Tervehdys! Täällä vaikutti olevan hyvää asiantuntemusta televisioista, niin päätin itsekin tehdä tunnukset ja lähteä kysymään neuvoa telkkarin hankintaan.
Eli olen hankkimassa uutta, mahdollisimman isoa televisiota. Aiemmin käyttänyt tykkiä, mutta kirkkaus ei millään riitä uuteen valoisaan tilaan. Mitä isoa televisiota suosittelisitte seuraavilla spekseillä:
Tila ja koko:
- Tila on valoisa olohuone, jota ei saa pimennettyä. Valtava lattiasta kattoon -ikkuna tv:n toisella sivulla, josta paistaa aurinko iltapäivästä ja sälekaihtimia ei ole. Aurinko ei pääse kuitenkaan paistamaan suoraan kohti ruutua. Lisäksi sohvan takana suoraan tv:tä vastapäätä aika iso ikkuna josta aurinko ei suoraan paista, mutta valoa tulvii silti (tässä ikkunassa kuitenkin sälekaihtimet)
- Katseluetäisyys yli 4 metriä, eli lähtökohtaisesti etsin mahdollisimman isoa televisota. Mielellään 98 tuumaista. Toki 83''-86'' houkuttavat hinta-laatunsa puolesta, mutta luulen että tuo koko on auttamatta liian pieni näin 100 tuuman tykki-kuvaan tottuneelle (tähän voi heittää toki vasta argumentteja, jos kokemusta vastaavasta tilateesta tai 4 metrin katseluetäisyydestä).
- Kaupassa olen nähnyt useita 86 tuumaisia ja yhden 98 tuumaisen. 86'' näyttää kaupassa 4m etäisyydeltä hyvältä "kyllähän tuostakin näkee"-periaatteella, mutta 98'' tuo jo ihan spontaanin hymyn huuleen (ottamatta kuvanlaatuun vielä edes kantaa).
Aiemmat kokemukset / preferenssit:
- Käyttänyt BenQ W2700 tykkiä hämärässä (en pimeässä) huoneessa, olen ollut tyytyväinen kuvanlaatuun, mutta hämärässäkin huoneessa kirkautta olisi saanut olla enemmän.
- Olen varmaankin jonkinlainen "perusjamppa" tv:n katsoja. Mutuilisin, että en ole valtavan tarkka, että mustat olisivat täysin mustia tai että kontrasti olisi absoluuttisen täydellinen. Tuo tykki ei ole parasta kuvanlaatua varmasti tarjonnut, joten todennäköisesti olen vaikuttunut, jos kuva näyttäisi siihen verrattuna paremmalta. En aio ajaa tv:llä mitään flickerin, blooming ym. testiajoja, vaan minulle riittää, jos iso kuva näyttäisi perusjampan silmään hyvältä.
- Minulla on ollut kakkos tv:nä 6v vanha halpisluokan 4k Samsung led tv. Siinä näkyy reunoilla niin pahaa valovuotoa tms., että sellaista en toivoisi uudelta tv:ltä.
- Tila on todennäköisesti sen verran valoisa, että kirkkautta saisi olla jonkinverran. Tosin tykin heikkoon valotehoon tottuneena varmaankin melkein mikä tahansa telkkari vaikuttaa mielestäni kirkkaalta.
- Telkkaria katsellaan keskeltä tai 10 (max. 20) astetta sivusta. Ei tarvitse siis olla valtavaa katselukulmaa, mutta arvostettavaa toki, jos kuva ei syöksy rotkoon heti, kun siirryt 10 astetta keskeltä pois.
Käyttötarkoitukset:
- Televisiosta katsotaan suurimmaksi osaksi nopeatempoista urheilua (jenkkifutis, nba, nhl, futis jne), jota ei useinkaan ole tarjolla 4k-huippukuvanlaadulla vaan perus HD-tasoisena. Arvostan siis kovasti ominaisuuksia, jotka saavat heikommankin laatuisen striimin näyttämään mahdollisimman hyvältä ja televisiosta on mukava katsoa urheilua (kiekon tai pallon liike näyttää järkevältä yms). Olen ymmärtänyt että jotkin televisiot tekevät tämänkaltaista "ylöspäinskaalausta" huonompilaatuiseen kuvaan kivasti (onko humpuukia ja kaikki näyttää oikeasti yhtä paskalta kuin ennenkin?).
- Tämän lisäksi tv:stä katsotaan eri striimipalveluista leffoja ja sarjoja. Näissä varmaankin sama kuin edellisessä, eli kuvanlaatu vaihtelee ja se ei läheskään aina ole parasta 4k:ta, mutta joskus toki sitäkin. Mukava jos striimileffat näyttäisivät vaikuttavilta.
- Kolmas käyttötarkoitus on pelata ajoittain Xbox Series X:llä. En ole kilpapelaaja enkä tarvitse parhaita nopeatempoisten fps-pelien pelaamiseen tarkoitettuja ominaisuuksia, mutta arvostan kovasti, jos pelit näyttävät todella hyviltä ja voin hyödyntää mahdollisimman paljon uusia silmänkarkkiominaisuuksia (HDR, Dolby Vision ja mitä näitä nyt on?)
Käyttis, kaukosäädin, äänet ja ulkonäkö:
- Käyttöjärjestelmä ei lähtökohtaisesti ole itselleni ratkaiseva asia, pärjään tarvittaessa kaikkien kanssa. Jos 50/50 tilanteessa pitää valita niin valitsen Google TV:n käyttiksen, mutta kokemusta ei paljoakaan ole muista. Google TV 4k -dongle löytyy myös, jota voi tarvittaessa käyttää, jos tv:n käyttis ihan susi. Kaukosäädin ei ole ratkaiseva tekijä.
- Aion kytkeä telkkarin Denon 660H -vahvistimeen ja käyttää System Audion 5.1. kaijuttimia (Saxo 8:t sivuilla, Saxo 10 keskellä, subbari jne). Eli lähtökohtaisesti television äänillä ei taida olla minulle väliä (voi argumentoida vastaan, jos jonkun telkkarin kajarit vaikka päihittävät tuon setupin mennen tullen)
- TV on hallitseva elementti isossa, keittiöön yhdistyvässä olohuoneessa, joten arvostan, jos se ei ole rumin mahdollinen hirvitys. Ulkonäkö ei kuitenkaan ole prioriteettilistan kärjessä. TV asennetaan lähtökohtaisesti seinälle ja silloin tietysti ohuempi näyttää paremmalta.
Budjetti:
- Budjetti maksimissaan 5 000 €. Tämä perustuu osittain siihen, että olen joidenkin kommenttien ja arvosteluiden perusteella katsonut yhtenä varteenotettavana vaihtoehtona Sony X90L 98'' -televisiota, joka on "tarjouksessa" Gigantissa ja Verkkiksellä 4 999 €. Mielellään tosin käytän vähemmän rahaa, jos esim. tuo Sony tai mikään muu ei perustele hintaeroaan halvempiin. Esimerkiksi halpis 2000 € jätti-TLC kiinnostaa toki hintansa puolesta kovasti, jos ero on aiemmin mainituilla spekseillä pieni kalliimpiin.
- Minulla ei ole valtava kiire hankinnalle ja jos teillä on näkemystä/arvausta/kokemusta koska telkkarien hinnat tavallisesti tippuvat, niin näitä kuuntelen mielelläni. Voisiko vaikka tuon Sonyn tai jonkin muun jätin saada black fridaystä vielä tonnin halvemmalla jne. vai kohdistuvatko alennukset pienempiin ja suositumpiin telkkareihin.
Arvostan kovasti, jos joku jaksaa tämän nälkävuoden pituisen postauksen lukea ja jopa ehdottaa sopivaa ratkaisua!