Parempi kuin että kuva tökkii ~24fps 100% ajasta, niin kyllä. Ennemmin otan 0.1-1% ajasta saippuaoopperaa, kuin 100% ajasta tökkivää kuvaa. Kauniisti voidaan sanoa että 24fps on ''creators intent'', vaikka todellisuudessa isot ohjaajat kuten James Cameron ovat ottaneet/ottaisi kiljuen riemusta vastaan 50-120hz joka leffassa. Jos jonkun mielestä 24hz ei ole tökkivää, niin ei siinä sitten mitään, olen kateellinen ettei se näy silmään, mun silmään näkyy herkästi kaikenlaiset virheet kuvassa, ja siksi katson mielummin interpoloitua kuvaa kuin 100% ajasta tökkivää kuvaa. Mutta ymmärrän jos joku näkee asian toisin, tässä ei ole pelkästään faktoja vaan myös ns. makuasioita
Laitan vielä lusikkaani myös vähän tähän soppaan.
Tuo 24fps elokuvissa, eli ns "cinematic motion", on paljon monitahoisempi juttu kuin esim pelien fps. Peleissä korkeampi fps on yksinomaan parannus, jolla ei käytännössä ole mitään negatiivisia puolia.
Elokuvissa puolestaan 24fps on ollut olemassa jotakuinkin aina, kun taas korkeampi fps on yhdistetty videomateriaalissa dokumentteihin, saippuasarjoihin ja kotivideoihin. Jo tuo luo jännän psykologisen efektin, jossa 24fps näyttää heti jotenkin elokuvamaisemmalta ja laadukkaammalta. Muistan aikanaan kun salkkarit vaihtoi tuohon 24fps siitä normista ~50fps, ja ihmettelin hetken, miten salkkarit yhtäkkiä näyttää paljon vähemmän halvalta tuotannolta. Sitten havahduin tuohon, että kyse olikin fps erosta.
Jos nyt aluksi puhutaan vain ihan isommasta fps:stä, joka on suoraan kuvattu materiaaliin eikä jälkikäteen keinotekoisesti tehty, niin sillä on monien mielestä seuraavia ongelmia:
1. Kuva assosioituu juurikin noihin halpoihin tuotantoihin. Tämä on toki tottumiskysymys ja varmaan ajan myötä poistuisi, mutta ilmiö on vähän sama kuin jos gourmet-tason ravintola-ateriaa söisi muovisesta eväslaatikosta. Kätevää, mutta se hienouden tunne katoaa. Vastaavasti myös esim joitain hienoksi tarkoitettuja, kännykällä kuvattuja esittelyvideoita laitetaan tuohon 24fps kuvanopeuteen, jotta ne näyttäisivät ammattimaisemmin tehdyiltä. Jotain hienoa autoa kannattaa kuvata 24fps eikä 60-120fps, jos haluaa sen näyttävän arvokkaalta.
2. Korkea fps tuo esiin monia lavastuksen ja tehosteiden puutteita. Siinä missä tietokoneilla tehty taistelukohtaus näyttää 24fps:ltä mahdollisesti melko aidolta, 50-60fps kanssa se alkaa todella herkästi näyttää tietokonepeliltä, ja sulava liike tuo esiin kaikki tehosteiden virheet täysin armotta. Hyvänä esimerkkinä tästä oli Hobitti-elokuvan 60fps versio. Siinä missä 24fps versio näytti ihan kelvolliselta, vaikkakin vähän muoviselta, niin 60fps näytti aivan täysin tietokonepeliltä ja rikkoi kaiken immersion. Jos vaikka mietitään alkuperäistä Jurassic Parkia, niin 24fps oli pitkälti se syy, miksi ne dinot saatiin näyttämään liikkeessä niin aidoilta. 60fps olisi satavarmasti rikkonut immersion ja saanut niiden liikkeen näyttämään epäaidolta. Ja tämä ei edes liity vain tietokonetehosteisiin. Aikanaan näin Gemini Man leffasta vertailuvideon, jossa mottoripyörällä ajettu takaa-ajo näytettiin sekä 24fps että 60fps. 24fps näytti elokuvamaisen hienolta, 60fps näytti jotenkin todella halvalta ja siltä, kuin joku vain ajelisi krossipyörällä gopro-kameran kanssa kaduilla. Liian virheetön ja sulava liike toi esiin sen, että ei se stuntti ollutkaan kovin hurja, ja näytti jotenkin todella "näytellyltä".
3. 60fps näyttää liian todelliselta, mikä saa herkästi näkemään lavasteet lavasteina ja näyttelijät näyttelijöinä. Tämä on varmasti osittain perää tuosta, että dokumentit ovat niin usein olleet high fps. 60fps kanssa Jack Sparrow ei näytäkään enää merirosvolta laivan kannella, vaan teatterinäyttelijältä puku päällä ja keskellä lavasteita. Myös näyttelijöiden ulosanti alkaa yhtäkkiä näyttää paljon enemmän näytellyltä ja vähemmän uskottavalta. 24fps antaa vain niin paljon anteeksi verrattuna sulavampaan liikkeeseen.
Nyt jos mennään tuonne liike-interpolaatioilla tehtyyn sulavampaan kuvaan, niin kaikkien edellisten ongelmien lisäksi saadaan päälle vielä se, että ihmisten liikkeet muuttuvat täysin luonnottoman kuminauhamaisen näköisiksi, ja nyt kaikki ruudulla oleva näyttää ihan feikiltä. Ihmisten liikeet, kasvojen ja suun liikkeet ym kaikki ovat oudon venyviä ja epäaidon näköisiä. Ihminen on luontaisesti niin tarkka havainnoimaan ihmisten ja kasvojen liikkeitä, että tuollainen pistää silmään pahasti. Ja kaupan päälle saadaan vielä kaiken maailman rumia artefakteja, kun liikeprosessointi arvaa väärin.
Voisin kuvitella, että riittävän ajan kanssa aidosti 60fps kuvattuun elokuvaan tottuisi, mutta noihin keinotekoisesti liike-interpoloituihin high fps en tottuisi ikinä. Ne näyttävät omaan silmään niin kammottavilta, että niitä ei oikeasti vain pysty katsomaan. Tai siis, minä en pysty. Jotkut muut ilmeisesti pystyvät.