Kyllä niitä eroja siinä liikkeen toistamisessa on eikä se pidä paikkaansa, että pystyisit arvioimaan television liiketoistoa hirvittävän pitkälle pelkästään paneelin mitattavista ominaisuuksista. Liiketoistoa arvioidaan ennen kaikkea subjektiivisesti ja Sony pärjää siinä hommassa yleensä paremmin kuin LG tai Samsung.
Esimerkiksi
tässä on kaksi 120 Hz OLEDia käytännössä identtisillä frame response charteilla ja silti tekstiarviona on:
"Sony TV has better processing, with much better HDR tone mapping and motion handling, so it's a better choice for movie lovers who care about an accurate image."
Pelimoodi on eri asia liiketoiston osalta. Sillä sä saat sitä raakaa diashowta. Mutta et varmaankaan katsele niitä televisiolähetyksiä tai suoratoistopalveluja se päällä? En minäkään, koska liiketoisto on silloin huomattavasti karkeampaa matalapäivitteisillä kuvalähteillä, vaikka valinnaisiin interpololointiasetuksiin ei koskisi. Koko game moden idea on vähentää latenssia nimenomaan liikeprosessoinnin kustannuksella, koska sitä liikeprosessointia ei tarvita paremmilla (etenkään paneelinatiiveilla) kuvapäivitysnopeuksilla VRR:n mahdollisesti hoitaessa loput. Liikkeen laskenta on se mikä vaatii niitä bufferoituja frameja ja luo sitä kautta lagia ja siksi ilman game modea ne latenssit helposti pamahtaa niin moninkertaisiksi tyyliin 15 -> 150 ms.
Kuten aiemmassa viestissäni sanoin se missä menee luontaiseksi laskettavan liikeprosessoinnin ja valinnaisen valikosta säädettävän liiketasoituksen (motion smoothing/interpolation) välinen ero on veteen piirretty viiva eikä käyttäjä voi käytännössä tietää mitä siellä konehuoneessa tehdään ja missä määrin, kun se liikeprosessoinnin määrä voi nykytelkkareissa vaihdella huomattavasti jo kuvatilasta toiseen mentäessäkin esim. naturalin ja filmmaker moden välillä, vaikka valinnaiset interpoloinnit on poissa päältä.
TJEU niin lukaise vaikka tuo:
I’ve sampled 2023’s top OLED TVs – and they all could take a note from Sony