Noniin arvon raati on aika painaa liipaisinta, nyt sitten 2499e Samsung S92C vai LG C3? B3 on 200e halvempi, mutta ei liene silti vaihtoehto.
Samsungissa ahdistaa Dolby Visionin puute ja LG:n Magic Remote tuntui liikkeessä tosi kätevältä. Täällä Dolbyn puuttumisesta mielipiteet tuntuvat jakautuvan, joissakin revikoissa selkeänä miinuksena mainittu.
Samsung ilmeisesti vähän kirkkaampi, mutta liikkeessä katseltuna olin vakuuttunut myös C3 olevan riittävän kirkas.
E: Pääasiallinen käyttö on streamauspalvelut Netflix yms.
Onko muuten OLED ylipäänsä hyvä ratkaisu kun televisio on välillä olohuoneessa melkein koko päivän auki? Puoliso kotona lapsen kanssa, jättää television auki myös koiran jäädessä yksin kotiin...
Todennäköisesti olisit hyvin tyytyväinen kumpaan vain. Itse näkisin asian niin, että S90C kykenee parempaan HDR kuvaan kuin C3, mutta sen kanssa joutuu säätämään kuva-asetuksia tuota LG:tä enemmän, jotta pääsee parhaaseen lopputulokseen. Tuossa S90C:ssä myös se mahdollisuus muuttaa TV service menun kautta S95C vastaavaksi, on kiva bonus jos haluaa lisää kirkkautta.
Tuossa HDR kirkkaudessa on hyvä muistaa, että isompi TV:n kirkkaus ei sinänsä tee HDR kuvasta kirkkaampaa, vaan vaikuttaa vain siihen, miten kirkkaita kaikkein kirkkaimmat kohtaukset tai highlightit ovat. Tuo kuvan yleiskirkkaus on enemmän kiinni TV:n asetuksista. Samalla tavalla säädetyllä S90/95 ja C3 HDR leffat ja sarjat näyttävät sen 90%+ ajasta yhtä kirkkailta, mutta ihan niissä räiskyvimmissä kohdissa tuo C3 putoaa kyydistä, eikä pysty samaan väritykitykseen. Jollain kirkkaita värejä paljon viljelevällä materiaalilla tuo S90C antaa kyllä selvästi isommat wow-efektit.
Dolby Visionin puutteesta huolimatta asettaisin silti S90C tuon C3 yläpuolelle, mutta toisaalta G3 taas S90C/S95C yläpuolelle. Ja Sonyn A95L parhaaksi. Toki samassa järjestyksessä menevät myös noiden hinnatkin.
Kannattaa silti muistaa, että tässä vertaillaan aika pitkälti Ferrareita ja Lamborghineja. Jos edellinen auto on Corolla, hyppy parempaan on joka tapauksessa melkoinen. Itse olen aika perfektionisti, ja nillitän jostain puutteesta, jota moni muu ei edes havaitse, ellei pääse vertaamaan kahta eri TV:tä suoraan vierekkäin.
Sillä ei ole väliä, että TV on paljon auki. Jos ruudulla on joku valikko tai pysäytyskuva, TV heittää automaattisesti näytönsäästäjän päälle. Ja kyllä nuo käyttöä kestävät.
Edit: C3:saa tuo magic remote on kyllä kiva, ja softakin vähän miellyttävämpi. Ja tosiaan nuo molemmat ovat kyllä enemmän kuin tarpeeksi kirkkaita normivalaistuksessa katseluun. Samsungissa enemmän merkitsevät ne kirkkaammat värit, kuin yleinen lisäkirkkaus. Silti, nuo erot eivät ole mitään yö/päivä tasoa, vaan melko maltillisia.