Hohhoijaa... Ihan vaan tiedoksi että antenni-tv:n urheilukanavat tulevat kaikki 25fps. Tarkistin juuri äsken. Mulla on anterotv:n kortti ja katsoin kaikki mtv, viaplay jne kanavat nopsaan läpi.Menee ehkä vähän meta-selitykseksi, mutta periaatteessahan "liikettä" ei kuvassa ole, on vain peräkkäisiä kuvia. Eri paneelitekniikat siirtyvät yhdestä kuvasta seuraavaan eri nopeudella. OLED on tuossa nopein ja veitsenterävin, joka on hyvä ominaisuus, jos liikkeen halutaan näyttävän mahdollisimman terävältä ja selkeältä ilman häntimisiä tai muita pikselien hitaudesta johtuvia varjokuvia tai blurreja. Tämä sama ominaisuus on hyvin toivottu mm. pelinäytöissä. Tämä näyttää liikkeen mahdollisimman pitkälti juuri sellaisena, kuin se lähdemateriaalissa on. Korkeilla fps lukemilla tämä johtaa erittäin tarkkaan ja erottelevaan vaikutelmaan liikkuvassa kuvassa. Sen sijaan 25fps sisällön liike on niin nykivää, että OLED (tai monet pelinäytöt) näyttävät sen juuri niin diashowmaisena, kuin se lähteessä on. Tätä voi toki auttaa liiketoiston pehmennyksillä, jotka luovat niitä ylimääräisiä frameja kuvien väliin, mutta algoritmin toimivuus riippuu pitkälti TV:stä. Tämä on kuitenkin ihan puhtaasti softapuolen ominaisuus, eikä liity paneelitekniikkaan.
25-30fps tason kuvalla hieman hitaammat pikselit ja niiden luoma motion blur voivat luoda vaikutelman vähän sulavammasta liikkeestä. Tästä syystä monissa 30fps konsolipeleissäkin voi kytkeä asetuksista keinotekoisen motion blurrin päälle. Itse olen siinä määrin puristi, että haluan kuvan näkyvän juuri sellaisena kuin se lähteessä on ja ilman ylimääräisiä prosessointeja tai häntimisiä, vaikka se jossain yhteyksissä johtaisikin nykivämmän näköiseen lopputulokseen. Nämä ovat toki ihan mielipidekysymyksiä.
Pohjimmiltaan kyse on vähän samasta erosta, mikä tulee jos kuuntelee heikkolaatuisesti äänitettyä musiikkia autossa tai kotona geneleceistä. Autossa äänitteen virheet peittyvät eikä häiritse, mutta geneleceistä kuulee jokaisen virheen armotta. Ihan kuulijasta kiinni, kumpaa pitää parempana.
Itse en ole kokenut koskaan OLEDien liiketoistoa ongelmaksi low fps sisällöllä, päin vastoin. Ja peleissä tuo äärimmäisen terävä liiketoisto on pelkkää plussaa, kunhan fps:ät ovat vähintään sen 60. Mutta tämä on hyvin subjektiivinen mieltymyskysymys. Ymmärrän hyvin, miksi joidenkin mielestä vähän hitaampi paneeli näyttää mielyttävämmältä 25/30fps urheilulähetyksiä katsoessa. Omasta mielestäni tuo ero on silti aika pieni, ja pitkälti tottumiskysymys. Onneksi sentään TV:n urheilutarjonta on yleensä järjestään tuolla 50fps+.
Edit: En ymmärrä tuota blooming esimerkkiä kyllä. Toki kirkas valo pimeässä voi jotain yksilöllistä haloa näyttää näöntarkkuudesta riippumatta, mutta sellaiset terävät valonsäteet tms. ovat aika eri asia, kuin selvästi pumppaava taustavalo, joka siinä sivussa nostelee tai laskee koko taustan kirkkautta. Jos katson yöllä tähtitaivaalle, tyhjyys tähtien välissä näyttää mustalta. Blooming telkkareissa häiritsee itseä, koska se kiinnittää huomion ärsyttävällä tavalla. Jossain 500-1000 zonen miniledeissä tämä on aika lievä ongelma ja tulee harvemmin esiin, mutta nämä alle 100 zonen taustavalaistukset kyllä ovat näkyvästi ongelmissa jokaisessa pimeässä kohtauksessa.
Se sun rummuttama oled on varmasti huippuluokan dolby vision streamilla parempi, mutta jos sellaisten lähteiden osuus katselusta on 5% niin miksi ihmeessä ostaa sen perusteella telkkari? Ymmärrän toki että jollain sellainen sisältö voi olla vaikka 99% katsomisesta jollekulle.
Mua kuvan nykiminen ärsyttää enemmin kuin blooming tai mustan lievä harmaus. Mutta ymmärrän kyllä jos sulla on toisinpäin.