Yleinen TV:n hankinta- & säätöketju

Miten tuollainen Sampan 2022 vuoden 55 tuumainen S95B OLED -töllö vertautuu siihen, mitä tällä hetkellä saa kaupasta alle tonnilla? Kaveri myisi 600 eurolla omansa, mutta jos vastaavaa laatua saa uutena takuulla vaikkapa 900 euroon niin uuden osto edessä. Käyttö urheilua ja striimipalveluita.
 
Miten tuollainen Sampan 2022 vuoden 55 tuumainen S95B OLED -töllö vertautuu siihen, mitä tällä hetkellä saa kaupasta alle tonnilla? Kaveri myisi 600 eurolla omansa, mutta jos vastaavaa laatua saa uutena takuulla vaikkapa 900 euroon niin uuden osto edessä. Käyttö urheilua ja striimipalveluita.

Helkkarin hyvä televisio nii sanoisin, että kannattaa tarttua tarjoukseen ellei kiinnipalamista tai muuta vikaa ole.
 
Onhan tossa nyt ihan varmasti QD-OLED paneeli? Jotkut valittaneet tummasta kuvasta lähinnä WOLED S90D paneeleilla. S90C:llä (S95C modin jälkeen) jos vetää tuollaisilla asetuksilla HDR kuvaa niin se on ihan katselukelvottoman kirkasta hämärässä. Olen huomannut että tykkäät todella kirkkaasta kuvasta, mutta kyllä tuon pitäisi olla jo vähän overkill.
...

Kyllä on QD-Oledi, ns. T mallinumerolla ja makrokuvakin tuli pikseleistä otettua.
20240906_111104.jpg

Palaan noihin muihin myöhemmin..
Youtube sdr näyttää nyt hyvältä Standard moodissa 30 kirkkaudella, warm1, gamma 0, peak brightness High.
Sillä aika identtinen siihen mihin sonyssa tottunut (sävyero/extra kirkkaus se vakio qd paneelin + kameran yhdistelmä.. livenä ei eroja..)
Harri Salon päälaki tuossa kirkkain kohta Sonylla, n. 195nits.
20240907_172407.jpg
 
Miten tuollainen Sampan 2022 vuoden 55 tuumainen S95B OLED -töllö vertautuu siihen, mitä tällä hetkellä saa kaupasta alle tonnilla? Kaveri myisi 600 eurolla omansa, mutta jos vastaavaa laatua saa uutena takuulla vaikkapa 900 euroon niin uuden osto edessä. Käyttö urheilua ja striimipalveluita.
Itse myin lähes uuden Samsung S90C gen2 (S95C modi) 65" telkkarin 980€. Eli oli vielä ainakin 1,5 vuotta Powerin takuuta jäljellä.

Tuo 55" on myös halvempi muutenkin tietysti. Tuntuu vaan tuo 600€ hinta liian kovalta. Mielestä heitettynä joku 500€ olisi hieman parempi hinta?

Helkkarin hyvä televisio nii sanoisin, että kannattaa tarttua tarjoukseen ellei kiinnipalamista tai muuta vikaa ole.
Kaverihinta 550€? :) Liikkeen takuu saattaa olla jo loppu?
 
Miten tuollainen Sampan 2022 vuoden 55 tuumainen S95B OLED -töllö vertautuu siihen, mitä tällä hetkellä saa kaupasta alle tonnilla? Kaveri myisi 600 eurolla omansa, mutta jos vastaavaa laatua saa uutena takuulla vaikkapa 900 euroon niin uuden osto edessä. Käyttö urheilua ja striimipalveluita.

En maksaisi 600€, mut joku 500€ tai alle voisi napostella.
 
...
Kokeilin Sampalla pärjätä sen tallennuskyvyn kanssa ja eihän siitä mitään tullut. Ei yhden ohjelman tallentamismahdollisuus ja mahdollisesti television käyttökelvottomuus tallentamisen aikana ole kovinkaan houkutteleva vaihtoehto.

Toisaalta, haluaisin televisioilta pidempiaikaista toimivuutta ja vaikka joku televisio toimisikin pidempään kuin 5 tai 7 vuotta niin ei tonnin tai kuuden tonnin televisioita vaihdeta uuteen muutamien vuosien välein.

Ei vaihdeta, ei ainakaan kovin usein. Yksitoista vuotta sitten hirvitti laittaa isoon plasmatelevisioon puolitoista tonnia, mutta onneksi on pysynyt viattomana ja erittäin hyväkuvaisena edelleen (tosin himmennys- tai pimennysverhot aika pakolliset ja muutama vuosi sitten sain ajaa puoli päivää puhdistusvideoita ja sain poistettua ruudusta tekstityksistä tulleet tummentumat). Eli on ollut hintansa väärti eli olen todella tyytyväinen siihen, että olen voinut odotella rauhassa OLED-teknologian kehittymistä.

Onkohan muuten telkkarien tallennusominaisuuksia kehitetty? Missä televisiossa on hyvät ominaisuudet?
Ainakin noin 11 vuotta vanhaan Panasonicin plasmaan, jossa on kahden kanavan tallennus eli 2 * DVB-T/T2/C/C2, olisin halunnut
- ohjelmaoppasta ajastamiseen automaattisen lisäajan loppuun (kuten +5 tai +7 minuuttia)
- pikakatseluun ainakin 2x katselunopeuden häiriöttömänä ja DVB-tekstien kanssa

Kun sain lopultakin ostettua Vu+Duo2:n (jossa 3 * DVB-T/T2/C/C2), niin tv:n käyttö tallentamiseen loppui heti. Kun Topfieldissä oli vain 2 viritintä, niin silloin vielä tallensin tv:lläkin jotain.

Aikoinaan muuten JVC-videonauhurissani oli 2-, 3-, 5-, 7- ja 9-kertaiset katselunopeudet normaalikorkuisella äänellä eli ei kuulostanut pikkuoravien ääneltä. Monesti 2x onnistui suomenkielisissäkin ohjelmissa ilman että sanoja puuttui.
Lisäksi se videonauhuri kai kallisti kuvapäätä pikakatselun nopeuden mukaan, jolloin kuva oli lähes häiriötön SP- ja jopa LP-tallennuksien pikakatseluissa.
Se on muuten edelleen toimivana laitetelineessä ja telkkariin kytkettynä A/V-vahvistimen kautta (vahvari muuttaa videosignaalin HDMI:ksi). Kokeilin viimeksi keväällä, että toimii. :-)

Ja jos joku haluaa googlata ja tarkistaa, että oliko tuollaista videonauria ihan oikeasti, niin se on JVC HR-DD848, jossa on Dynamic drum system. Ainoa, mitä kaipaan siitä, on äänen toisto pikakatseluissa. :-)
 
Kun sain lopultakin ostettua Vu+Duo2:n (jossa 3 * DVB-T/T2/C/C2), niin tv:n käyttö tallentamiseen loppui heti. Kun Topfieldissä oli vain 2 viritintä, niin silloin vielä tallensin tv:lläkin jotain.
Miten paljon muuten Vu+Duo2 maksoi 3:lla virittimellä? Saako yhdellä virittimellä tallennettua enemmän kuin kahta ohjelmaa kerrallaan? Topfieldhan pystyi tallentamaan kahdelta kanavapaketilta( kaapeli) enimmillään neljää ohjelmaa jos samalla katsoi kyseisiltä kanavapaketeilta jotain. Ja kun itse en enää vuosiin ole ostanut televisiokanavapaketteja niin kaksi viritintä on riittänyt vallan mainiosti. Ja oikeastaan aika vähän on sellaisia ohjelmia, joita katson joita ei löydy verkkopalveluntarjoajilta( Starin ohjelmia ei ykeisestiottaen löydy netistä)

Aikoinaan muuten JVC-videonauhurissani oli 2-, 3-, 5-, 7- ja 9-kertaiset katselunopeudet normaalikorkuisella äänellä eli ei kuulostanut pikkuoravien ääneltä. Monesti 2x onnistui suomenkielisissäkin ohjelmissa ilman että sanoja puuttui.
:)
Oli tuo videonauhuriaika hullua; sattumalta kaveri ja minä harrastimme ohjelmien talteennauhoittamista mutta hän oli varsinainen kylähullu asian suhteen. Hänellä oli ainakin 4, ellei enemmän videonauhureita tallentamassa kaikkea. Itselläni oli enimmillään kolme( kaksi tallentamista ja yksi katsomista varten). Joku JVC minullakin oli missä oli pikakelauksessa äänet( tai on minulla ne vieläkin). Ja sitten oli tosi-hifivideonauhurit, joissa oli jos jotain ehostusta nauhalaadusta lähtien. Käytin sitä sekä tietokoneen backuplaitteena että musiikintallentimena.
 
TCL julkisti IFA Berlin 2024-messuilla tulevan lippulaivansa TCL X965.
 
S90D jatkuu.. (huom. s90d kuvissa edelleen se kamerakennon herkkyys tuottaa ns. pink tint ja hiukan valoisuuden nostoa..)
SDR puolella näyttää nyt omaan makuun hyvältä, ns. tumman pään tukkoisuutta ei sinänsä ole vaan kaikki sävyt näkyy. Kuvamoodeista standard minusta sopivin sillä saa olla kirkkaus n. 30 tienoilla vs movie ja filmaker näyttää samalta vasta 45 tienoilla.
Omaan makuun sdr kuvassa BT gamma toimii paremmin, ns. 2.2 gamma ehkä sitten pimeämmässä katseluun parempi?
20240909_080931.jpg


HDR puolella jos sonyyn vertaa niin kallistuisin taaskin Standard kuvamoodiin esim Disney Quantum Mania ja netflix Annihilation perusteella.. Sonykin tuntuu noissa DV moodissa vetävän vähän tummaksi.. aikalailla samalta näytti S90D Movie ja Filmmaker kun laittoi gammaa 2 lisää. Standard moodin "tonemap" nostaa tumman pään toistoa omaan makuun tuoden kuvan inhimilliselle tasolle ilman että kuvaa pitäisi pilkkopimeässä katsoa.

Pelipuolella tilanne on ns. hyvä mutta törmäsin ps5 puolella outoon tilanteeseen yhdessä pelissä ja sen tummassa kohtauksessa.. värit hailakat ja gamma koholla..
Tässä ensin hyvät otokset:
20240908_141852.jpg

20240908_141751.jpg

ja sitten se outo:
20240908_142838.jpg
 
Suosituksia 32" television valintaan. Tiedän että todella pieni, mutta isompi ei kuulemma millään sovi. Urheilua katsoo pääsääntöisesti. Itse en löytänyt mitään järkevää. Onko edes sellaista??
 
Suosituksia 32" television valintaan. Tiedän että todella pieni, mutta isompi ei kuulemma millään sovi. Urheilua katsoo pääsääntöisesti. Itse en löytänyt mitään järkevää. Onko edes sellaista??
Itse hain muutama vuosi sitten 32" televisioita ja ei niitä tahtonut löytyä FullHD:na muuta kuin Procasterilta, ja sellaisia sitten hankin. Ei kovin nopea liikkeissään ja siten parempi vaihtoehto onkin halpistelevisio kohtuullisella toistolla ja siihen vaikka CC 4K kiinni.
 
Miten paljon muuten Vu+Duo2 maksoi 3:lla virittimellä? Saako yhdellä virittimellä tallennettua enemmän kuin kahta ohjelmaa kerrallaan? Topfieldhan pystyi tallentamaan kahdelta kanavapaketilta( kaapeli) enimmillään neljää ohjelmaa jos samalla katsoi kyseisiltä kanavapaketeilta jotain. Ja kun itse en enää vuosiin ole ostanut televisiokanavapaketteja niin kaksi viritintä on riittänyt vallan mainiosti. Ja oikeastaan aika vähän on sellaisia ohjelmia, joita katson joita ei löydy verkkopalveluntarjoajilta( Starin ohjelmia ei ykeisestiottaen löydy netistä)

Oli tuo videonauhuriaika hullua; sattumalta kaveri ja minä harrastimme ohjelmien talteennauhoittamista mutta hän oli varsinainen kylähullu asian suhteen. Hänellä oli ainakin 4, ellei enemmän videonauhureita tallentamassa kaikkea. Itselläni oli enimmillään kolme( kaksi tallentamista ja yksi katsomista varten). Joku JVC minullakin oli missä oli pikakelauksessa äänet( tai on minulla ne vieläkin). Ja sitten oli tosi-hifivideonauhurit, joissa oli jos jotain ehostusta nauhalaadusta lähtien. Käytin sitä sekä tietokoneen backuplaitteena että musiikintallentimena.

Vu+Duo2:n virittimistä. Otin sen boksin viritinkorteilla 1x (50€) ja 2x (70€, ehkä tarjous), kun kaksi ei riitttänyt. Kolmella pärjäsi jo aika hyvin. :)
En testannut, montaako kanavaa tallentaa yhdellä virittimellä, mutta muistelen, että max 8/viritin tai 16 yhteensä olisi pitänyt onnistua. Se vaatisi kovalevyltäkin aika paljon.

VHS-muisteluakin. Yksi HIFI-laite oli ajalta ennen Macrovisionin käyttöönottoa, joten se nauhoitti kaiken. Aikanaan oli kiva, mutta nekin nauhat on nyt pääosin viety fyysisesti roskiin. Ja roskakoriin ovat menneet digiboksissa olleet SD-tallenteetkin muutamaa harvaa lukuunottamatta. :)

Foorumin aiheestakin (televisioista ja niiden ominaisuuksista). :)
Kolmas asia, mitä olisin halunnut television tallennus- ja katseluominaisuuksiin automaattisen ajastuksien lisäajan ja 2x-pikakatselun häiriöttämänä + teksteillä lisäksi olisi ollut mainoksien ohittamisessa kätevät pikahypyt 15s, 1 min ja 5 min (konfiguroitavissa) eteen ja taakse.

Jos on jossain televisioissa hyvät tallennusominaisuudet, niin kiinnostaisi kuulla ihan mielenkiinnosta.
 
Onkohan tämmöinen halppis-oled paras ostos alle tonnin 55" telkkariksi? LG OLED B3 55" 4K
C3 saa verkkiksestä koodilla OLEDC3 hintaan 999€, Gigantti antaa tuon 200€ alennuksen suoraan kassalla.
Eli jos haluaa hieman kirkkaampaa kuvaa ja kahden HDMI 2.1 portin (joista toinen eARC) sijasta neljä moista, niin kannattanee tuo 100€ laittaa lisää
 
Eli jos haluaa hieman kirkkaampaa kuvaa ja kahden HDMI 2.1 portin (joista toinen eARC) sijasta neljä moista, niin kannattanee tuo 100€ laittaa lisää
Ja paremman prossun kun tuo uusin webos meinaa jökkiä tolla a9:lläkin. B3:ssa a7. Ja totta se osaa kuvan prosessoinnitkin smoothimmin hoitaa tuo ysi.
 
S90D jatkuu.. (huom. s90d kuvissa edelleen se kamerakennon herkkyys tuottaa ns. pink tint ja hiukan valoisuuden nostoa..)
SDR puolella näyttää nyt omaan makuun hyvältä, ns. tumman pään tukkoisuutta ei sinänsä ole vaan kaikki sävyt näkyy. Kuvamoodeista standard minusta sopivin sillä saa olla kirkkaus n. 30 tienoilla vs movie ja filmaker näyttää samalta vasta 45 tienoilla.
Omaan makuun sdr kuvassa BT gamma toimii paremmin, ns. 2.2 gamma ehkä sitten pimeämmässä katseluun parempi?
20240909_080931.jpg


HDR puolella jos sonyyn vertaa niin kallistuisin taaskin Standard kuvamoodiin esim Disney Quantum Mania ja netflix Annihilation perusteella.. Sonykin tuntuu noissa DV moodissa vetävän vähän tummaksi.. aikalailla samalta näytti S90D Movie ja Filmmaker kun laittoi gammaa 2 lisää. Standard moodin "tonemap" nostaa tumman pään toistoa omaan makuun tuoden kuvan inhimilliselle tasolle ilman että kuvaa pitäisi pilkkopimeässä katsoa.

Pelipuolella tilanne on ns. hyvä mutta törmäsin ps5 puolella outoon tilanteeseen yhdessä pelissä ja sen tummassa kohtauksessa.. värit hailakat ja gamma koholla..
Tässä ensin hyvät otokset:
20240908_141852.jpg

20240908_141751.jpg

ja sitten se outo:
20240908_142838.jpg

Onko tuossa S90D tosiaan niin, että standard-moodi on kirkkaampi kuin filmmaker/movie, vaikka kaikki asetukset olisivat muuten identtiset? S90C:ssä nuo kaikki moodit käyttäytyvät ihan samalla tavalla (ecoa ja dynamiccia lukuunottamatta), jos asetukset ovat samat. Standardissa oli vain vakiona päällä kaikki contrast enhancerit ja active tonemapit, jotka buustasivat kirkkaudet maksimiin. Tuo SDR-gamma/mustan taso näyttää olevan juuri oikein, ja tuossa kuvassa tuo "1" laatikko pitäisi olla pimeässäkin sellainen että sen ihan juuri ja juuri näkee, mutta ei mitenkään selvästi pohjamustaa ylempänä. Itse koen, että parempi vaikka että ykköslaatikko on musta ja vasta kakkonen näkyy, kuin että ykkönen erottuisi mustasta selvästi.

Onpa outo tuo viimeinen kuva? Kuitenkin muissa kuvissa kuva näyttää aikalailla samalta kuin Sonyssa värien puolesta. Tuossa on vähän samaa fiilistä (joskin lievempänä), kuin tuossa S90C, jos color spacena ei ollut se BT2020. Tummimmat sävyt olivat ihan selvästi haalistuneita. Toinen tapa saada tuo aikaan on, jos käyttää contrast enhanceria (jota ei koskaan kannata käyttää peleissä), koska se todella vääristää/haalistaa värejä ihan sieltä tummimmasta ja kirkkaimmasta päästä. Voithan kokeilla, onko tuossa S90D color spacen custom moodissa valittuna P3 vai BT2020, ja jos P3 niin vaihtaa sen tuohon BT2020 (ja pudottaa asetuksista colorin 25 --> 21 tms, ettei ylisaturoi). Itsellä tuo paransi kuvaa ihan merkittävästi värien puolesta.
 
Foorumin aiheestakin (televisioista ja niiden ominaisuuksista). :)
Kolmas asia, mitä olisin halunnut television tallennus- ja katseluominaisuuksiin automaattisen ajastuksien lisäajan ja 2x-pikakatselun häiriöttämänä + teksteillä lisäksi olisi ollut mainoksien ohittamisessa kätevät pikahypyt 15s, 1 min ja 5 min (konfiguroitavissa) eteen ja taakse.
Uskaltaisinpa melkein lyödä vetoa, että tuollaisia tallennusominaisuuksia et tule televisioon sisäänrakennettuna löytämään koskaan. Jos jotain niin ne entisestään supistuvat.

Jos on jossain televisioissa hyvät tallennusominaisuudet, niin kiinnostaisi kuulla ihan mielenkiinnosta.
Joku vanhempi malli jossa vielä 2-viritintä tai sitten tilaat ulkomailta esim. LG OLEDin jossa 2-viritintä. Vaikka tuollainen: https://www.amazon.de/-/en/OLED77C47LA-Processor-Dolby-Vision-Model/dp/B0BWWLGQY4?th=1
Tuossa twin triple tuner. Jostain syystä Suomeen ei tuoda noita malleja.
Mutta ei niissä ole kuin perustallennukset. Nuo pikahypyt sun muut tai joku oikeasti hyödyllinen hakusana-ajastus on sitten erillisten boksien ominaisuuksia. Muistan hyvin esim. omassa Panasonicissa oli aikoinaan 2-viritintä niin kahden salatun kanavan tallennus olisi vaatinut 2 CI-korttia - huoh ja puuh, tuollaista vaatimusta ei ollut erillisissä Topfieldin bokseissa koskaan.
 
Onko tuossa S90D tosiaan niin, että standard-moodi on kirkkaampi kuin filmmaker/movie, vaikka kaikki asetukset olisivat muuten identtiset? S90C:ssä nuo kaikki moodit käyttäytyvät ihan samalla tavalla (ecoa ja dynamiccia lukuunottamatta), jos asetukset ovat samat. Standardissa oli vain vakiona päällä kaikki contrast enhancerit ja active tonemapit, jotka buustasivat kirkkaudet maksimiin.
...

Kaffetauolla otin kuvat (kiinteä valotus) sdr youtube Standard vs. Movie identtisillä asetuksilla, kirkkaus 33.
Ero on iso.. Manuska mainitsee movie ja filmaker kohdalla että "saattaapi näyttää tummalta joillain materiaaleilla" tms..
ä

Edit: Tulevaisuuden minä tarinoi nyt, poistin kuvat koska kirkkaus ero syy lienee ollut joka moodissa erikseen poiskytkettävä ympäristön kirkkaus adaptaatio... huom. tämä ei ole kuva asetuksissa vaan Power & energy saving asetuksissa! Ei siis auta että käy kerran kurkkimassa..
 
Viimeksi muokattu:
Kaffetauolla otin kuvat sdr youtube Standard vs. Movie identtisillä asetuksilla, kirkkaus 33.
Ero on iso.. Manuska mainitsee movie ja filmaker kohdalla että "saattaapi näyttää tummalta joillain materiaaleilla" tms..

katso liitettä 1388684

Ja contrast enhancerit sun muut ovat pois päältä? Jos näin, niin tosiaan aika buustattu tuo standardin kirkkaus. Ihan hyvä toisaalta niin, koska S90C menee vähän eri kuvamoodien hyöty hukkaan, kun ovat täsmälleen samoja ja erot tulevat vain asetuksista. Tykkään esim LG:ssä, että toinen Dolby vision kuvamoodi käyttää lähtökohtaisesti kirkkaampaa toteutusta ja toinen on referenssikuva.
 
Ja contrast enhancerit sun muut ovat pois päältä? Jos näin, niin tosiaan aika buustattu tuo standardin kirkkaus. Ihan hyvä toisaalta niin, koska S90C menee vähän eri kuvamoodien hyöty hukkaan, kun ovat täsmälleen samoja ja erot tulevat vain asetuksista. Tykkään esim LG:ssä, että toinen Dolby vision kuvamoodi käyttää lähtökohtaisesti kirkkaampaa toteutusta ja toinen on referenssikuva.
Juu kaikki keinotekoinen boosti ja parannus on otettu pois, molemmissa peak brightness high toki päällä. (Standard ihan ok mediumillakin)
Ihan hyvä toki että on noin, alussa tosiaan kun kuvittelin että moodeissa sama "pohja" niin oli pettymys kirkkauden suhteen kun moviella ja fm:llä yritin.. Kuvailen hdr puolen erot myöhemmin.
 
Ollut tässä ketjussa paljon juttua suoratoistojen toimimisesta suoraan televisiossa ja kuinka tuo tuntuu olevan useimmille tärkeä ominaisuus mutta miten on kuvanlaadun kanssa...?

Eilen testailin erästä DV elokuvaa MAX:ista uuden C3 ja vanhan C9 välillä, oli eräs kohtaus jossa tuo VB näkyy selvästi uudessa ja olisin vähän verrannut vanhaan mutta eipä tästä tullut mitään koska tuli huomattua, että C3:ssa kuva tuli Apple TV 4K:n kautta ja tuo nyt makkariin siirretty vanhan C9 on ihan vain sisäisten appiensa varassa. En voinut uudessa C3:ssa testata MAXia Webosin apilla koska sen asentaminen vaatii sen LG tilin jota ei ole eikä tule (jostain syystä muut käyttämäni suoratoistot kyllä on saatavissa ilmankin).
Kuvanlaadussa oli kuin yön ja päivän ero siten, että Apple TV 4K:ssä tuo ongelmallinen kohtaus toistui laadukkaasti ilman ilman tyypillisiä low bitrate virheitä mutta tuo C9:n sisäisellä apilla sama kohtaus oli todella laadutonta, käytännössä kohtaus oli yhtä "posteresaatio sipulikuviota" josta oli täysin mahdotonta erottaa minkäänlaista paneelin aiheuttavaa virhettä. Valoisat kohtaukset toistuivat selkeästi paremmin silti C9:n apilla. Johtopäätöksenä näyttää olevan, että ilmeisesti jotkut apit saavat huonompaa bitratea Apple TV 4K vs Webos. Tarkistin tietysti reitittimeltä, että WiFin kautta yhteys pelaa, oli täydet signaalit ja nopeus siellä. Samoin Netflix apissa joka sentään näyttää bitrate infot Webosissa myös tarkistin, että siellä saa korkean bitraten.

Nyt näköjään myös uuteen C3:n alkoi tuputtamaan uutta firmistä, joten nyt olikin sitten hyvä syy viimein toteuttaa se mitä ajattelinkin uuden kohdalla tehdä - estää reitittimestä päivityspalvelimet. Ei tuputa enää kumpaankaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ollut tässä ketjussa paljon juttua suoratoistojen toimimisesta suoraan televisiossa ja kuinka tuo tuntuu olevan useimmille tärkeä ominaisuus mutta miten on kuvanlaadun kanssa...?

Itsekin tuon tavallaan huomannut, eli aiemmin käytin vain Firefoxin kautta MAX:ia millä ihan tyytyväisenä kyllä sai sen 1080p materiaalin toistumaan mutta nyt kun ostin halvan (alle 500€) uuden TV:n missä luvataan 5v päivitykset se ero on kohtuullisen suuri kun katsoo samaa materiaalia 4K versiona. Mihin ei helposti selaimen kautta pysty vaikka itse TV tai monitori sitä tukisi...

Eli vaikka se TV vielä toimisi mutta ikää alkaa olla sen 10 vuotta tms. voi ehkä olla aiheellista harkita päivitystä vaikka HDMI:llä saisi hyvin suoratoistot toimimaan siinä 1080p TV:ssä (missä appeja ei ole enää "hetkeen" päivitetty)
 
Itsekin tuon tavallaan huomannut, eli aiemmin käytin vain Firefoxin kautta MAX:ia millä ihan tyytyväisenä kyllä sai sen 1080p materiaalin toistumaan mutta nyt kun ostin halvan (alle 500€) uuden TV:n missä luvataan 5v päivitykset se ero on kohtuullisen suuri kun katsoo samaa materiaalia 4K versiona. Mihin ei helposti selaimen kautta pysty vaikka itse TV tai monitori sitä tukisi...
Joo, kyllä se Webosin sisäinen appi toimii 4K ja DV MAXilla mutta ero kuvanlaadussa on todella selkeä Apple TV 4K:n välillä.

Eli vaikka se TV vielä toimisi mutta ikää alkaa olla sen 10 vuotta tms. voi ehkä olla aiheellista harkita päivitystä vaikka HDMI:llä saisi hyvin suoratoistot toimimaan siinä 1080p TV:ssä (missä appeja ei ole enää "hetkeen" päivitetty)
Mielestäni tuo on hyvä vaihtoehto uudesta lähtien. Tosiaan omassa C9:ssä on edelleen uusin versio MAXin apista käsittääkseni. Ei ole kauaa, kun appi päivittyi. Ellei tuosta ole eri versioita eri webos versioille vielä joissa eroja kuvanlaadussa... Mutta tosiaan 4,5 vuotta vanha TV kyseessä joka virallisesti kai 2019 mallivuotta. Firmispäivitystä olisi ollut tuolle tarjolla vielä tälle kesälle.
 
Ollut tässä ketjussa paljon juttua suoratoistojen toimimisesta suoraan televisiossa ja kuinka tuo tuntuu olevan useimmille tärkeä ominaisuus mutta miten on kuvanlaadun kanssa...?

Eilen testailin erästä DV elokuvaa MAX:ista uuden C3 ja vanhan C9 välillä, oli eräs kohtaus jossa tuo VB näkyy selvästi uudessa ja olisin vähän verrannut vanhaan mutta eipä tästä tullut mitään koska tuli huomattua, että C3:ssa kuva tuli Apple TV 4K:n kautta ja tuo nyt makkariin siirretty vanhan C9 on ihan vain sisäisten appiensa varassa. En voinut uudessa C3:ssa testata MAXia Webosin apilla koska sen asentaminen vaatii sen LG tilin jota ei ole eikä tule (jostain syystä muut käyttämäni suoratoistot kyllä on saatavissa ilmankin).
Kuvanlaadussa oli kuin yön ja päivän ero siten, että Apple TV 4K:ssä tuo ongelmallinen kohtaus toistui laadukkaasti ilman ilman tyypillisiä low bitrate virheitä mutta tuo C9:n sisäisellä apilla sama kohtaus oli todella laadutonta, käytännössä kohtaus oli yhtä "posteresaatio sipulikuviota" josta oli täysin mahdotonta erottaa minkäänlaista paneelin aiheuttavaa virhettä. Valoisat kohtaukset toistuivat selkeästi paremmin silti C9:n apilla. Johtopäätöksenä näyttää olevan, että ilmeisesti jotkut apit saavat huonompaa bitratea Apple TV 4K vs Webos. Tarkistin tietysti reitittimeltä, että WiFin kautta yhteys pelaa, oli täydet signaalit ja nopeus siellä. Samoin Netflix apissa joka sentään näyttää bitrate infot Webosissa myös tarkistin, että siellä saa korkean bitraten.

Nyt näköjään myös uuteen C3:n alkoi tuputtamaan uutta firmistä, joten nyt olikin sitten hyvä syy viimein toteuttaa se mitä ajattelinkin uuden kohdalla tehdä - estää reitittimestä päivityspalvelimet. Ei tuputa enää kumpaankaan.

Itse kun tuota testailin niin kuvanlaadussa ei ollut käytännössä mitään eroa G3 sisäinen appi vs ATV4K sovelluksissa. Samaa nopeutta näytti molemmat laitteet vetävän kaikista muista paitsi Applen (yllätys) palveluista. Niissä oli heittoa että ATV4K eduksi. Tostahan on jonkun verran ollut keskustelua Maxin ketjussa että vanhemmilla LG laitteilla laatu on sekundaa jostain syystä tällä hetkellä. Tämä todettu itsekin kaverin E-sarjalaisella, mm. Dolby Vision ei toimi osalla käyttäjistä ollenkaan eikä toista 4K vaikka sisällön pitäisi olla laadultaan tuota. Helppohan tämä on toki testa kun heittää boksin kiinni toiseen laitteesen mitä tapahtuu.
 
Viimeksi muokattu:
Itse kun tuota testailin niin kuvanlaadussa ei ollut käytännössä mitään eroa G3 sisäinen appi vs ATV4K sovelluksissa. Samaa nopeutta näytti molemmat laitteet vetävän kaikista muista paitsi Applen (yllätys) palveluista.
MIstä näet MAXin bitraten?

Tostahan on jonkun verran ollut keskustelua Maxin ketjussa että vanhemmilla LG laitteilla laatu on sekundaa jostain syystä tällä hetkellä. Tämä todettu itsekin kaverin E-sarjalaisella, mm. Dolby Vision ei toimi osalla käyttäjistä ollenkaan eikä toista 4K vaikka sisällön pitäisi olla laadultaan tuota.
Tässäpä tämä pointti tuleekin, että jo 4,5 vuotta vanhassa toosassa ei sisäiset apit ole enää käyttökelpoisia vaikka TV:n firmis ja apit muka päivittyy koko ajan. Helppo kyllä ymmärtää syy, kun television käyttikset on sen verran pieni ekosysteeminsä, että vanhempiin tuskin enää paneudutaan, kun taas joku Apple TV 4K on aina ajan tasalla ja apit kehittyy sinne koko ajan.

Mutta kyllä oma C9 tosiaan tässä testissä MAXilla Dolby Visionia toisti ja käsittääkseni se oli 4K:nä liekö sitä 1080p:llä edes tarjotaan, en tiedä mutta tosiaan kuvassa oli ero kuin yöllä ja päivällä eikä pelkkä 1080p vs 4K (jos siinä sitä eroa edes oli) tuota selitä, ei se "posteriaatio sipulikuvio" kuulu 1080p videoonkaan, jos bitrate on OK.

Helppohan tämä on toki testa kun heittää boksin kiinni toiseen laitteesen mitä tapahtuu.
C9 seinällä 15mm rako takana, sinne ei kytketä enää mitään... No on siinä Blu-Ray soitin HDMIn päässä, joten tuonne sitten joskus pitää ehkä viritellä jotain muutakin ja laittaa vaikka HDMI-jakaja kuvanlähteille.

Mutta tuo pointtini oli, että nämä televisioiden omat apit on ihan mikkihiirivirityksiä enkä laskisi niille mitään painoarvoa laitetta hankkiessa, kun 100-150 eurolla saa lisäksi ihan kunnolla toimivan boksin näitä varten.
 
MIstä näet MAXin bitraten?


Tässäpä tämä pointti tuleekin, että jo 4,5 vuotta vanhassa toosassa ei sisäiset apit ole enää käyttökelpoisia vaikka TV:n firmis ja apit muka päivittyy koko ajan. Helppo kyllä ymmärtää syy, kun television käyttikset on sen verran pieni ekosysteeminsä, että vanhempiin tuskin enää paneudutaan, kun taas joku Apple TV 4K on aina ajan tasalla ja apit kehittyy sinne koko ajan.

Mutta kyllä oma C9 tosiaan tässä testissä MAXilla Dolby Visionia toisti ja käsittääkseni se oli 4K:nä liekö sitä 1080p:llä edes tarjotaan, en tiedä mutta tosiaan kuvassa oli ero kuin yöllä ja päivällä eikä pelkkä 1080p vs 4K (jos siinä sitä eroa edes oli) tuota selitä, ei se "posteriaatio sipulikuvio" kuulu 1080p videoonkaan, jos bitrate on OK.


C9 seinällä 15mm rako takana, sinne ei kytketä enää mitään... No on siinä Blu-Ray soitin HDMIn päässä, joten tuonne sitten joskus pitää ehkä viritellä jotain muutakin ja laittaa vaikka HDMI-jakaja kuvanlähteille.

Mutta tuo pointtini oli, että nämä televisioiden omat apit on ihan mikkihiirivirityksiä enkä laskisi niille mitään painoarvoa laitetta hankkiessa, kun 100-150 eurolla saa lisäksi ihan kunnolla toimivan boksin näitä varten.

Hyvä muistaa myös, että C3 aggressiivisesti käsittelee ja parantaa tuota low bitrate materiaalin laatua, kun taas C9 ei tee sille juuri mitään.

Vaikka S90C on parjattu heikosta low bitrate-sisällön prosessoinnista, näyttävät sillä silti monet Netflixin HD sarjat huomattavasti vähemmän pakatulta kuin tuolla LG B8. Hämärissä kohdissa joissa B8 joku tausta on ihan pikselöitynyt ja täynnä rumaa bandingia, S90C samalla bitratella se kohta voi näyttää lähes virheettömältä. Ja tosiaan C3 on tuossa prosessoinnissa taitavampi kuin S90C. Iso osa näkemästäsi erosta voi johtua tuosta.
 
Hyvä muistaa myös, että C3 aggressiivisesti käsittelee ja parantaa tuota low bitrate materiaalin laatua, kun taas C9 ei tee sille juuri mitään.

Vaikka S90C on parjattu heikosta low bitrate-sisällön prosessoinnista, näyttävät sillä silti monet Netflixin HD sarjat huomattavasti vähemmän pakatulta kuin tuolla LG B8. Hämärissä kohdissa joissa B8 joku tausta on ihan pikselöitynyt ja täynnä rumaa bandingia, S90C samalla bitratella se kohta voi näyttää lähes virheettömältä. Ja tosiaan C3 on tuossa prosessoinnissa taitavampi kuin S90C. Iso osa näkemästäsi erosta voi johtua tuosta.
Minulla on kaikki "kuvanparannustoiminnot" (lue huononnus) pois päältä tietysti. Ja se kuvanlähde tuossa C3:n tapauksessa oli siis erillinen Apple TV 4K ja samalta näyttää vaikka laittaa HDMI asetuksista 4:4:4 tuen päälle, että käyttäytyy kuin olisi PC kiinni, eli ei taatusti siloittele kuvaa. Mutta tosiaan sellaista "posterisaatio sipulikuvioita" on tuo C9:n MAX apin jälki, että ei tuosta minkäänlaisella prosessoinnilla saisi siedettävää ja terävää, että ei se ero siitä tule tässä tapauksessa.

Se on totta, että C3:ssa härämien kohtien toisto on parantunut mutta ei tuo ole mistään low bitraten siloitteluominaisuuksista johtuvaa, vaan tuossa on jotain parannusta tullut paneelin ja sen ohjauksessa. Mutta samalla tullut tosiaan tuo tolkuton chroma overshoot jonka nuo vanhemmat mallit peittää sillä pikselöityvällä toistollaan, eli suo siellä vetelä täällä - kuulemma G4:ssä olisi taas tullut jotain parannusta tuohon mutta onko se taas jotain ditheröintijuttua sitten taas.
 
Alle 20 tunnin käytetty c3 77", onko teidän mielestä normaalia grid lineä? Näkyy todella selvästi ja häiritsevästi hämärässä.
20240908_232730.jpg

Sitten muutama kuva liittyen tv:n mustiin, testattu PCn kautta Game optimiser default asetuksilla std. moodissa. Pelit SOTR ja RE2:rmk:
RGB FULL 12 BIT
20240907_225746.jpg20240907_225913.jpg20240907_225933.jpg

YCbCr444 limited 12 bit, tv:ssä päällä 444 pass through
20240907_230048.jpg20240907_230109.jpg20240907_230256.jpg
20240908_231209.jpg20240908_231220.jpg
 
Osaisko joku suositella mahdollisimman halpaa telkkua jossa olisi kaksi viritintä, että mummu saisi tallennettua ohjelmaa ja katsottua toista samalla?
 
Samsung 77” S93C 4K OLED saisi nyt 1799e hintaan, onko hyvä ostos? En löytänyt oikein kommenttia miten toistaa urheilun liikkeet. Ja tämänhän sai myös modattua S95ksi? Kirkkausko tuolla modilla nyt paranee entisestään? Kohtuuhyväksi tuo S9x sarja on kehuttu. Tizenistä en tosin tykkää...
 
S90D
HDR -> Moodit: Standard, Movie, Filmmaker

Vertailin Disneyplus Quantum Maniassa rinnakkain sonyn kanssa ja vaihtelin S90D:ssä moodeja.

Sonyyn verrattuna keskimäärin S90D Standard on asteen kirkkaampi ja Movie ja Filmmaker asteen himmeämpi. Jälkimmäiset oli minusta ihan identtiset vaikka Rtings mainitsee että movie moodissa kirkkaammat highlightit.

Jos laittaa Dynamic tonemapin päälle niin Standard moodissa vaikutus lievin. Movie moodissakin kokeilin, siinä vaikutus ehkä himmeämmän peruskuvan kanssa kovempi kirkkaiden kohtien osalta. Dynamic tonemap ei näytä paskovan yleistä kirkkautta, ei tee siitä haaleaa tai väärän näköistä kuten ehkä joissain tekee? Tuo ei siis pakollinen mutta toimii hyvin ainakin noissa kohdissa missä testasin.

Tällä otannalla mitä tullut katseltua niin en kyllä löydä S90D:stä mitään negatiivista sen kyvykkyyden rajoissa.. kyllä, Sony tunkee joissakin tummissakin kohtauksissa kovemmat nitsit suht pieniinkin valonlähteisiin ja jaksaa puskea kokoruudun päivänvalo kohtauksissa kirkkautta mutta jos nyt summaan niin kokonaisuutena S90D taitaa nyt voittaa tässä minun käyttössä. Häviän hiukan extreme hdr puolella mutta kaikki muut kuvalliset ominaisuudet ja pelipuolen 120hz, vrr tuo sitä lisäarvoa. Paneeli on erittäin "puhdas", se tummien sävyjen tukkoisuus pitkälti moodi vs. katselyympäristö ongelma eli tässä omassa hämärässä ympäristössä Standard moodi hoitaa homman ja myöskään pelimoodissa ei nyt vielä hyppinyt silmille.
Niin ja onhan tuo käyttis ja sovellukset nopeita.

Jos nyt joku niuhotus niin kotinäkymä vähän kolho (saako taustakuvaa tms?) ja ihan turhia suosittelurivejä.. ite en tarvitse kuin sovellukset ja inputit näkymään. Kaukosäädin on liian kevyt/pieni, pitänee hommata perinteinen halko niin saa asetuksetkin yhdellä napilla jne..
Edit: no vielä yksi, esim youtuben perusnäkymä jossain rumassa ylivärikkäässä ökymoodissa.. sitä ei kai saa muutettua?

65"S90D Hinta-laatu suhde 5/5 (1799€)
 
Viimeksi muokattu:
Samsung 77” S93C 4K OLED saisi nyt 1799e hintaan, onko hyvä ostos? En löytänyt oikein kommenttia miten toistaa urheilun liikkeet. Ja tämänhän sai myös modattua S95ksi? Kirkkausko tuolla modilla nyt paranee entisestään? Kohtuuhyväksi tuo S9x sarja on kehuttu. Tizenistä en tosin tykkää...
Tuohon hintaan ei parempaa televisiota saa ja saa modattua. Urheilun katsomiseen RTingsin arvostelun mukaan erinomainen, arvostavat paremmaksi kuin esim. LG C3.
 
Samsung 77” S93C 4K OLED saisi nyt 1799e hintaan, onko hyvä ostos? En löytänyt oikein kommenttia miten toistaa urheilun liikkeet. Ja tämänhän sai myös modattua S95ksi? Kirkkausko tuolla modilla nyt paranee entisestään? Kohtuuhyväksi tuo S9x sarja on kehuttu. Tizenistä en tosin tykkää...
Huh, no nyt on hinta pamahtanut kohdilleen..
En nyt tiedä tizenin heikkouksista, itelle riittää että sovellukset ja inputit saa nopeasti näkyviin ja käynnistyyvät nopeasti.. tuo osuus ainakin tuossa S90D:ssä tuntuu olevan sutjakka vaikka vähän pelkistetty.
 
Osaisko joku suositella mahdollisimman halpaa telkkua jossa olisi kaksi viritintä, että mummu saisi tallennettua ohjelmaa ja katsottua toista samalla?
Taitaa halvemmaksi tulla ostaa joku 7000/8000 sarjalainen ja laittaa kiinni digiboksi. Tuplavirittimillä kun tekee vain Samsung/Sony enää.

Halvin verkkiksestä tuplavirittimellä löytyvä näyttäis olevan 799€

Gigantilla pari outletistä 630-650€ Hae tuotteita, kategorioita tai artikkeleita
 
Samsung 77” S93C 4K OLED saisi nyt 1799e hintaan, onko hyvä ostos? En löytänyt oikein kommenttia miten toistaa urheilun liikkeet. Ja tämänhän sai myös modattua S95ksi? Kirkkausko tuolla modilla nyt paranee entisestään? Kohtuuhyväksi tuo S9x sarja on kehuttu. Tizenistä en tosin tykkää...
Onko kyseessä tämä Gigantin 1999e hinta miinustettuna 200e lahjakortilla?
 
Samsung 77” S93C 4K OLED saisi nyt 1799e hintaan, onko hyvä ostos? En löytänyt oikein kommenttia miten toistaa urheilun liikkeet. Ja tämänhän sai myös modattua S95ksi? Kirkkausko tuolla modilla nyt paranee entisestään? Kohtuuhyväksi tuo S9x sarja on kehuttu. Tizenistä en tosin tykkää...

Tuo oli puoli vuotta+ sitten hyvä ostos
2300-2500€ hintaan, eli 1799€ on tuosta törkeän halpa hinta, ja halvin millä tuota on ikinä myyty.

Liiketoistossa urheilussa ei ole mitään vikaa, kunhan muistaa poistaa ne liike"parannukset" pois päältä. Niitä keinotekoisia liikkeenpehmennyksiä ei tarvitse 50fps urheilulähetyksissä mihinkään, ja ne vaan aiheuttavat outoja artifakteja.

S95C modi lisää kirkkautta, joskin sitä on ihan riittävästi suurimmalle osalle jo ilmankin modeja. Mutta jos haluat maksimaalista kirkkautta niin modilla sitä saa lisää.
 
S90D
HDR -> Moodit: Standard, Movie, Filmmaker

Vertailin Disneyplus Quantum Maniassa rinnakkain sonyn kanssa ja vaihtelin S90D:ssä moodeja.

Sonyyn verrattuna keskimäärin S90D Standard on asteen kirkkaampi ja Movie ja Filmmaker asteen himmeämpi. Jälkimmäiset oli minusta ihan identtiset vaikka Rtings mainitsee että movie moodissa kirkkaammat highlightit.

Jos laittaa Dynamic tonemapin päälle niin Standard moodissa vaikutus lievin. Movie moodissakin kokeilin, siinä vaikutus ehkä himmeämmän peruskuvan kanssa kovempi kirkkaiden kohtien osalta. Dynamic tonemap ei näytä paskovan yleistä kirkkautta, ei tee siitä haaleaa tai väärän näköistä kuten ehkä joissain tekee? Tuo ei siis pakollinen mutta toimii hyvin ainakin noissa kohdissa missä testasin.

Tällä otannalla mitä tullut katseltua niin en kyllä löydä S90D:stä mitään negatiivista sen kyvykkyyden rajoissa.. kyllä, Sony tunkee joissakin tummissakin kohtauksissa kovemmat nitsit suht pieniinkin valonlähteisiin ja jaksaa puskea kokoruudun päivänvalo kohtauksissa kirkkautta mutta jos nyt summaan niin kokonaisuutena S90D taitaa nyt voittaa tässä minun käyttössä. Häviän hiukan extreme hdr puolella mutta kaikki muut kuvalliset ominaisuudet ja pelipuolen 120hz, vrr tuo sitä lisäarvoa. Paneeli on erittäin "puhdas", se tummien sävyjen tukkoisuus pitkälti moodi vs. katselyympäristö ongelma eli tässä omassa hämärässä ympäristössä Standard moodi hoitaa homman ja myöskään pelimoodissa ei nyt vielä hyppinyt silmille.
Niin ja onhan tuo käyttis ja sovellukset nopeita.

Jos nyt joku niuhotus niin kotinäkymä vähän kolho (saako taustakuvaa tms?) ja ihan turhia suosittelurivejä.. ite en tarvitse kuin sovellukset ja inputit näkymään. Kaukosäädin on liian kevyt/pieni, pitänee hommata perinteinen halko niin saa asetuksetkin yhdellä napilla jne..
Edit: no vielä yksi, esim youtuben perusnäkymä jossain rumassa ylivärikkäässä ökymoodissa.. sitä ei kai saa muutettua?

65"S90D Hinta-laatu suhde 5/5 (1799€)

Tuo dynamic/active tonemapping on hyvä tapa kirkastaa HDR kuvaa, koska se lähinnä tonemappaa sisällön käyttämään TV:n koko kirkkaus dynamiikkaa, mutta ei sinänsä muuta kuvaa tai varsinkaan haalista sitä. Sen ongelma on lähinnä sellainen kaikki tai ei mitään-lähestymistapa, joka tekee jostain sisällöstä vaan tuskaisen liian kirkasta katsottavaksi hämärämmässä. S90C:llä se vielä toimi hyvin, mutta S95C modin jälkeen se teki kuvasta vaan liian kirkkaan omalle sietokyvylleni. Toinen pienoinen puute tuossa on se, ettei se vaikuta paljoakaan HDR10+ materiaalilla, jossa tonemappaus on jo valmiiksi optimoitu. Eli Amazonin tai Applen sarjojen kuvaa tuo ei kirkasta yhtä paljon kuin esim Netflixin.

Tuossa S90D kuulostaa olevan sama kuin S90/95C, eli TV itse on äärimmäisen kyvykäs hyvään kuvaan, mutta parhaan suorituskyvyn ulos saaminen vaatii aika paljon säätämistä. Mutta kun säädöt saa kohdilleen, niin ai että maistuu.
 
S90Cssä oli minusta kyllä jo hemmetin hyvä äänijärjestelmä, ainakin jos ottaa huomioon että se on pelkkä TVn oma järjestelmä.
 
MItäs siinä on eroa S93C-malliin?
Taitaa jalan väri olla vaalean harmaa / hopea S94c:ssä. Oisko kehys myös. Porukkahan osteli aiemmasta Powerin S94C kamppiksesta täällä nuita, vahvistaisko joku ostanut tämän?

Esim omassa S92C:ssä jalka ja kehys on musta.

Alla S94C kuvat:

Screenshot_20240912_135736_Samsung Internet.jpg

Screenshot_20240912_135748_Samsung Internet.jpg

Edit1: No ei voi luottaa näihin kuviin kun näyttää samoja harmaakehyksiä S92C:llekin...prkl vaikka juuri katselen omaa töllöä tässä ja mustat on.
 
Tuo dynamic/active tonemapping on hyvä tapa kirkastaa HDR kuvaa, koska se lähinnä tonemappaa sisällön käyttämään TV:n koko kirkkaus dynamiikkaa, mutta ei sinänsä muuta kuvaa tai varsinkaan haalista sitä. Sen ongelma on lähinnä sellainen kaikki tai ei mitään-lähestymistapa, joka tekee jostain sisällöstä vaan tuskaisen liian kirkasta katsottavaksi hämärämmässä. S90C:llä se vielä toimi hyvin, mutta S95C modin jälkeen se teki kuvasta vaan liian kirkkaan omalle sietokyvylleni. Toinen pienoinen puute tuossa on se, ettei se vaikuta paljoakaan HDR10+ materiaalilla, jossa tonemappaus on jo valmiiksi optimoitu. Eli Amazonin tai Applen sarjojen kuvaa tuo ei kirkasta yhtä paljon kuin esim Netflixin.

Tuossa S90D kuulostaa olevan sama kuin S90/95C, eli TV itse on äärimmäisen kyvykäs hyvään kuvaan, mutta parhaan suorituskyvyn ulos saaminen vaatii aika paljon säätämistä. Mutta kun säädöt saa kohdilleen, niin ai että maistuu.

Vilkaisin mittarilla sen kummemmin edes asetuksia softan puolelta katsomatta (uutuus itselle, colourspaceZRO)
Maksimikirkkaus 1060..1080nits.. vähän vaikutti että lienee melkolailla sama kuin s90c sarjalaisissa..

Sitten semmoinen höh tuli tuon HDR Standard moodin kohdalla.. n.860nits. Movie ja Filmmaker antoi tuon 1080. Standardiin kun laittoi Dynamic tonemapin päälle niin sitten kirkastui samoihin... kaikenlaista..
 
Alle 20 tunnin käytetty c3 77", onko teidän mielestä normaalia grid lineä? Näkyy todella selvästi ja häiritsevästi hämärässä.
Olen käsittänyt ettei 77C3:ssä pitäisi olla gridiä lainkaan ellei ole vanhempi paneeliversio. Onko tuossa WBE vai EX paneeli?
Minkä verran gridiä näkyy ruskeassa koko ruudun testikuvassa tai muissa väreissä läheltä katsottuna? Itsellä ainakin ruskeassa on se selkein mutta ei sitä katselupaikalle näe, eikä sitä ihmeemmin kunnon materiaalissa näy vaikka 83C3:ssa ei ole EX paneelia.
Oletko katsonut 5% ja 10% harmaat testikuvat, että mihin suuntaan VB viivat niissä kulkee, ne kai joissain paneeleissa saattaa ollakin horisontaalisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä tilattu, saapuu tiistaina tuotuna.
Gigulin sivuilla hieman ristiriitaista tietoa, että mikä malli tarkalleen on, koska teknisissä tiedoissa mainitaan sekä S90C että S93C:

"Malli Samsung TQ77S90CATXXC"
"Valmistajan tuotenumero TQ77S93CATXXC"

Sivulla mainitu EAN viittaisi S93C:hen.
 
Gigulin sivuilla hieman ristiriitaista tietoa, että mikä malli tarkalleen on, koska teknisissä tiedoissa mainitaan sekä S90C että S93C:

"Malli Samsung TQ77S90CATXXC"
"Valmistajan tuotenumero TQ77S93CATXXC"

Sivulla mainitu EAN viittaisi S93C:hen.
Paketissakin lukee isolla sitten S90C class. Pikkutarrassa sitten tarkempi tieto eli tuo 90,92,93,94

20231122_172022~2.jpg
 
TCL C745X2/ C755/ C765/ C805/ C845X2/ C855/ C955/ X955
uusin firmis v143 (EU) "More new features, richer content and improved experience". (Mitä tuo sitten ikinä tarkoittaakaan ja pitää sisällään) on jaossa updaten kautta. Tullut syyskuun alkupuolella. Mikäli ei vielä updaten kautta saapuile, niin tuolta saa ja manuaalisesti tuikkaa telsuun, jos tarvetta.
 
Moi.

Vanha sotaratsu Sony KD7004 55" sano tänään itsensä irti ja uuden hankinta olisi siis edessä.
Budjettina ihan Max 700€.

Olisiko tässä gigantin tarjouksessa järkeä, vai onko joku muu tähän hintaluokkaan järkevämpi ostos?

 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
295 821
Viestejä
5 053 259
Jäsenet
80 987
Uusin jäsen
Heepinpoika

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom