Ihan mielenkiinnosta - miksi helvetissä te edes käytätte näitä palveluja, tietäen, ettei hommassa ole yhtään mitään järkeä?
-Taloyhtiössä 67 asuntoa/osakasta
-Osakasparkkipaikkoja vain 46 kpl
-Kolme vieraspaikkaa+yksi invavieraspaikka. Näitä ei voi edes myydä tai vuokrata, koska asemakaavassa on vaatimus että x kpl vieraspysäköintipaikkoja per y kerrosneliötä.
-Naapuritalossa sama tilanne, osakaspaikkoja vähemmän kuin autojen omistajia
Tästä päästäänkin näppärästi tilanteeseen että ilman valvontaa vieraspaikoilla alkoivat pysäköidä pitkäaikaisesti ei vain oman talon väki vaan myös naapuritalon. Aikaa ennen Parkkipatea kaikista tökeröin tilanne, jonka itse todistin, oli kun joku naapuritalossa asuva lököhousubensalenkkari parkkeerasi autonsa meidän talon invapaikalle. Tuossa kohtaa jaksoin itse olla niin aktiivinen, että kävin teippaamassa A4-huomautuslapun auton tuulilasiin vahvasti pakkausteipillä. Selvää kuitenkin on että ei ole pitkässä juoksussa taloyhtiön hallituksen tai osakkaiden tehtävä juoksennella pihalla teippailemassa sakkolappuja ikkunaan vaan homma on tilattava ulkoa.
Osakaspaikoilla ei ole alkuvaiheen muutamia erehdyksiä lukuunottamatta esiintynyt väärinpysäköintiä, joten aikoinaan kun Parkkipate otettiin mukaan, heidän kanssaan sovittiin vain vieraspaikkojen valvonnasta, jotka olivat ongelmallisia. Noissa ongelmat loppuivat Parkkipaten tulon myötä ja homma on ilmeisesti toiminut oikeudenmukaisesti. Itse olen ollut alusta lähtien puheenjohtajana ja tunnen suurimman osan talon asukkaista ja usein tulee vaihdettua muutama sana kun pihalla tulee vastaan, niin väitän että jos ylilyöntejä olisi ollut, niistä olisi minulle kerrottu.
Paras on kun PaskaPatet ajavat valvottavalle alueelle, ja joko pysäköivät auton ruutuun ja naputtavat kännykkäänsä sen muutaman minuutin ja lähtevät menemään, tai sitten vaan ajavat kiertäen läpi ja lähtevät menemään katsomatta yhtään, onko kiekkoja paikoillaan.
Itse aikoja sitten muistan tilanteen, kun olin erääseen kohteeseen menossa käymään ja katsoin että parkkialue on täynnä, koska kaksi viimeistä autoilijaa olivat vieneet neljä paikkaa pysäköimällä viivojen päälle. Tuo olisi jo valvontamaksun myöntämisperuste, koska rikkoo sääntöä "pysäköinti sallittu vain merkityille paikoille" ja kuinka ollakaan, samaan aikaan alueelle kurvasi pysäköinninvalvonnan auto. Valvoja nousi ulos autosta, katseli vähän aluetta ja lähti pois. Tuossa kohtaa mietin että olisi pitänyt mennä opastamaan että kirjoita nyt lappu noihin kahteen autoon kun ovat selkeästi väärin pysäköityjä. Noh, itsellä oli huoltoajo joten ajoin sitten "luvan kanssa" henkilökunnan parkkialueelle.
Itse näen ikkunastani meidän taloyhtiön vieraspaikat ja ainakin täällä valvojat kyllä nousevat autosta ja pyörivät huolellisesti auton ympäri, varsinkin kuvia ottaessaan jos maksun määräävät.
Meidän taloyhtiön pysäköintiongelmien kohdalla syyttävä sormi osoittaa jälleen kerran viranomaisiin. Jos olisin itse kaavoitusvastuussa, niin ensimmäinen määräys olisi että kiinteistöllä pitää olla osakaspaikkoja 1-1,5x osakehuoneistojen määrä asuntojen koosta riippuen. Kun tämä talo valmistui ja muutimme tähän, oli naurettavia tilanteita, kun kunnan kulttuuripalveluista tuli useampaankin kertaan viestiä itselleni ja isännöitsijälle että hei, voisitteko ilmoittaa osakkaillenne että monitoimitalon pysäköintialue on tarkoitettu vain asiakkaille. Tuohon oli hyvä vastata objektiivisesti että valitettavasti toimivaltamme pysäköinnin suhteen rajoittuu oman kiinteistömme alueelle ja huomautimme myös että kunta on itse hölmöllä kaavoituspolitiikallaan ongelman aiheuttanut että olkaa yhteydessä kaavoituspalveluihin, jos haluatte että ongelma ei lähde kertautumaan.