Omasta mielestä tämä tietty "roguelike"-tyylisyys on tärkeä osa pelin viehätystä. Uusia mörköjä ja yllättäviä tilanteita tulee vastaan jatkuvasti, mutta kun olet ensin ottanut turpiisi muutaman kymmenen kertaa, niin ylivoimaisetkin viholliset muuttuvat naurettavan helpoiksi. Erityisesti jatko-osassa on tarpeeksi satunnaisuutta, että jokainen pelikerta tuntuu erilaiselta.
Juu, itseasiassa olen täysin rakastunut tähän pelisarjaan, ja mietinkin miten ihmeessä en ole törmännyt peliin aikaisemmin vaikka CIViä pelannut paljon... toki kuullut UFO-pelisarjasta.
Mutta niin... pelaan tällä hetkellä XCOM: Enemy Within, taso Easy ja Ironman,,, elikkä matka on vielä pitkä. Olen laittamassa tämän kirjan tilaukseen: https://www.adlibris.com/fi/kirja/x-com-9789523123366 koska kiinnostaa ylipäätään koko tämä konsepti.
Jännittävimmät hetket ovat olleet toistaiseksi tätä toista organisaatiota vastaan käydyt taistelut. Jäljet johtavat Venäjälle ja olen juuri ekaa kertaa hyökkäämässä heidän BASEen. Minusta tämä pelin konsepti, jossa UFO:t hyökkäävät maahan on aivan lyömätön. Siihen on hienosti lisätty idea organisaation pyörittämisestä ja solttujen manageroinnista. Ikään kuin istuisi TJ:nä johtajan tuolilla ja alaiset pyörivät vieressä kuin kuninkaan hovissa.
Sitten siltä pallilta putoaa aina välillä kun kesken taistelun lukee vielä varmistukseksi pienestä teksistä... se solttu, kuoli taistelussa... Voin kuvitella että XCOM2 on tästä vielä paranneltu versio ja toivottavasti XCOM3 jatkaa tällä samalla tiellä. Ei mitään 3D-peliä tai jotain aivan muuta... ydin on kova ja hyvin kasassa.