Yleinen TV:n hankinta- & säätöketju

No vihdoin tuli Bravia 8 perille asti. Sai odottaa about kuukauden tilauksesta (Verkkokauppa).

Ohan toi ero, sanotaanko melko suuri vrt. 10v vanhaan 1080p Sonyyn. :D

Nyt pitää sitten opetella kaikki kommervenkit. Nämähän ovat nykyään helvetin monimutkaisia laitteita. Pelkkä ensikäynnistys ja kaikenlainen säätö otti yllättävän kauan aikaa.

TV:n omista kaijuttimista ehdoton plussa heti kärkeen, tilaäänineen (puhe tulee oikeasti suun suunnalta). Enpä tiennyt että näissä on tämmöisetkin ominaisuudet jo out-of-the-box. Kaveriksi on kuitenkin tulossa Soundbar lähiaikoina joka nostannee kokemuksen taas stepin ylemmäksi.

Kestäisipä tämäkin sen reilu 10v kuin edellinenkin, joka siis edelleen toimii. Mökille voisi vaikka viedä.

Sonyn omistajille kyssäri. Saako noita kuva/audio asetuksia jotenkin tallennettua johonkin templateihin tjms. että muistaisi asetukset kun siirtyy sovelluksesta toiseen? Ärsyttää aina vaihdella niitä kun siirtyy esim. konsolikäytöstä, leffaan ja/tai musiikin kuunteluun. Noihin tarvii kuitenkin eri säätöjä kaikkiin.

Jollain OLED:eilla 24fps sisältö tökkii ekstrapaljon nopeiden pikselien vasteaikojen puolesta, voiko silloin edes puhua "creators intention" jos hän on tehnyt sen jollain hitaan vasteajan monitorilla?
Minkähänlainen hitaan vasteajan monitori on mahtanut olla Kummisedän "hänellä" (en tiedä viittasitko tuolla ohjaajaan vai leikkaajaan, oletan että ensimmäistä) tai juuri millään viime vuosituhannen puolella tehdyllä elokuvalla?

Ihan oikeasti, elokuvien 24 fps materiaalia on digitaalisesti käsitelty vasta ihan lähivuosikymmeninä ja sitä edeltävät 100 vuotta ihan filmiä suoraan katsomalla ja käsin siitä pätkimällä. Ja sitä samaa materiaalia on digitaalisessa muodossa nykyäänkin levyllä tai suoratoistossa alkuperäiseltä filmiltä skannattuna. Sitä paitsi elokuvat edelleen kuvataan 24 fps ja ei sen liikettä muokata erikseen siltikään.

Itse kyllä käytän mielummin hz-tuplaajaa joka tekee saippuaooppera efektiä ehkä 0.1% ajasta, kun katsoo jotain hidastempoista ohjelmaa. 24hz tökkii mun silmään helvetisti liikaa, myös ei OLED-telkulla.
Tyypillinen OLED TV jossa on 120Hz paneeli tekee kyllä tuon Hz noston mutta sitä ei tuplata vaan se esitetään "kvintetissä", eli esimerkiksi LG OLEDissa 24Hz:lle tehdään 5:5 pulldown = 120Hz. Tuolla ei vielä tehdä hallaa kuvalle. Siinä vaiheessa mennään metsään, kun annetaan näyttölaitteen alkaa keksimään jotain omiaan alkuperäisen 24 fps freimien väliin ja tämä on juuri sitä mitä nuo "liikkeenparannukset" tekee ja sitä on ne kuvassa näkyvät häröt joita monikaan ei voi sietää, plus tuosta tulee se luonnoton saippuaoopperamainen liike kuvaan.

Saippuaooperaa tulee LG:n töllöillä vasta kun ruudulla alkaa tapahtua nopeita asioita. Jääkiekossakin yllättävän vähän kuitenkin, kun kamera liikkuu ainoastaan sivuttain.
Tuoko on sitten parempi?

Viimeksi muokattu:
Tuoko on sitten parempi?

Parempi kuin että kuva tökkii ~24fps 100% ajasta, niin kyllä. Ennemmin otan 0.1-1% ajasta saippuaoopperaa, kuin 100% ajasta tökkivää kuvaa. Kauniisti voidaan sanoa että 24fps on ''creators intent'', vaikka todellisuudessa isot ohjaajat kuten James Cameron ovat ottaneet/ottaisi kiljuen riemusta vastaan 50-120hz joka leffassa. Jos jonkun mielestä 24hz ei ole tökkivää, niin ei siinä sitten mitään, olen kateellinen ettei se näy silmään, mun silmään näkyy herkästi kaikenlaiset virheet kuvassa, ja siksi katson mielummin interpoloitua kuvaa kuin 100% ajasta tökkivää kuvaa. Mutta ymmärrän jos joku näkee asian toisin, tässä ei ole pelkästään faktoja vaan myös ns. makuasioita :)

Sonyn omistajille kyssäri. Saako noita kuva/audio asetuksia jotenkin tallennettua johonkin templateihin tjms. että muistaisi asetukset kun siirtyy sovelluksesta toiseen? Ärsyttää aina vaihdella niitä kun siirtyy esim. konsolikäytöstä, leffaan ja/tai musiikin kuunteluun. Noihin tarvii kuitenkin eri säätöjä kaikkiin.
Valikosta (bravia 7 ) on täppä mistä voi valita tuleeko säädöt kaikkialle vai sille mitä sinä hetkellä säätää ( ainakin kuvalle muistaakseni)

Parempi kuin että kuva tökkii ~24fps 100% ajasta, niin kyllä. Ennemmin otan 0.1-1% ajasta saippuaoopperaa, kuin 100% ajasta tökkivää kuvaa..
No kun ei se 24fps 100% ajasta töki sekään. Ihan sama juttu, että "liikeparannuksissa" häröä tulee vasta liikkeessä, toki voi olla jossain vähän paremmin toteutettu, että ei ole kuvassa näkyvää virhettä jatkuvasti liikkeessä paitsi sen luonnottomuus (=saippuaoopperamainen liike).

Kauniisti voidaan sanoa että 24fps on ''creators intent'', vaikka todellisuudessa isot ohjaajat kuten James Cameron ovat ottaneet/ottaisi kiljuen riemusta vastaan 50-120hz joka leffassa.
Edelleenkin tuo on tyyliin alle promillen luokkaa materiaalista elokuvissa...
Toiseksi väki katsoo ihan mielissään näitä sitten suoratoistojen kautta missä matsku on taas muokattu alas 24fps:ään lähes poikkeuksetta.

Jos jonkun mielestä 24hz ei ole tökkivää, niin ei siinä sitten mitään, olen kateellinen ettei se näy silmään, mun silmään näkyy herkästi kaikenlaiset virheet kuvassa, ja siksi katson mielummin interpoloitua kuvaa kuin 100% ajasta tökkivää kuvaa.
Se on myös tottumuskysymys. Minunkin silmään kyllä näkyy kaikenlaiset virheet kuvassa mutta tuossa 24fps liikkeessä ei ole kyse virheestä alkuunkaan. Jos tuohon soppaan on lähtenyt esimerkiksi jo kuvaputkitelevisioiden aikaan ja käyttänyt siitä eteenpäin niin varmasti se luonnollinen 24fps voi näyttää tökkivälle. Mutta edelleenkin tuo on pitkälti tottumiskysymys ja uskoisin, että jonkinlaisella siedätyksellä tuosta pääsisi eroon siinä missä mistä tahansa muustakin paheesta.

Viimeksi muokattu:
No kun ei se 24fps 100% ajasta töki sekään.

Kyllä se mun silmään näyttää tökkivältä 100% ajasta. Mutta kuten aiemmin kirjoitin, tämä ei ole fakta vaan minun mielipide.

Tämä on totta, ikävä kyllä.

Se on myös tottumuskysymys. Minunkin silmään kyllä näkyy kaikenlaiset virheet kuvassa mutta tuossa 24fps liikkeessä ei ole kyse virheestä alkuunkaan. Jos tuohon soppaan on lähtenyt esimerkiksi jo kuvaputkitelevisioiden aikaan ja käyttänyt siitä eteenpäin niin varmasti se luonnollinen 24fps voi näyttää tökkivälle. Mutta edelleenkin tuo on pitkälti tottumiskysymys ja uskoisin, että jonkinlaisella siedätyksellä tuosta pääsisi eroon siinä missä mistä tahansa muustakin paheesta.

Niin itse taas olen pelaaja, ja totun jatkuvasti johonkin 90-200fps pelaamiseen, ja sen jälkeen istun telkkarille ja pitäisi katsoa 24fps sisältöä. Ymmärtänet että se näyttää siinä kohtaa tökkivältä? Luultavasti teoriasi siedättymisestä pitää paikkaansa, mutta ikävä kyllä nykyisin on jo esim. urheilussakin 50-60fps sisältöä, puhumattakaan videopelaamisesta jossa +100fps on ollut realismia jo vuosikymmeniä. Sikäli vaikea henkilökohtaisesti sietää enää alle 60fps matskua.

Kyllä se mun silmään näyttää tökkivältä 100% ajasta. Mutta kuten aiemmin kirjoitin, tämä ei ole fakta vaan minun mielipide.
Miten se voi tokkiä, jos ja kun on kohtaus jossa ei ole edes liikettä?

Niin itse taas olen pelaaja, ja totun jatkuvasti johonkin 90-200fps pelaamiseen, ja sen jälkeen istun telkkarille ja pitäisi katsoa 24fps sisältöä. Ymmärtänet että se näyttää siinä kohtaa tökkivältä? Luultavasti teoriasi siedättymisestä pitää paikkaansa, mutta ikävä kyllä nykyisin on jo esim. urheilussakin 50-60fps sisältöä, puhumattakaan videopelaamisesta jossa +100fps on ollut realismia jo vuosikymmeniä. Sikäli vaikea henkilökohtaisesti sietää enää alle 60fps matskua.
Oikeastaan en ymmärrä koska ei itselläni siirtyminen jostain nopeamman fps-laitteen käytöstä elokuvien katsomiseen aiheuta mitään ongelmaa, että se näyttäisi tuon takia tökkivältä.

No kun ei se 24fps 100% ajasta töki sekään. Ihan sama juttu, että "liikeparannuksissa" häröä tulee vasta liikkeessä, toki voi olla jossain vähän paremmin toteutettu, että ei ole kuvassa näkyvää virhettä jatkuvasti liikkeessä paitsi sen luonnottomuus (=saippuaoopperamainen liike).

Toiseksi väki katsoo ihan mielissään näitä sitten suoratoistojen kautta missä matsku on taas muokattu alas 24fps:ään lähes poikkeuksetta.

Sitähän tässä on sanottu ihan alusta alkaen että tottumiskysymys. Kun on tottunut sulavaan kuvaan, niin tuommoinen 24 tai 30 fps tekee ihan pahaa oloa. Saat ehdottomasti käyttää sitä jos se tuntuu paremmalta vaihtoehdolta.

Tuommoinen alhainen kuvataajuus vaan ei ole nykypäivää oikein millään mittarilla ja onneksi siihen on olemassa MotionFlowta ja vastaavia tekniikoita, jos lähdemateriaali on kehnoa.

Kyllä se vaan on kehnoa. Miksi kännyköihin ei laiteta 24hz näyttöjä kun ne on niin sulavia ja hyviä. Katso vaan nykivää kuvaasi toki . Ei se minua kiinnosta . Vaan en ymmärrä tuota helvetin sekavaa nykimistä nykyaikana leffoissa. Onneksi on trumotion 😃

Statistiikka

Viestiketjuista
267 522
Jäsenet
76 045
Uusin jäsen
Teda

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom