 2 litraa oli kipupiste, valmistusmaakin vaikutti suuresti.

Joidenkin mallien kohdalla veroton virallinen hinta saatto olla liki puolet verollisesta hinnasto hinnasta, jos siis sitä meinasit että autovero verottomasta hinnasta oli yli 100% en väitä onko noin, mutta myyvien osalta taidettu mennä selkeästi alempana korkeinakin aikoina. (80 luku pitkä)

Jotkut maahantuoja väitti että pystyivät neuvottelemaan halpoja hintoja, ja toki se pienehkökin ero näkyi myyntihinnoissa.
Jos (muistaakseni) autoverotuksen pohjana oleva hinta ei ollut riippuvainen hinnasto hinnasta, ja liikevaihtoverotorus erilaista, kartellit sallittuja, niin hinnasto hinnatkin saatto elää omaa elämäänsä.

Moottoritilavuudet vaikuttivat lähinnä kai työsuhdeautojen verotusarvoon, jonka hedelmänä taisi tulla mm. suomessa turbotettu Sierra 1.3l.

"1990 Verokerrointa pienennettiin 5 prosenttiyksikköä, jolloin se aleni 127 %:iin syyskuun alusta alkaen. Maastohenkilöautojen vero nostettiin 50 %:iin alkaen 1.6.1990." Lainaus tuulilasin artikkelista, jota ei enää löydy valitettavasti netistä.
 

Aika hiljaiseksi vetää. Taksi ollut siis valoissa pysähtyneenä. Paljonkohan on ollut nopeutta tällä peräänajajalla? Yllättävää, että peräänajaja selviää ja tämä taksinkuljettaja kuollut. Yllättävän lytyssä myös Mersun perä. Jotenkin ajattelin ettei noin pahasti voisi käydä. Tullut ihan kuljettajan penkkiin asti sisään?

Pelottavaa miten joku hullu voi ajaa milloin vaan perseeseen ja tappaa.
Vauhtia on ollut mallia helvetisti. Olin Peugeot 405:n takapenkillä kun rattis täräytti konttiin kun pökötti oli melkein pysähdyksissä. Kontti tuli melkein takapenkkiin. Arvio vauhdista oli viranomaisten mukaa n.80kmh. Tuo oli kuitenkin 80-90-luvun auto. Ei moderni mersu. Jotta tuollaista tuhoa saadaan aikaan, vauhtia on ollut sanoisin että vähintään 120kmh+. Tuossa toki vaikutti ettei kuski osunut puhtaasti keskelle konttia, vaan sivuun. Mutta kyllä tuossa vaihtia on ollut.
 

Aika hiljaiseksi vetää. Taksi ollut siis valoissa pysähtyneenä. Paljonkohan on ollut nopeutta tällä peräänajajalla? Yllättävää, että peräänajaja selviää ja tämä taksinkuljettaja kuollut. Yllättävän lytyssä myös Mersun perä. Jotenkin ajattelin ettei noin pahasti voisi käydä. Tullut ihan kuljettajan penkkiin asti sisään?

Mietin kanssa tuota vauhtia. Satasta paikallaan olevaan? Kuskin paikka näyttää ehjältä, mutta onhan rykäisy aivan mieletön ja ehkä kroppa ei ole vaan kestänyt sitä.
 
Asiaton käytös
Eiköhän siellä ole joku ählämi näyttänyt taas ajotaitojaan. Se on jännä että liikenteessä näillä suojavärin omaavilla ei ole koskaan sellaista normaalia ajotapaa, vaan ajetaan joko silmiinpistävän hiljaa ja varovaisesti, tai sitten aivan reikä päässä on/off kaasulla.
 
Eiköhän siellä ole joku ählämi näyttänyt taas ajotaitojaan. Se on jännä että liikenteessä näillä suojavärin omaavilla ei ole koskaan sellaista normaalia ajotapaa, vaan ajetaan joko silmiinpistävän hiljaa ja varovaisesti, tai sitten aivan reikä päässä on/off kaasulla.
Tai sitten se perisuomalainen rattis... Aivan turhaa rasismi paskaa huutelet. Ja en omaa "suojaväriä" ja koen että maahanmuuttajien ajotavoissa on huomattavia aukkoja.
 
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010283254.html

Aika hiljaiseksi vetää. Taksi ollut siis valoissa pysähtyneenä. Paljonkohan on ollut nopeutta tällä peräänajajalla? Yllättävää, että peräänajaja selviää ja tämä taksinkuljettaja kuollut. Yllättävän lytyssä myös Mersun perä. Jotenkin ajattelin ettei noin pahasti voisi käydä. Tullut ihan kuljettajan penkkiin asti sisään?
...
Kuvan mersu ollut parkissa, kuvan perusteella rajusti tultu, voi kuvitella miten pää liikehtinyt, jos ei sattumalta pää nojannut tiukasti niskatukeen.
En yllätty jos peräänajan hidastuvuudet/kiihtyvyydet kiinni enemmän siitä mihin tuon jälkeen osunut.


Moottoritilavuudet vaikuttivat lähinnä kai työsuhdeautojen verotusarvoon,
Ok, ne jutut että niin iso auto kanta leikkaantuu kahteenlitraan, että kyse myös muusta kuin autoedusta. niin ajattelin että vaikutti myös autoveroon.

"1990 Verokerrointa pienennettiin 5 prosenttiyksikköä, jolloin se aleni 127 %:iin syyskuun alusta alkaen. Maastohenkilöautojen vero nostettiin 50 %:iin alkaen 1.6.1990." Lainaus tuulilasin artikkelista, jota ei enää löydy valitettavasti netistä.
Yritin etsiä, en nyt tuosta oikein hahmota. Mutta jo ihan matemaattisesti on jostain muusta kuin autonmyyntihinnoista... :) Avattiinko artikkellissa tarkemmin ?

90 luvulla on ollut kaavaa missä ensin ynnätään verotusarvo, ja veronmäärä siitä prosentti esim 100% ja siitä sitten vähennetään jokin summa. Mutta kuitekin vähintään 50% verotusarvosta.

En tähän väliin löytänyt 80 luvun kaavoja, mutta ilmeisesti vuosien saatossa puljattu verotusarvon, veron määrän kanssa, mikä sitten prosenttuaalisesti kohdellut eri hintaisia ja eri suunnista valmistettuja eri tavoin.

Edit, jotain löyty
1987 verotusarvo + 37% - 4600mk, 80 lopulla tuli turvallisuus (ABS?) päästö veroetuja.
Malli edelleen suosi halvempia autoja. Ehkä näillä hippusilla ei pysty tarkkaan laske minkä hintaisessa autossa olisi 100% veroa. (* 50% mini esiintyy monessa tekstissä.

Verotusarvo ilmeisesti se millä mm Saab-Valmetin tuotantoa verotuettiin.


(*
100% niin se ei vielä tarkoita että myyntihinnasta 50% olisi veroa, verotusarvo ei määrytynyt myyntihinnan mukaan, eli jakeluportaan kulut/katteet ei sitä kasvattaneet.
 
Viimeksi muokattu:

Aika hiljaiseksi vetää. Taksi ollut siis valoissa pysähtyneenä. Paljonkohan on ollut nopeutta tällä peräänajajalla? Yllättävää, että peräänajaja selviää ja tämä taksinkuljettaja kuollut. Yllättävän lytyssä myös Mersun perä. Jotenkin ajattelin ettei noin pahasti voisi käydä. Tullut ihan kuljettajan penkkiin asti sisään?

Pelottavaa miten joku hullu voi ajaa milloin vaan perseeseen ja tappaa.
Huh huh!

Mersun painopiste on siirtynyt valojen oikeanpuolimmaiselta suoraan jatkavalta kaistalta 43 m eteen ja oikealle. Voi tosin olla, että oli jo siirretty pois tieltä. Vaikkei olisikaan, niin kuski ei ole enää ollut painamassa jarrua, joten helposti kertyy matkaa.

Osan Mersun suuresta vauriosta selittää törmäys keskilinjasta hieman vasemmalle. Toisen osan selittää vastapuolen normaalia suurempi korkeus, jolloin Mersun alimmat osat eivät täysin osallistu energian vastaanottamiseen. Kolmanneksi vastapuoli oli raskaampi auto. Joka tapauksessa nopeuden on täytynyt olla suuri (>100 km/h), jotta tulee noin pahaa jälkeä. Kyseisessä risteyksessä on mahdollista ajaa jopa huippunopeutta (170 km/h), mutta vähempikin riittää. Motarinopeus 120 km/h riittänee, jolloin törmäys vastaa samaa kuin 50-55 km/h kallioon, eli törmääjä voi selvitä hengissä.

Traficom antoi peräänajajan auton tiedoiksi:

Toyota Hilux
N1G/pakettiauto
Vakuutus Valtiokonttori v.2015 alkaen
5 istumapaikkaa
Korkeus 1850 mm
Omamassa 2145 kg
170 km/h
Vinssi
Alusta- ja helmapanssarit

Vakuutuksesta päätellen PV:n auto. Auton ei sanottu olleen varastettu, mutta rattijuoppo ja ampuma-aserikos, eli olisiko joku henkilökunnasta ajanut päihtyneenä asiattomia aseita kontissaan?
 

Liitteet

  • Screenshot_2024-03-09-16-39-31-16_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-03-09-16-39-31-16_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    170,3 KB · Luettu: 108

Maavoimat tiedotti lauantaina alkuillasta, että taksin kanssa kolaroinut auto on Puolustusvoimien maastohenkilöauto, joka oli otettu luvatta käyttöön.

Autoa ajanut henkilö, eli epäilty, työskentelee määräaikaisessa virassa Puolustusvoimilla.

Auto ei ollut onnettomuushetkellä Puolustusvoimien tehtäviin liittyvässä ajossa, maavoimien tiedotteessa tähdennetään.

Some tiesi taas jo etukäteen.
 
Esim Tesla Model 3:n valot valaisivat helvetin hyvin ja ei pesureita
Erikoista.
Vuonna 2020 TM on talviautovertailussa todennut kyseisen auton valot melko heikoiksi.
Yhtenä heikkoutena oli todettu yksiselitteisesti valot ja toisena ohjaustunto. Tosin kehuit jossain ketjussa muistaakseni myös ohjaustuntoa?
 
Erikoista.
Vuonna 2020 TM on talviautovertailussa todennut kyseisen auton valot melko heikoiksi.
Yhtenä heikkoutena oli todettu yksiselitteisesti valot ja toisena ohjaustunto. Tosin kehuit jossain ketjussa muistaakseni myös ohjaustuntoa?
Itsellä oli ne päivitetyt ledit, en tiedä olivatko ne 2020 mallin erilaiset/huonommat. Ja ohjaustuntuma ratista ei ollut eeppisin vs hot hatchit yms. mutta se oli looginen ennalta-arvattava ja perstuntuma oli varsin hyvä. Vaati vain sen että kuski tietää mitä paino aiheuttaa.
 
Huh huh!

Mersun painopiste on siirtynyt valojen oikeanpuolimmaiselta suoraan jatkavalta kaistalta 43 m eteen ja oikealle. Voi tosin olla, että oli jo siirretty pois tieltä. Vaikkei olisikaan, niin kuski ei ole enää ollut painamassa jarrua, joten helposti kertyy matkaa.

Osan Mersun suuresta vauriosta selittää törmäys keskilinjasta hieman vasemmalle. Toisen osan selittää vastapuolen normaalia suurempi korkeus, jolloin Mersun alimmat osat eivät täysin osallistu energian vastaanottamiseen. Kolmanneksi vastapuoli oli raskaampi auto. Joka tapauksessa nopeuden on täytynyt olla suuri (>100 km/h), jotta tulee noin pahaa jälkeä. Kyseisessä risteyksessä on mahdollista ajaa jopa huippunopeutta (170 km/h), mutta vähempikin riittää. Motarinopeus 120 km/h riittänee, jolloin törmäys vastaa samaa kuin 50-55 km/h kallioon, eli törmääjä voi selvitä hengissä.

Traficom antoi peräänajajan auton tiedoiksi:

Toyota Hilux
N1G/pakettiauto
Vakuutus Valtiokonttori v.2015 alkaen
5 istumapaikkaa
Korkeus 1850 mm
Omamassa 2145 kg
170 km/h
Vinssi
Alusta- ja helmapanssarit

Vakuutuksesta päätellen PV:n auto. Auton ei sanottu olleen varastettu, mutta rattijuoppo ja ampuma-aserikos, eli olisiko joku henkilökunnasta ajanut päihtyneenä asiattomia aseita kontissaan?
Jep. Tuollainen korkea lava-auto on lähes pahinta mitä voi tulla matalan farmarin konttiin noin suurella nopeudella.
Takana ei ole samalla tavalla törmäysvoimia sitovia rakenteita kuin edessä, varsinkaan pohjalevyn yläpuolella. Kaiken lisäksi ei ole turvatyynyjä apuna, kun auton "alusta" lähtee alta 100km/h ja istuimen rakenne todennäköisesti pettää.
Surullinen keissi kaikenkaikkiaan, toivottavasti Hilux kuski saa tuntuvan tuomion.
Edit. pahimmat typot
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä oli ne päivitetyt ledit, en tiedä olivatko ne 2020 mallin erilaiset/huonommat. Ja ohjaustuntuma ratista ei ollut eeppisin vs hot hatchit yms. mutta se oli looginen ennalta-arvattava ja perstuntuma oli varsin hyvä. Vaati vain sen että kuski tietää mitä paino aiheuttaa.
Päivitetyt ledit on varmaan sama asia kuin ne vastaantulijota sokaisemattomat ledit? Niitä alkoi näkymään 2020 jälkeen (tai lähinnä vastaantulija näki jotain vaikka model 3 oli ajanut vastaan).
2020 mallin valot ovat väksin huonommat, ne olivat vertailun vertailun heikoimmat, tuskin kehuisit mosia valoja?
 
Päivitetyt ledit on varmaan sama asia kuin ne vastaantulijota sokaisemattomat ledit? Niitä alkoi näkymään 2020 jälkeen (tai lähinnä vastaantulija näki jotain vaikka model 3 oli ajanut vastaan).
2020 mallin valot ovat väksin huonommat, ne olivat vertailun vertailun heikoimmat, tuskin kehuisit mosia valoja?
En minä tiedä miten sokaisivat vastaantulijoita. Itse istuin aina ratin ja penkin välissä. Tiedän vain että näin eteeni oikein mainiosti ja sehän se toki on itselle olennaisin asia. Ei eroa mitenkään esim Mersun laser valoista jotka vievät näön ikuisuudeksi ja ovat myös täysin lailliset. Niistä vain ei huudella liikaa.
 
Tässä vielä MTV Uutisten parempi kuva Pirkkalan autovahinkokeskuksen pihalta.
Hiluxin tikapuurunko on painunut notkolle ja etuakseli siirtynyt vaaksan vasemmalle. Suurimmat keulan vauriot eivät kuvassa näy, sillä vain etumatkustajan puoli on osunut Mersun perään. Oletettavasti koko oikea etupyörä on irti.

Aika järeän näköinen jälkiasennuksen näköinen rautapalkki takapuskurin alla. Olikohan edessä jotain vastaavaa virityspalkkia vinssin kiinnityspisteeksi, ja se kiinni tikapuurungossa? Kotitekoinen "muurinmurtaja" kolaritilanteessa. Traficomin lisätiedoissa oli mainittu vain vinssi ja pohjapanssarit. Toki rungollinen auto ei muutenkaan anna periksi samaan tapaan kuin normaali henkilöauto.
 

Liitteet

  • oma-lempaalantie-kolari-09032024.png
    oma-lempaalantie-kolari-09032024.png
    1,2 MB · Luettu: 176

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 442
Viestejä
4 512 419
Jäsenet
74 369
Uusin jäsen
nabsa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom