Yleinen TV:n hankinta- & säätöketju

Vastaako varmasti Euroopan yksilöä? Samsungilla näissä malleissa on ollut eroa, jolloin Euroopassa myytävä versio on ollut huonompi tai eri paneelilla. Tuossa testissäkin lukee: "As Samsung's European lineup differs, these results are only valid for the North American Q80C." Varmaan kyllä tässäkin ketjussa tämä asia käsitelty aikaisemmin tämän mallin osalta, kunhan jaksaa kaivella.
Heh, no niinpä justiinsa, ei tullut niin tarkkaan luettua. Noh testaillaan, mitä sieltä tulee ja eiköhän tuo kelvanne olohuoneeseen.

Jos joku osaa sanoa mitä eroa, niin kiinnostaa kyllä.
 
Heh, no niinpä justiinsa, ei tullut niin tarkkaan luettua. Noh testaillaan, mitä sieltä tulee ja eiköhän tuo kelvanne olohuoneeseen.

Jos joku osaa sanoa mitä eroa, niin kiinnostaa kyllä.
Samsungilla taitaa lähinnä paneelityyppi erota EU vs. NA. Rtingsin arvostelussa on IPS-paneeli, eli tässä tapauksessa jos VA-paneeli löytyy EU-mallista, niin yleisenä consuksena VA:sta tykätään enemmän paremman kontrastin vuoksi. Saat siis ns. "vähintään" arvostelun mukaisen television.
 
Samsungilla taitaa lähinnä paneelityyppi erota EU vs. NA. Rtingsin arvostelussa on IPS-paneeli, eli tässä tapauksessa jos VA-paneeli löytyy EU-mallista, niin yleisenä consuksena VA:sta tykätään enemmän paremman kontrastin vuoksi. Saat siis ns. "vähintään" arvostelun mukaisen television.
Mulla on ollut 2022v malli joka oli Qled 80b ja siinä oli ainakin VA Paneeli .ja niinpä taisi olla amerikan serkussakin muistaaskseni Tringsin testin mukaan . Aika paljon vuoden 2023 malleihin tuo samsung alkanut työntämään sitä ADS Panelia ainakin Euroopassa joka siis samsungilla nimitys IPS paneelista ..
 
Tuohon vielä lisätäkseni taitaa nykyään samsungikin joutua ostamaan nuo LCD Pohjaiset paneelit muualta kun ei enää itse niitä valmista ,ja ostaa sitten niiltä muutamilta paneelitehtailta joita maailmassa on jäljellä. samsung teettää sitten alihankintana omien specsiensä mukaan .

Samsung on jo ajat sitten ajanut alas oman paneelituotannon ja myynyt patentit ja LCD tehtaansa TCL :lle . Eikä olekkaan ihan pikkuvirma tuo TCL taitaa olla maailman top kolmosessa Tv valmistajana . Ilmankos siltä merkiltä onkin tullut jatkuvasti parempaa mini led malleja .suomessa ennen niin tuntematon TCL on rantautunut kunnolla tänne pohjolaan viimeisen 3v aikana .
 
5v vanha TCL 55" hinnat alkaen malli sanoi itsensä irti, toki valikot olivat hitaat eikä kuva tai äänikään olleet mitkään erikoiset mutta ajoi asiansa.

Noh tilalle tuli Tälläinen Panasonic MX710E kun oli suht tuoretta mallia kuitenkin ja ei (ovh) hintakaan nyt ihan halvin mahdollinen.

Nyt kaikki asenneltu kiinni, päivitelty yms ja kuvan sulavuus on kyllä aivan törkeän huono, ei tarvitse olla edes mitään action pätkää vaan perus käsien liikkeet ja kuvakulmien vaihdot tuottaa jonkinäköstä stutterointia/screen tearing tyyppistä effektiä ihan vaikka normi tv kanavia katsellessa. Onkohan kellään kokemusta tälläisestä että onko tuola jotain salaisia godtier asetuksia vai meneekö palautus hommiksi..

Yllättävän hidas kyllä on tässäkin tuo järjestelmä ym, ei ollut kummoinen päivitys tclstä:cautious:
 
5v vanha TCL 55" hinnat alkaen malli sanoi itsensä irti, toki valikot olivat hitaat eikä kuva tai äänikään olleet mitkään erikoiset mutta ajoi asiansa.

Noh tilalle tuli Tälläinen Panasonic MX710E kun oli suht tuoretta mallia kuitenkin ja ei (ovh) hintakaan nyt ihan halvin mahdollinen.

Nyt kaikki asenneltu kiinni, päivitelty yms ja kuvan sulavuus on kyllä aivan törkeän huono, ei tarvitse olla edes mitään action pätkää vaan perus käsien liikkeet ja kuvakulmien vaihdot tuottaa jonkinäköstä stutterointia/screen tearing tyyppistä effektiä ihan vaikka normi tv kanavia katsellessa. Onkohan kellään kokemusta tälläisestä että onko tuola jotain salaisia godtier asetuksia vai meneekö palautus hommiksi..

Yllättävän hidas kyllä on tässäkin tuo järjestelmä ym, ei ollut kummoinen päivitys tclstä:cautious:
Kuva-asetuksista laittanut Filmmaker moden päälle ?
 
Kuva-asetuksista laittanut Filmmaker moden päälle ?

En tiedä oliko siis tarkoitus että se on päällä vai ei, mutta molempia kyllä on testattu eikä muutosta tuohon ongelmaan ollut. Esim the office missä kameraa veivataan paljon edestakaisin on suorastaan karmeaa katseltavaa. Tuntuu siltä kuin vaihtaisi 144hz->25hz, sitten vielä tuntuu että tässä on joku frame smoothing ominaisuus tms päällä mitä ei taida saada edes pois pääältä.
 
En tiedä oliko siis tarkoitus että se on päällä vai ei, mutta molempia kyllä on testattu eikä muutosta tuohon ongelmaan ollut. Esim the office missä kameraa veivataan paljon edestakaisin on suorastaan karmeaa katseltavaa. Tuntuu siltä kuin vaihtaisi 144hz->25hz, sitten vielä tuntuu että tässä on joku frame smoothing ominaisuus tms päällä mitä ei taida saada edes pois pääältä.
Kato tuolta vähän osviittaa säätöihin, josko olisi apua.
 
Hei,

Tarve olisi uudelle televisiolle kun edellisestä hävis kuva mutta ääni kuuluu. Budjetti on 600€ luokkaa ja toive olis 65". Tällä hetkellä lähinnä on katsottu pipsa possua Chromecastin kautta. Tila on melko valoisa kesällä, toki ei aurinko paista suoraan ikkunoista. Kumpi näistä parempi vai löytyykö jopa parempi tässä hintaluokassa?

Samsung CU7172

LG UR7300
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kaikki asenneltu kiinni, päivitelty yms ja kuvan sulavuus on kyllä aivan törkeän huono, ei tarvitse olla edes mitään action pätkää vaan perus käsien liikkeet ja kuvakulmien vaihdot tuottaa jonkinäköstä stutterointia/screen tearing tyyppistä effektiä ihan vaikka normi tv kanavia katsellessa. Onkohan kellään kokemusta tälläisestä että onko tuola jotain salaisia godtier asetuksia vai meneekö palautus hommiksi..

En tiedä oliko ongelma oikeastaan sittenkin siinä että vanha hinnat alkaen LCD toisti kamera liikuttelut ym hieman blurrisena ja nyt huomattavasti tuoreempi ledi tv toistaa sen juuri sellaisena 24hz herkkuna mitä yleisesti leffat ja tv ohjelmat on. Ainakin googlettelun jälkeen näyttäisi että tuo 24hz stutterointi on ainakin OLED tveissä ihan "ongelma"/ominaisuus..

Ei tosin ole paljon verrokkeja kun ei ole tullut paljon muita telkkareita katseltua ja tämänkin tilasin suoraan netistä. Täytynee mennä giganttiin vertailemaan esittely malleja mitä sielä ruuduilla pyörii..
 
En tiedä oliko ongelma oikeastaan sittenkin siinä että vanha hinnat alkaen LCD toisti kamera liikuttelut ym hieman blurrisena ja nyt huomattavasti tuoreempi ledi tv toistaa sen juuri sellaisena 24hz herkkuna mitä yleisesti leffat ja tv ohjelmat on. Ainakin googlettelun jälkeen näyttäisi että tuo 24hz stutterointi on ainakin OLED tveissä ihan "ongelma"/ominaisuus..
No ei oikeastaan. Kyllä huono liiketoisto vain on huonoa liiketoistoa ja kertoo huonosta kuvaprosessoinnista ja/tai taustavalon ohjauksesta. Samanlainen LCD-paneeli siinä LED-valaistussakin telkkarissa on. Se missä menee luontaisen kuvaprosessoinnin ja valinnaisen valikosta säädettävän liiketasoituksen välinen ero on aika lailla veteen piirretty viiva ja sen toteutus vaihtelee TV:n merkistä ja mallista toiseen miten asia on haluttu ja onnistuttu toteuttaa. LCD-paneelilla varustetut Panasonicit ovat ymmärtääkseni saaneet sapiskaa juurikin huonosta liiketoistosta esim. TM:n vertailuissa, vaikka ovat muuten menestyneet ihan kohtalaisesti halpistelkkareiksi.

Liiketoisto on itselle tärkeimpiä asioita telkkarissa – eli niitä ominaisuuksia, jotka puutteellisina häiritsee paljon enemmän kuin vaikkapa vähän vinoillaan olevat värit – joten en voisi ottaa huonolla liiketoistolla varustettua televisiota, vaikka se muuten olisikin joku testivoittaja.
 
No ei oikeastaan. Kyllä huono liiketoisto vain on huonoa liiketoistoa ja kertoo huonosta kuvaprosessoinnista ja/tai taustavalon ohjauksesta. Samanlainen LCD-paneeli siinä LED-valaistussakin telkkarissa on. Se missä menee luontaisen kuvaprosessoinnin ja valinnaisen valikosta säädettävän liiketasoituksen välinen ero on aika lailla veteen piirretty viiva ja sen toteutus vaihtelee TV:n merkistä ja mallista toiseen miten asia on haluttu ja onnistuttu toteuttaa. LCD-paneelilla varustetut Panasonicit ovat ymmärtääkseni saaneet sapiskaa juurikin huonosta liiketoistosta esim. TM:n vertailuissa, vaikka ovat muuten menestyneet ihan kohtalaisesti halpistelkkareiksi.

Liiketoisto on itselle tärkeimpiä asioita telkkarissa – eli niitä ominaisuuksia, jotka puutteellisina häiritsee paljon enemmän kuin vaikkapa vähän vinoillaan olevat värit – joten en voisi ottaa huonolla liiketoistolla varustettua televisiota, vaikka se muuten olisikin joku testivoittaja.

Pakko tähän sanoa, että eihän TV ilman niitä keinotekoisia liikkeenpehmennyksiä prosessoi liikettä mitenkään. Kuvassahan ei ole liikettä, vaan vain perättäisiä kuvia joista TV vaihtaa seuraavaan mahdollisimman häiriöttä. Illuusio liikkeestä tulee ihan ihmisen aivoista. TV voi toki yrittää jollain AI:lla luoda kuvien väliin ylimääräisiä frameja, jotka luovat illuusiota sulavammasta liikkeestä.

Hitaat pikselit halvemmissa telkuissa tekevät kuvan vaihtumisesta seuraavaan vähemmän terävää, joka toki peittää kuvan nykivyyttä mutta samalla tekee nopeista muutoksista ruudulla epäselviä ja sameita. Joku tästä pitää, toinen ei. Tämä kuitenkin tekee kuvasta kauttaaltaan epäselvän aina kun ruudulla tapahtuu mitään.

Täydellinen liiketoisto tarkoittaa todella nopeita pikseleitä, minimaalista prosessointia ja mahdollisimman paljon frameja sekunnissa. HFR (48/60fps) elokuvien todella huonosta menestyksestä on kuitenkin nähty, että valtaosa ihmisistä ei pidä virheettömästä liiketoistosta elokuvissa, sillä se tappaa immersion ja elokuvamaisen fiiliksen. Siksi elokuvissa tuo nykivä kuva on tietoinen valinta.
 
Pakko tähän sanoa, että eihän TV ilman niitä keinotekoisia liikkeenpehmennyksiä prosessoi liikettä mitenkään. Kuvassahan ei ole liikettä, vaan vain perättäisiä kuvia joista TV vaihtaa seuraavaan mahdollisimman häiriöttä. Illuusio liikkeestä tulee ihan ihmisen aivoista. TV voi toki yrittää jollain AI:lla luoda kuvien väliin ylimääräisiä frameja, jotka luovat illuusiota sulavammasta liikkeestä.

Hitaat pikselit halvemmissa telkuissa tekevät kuvan vaihtumisesta seuraavaan vähemmän terävää, joka toki peittää kuvan nykivyyttä mutta samalla tekee nopeista muutoksista ruudulla epäselviä ja sameita. Joku tästä pitää, toinen ei. Tämä kuitenkin tekee kuvasta kauttaaltaan epäselvän aina kun ruudulla tapahtuu mitään.

Täydellinen liiketoisto tarkoittaa todella nopeita pikseleitä, minimaalista prosessointia ja mahdollisimman paljon frameja sekunnissa. HFR (48/60fps) elokuvien todella huonosta menestyksestä on kuitenkin nähty, että valtaosa ihmisistä ei pidä virheettömästä liiketoistosta elokuvissa, sillä se tappaa immersion ja elokuvamaisen fiiliksen. Siksi elokuvissa tuo nykivä kuva on tietoinen valinta.
Jos toi olisi totta, ettei kuvia prosessoida liikkeen kannalta millään tavalla muuten kuin näyttämällä niitä tylsästi diashowna pitäisi liiketoisto olla pääteltävissä ja laskettavissa suoraan paneelin virkistystaajuudesta ja pikseleiden nopeudesta. Näin ei kuitenkaan jostain syystä ole ja esimerkiksi siitä on aika yleinen konsensus, että Sonyn kuvaprosessorit tuottavat parasta liiketoistoa paneelilla X ja näistä yleensä vertailu on helpointa OLED-paneeleilla, joista tiedetään varmuudella, että ne tulevat samalta toimittajalta. Jotain freimien välistä blurrausta ja vastaavaa kuvankäsittelyä siellä on siis tapahduttava, muuten liiketoisto olisi yhtälaista riippumatta siitä onko siellä takana LG:n, Samsungin vai Sonyn kuvaprosessoinnit.
 
Onko Samsung Q80C kaiuttimet parempi ääni kuin SAMSUNG HW-N960 ATMOS soundbar?
No ei varmasti.

Ja television kaiuttimiin saattaa vaikuttaa mallisarjan sisällä myös sen koko. Esimerkiksi juuri Samsungilla on joissakin televisioissa 2.1-kaiuttimet 2.0-kaiuttimien sijaan 65" koosta ylöspäin.
 
Onko Samsung Q80C kaiuttimet parempi ääni kuin SAMSUNG HW-N960 ATMOS soundbar?
En tiedä oliko oikeasti ihan vakavasti heitetty kysymys, mutta Q80C:n 4,63cm rungossa todennäköisesti alaspäin suunnatut 2.2/40W kaiuttimet vastaan aikansa huippumallin 7.1.4 soundbar erillisellä subilla on kyllä melko epäreilu kilpailukaksikko.
 
SAMSUNG 65" 4K QLED TV QE65Q70TATXXC
Vesa 400 x 300

Vesa 600 x 400

Suoraa ei käy, mutta jos on tarpeeksi iso ja säädettävä, niin mahdollisesti. Mahdoton sanoa, jos ei tiedä mikä teline on käytössä.

Ja olisiko tuo Q70C hyvä bang for your buck 85" 4K? Tietokoneen käyttöä, PC ja PS5 pelejä (kasuaalia, ei kompetitiivista) ja leffoja.
Eiköhän tuo ihan ok valinta ole. Silti maksaisin satasen lisää ja ottaisin Sony XR-85X90K 85". Jos TCL C845 olis ollu vielä sen pari tonnia nii sit sitä oisin kyllä kans voinu suositella ainakin Samsungin edelle.
 
Jos toi olisi totta, ettei kuvia prosessoida liikkeen kannalta millään tavalla muuten kuin näyttämällä niitä tylsästi diashowna pitäisi liiketoisto olla pääteltävissä ja laskettavissa suoraan paneelin virkistystaajuudesta ja pikseleiden nopeudesta. Näin ei kuitenkaan jostain syystä ole ja esimerkiksi siitä on aika yleinen konsensus, että Sonyn kuvaprosessorit tuottavat parasta liiketoistoa paneelilla X ja näistä yleensä vertailu on helpointa OLED-paneeleilla, joista tiedetään varmuudella, että ne tulevat samalta toimittajalta. Jotain freimien välistä blurrausta ja vastaavaa kuvankäsittelyä siellä on siis tapahduttava, muuten liiketoisto olisi yhtälaista riippumatta siitä onko siellä takana LG:n, Samsungin vai Sonyn kuvaprosessoinnit.

Siis toki jos niitä motion smoothing ym. asetuksia laittaa päälle, niin sitten algoritmit koittavat tavalla tai toisella muokkailla niitä frameja, jotta matalan fps sisältö muistuttaisi enemmän korkeaa fps:ää. Mutta jos nuo liikeprosessoinnit lyö pois päältä, liikettä ei prosessoida mitenkään ja se liiketoisto tulee ihan suoraan paneelin ominaisuuksista. Näin on esim pelimoodissa tai kaikilla pelinäytöillä, ja tuskin kellään on mitään valittamista yhdenkään OLEDin liiketoistosta 120fps peleillä.

Tämä on vain outo perinne, jossa elokuvat kuvataan 24fps, koska yleisö haluaa ne sellaisina nähdä, mutta TV-valmistajat keksivät keinotekoisia keinoja nostaa sitä elokuvien freimimäärää jälkikäteen.

Varmaan pointtini oli, että liike ei itsessään tarvitse mitään prosessointia, mutta jos sitä liikettä haluaa keinotekoisesti muuttaa muunlaiseksi kuin mitä se alkuperäisessä lähteessä on, niin siihen tarvitaan aktiivista prosessointia. Ilman prosessointia esim OLEDit näyttävät liikkeen osalta kaikki keskenään samalta sekä näyttävät myös liikkeen juuri sellaisena, kuin se lähde materiaalissa on.
 
Siis toki jos niitä motion smoothing ym. asetuksia laittaa päälle, niin sitten algoritmit koittavat tavalla tai toisella muokkailla niitä frameja, jotta matalan fps sisältö muistuttaisi enemmän korkeaa fps:ää. Mutta jos nuo liikeprosessoinnit lyö pois päältä, liikettä ei prosessoida mitenkään ja se liiketoisto tulee ihan suoraan paneelin ominaisuuksista. Näin on esim pelimoodissa tai kaikilla pelinäytöillä, ja tuskin kellään on mitään valittamista yhdenkään OLEDin liiketoistosta 120fps peleillä.

Tämä on vain outo perinne, jossa elokuvat kuvataan 24fps, koska yleisö haluaa ne sellaisina nähdä, mutta TV-valmistajat keksivät keinotekoisia keinoja nostaa sitä elokuvien freimimäärää jälkikäteen.

Varmaan pointtini oli, että liike ei itsessään tarvitse mitään prosessointia, mutta jos sitä liikettä haluaa keinotekoisesti muuttaa muunlaiseksi kuin mitä se alkuperäisessä lähteessä on, niin siihen tarvitaan aktiivista prosessointia. Ilman prosessointia esim OLEDit näyttävät liikkeen osalta kaikki keskenään samalta sekä näyttävät myös liikkeen juuri sellaisena, kuin se lähde materiaalissa on.
Kyllä niitä eroja siinä liikkeen toistamisessa on eikä se pidä paikkaansa, että pystyisit arvioimaan television liiketoistoa hirvittävän pitkälle pelkästään paneelin mitattavista ominaisuuksista. Liiketoistoa arvioidaan ennen kaikkea subjektiivisesti ja Sony pärjää siinä hommassa yleensä paremmin kuin LG tai Samsung.

Esimerkiksi tässä on kaksi 120 Hz OLEDia käytännössä identtisillä frame response charteilla ja silti tekstiarviona on: "Sony TV has better processing, with much better HDR tone mapping and motion handling, so it's a better choice for movie lovers who care about an accurate image."

Pelimoodi on eri asia liiketoiston osalta. Sillä sä saat sitä raakaa diashowta. Mutta et varmaankaan katsele niitä televisiolähetyksiä tai suoratoistopalveluja se päällä? En minäkään, koska liiketoisto on silloin huomattavasti karkeampaa matalapäivitteisillä kuvalähteillä, vaikka valinnaisiin interpololointiasetuksiin ei koskisi. Koko game moden idea on vähentää latenssia nimenomaan liikeprosessoinnin kustannuksella, koska sitä liikeprosessointia ei tarvita paremmilla (etenkään paneelinatiiveilla) kuvapäivitysnopeuksilla VRR:n mahdollisesti hoitaessa loput. Liikkeen laskenta on se mikä vaatii niitä bufferoituja frameja ja luo sitä kautta lagia ja siksi ilman game modea ne latenssit helposti pamahtaa niin moninkertaisiksi tyyliin 15 -> 150 ms.

Kuten aiemmassa viestissäni sanoin se missä menee luontaiseksi laskettavan liikeprosessoinnin ja valinnaisen valikosta säädettävän liiketasoituksen (motion smoothing/interpolation) välinen ero on veteen piirretty viiva eikä käyttäjä voi käytännössä tietää mitä siellä konehuoneessa tehdään ja missä määrin, kun se liikeprosessoinnin määrä voi nykytelkkareissa vaihdella huomattavasti jo kuvatilasta toiseen mentäessäkin esim. naturalin ja filmmaker moden välillä, vaikka valinnaiset interpoloinnit on poissa päältä.

TJEU niin lukaise vaikka tuo: I’ve sampled 2023’s top OLED TVs – and they all could take a note from Sony
 
Eiköhän tuo ihan ok valinta ole. Silti maksaisin satasen lisää ja ottaisin Sony XR-85X90K 85". Jos TCL C845 olis ollu vielä sen pari tonnia nii sit sitä oisin kyllä kans voinu suositella ainakin Samsungin edelle.
Onko mikä parempaa tuossa Sonyssä? Samsung kiinnostaisi siksi että se varmaankin tykkäisi mun Samsung soundbarista. Onnistuukohan Samsungin kellolla käynnistää ja sulkea Samsung soundbar + Sonyn TV? Olen myös tykännyt Tizenistä (tosin Google TV:stä ei ole kokemuksia. Vai olikohan sellainen vanhassa TCL:ssä? Siinä oli ainakin ihan paskat smart ominaisuudet). Mutta toki Sonykin käy jos on parempi TV:nä.

Tässä ei kyllä ole kiirettä niin voin vielä tämän vuoden odotella jotain todella hyvää tarjoustakin jos jaksaisi alkaa nyt kytätä. Aika isossa alessa vain nyt toi Samsung oli mutta ilmeisesti normihinta on sillä sitten yläkanttiin
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä niitä eroja siinä liikkeen toistamisessa on eikä se pidä paikkaansa, että pystyisit arvioimaan television liiketoistoa hirvittävän pitkälle pelkästään paneelin mitattavista ominaisuuksista. Liiketoistoa arvioidaan ennen kaikkea subjektiivisesti ja Sony pärjää siinä hommassa yleensä paremmin kuin LG tai Samsung.

Esimerkiksi tässä on kaksi 120 Hz OLEDia käytännössä identtisillä frame response charteilla ja silti tekstiarviona on: "Sony TV has better processing, with much better HDR tone mapping and motion handling, so it's a better choice for movie lovers who care about an accurate image."

Pelimoodi on eri asia liiketoiston osalta. Sillä sä saat sitä raakaa diashowta. Mutta et varmaankaan katsele niitä televisiolähetyksiä tai suoratoistopalveluja se päällä? En minäkään, koska liiketoisto on silloin huomattavasti karkeampaa matalapäivitteisillä kuvalähteillä, vaikka valinnaisiin interpololointiasetuksiin ei koskisi. Koko game moden idea on vähentää latenssia nimenomaan liikeprosessoinnin kustannuksella, koska sitä liikeprosessointia ei tarvita paremmilla (etenkään paneelinatiiveilla) kuvapäivitysnopeuksilla VRR:n mahdollisesti hoitaessa loput. Liikkeen laskenta on se mikä vaatii niitä bufferoituja frameja ja luo sitä kautta lagia ja siksi ilman game modea ne latenssit helposti pamahtaa niin moninkertaisiksi tyyliin 15 -> 150 ms.

Kuten aiemmassa viestissäni sanoin se missä menee luontaiseksi laskettavan liikeprosessoinnin ja valinnaisen valikosta säädettävän liiketasoituksen (motion smoothing/interpolation) välinen ero on veteen piirretty viiva eikä käyttäjä voi käytännössä tietää mitä siellä konehuoneessa tehdään ja missä määrin, kun se liikeprosessoinnin määrä voi nykytelkkareissa vaihdella huomattavasti jo kuvatilasta toiseen mentäessäkin esim. naturalin ja filmmaker moden välillä, vaikka valinnaiset interpoloinnit on poissa päältä.

TJEU niin lukaise vaikka tuo: I’ve sampled 2023’s top OLED TVs – and they all could take a note from Sony
Minusta nuo motion processing höpinät arvosteluissa on sanahelinää kunnes joku ottaa kuvanpäivityksestä suurnopeus videota ja näyttää eron.. joko siellä tapahtuu kuvan muokkausta, väliframeja tai sitten ei.
En sano etteikö voisi olla mutta tähän mennessä kukaan ei ole antanut dataa mikä se ero on.
Ainut mitä itse ole saanut kuvanpäivityksestä irti S95b pelimoodissa eri latenssi säädöillä on ero miten yksittäisen kuvan päivitys etenee yläreunasta alareunaan.. liiketoistoon tai kuvanlaatuun en nähnyt vaikutuksia (erojen löytäminen hankalaa, mikä on alkuperäinen kuva, mitä kuvassa pitää olla että eron näkee)
 
Itsekään en usko (varma en ole) että ne motion smoothingit off asennossa tapahtuisi yhtään mitään liikkeen prosessointia. En ole ainakaan itse nähnyt noissa normi kuvatiloissa ilman liikkeenpehmennystä mitään eroa liikkeessä pelimoodiin.

Edelleen painotan, ettei sitä liikettä tarvitse prosessoida mitenkään, ellei nimenomaisesti halua muokata sitä liikettä/kuvaa erilaiseksi kuin se on lähteessä. Näkisin oikeastaan ongelmaksi sen, jos TV tekee salaa jotain liikeprosessointia jota ei saa pois päältä. Tämä kun tarkoittaisi, ettei elokuvaa saa millään asetuksilla katsottua alkuperäisessä muodossaan. Liikkeen prosessointi kun tarkoittaa joko A. Lisätään ylimääräisiä frameja, mitä alkuperäisessä elokuvassa ei ole tai B. muokataan niitä olemassa olevia frameja erilaiseksi, esim blurraamalla niitä. Väkisin päällä oleva liikeprosessointi on vähän kuin audio vahvistin, joka muokkaa ääntä väkisin "paremmaksi", eikä osaa toistaa sitä alkuperäisessä muodossaan.

Ei elokuvateattereissakaan ole mitään liikeprosessointia kuvassa, enkä halua sitä myöskään omaan kotiteatteriini. Toki sitä saa halutessaan käyttää, mutta itselle on tärkeää, että sen voi kytkeä täysin pois.
 
Minusta nuo motion processing höpinät arvosteluissa on sanahelinää kunnes joku ottaa kuvanpäivityksestä suurnopeus videota ja näyttää eron.. joko siellä tapahtuu kuvan muokkausta, väliframeja tai sitten ei.
Tää vois itse asiassa olla jopa ihan hyväkin idea. Nuo liikeprosessointierot takuuvarmasti näkyvät jollain tavalla suurnopeuskamerassa televisiosta toiseen (tai vaikka jo kuvamoodista toiseen) mentäessä. Ei se voi olla sattumaa, että Sony saa käytännössä aina siitä parhaat pisteet vertailuissa.

Itsekään en usko (varma en ole) että ne motion smoothingit off asennossa tapahtuisi yhtään mitään liikkeen prosessointia. En ole ainakaan itse nähnyt noissa normi kuvatiloissa ilman liikkeenpehmennystä mitään eroa liikkeessä pelimoodiin.
Tää on kyllä tosi hurja ja vähän epälooginenkin väite/uskomus/huomio. Mitä sä kuvitelet pelimoodin tekevän ja miksi? Millä perustelet vaikka kymmenkertaisen latenssin pelimoodin ja jonkin muun kuvamoodin välillä, jos et usko, että kyse on siitä, että frame buffer ja sen käsittely vaatii oman prosessointiaikansa?

Ei elokuvateattereissakaan ole mitään liikeprosessointia kuvassa, enkä halua sitä myöskään omaan kotiteatteriini.
Tää on todentamatonta höpöhöpöä, jonka olet keksinyt omasta päästäsi.
 
Tää vois itse asiassa olla jopa ihan hyväkin idea. Nuo liikeprosessointierot takuuvarmasti näkyvät jollain tavalla suurnopeuskamerassa televisiosta toiseen (tai vaikka jo kuvamoodista toiseen) mentäessä. Ei se voi olla sattumaa, että Sony saa käytännössä aina siitä parhaat pisteet vertailuissa.


Tää on kyllä tosi hurja ja vähän epälooginenkin väite/uskomus/huomio. Mitä sä kuvitelet pelimoodin tekevän ja miksi? Millä perustelet vaikka kymmenkertaisen latenssin pelimoodin ja jonkin muun kuvamoodin välillä, jos et usko, että kyse on siitä, että frame buffer ja sen käsittely vaatii oman prosessointiaikansa?


Tää on todentamatonta höpöhöpöä, jonka olet keksinyt omasta päästäsi.

Sony saa kehuja liiketoistostaan käsittääkseni siksi, että sen liikeprosessointi toimii paremmin kuin muilla valmistajilla. Mutta tällä on väliä vain, jos käyttää niitä liikeprosessointeja. Monissa arvosteluissakin sanotaan, että vaikka yleensä kytkisi liikeprosessoinnin pois päältä, Sonyn kohdalla sitä kannattaa kokeilla, koska se toimii varsin hyvin.

TV:n input lagi johtuu monesta tekijästä, joista valinnainen liikeprosessointi on vain yksi. Mukana on kuvan ylöspäin skaalausta, tonemappausta, terävöittämistä jne.

Ja tosiaan, elokuvateatterissa ei tasan ole mitään liikkeenparannusalgoritmeja käytössä. Siellä näytetään elokuva mahdollisimman lähelle sitä, millaiseksi se on studion jälkituotannossa tehty.
 
Hieman harvinaisempi tuote hakusessa, olisiko suositella 27 tai 28 -tuumaista Full HD -televisiota (malli ja mistä voisi tilata), saatavuus näyttää aika heikolta? Esim. RDE.fi:ssä on ainakin listoilla LG:n 27-tuumainen. Vanha on 24-tuumainen mutta alkaa olla kuolleita pikseleitä jo useampia, tähän kyseiseen paikkaan ei kuitenkaan sovi 32-tuumainen. Käyttö on 75% television katselua ja loput Youtubea läppäriltä ja joskus harvoin kakkosnäyttönä.
 
Hieman harvinaisempi tuote hakusessa, olisiko suositella 27 tai 28 -tuumaista Full HD -televisiota (malli ja mistä voisi tilata), saatavuus näyttää aika heikolta? Esim. RDE.fi:ssä on ainakin listoilla LG:n 27-tuumainen. Vanha on 24-tuumainen mutta alkaa olla kuolleita pikseleitä jo useampia, tähän kyseiseen paikkaan ei kuitenkaan sovi 32-tuumainen. Käyttö on 75% television katselua ja loput Youtubea läppäriltä ja joskus harvoin kakkosnäyttönä.

Voisiko tuohon toimia joku tietokoneen näyttö ja TV-kuva jostain ulkoisesta boksista?
 
Sony saa kehuja liiketoistostaan käsittääkseni siksi, että sen liikeprosessointi toimii paremmin kuin muilla valmistajilla. Mutta tällä on väliä vain, jos käyttää niitä liikeprosessointeja. Monissa arvosteluissakin sanotaan, että vaikka yleensä kytkisi liikeprosessoinnin pois päältä, Sonyn kohdalla sitä kannattaa kokeilla, koska se toimii varsin hyvin.

TV:n input lagi johtuu monesta tekijästä, joista valinnainen liikeprosessointi on vain yksi. Mukana on kuvan ylöspäin skaalausta, tonemappausta, terävöittämistä jne.

Ja tosiaan, elokuvateatterissa ei tasan ole mitään liikkeenparannusalgoritmeja käytössä. Siellä näytetään elokuva mahdollisimman lähelle sitä, millaiseksi se on studion jälkituotannossa tehty.
Tuo väite elokuvateattereista on väärä, sillä esimerkiksi Dolby Cinema käyttää kuvan osalta Dolby Visionia, minkä tiedetään vaikuttavan liiketoistoon sitä pehmentävästi ja joka luo monien mielestä liikaa saippuaoopperaefektiä. Jotkut ei taas huomaa asiassa mitään eroa.

Eikä esimerkiksi Rtings niitä liiketoistomittauksiaan tee interpoloinnit kaakossa vaan ne pidetään poissa päältä, kuten ne muutenkin yleensä neuvoo kaikkia tekemään televisioidensa asetuksien suhteen. Luitko ajatuksella sen What Hi-Fin artikkelin, jonka laitoin? Sonyn liikeprosessointi vaan on parempaa valinnaiset smoothingit poissa päältä eikä muut valmistajat tunnu pääsevän yhtä hyvään lopputulokseen ne päälle laittamallakaan.

Upscalingia joutuu tekemään myös game modessa ja ne tonemappaukset ja sharpening maskit lasketaan nykytelkkareiden prosessoreilla muutamissa millisekunneissa. Se on se frame buffer ja sen käsitteleminen, mikä sen latenssin kymmenkertaiseksi kasvattaa. Etkö oikeasti huomaa omalla kuvalähteelläsi mitään ylimääräistä karkeutta liiketoistossa, jos katsot vaikka normaalia 25 fps lähdettä game mode päällä?
 
Tuo väite elokuvateattereista on väärä, sillä esimerkiksi Dolby Cinema käyttää kuvan osalta Dolby Visionia, minkä tiedetään vaikuttavan liiketoistoon sitä pehmentävästi ja joka luo monien mielestä liikaa saippuaoopperaefektiä. Jotkut ei taas huomaa asiassa mitään eroa.

Eikä esimerkiksi Rtings niitä liiketoistomittauksiaan tee interpoloinnit kaakossa vaan ne pidetään poissa päältä, kuten ne muutenkin yleensä neuvoo kaikkia tekemään televisioidensa asetuksien suhteen. Luitko ajatuksella sen What Hi-Fin artikkelin, jonka laitoin? Sonyn liikeprosessointi vaan on parempaa valinnaiset smoothingit poissa päältä eikä muut valmistajat tunnu pääsevän yhtä hyvään lopputulokseen ne päälle laittamallakaan.

Upscalingia joutuu tekemään myös game modessa ja ne tonemappaukset ja sharpening maskit lasketaan nykytelkkareiden prosessoreilla muutamissa millisekunneissa. Se on se frame buffer ja sen käsitteleminen, mikä sen latenssin kymmenkertaiseksi kasvattaa. Etkö oikeasti huomaa omalla kuvalähteelläsi mitään ylimääräistä karkeutta liiketoistossa, jos katsot vaikka normaalia 25 fps lähdettä game mode päällä?

En ole nyt ihan varma mihin viittaat tuolla Dolby Visionilla, mutta TV-puolella se ei liity liiketoistoon mitenkään, vaan pelkästään tonemappaukseen, väreihin ym. Liikeprosessointi on ihan erillinen asia kuin Dolby vision, ja uskoisin näin olevan teattereissakin. Elokuvaohjaajat myös repisivät pelipöksynsä jos teattereihin tuotaisiin tuota liikeprosessointia, kun monet ovat kampanjoineet sen puolesta että sitä ei TV:issä käytettäisi elokuvia katsoessa kotonakaan. Paljolti myös elokuvamaailman ansiota, että TV:issä on nykyään filmmaker mode, jossa liikeprosessointi on pois päältä vakiona.

Tuossa what hifin artikkelissa on asiat ilmaistu todella epäselvästi. Siinä esim moititaan Samsungin liiketoistoa vs Sony, mutta peruste on se, että Samsungissa liikepehmennysasetukset ovat moviemoodissa oletusarvoisesti liian aggressiiviset. Tuossa ei oikein avata, kehutaanko Sonyn liiketoistoa maltilliset liikeprosessoinnit päällä vai ilman. Lisäksi Samsungin filmmaker modessa on se ongelma, että se ei tee edes tuota 24fps synkronointia 120fps:ään, joka on kyllä pakollinen tehdä, ettei tule turhaa judderia. Sitä en itse lue liikeprosessoinniksi, sillä siinä on kyse vain alkuperäisen 24fps matchaamisesta oikein tuohon TV:n virkistystaajuuteen. Todennäköisesti se kirjoittajan näkemä judderi johtui tuosta. Pelimoodissa tuo on myös pois päältä kaikissa TV:issä, mikä voi tehdä kuvan liikkeestä epätasaisesti nykivää. Ymmärrän tuon what hifin artikkelin niin, että Sonyssa on oletusarvoisesti hyvät liikeprosessointiasetukset jotka eivät tee liikkeestä luonnotonta, kun taas Samsungissa vaihtoehdot ovat liikaa tai ei mitään prosessointia.

Rtings vertailussa Sonyn ainoat erot Samsung vastaavaan OLEDiin liiketoistossa avautuvat tekstistä siten, että Samsungin liikeinterpolaatio toimii selvästi huonosti ja aiheuttaa artifakteja, ja Samsungissa on pahempi stutter. Stutter on kuitenkin puhtaasti paneelin pikselien nopeudesta laskettava arvo, eikä liity mitenkään prosessointiin. En löydä noista Rtings arvosteluista mitään selkeää mainintaa siitä, että Sonyn liikeprosessointi olisi parempaa kun kaikki smoothing asetukset ovat pois päältä.

Eli niin, en edelleenkään usko, että TV:t tekevät mitään liikeprosessointia jos asetuksista se on kytketty pois. Ja jos tekevät, se on ongelma, koska silloin kuvaa ei saa näkymään millään referenssinä. On mahdollista, että käsitykseni on väärä, mutta en ole nähnyt vielä mitään vakuuttavaa näyttöä tästä.

Toki tämä aihe menee varmaan jo vähän OT:ksi.
 
En ole nyt ihan varma mihin viittaat tuolla Dolby Visionilla, mutta TV-puolella se ei liity liiketoistoon mitenkään, vaan pelkästään tonemappaukseen, väreihin ym. Liikeprosessointi on ihan erillinen asia kuin Dolby vision, ja uskoisin näin olevan teattereissakin. Elokuvaohjaajat myös repisivät pelipöksynsä jos teattereihin tuotaisiin tuota liikeprosessointia, kun monet ovat kampanjoineet sen puolesta että sitä ei TV:issä käytettäisi elokuvia katsoessa kotonakaan. Paljolti myös elokuvamaailman ansiota, että TV:issä on nykyään filmmaker mode, jossa liikeprosessointi on pois päältä vakiona.
Liikeprosessointi ja pakotettu motion smoothing on ollut osa Dolby Visionia eikä sitä ole saanut otettua pois. Filmmaker mode korjaa tätä ja on Dolby Visioniin toistaiseksi ihan uusi juttu vuodelle 2024 ja LG on ottamassa sen ensimmäisenä käyttöön.

Lisäksi Samsungin filmmaker modessa on se ongelma, että se ei tee edes tuota 24fps synkronointia 120fps:ään, joka on kyllä pakollinen tehdä, ettei tule turhaa judderia. Sitä en itse lue liikeprosessoinniksi, sillä siinä on kyse vain alkuperäisen 24fps matchaamisesta oikein tuohon TV:n virkistystaajuuteen. Todennäköisesti se kirjoittajan näkemä judderi johtui tuosta.
Todennäköisesti ei, ellet keksi millaisella matemaattisella kaavalla saat synkronoitua 24 fps signaalin väärin 120 Hz näyttöön? Jos siitä jotain tulisi väärin synkattuna niin screen tearingia eikä judderia. Judder syntyy puutteellisesta/huonosta peräkkäisten freimien käsittelystä eli liiketoistosta.

Pelimoodissa tuo on myös pois päältä kaikissa TV:issä, mikä voi tehdä kuvan liikkeestä epätasaisesti nykivää. Ymmärrän tuon what hifin artikkelin niin, että Sonyssa on oletusarvoisesti hyvät liikeprosessointiasetukset jotka eivät tee liikkeestä luonnotonta, kun taas Samsungissa vaihtoehdot ovat liikaa tai ei mitään prosessointia.
Samsungeissa on 10-portainen motion smoothing, joten siitä pitäisi kyllä löytyä vähän joka tarpeeseen. Liiketoisto ei silti yleensä ole subjektiivisesti arvioituna millään asetuksilla yhtä hyvää kuin Sonylla ilman smoothingia.

Stutter on kuitenkin puhtaasti paneelin pikselien nopeudesta laskettava arvo, eikä liity mitenkään prosessointiin.
Tämä ei edelleenkään pidä paikkaansa, koska samanlaisilla mitattavilla spekseillä samoista OLED-paneeleista Sony saa kuvaa ulos ilman stutterointeja. Mutta voidaan toki sopia, että sun maailmassa näin on ja televisiot ovat pelkkiä diaprojektoreja.

Eli niin, en edelleenkään usko, että TV:t tekevät mitään liikeprosessointia jos asetuksista se on kytketty pois. Ja jos tekevät, se on ongelma, koska silloin kuvaa ei saa näkymään millään referenssinä. On mahdollista, että käsitykseni on väärä, mutta en ole nähnyt vielä mitään vakuuttavaa näyttöä tästä.
No sitten sä et usko. Sä voit edelleen käyttää sitä game modea liiketoiston referenssinä.
 
Olisiko tässä hyvä töllötin tähän hintaan
Näin voisi sanoa. Paremman pään 85" erittäin hyvällä kontrastilla, markkinoiden parhaalla liiketoistolla ja alle kahdella tonnilla Suomesta niin ei tossa nyt pahasti voi metsään mennä.
 
Mitähän nykyään voisi pyytää tällaisesta 2021 ostetusta TV:stä SAMSUNG 65" 4K QLED TV QE65Q70TATXXC
 
Liikeprosessointi ja pakotettu motion smoothing on ollut osa Dolby Visionia eikä sitä ole saanut otettua pois. Filmmaker mode korjaa tätä ja on Dolby Visioniin toistaiseksi ihan uusi juttu vuodelle 2024 ja LG on ottamassa sen ensimmäisenä käyttöön.

En tiedä mitä muuta tähän voi sanoa kuin että olet tässä väärässä. Tuo Filmmaker moden tuleminen Dolby Visioniin tarkoittaa vain sitä, että Dolby Visionissa on vihdoin kuvamoodi, jossa liikepehmennykset ovat oletusarvoisesti pois päältä. Tähän mennessä nuo hirvitykset ovat olleet kaikissa DV kuvatiloissa oletusarvoisesti täysillä. Kaksi Dolby Vision TV:tä omistaneena voin kuitenkin sanoa, että ne saippuaoopperapehmennykset saa valikoista kytkettyä pois päältä, ihan kuten muissakin TV:issä. Sen sijaan tässä Samsung S90C FIlmmaker modessa nuo liikepehmennykset olivat oletusarvoisesti pois päältä. Dolby Visionissa ei ole tähän mennessä ollut mitään oikeaa referenssikuvamoodia, vaan sellainen on pitänyt säätää kohdilleen itse. Hyvä että tuollainen kuvamoodi on tulossa. Mutta kuten sanottua, Dolby Vision itsessään on vain HDR-formaatti, joka ei liity liikkeeseen yhtään sen enempää kuin HDR10 tai HDR10+:kaan. Tästä voidaan lyödä vaikka iso rahasumma vetoa, jos olet sitä mieltä, että olen väärässä.

Tässä vielä lainaus tuosta linkkaamastasi uutisesta:

The main problem with a TV making that switch is that Dolby Vision Normal and IQ presets typically engage motion smoothing – the chief reason that Filmmaker Mode was developed in the first place. Viewers can go into their TV’s picture settings and dig out an option to switch off motion smoothing, but Filmmaker Mode was also meant to simplify the process of getting good, director-approved pictures on a TV.

With the arrival of Dolby Vision Filmmaker Mode on LG's 2024 OLED TV lineup announced at CES, a viewer now streaming a movie in Dolby Vision from the best streaming services like Netflix, Max, and Disney Plus that support Dolby Vision HDR should be able to watch it without having to visit their TV’s picture menu to disable any motion processing. The arrangement will presumably be plug-and-play, with the benefits of Filmmaker mode carrying over to movies and TV shows in regular high-definition to one with Dolby Vision HDR.


Todennäköisesti ei, ellet keksi millaisella matemaattisella kaavalla saat synkronoitua 24 fps signaalin väärin 120 Hz näyttöön? Jos siitä jotain tulisi väärin synkattuna niin screen tearingia eikä judderia. Judder syntyy puutteellisesta/huonosta peräkkäisten freimien käsittelystä eli liiketoistosta.

24p judder tulee 120hz tv:llä siitä, jos lähde toimii 60hz taajuudella. Samsungilla on jotain ongelmia ollut tuon 24p 120hz judderin kanssa, ja oletan että siellä on jotain typerää kuten 60hz:llä toimivia appeja alla, vaikka paneeli ja jälkikäsittely toimii 120hz. Muilla TV:illä nähnyt tätä vain, jos kuvaa streamataan esim 60hz pleikkarista. Tuon 24p judderin saa toki pois käyttämällä sitä picture clarityä (liikepehmennystä) kaikki asetukset nollassa.

Samsungeissa on 10-portainen motion smoothing, joten siitä pitäisi kyllä löytyä vähän joka tarpeeseen. Liiketoisto ei silti yleensä ole subjektiivisesti arvioituna millään asetuksilla yhtä hyvää kuin Sonylla ilman smoothingia.

Samsungin (kuten LG:nkin) liikepehmennys on omasta mielestäni kaikilla yli nollan olevilla asetuksilla huonoa. Jollain 1/10 ei huomaa ehkä mitään eroa, paitsi epätasaista vieritystä joissain todella hitaissa pannauksissa. Isommilla asetuksilla liikkeeseen tulee välittömästi iso annos saippuaoopperaa. Sen sijaan liiketoisto toimii molemmilla merkeillä pois kytkettynä tai nollilla juuri niin, kuin haluan sen toimivan, eli like näkyy oikein. Ei ylimääräisiä pehmennyksiä, ei blurrauksia, ei artifakteja, vaan sellaista liikettä mitä elokuvan masteroija todennäköisesti näki omasta masterointiruudustaan.

Ideaalitilanteessa jokaisen TV:n pitäisi liiketoistoasetukset nollissa toistaa framet juuri sellaisina kuin ne ovat ja oikealla ajoituksella, mitään niihin lisäämättä tai poistamatta, kuvaa muokkaamatta. Jos Sonyssa on joku maaginen liiketoiston prosessointi salaa päällä kaikki asetukset nollassa, niin haluaisin oikeasti tietää, mitä se tarkalleen ottaen tekee? SIis jos se ei muokkaa yksittäisiä kuvia tai lisää ylimääräisiä frameja, niin mikä sen toimintamekanismi on? Ja miksei sitä ole mahdollista kytkeä pois päältä, kuten muissa TV:issä?

Hyvä esimerkki on myös tämä HDTV test sokkotesti eri OLEDien välillä : HDTVTest: TV Shootout- Best TV of 2023

Tässä ammattilaisraadilla vertaillaan eri OLEDeja sokkona vaikka millä eri osa-alueilla, mutta motion otetaan mukaan vasta lopussa, kun motion smoothing on kytketty päälle. Näin siksi, että liiketoiston vertailu on kalibroiduilla asetuksilla ja liikeprosessoinnit nollassa hyödytöntä, koska sen tiedetään näyttävän jokaisella testin TV:llä samalta.

SItä ei kukaan kiistä, etteivätkö Sonyn liiketoiston prosessoinnit olisi markkinoiden parhaat silloin kun ne on kytketty päälle. Kuten sanoin, Samsungissa ja LG:ssä liikepehmennykset millä tahansa asetuksella vievät liiketoistoa ja kuvaa vain huonompaan suuntaan ainakin omaan silmääni, enkä halua kytkeä niitä päälle missään olosuhteissa. Sonyssa monesti kehutaan, että siinä liikepehmennykset lievillä asetuksilla tuovat enemmän hyötyä kuin haittaa, toisin kuin muilla valmistajilla.

Tämä ei edelleenkään pidä paikkaansa, koska samanlaisilla mitattavilla spekseillä samoista OLED-paneeleista Sony saa kuvaa ulos ilman stutterointeja. Mutta voidaan toki sopia, että sun maailmassa näin on ja televisiot ovat pelkkiä diaprojektoreja.

Ei pidä paikkaansa. Tässä Rtings stutter millisekunnit vertailtuna Samsung S90C ja Sony A95L välillä, joissa sama paneeli.

Samsung S90C

Frame Hold Time @ 24 fps 40.3 ms
Frame Hold Time @ 60 fps 15.3 ms

Sony A95L

Frame Hold Time @ 24 fps 39.2 ms
Frame Hold Time @ 60 fps 14.2 ms

Tuo yhden millisekunnin ero selittyy sillä, että Samsungissa on 100% pixel response time 1,4ms, Sonyssa 2,5ms. Tuo stutter on täysin puhtaasti paneelin ominaisuus, eikä liity prosessointiin.

Vertailun vuoksi vielä Sony X90L, jossa sama prosessointi mutta hitaampi paneeli

Frame Hold Time @ 24 fps 30.7 ms
Frame Hold Time @ 60 fps 5.7 ms
 
Viimeksi muokattu:
Tuo stutter on täysin puhtaasti paneelin ominaisuus, eikä liity prosessointiin.
Kuten Alastair Stevenson kirjoitti: "In more subtle situations, such as director modes that turn off most processing settings, including motion smoothing, it can still have an impact if done wrong. Key issues related to poor motion handling can include flickering, a loss of detail, over-smoothing, or judder during fast-moving scenes."

Tykkäät kyllä jankata aidanseipäistä, mutta vieläkään et ole vastannut kysymykseeni, jonka esitän nyt kolmannen kerran: Etkö todella näe televisiosi liiketoistossa mitään eroa pelitilan ja normaalien katselutilojen välillä katsoessasi esimerkiksi 25 fps lähdettä?
 
Kuten Alastair Stevenson kirjoitti: "In more subtle situations, such as director modes that turn off most processing settings, including motion smoothing, it can still have an impact if done wrong. Key issues related to poor motion handling can include flickering, a loss of detail, over-smoothing, or judder during fast-moving scenes."

Tykkäät kyllä jankata aidanseipäistä, mutta vieläkään et ole vastannut kysymykseeni, jonka esitän nyt kolmannen kerran: Etkö todella näe televisiosi liiketoistossa mitään eroa pelitilan ja normaalien katselutilojen välillä katsoessasi esimerkiksi 25 fps lähdettä?

Palaan yhä vaan tähän, että liikkeen toistaminen "oikein", eli lähteen mukaisesti, vaatii vain sen, että framet näytetään oikeaan aikaan ja paneeli pystyy sen liikkeen oikein näyttämään. Sellaisena se kuva näkyy siellä studion masterointinäytössä, ja mahdollisimman lähelle sitä haluan (ja moni kuvanlaatupuristi haluaa) sen näkyvän. Liikeprosessoinneissa ei ole sinänsä mitään pahaa, ja osalle ihmisistä ne hyvin toteutettuna tekevät 24fps liikkeestä mielyttävämmän katsella, mutta ne pitää pystyä halutessaan kytkemään pois. Ja niin ne pystyykin, käsittääkseni myös Sonyissa. Jos framet näytetään oikeaan aikaan, ilman mitään keinotekoista liikkeen pehmennystä ja ilman 3:2 pulldownin judderia, liiketoiston pitäisi näkyä teknisesti samanlaisissa paneeleissa lähes identtisenä.

Pelimoodi on vähän huono vertailukohta, koska niissä input lag yritetään vetää niin alas kuin mitenkään mahdollista, ja se voi johtaa esim screen tearingiin tai vastaavaan, joka ei varsinaisesti liity liiketoistoon, mutta voi näkyä jossain liikkuvassa kuvassa ikävästi. Pelimoodi ei myöskään varmastikaan yritä tehdä mitään siinä tapauksessa, jos lähteestä tulee 60hz virkistystaajuudella 24fps kuvaa, joka sen takia judderoi. Jos taas pelimoodissa olevalle TV:lle syöttää hyvälaatuista lähdettä, eli vaikka 120hz lähteestä tulevaa ja oikein ajoitettua 24fps kuvaa, sen pitäisi näkyä liiketoiston puolesta oikein. Samalla tavalla kuin ei 24fps pelikään näytä pelimoodissa enempää nykivältä kuin jossain filmmaker modessakaan.

Tuo Stevensonin artikkeli on sellainen, etten siihen kovin paljoa itse nojaisi, sillä siinä jää vähän epäselväksi mitä kirjoittaja vertaa ja mihin. Itse ymmärrän tekstin pointin niin, että Sonyn liikeparannukset näyttävät kirjoittajan silmään paremmilta, kuin Samsungin kuva joko liikkeenprosessoinnit päällä tai ne kokonaan pois asetettuina. Ja tätä mieltä tuntuu moni Sonyn omistaja olevan, ja varmaan ihan validi mielipide, Sonyn liikkeenprosessointeja kun on kehuttu paljon kilpailijoita luonnollisemman näköisiksi lopputulokseltaan. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että liike Sonylla näyttäisi yhtään paremmalta tai huonommalta kuin muilla saman paneelitekniikan TV:illä, jos lyödään kaikki motion smoothingit ja vastaavat pois päältä. Esim Rtings-testistä ei myöskään löydä mitään mitattavissa olevaa eroa millään liiketoiston mittarilla S90C ja A95L välillä. Ainoastaan motion interpolationin kehutaan olevan Sonyssa parempi.

TV:n liiketoistossa ei ole mitään ihmeempää magiaa takana, ja referenssinäytöissä se näkyy juuri oikein. Se edellyttää vain sitä, että framet näytetään oikea-aikaisesti ja oikein, ja paneeli vaihtaa kuvasta toiseen ripeästi ilman mitään blurreja, haamukuvia ja muita kuvan epäselvyyksiä. Tämä onnistuu millä vain OLEDilla erinomaisesti, LED näytöillä vaihtelevammin. Jos sen sijaan haluaa muuttaa liiketoistoa omaan makuun sopivammaksi ja alkuperäisestä lähteestä poikkeavaksi esim lisäämällä frameja tai muuttelemalla kuvan sisältöä liikkuvissa kohdissa, niin silloin liikeprosessointi astuu kuvaan, ja tässä Sony on muita valmistajia parempi toteutukseltaan. Itse en halua sellaista, ja siksi haluan että TV näyttää liikkeen vain oikein. Vähän samaan tapaan, kun halua, että audiovahvistimessa ainoa säätö on volume, ja kaikki muut on kytketty bypassille.
 
Erikoiseen wifi ongelmaan törmäsin Sony Bravia Android TV:ssä. Meille asennettiin valokuitu ja sen myötä uusi reititin ja modeemi. Nyt sitten ei tahdo televisio yhdistää tohon wifiin. Kaikki muut vehkeet yhdistää wifi verkkoon ongelmitta. Ainut tapa millä onnistuin yhdistämään on se että resetoin telkkarin ja yritän puhelimen Google Home sovelluksen kautta ottaa telkkaria käyttöön ja siinä myös epäonnistuu se wifiin yhdistäminen mutta sitten kun painan kaukosäätimestä back nappia niin sitten telkkari ilmoittaakin että yhteys on muodostettu ja voi jatkaa käyttöönottoa. Erittäin ärsyttävää jos tämä pitää toistaa aina kun wifi yhteys katoaa. Kai tässä suurin vika televisiossa kuitenkin on :hmm: Meneeköhän tuollainen telkkarin takuun piikkiin kun sitäkin on vielä jäljellä.
 
Käytä samaa verkon nimeä ja passua uudessa reitittimessä kuin vanhassa? Kaverin telkulle oli ainoa keino mikä tepsi aikoinaan.
 
Erikoiseen wifi ongelmaan törmäsin Sony Bravia Android TV:ssä. Meille asennettiin valokuitu ja sen myötä uusi reititin ja modeemi. Nyt sitten ei tahdo televisio yhdistää tohon wifiin. Kaikki muut vehkeet yhdistää wifi verkkoon ongelmitta. Ainut tapa millä onnistuin yhdistämään on se että resetoin telkkarin ja yritän puhelimen Google Home sovelluksen kautta ottaa telkkaria käyttöön ja siinä myös epäonnistuu se wifiin yhdistäminen mutta sitten kun painan kaukosäätimestä back nappia niin sitten telkkari ilmoittaakin että yhteys on muodostettu ja voi jatkaa käyttöönottoa. Erittäin ärsyttävää jos tämä pitää toistaa aina kun wifi yhteys katoaa. Kai tässä suurin vika televisiossa kuitenkin on :hmm: Meneeköhän tuollainen telkkarin takuun piikkiin kun sitäkin on vielä jäljellä.
Millä kanavalla on wifi? Jos reititttimessä 5GHz wifin kanava on automaatilla, niin kokeile laittaa kiinteäksi ja jollekin pienelle kanavanumerolle, esim. 36 tms.
 
Pelimoodi on vähän huono vertailukohta, koska niissä input lag yritetään vetää niin alas kuin mitenkään mahdollista, ja se voi johtaa esim screen tearingiin tai vastaavaan, joka ei varsinaisesti liity liiketoistoon, mutta voi näkyä jossain liikkuvassa kuvassa ikävästi.
V-syncin ignoroiminen kuulostaisi vähintäänkin oudolta nykymaailmassa, mutta liiketoisto kyllä huononee. Ja kyllä sekin liiketoistoon liittyy.

Pelimoodi ei myöskään varmastikaan yritä tehdä mitään siinä tapauksessa, jos lähteestä tulee 60hz virkistystaajuudella 24fps kuvaa, joka sen takia judderoi.
Joo, sitä kutsutaan motion handlingiksi eli liiketoiston hallinaksi.

Jos taas pelimoodissa olevalle TV:lle syöttää hyvälaatuista lähdettä, eli vaikka 120hz lähteestä tulevaa ja oikein ajoitettua 24fps kuvaa, sen pitäisi näkyä liiketoiston puolesta oikein.
Pitäisi joo, mutta taisit juuri itse mainita mm. Samsungilla olleen tähän liittyvään liiketoiston kanssa ongelmia.

Samalla tavalla kuin ei 24fps pelikään näytä pelimoodissa enempää nykivältä kuin jossain filmmaker modessakaan.
Oletko ihan omin silmin tätä kokeillut? Et vieläkään vastannut siihen ainoaan kysymykseeni ainakaan suoraan. Kyllä siihen voi syntyä yllättävääkin karkeutta ainakin muihin kuvatiloihin verrattaessa.

Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että liike Sonylla näyttäisi yhtään paremmalta tai huonommalta kuin muilla saman paneelitekniikan TV:illä, jos lyödään kaikki motion smoothingit ja vastaavat pois päältä. Esim Rtings-testistä ei myöskään löydä mitään mitattavissa olevaa eroa millään liiketoiston mittarilla S90C ja A95L välillä. Ainoastaan motion interpolationin kehutaan olevan Sonyssa parempi.
Tätä olen yrittänyt sinulle koko ajan selittää, ettei niitä teknisesti mitattavia eroja ole ja silti se liiketoisto jostain syystä näyttää olevan Sonylla parempaa subjektiivisten arvioiden perusteella. Oma epäilyni siltä pohjalta kun on tullut vuosikaudet leikittyä tietokoneen videosoitinten interpolointiplugareilla on se, että Sonyt huomatessaan toistavansa testipatternien sijaan oikeaa liikkuvaa kuvaa generoivat väliin 50/50 blurrikuvia edellisestä ja seuraavasta framesta, jotka pehmentävät liiketoistoa silmälle huomattavasti, mutta eivät ole vielä interpoloinniksi laskettavaa liikkeenkäsittelyä eivätkä saa keinotekoista saippuaoopperaefektiä aikaiseksi. Jotain erityistä siinä on oltava, että Sonyt tuntuu toistavan erityisesti panoroivat kohtaukset muita paremmin useimmilla televisioillaan ilman valinnaista interpolointiakin. Tällaisen selvittämiseen tarvitsisi sitä suurnopeuskameraa.

Kuten oon useampaan kertaan sanonut, tää tuntuu olevan veteen piirretty viiva eikä kukaan kerro mitä ne kuvalleen todellisuudessa tekee milläkin kuva-presetillä eikä sitä mitkä kuvan- ja liikkeenkäsittelyn lisäominaisuudet pakotetaan, lukitaan tai jätetään huomioimatta riippumatta niiden asennosta ruudulla. Nää luo sitten kaikenlaisia softalapsuksia vielä bonukseksi. Mullakin on ollut telkkareita, joissa jonkun halutun asian säätäminen eri asentoon vaatii ensin jonkun toisen ominaisuuden päälle tai pois päältä laittoa, jotta sitä ekaa voisi säätää eri asentoon, jonka jälkeen sen jälkimmäisen voi taas kytkeä eri asentoon, kun sen ekan haluamansa on sanut kohdilleen.
 
Tätä olen yrittänyt sinulle koko ajan selittää, ettei niitä teknisesti mitattavia eroja ole ja silti se liiketoisto jostain syystä näyttää olevan Sonylla parempaa subjektiivisten arvioiden perusteella. Oma epäilyni siltä pohjalta kun on tullut vuosikaudet leikittyä tietokoneen videosoitinten interpolointiplugareilla on se, että Sonyt huomatessaan toistavansa testipatternien sijaan oikeaa liikkuvaa kuvaa generoivat väliin 50/50 blurrikuvia edellisestä ja seuraavasta framesta, jotka pehmentävät liiketoistoa silmälle huomattavasti, mutta eivät ole vielä interpoloinniksi laskettavaa liikkeenkäsittelyä eivätkä saa keinotekoista saippuaoopperaefektiä aikaiseksi. Jotain erityistä siinä on oltava, että Sonyt tuntuu toistavan erityisesti panoroivat kohtaukset muita paremmin useimmilla televisioillaan ilman valinnaista interpolointiakin. Tällaisen selvittämiseen tarvitsisi sitä suurnopeuskameraa.

Kuten oon useampaan kertaan sanonut, tää tuntuu olevan veteen piirretty viiva eikä kukaan kerro mitä ne kuvalleen todellisuudessa tekee milläkin kuva-presetillä eikä sitä mitkä kuvan- ja liikkeenkäsittelyn lisäominaisuudet pakotetaan, lukitaan tai jätetään huomioimatta riippumatta niiden asennosta ruudulla. Nää luo sitten kaikenlaisia softalapsuksia vielä bonukseksi. Mullakin on ollut telkkareita, joissa jonkun halutun asian säätäminen eri asentoon vaatii ensin jonkun toisen ominaisuuden päälle tai pois päältä laittoa, jotta sitä ekaa voisi säätää eri asentoon, jonka jälkeen sen jälkimmäisen voi taas kytkeä eri asentoon, kun sen ekan haluamansa on sanut kohdilleen.

Tässä keskustelussa yhä menee sekaisin liikkeen näyttäminen oikein sekä tuo liikkeen prosessointi, jossa pyritään jollain kikalla muokkaamaan sitä liikettä alkuperäistä sulavammaksi. Liikkeen toistaminen oikein on helppoa, ja sen pitäisi softan puolesta onnistua hyvin helposti. Se, että Samsungilla pystytään tällainenkin asia koodaamaan bugisesti, menee enemmän sinne "vain Samsung-jutut" osastolle. En siis tiedä onko tuota samaa ongelmaa tällä S90C, mutta vanhassa KS8005 tuli judderia ihan mistä vain lähteestä, jossei laittanut tuota liikkeenpehmennystä 0/10 asetuksilla "päälle". Laitoin saman suoraan tuossa S90C, joten en testannut onko siinä samaa ongelmaa. Sinänsä se kuitenkin on nobrainer pistää päälle, kun ei se vaikuta muuten millään tavalla, synkkaa vain tuon judderin pois jos lähde on 60hz tai joku appi ei osaa toimia 60hz taajuudella.

Jos Sony jemmaa jotain tuollaista blurrausta sinne prosessointiin vaikka kaikki motion processing -asetukset ovat poissa päältä, on se mielestäni ongelma. Tuo kun tarkoittaa, ettei Sonyssa ole mitään keinoa saada ulos referenssikuvaa liikkeen puolesta. Vaikka tuo keskimäärin toimisikin, voi olla jotain sisältöä jossa se ei toimi, tai katsojia joita se häiritsee. Itse en usko että tuollaista liikkeen piiloprosessointia siinä oikeasti on, mutta enpä ole Sonya omistanut. En silti ole edelleenkään nähnyt kenenkään pro-tason kalibroijan tai tv-arvostelijan selkeästi sanovan, että Sonyn liike on kaikki prosessoinnit disabloituna jotenkin parempaa kuin muilla valmistajilla. Sen sijaan niitä valinnaisia liikeprosessointeja kehutaan hyvin vuolaasti, ja varmasti ne hyvät ovatkin.

Ja joo, en ole tietenkään tehnyt mitään tarkkaa A/B testiä gamemode vs filmmaker. Joskus katsonut vanhalla LG oledilla pelimoodissa ps5 läpi leffoja, ja mitään vikaa ei ole liiketoistossa näkynyt omaan silmään. Tällä S90C en ole tehnyt gamemodessa toistaiseksi mitään muuta kuin pelannut ja katsonut Twitchiä tai youtubea. Ei se 24fps elokuva ole mitenkään maagisesti erilainen siinä, ettei sen liikettä voisi näyttää peliimodissa oikein, mutta kaikki muu liike on skarppia. Tuo 24p judder on joistain lähteistä toki mahdollinen, mutta se judderinpoisto ei edelleenkään ole liikkeen prosessointia, vaan ihan vain virkistystaajuuden ja fps:än matchaamista v-syncin tapaan.

Edit: muistutan vielä tosta linkkaamastani HDTV test sokkotestistä, jossa parhaita oledeja verrattiin isolla porukalla studioammattilaisia sokkotestinä. Ei yhtä ainutta mainintaa siitä, että kukaan olisi huomannut noilla referenssiasetuksilla mitään eroa liiketoistossa noiden välillä. Olettaisi sen jotenkin nousseen esiin, jos tuossa tilanteessa Sony erottuisi liikkeen osalta selvästi edukseen.
 
Viimeksi muokattu:
Edit: muistutan vielä tosta linkkaamastani HDTV test sokkotestistä, jossa parhaita oledeja verrattiin isolla porukalla studioammattilaisia sokkotestinä. Ei yhtä ainutta mainintaa siitä, että kukaan olisi huomannut noilla referenssiasetuksilla mitään eroa liiketoistossa noiden välillä. Olettaisi sen jotenkin nousseen esiin, jos tuossa tilanteessa Sony erottuisi liikkeen osalta selvästi edukseen.
Ei mikään ihme, sillä siinä ei muistaakseni ollut mitään sellaisia kohtauksia arvioitavana, jossa huono liiketoisto osuisi helposti silmään. Tuntui että kohtaukset oli valittu käytännössä pelkästään dynamiikan ja väritarkkuuden arviointia varten. Ainoat pienet panoroinninkaltaiset taisi olla jotain hämärässä makoilua. Vaatisi jotain metsämaisemaa tai vastaavaa kohtuu kirkasta luontokuvaa tai vaikka urheiluyleisöä panoroituna, että tuollaisissa alkaa nähdä eroa.
 
Kellään hyviä ehdotuksia mikä olis tällä hetkellä paras diili?
budjetti max 1000€
50-60 tuumaa 55 optimaalinen koko luokka.

Ja puhtaasti leffa sarja telkariksi tulisi joten paneelin kuvan laatu on se merkittävin tekiä. Äänen toisto tulee sitten jostain muusta kuin tv omista kaijuttimista
 
Alle 3v LG:n OLED 65CX otti ja hajosi. Onkohan tällä hetkellä myynnissä mitään järkevää tuota ruutua vastaavilla spekseillä eli:

- Koko 65 tuumaa
- 120 Hz
- OLED
- Vähintään 4 x HDMI
- HDR
- Ei missään nimessä Android

Telkkarissa on kiinni mm. PS5, Switch, Mister ja Elisa Viihdeboksi, joten nuo mainitut vaatimukset pitää täyttyä.
 
Alle 3v LG:n OLED 65CX otti ja hajosi. Onkohan tällä hetkellä myynnissä mitään järkevää tuota ruutua vastaavilla spekseillä eli:

- Koko 65 tuumaa
- 120 Hz
- OLED
- Vähintään 4 x HDMI
- HDR
- Ei missään nimessä Android

Telkkarissa on kiinni mm. PS5, Switch, Mister ja Elisa Viihdeboksi, joten nuo mainitut vaatimukset pitää täyttyä.
Laita takuuseen menemään. Telsuissa on 4 vuoden virhevastuu.
 
Laita takuuseen menemään. Telsuissa on 4 vuoden virhevastuu.

Niinhän niissä teoriassa on, mutta se on eri asia, että miten helposti se nyt tässäkin tapauksessa menisi läpi. Telkkari on ostettu netin kautta ja sijaitsee peräkylillä. Kirjoittelinkin tästä jo juttua tänne: OLED TV- ongelmat

Hirveästi ei kiinnostaisi tässä tulevaa kevättä ilman telkkaria viettää.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 379
Viestejä
4 510 616
Jäsenet
74 358
Uusin jäsen
Lucas moilanen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom