Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Aikamoinen clickbait vaihteeksi. Keskimäärin suomalainen ajaa 17k km vuodessa niin akku menisi vaihtoon 15 vuoden iässä jo muutenkin korroosion vuoksi.
Toisekseen nuo NCA akut, jotka kestää 400k km niin harva ajaa 8 vuodessa yli 50k km ässällä.
Enemmän olisin huolissaan batterygatesta VAG konsernin sähkäreissä kun vaihdettu samoja moduuleita kahteen otteeseen takuu aikana ja ylipäätään akkumoduuleja menee kuin sokerikorppuja kahveella. Siinä sitä haluaa päästä helvetin nopeasti hyvissä ajoin eroon koslasta ennen takuun loppua kun auton arvo mitätön.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://m.youtube.com/watch?v=B-1wILt40Ss

Miksei tuo uutinen voisi olla totta tai edes osittain?
 
Aikamoinen clickbait vaihteeksi. Keskimäärin suomalainen ajaa 17k km vuodessa niin akku menisi vaihtoon 15 vuoden iässä jo muutenkin korroosion vuoksi.

Väität että Model 3 ja Model Y akkut tulee meneen vaihtoon 15 iässä ?

Mistä seuraa se että käytettyjen markkinassa on kolme tekiää, ikä, kilometrit ja mikä kennosto. Jos käytetyllä on ajettu paljon, eli joku neli viisivuotinen, ja mittarissa reilusti toistasataa tuhatta, niin selvitettävä mitä sarjaa akut on.

Jos uutisen juttu toteutuu, niin hinnat määräytyy enemmän sen heikomman olettaman mukaan.

Se syntyykö vaihtoakku markkinaa millä kannattaisi sitten 15v päästä akkuja vaihdella, ehkä ei, ei välttämättä huono, jos uusien tuotanto on tehokasta.
Tietenkin toivon että tulee jotain edullisia vaihtoakkupaketteja, siis kapasiteetti saa olla murto-osa jos kustannukset on edullisia asiakkaalle. Tietenkin valmistajalla pitää olla tuki sille yli 15v autolle, siis sen verarn tukee että siinä oleelliset palvelut toimi jne.

Netti autossa vajaa 70 yli 100 000km ajettu Model Y vuosimallit 2021-2023
Model kolmosia vajaa 200, yli 200 000 ajettuja useampi, 150 000 taitaa paukkua yli viidellä kymmennellä.

30 000- 40 000 vuodessa ajavan kananttaa laittaa kiertoon pian.
 
Viimeksi muokattu:
Ei se tarvitse kuin paskalaatuiset palat, niin vinkuu ja voi vaikuttaa jopa jarrutuntumaan. Voisi kuvitella, että Teslalla on useampaa osatoimittajaa jarrupaloille tai ovat jossain kohtaa vaihtaneet toimittajaa (varsinkin jos on tullut valituksia). Jarrujen putsaaminen jarruttamalla on myös siinä mielessä taitolaji, että kaikki ei uskalla sitä tehdä parhaalla "teholla".
Tähän liittyen tiedoksi alkupään 2024 3P (highland) omistajille, että auto tuli tehtaalta paloilla, joissa ei ollut mitään pitoa. Tämän vuoksi arvostelut jarrujen suhteen olivat järkiään huonoja.

Teslalla on näihin paloihin ns. tiskin alus kampanja, jota ei paljon mainosteta. Silloin palat vaihdetaan uusiin Brembon paloihin, jonka jälkeen tuntuu kuin olisi eri jarrut autossa. Jarrutus teho paranee huomattavasti. Kannattaa kysyä huollosta tai paikalliselta rangerilta. Vaihto ei maksa mitään.

Kun omaan autoon rangeri suoritti vaihdon, pääsin vertaamaan paloja ja materiaalissa on käsin tunnettava ero. Orkkis palat tuntuu kovalta ja lasiselta, uudet taas tuntuu selkeästi levyyn purevammalta, jonka huomaa kyllä ajossa.
 
Kuulostaa niin Teslalta että ongelmia ei ole mutta asiakkaan pitäisi osata kysyä, että saa osat jotta auto on sellainen kuin pitäisi.
 
Kuulostaa niin Teslalta että ongelmia ei ole mutta asiakkaan pitäisi osata kysyä, että saa osat jotta auto on sellainen kuin pitäisi.
Kyllähän nämä Teslan bulletinit on täynnä näitä "upon customer complaint" juttuja. Joillain valmistajilla näitä hoidetaan sitten määräaikaishuoltojen yhteydessä mutta eipä ne muutkaan valmistajat kampanjoihin tyypillisesti ketään kutsu jos kyse ei ole turvallisuuteen vaikuttavasta takaisinkutsusta.




EDIT:

Näköjään takapään pallonivelten suhteen tullut tällainen ohje ja proseduuri testiin. Enintään 1 mm välys nivelessä on sallittu "within spec". Näitähän on tainnut mennä paljonkin hylkyyn heti kun tuntuu pientäkin väljää takarenkaassa.

 
Viimeksi muokattu:
Eilen päivitin 2025.44.3 versioon ja mielestäni sen jälkeen alkoi autopilot (eli kaista-avustimet käytössä) välillä kesken ajon yllättäen tiputtamaan vakkariin asetettua nopeutta nopeusrajoitukselle eli esim. 88km/h -> 80km/h. Autopilot asetuksista on päällä "asetettu nopeus" tai millä nimellä olikaan, ei nykyinen nopeusrajoitus. Kukaan törmännyt vastaavaan? Pitäisikö kahden rullan resetti kokeilla?
 
Eilen päivitin 2025.44.3 versioon ja mielestäni sen jälkeen alkoi autopilot (eli kaista-avustimet käytössä) välillä kesken ajon yllättäen tiputtamaan vakkariin asetettua nopeutta nopeusrajoitukselle eli esim. 88km/h -> 80km/h. Autopilot asetuksista on päällä "asetettu nopeus" tai millä nimellä olikaan, ei nykyinen nopeusrajoitus. Kukaan törmännyt vastaavaan? Pitäisikö kahden rullan resetti kokeilla?
Mulla on tehny tätä aina tietyillä teillä ja/tai tietyillä pätkillä. Kehä 1:llä ainakin on muutama suora missä tipahtaa vakkari tasan nopeusrajoitukseen jos on ollut pari napsua yli. Tästä minusta ollut täällä keskustelua aiemminkin. En ole huomannut että viimeaikoina olisi sen hullummin käyttäytynyt.
 
Mulla on tehny tätä aina tietyillä teillä ja/tai tietyillä pätkillä. Kehä 1:llä ainakin on muutama suora missä tipahtaa vakkari tasan nopeusrajoitukseen jos on ollut pari napsua yli. Tästä minusta ollut täällä keskustelua aiemminkin. En ole huomannut että viimeaikoina olisi sen hullummin käyttäytynyt.
Ok kiitos, en itseasiassa kyseisellä tiellä ollut aikaisemmin sen kanssa ajanut niin voi hyvin olla samanlaisesta kyse.
 
Ihme että ne pessimistit eivät käy täällä nyt huutelemassa, kun Tesla myy Norjassa enemmän kuin mikään automerkki aikaisemmin. Sähköautojen osuushan myytävistä autoista Norjassa ollut jo jonkin aikaan tyyliin +97 %, hybrideitä ei käytännössä myydä yhtään ja ne loput prosentit valuvat autovuokraamoille. Toki taustalla on Norjassa muuttuva verotus, mutta silti kakkoseksi ja kolmoseksi tulevat VW ja Volvo saavat yhdessä myytyä saman verran kuin Tesla yksinään. Onko ihmiset Norjassa vain tyhmiä, vai mikä tässä on taustalla? Norja on toki pieni maa automäärällä mitattuna, mutta selkeä edelläkävijä sähköautoilussa. Taustallahan Norjan myynnissä on ollut se, että sähköautoja ollaan verotettu keveämmin eli jos Suomessakin valtio oikeasti haluaisi päästä tavoitteitaan kohti, niin kyllä verotuksen kautta voi vaikuttaa kuluttajiin paljon.

Uutiset löytyvät melkein mistä tahansa mediasta, mutta tässä yksi:
 
Ihme että ne pessimistit eivät käy täällä nyt huutelemassa, kun Tesla myy Norjassa enemmän kuin mikään automerkki aikaisemmin. Sähköautojen osuushan myytävistä autoista Norjassa ollut jo jonkin aikaan tyyliin +97 %, hybrideitä ei käytännössä myydä yhtään ja ne loput prosentit valuvat autovuokraamoille. Toki taustalla on Norjassa muuttuva verotus, mutta silti kakkoseksi ja kolmoseksi tulevat VW ja Volvo saavat yhdessä myytyä saman verran kuin Tesla yksinään. Onko ihmiset Norjassa vain tyhmiä, vai mikä tässä on taustalla? Norja on toki pieni maa automäärällä mitattuna, mutta selkeä edelläkävijä sähköautoilussa.

Uutiset löytyvät melkein mistä tahansa mediasta, mutta tässä yksi:

Varmaan samasta syystä kun sinä et mainosta täällä sitä että ruotsissa myynti on tämän vuoden osalta miinuksella ~70%. Yksi maa ei kerro kokonaiskuvasta mitään.

Norjahan on ainoita maita missä Teslan markkinaosuus on pysynyt edes lähes samoissa kuin viime vuonna euroopassa. Sielläkään markkinaosuus ei ole kasvanut.
 
Koittakaa nyt superfanit päättää huudellaanko täällä myyntimääriä vai ei. Mussutus käy oli myynnit plus tai miinus :facepalm:

Onko Tesla tehnyt viime versioissa päivityksiä valoihin. Tuntuu taas, että enemmän (kuskin puoli) sojottaa jossaikin ylöspäin. Vai liekö joku roudannut keski-euroopasta jäätävän määrän sellaisia versioita, joissa on vanhat valot… Voi toki olla sattumaakin ja/tai joku uusi tyyppi on alkanut liikkumaan mun ”vakio”ajoilla samoja reiittejä.
 
Koittakaa nyt superfanit päättää huudellaanko täällä myyntimääriä vai ei. Mussutus käy oli myynnit plus tai miinus :facepalm:

Onko Tesla tehnyt viime versioissa päivityksiä valoihin. Tuntuu taas, että enemmän (kuskin puoli) sojottaa jossaikin ylöspäin. Vai liekö joku roudannut keski-euroopasta jäätävän määrän sellaisia versioita, joissa on vanhat valot… Voi toki olla sattumaakin ja/tai joku uusi tyyppi on alkanut liikkumaan mun ”vakio”ajoilla samoja reiittejä.
Huomannut samaa, on sitten Y tai 3 niin valot häikii suoraan silmiin, tarvii varmaan ruveta vilkuttelemaan lisävaloja, että ymmärtävät käydä suuntaamassa!
 
Kyllähän nämä Teslan bulletinit on täynnä näitä "upon customer complaint" juttuja. Joillain valmistajilla näitä hoidetaan sitten määräaikaishuoltojen yhteydessä mutta eipä ne muutkaan valmistajat kampanjoihin tyypillisesti ketään kutsu jos kyse ei ole turvallisuuteen vaikuttavasta takaisinkutsusta.




EDIT:

Näköjään takapään pallonivelten suhteen tullut tällainen ohje ja proseduuri testiin. Enintään 1 mm välys nivelessä on sallittu "within spec". Näitähän on tainnut mennä paljonkin hylkyyn heti kun tuntuu pientäkin väljää takarenkaassa.

Mutta eikö oikeat jarrut olisi sellainen asia mikä tulisi hoitaa kuntoon ilman, että asiakas siitä huomauttaa valmistajaa? Kun kerran asia on huomattu jopa eri arvosteluissa.
Ihme että ne pessimistit eivät käy täällä nyt huutelemassa, kun Tesla myy Norjassa enemmän kuin mikään automerkki aikaisemmin. Sähköautojen osuushan myytävistä autoista Norjassa ollut jo jonkin aikaan tyyliin +97 %, hybrideitä ei käytännössä myydä yhtään ja ne loput prosentit valuvat autovuokraamoille. Toki taustalla on Norjassa muuttuva verotus, mutta silti kakkoseksi ja kolmoseksi tulevat VW ja Volvo saavat yhdessä myytyä saman verran kuin Tesla yksinään. Onko ihmiset Norjassa vain tyhmiä, vai mikä tässä on taustalla? Norja on toki pieni maa automäärällä mitattuna, mutta selkeä edelläkävijä sähköautoilussa. Taustallahan Norjan myynnissä on ollut se, että sähköautoja ollaan verotettu keveämmin eli jos Suomessakin valtio oikeasti haluaisi päästä tavoitteitaan kohti, niin kyllä verotuksen kautta voi vaikuttaa kuluttajiin paljon.

Uutiset löytyvät melkein mistä tahansa mediasta, mutta tässä yksi:
Onko Norjassa minkälaiset tarjoukset Teslan kohdalla? Mietin, että saako jotain ilmaista rahoitusta tai vastaaa vai onko hintaa painettu kilkpailijoihin nähden todella alas?
Huomannut samaa, on sitten Y tai 3 niin valot häikii suoraan silmiin, tarvii varmaan ruveta vilkuttelemaan lisävaloja, että ymmärtävät käydä suuntaamassa!
Jotkut taisi valitella, että automatiikka on jotenkin hajonnut ja ei ole toiminut oikein, pimentäen alueita.
 
Onko Norjassa minkälaiset tarjoukset Teslan kohdalla? Mietin, että saako jotain ilmaista rahoitusta tai vastaaa vai onko hintaa painettu kilkpailijoihin nähden todella alas?
Perus RWD Model 3 näyttää olevan 345000 Norjan kruunua eli reilu 29000€, ohan tuo ihan hiton halpa. Muistelen vielä että nostivat Norjassa hintoja, aiemmin ollut vielä huomattavasti edullisempi..?
 
Jotkut taisi valitella, että automatiikka on jotenkin hajonnut ja ei ole toiminut oikein, pimentäen alueita.
Tämä kyllä selittäisi, valaisu muistuttaa enemmän aikaa ennen sitä isoa päivitystä. Noh, olihan ne vuoden päivät jo miellyttävät kanssa-autoilijoille...
 
Perus RWD Model 3 näyttää olevan 345000 Norjan kruunua eli reilu 29000€, ohan tuo ihan hiton halpa. Muistelen vielä että nostivat Norjassa hintoja, aiemmin ollut vielä huomattavasti edullisempi..?

LIsäksi sai ja saa edelleen joihinkin malleihin 0 korolla ensimmäiset 36kk rahoituksen. En olisi yllättynyt jos tänä vuonna olisi paljon sellaisia ostajia norjassa joilla oli vuonna 22 hankitusta teslasta korkokampanja katkolla.
 
Viimeksi muokattu:
Teslan Kiinassa valmistetut (ja Euroopassakin myydyt) LG NCM akut ovat huonoja, väittää Kroatialainen korjauspaja:


Missä noita Kiinassa valmistettuja LG:n NCM akkuja käytetään? Onko ne ollet yleisein akkutyyppi NCM akuissa Tesloissa (siis poislukien takaveto LFP-mallit tietenkin)?
Löytyisiköhän samanlaisia juttuja joltain Serbialaisilta pajoilta myös?
 
Taitaa olla kautta linjan nuo LG:n akut huonoja. Audissakin meni vaihtoon. Eikös ne Boltit olleet LG:n akuilla ja kaikki meni takuuseen uusiksi. Hyundai Konastakin oli joku kampanja että ainakin tietty erä LG:n paristoja takuuseen.

Ei taida muilla kennovalmistajilla ollut näin paljon ongelmia riippumatta auton valmistajasta (?)

Suurin osa toki liittynyt paloturvallisuuteen, eli ne eivät edes ehtineet sen ikäisiksi että muita ongelmia olisi ilmaantunut. Nyt kun ne eivät muutu nuotioksi niin väsyvät ennenaikaisesti.
 
Ihme että ne pessimistit eivät käy täällä nyt huutelemassa, kun Tesla myy Norjassa enemmän kuin mikään automerkki aikaisemmin. Sähköautojen osuushan myytävistä autoista Norjassa ollut jo jonkin aikaan tyyliin +97 %, hybrideitä ei käytännössä myydä yhtään ja ne loput prosentit valuvat autovuokraamoille. Toki taustalla on Norjassa muuttuva verotus, mutta silti kakkoseksi ja kolmoseksi tulevat VW ja Volvo saavat yhdessä myytyä saman verran kuin Tesla yksinään. Onko ihmiset Norjassa vain tyhmiä, vai mikä tässä on taustalla? Norja on toki pieni maa automäärällä mitattuna, mutta selkeä edelläkävijä sähköautoilussa. Taustallahan Norjan myynnissä on ollut se, että sähköautoja ollaan verotettu keveämmin eli jos Suomessakin valtio oikeasti haluaisi päästä tavoitteitaan kohti, niin kyllä verotuksen kautta voi vaikuttaa kuluttajiin paljon.

Uutiset löytyvät melkein mistä tahansa mediasta, mutta tässä yksi:

Mitä väliä jollain Norjalla kun muualla myynti droppaa nopeammin kuin Nokialla ikinä? Tsiisus.

"According to new data released on Monday, Tesla’s registrations fell sharply again in November across Europe. France saw a 58% decline in November registrations, falling to just 1,593 units, while Sweden dropped 59% to 1,466 units, continuing what has become one of Tesla’s most challenging periods in Europe. Even traditionally strong Scandinavian markets weren’t immune—Denmark slid 49% to 534 registrations.

The picture was only marginally better elsewhere. In the Netherlands, Tesla deliveries fell 44% to 1,627 units, marking one of the brand’s weakest months of 2025 in the country. Spain, which has been one of Tesla’s more stable southern European markets, also experienced a decline, though far less severe, with registrations down 9% to 1,523 units


1764787374855.png
 
FSD testiajojen fiiliksiä euroopasta alkaa valumaan tuubiin. Videolla ranskasta 14.1.7:sta. 14.1.7 oli ainakin amerikka/kanada tubettajien pohjalta oleellisesti huonompi kuin uusin fsd 14.2.1. Jokainen voi vedellä omia johtopäätöksiä jos jaksaa videoita katsoa. Videon tekijän kommentit 15 minuutin kohdilta eteenpäin "it just works., very impressed, very smooth,..." Vertailee myös autopilottiin ja ihmisiin.
We managed to secure a spot in Lille, France and at the right time as well. We got to drive in daylight, dusk and darkness, as well as during rush hour.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=LF2hnjrpG0w


Eroja on softassa, osa sellaisia minkä toivoisi amerikkaversioonkin tulevan. Kaikki sääntely ei ole pahasta esim. nopeusvalintoihin liittyen ja auton seuraavaan manööveriin liittyen: Differences Spotted in Tesla’s FSD During European Ride-Alongs
 
Viimeksi muokattu:
Ensi viikolla ainakin lienee ruuhkaa Vetokujalla kun joulukuun toimitukset ilmeisesti isommin alkaa. 2 slotia oli vain vapaana melkein heti ku ilmoitus tuli että aika varattavana. Mielenkiintoista nähdä joulukuun rekisteröinnit

Y LR ( premium ) tulossa
 
LIsäksi sai ja saa edelleen joihinkin malleihin 0 korolla ensimmäiset 36kk rahoituksen. En olisi yllättynyt jos tänä vuonna olisi paljon sellaisia ostajia norjassa joilla oli vuonna 22 hankitusta teslasta korkokampanja katkolla.
Norjassa on valtion tukiin tulossa muutoksia ja moni on jouduttamassa hankintaa(mm. Työkaverini on hyppäämässä sähköautoihin tästä syystä).
 

Statistiikka

Viestiketjuista
293 981
Viestejä
5 025 869
Jäsenet
80 621
Uusin jäsen
alako

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom