Yleinen TV:n hankinta- & säätöketju

No vihdoin tuli Bravia 8 perille asti. Sai odottaa about kuukauden tilauksesta (Verkkokauppa).

Ohan toi ero, sanotaanko melko suuri vrt. 10v vanhaan 1080p Sonyyn. :D

Nyt pitää sitten opetella kaikki kommervenkit. Nämähän ovat nykyään helvetin monimutkaisia laitteita. Pelkkä ensikäynnistys ja kaikenlainen säätö otti yllättävän kauan aikaa.

TV:n omista kaijuttimista ehdoton plussa heti kärkeen, tilaäänineen (puhe tulee oikeasti suun suunnalta). Enpä tiennyt että näissä on tämmöisetkin ominaisuudet jo out-of-the-box. Kaveriksi on kuitenkin tulossa Soundbar lähiaikoina joka nostannee kokemuksen taas stepin ylemmäksi.

Kestäisipä tämäkin sen reilu 10v kuin edellinenkin, joka siis edelleen toimii. Mökille voisi vaikka viedä.

Sonyn omistajille kyssäri. Saako noita kuva/audio asetuksia jotenkin tallennettua johonkin templateihin tjms. että muistaisi asetukset kun siirtyy sovelluksesta toiseen? Ärsyttää aina vaihdella niitä kun siirtyy esim. konsolikäytöstä, leffaan ja/tai musiikin kuunteluun. Noihin tarvii kuitenkin eri säätöjä kaikkiin.
 
Jollain OLED:eilla 24fps sisältö tökkii ekstrapaljon nopeiden pikselien vasteaikojen puolesta, voiko silloin edes puhua "creators intention" jos hän on tehnyt sen jollain hitaan vasteajan monitorilla?
Minkähänlainen hitaan vasteajan monitori on mahtanut olla Kummisedän "hänellä" (en tiedä viittasitko tuolla ohjaajaan vai leikkaajaan, oletan että ensimmäistä) tai juuri millään viime vuosituhannen puolella tehdyllä elokuvalla?

Ihan oikeasti, elokuvien 24 fps materiaalia on digitaalisesti käsitelty vasta ihan lähivuosikymmeninä ja sitä edeltävät 100 vuotta ihan filmiä suoraan katsomalla ja käsin siitä pätkimällä. Ja sitä samaa materiaalia on digitaalisessa muodossa nykyäänkin levyllä tai suoratoistossa alkuperäiseltä filmiltä skannattuna. Sitä paitsi elokuvat edelleen kuvataan 24 fps ja ei sen liikettä muokata erikseen siltikään.

Itse kyllä käytän mielummin hz-tuplaajaa joka tekee saippuaooppera efektiä ehkä 0.1% ajasta, kun katsoo jotain hidastempoista ohjelmaa. 24hz tökkii mun silmään helvetisti liikaa, myös ei OLED-telkulla.
Tyypillinen OLED TV jossa on 120Hz paneeli tekee kyllä tuon Hz noston mutta sitä ei tuplata vaan se esitetään "kvintetissä", eli esimerkiksi LG OLEDissa 24Hz:lle tehdään 5:5 pulldown = 120Hz. Tuolla ei vielä tehdä hallaa kuvalle. Siinä vaiheessa mennään metsään, kun annetaan näyttölaitteen alkaa keksimään jotain omiaan alkuperäisen 24 fps freimien väliin ja tämä on juuri sitä mitä nuo "liikkeenparannukset" tekee ja sitä on ne kuvassa näkyvät häröt joita monikaan ei voi sietää, plus tuosta tulee se luonnoton saippuaoopperamainen liike kuvaan.

Saippuaooperaa tulee LG:n töllöillä vasta kun ruudulla alkaa tapahtua nopeita asioita. Jääkiekossakin yllättävän vähän kuitenkin, kun kamera liikkuu ainoastaan sivuttain.
Tuoko on sitten parempi?
 
Viimeksi muokattu:
Tuoko on sitten parempi?

Parempi kuin että kuva tökkii ~24fps 100% ajasta, niin kyllä. Ennemmin otan 0.1-1% ajasta saippuaoopperaa, kuin 100% ajasta tökkivää kuvaa. Kauniisti voidaan sanoa että 24fps on ''creators intent'', vaikka todellisuudessa isot ohjaajat kuten James Cameron ovat ottaneet/ottaisi kiljuen riemusta vastaan 50-120hz joka leffassa. Jos jonkun mielestä 24hz ei ole tökkivää, niin ei siinä sitten mitään, olen kateellinen ettei se näy silmään, mun silmään näkyy herkästi kaikenlaiset virheet kuvassa, ja siksi katson mielummin interpoloitua kuvaa kuin 100% ajasta tökkivää kuvaa. Mutta ymmärrän jos joku näkee asian toisin, tässä ei ole pelkästään faktoja vaan myös ns. makuasioita :)
 
Sonyn omistajille kyssäri. Saako noita kuva/audio asetuksia jotenkin tallennettua johonkin templateihin tjms. että muistaisi asetukset kun siirtyy sovelluksesta toiseen? Ärsyttää aina vaihdella niitä kun siirtyy esim. konsolikäytöstä, leffaan ja/tai musiikin kuunteluun. Noihin tarvii kuitenkin eri säätöjä kaikkiin.
Valikosta (bravia 7 ) on täppä mistä voi valita tuleeko säädöt kaikkialle vai sille mitä sinä hetkellä säätää ( ainakin kuvalle muistaakseni)
 
Parempi kuin että kuva tökkii ~24fps 100% ajasta, niin kyllä. Ennemmin otan 0.1-1% ajasta saippuaoopperaa, kuin 100% ajasta tökkivää kuvaa..
No kun ei se 24fps 100% ajasta töki sekään. Ihan sama juttu, että "liikeparannuksissa" häröä tulee vasta liikkeessä, toki voi olla jossain vähän paremmin toteutettu, että ei ole kuvassa näkyvää virhettä jatkuvasti liikkeessä paitsi sen luonnottomuus (=saippuaoopperamainen liike).

Kauniisti voidaan sanoa että 24fps on ''creators intent'', vaikka todellisuudessa isot ohjaajat kuten James Cameron ovat ottaneet/ottaisi kiljuen riemusta vastaan 50-120hz joka leffassa.
Edelleenkin tuo on tyyliin alle promillen luokkaa materiaalista elokuvissa...
Toiseksi väki katsoo ihan mielissään näitä sitten suoratoistojen kautta missä matsku on taas muokattu alas 24fps:ään lähes poikkeuksetta.

Jos jonkun mielestä 24hz ei ole tökkivää, niin ei siinä sitten mitään, olen kateellinen ettei se näy silmään, mun silmään näkyy herkästi kaikenlaiset virheet kuvassa, ja siksi katson mielummin interpoloitua kuvaa kuin 100% ajasta tökkivää kuvaa.
Se on myös tottumuskysymys. Minunkin silmään kyllä näkyy kaikenlaiset virheet kuvassa mutta tuossa 24fps liikkeessä ei ole kyse virheestä alkuunkaan. Jos tuohon soppaan on lähtenyt esimerkiksi jo kuvaputkitelevisioiden aikaan ja käyttänyt siitä eteenpäin niin varmasti se luonnollinen 24fps voi näyttää tökkivälle. Mutta edelleenkin tuo on pitkälti tottumiskysymys ja uskoisin, että jonkinlaisella siedätyksellä tuosta pääsisi eroon siinä missä mistä tahansa muustakin paheesta.
 
Viimeksi muokattu:
No kun ei se 24fps 100% ajasta töki sekään.

Kyllä se mun silmään näyttää tökkivältä 100% ajasta. Mutta kuten aiemmin kirjoitin, tämä ei ole fakta vaan minun mielipide.

Edelleenkin tuo on tyyliin alle promillen luokkaa materiaalista elokuvissa...
Tämä on totta, ikävä kyllä.

Se on myös tottumuskysymys. Minunkin silmään kyllä näkyy kaikenlaiset virheet kuvassa mutta tuossa 24fps liikkeessä ei ole kyse virheestä alkuunkaan. Jos tuohon soppaan on lähtenyt esimerkiksi jo kuvaputkitelevisioiden aikaan ja käyttänyt siitä eteenpäin niin varmasti se luonnollinen 24fps voi näyttää tökkivälle. Mutta edelleenkin tuo on pitkälti tottumiskysymys ja uskoisin, että jonkinlaisella siedätyksellä tuosta pääsisi eroon siinä missä mistä tahansa muustakin paheesta.

Niin itse taas olen pelaaja, ja totun jatkuvasti johonkin 90-200fps pelaamiseen, ja sen jälkeen istun telkkarille ja pitäisi katsoa 24fps sisältöä. Ymmärtänet että se näyttää siinä kohtaa tökkivältä? Luultavasti teoriasi siedättymisestä pitää paikkaansa, mutta ikävä kyllä nykyisin on jo esim. urheilussakin 50-60fps sisältöä, puhumattakaan videopelaamisesta jossa +100fps on ollut realismia jo vuosikymmeniä. Sikäli vaikea henkilökohtaisesti sietää enää alle 60fps matskua.
 
Kyllä se mun silmään näyttää tökkivältä 100% ajasta. Mutta kuten aiemmin kirjoitin, tämä ei ole fakta vaan minun mielipide.
Miten se voi tokkiä, jos ja kun on kohtaus jossa ei ole edes liikettä?

Niin itse taas olen pelaaja, ja totun jatkuvasti johonkin 90-200fps pelaamiseen, ja sen jälkeen istun telkkarille ja pitäisi katsoa 24fps sisältöä. Ymmärtänet että se näyttää siinä kohtaa tökkivältä? Luultavasti teoriasi siedättymisestä pitää paikkaansa, mutta ikävä kyllä nykyisin on jo esim. urheilussakin 50-60fps sisältöä, puhumattakaan videopelaamisesta jossa +100fps on ollut realismia jo vuosikymmeniä. Sikäli vaikea henkilökohtaisesti sietää enää alle 60fps matskua.
Oikeastaan en ymmärrä koska ei itselläni siirtyminen jostain nopeamman fps-laitteen käytöstä elokuvien katsomiseen aiheuta mitään ongelmaa, että se näyttäisi tuon takia tökkivältä.
 
No kun ei se 24fps 100% ajasta töki sekään. Ihan sama juttu, että "liikeparannuksissa" häröä tulee vasta liikkeessä, toki voi olla jossain vähän paremmin toteutettu, että ei ole kuvassa näkyvää virhettä jatkuvasti liikkeessä paitsi sen luonnottomuus (=saippuaoopperamainen liike).


Edelleenkin tuo on tyyliin alle promillen luokkaa materiaalista elokuvissa...
Toiseksi väki katsoo ihan mielissään näitä sitten suoratoistojen kautta missä matsku on taas muokattu alas 24fps:ään lähes poikkeuksetta.


Se on myös tottumuskysymys. Minunkin silmään kyllä näkyy kaikenlaiset virheet kuvassa mutta tuossa 24fps liikkeessä ei ole kyse virheestä alkuunkaan. Jos tuohon soppaan on lähtenyt esimerkiksi jo kuvaputkitelevisioiden aikaan ja käyttänyt siitä eteenpäin niin varmasti se luonnollinen 24fps voi näyttää tökkivälle. Mutta edelleenkin tuo on pitkälti tottumiskysymys ja uskoisin, että jonkinlaisella siedätyksellä tuosta pääsisi eroon siinä missä mistä tahansa muustakin paheesta.
Sitähän tässä on sanottu ihan alusta alkaen että tottumiskysymys. Kun on tottunut sulavaan kuvaan, niin tuommoinen 24 tai 30 fps tekee ihan pahaa oloa. Saat ehdottomasti käyttää sitä jos se tuntuu paremmalta vaihtoehdolta.

Tuommoinen alhainen kuvataajuus vaan ei ole nykypäivää oikein millään mittarilla ja onneksi siihen on olemassa MotionFlowta ja vastaavia tekniikoita, jos lähdemateriaali on kehnoa.
 
Kyllä se vaan on kehnoa. Miksi kännyköihin ei laiteta 24hz näyttöjä kun ne on niin sulavia ja hyviä. Katso vaan nykivää kuvaasi toki . Ei se minua kiinnosta . Vaan en ymmärrä tuota helvetin sekavaa nykimistä nykyaikana leffoissa. Onneksi on trumotion 😃
Et nyt ymmärtänyt pointtia mitä eroa on lähdemateriaalin alkuperäisellä fps:llä. Se että jollain pennin prossulla yritetään keksiä framejen väliin kuvaa on kehnoa. ;)
 
Screenshot_2025-02-03-12-03-08-69_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
Mittasin juuri, että 3.0-3.2m etäisyys, 23tuumainen Samsung (B2330HD), ajannut 12vuotta asiansa ja ajoittain tulee paljonkin elokuvia katseltua.

Seuraava tulee olemaan ainakin 55 tuumainen...
 
Mittasin juuri, että 3.0-3.2m etäisyys, 23tuumainen Samsung (B2330HD), ajannut 12vuotta asiansa ja ajoittain tulee paljonkin elokuvia katseltua.

Seuraava tulee olemaan ainakin 55 tuumainen...

On tuo ehkä hitusen pieni etäisyys. Itselläni noin 10 vuotta meni sony bravia kdl-48w605b eli 48" 1080p TV:llä ja etäisyys hieman alle 2 metriä.
Nyt viimevuonna vaihtui LG UT73 mikä on 50" 4K, sama etäisyys säilytetty. Vaikka tässä se suositeltu katseluetäisyys (oman mainoksensa mukaan mikä tietysti on se paras mittari) olisi noin 1.7 metriä.
1739105815057.png


55" ei olisi ihan mahtunut TV tason sisälle mikä voisi olla ongelma koska taloudessa parikin kappaletta kissoja..
 
TCL QM6K (55, 65, 75, 85 kokovaihtoehdot), uusi edullinen miniled, on alkanut kiinnostaa. Taitaa olla hyvä hintalaatusuhde.





Edit: on näköjään tulossa muita kokoja:
50-inch (50QM6K): $749
55-inch (55QM6K): $799
65-inch (65QM6K): $999
75-inch (75QM6K): $1,299
85-inch (85QM6K): $1,999
98-inch (98QM6K): $3,499

There are some key differences between some of the sizes in the QM6K series. For one thing, the 85- and 95-inch versions of the QM6K feature a special matte finish designed to cut down on glare. I managed to see this matte finish in action here on the showroom floor, and I found it to be pretty effective.

In addition, only the 65-, 75- and 85-inch models are available for preorder on TCL's website at the time of writing. If that changes, we'll be sure to update this page.

Edit2: upeat katselukulmat :sclap:
 
Viimeksi muokattu:
On tuo ehkä hitusen pieni etäisyys. Itselläni noin 10 vuotta meni sony bravia kdl-48w605b eli 48" 1080p TV:llä ja etäisyys hieman alle 2 metriä.
Nyt viimevuonna vaihtui LG UT73 mikä on 50" 4K, sama etäisyys säilytetty. Vaikka tässä se suositeltu katseluetäisyys (oman mainoksensa mukaan mikä tietysti on se paras mittari) olisi noin 1.7 metriä.
1739105815057.png


55" ei olisi ihan mahtunut TV tason sisälle mikä voisi olla ongelma koska taloudessa parikin kappaletta kissoja..
Verkkis lisää tuon suositusetäisyyden kaikkiin televisioihin. Ei siis ole LG:n suositus. Taitaa jotain 35 asteen näkökentän peittoa vastata nuo verkkiksen suositukset, eli ihan hyvä lähtökohta.

Tätä sivua olen itse tuijotellut, kun etäisyyksiä miettinyt:
 
Parempi kuin että kuva tökkii ~24fps 100% ajasta, niin kyllä. Ennemmin otan 0.1-1% ajasta saippuaoopperaa, kuin 100% ajasta tökkivää kuvaa. Kauniisti voidaan sanoa että 24fps on ''creators intent'', vaikka todellisuudessa isot ohjaajat kuten James Cameron ovat ottaneet/ottaisi kiljuen riemusta vastaan 50-120hz joka leffassa. Jos jonkun mielestä 24hz ei ole tökkivää, niin ei siinä sitten mitään, olen kateellinen ettei se näy silmään, mun silmään näkyy herkästi kaikenlaiset virheet kuvassa, ja siksi katson mielummin interpoloitua kuvaa kuin 100% ajasta tökkivää kuvaa. Mutta ymmärrän jos joku näkee asian toisin, tässä ei ole pelkästään faktoja vaan myös ns. makuasioita :)
Laitan vielä lusikkaani myös vähän tähän soppaan.

Tuo 24fps elokuvissa, eli ns "cinematic motion", on paljon monitahoisempi juttu kuin esim pelien fps. Peleissä korkeampi fps on yksinomaan parannus, jolla ei käytännössä ole mitään negatiivisia puolia.

Elokuvissa puolestaan 24fps on ollut olemassa jotakuinkin aina, kun taas korkeampi fps on yhdistetty videomateriaalissa dokumentteihin, saippuasarjoihin ja kotivideoihin. Jo tuo luo jännän psykologisen efektin, jossa 24fps näyttää heti jotenkin elokuvamaisemmalta ja laadukkaammalta. Muistan aikanaan kun salkkarit vaihtoi tuohon 24fps siitä normista ~50fps, ja ihmettelin hetken, miten salkkarit yhtäkkiä näyttää paljon vähemmän halvalta tuotannolta. Sitten havahduin tuohon, että kyse olikin fps erosta.

Jos nyt aluksi puhutaan vain ihan isommasta fps:stä, joka on suoraan kuvattu materiaaliin eikä jälkikäteen keinotekoisesti tehty, niin sillä on monien mielestä seuraavia ongelmia:

1. Kuva assosioituu juurikin noihin halpoihin tuotantoihin. Tämä on toki tottumiskysymys ja varmaan ajan myötä poistuisi, mutta ilmiö on vähän sama kuin jos gourmet-tason ravintola-ateriaa söisi muovisesta eväslaatikosta. Kätevää, mutta se hienouden tunne katoaa. Vastaavasti myös esim joitain hienoksi tarkoitettuja, kännykällä kuvattuja esittelyvideoita laitetaan tuohon 24fps kuvanopeuteen, jotta ne näyttäisivät ammattimaisemmin tehdyiltä. Jotain hienoa autoa kannattaa kuvata 24fps eikä 60-120fps, jos haluaa sen näyttävän arvokkaalta.

2. Korkea fps tuo esiin monia lavastuksen ja tehosteiden puutteita. Siinä missä tietokoneilla tehty taistelukohtaus näyttää 24fps:ltä mahdollisesti melko aidolta, 50-60fps kanssa se alkaa todella herkästi näyttää tietokonepeliltä, ja sulava liike tuo esiin kaikki tehosteiden virheet täysin armotta. Hyvänä esimerkkinä tästä oli Hobitti-elokuvan 60fps versio. Siinä missä 24fps versio näytti ihan kelvolliselta, vaikkakin vähän muoviselta, niin 60fps näytti aivan täysin tietokonepeliltä ja rikkoi kaiken immersion. Jos vaikka mietitään alkuperäistä Jurassic Parkia, niin 24fps oli pitkälti se syy, miksi ne dinot saatiin näyttämään liikkeessä niin aidoilta. 60fps olisi satavarmasti rikkonut immersion ja saanut niiden liikkeen näyttämään epäaidolta. Ja tämä ei edes liity vain tietokonetehosteisiin. Aikanaan näin Gemini Man leffasta vertailuvideon, jossa mottoripyörällä ajettu takaa-ajo näytettiin sekä 24fps että 60fps. 24fps näytti elokuvamaisen hienolta, 60fps näytti jotenkin todella halvalta ja siltä, kuin joku vain ajelisi krossipyörällä gopro-kameran kanssa kaduilla. Liian virheetön ja sulava liike toi esiin sen, että ei se stuntti ollutkaan kovin hurja, ja näytti jotenkin todella "näytellyltä".

3. 60fps näyttää liian todelliselta, mikä saa herkästi näkemään lavasteet lavasteina ja näyttelijät näyttelijöinä. Tämä on varmasti osittain perää tuosta, että dokumentit ovat niin usein olleet high fps. 60fps kanssa Jack Sparrow ei näytäkään enää merirosvolta laivan kannella, vaan teatterinäyttelijältä puku päällä ja keskellä lavasteita. Myös näyttelijöiden ulosanti alkaa yhtäkkiä näyttää paljon enemmän näytellyltä ja vähemmän uskottavalta. 24fps antaa vain niin paljon anteeksi verrattuna sulavampaan liikkeeseen.

Nyt jos mennään tuonne liike-interpolaatioilla tehtyyn sulavampaan kuvaan, niin kaikkien edellisten ongelmien lisäksi saadaan päälle vielä se, että ihmisten liikkeet muuttuvat täysin luonnottoman kuminauhamaisen näköisiksi, ja nyt kaikki ruudulla oleva näyttää ihan feikiltä. Ihmisten liikeet, kasvojen ja suun liikkeet ym kaikki ovat oudon venyviä ja epäaidon näköisiä. Ihminen on luontaisesti niin tarkka havainnoimaan ihmisten ja kasvojen liikkeitä, että tuollainen pistää silmään pahasti. Ja kaupan päälle saadaan vielä kaiken maailman rumia artefakteja, kun liikeprosessointi arvaa väärin.

Voisin kuvitella, että riittävän ajan kanssa aidosti 60fps kuvattuun elokuvaan tottuisi, mutta noihin keinotekoisesti liike-interpoloituihin high fps en tottuisi ikinä. Ne näyttävät omaan silmään niin kammottavilta, että niitä ei oikeasti vain pysty katsomaan. Tai siis, minä en pysty. Jotkut muut ilmeisesti pystyvät.
 
Laitan vielä lusikkaani myös vähän tähän soppaan.

Tuo 24fps elokuvissa, eli ns "cinematic motion", on paljon monitahoisempi juttu kuin esim pelien fps. Peleissä korkeampi fps on yksinomaan parannus, jolla ei käytännössä ole mitään negatiivisia puolia.

Elokuvissa puolestaan 24fps on ollut olemassa jotakuinkin aina, kun taas korkeampi fps on yhdistetty videomateriaalissa dokumentteihin, saippuasarjoihin ja kotivideoihin. Jo tuo luo jännän psykologisen efektin, jossa 24fps näyttää heti jotenkin elokuvamaisemmalta ja laadukkaammalta. Muistan aikanaan kun salkkarit vaihtoi tuohon 24fps siitä normista ~50fps, ja ihmettelin hetken, miten salkkarit yhtäkkiä näyttää paljon vähemmän halvalta tuotannolta. Sitten havahduin tuohon, että kyse olikin fps erosta.

Jos nyt aluksi puhutaan vain ihan isommasta fps:stä, joka on suoraan kuvattu materiaaliin eikä jälkikäteen keinotekoisesti tehty, niin sillä on monien mielestä seuraavia ongelmia:

1. Kuva assosioituu juurikin noihin halpoihin tuotantoihin. Tämä on toki tottumiskysymys ja varmaan ajan myötä poistuisi, mutta ilmiö on vähän sama kuin jos gourmet-tason ravintola-ateriaa söisi muovisesta eväslaatikosta. Kätevää, mutta se hienouden tunne katoaa. Vastaavasti myös esim joitain hienoksi tarkoitettuja, kännykällä kuvattuja esittelyvideoita laitetaan tuohon 24fps kuvanopeuteen, jotta ne näyttäisivät ammattimaisemmin tehdyiltä. Jotain hienoa autoa kannattaa kuvata 24fps eikä 60-120fps, jos haluaa sen näyttävän arvokkaalta.

2. Korkea fps tuo esiin monia lavastuksen ja tehosteiden puutteita. Siinä missä tietokoneilla tehty taistelukohtaus näyttää 24fps:ltä mahdollisesti melko aidolta, 50-60fps kanssa se alkaa todella herkästi näyttää tietokonepeliltä, ja sulava liike tuo esiin kaikki tehosteiden virheet täysin armotta. Hyvänä esimerkkinä tästä oli Hobitti-elokuvan 60fps versio. Siinä missä 24fps versio näytti ihan kelvolliselta, vaikkakin vähän muoviselta, niin 60fps näytti aivan täysin tietokonepeliltä ja rikkoi kaiken immersion. Jos vaikka mietitään alkuperäistä Jurassic Parkia, niin 24fps oli pitkälti se syy, miksi ne dinot saatiin näyttämään liikkeessä niin aidoilta. 60fps olisi satavarmasti rikkonut immersion ja saanut niiden liikkeen näyttämään epäaidolta. Ja tämä ei edes liity vain tietokonetehosteisiin. Aikanaan näin Gemini Man leffasta vertailuvideon, jossa mottoripyörällä ajettu takaa-ajo näytettiin sekä 24fps että 60fps. 24fps näytti elokuvamaisen hienolta, 60fps näytti jotenkin todella halvalta ja siltä, kuin joku vain ajelisi krossipyörällä gopro-kameran kanssa kaduilla. Liian virheetön ja sulava liike toi esiin sen, että ei se stuntti ollutkaan kovin hurja, ja näytti jotenkin todella "näytellyltä".

3. 60fps näyttää liian todelliselta, mikä saa herkästi näkemään lavasteet lavasteina ja näyttelijät näyttelijöinä. Tämä on varmasti osittain perää tuosta, että dokumentit ovat niin usein olleet high fps. 60fps kanssa Jack Sparrow ei näytäkään enää merirosvolta laivan kannella, vaan teatterinäyttelijältä puku päällä ja keskellä lavasteita. Myös näyttelijöiden ulosanti alkaa yhtäkkiä näyttää paljon enemmän näytellyltä ja vähemmän uskottavalta. 24fps antaa vain niin paljon anteeksi verrattuna sulavampaan liikkeeseen.

Nyt jos mennään tuonne liike-interpolaatioilla tehtyyn sulavampaan kuvaan, niin kaikkien edellisten ongelmien lisäksi saadaan päälle vielä se, että ihmisten liikkeet muuttuvat täysin luonnottoman kuminauhamaisen näköisiksi, ja nyt kaikki ruudulla oleva näyttää ihan feikiltä. Ihmisten liikeet, kasvojen ja suun liikkeet ym kaikki ovat oudon venyviä ja epäaidon näköisiä. Ihminen on luontaisesti niin tarkka havainnoimaan ihmisten ja kasvojen liikkeitä, että tuollainen pistää silmään pahasti. Ja kaupan päälle saadaan vielä kaiken maailman rumia artefakteja, kun liikeprosessointi arvaa väärin.

Voisin kuvitella, että riittävän ajan kanssa aidosti 60fps kuvattuun elokuvaan tottuisi, mutta noihin keinotekoisesti liike-interpoloituihin high fps en tottuisi ikinä. Ne näyttävät omaan silmään niin kammottavilta, että niitä ei oikeasti vain pysty katsomaan. Tai siis, minä en pysty. Jotkut muut ilmeisesti pystyvät.
Tuohon soppaan kun lisää sen että miltä 24fps pitäisi edes näyttää "natiivina".. kuvaputki tv, elokuva filmiprojektori 48 tai 72 näyttö taajuudella, hidas LCD näyttö, nopea LCD näyttö, erittän nopea oled.. Ei se liikepehmeys tai nykivyys ole sama kaikissa.

Ja vielä se käyttääkö elokuvan tekijä miten pitkää valotusaikaa.. strobo vai maksimit.. entä noudattaako tekijä kaikkia 24hz kuvan ohjesääntöjä pannaus jne nopeuksissa.
 
Tuohon soppaan kun lisää sen että miltä 24fps pitäisi edes näyttää "natiivina".. kuvaputki tv, elokuva filmiprojektori 48 tai 72 näyttö taajuudella, hidas LCD näyttö, nopea LCD näyttö, erittän nopea oled.. Ei se liikepehmeys tai nykivyys ole sama kaikissa.
Enpä usko, että elokuvia 24fps:llä tehdessä edes mietitään miltä se näyttää jossain hitaassa näytössä koska tuo ei ole olennaista, vaan se tehdään kuten se on tehty 24fps:lle aina ja se näyttää oikealta filmiprojektorissa niin perinteisessä kuin digitaalisessa ja myös vaikkapa nopeassa plasmassa ja OLEDissa. Se että joku haluaa katsoa jotain näytöllä joka ei ominaisuuksien puolesta ole optimaalinen (kuten nyt oikein hidas LCD) niin se näyttää sitten siltä miltä näyttää.

Ja vielä se käyttääkö elokuvan tekijä miten pitkää valotusaikaa.. strobo vai maksimit.. entä noudattaako tekijä kaikkia 24hz kuvan ohjesääntöjä pannaus jne nopeuksissa.
Eiköhän kuvaajat vähänkään isommissa tuotannoissa ainakin ole ihan oikeita ammattilaisia jotka tietää tuollaiset perusasiat ja osaa kyllä tehdä säädöt oikein. Toki sitten on asia erikseen taiteellinen näkemys, jossa ohjaaja haluaa kuvan näyttävän tarkoituksellisesti tietynlaiselta, silloin voidaan tehdä sääntöihin poikkeuksia. Tuo voi olla esimerkiksi kuvan näyttäminen erityisen rakeiselta, värien haalistaminen jopa osin tai kokonaan mustavalkoiseksi tai kontrasti tehdään haaleaksi tai sitten lähes puhkipalaneeksi. Mutta näissä on aina kyse, että se on tehty tarkoituksella. Tietty usein nämä "liikekompensaatiokaverit" myös haluaa tuon filmirakeen siloitella pois, kun vehkeessä on kerran hienot kohinafiltterit ja väriäkin saa aina lisää tai pois kuten myös kontrastia saapi "parannettua" omaan makuun. :D
 


Tässä on yksi hyvä vertailuvideo. Ei se minkä alunperin näin joskus, mutta tästäkin saa hyvin käsitystä. Jotenkin tuo 60fps on kyllä häiritsevän halvan näköistä, vaikka miten yrittäisi asennoitua siihen avoimin mielin. Etenkin tuossa moottoripyöräkohdassa jotenkin tulee todella vahvasti olo, että tässä katsotaan näyteltyä kohtausta joka on kuvattu pyörän takana ajavasta autosta/kärrystä. Samaa fiilistä ei tule vastaavalla tavalla tuosta 24fps versiosta.
 
Tässä on yksi hyvä vertailuvideo. Ei se minkä alunperin näin joskus, mutta tästäkin saa hyvin käsitystä. Jotenkin tuo 60fps on kyllä häiritsevän halvan näköistä, vaikka miten yrittäisi asennoitua siihen avoimin mielin. Etenkin tuossa moottoripyöräkohdassa jotenkin tulee todella vahvasti olo, että tässä katsotaan näyteltyä kohtausta joka on kuvattu pyörän takana ajavasta autosta/kärrystä. Samaa fiilistä ei tule vastaavalla tavalla tuosta 24fps versiosta.
Kiva video, näkee mukavasti kuinka surkea nykivä slideshow 24fps on jossa saa odotella toista framea. Ehkäpä sun pitää katsella 6 tai 12 fps contenttia isolta oled ruudulta, että saat jotain käsitystä miltä se 24 "cinematic" framerate voi tuntua.
 


Tässä on yksi hyvä vertailuvideo. Ei se minkä alunperin näin joskus, mutta tästäkin saa hyvin käsitystä. Jotenkin tuo 60fps on kyllä häiritsevän halvan näköistä, vaikka miten yrittäisi asennoitua siihen avoimin mielin. Etenkin tuossa moottoripyöräkohdassa jotenkin tulee todella vahvasti olo, että tässä katsotaan näyteltyä kohtausta joka on kuvattu pyörän takana ajavasta autosta/kärrystä. Samaa fiilistä ei tule vastaavalla tavalla tuosta 24fps versiosta.


Tuli oikein hommattua tuo Gemini Man ja Billy Lynn`s Long Halftime Walk 4K UHD:t, kun halusin päästä testaamaan ja katsomaan miltä näyttää tuo 60FPS kuva. Ei vakuuttanut. Tosiaan halvan näköinen, vaikka olisi luullut, että menee juuri toisin päin. Go figure.

Oliko näitä vielä muita? Tuota HFR Hobittia ei vissiin pysty levylle saamaan?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
267 770
Viestejä
4 630 665
Jäsenet
76 091
Uusin jäsen
TRHNEN

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom