Liikeprosessointi ja pakotettu motion smoothing on ollut osa Dolby Visionia eikä sitä ole saanut otettua pois. Filmmaker mode korjaa tätä ja on Dolby Visioniin toistaiseksi ihan
uusi juttu vuodelle 2024 ja LG on ottamassa sen ensimmäisenä käyttöön.
En tiedä mitä muuta tähän voi sanoa kuin että olet tässä väärässä. Tuo Filmmaker moden tuleminen Dolby Visioniin tarkoittaa vain sitä, että Dolby Visionissa on vihdoin kuvamoodi, jossa liikepehmennykset ovat
oletusarvoisesti pois päältä. Tähän mennessä nuo hirvitykset ovat olleet kaikissa DV kuvatiloissa oletusarvoisesti täysillä. Kaksi Dolby Vision TV:tä omistaneena voin kuitenkin sanoa, että ne saippuaoopperapehmennykset saa valikoista kytkettyä pois päältä, ihan kuten muissakin TV:issä. Sen sijaan tässä Samsung S90C FIlmmaker modessa nuo liikepehmennykset olivat oletusarvoisesti pois päältä. Dolby Visionissa ei ole tähän mennessä ollut mitään oikeaa referenssikuvamoodia, vaan sellainen on pitänyt säätää kohdilleen itse. Hyvä että tuollainen kuvamoodi on tulossa. Mutta kuten sanottua, Dolby Vision itsessään on vain HDR-formaatti, joka ei liity liikkeeseen yhtään sen enempää kuin HDR10 tai HDR10+:kaan. Tästä voidaan lyödä vaikka iso rahasumma vetoa, jos olet sitä mieltä, että olen väärässä.
Tässä vielä lainaus tuosta linkkaamastasi uutisesta:
The main problem with a TV making that switch is that Dolby Vision Normal and IQ presets typically engage motion smoothing – the chief reason that Filmmaker Mode was developed in the first place. Viewers can go into their TV’s picture settings and dig out an option to switch off motion smoothing, but Filmmaker Mode was also meant to simplify the process of getting good, director-approved pictures on a TV.
With the arrival of Dolby Vision Filmmaker Mode on LG's 2024 OLED TV lineup announced at CES, a viewer now streaming a movie in Dolby Vision from the best streaming services like Netflix, Max, and Disney Plus that support Dolby Vision HDR should be able to watch it without having to visit their TV’s picture menu to disable any motion processing. The arrangement will presumably be plug-and-play, with the benefits of Filmmaker mode carrying over to movies and TV shows in regular high-definition to one with Dolby Vision HDR.
Todennäköisesti ei, ellet keksi millaisella matemaattisella kaavalla saat synkronoitua 24 fps signaalin väärin 120 Hz näyttöön? Jos siitä jotain tulisi väärin synkattuna niin screen tearingia eikä judderia. Judder syntyy puutteellisesta/huonosta peräkkäisten freimien käsittelystä eli liiketoistosta.
24p judder tulee 120hz tv:llä siitä, jos lähde toimii 60hz taajuudella. Samsungilla on jotain ongelmia ollut tuon 24p 120hz judderin kanssa, ja oletan että siellä on jotain typerää kuten 60hz:llä toimivia appeja alla, vaikka paneeli ja jälkikäsittely toimii 120hz. Muilla TV:illä nähnyt tätä vain, jos kuvaa streamataan esim 60hz pleikkarista. Tuon 24p judderin saa toki pois käyttämällä sitä picture clarityä (liikepehmennystä) kaikki asetukset nollassa.
Samsungeissa on 10-portainen motion smoothing, joten siitä pitäisi kyllä löytyä vähän joka tarpeeseen. Liiketoisto ei silti yleensä ole subjektiivisesti arvioituna millään asetuksilla yhtä hyvää kuin Sonylla ilman smoothingia.
Samsungin (kuten LG:nkin) liikepehmennys on omasta mielestäni kaikilla yli nollan olevilla asetuksilla huonoa. Jollain 1/10 ei huomaa ehkä mitään eroa, paitsi epätasaista vieritystä joissain todella hitaissa pannauksissa. Isommilla asetuksilla liikkeeseen tulee välittömästi iso annos saippuaoopperaa. Sen sijaan liiketoisto toimii molemmilla merkeillä pois kytkettynä tai nollilla juuri niin, kuin haluan sen toimivan, eli like näkyy oikein. Ei ylimääräisiä pehmennyksiä, ei blurrauksia, ei artifakteja, vaan sellaista liikettä mitä elokuvan masteroija todennäköisesti näki omasta masterointiruudustaan.
Ideaalitilanteessa jokaisen TV:n pitäisi liiketoistoasetukset nollissa toistaa framet juuri sellaisina kuin ne ovat ja oikealla ajoituksella, mitään niihin lisäämättä tai poistamatta, kuvaa muokkaamatta. Jos Sonyssa on joku maaginen liiketoiston prosessointi salaa päällä kaikki asetukset nollassa, niin haluaisin oikeasti tietää, mitä se tarkalleen ottaen tekee? SIis jos se ei muokkaa yksittäisiä kuvia tai lisää ylimääräisiä frameja, niin mikä sen toimintamekanismi on? Ja miksei sitä ole mahdollista kytkeä pois päältä, kuten muissa TV:issä?
Hyvä esimerkki on myös tämä HDTV test sokkotesti eri OLEDien välillä :
HDTVTest: TV Shootout- Best TV of 2023
Tässä ammattilaisraadilla vertaillaan eri OLEDeja sokkona vaikka millä eri osa-alueilla, mutta motion otetaan mukaan vasta lopussa, kun motion smoothing on kytketty päälle. Näin siksi, että liiketoiston vertailu on kalibroiduilla asetuksilla ja liikeprosessoinnit nollassa hyödytöntä, koska sen tiedetään näyttävän jokaisella testin TV:llä samalta.
SItä ei kukaan kiistä, etteivätkö Sonyn liiketoiston prosessoinnit olisi markkinoiden parhaat silloin kun ne on kytketty päälle. Kuten sanoin, Samsungissa ja LG:ssä liikepehmennykset millä tahansa asetuksella vievät liiketoistoa ja kuvaa vain huonompaan suuntaan ainakin omaan silmääni, enkä halua kytkeä niitä päälle missään olosuhteissa. Sonyssa monesti kehutaan, että siinä liikepehmennykset lievillä asetuksilla tuovat enemmän hyötyä kuin haittaa, toisin kuin muilla valmistajilla.
Tämä ei edelleenkään pidä paikkaansa, koska samanlaisilla mitattavilla spekseillä samoista OLED-paneeleista Sony saa kuvaa ulos ilman stutterointeja. Mutta voidaan toki sopia, että sun maailmassa näin on ja televisiot ovat pelkkiä diaprojektoreja.
Ei pidä paikkaansa. Tässä Rtings stutter millisekunnit vertailtuna Samsung S90C ja Sony A95L välillä, joissa sama paneeli.
Samsung S90C
Frame Hold Time @ 24 fps 40.3 ms
Frame Hold Time @ 60 fps 15.3 ms
Sony A95L
Frame Hold Time @ 24 fps 39.2 ms
Frame Hold Time @ 60 fps 14.2 ms
Tuo yhden millisekunnin ero selittyy sillä, että Samsungissa on 100% pixel response time 1,4ms, Sonyssa 2,5ms. Tuo stutter on täysin puhtaasti paneelin ominaisuus, eikä liity prosessointiin.
Vertailun vuoksi vielä Sony X90L, jossa sama prosessointi mutta hitaampi paneeli
Frame Hold Time @ 24 fps 30.7 ms
Frame Hold Time @ 60 fps 5.7 ms