Parameter | Hydraulic Power Steering | Electric Steering |
Complexity | More complicated | Less complicated
- Perustelut puuttuvat. |
Hydraulic fluid requirement | Operates on hydraulic fluids | Do not require fluids to operate
- Riippuu kokonaan mekanismista, jolla sähköinen ohjaustehostus on toteutettu. Monesti siellä kyllä on "vain" sähkömoottori rattiakselia kääntämässä, jolloin hydrauliöljyä tosiaankaan ei tarvita. Osa sähkömoottorilla toteutetuista ohjaustehostimista on toteutettu ruuvipyörällä ja ohjaus menee kokonaan jumiin, jos moottori ei pyöri. |
Electric motor requirement | They do not require an electric motor for their operation | Electric motors play a key role in operating them
- Tämä on totta. |
Weight | They weigh more | They weigh less
- Sähkömoottorissa on paljon kuparia. Ohjaustehostimen pumppu taas voi olla alumiinirunkoinen ja painaa alle kilon, ja se ohjaustehostimissa käytetty hydraulisylinteri on melkoisen kevytrakenteinen ja usein vieläpä integroitu hammastankoon, jolloin lisää painoa ei tule. Rattiakselin torsioventtiilikin painaa joitain satoja grammoja. Joka tapauksessa kyse on vain satojen grammojen painoerosta sähköisen ja hydraulisen tehostimen välillä, olkoon ero sitten kumman eduksi tahansa. |
Cost | Less costly | More costly
- Sähkötoiminen tehostin saattaa nykyään olla jopa halvempi tehdä, koska lait vaativat joka tapauksessa laittamaan sinne ne rattia kääntelevät sähkömoottorimekanismit. |
Maintenance cost | Maintenance cost is high. | Maintenance cost is low.
- Tämä ei pidä ollenkaan paikkaansa. Käytännössä aina sähköisen ohjaustehostimen vikaantuessa korjaaminen maksaa paljon. Hydraulinen ohjaustehostin taas tulee useimmissa tapauksissa kuntoon laakerien ja akselitiivisteiden vaihdolla, jotka maksavat joitain yksittäisiä euroja. Tavallisesti hydraulinen ohjaustehostin kestää puolisen miljoonaa ajokilometriä ilman vikoja. |
Durability | More prone to faults and hence do not last for a longer time. | Less prone to faults and hence more durable.
- Ei oman kokemukseni perusteella pidä paikkaansa. Sähköisissä ohjaustehostimissa on hyvin usein vikoja jo melko uusina. Hydraulisessa ohjaustehostimessa taas kaikki liikkuvat osat ovat öljyvoideltuja ja kestävät senkin takia luonnostaan melko pitkään. |
Response to varying speeds | Response to varying speeds is not that good. | Response better at varying speeds.
- Mitähän tässä tarkoitetaan? |
Effect on fuel mileage | Can reduce fuel mileage of the engine. | Does not affect the fuel mileage of the engine.
- Ei pidä paikkaansa. Kaikenlainen tehostus lisää aina kulutusta, koska jostain sen voiman on tultava. Energiaa ei synny tyhjästä.
- On kyllä totta, että yleensä hydraulinen ohjaustehostin toteutetaan vakiotilavuuksisella lamellipumpulla, joka pumppaa vakiomäärän öljyä jokaista pyörähdystä kohti, ja öljyä siis kiertää pumpun ja säiliön välillä melkoisella vauhdilla silloinkin, kun rattia ei käännetä. Suurin osa ohjaustehostuksen aiheuttamasta kulutuksen lisääntymisestä (joka siltikin on varsin merkityksetöntä) johtuu siitä. Tehostuksen voisi kuitenkin toteuttaa myös hieman kalliimmalla muuttuvatilavuuksisella pumpulla. |
Components | Consists of a hydraulic piston, return lines, hydraulic control valve, rack housing, and pinion gear. | Consists of a pinion shaft, rack-and-piston housing, steering torque sensor, ball-screw mechanism, drive belt, electric motor, and steering rack.
- Pinjoni ja hammastanko eivät varsinaisesti liity itse tehostimeen mitenkään. Vasemmalta puolelta on unohtunut mainita itse torsioventtiili ja jonkin verran komponentteja puuttuu oikealtakin puolelta. Palloruuvimekanismi ei varsinaisesti kuulu sähköiseen tehostimeen mitenkään, mutta sillä toteutettuja ohjaussimpukoita on kyllä olemassa. |
Road feedback | They have more road feedback. | They have less road feedback.
- Ei välttämättä pidä tämäkään paikkaansa. |
Adjustability | This steering type can be adjusted manually. | This steering type is adjusted digitally.
- Mikä on "steering type"? Mistä tässä on kyse, ja mitä tarkoittaa manuaalinen vs. digitaalinen säädettävyys? |
Repairing frequency | They have a lot of components and hence can require repairing more times. | They do not have so many components and hence repairing frequency is less.
- Ei pidä edelleenkään tämäkään paikkaansa. |
Damage to the steering system | If they get damaged, the car can still move but with a lot of effort. | If they get damaged, the steering will not
- Lause taitaa jäädä kesken. Selitin jo aikaisemmassa viestissäni hydraulisen tehostimen mahdollisia vikaantumismekanismeja - sekin voi kyllä vikaantua niin, että ratti kääntyy itsekseen johonkin suuntaan. Nykyautoissa usein ohjaus on sillä tavalla huonosti suunniteltu, että ilman tehostinta ratin kääntäminen on raskasta. |