Lakiteknisesti tämä ei voi olla kovin hankala asia. Enemmän vaikuttaa siltä, että muut asiat priorisoidaan tämän edelle, tai sitten muutokseen ei löydykään laajempaa tahtoa. Lobbareillakin voi olla näppinsä pelissä.
Lakiteknisesti se on vaikea asia. (*
Mikä on ongelma: yksityinen pysäköinnin valvonta. (siis yksityisten , yhteisöjen ym ei kunnallisten alueiden valvonta, mikaw myös kunnallistenkin)
Ja jos mietit että Kiljunen ehdotti ratkaisua, niin ei se Kiljusen ehdotus tarjonnut mitään ratkaisua, sen idea oli lähinnä kieltää sopiminen.
No ehkä joku kommentoi perään ettei se kieltänyt aitojen, puomien, tolppien, ajoesteiden rakentamista, mutta se ei tarkoita että ne olisi kaikkialle sallittua rakentaa, saati että se olisi kaikissa kohteissa muutenkaan ratkaisu.
Kiljusen ehdotus toki suosiii autotonta liikkumismuotoa.
(*
Ongelma on ne ketjussa mainitu.
Ei ole kovinkaan helppoa sorvata lakiesitystä jolla yksityinen toimija voisi kirjoitella "oikeita pysäköintivirhe lappuja", joiden osalta perintä olisi yhtä sujuvaa kuin julkisella puolella, ja että olisi yhtä tehokkaat välineet puuttua toistuvaan tahalliseen väärin pysäköintiin. Ja toteuttaa myös yhtä tehokas reklamointi systeemi. Homman pitäisi olla myös kustannustehokas.
Ehtotuksia on myös kunnallisesta valvonnasta, mutta millä pykälillä, määrärahoilla ja lakimuutoksilla sen saisi toimivaksi ja kustannustehokkaaksi. Joka ratkaisi se perusongelman Saati sitten niissä viittä surinta kuntaa pienemmissä kunnissa.
Samaan nippuun , enemmänkin isommissa taajamissa , niin miten virtaviivaistaa merkittävää haittaa olevien ajoneuvojen tehokas siirtäminen ja niiden kustannusten kodistaminen.
Jos lakien pitäisi olla yksinkertaisia, selkeitä ja aikaa kestäviä, ja pitää sillä olla myös jotain lisäarvoa, miksi tehdä lakia jos se ei saada aikaa hyötyä/parannusta.